eitaa logo
آیا می دانید احکامی
1.1هزار دنبال‌کننده
171 عکس
6 ویدیو
35 فایل
ارتباط با مدیر @sesr63 @Mirza_saleh کانالهای دیگه ما @as13941394 @pbsb14
مشاهده در ایتا
دانلود
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی نماید ، دختر و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پایین روند ، چه در وقت عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند ، به آن مرد محرم می شوند .(اجماع) 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍در عده عقد موقت نمی شود با خواهر زن ازدواج کرد 🍀 امام خامنه ای : فتوا آیت الله سیستانی: احتیاط واجب آیت الله مکارم : احتیاط مستحب 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ازدواج با دختر خواهر یا دختر برادر همسر هر چه پایین روند (نوه خواهر و برادر همسر ) جایز نیست مگر با اجازه همسر🍀 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍کسی که لواط کند خواهر و مادر و دختر لواط شونده بر او حرام می شود 🍀 آیا بالغ بودن یا نبودن شرط است در حرمت 👇👇👇 تاثیر بلوغ فاعل و مفعول در حکم حرمت مادر، خواهر و دختر لواط دهنده بر لواط کننده: ✅ حضرت امام: در تمام فروض حرام ✅ آیت الله سیستانی: در تمام حالات احتیاط واجب حرام است مگر در فرض بلوغ فاعل و عدم بلوغ مفعول که به فتوا حرام است. ✅ آیت الله مکارم: فقط در فرض بلوغ فاعل حکم به حرمت می شود و بلوغ و عدم بلوغ مفعول تاثیری در حکم ندارد. تمام حشفه باید باشد 👇👇👇 امام خمینی و آیت الله سیستانی: بخشی از حشفه هم باشد حرمت می آورد . آیت الله مکارم: باید تمام حشفه باشد تا حرام شود . 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍به نظر آیت الله سیستانی اگر با زنی ازدواج نماید ، و بعد از ازدواج با پدر و یا بردار یا پسر لواط کند ، بنا بر احتیاط واجب آن زن بر او حرام می شود 🍀 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 🔒بر روی ناخن میتی، ناخن مصنوعی کاشته شده است. غاسل به جهت انجام غسل صحیح، اقدام به کندن آن میکند ولیکن مقدار کمی از پوست یا گوشت ناخن، به همراه ناخن مصنوعی کنده می شود. آیا می توان از باب "قاعده احسان"، فتوا به عدم وجوب دیه داد؟ (غاسل نمی دانسته که با این اقدام، چیزی کنده می شود). 🔑نظر جلسه پژوهشی 362: اگر شرائط به گونه ای است که کندن ناخن موجب هتک میت میشود بنا بر احتیاط با همان شرائط غسل جبیره داده شود و تیمم هم ضمیمه شود و در غیر این صورت اگر غاسل دقت لازم را در جدا کردن ناخن انجام بدهد جراحت متعارف که لازمه انجام کار است دیه ندارد.🍀 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ابتدای هشت فرسخ را باید از جایی حساب کند که شخص پس از گذشت از آنجا مسافر محسوب می‌شود، و آنجا غالباً آخر شهر است. ولی در بعضی از شهرهای بسیار بزرگ ممکن است آخر محله باشد و انتهای مسافت شرعی برای فرد مسافری که قصد دارد به شهر یا روستایی که وطن او نمی‌باشد سفر نماید، مقصد فرد در آن شهر یا روستا می‌باشد، نه اول آن شهر یا روستا 🦋 📚مسئله ۱۲۶۶ 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍خرید و فروش اکانت بازی ها 🔒حکم خرید و فروش اکانت بازی­های آنلاینی که دارای مراحل متعدّد است و بازی در یک نوبت به پایان نمی­رسد چیست؟ 🔑-اگر از بازی‌های حرام نباشد و خرید و فروش اکانت آن خلاف قوانین مربوط نباشد، و از بازنده چیزی که ارزش مالی-هر چند با فروش اکانت- پیدا می کند گرفته نشده و به برنده اضافه نشود، فی نفسه اشکال ندارد. (امام خامنه ای) 🔑-چنانچه امتیاز (اکانت)­ آنها در عرف فی الجمله مورد معامله قرار می­گیرد، هرچند فرد قصد خرید و فروش آن را نداشته باشد - و نیز صحیح بودن معاملات آن - مورد توقّف است در غیر این صورت، اگر حاوی امر حرامی نباشد اشکال ندارد. شایان ذکر است اگر محتوای بازی - چه آنلاین و چه آفلاین - دارای تصاویر محرّک و 🔒مهیّج جنسی بوده یا موجب سستی در اعتقادات یا ترک واجبات شرعی کاربر گردد یا بازی با آن عرفاً مصداق ترویج باطل یا هتک مقدّسات محسوب گردد، انجام این گونه بازی‌ها جایز نیست و تشخیص موارد آن با مکلّف می­باشد. (آیت الله سیستانی) 🔑-اکل مال بالباطل بوده و جایز نیست. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، سوال شماره 1319863 ، تاریخ: 1400/10/21؛ توضیح المسائل جامع، ج2، م448 و 449. آیت الله مکارم، استفتاء موجود در سایت انهار: https://portal.anhar.ir/node/22667#gsc.tab=0 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍به نظر امام خامنه‌ای و آیت الله مکارم صدقه رو فقط باید به فقیر داد 🍀 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍نبش قبر در ۸ جا اشکال ندارد؟  شکافتن قبر در چند مورد، حرام نیست: 1⃣آنکه میّت در زمین غصبی دفن شده باشد و مالک زمین راضی نشود که در آنجا بماند؛ به شرط آنکه نبش قبر و بیرون آوردن میّت مفسدۀ مهم‌تری مانند قطعه قطعه شدن بدن او نداشته باشد، وگرنه نبش قبر جایز نیست؛ بلکه جایز بودن نبش در موردی که موجب هتک حرمت میّت باشد و خودِ میّت هم آن زمین را غصب نکرده باشد، محلّ اشکال است و در مثل چنین موردی، بنابر احتیاط واجب بر غاصب لازم است مالک را راضی نماید که میّت مذکور در زمین او باقی بماند، هرچند با بخشیدن مال زیادتری به مالک باشد. شایان ذکر است، چنانچه نبش قبر، هتک میّت محسوب نشود و مفسدۀ مهم‌تری هم نداشته باشد، ولی موجب سختی زیادی - که معمولاً قابل تحمّل نیست - باشد، نبش قبر واجب نیست؛ مگر بر خود غاصب. 2⃣آنکه کفن یا چیز دیگری که با میّت دفن شده، غصبی باشد و صاحب آن راضی نشود که در قبر بماند و همچنین است اگر چیزی از مال خود میّت که به ورثۀ او رسیده، با او دفن شده باشد و ورثۀ او راضی نشوند که آن چیز در قبر بماند؛ ولی اگر میّت وصیّت کرده باشد که دعا یا قرآن یا انگشتری را با او دفن کنند و وصیّت او صحیح باشد، برای بیرون آوردن آنها نمی‌توانند قبر را بشکافند. شایان ذکر است، در این مورد (مورد دوّم از موارد جایز بودن نبش قبر) نیز، استثنایی که در مورد اوّل ذکر شد، جاری می‌باشد. 3⃣ آنکه میّت بدون ‌غسل یا بی‌‌کفن یا بدون حنوط دفن شده باشد یا بفهمند غسلش باطل بوده یا به غیر روش شرعی کفن شده یا در قبر او را روبه قبله نگذاشته‏اند و این در حالی باشد که شکافتن قبر، موجب هتک حرمت نگردد. 4⃣ آنکه برای ثابت شدن حقّی‌ که مهم‌تر‌‌ از نبش قبر باشد، بخواهند بدن میّت را ببینند. 5⃣ آنکه میّت را در جایی که بی‌‌احترامی به اوست مثل قبرستان کفّار یا جایی که کثافت و خاکروبه می‌ریزند، دفن کرده باشند. 6⃣برای امری شرعی که اهمیّت آن از شکافتن قبر بیشتر است، قبر را بشکافند، مثلاً بخواهند بچّۀ زنده را از شکم زن حامله‏ای که دفنش کرده‏اند، بیرون آورند. 7⃣ آنکه بترسند درنده‏ای بدن میّت را پاره کند یا سیل او را ببرد یا دشمن بیرون آورد. 8⃣ آنکه میّت وصیّت کرده باشد او را به مشاهد مشرّفه نقل نمایند، چنانچه نقل دادن او مفسده‌اى[1] نداشته باشد، ولی عمداً یا از روی جهل یا فراموشی در جایی دیگر دفن شده باشد که در این صورت، می‌توانند چنانچه موجب هتک حرمتش نشود و مفسدۀ دیگری نداشته باشد، قبر او را نبش کرده و بدنش را به مشاهد مشرّفه نقل دهند، بلکه در این صورت نبش و انتقال واجب است. امّا اگر وصیت نموده پس از دفن او، در صورتی که امکان انتقال به مشاهد مشرّفه فراهم شد، قبر را نبش نمایند و او را به مشاهد مشرّفه منتقل کنند، صحّت چنین وصیّتی محلّ اشکال است. 💌مسأله ۵۸۳ ❤️ 🍀🍀🍀 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍استفتاء از امام خامنه ای 🔒فرموده اید: «کسی روزه مستحبی گرفته است، اگر مومنی او را به غذا دعوت کند شرعاً پسندیده است دعوت او را قبول کرده و در اثنای روز افطار نماید» حال در این خصوص دو سوال مطرح است: الف) آیا در ایام خاصی که روزه گرفتن ثواب ویژه دارد (مثل 27 رجب) اگر روزه دار توسط مومنی دعوت به اطعام شود باز هم اجابت دعوت او و افطار مستحب است و موجب درک فضیلت خاص آن روز می شود؟ ب) کسی که می داند هر روز به طور معمول توسط مومن دعوت به اطعام می شود، اگر روزه بگیرد و مرود دعوت واقع شود باز هم افطار مستحب است؟ 🔑پاسخ: بله؛ اجابت دعوت مومن و افطار روزه شرعاً پسندیده است و اگر قصد جدی بر روزه داشته باشد میان صور فوق فرقی نیست. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ آنچه که قوام همه واجبات به آن است امر به معروف و نهی از منکر است. ایندو آنچنان اهمیت دارند که روایت داریم تمام واجبات (حتی نماز) در برابر ایندو قطره ای در برابر دریا هستند.😳😳 اصلا چرا امام حسین حاضر شد شهید شود دلیلش را خود حضرت فرمود امربه معروف و نهی از منکر است. بنابراین اگر کسی ببیند جایی فسادی رخ می دهد باید اگر خودش نمیتواند جلوگیری کند به پلیس گزارش دهد مثلا اگر کسی مواد فروش است و یا کسی قرار است کسی را بکشد یا دزدی کند یا خانه ای را سراغ دارید که محل فحشا شده و یا در اداره و محل کار شما فساد و خلاف قانون(مثل گرانفروشی و قاچاق) رخ میدهد و یا کسی برق یا گاز یا آب دزدی مصرف می کند و مثالهای دیگر... نهی از منکر با وجود شرایط آن (از جمله احتمال تاثیر و مفسده نداشتن برای خود فرد و...) واجب است. واجب است. واجب است. اگر نهی از منکر نکند مستحق عذاب است. نکته: ۱- مراتب نهی از منکر رعایت شود. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
📜 احکام نموداری اعتکاف 🔸 بیان احکام و مسائل شرعی و فقهی به همراه ذکر اختلاف نظرات و فتاوی مراجع عظام تقلید شیعه @ahkm1397💥💥💥
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ آیا معتکف می تواند برای انجام غسل روز نیمه رجب و غسل ام داوود از مسجد خارج شود؟ ✅مقام معظم رهبری⬅️ اشکال ندارد. ✅آیت الله سیستانی و آیت الله وحید⬅️ جایز نیست. ✅آیت الله مکارم ⬅️استحباب غسل نیمه رجب و غسل ام داود ثابت نیست. 📣سفارش می شود دقت شود، با توجه به اینکه روز سوم اعتکاف است، چنانچه بیشتر از مقدار لازم توقف و مکث در خارج مسجد باشد، اعتکاف باطل می شود، و لازم است اعتکاف(سه روز) را قضا کند. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 1⃣اگر فردی بدهی مالی دارد و زمان اداء دینش فرا رسیده است چنانچه در اداء دین کوتاهی کند، ظلم است و مرتکب گناه شده است و به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت تاخیر، علاوه بر اصل بدهی باید تورم آنرا نیز مدیون و بدهکار است. 2⃣ میتی که فوت می کند و بدهکار است، باید بدهی میت ابتدا پرداخت شود وسپس اموال او تقسیم شود لذا اگر میت مهریه همسرش را پرداخت نکرده است، باید مهریه از مال میت پرداخت شود. 3⃣ اگر طلبکار می داند که بدهکارش ناتوان از پرداخت بدهی است و مالی جز ضروریات زندگی مثل خانه و اثاث زندگی، برای پرداخت ندارد باید به او مهلت بدهد و حتی اگر مطالبه او به زحمت می اندازد مطالبه جایز نیست و بر بدهکار در صورت توانایی واجب است که کار مناسبی را انتخاب کند و کار کند و بدهی را پرداخت کند. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍چند حکم از مقام معظم رهبری درباره انتخابات 👇👇👇👇 ✳️ حکم شرکت در انتخابات س۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب و عدم شرکت، حرام است؟ ج. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است. ✳️ واجب عینی بودن شرکت در انتخابات س۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ج. واجب عینی است. ✳️ اجازه از شوهر برای شرکت در انتخابات س۳. اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد، تکلیف زن چیست؟ ج. شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست. 💦💥☔️💞
1.03M
💥 🧎‍♂ در وضو و غسل 💅 🧖‍♀ احکام : ✅هر روز قبل از اذان ظهر 🎈🎈🎈 @ahkm1397💞💞💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍⁉️ تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 🔶 س : تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ ج: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات 🔒آیا از نظر شرعی در یک تصادف اخذ افت قیمت از طرف مقابل جایز است؟ یعنی آیا خسارت دیده علاوه بر دریافت مبلغی که بیمه می پردازد می تواند افت ماشین را نیز حساب کند؟ 🔑-اگر عرف، اُفت قیمت ماشین را خسارت و ضرر می داند، شخص مقصر ضامن است و باید جبران کند. (امام خامنه ای) 🔑-اگر در اثر سانحۀ رانندگی، وسیله نقلیّۀ فرد آسیب ببیند و دچار افت قیمت گردد، فرد مقصّر ضامن افت قیمتی که بر اثر تصادف ایجاد شده می‌باشد. شایان ذکر است، اگر کاهش قیمت وسیلۀ نقلیّه از خرج تعمیرات آن بیشتر باشد، پرداخت مبلغ تعمیر به تنهایی کافی در رفع ضمان نیست (1). (آیت الله سیستانی) 🔑-درصورتی‌که در عرف محل افت قیمت را نیز جبران می‌کنند به همان صورت عمل کند و الا واجب نیست و ظاهراً فعلاً در عرف افت قیمت را محاسبه نمی‌کنند مگر اینکه تفاوت قیمت سالم و معیوب بسیار زیاد باشد. (آیت الله مکارم) (1) مثلاً اگر قیمت ماشین در اثر تصادف 20 میلیون تومان کاهش یابد، ولی هزینۀ تعمیر و صافکاری آن 10 میلیون تومان باشد، پرداخت 10 میلیون تومان، کافی نیست و فرد مقصّر علاوه بر آن باید 10 میلیون تومان دیگر نیز بپردازد؛ مگر آنکه طرف مقابل به پرداخت هزینۀ تعمیر و صافکاری رضایت داده و باقیماندۀ آن را ابراء ذمّه نموده و ببخشد. 📚آدرس: امام خامنه ای، استفتاء کتبی، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج3، م1562، سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=641&mid=260946 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍وظیفه و در صورت نگرفتن روزه در ماه مبارک سالهای قبل 🔒 الف. درخصوص قضای روزه‌ها: 🔑-قضای روزه ی زن باردار و شیرده در هیچ فرضی ساقط نیست. (حضرت امام، آیت الله سیستانی). 🔑-اگر تا ماه رمضان سال بعد به خاطر عذر قضا نکرده، و این عذر هم ترس ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط می شود. (امام خامنه ای آيت الله مكارم) 🔒 ب. درخصوص کفارۀ تأخیر: ۱. بدون‌عذر قضای روزه‌ها را نگرفته است: 🔑-کفارۀ تأخیر واجب است (مراجع عظام تقلید). ۲. به‌علت داشتن عذر(در طول سال)، قضای روزه‌ها را نگرفته است: 🔑-کفارۀ تأخیر واجب نیست. (حضرت امام و امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🔑-بنا بر احتیاط واجب، در این صورت هم کفارۀ تأخیر بپردازد. (آیت الله سیستانی) 🔒 ج. درخصوص فدیه: 1. روزه برای بچه ضرر دارد: در این فرض نسبت به زن شیرده مطلقا باید فدیه بدهد، اما راجع به زن باردار سه قول است: 🔑-بر حامل مقرب (1) فدیه واجب است و حامل غیر مقرب نیز به احتیاط واجب باید فدیه بدهد. (امام خامنه ای) 🔑-بر حامل مقرب فدیه واجب است و بر حامل غیر مقرب فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی) 🔑-خانم باردار نیز مطلقا باید فدیه بدهد. (باقی مراجع) 2. روزه برای خودش ضرر دارد: 🔑-بنابراحتیاط واجب، برای هر روز یک فدیه بدهد. (حضرت امام امام خامنه ای). 🔑-باید برای هر روز یک فدیه بدهد. (آیت الله سیستانی) 🔑-فدیه واجب نیست. (آیت الله مکارم). (1) منظور از حامل مقرب : زن حامله ای است که زایمان او نزدیک است مثل اینکه وارد ماه هشتم یا نهم حاملگی شده است. 📚آدرس: العروه الوثقی، کتاب الصوم، روزه، احکام قضا، م13؛ و کتاب الصوم، فصل فی موارد جواز الافطار، المورد الخامس؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ ۱۷۰۵و۱۷۰۳؛ ۱۷۲۸؛۱۷۲۹؛ امام خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات ویرایش اسفند99، س۸۰۶. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، م2087؛ آیت الله مکارم، سایت، سوال و پرسش، احکام روزه، کسانی که روزه بر آنها واجب نیست، https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo =21&lid=0&catid=45836&mid=259034y. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍نماز قضا را باید به همان صورت که قضا شده، جبران کرد. بنابراین، اگر مسافر که باید نماز را شکسته بخواند، نماز ظهر یا عصر یا عشای او قضا شود، باید آن را دو رکعتی قضا نماید، اگر چه در غیرسفر(وطن) بخواهد قضای آن را بجا آورد. و اگر از کسی که مسافر نیست یکی از این سه نماز قضا شود، باید چهار رکعتی قضا نماید، اگر چه در سفر بخواهد نماز را قضا نماید. 🏷 پی‌نوشت: توضیح المسائل مراجع، مسئله 1368 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍❇️ تفاوت حد ترخص و مسافت شرعی 💠 * طبق نظر آیت الله خامنه ای مسافت شرعی هشت فرسخ (حدود ۴۱ کیلومتر) است، هرچند به صورت رفت و برگشت باشد، البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد، ولی حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. 💠 * طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍💠 پوشش در مقابل خواستگار 💬 سؤال: کیفیت پوشش در مقابل خواستگار چگونه باید باشد؟ ✅ پاسخ: 🔹 نظر آیت الله خامنه ای: زنی که تصمیم دارد با مردی ازدواج کند، می تواند بعد از درخواست خواستگار، با شرایطی علاوه بر گردی صورت و کف دو دست، موها و سر و گردن خود را به آن مرد نشان دهد: 1) همه تحقیقات برای ازدواج انجام شده باشد و بعد از این نگاه بخواهند با هم ازدواج کنند. 2) مانعی از ازدواج وجود نداشته باشد (مثلا زن شوهردار یا در عده نباشد). 3) خواستگار بخواهد به عنوان اطمینان از زن (شناخت وضعیت ظاهری و جسمانی وی) به او نگاه کند. 4) تنها به مقداری باشد که خواستگار از وضع ظاهری او آگاه شود. 5) بدون قصد لذّت نگاه ‏کند ـ اگر چه قهراً لذّت حاصل شود. --------------- 📚 پی‌نوشت: برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 127. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍🌙 «احکام ماه مبارک رمضان» 🟢 مسافرت قبل از ظهر 💠 اگر روزه‌دار قبل از ظهر مسافرت برود روزه‌اش چه حکمی دارد؟ 🔸 باطل است. (مشهور) 🔸 اگر از شب قبل تصمیم سفر داشته باشد: روزه می‌گیرد و بعد از رسیدن به حدّ ترخص می‌تواند افطار نماید و بعدا یک روز قضا دارد. اگر در روز تصمیم سفر بگیرد (از شب قبل تصمیم سفر نداشته باشد): بنا بر احتیاط واجب نباید افطار کند و روزه را تا مغرب ادامه دهد و بعد از ماه رمضان قضای آن را بگیرد. (خامنه‌ای) 🔸 بنابر احتياط واجب نمی‌تواند روزه بگیرد خصوصا اگر از شب نیت سفر داشته باشد. (سیستانی) 🔸 اگر از شب نیت سفر داشته باطل است. (آیات عظام خویی و تبریزی و زنجانی) 🔸 اگر از شب نیت سفر داشته احتیاط مستحب قضای آن را بجا آورد. (صافی) 🔸 اگر از شب نیت مسافرت نداشته احتیاط مستحب مسافرت نکند. (بهجت) 💠 اگر مسافر قبل از ظهر به وطن یا جایی که قصد دارد ده روز بماند برسد روزه‌اش چگونه است؟ 🔸 جواب: اگر مبطلی انجام نداده روزه‌اش صحیح است. 🟢 مسافرت بعد از ظهر 💠 اگر روزه‌دار بعد از ظهر به مسافرت برود روزه‌اش چگونه است؟ 🔸 جواب: روزه‌اش صحیح است. 💠 اگر روزه‌دار بعد از ظهر به وطن یا جایی که قصد ده روز دارد برسد روزه‌اش چه حکمی دارد؟ 🔸 جواب: باطل است. https://eitaa.com/ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍💠 روزه زن باردار 🔹 زن بارداری كه زایمان او نزديك است؛ اگر می ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست. 🔸 در صورت اول که روزه برای جنین ضرر دارد، بايد براى هر روز يك مدّ طعام؛ يعنى گندم يا جو و مانند اينها (به عنوان فدیه) به فقير بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد. 🔹 در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هايى را كه نگرفته، قضا نمايد و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد. 🔸 در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍📚استفاده از قطره در بینی و چشم در حال روزه 🔹 : به طور کلی استفاده از قطره برای چشم و گوش در هنگام روزه اشکال ندارد حتی اگر تلخی آن احساس شود ولی از ورود چیزی به حلق باید جلوگیری شود. 🔹آیت الله شیرازی: ريختن دوا در چشم‏ برای روزه دار مکروه است. امّا اگر یقین دارید به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد. 🔹آیت الله خراسانی: اگر خودش به حلق برسد روزه را باطل میکند ولی اگر بو یا مزه ی آن به حلق برسد روزه را باطل نمیکند ولی مکروه است. 🔹آیت الله : مسأله ۱۹۵۹. ریختن دارو در چشم و گوش، روزه را باطل نمی‌كند، هرچند مزه آن به گلو برسد و امّا اگر دارو را در بینی بریزد، چنانچه نداند به حلق می‌رسد یا نه و قصد رساندن آن به حلق را هم نداشته باشد، روزه را باطل نمی‌كند، ولی اگر فرد آب یا چیز دیگر را از طریق بینی وارد حلق و مری نماید، آشامیدن صدق نموده و روزه را باطل می‌کند. 🏷 پی‌نوشت: استفتاء از سایت مراجع عظام 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍💠 مکروهات روزه 💬سؤال: انجام چه کارهایی برای شخص روزه دار مکروه است؟ ‌ ✅پاسخ: برخی از مکروهات روزه عبارت است از: 1⃣ هر کاری که سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن ) 2⃣بوییدن گیاه خوشبو؛ (عطر زدن مکروه نیست) 3⃣ خیس کردن لباسی که بر تن است 4⃣مسواک کردن با چوب تر 5⃣کشیدن دندان و هر کاری که به سبب آن از دهان خون بیاید 6⃣چشیدن غذا و مانند آن 7⃣ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد 8⃣ ریختن دارو در چشم و سرمه کشیدن در صورتی که بو یا مزه آن به حلق برسد 9⃣نشستن زن در آب 🔟لمس کردن همسر و شوخی با او و هر کاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود 1⃣1⃣ مضمضه زیاد برای روزه‌دار مکروه است. @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ ⏪اگر شخصی در ماه رمضان نمی داند که اذان صبح شده یا نه و بااین‌حال، بخورد و بیاشامد و بعداً معلوم شود صبح بوده است، روزه‌اش چه حکمی دارد؟❓ الف) بدون تحقیق (۱) خورده: ⬅️- اگر بدون دقت و تحقیق خورده است روزه باطل است ولی کفاره ندارد؛ البته باید تا شب هم چیزی نخورد و بعدا هم قضا کند. (مراجع عظام تقلید) ب) بعد از تحقیق خورده: ⏪- روزه صحیح است و فرقی ندارد نسبت به بقاء شب شک یا گمان یا اطمینان داشته باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، ایت الله سیستانی) ⏪- روزه صحیح است به شرط اینکه اطمینان به بقاء شب داشته باشد و اگر شک یا گمان به بقاء شب داشته باشد روزه باطل است و قضایش واجب است.(ایت الله مکارم) (۱) به نظر همه مراجع نگاه به افق تحقیق محسوب می شود، اما نسبت به نگاه به ساعت، تلویزیون، گوشی، نرم افزارها: ✍- اگر با نظر به ساعت اطمینان کند، حکم تحقیق را دارد. (امام خامنه ای). ✍- نگاه به ساعت یا رادیو و مانند آن کافی نیست و در صورتی که کسی به اعتماد مثلا ساعت چیزی خورده روزه اش باطل است. (آیت الله سیستانی). ✍- اگر ساعت سالم باشد یا درصورتی که معمولا درست کار می کرده است، تحقیق محسوب می شود (آیت الله مکارم). 📚 آدرس: حضرت امام، توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۶۸۸؛ تحریر الوسیله، کتاب صوم، القول فی مایترتب علی الافطار، یجب القضا دون الکفاره، م12، الرابع؛ امام خامنه ای، سايت، راهنماي فتاوا،‌ س126 و سايت،‌ احکام روزه، س78؛ و رساله آموزشی، ج1، درس64؛ آیت الله سیستانی، المسائل المنتخبه، مسئلۀ۵۱۷؛ منهاج الصالحین، م1023، الرابع؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، م2051؛ آیت الله مکارم، العروة الوثقی، فصل فی موارد وجوب القضاء دون الکفاره. 💦💥☔️💞