🔸پدر و مادر مواظب باشند در اثر فشاری که برای عمل به عبادات و احکام به بچّه میآورند، محبّت بچّه به آنها لطمه نخورد. اگر پدر و مادر نمازخوان را فرزندشان دوست داشته باشد، خود فرزند نمازخوان میشود، نیاز به فشار آوردن زیاد نیست. و اگر از آنها منزجر شود، از دین و عمل به احکام نیز خواهد برید. اگر محبّت بچّه محفوظ ماند، ولو چند روزی در عمل به احکام شرع سستی کند، جای نگرانی نیست، آخرالامر به آغوش دین باز میگردد و با رغبت به احکام مقید میشود. عمل با کُره و بدون رغبت نه تأثیر سازنده دارد و نه ثواب و اجر. بگذارید فرزندانتان با رغبت به سمت دین و عبادت بیایند. همانطور که گیاهان و درختان را در فصل زمستان هرس میکنند و شاخههای اضافیشان را میزنند و اگر در بهار بزنند درخت آسیب میبیند و جای شاخهی کنده شده سیاه و خشک میشود، در نهی از منکر هم باید وقتی فرد در حالت خنکی و آرامی است، به او تذکّر داد. اگر در گرمای کار تذکّر بدهی، مؤثّر نخواهد بود و چه بسا موجب لجاجت او شود و محبّتش به خدا و اولیا و خودت هم لطمه ببیند.
«عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
📔 مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۴)
⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاحطلبی و فسادستیزی در جامعه - ۳
در مستحبّات و مکروهات، امر به معروف و نهی از منکر بیشتر معنای دعوت به خیر و دلالت بر خیر دارد؛ جنبهی مولوی (ولایتی) ندارد؛ فقط توصیه است. انسان به کسی توصیه میکند که بهتر است این کار را انجام دهید یا بهتر است آن کار را انجام ندهید؛ امّا جنبهی امر و نهی ندارد. امر و نهی در حوزهی واجب و حرام است و این حوزهای نیست که خدای متعال اصلاً برای ما آزادی قائل شده باشد تا ما بخواهیم خودمان را آزاد بدانیم.
البتّه همانطور که عرض کردم امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر تأثیراتی است که رفتار یک فرد بر دیگران میگذارد. پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله مثال زیبا و روشنی دربارهی تأثیر رفتار فرد در جامعه و اهمّیّت جلوگیری از رفتارهای مخرّب، میزنند و میفرمایند:
مَثَلُ الْقائِمِ عَلیٰ حُدُودِ اللهِ وَ الْواقِعِ فِیها کَمَثَلِ قَوْمٍ اسْتَهَمُوا عَلىٰ سَفِینَةٍ فَأَصابَ بَعْضُهُمْ أَعْلاها ... :
یک گروه سوار کشتی شدهاند؛ یک عدّه سر کشتی و یک عدّه ته کشتی نشستهاند.
آنان که ته کشتی نشستهاند نمیتوانند به کسانی که سر کشتی نشستهاند بگویند ما در همان قسمت خودمان دلمان میخواهد کشتی را سوراخ کنیم و به آب برسیم! به شما چه ربطی دارد؟ این قسمت مربوط به خودمان و در حوزهی خودمان است! اگر آنها این قسمت را سوراخ کنند، کلّ کشتی غرق میشود و همه از بین میروند. نمیتوانند بگویند ما به شما کاری نداریم و شما را اذیّت نمیکنیم! به شما چه که ما را امر و نهی میکنید!
حضرت میفرمایند: فَإِنْ تَرَکُوهُمْ وَ ما أَرادُوا هَلَکُوا جَمِیعاً وَ إِنْ أَخَذُوا عَلىٰ أَیْدِیهِمْ نَجَوْا وَ نَجَوْا جَمِیعاً:
اگر آنها را به حال خود رها کنند، جمیعاً هلاک خواهند شد. امّا اگر دست اینها را بگیرند و نگذارند کشتی را سوراخ کنند، همگی نجات پیدا میکنند.
امر به معروف و نهی از منکر در واقع اینگونه است! یعنی وقتی کسی به فسادی، به آلودگی و گناهی دامن میزند، دارد به کلّ جامعه آسیب میرساند؛ کشتی جامعه را دارد سوراخ میکند و کشتی جامعه که سوراخ شد فقط خود سوراخکننده غرق نمیشود! کلّ کشتینشینان غرق خواهند شد!
پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله در حدیث دیگری تفاوت رفتارهای فردی و اجتماعی را توضیح داده و فرمودهاند:
إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلّا عامِلَها فَإِذا عَمِلَ بِها عَلانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ بِالْعامَّةِ:
وقتی بندهای در خفا مرتکب گناهان فردی و شخصی میشود، زیانش به خود انجامدهنده میرسد؛ امّا وقتی آشکارا آن گناه را انجام دهد و کسی هم مانع او نشود تا این رویّه را تغییر دهد، زیانش به کلّ جامعه میرسد.
وقتی کسی بیبندوباری و فساد را در جامعه انجام میدهد، قبح گناه میریزد و دیگران هم آلودهی به گناه میشوند. امیرالمؤمنین علیهالسّلام در رابطه با همین معنا فرمودهاند:
إِنَّ اللهَ لا یُعَذِّبُ الْعامَّةَ بِذَنْبِ الْخاصَّةِ إِذا عَمِلَتِ الْخاصَّةُ بِالْمُنْكَرِ سِرّاً مِنْ غَیْرِ أَنْ تَعْلَمَ الْعامَّةُ:
خدای متعال عموم مردم را بهخاطر گناه یک گروه خاص عذاب نمیکند؛ اگر آن گروه خاص در خفا و بدون اطّلاع عموم مردم مرتکب منکر شده باشند.
فإِذا عَمِلَتِ الْخاصَّةُ بِالْمُنْكَرِ جِهاراً فَلَمْ تُغَیِّرْ ذٰلِكَ الْعَامَّةُ اسْتَوْجَبَ الْفَرِیقانِ الْعُقُوبَةَ مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ:
امّا وقتی آن گروه خاص آشکارا در جامعه عمل منکر را مرتکب شوند، و جامعه و مردم نهی از منکر نکنند و این رویّه و رفتار نادرست اجتماعی را تغییر ندهند، هم آن گروه خاصّی که مرتکب گناه شدند و هم عموم مردم که بیتفاوتی اختیار کردند، همگی مستوجب عذاب خواهند بود.
بنابراین بحث آزادی به هیچ وجه ضرورت امر به معروف و نهی از منکر را نفی نمیکند؛ چون آزادی مطلق فرد، به کلّ جامعه آسیب میزند.
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
💠 آغاز ماه ذیالقعده و چهلّۀ کلیمیّه (موسویّه)
▪️ماه شوّال، روزهای پایانی خود را طی میکند و در آستانۀ ماه ذیالقعده قرار گرفتهایم. چهار ماه از ماههای سال به تعبیر قرآن «مِنها اَربَعَةٌ حُرُمٌ» هستند؛ یعنی از ماههای حرام و مورد احترام هستند که حرمت ویژه و احکام خاصّ خود را دارند و در آنها باید حریم خاصّی را مراعات کرد.
▪️سه ماه از این چهار ماه حرام، پی در پی و پیوسته است که با ماه ذیالقعده شروع میشود، در پی آن ماه ذیالحجّه و به دنبال آن، ماه محرّمالحرام است. چهارمین ماه حرام رجب المرجّب است، که با فاصله از آنها قرار گرفته است.
🍃 اوّلین روز ماه ذیالقعده
▪️بنا به روایات، روز اوّل ماه ذیالقعده اوّلین روز اخراج حضرت آدم و حوّا علیهماالسّلام از بهشت بود.
▪️حضرت آدم علیهالسّلام از این روز به مدّت چهل روز در فراق بهشت گریست و خدای متعال بعد از چهل روز، در روز عرفه یعنی نهمین روز ماه ذیالحجّه و در آستانۀ روز دهم این ماه توبۀ او را پذیرفت. لذا روز عرفه، جایگاه بلندی در مقام توبه، انابه، دعا و مناجات دارد.
▪️از روز اوّل ماه ذیالقعده خدای متعال چهل روز را با موسی بن عمران علیه السّلام قرار خلوت گذاشت.
▪️به تعبیر دیگر، روز اوّل ماه ذیالقعده روز آغاز چهلّه نشینی است. چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه از روز اوّل ماه ذیالقعده شروع میشود و تا روز عرفه ادامه پیدا میکند.
▪️امیدواریم بتوانیم حرمت این ماه حرام را که در آستانۀ آن قرار گرفتهایم، نگه داریم. ماهی که در آن، حسنات آثار مضاعفی میبخشد و سیّئات هم خسارات مضاعفی در پی میآورد.
▪️ماه حرام، ماه حرمت جنگ، مگر در مقام دفاع است. در این چهار ماه بر مسلمانها حرام است با خلق به جنگ ابتدایی بپردازند، حال اگر خدای نکرده کسی در این ماهها با ارتکاب معاصی به جنگ با خدا برود، چه عمل خطرناکی انجام داده است!
《 استاد مهدی طیّب
《 ۹۲/۰۶/۱۴
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#چهله_کلیمیه_موسویه
@ahlevela_channel
4_5929551597393675515.mp3
5.67M
💎 چهلّه نشینی در متون و منابع اسلامی
▫️جایگاه ویژۀ عدد چهل در قرآن و روایات
▫️رمز و راز خاصّ عدد چهل در نظام تکوین و تشریع و در جنبههای ظاهری و باطنی ...
۹۲/۰۶/۱۴
#چهلهنشینی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٨۱ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: کسانى که مردم را به کارهاى نیک ا
💠#حديث ۳١٨۲
بنا به نقل، امام سجّاد عليه السّلام فرمودند: منافق از بدى باز مىدارد، امّا خود باز نمىایستد و به کارهایى فرمان مىدهد که خود عمل نمىکند.
🔅المُنافِقُ یَنهى و لا یَنتَهی ، و یَأمُرُ بِما لا یَأتی.
الكافي، ج ٢، ص ٣٩٦
@ahlevela_channel
🔸جوانان این زمان، تحریک را دوست ندارند. نمیخواهد آنها را خیلی امر به معروف و نهی از منکر بکنید، آنها فطرتاً در راه هستند. با اخلاق و صفات شایسته و با نیّت خوب و دعای خیر در حقّ آنها کار کنید و آنها را به سمت کمالات ببرید. آنها را باید با نماز دوست کنید، نه اینکه فقط نمازخوان کنید. کار بعضیها بینماز کردن مردم است. آنها با امر و نهی زیاد و مردمآزاری، جوانها را تارکالصّلاة میکنند، مقدّسمآبها و افراد سختگیر کارها را خرابتر میکنند.
«عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
📔 مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه
☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد
▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت:
▪️ سوره «حمد» ۱ بار
▪️سوره «توحید» ۷ بار
▫️و بعد از نماز بگويد :
⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام
▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام.
▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام.
▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد.
📚 منابع:
مفاتیحالجنان، شیخ عباس قمی
مِصباحالمُتَهَجِّد، شيخ طوسی
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۵)
⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاحطلبی و فسادستیزی در جامعه - ۴
🔸 نکتۀ سوّم
نکتهی سوّم، مسؤولیّت مردم برای مبارزه با فساد در جامعه است. از دیدگاه قرآن همهی مردم بهخصوص افراد آگاه، دانا، فهمیده و صاحب درک، در مقابل فساد جامعه مسؤولند.
قرآن فرمود: إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّىٰ يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ: خدا اوضاع و احوال هیچ قومی را تغییر نمیدهد، مگر اینکه آن قوم به اصلاح خود مشغول شوند و خود را تغییر دهند.
همچنین فرمود: ذٰلِكَ بِأَنَّ اللهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلىٰ قَوْمٍ حَتّىٰ يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ: خدا نعمتی را که برای یک قوم مقدّر کرده، تغییر نمیدهد و از آنها سلب نمیکند، مگر اینکه آن قوم خود را به فساد بکشند و خود را تغییر دهند.
پس صلاح و فساد، رسیدن نعمت و سلب نعمت، هر دو محصول عملکرد افراد جامعه است. اگر افراد جامعه اهل صلاح باشند، هم خود آن افراد و هم جامعه در مسیر تعالی قرار میگیرند و فرجام نیکی از آن ایشان خواهد بود. به سخن دیگر، فقط افراد مصلح و جوامع مصلح اهل نجات هستند و فرجام نیکی دارند. اینک در آیاتی از قرآن که به همین معنا اشاره دارند، تأمّل میکنیم.
قرآن میفرماید: وقتی منکر در جوامع رايج میشود و معروف ترك میشود، نجات فقط مال گروه اصلاحطلب و آمِر به معروف و ناهى از منكر است؛ یعنی آن کسانی که بیتفاوتی در برابر فساد را کنار گذاشتهاند و با فساد مبارزه میکنند.
خدای متعال فرمود: أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا: ما کسانی را که از بدی نهی میکردند، نجات دادیم و کسانی را که ظلم میکردند، نابود کردیم.
همچنین فرمود: فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِی الْأَرْضِ إِلّا قَلِيلًا مِّمَّنْ أَنجَيْنا مِنْهُمْ: چرا از قرون گذشته و جوامع پیشین گروهی برگزیده نبودند که نهی از فساد کنند؟ جز تعداد اندکی که این کار را میکردند و آنها را نجات دادیم.
بنابراین نجات محصول مبارزه با فساد و محصول اصلاحطلبی و ظلمستیزی است و این برنامه و آرمانی است که همهی انبیاء داشتند.
قرآن از زبان شعیب پیامبر علیهالسّلام فرمود:
إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِيقِی إِلاّ بِاللّٰهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ:
من ارادهای جز اصلاح ندارم؛ هیچ هدفی، هیچ برنامهای جز برنامهی اصلاحطلبی ندارم؛ تا آنجا که در توانم باشد در راه اصلاح تلاش میکنم. البتّه میدانم که این تقلاّهای من جز با توفیق الهی به نتیجه نخواهد رسید. لذا بر خدا توکّل کردم و بهسوی خدا رو آوردم.
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
💠 چهلّۀ کلیمیّه (موسویّه) - یکی از سه چهلّه مهم اهل سلوک
▫️اهل سلوک قائل به سه چهلّۀ مهم در طول سال هستند. دو چهلّه آن پیدرپی است و از اوّل ماه رجب شروع میشود و تا آستانۀ بیست ویکم ماه مبارک رمضان ادامه پیدا میکند. شصت روز آن، دو ماه رجب و شعبان است، به علاوۀ بیست روز ماه مبارک رمضان که جمعاً هشتاد روز میشود که دو چهلّۀ پیوسته است.
▫️کسی که از این دو چهلّه به خوبی بهره ببرد، برای درک و دستیابی به لیلهالقدر مستعد میشود. لیلهالقدر آفاقی یک بحث است و لیلهالقدر انفسی که مهمتر است، بحث دیگری است.
🍃 چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه
▫️چهلّۀ دیگر از اوّل ماه ذیالقعده شروع و تا روز عرفه ادامه دارد. به این چهلّه، چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه میگویند، زیرا خدای متعال چنین چهل روزی را با موسی بن عمران قرار خلوت گذاشت. خدای متعال در قرآن کریم فرمود:
✨و واعَدْنا مُوسى ثَلاثین لَیْلَةً وَ اَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِینَ لَیْلَة✨
ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم و سپس آن سی شب را با ده شب تکمیل کردیم، در نتیجه میقات و قرار ملاقات موسی با پروردگار جمعاً چهل شب شد.
▪️این قرار از اوّل ماه ذیالقعده شروع و به روز عرفه ختم گردید، لذا این ایّام به یک چهلّه تبدیل شد.
▪️همچنین قرآن کریم فرمود : «وَ اِذْواعَدْنا مُوسى اَرْبَعِینَ لَیْلَة»، آن هنگام که ما با موسی چهل «شب» وعده گذاشتیم.
▪️در اینجا تأکید روی «شب» هم فوقالعاده است. نفرمود: چهل روز قرار گذاشتیم؛ بلکه فرمود: «چهل شب» قرار گذاشتیم. اینکه نقش شب در سیر و سلوک چیست و خلوتهای انسان در دل شب با خدای خود چه آثار فوقالعادهای دارد، بحث مستقلّی است که زمان جداگانهای میطلبد و بعضاً هم به آنها اشاره کردهایم. قرآن کریم در سوره مزّمّل، بعد از اینکه فرمود: «قُمِ اللَّیْلَ اِلاّ قَلِیلاً»، ای پیغمبر! جز اندکی در شب نخواب و بقیۀ آن را بیدار و مشغول عبادت و تهجّد باش؛ فرمود: «اِنَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ اَشَدُّ وَطْئاً وَ اَقْوَمُ»، بی گمان عباداتِ نشأت یافته از شب، گامی مستحکمتر و سخنی پای برجاتر است. لذا شب در پروازهای معنوی و عروج عرفانی، فوقالعادگی دارد. اهل سلوک برای شب جایگاه ویژهای قائلند.
▪️چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه به این لحاظ تعریف شده و اهل سلوک این ایّام را به این اعتبار برای چهلّهنشینی اختیار میکنند.
《 استاد مهدی طیّب
《 ۹۲/۰۶/۱۴
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#چهله_کلیمیه_موسویه
@ahlevela_channel
4_5922787608018027722.mp3
6.33M
💎 فلسفۀ چهلّه نشینی
▫️مداومت بر عمل و تأثیر آن
▫️تمرین بندگی و رسیدن به مقام اخلاص
▫️خلوت با خدا و رهایی از غفلت
▫️عادت شکنی
▫️تمرین طاعت و ترک معصیت
▪️عزلت و انقطاع در فرهنگ قرآن
۹۲/۰۶/۱۴
#چهلهنشینی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٨۲ بنا به نقل، امام سجّاد عليه السّلام فرمودند: منافق از بدى باز مىدارد، امّا خود باز نمى
💠#حديث ۳١٨۳
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: کسى که امر به معروف کند، مسلمانان را تقویت و پشتیبانى کرده است.
🔅 فمَن أمَرَ بالمَعروفِ شَدَّ ظُهورَ المُؤمِنینَ.
نهج البلاغه، حکمت ٣١
@ahlevela_channel