هدایت شده از 🇵🇸ایران من🇮🇷
🔴 در این مقاله به این سؤال و سؤالات دیگر پاسخ داده میشود:
🌙 چرا عید فطر ایران با عربستان متفاوت است؟ / فناوری ccd چیست؟
https://tabnakjavan.com/fa/news/67327
🇮🇷 @jan_IRAN #جان_ایران
🔻 قوت غالب ماه یا سال:
⭕️ پرسش: آیا ملاک در پرداخت فطریه، قوت غالب در سال است یا ماه رمضان؟ و آیا قوت غالب شخص مراد است یا قوت غالب منطقه و شهر؟
✅ پاسخ: ملاک، خوراک و قوت غالب سال در منطقه و شهر است. ولی در هر صورت، اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت مىکند.
🟢 ضمائم؛ پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [1]
☑️ حضرت آیةالله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت مىکند و منحصر به قوت غالب فرد نیست.
☑️ حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولی اهل شهر و یا محل ملاک است؛ بنابراین، کسی که همیشه برنج میخورد میتواند زکات فطره را از گندم بدهد. و همچنین ملاک کل سال است نه فقط ماه رمضان.
☑️ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): قوت غالب بلد.
☑️ حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): ملاک در فطریه قوت غالب نوع مردم و اهل بلد است ولی اخراج غلات اربعه در هر صورت بلا مانع است.
☑️ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): قوت غالب سال و غالب مردم بلد ملاک است.
📚 پینوشت:
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست
💠 @AHKAME
◽️ امامت نماز عید از طرف غیر منصوب
⭕️ سؤال: آیا در حال حاضر و در زمان بسط ید ولیّفقیه، اقامهی نماز عید فطر و قربان فقط توسط ولیّفقیه و نمایندگان وی که مجاز به اقامه هستند باید انجام شود یا اینکه ائمهی جماعات هم در مساجد و جاهای دیگر میتوانند اقامه نمایند؟
✅ جواب: اقامهی نماز عید برای غیر منصوبان از طرف ولیّفقیه به قصد رجاء، نه به قصد ورود، اشکال ندارد. اگرچه بهتر است که غیر از منصوب از طرف ولیّفقیه کسی متصدّی اقامهی آن نشود.
📚 استفتائات آیةالله العظمی خامنهای
💠 @AHKAME
◽️ اقامه نماز عید توسط ائمه جماعات مساجد
⭕️ سؤال: در گذشته معمول بود که هر امام جماعتی نماز عید فطر را در مسجد خودش اقامه میکرد، آیا در حال حاضر اقامهی نماز عید فطر و قربان توسط ائمهی جماعات جایز است؟
✅ جواب: جایز است نمایندگان ولیّفقیه که از طرف وی مجاز در اقامهی نماز عید هستند و همچنین ائمهی جمعهی منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر بهصورت جماعت اقامه نمایند، ولی احوط این است که غیر آنان، آن را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد.
بله، اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود، بهتر است که غیر از امام جمعهی منصوب از طرف ولیّفقیه، کسی متصدی اقامهی آن نشود.
📚 استفتائات آیةالله العظمی خامنهای
💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: فطریه میهمان بر عهده چه کسی میباشد؟
✅ جواب: هر کسی که پیش از رسیدن شب عید نانخور میزبان باشد (هر چند موقت) حتی میهمانی که پیش از شب عید آمده و نانخور او شده (یعنی میخواهد چند روز بماند)، زکات فطره او بر عهده میزبان میباشد اگر چه چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار کند.
▫️ البته توجه شود که میهمان یک شبه، نانخور محسوب نمیشود و فطریه بر عهده خودش است.
💠 @AHKAME
هدایت شده از 🇵🇸ایران من🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 و اکنون پس از سه سال ...
نماز عید فطر، مصلای امام خمینی (ره)، شنبه، ساعت ۸ صبح، به امامت آقا جان
🔴 اولین سالی که نماز به امامت آقا خوانده میشود اما حاج قاسم نیست ... (لحظاتی از تصویر حاج قاسمی را در عید فطر ۹۸ ببینید)
🇮🇷 @jan_IRAN #جان_ایران
https://eitaa.com/joinchat/4293066979C7f27f81dfe
⭕️ سؤال: آیا باید فطریه را بر مبنای قوت غالب حساب کرد؟
✅ فتوای آیتالله خامنهای: فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها یا پول هرکدام داده شود کفایت میکند و منحصر به قوت غالب شخص نیست.
💠 @AHKAME
🔻 حکم خروج از محل قصد ده روز
🔰 خلاصه پرسش: قصد کردم که ده روز در شهری بمانم، اما در این مدت تصمیم دارم به اماکن تفریحی پیرامون آن شهر نیز بروم. نماز و روزهام چه حکمی خواهد داشت؟
⭕️ پرسش: من در ماه رمضان به شهری سفر کردم که قصد کردم در آنجا بیش از ده روز بمانم، ولی میخواهم به اماکن تفریحی که در خارج شهر است نیز بروم، آیا میتوانم در آنجا روزه بگیرم؟
✅ پاسخ اجمالی: مراجع عظام تقلید در این زمینه میگویند:
مسافری که قصد دارد ده روز در محلی بماند، اگر بخواهد به بیرون از آن محل رفت و آمد داشته باشد، در فرضهای ذیل نمازش کامل و روزهاش صحیح است:
▪️ الف) پس از قصد اقامت ده روز و پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی، تصمیم گرفته باشد به بیرون از آن منطقه، به فاصله کمتر از مسافت شرعی (حدود 20/5 کیلومتر) رفت و آمد داشته باشد. [1]
▫️ ب) از ابتدا قصد داشته که در بین ده روز به اطراف محل اقامتش برود، اما جایی که میخواهد برود، عرفاً بخشی از همان منطقه اقامتی او شمرده میشود. [2]
▪️ ج) از ابتدا قصد داشته که در بین ده روز به جایی برود که عُرفاً بخشی از محل اقامتش نیست و فاصلهاش کمتر از مسافت شرعی است، که در این صورت اگر مقدار زمان یا تعداد رفت و آمدش به اندازهای نشود که عرفاً منافی با قصد اقامتش باشد، نماز او تمام و روزهاش صحیح است.
❎ البته در تفسیر و تعیین این مقدار عرفی، مراجع تقلید نظرات متفاوتی به شرح ذیل ارائه نمودهاند:[3]
☑️ آیات عظام امام خمینی، خویی، تبریزی، وحید، فاضل و نوری: (بیش از دو ساعت طول نکشد)؛ آیات عظام امام خمینی و نوری: (و فقط برای یک مرتبه باشد)
☑️ آیةالله خامنهای: (مجموع ساعات خروج از شش، هفت ساعت بیشتر نشود)
☑️ آیت الله سیستانی: (یک روز یا یک شب، کامل نشود و در صورت تکرار طوری نباشد که عرفاً بگویند در دو جا اقامت دارد)
☑️ آیت الله اراکی: (در همان روز برگردد)
☑️ آیت الله بهجت: (چنانچه بیشتر روز را در محلّ اقامت باشد، نمازش تمام است)
☑️ آیت الله زنجانی: (همینکه خوابگاهش در محل اقامت باشد کافی است و لازم نیست تصمیم داشته باشد در روز یا اوایل شب به محل اقامت برگردد، هر چند هر روز به خارج از محل برود)
☑️ آیت الله مکارم: (اگر رفتن به آن مکان طوری است که خودش مسافرت محسوب میشود باید تمام ده روز را شکسته بخواند)
☑️ آیات عظام گلپایگانی و صافی: (اگر از اوّل قصد بیرون رفتن از آن محلّ را داشته باشد، نمازش شکسته است، هر چند به حدّ ترخّص نرسد)
📚 پینوشت:
[1]. امام خمینی، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 724، م 1349، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
[2]. همان، ج 1، ص 718 - 720، م 1338
[3]. آیات عظام خویی، وحید و تبریزی: ( اگر مدت از این بیشتر باشد احتیاطاً بین شکسته و تمام جمع نماید، و اگر تمام یا بیشتر روز باشد نمازش شکسته است)
آیت الله فاضل: (اگر زمان ماندنش بیشتر شد، احتیاط واجب این است که بین نماز شکسته و تمام جمع کند و در ماه رمضان احتیاطاً روزه بگیرد و بعداً قضا کند)؛ ر.ک: همان، خامنهای، سید علی، رساله آموزشی، ص120، دفتر مقام معظم رهبری، تهران؛ وحید خراسانى، حسین، توضیح المسائل، ص 266، م 1346، مدرسه امام باقر(ع)، قم، نهم، 1428 ق
💠 @AHKAME
💐 سلام علیکم، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه میهمانی الهی برای شما عزیزان همراه احکام شرعی
💡 موضوع مورد نظر و سؤال را در کانال جستجو کنید، اگر به جواب نرسیدید، سؤال شرعی خودتان را با ذکر مرجع تقلید خود به شناسه زیر ارسال فرمایید:
📲 @Davoud_Norouzi
هدایت شده از 🇵🇸ایران من🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💛«شاه پناهم بده»💚
ولادت با سعادت امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک باد.
🇮🇷 @jan_IRAN #جان_ایران
https://eitaa.com/joinchat/4293066979C7f27f81dfe