eitaa logo
اهل القرآن
10.3هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
4.4هزار ویدیو
721 فایل
﷽ آموزش و تربیت قرآنی ادمین: گروهی از استادان @H_N_S_1_1_4 صوت و لحن @Alhanqurani تربیت فرزند @Nezakat آموزش قرآن کریم @Rtquran مربیان قرآن دبستان @zibakhani بازی @baziham علی قاسمی @aqquran #مؤسسه‌_معهد_القرآن‌_الکریم @salamquran
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی معنای لغوی حجاز، نام منطقه‌ای در شبه جزیره‌ عربستان و همچنین نام پرده‌ای از پرده‌های موسیقی است و گفته‌اند صدایی که از زنگوله خیزد. مقام حجاز در تلاوت قرآن چیست؟ حجاز از جمله مقام‌های اصیل و قدیمی عرب است. بعضی آن را از الحان اهل مدینه و مکه و حجاز می‌دانند و برخی معتقدند صحرانشینان منطقه‌ حجاز در طی مسیر‌های طولانی سوار بر شتر شده و تحت تاثیر راه رفتن این حیوان نغمات خاصی را زمزمه می‌کردند که با گذشت زمان بر وسعت آن‌ها افزوده شد و به مرور به دلیل منحصر به فرد بودن اعراب نام حجاز را بر آن نهاده‌اند. این مقام را در مغرب «الحجازالکبیر» و در عراق به عنوان «مثنوی» می‌شناسند. کیفیت آهنگ: این نغمه تا حدودی با حجاز پارسی اختلاف دارد و عرب‌ها حق مطلب را ادا کرده‌اند و با فاصله یک پنجم این گوشه را آغاز می‌کنند که خود یک جهش معنوی به سوی دنیای بالا است، از این رو مناجات به درگاه الهی با این مقام خوانده می‌شود. به روایتی صوت قرآن نیز در آهنگ حجاز بسیار موثر می‌افتد و در قلوب اهل ایمان جای می‌گیرد. حجاز حالتی جهشی دارد و گویی انسان می‌خواهد با خدای خود راز و نیاز کند، مانند مناجات بالای گلدسته‌های مساجد. اساتید لحن در توصیف این مقام آن را ناله‌ای از غم هجران حوادث گذشته می‌دانند و اجرای آن را با جریانی بسیار ملایم و روان همراه دانسته و هر نوع تکلف در آن را باعث کاهش میزان اثرگذاری قلمداد کرده‌اند. موضوع آیات: از مقام حجاز در آیات؛ بشارت، انذار، خوف، القاء مطلب، عظمت، جاودانگی، هشدار، عقاب و عتاب، اوامر، صفات الهی، تحکم، تأکید، خطاب و بلندنظری بهره می‌جویند. همچنین گوشه‌های حجاز در آیات توحید، اسماء و صفات الهی، نشانه‌های الهی و خود حجاز در آیات اصحاب یمین مومنین به کار می‌رود و برخی آیات نعمت‌های خداوند، تذکر و یادآوری امر و توصیه و خلقت جهان هستی و موجودات و نیز فراخوان عمومی را نام برده‌اند. تأثیرها: حجاز نغمه‌ای بسیار جذاب و گسترده است. برخی گوشه‌های آن سرور معنوی به ارمغان می‌آورد و برخی دیگر حالت بشارت‌دهنده دارد و عشق و محبت الهی را در انسان زنده می‌سازد و حالتی که این مقام در ذهن متصور می‌سازد، حالت ذهنی و ضمیری آن است و غالباً تلاوت با این مقام در ذهن شنونده فاصله‌ دور و بعد مسافت را ایجاد می‌کند و شنونده احساس می‌کند که از مکانی بالا و دور سخن می‌گویند. جایگاه اجرا: این مقام غالباً با مقام سه‌گاه و صبا تجانس داشته است و پس از مقام بیات، صبا و سه‌گاه اجرا می‌شود. گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی: از جمله نغمه‌های فرعی این مقام، می‌توان به نغمه‌های «شهناز، حجازکار، سوز دل، شت عریان، اوج آرا» اشاره کرد و برخی دیگر به «نغمات فرعی زنگران، کارکرد، کار (حجازکار) اصفهان، غطا، نسوی، رمل، منصوری و دوکا» اشاره کرده‌اند. قاریان برتر: می‌توان اساتید رفعت، عبدالفتاح شعشعاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف و حصان را نام برد. کانال جامع آموزش و تربیت قرآنی اهل القرآن 👇 @ahlalquran کانال الحان و نغمات قرآنی 👇 @alhanqurani
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای 8 مقام تلاوت قرآن کریم توسط طه عزت قاری مصری👏👏👌👌 @ahlalquran @alhanqurani
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سلام فرمانده ۲ رسید سرودی با ۱۰ هزار دهه‌هشتادی و دهه نودی @ahlalquran
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
Page046.mp3
365.2K
انس هرروز با کلام محبوب حقیقی ،به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/ahlalquran
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
03.Ale_.imran_.166-167.mp3
3.07M
🌸تفسیر آیه به آیه قرآن کریم🌸 📢حجةالاسلام قرائتی سوره مبارکه آیه https://eitaa.com/ahlalquran
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
🔰درس صد و سی و پنج 🌻 ترجمه و مفاهیم قرآن کریم 🔺 سوره مبارکه بقره آیه 135 🔸استاد حمید صفار هرندی —————————————— بسم الله الرحمن الرحيم وَقَالُوا كُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى تَهْتَدُوا قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (135) 🔻ترجمه کلمات: قَالُوا: گفتند كُونُوا: باشيد، بشويد هُود: جمع« هائد: يهودی» تَهْتَدُوا: هدايت شويد، هدايت يابيد قُلْ: بگو حَنِيف: حق گرا مَا كَانَ: نبود مُشْرِكِينَ: جمع« مُشرِک: مشرک، شرک ورز» ✍🏻 نکات مناسب برای ترجمه آیه: 1. «کونوا هوداً أو نصاری تهتدوا»؛ در ترجمه اين عبارت مانند« اوفوا بعهدی اوفِ بعهدکم» عمل می کنيم يعنی قبل از ترجمه «تهتدوا» حرف «تا» را می آوريم: باشيد يهودی يا مسيحی تا هدايت شويد. 2. «قل بل ملة ابراهيم حنيفاً و ما کان من المشرکين»؛ در ترجمه اين عبارت قرآنی می گوييم: «بگو بلکه(پيروی می کنيم) از آيين ابراهيم...». «پيروی می کنيم» در حقيقت فعلی است که در دل اين جمله است و حذف گرديده است گويی اينچنين بوده است: بل نتبع ملة ابراهيم... 3. در همان عبارت مذکور در بند 2 ، «حنيفاً» قيد حالت يا به اصطلاح ادبيات عرب، حال است و معمولاً در ترجمه حال ترکيب «در حالی که» را می آوريم ولی می توان «که» نيز آورد. پس دوگونه می توانيم ترجمه کنيم: «بگو بلکه(پيروی می کنيم) از آيين ابراهيم در حالی که حقگرا بود و نبود از مشرکان.»/ «بگو بلکه(پيروی می کنيم) از آيين ابراهيم، که حقگرا بود و نبود از مشرکان.» ترجمه آيه: و گفتند باشيد يهودی(يهوديان) يا مسيحی(مسيحيان) تا هدايت شويد. بگو بلکه (پيروی می کنيم) از آيين ابراهيم که حق گرا بود و نبود از مشرکان.(135) —————————— https://eitaa.com/ahlalquran
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
هدایت شده از نهضت زندگی با قرآن
31.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ کلیپ تصویری 📣 لا اکراه فی الدین یعنی چه ؟ 🔹 تحلیلی از حوادث اخیر @Avayequrani
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
🔅ـ﷽ـ🔅 ┏━•••🕘💎📖•••━┓ رساله حقوق---حقّ افعال: حقّ صدقه ┗━•••☀️☀️☀️•••━┛ ❇️و أَمَّا حَقُّ الصَّدَقَةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا ذُخْرُكَ عِنْدَ رَبِّكَ و امّا حقّ صدقه اين است كه آگاه باشى كه راستى صدقه پس انداز تو نزد پروردگار توست ✳️و وَدِيعَتُكَ الَّتِي لَا تَحْتَاجُ إِلَى الْإِشْهَادِ و امانتى است كه بى‌‏نياز از گواه آورى است ✳️فإِذَا عَلِمْتَ ذَلِكَ كُنْتَ بِمَا اسْتَوْدَعْتَهُ سِرّاً أَوْثَقَ بِمَا اسْتَوْدَعْتَهُ عَلَانِيَةً پس چون بر آن [مطلب‏] آگاه گرديدى، بر سپرده‌‏گذارى در نهان، بيشتر از سپرده‌‏گذارى آشكارا، اعتماد كن ✳️و كُنْتَ جَدِيراً أَنْ تَكُونَ أَسْرَرْتَ إِلَيْهِ أَمْراً أَعْلَنْتَهُ وَ كَانَ الْأَمْرُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ فِيهَا سِرّاً عَلَى كُلِّ حَالٍ و شايسته است كه آنچه كه خواهى آشكار بدارى، در نهان به خداوند بسپارى و در هر حال رازى باشد ميان تو و خدا ✳️و لَمْ تَسْتَظْهِرْ عَلَيْهِ فِيمَا اسْتَوْدَعْتَهُ مِنْهَا بِإِشْهَادِ الْأَسْمَاعِ وَ الْأَبْصَارِ عَلَيْهِ بِهَا و در امانت سپارى به خدا از گواه گيرى گوش‏ها و چشم‏ها مدد مجوى، گويى كه به گوش‏ها و چشم‏ها بيشتر اعتماد دارى ✳️كأَنَّهَا أَوْثَقُ فِي نَفْسِكَ لَا كَأَنَّكَ‏ لَا تَثِقُ بِهِ فِي تَأْدِيَةِ وَدِيعَتِكَ إِلَيْكَ و اين گونه به نظر مى‌‏رسد كه در بازپس‌‏گيرى سپرده‌‏ات، به خداوند اطمينان ندارى ✳️ثمَّ لَمْ تَمْتَنَّ بِهَا عَلَى أَحَدٍ لِأَنَّهَا لَكَ فَإِذَا امْتَنَنْتَ بِهَا لَمْ تَأْمَنْ أَنْ تَكُونَ بِهَا مِثْلَ تَهْجِينِ‏ حَالِكَ مِنْهَا إِلَى مَنْ مَنَنْتَ بِهَا عَلَيْهِ سپس با صدقه‌‏ات بر هيچ كس منت مگذار چرا كه صدقه براى خود توست پس چون منت نهادى، ايمن مباش از اينكه همانند آن كس كه بر او منت نهادى نگون حال گردى ✳️لأَنَّ فِي ذَلِكَ دَلِيلًا عَلَى أَنَّكَ لَمْ تُرِدْ نَفْسَكَ بِهَا وَ لَوْ أَرَدْتَ نَفْسَكَ بِهَا لَمْ تَمْتَنَّ بِهَا عَلَى أَحَدٍ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ چرا كه اين منت‌‏گذارى نشانه آن است كه تو صدقه را براى خود نمى‌‏خواهى و چنانچه صدقه را براى خود خواهى بر كسى منت مگذار. کانال جامع اهل القرآن 👇 https://eitaa.com/ahlalquran
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴ اسفند ۱۴۰۱
۱۴ اسفند ۱۴۰۱
Page047.mp3
314.2K
انس هرروز با کلام محبوب حقیقی ،به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/ahlalquran
۱۴ اسفند ۱۴۰۱
انواع از سیره ی عملی و روایی اهل بیت علیهم السلام : 🔸1_خاک بازی 🔹2_آب بازی وشنا 🔸3_سواری دادن واسب دوانی 🔹4_تیله بازی وتیر اندازی 🔸5_بازی های کلامی و فکری 🔹6_بازی های رزمی وجه مشترک همه این ها سادگی ست. این با فطرت انسان وروح دینداری او، عجین است. کانال جامع اهل القرآن👇🏼 https://eitaa.com/ahlalquran کانال انواع برای توانمند سازی والدین ومربیان👇🏼 https://eitaa.com/baziham
۱۴ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ(۳)🔸 ⚜توضیح آيه ♦️نکته اول👈اين آيه و دو آيه بعد، ويژگی های افراد باتقوا(متقين) را که در آخر آيه قبل آمده بود(هدی للمتقين) بيان می کند. بنابراين اگر از ابتدای سوره را يک بار ديگر بخوانيم، اينگونه معنا می کنيم: اين کتاب -که شکی در آن نيست- هدايت برای افراد باتقواست، همان افرادی که ايمان به غيب دارند و نماز به پا می‌دارند و از آنچه خدا به آنها روزی داده است انفاق می‌کنند. پس اگر کسی به عالم غيب ايمان نداشته باشد نمی‌تواند ادعای تقوا کند. نيز اگر اهل نماز و انفاق نباشد نبايد مدّعی تقوا باشد. ♦️نکته دوم 👈 غيب در مقابل شهادت است و به معنای همه آنچه از ديدگان ما پنهان است و قابليت ظاهر شدن ندارد. مثلاً اگر پيامبر(ص) الآن برای ما قابل مشاهده نيست به عنوان مصداق غيب نيست؛ زيرا جسم آن حضرت از چيزهايی است که قابل ظاهر شدن و ديدن است. ♦️نکته سوم👈 از مهم‌ترين مصاديق غيب، وحی و فرشتگان هستند که قابل رؤيت نيستند؛ ولی حقايقی انکارناپذيرند. پس "ايمان‌به‌وحی" از نمونه‌های "ايمان‌به‌غيب" است. 📚🔸📚🔸📚 https://eitaa.com/ahlalquran
۱۴ اسفند ۱۴۰۱