📌 #بخشنده_مهربان!
🌻آیه ۷۰ سوره فرقان:
إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما.
مگر كسانى كه #توبه كنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند كه خداوند گناهان آنان را به نیکیها تبدیل میكند و خداوند همواره #آمرزنده و مهربان بوده است.
چنین خدایی،
دوست داشتنی است.
پس بياييم به احترام او توبه خالص کنیم.
👇👇
🌻 @ahlolbit
فضائل_فاطمه_الزهراء_س_حاکم_نیشابوری.pdf
4.2M
📌 #فضائل_فاطمة الزهراء(س)
مؤلف کتاب فضائل فاطمة الزهراء(س)، ابوعبدالله حاکم #نیشابوری(405-321) است؛ یکی از بزرگترین محدثان تاریخ اسلام و صاحب کتابهای عظیم تاریخ نیشابور و مستدرک الصحیحین. حاکم #شافعی مذهب بوده اما چون برخی احادیث را در فضایل حضرت #علی(ع) نقل کرده، از سوی متعصبان به #تشیع متهم شده است. یکی از کتابهای حاکم نیشابوری فضائل فاطمة الزهراء(س) است. کتابی که تاکنون فقط یک دستنویس از آن شناخته شده است که دستنویس معتبری هم هست.
حاکم در مقدمه نوشته در روزگاری زندگی می کند که مردم با کینه ورزی نسبت به #اهل_بیت و جعل احادیث، به حاکمان نزدیک می شوند؛ به این معنا که یا فضایل ایشان را منکر می شوند و یا آنچه را که به نص قرآن، اهل بیت از آن تطهیر شده اند، به آنان نسبت می دهند. نوشته که در محفل بزرگان و عالمان، شخصی که از شاگردان او بوده، برای تقرب به برخی از حاضران مجلس، با خواندن روایتی بی اعتبار، یکی از فضایل آشکار فاطمه(س) را انکار کرد و به دروغ گفت آن روایت در صحیح بخاری آمده است. همین باعث شد که حاکم کتاب فضائل فاطمة الزهراء را بنویسد تا از حضرت فاطمه(س) به نوعی دفاع کند. حاکم در کتابش احادیثی را گرد آورد که «برای فرد متدبر، بی نیازکننده و بسنده» است. احادیث معتبری که به "دین به دنیا فروشان" نشان بدهد که مکان و منزلت فاطمه(س) در اسلام کجا است تا هیچ زنی از زنان این امت را با فاطمه(س) مقایسه نکنند(فلا یقیس بها احداً من نساء هذه الامة). خیلی از احادیث کتابش را نیز از امالمؤمنین #عایشه روایت کرده است شاید چون انکار برخی از فضائل حضرت صدیقه طاهره(س) به نیت برکشیدن مقام عایشه بوده است. فیالمثل از عایشه نقل کرده:
« به خدا سوگند تا کنون کسی به راستگویی فاطمه ندیدم مگر پدرش» یا:«هرگاه فاطمه بر پیامبر وارد می شد، رسول خدا به او خوشآمد میگفت و در مقابل او میایستاد و دستش را میگرفت و میبوسید و او را در جای خود مینشاند» یا:« رسول خدا فرمود: ای فاطمه ! از اینکه سرور زنان عالم و زنان این امت و زنان مؤمن هستی خوشحال نیستی؟» که حضرت زهرا(س) خندید. یا:« از عایشه پرسیدند: پیامبر چه کسی را بیش از دیگران دوست داشت؟ گفت: فاطمه(س). پرسیدند: از مردان؟ گفت: شوهر فاطمه(س)؛ علی(ع)».
📌حاکم در این موضوع نظر خودش را هم نوشته است؛ بر افضل بودن حضرت زهرا(س) تأکید کرده و گفته ممکن نیست هیچ زنی از این امت بر ایشان برتری داشته باشد. به صراحت نوشته که حضرت صدیقه طاهره (س) "افقه" از عایشه بوده است.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌ماجرای رفتن حضرت #زهرا(س) به عروسی یک زن #یهودی چیست؟ آیا صحت دارد؟
داستانی که در این خصوص نقل شده بدین شرح است:
«🌞روزی زنان یهودی ساکن #مدینه، حضرت زهرا(س) را به مجلس #عروسی دعوت کردند و قصدشان از این دعوت، کوچک شمردن وجود مقدس آن حضرت بود؛
اما به اذن خدا آنان محو عظمت وجود حضرت زهرا(س) شدند و در نهایت به اسلام گرويدند.
📌پاسخ:
1⃣این داستان سند تاریخی معتبری ندارد و در هیجیک از منابع معتبر و کهن شیعه و سنی نیامده و صحت ندارد.
2⃣در آن زمان #یهودیان در #مدینه زندگی نمی کردند. مگر عده کم و انگشت شماری که توان و قدرتی نداشتند.
3⃣یهودیان نژاد پرست بوده و حاضر نبودند مسلمان شوند، لذا بر علیه پیامبر(ص) فتنه کردند و بعد از شکست، پذیرفتند مدینه را ترک کنند.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📍اینگونه باشی، شیعه جعفری هستی!!!
روزی #زید_شحام از کوفه به خدمت امام صادق علیه السلام رسید. امام درباره #سبک_زندگی و منبع تعالیم شیعی به وی فرمود:
1⃣ای زید به هریک از مردم #کوفه که فکر میکنی از من اطاعت کرده؛
2⃣و به گفتار من عمل میکند، سلام من را برسان؛
3⃣وبرای یادگیری تعالیم #شیعه نزد او برو.
4⃣هرکس از شما که در دینش #پارسا باشد؛
5⃣ #راستگو باشد؛
6⃣ #امانت را به صاحبش برگرداند؛
7⃣و #اخلاقش با مردم خوب باشد؛
💠 میگویند این #جعفری است. و این من را خوشحال
می کند و می گویند:
این از آثار #تعالیم #جعفربن محمد (صادق) علیه السلام است.
📚کلینی، کافی، ج۲، ص۳۶۳
👇👇
🌻 @ahlolbit
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 حجاب در انگلیس ۱۰۰ سال پیش...
#صهیونیست_ها بی حجابی و بی عفتی را در میان #مسیحیان و #مسلمانان رواج دادند تا بتوانند بر دنیا مسلط شوند.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #علی(ع) اینگونه بود....
🌞روزی عده ای از اهل #ذمه(غیرمسلمان)، مشکلاتشان را به گوش اميرمؤمنان #علی(ع) رساندند. امام، نامهای به #فرماندار آن منطقه(قرظهبنکعبانصاری) نوشتند:
مردمانی غیرمسلمان، از منطقه تو، گفتهاند که در زمینهایشان نهری داشتهاند که خشک شده است. در مشکلات اقتصادی آنان تحقیق کن و آن نهر را اصلاح کن.
بهجان خودم سوگند،
اگر #آبادانی شود و مردم تامین گردند، بهتر از آن است که کوچ کنند و ناتوان شوند و از انجام کارهایی که به صلاح مملکت است باز مانند.
📚ابنشهرآشوب، مناقب، ج۲، ص۱۲۳.
👇👇
🌻 @ahlolbit
جمعیت غدیر خم.pdf
358.6K
📌 پرسش:
طبق برخی آیات قرآن کریم آیا پیامبر اکرم گناه می کرد؟
◀️در آیه «إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِرَاطاً مُسْتَقِيماً» فقره «لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر» چگونه معنا میشود؟
آیتالله العظمی #شبیری_زنجانی:
🔹این امر ممکن است که شارع گناهان گذشته را ببخشد اما اینکه گفته شود، خداوند گناهان آینده را هم میبخشد، صحیح نیست؛ زیرا چنین عفو و ترخیصی عقلاً با جعل حکم سازگاری ندارد. بنده همراه مرحوم حاج آقا تقی قمی در مجلس روضهای بودم. منبری این آیه را مطرح کرد و در تبیین آن دچار مشکل شد. بنده به حاج آقای قمی معنایی را عرض کردم و ایشان گفتند: این معنا را برای اولین بار میشنوم و معنای خوبی است.
👈معنایی که بنده عرض کردم چنین بود: در این آیه تعبیر «ما مضی و ما یأتی» نیامده بلکه از دو فعل ماضی (ما تقدم و ما تأخر) استفاده شده است. مثلا گاهی گفته میشود قدماء و متأخرین قائل به فلان مطلب هستند، در حالی که هم قدماء و هم متأخرین از گذشتگانند؛ لکن برخی از گذشتگان نسبت به ما دور و بعضی از گذشتگان به ما نزدیکتر هستند. در این آیه مراد از «ما تقدم و ما تأخر» گناهان بعید العهد و قریب العهد است. برخی از گناهان مربوط به سالهای بسیار دور است که به سبب طولانی شدن زمان، اشخاص آنها را به خاطر نیاورده و به سراغ آنها نمیروند. در برخی از ترجمهها تعبیر «ما تقدم و ما تأخّر» به معنای قبل از فتح مکه و بعد از فتح مکه دانسته شده که معنای خوبی است.
✅مسئله دیگری که در رابطه با این آیه وجود دارد این است که چگونه میتوان به وجود مبارک پیامبر(ص) نسبت «ذنب» داد؟
🔆اگر چه از نظر بسیاری از اهل سنت نسبت دادن «ذنب» به پیامبر(ص) اشکالی ندارد اما از نظر شیعه چنین سخنی صحیح نیست.
✅ با قطع نظر از این مسئله کلامی باید به این سوال پاسخ داد که فتح مکه، با غفران چه تناسبی دارد؟
🔆 در صورتی که بتوانیم به این سوال اخیر پاسخ دهیم، آن مسئله کلامی نیز حل میشود.
👈در پاسخ از سوال عرض میشود این مسئله تجربه شده که در برخی از زمانها به اشخاص بزرگی نسبتهایی (کارهایی که از نظر مردم گناه است) داده میشود اما بعد از آنکه کار آن شخص بزرگ تثبیت گردید و آن نسبتها بیفایده شد، بر آن نسبتها سرپوش گذاشته میشود و از آن نسبتها سخنی به میان نمیآید. قبل از فتح مکه به پیامبر(ص) نسبتهای متعددی (مانند جنون) داده میشد اما وقتی کار پیامبر(ص) بالا گرفت و مکه به دست ایشان فتح شد، آن نسبتهای گزاف بیفایده و بر آن سرپوش قرار داده شد. در این آیه مراد از کلمه ذنب، ذنب اجتماعی است. بنابراین معنای آیه چنین است: تو ای پیامبر(ص)، در این جامعه گنهکار بودی و با فتح مکه بر آن گنهکاری تو پوشش گذاشته شد. این معنا، معقول و صحیح است.
📚درس خارج اصول آیتالله العظمی شبیری، ۹۷/۱۱/۲۳
کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👇👇
🌻 @ahlolbit
🌱 #سبک_زندگی #اهل_بیت علیهم السلام
📍تعریف:
سبک زندگی مردم به
الگویی همگرا یا مجموعه منظمی از رفتارهای درونی و بیرونی اوضاع اجتماعی یا داریی هايی که فرد یا گروه بر مبنای پاره ای از تمایلات و سلیقه ها که در تعامل با شرایط محیطی انتخاب یا ابداع می کند، گفته می شود.
به عبارت دیگر یعنی:
شیوه زندگی روزانه مردم.
📍#مولفه یا #نشانگرهای سبک زندگی:
1⃣شیوه #تغذیه،🍓🍐🍊🍟🍗
2⃣زینت و #خودآرایی،💍👓
3⃣ #پوشاک(لباس و کفش)،👕👖👟👠💼👜
4⃣ #مسکن، معماری و دکوراسیون منزل،🏘🏡
5⃣وسایل حمل و نقل،🚲🚗✈️
6⃣اوقات #فراغت،🚶🐎
7⃣روابط خانوادگی و #تربیت،👨👧👦
8⃣ #آداب و رسوم،🏴🚩
9⃣رفتارهای اجتماعی،💐🗣💝
🔟 #معنویت🕋🕌.
👇👇
🌻 @ahlolbit