eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.3هزار دنبال‌کننده
638 عکس
242 ویدیو
280 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
پرتوی از فضائل امیرالمومنین علیه السلام.pdf
2.53M
📚پرتوی از فضائل امیرمومنان (ع)؛ ◀️ ۱۱۰حدیث از کتب اهل تسنن. نویسنده: آیت‌الله لطف‌الله . 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌عید سعید غدیرخم مبارک باد. بخشی از خطبه امام (ع): شهادت می دهم که هر کس در مورد امامت تو( ) تردید داشته باشد، به رسول الله(ص) که امین خداوند است، ایمان نیاورده است و کسی که از تو به سوی غیر تو عدول کند، از دین استوار خداوند، برگشته است. 📚ابن مشهدی، خطبه غدیریه امام هادی(ع) 📌خط تابلو از استادم حضرت آیت الله سیدمرتضی . 👇👇 🌻 @ahlebait110
AUD-20210729-WA0005.mp3
3.23M
📌 خوانی ملا مکرم از علمای اهل تسنن کردستان در مدح مولا امیرمومنان علیه السلام. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اگر پیام بعد از رحلت رسول الله(ص) فراموش نمی شد، ، در دوران خلافت در مسجد النبی با سخنانی صریح، خاندان پيامبر را ‏ و امیرمومنان (ع) را پیامبر دانست و به مردم نهيب زد: «اگر کسي را که خدا مقدم داشته است، مقدم مي‌کرديد... و را در اهل‌بيت پيامبرتان مي‌نهاديد، از آسمان و زمين روزي مي‌خورديد و هيچ يک از دوستان خدا نمي‌شد و هيچ يک از از بين نمي‌رفت.» 📚يعقوبي، تاریخ، ج‏2، ص171. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سلسله نشست های عاشورا پژوهی با حضور سخنرانان و مورخان مشهور در حوزه تاریخ اسلام 👇 https://b2n.ir/y06800 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌رویدادی تاریخی از زندگانی امیرمومنان علیه السلام که نباید هرگز فراموش شود: 🌞روزى رسول خدا(ص) دو سپاه را به يمن گسيل داشت: يكى به فرماندهى بن ابى طالب(ع) و ديگرى به فرماندهى . پيامبر اکرم(ص) به هنگام اعزام اين دو سپاه فرمودند: إذا التقيتم، فعليّ على الناس، و إنْ افترقتما فكلّ واحد منكما على جنده; اگر به هم ملحق شديد، فرماندهى هر دو سپاه را بر عهده گيرد، اما اگر از هم جدا شديد هر كدام از شما دو نفر، سپاه تحت امر خود را فرماندهى كند. مى گويد: ما با قبيله بنى زيد كه از اهل بودند رو به رو شديم و با آن ها به جنگ پرداختيم. در اين مسلمانان بر پيروز شدند؛ در اين هنگام على(ع) از ميان ، زنى را به عنوان براى خود برگزيد. بريده مى گويد: در اين هنگام خالدبن وليد نامه اى را به رسول خدا(ص) نوشت تا ايشان را از اقدام على(ع) آگاه كند. خالد نامه را توسط من به نزد پيامبر فرستاد، وقتى به نزد رسول خدا(ص) رسيدم، را تحويل ايشان دادم. يكى از اصحاب، نامه را قرائت نمود. در اين هنگام آثار خشم را در چهره رسول خدا(ص) مشاهده كردم و گفتم: اى رسول خدا! محضر شما پناهگاه مردم است، من را با مردى به مأموريت گسيل داشتيد و دستور داديد تا از او اطاعت كنم. من نيز چنين كردم و مأموريت خود را انجام دادم. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: لا تقع في علي، فإنّه منّي و أنا منه و هو وليّكم بعدي. ای بریده، از (ع) بدگويى نكن؛ زيرا او از من است و من از او هستم و او پس از من، ولىّ شما است. 📚قاضی نعمان، شرح الاخبار، ج1، ص94؛ 📚ابن بطریق،عمدة عيون صحاح الاخبار في مناقب إمام الأبرار، ص198؛ 📚احمدبن حنبل، مسند، ج5، ص356؛ و..... 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌مباهله، عظمت و عزت اسلام بود. طبق گزارشهای موجود، درپی گسترش دین ، گروهی از نَجران به سرپرستی ابوحارثه، خدمت رسول الله(ص) رسیده و با آن حضرت درباره حضرت (ع) مناظره کردند. آنان حاضر به پذیرش منطق اسلام درباره حضرت عیسی(ع) که خلقتی همانند خلقت حضرت آدم(ع) داشته و این دو پیامبر بدون پدر خلق شده¬اند، نشدند؛ لذا تصمیم بر آن گردید تا به و نفرینِ یکدیگر بپردازند و از خدا بخواهند، را رسوا کند. رئیس مسیحیان نجران گفت: اگر محمد(ص) به همراه حضور پیدا کرد، با او مباهله میکنیم و اگر به همراه خانواده و آمد، برمیگردیم. پیامبر اعظم(ص) در روز موعود به همراه امیرمؤمنان (ع)، حضرت (س)، امام (ع) و امام (ع)، حضور یافتند، اما مسیحیان با دیدن این خاندان برجسته و چهرههای پاک، یقین پیدا کردند که اگر مباهله کنند، عذاب الهی بر آنان نازل خواهد شد؛ لذا از مباهله منصرف و به پرداخت راضی شدند. 📚شیخ مفید، مسار الشيعة في مختصر تواريخ الشريعة، ص42- 41. 📚مسلم نیشابوری، الصحیح، ج7، ص121؛ 📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج3، ص602. 📚«إِنَّ مَثَلَ عيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُون‏.» آل عمران: 59. 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص168- 167 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص759؛ 📚ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج12، ص267؛ 📚حسکانی، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص163- 158. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تباه کنندگان تاریخ اسلام حسن (م110ق) معتقد بود: دو نفر،- از خواص صدر اسلام- امور مسلمانان را تباه کردند. ◀️یکی عمروبن عاص بود. وی، مردم را به بالا بردن قرآن ها سر نیزه راهنمایی کرد و باعث پدید آمدن گردید؛ ◀️دیگری مُغَیرَه بن شُعبِه بود که و بیعت گیری برای او را مطرح کرد. 📚جلال الدین سیوطی، تاریخ الخلفا، ص224. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌از خدا چه بخواهیم امام (ع) در راستای تشویق مردم به کسب ، خطاب به پیروان خویش فرمود: «ما كسى را كه ◀️ ، ◀️ ، ◀️ ، ◀️ خويشتن دار، ◀️ با مدارا، ◀️ ، ◀️ ، ◀️ باشد، دوست داريم؛ زيرا خداوند، پيامبران را به مكارم اخلاق اختصاص داد؛ پس هر كه اين مكارم را داشته باشد، بايد خدا را سپاسگزارد و هر كس آنها را نداشته باشد، بايد به سوى خداى عز و جل تضرع كند و آنها را از او بخواهد.» 📚کلینی، الکافی، ج2، ص56، ح3. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شرط حضور در سوال: آیا علی(ع) هنگام حضرت (س) با شرط کرد که اگر زینب(س) خواست برادرش امام (ع) را در سفر همراهی کند، عبدالله بن جعفر مانع او نشود؟ پاسخ: خیر. هیچ یک از معتبر و کهن تاریخی، چنین مطلبی را گزارش نکرده اند؛ اما در برخی از آثار معاصران همانند کتاب الائمه به این نکته اشاره شده و این خبر هم جای تأمل و نقد دارد. 📚وفیات الائمه، ص۴۴۴ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 در کلام شهدای کربلا علت حضور برجسته در ، اعتقاد به ولایت الهی اهل بیت(ع) و اطاعت محض از آنان بود و تا پای جان با امام خود ماندند. رجزنامه شهدای : 1⃣ عبدالرحمان بن عبدالله يَزنى، خطاب به سپاه می گفت: «دين من، دين حسن و حسين است.» 2⃣ حَجّاج بن مَسرُوق خطاب به امام (ع) می گفت: «پدر شما ، وصی رسول الله است.» 3⃣ هلال بن نافع بَجَلى در شعرى می گفت: «من از بنى تميم و بَجَلى هستم و دينم همان دين حسين و- پدرش- على است.» 4⃣ عثمان بن على بن ابى طالب نيز در شعرى می گفت: «آقايم على، صاحب كارهاى پاك و طاهر است، من برادر حسين هستم كه برگزيده‏ ترين برگزيدگان است.» 📚ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج5، ص106؛ 109، 91، 113. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌چرا در نبود؟ محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام (ع) است. مادرش، دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند. 📢علل عدم حضور در کربلا: 1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا بوده است. اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان # که به ضمیمه شده و مال نیست. مرحوم نیز بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند. در گفت وگوی امام حسین(ع) با محمدبن حنفیه نیز سخنی از نیست. 2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را وی از طرف امام حسین(ع) در مدینه می دانند. تنها منبع این خبر است. ◀️اما چرا هیچ شاهدی بر اطلاع رسانی او به امام وجود ندارد؟ به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر ازجمله استاد ، این روایت برای دفاع از محمد توسط ابن اعثم جعل شده است. ◀️برفرض پذیرش روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام حسین(ع) نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند. 📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت: از حسین بن علی(ع) به محمدبن حنفیه و هرکسی که از نزد او هست. هرکس به من بپیوندد به می رسد و هرکس روی گرداند به دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد. 📌محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین(ع) از به نیز، همراه امام نبود. 📌در بندی می توان گفت: محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما در این قیام روحیه و تفکر نداشت. 📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛ 📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷؛ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛ 📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110