eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
530 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال اهل ولاء
💠 شب و روز مبعث - بخش اوّل 🔸 شب و روز بیست‌ و‌ هفتم رجب فوق‌العاده عظیم است. امید که آن را غنیمت بشماریم و قدر بدانیم تا مبعث آفاقی با مبعث انفسی ما همراه شود و حقیقت مبعث، در جان ما ظهور کند و پیامبر درونی ما هم، که شعاعی است از وجود رسول‌الله صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم، مبعوث شود؛ به نحوی که بیست‌ و‌ هفتم ماه رجب برای ما، هم عید مبعث ظاهری و آفاقی باشد و هم عید مبعث باطنی و درونی و انفسی. 🔸تعبير اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالتَجَلِّی الْأَعْظَمِ که در آغاز دعای شب و روز مبعث است، خيلی تعبير برجسته‌ای است. يكی از جاهايی كه در نصوص روايی ما تعبير تجلّی وجود دارد، همين دعای شب يا روز مبعث رسول اكرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم است. پیامبر اکرم تجلّی اعظم خداوند هستند. ⚪️ رساترين واژه برای تبيين عالم هستی و ماسوی‌الله، واژه‌ی تجلّی است كه برخی تصوّر می‌كنند آن را عرفا و صوفيه ساخته‌اند؛ در حالی‌که اين‌گونه نيست. برخی از تعابيری كه معمولاً در ادبيّات فلاسفه و متكلّمين بيان می‌شود، ريشه‌ی حديثی و روایی ندارد؛ مثل واجب‌الوجود، یا علّت‌العلل یا محرّک اولی، كه فلاسفه آنها را درباره‌ی خدای متعال به كار می‌برند. در بین واژه‌هایی كه در متون دينی برای پیدایش عالم وجود دارد و منصوص است، واژه‌ی تجلّی رساترين تعبیر است. گر چه در قرآن و احاديث تعبير خالق و خلقت وجود دارد، امّا واژه‌ی تجلّی و اينكه عالم، جلوه‌ی حقّ متعال است، از آن شيواتر و رساتر است. ⚪️ در تجلّی، يک متجلّی، یعنی كسی كه تجلّی كرده است، وجود دارد و يک جلوه، كه در اثر تجلّی پديد آمده است. اسم اين كار هم، تجلّی است. پس سه تا شد: ۱- كسی كه تجلّی كرده یا متجلّی ۲- چيزی كه در اثر تجلّی به وجود آمده یا جلوه ۳- و اين فرایند، که به آن تجلّی گفته می‌شود. پیامبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم تجلّی اعظم خداوند هستند ⚪️ تعبير تجلّی در قرآن وجود دارد. در داستان حضرت موسی عليه‌السّلام، که به خدا عرض كرد: رَبِّ أَرِنِى أَنظُرْ إِلَيْكَ: خدایا خودت را به من نشان بده كه به تو بنگرم، خداوند فرمود: لَن تَرَانِی: هرگز مرا نخواهی ديد. وَلَكِنِ ٱنظُرْ إِلَى ٱلْجَبَلِ فَإِنِ ٱسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی: به آن كوه نگاه كن! اگر توانست سر جايش بايستد، بعد از آن به‌زودی مرا خواهی ديد. قرآن می‌فرمايد: فَلَمَّا تَجَلّىٰ رَبُّهُۥ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُۥ دَكًّا وَخَرَّ مُوسىٰ صَعِقًا: پس آن‌گاه که پروردگاش بر جَبل تجلّی كرد، كوه را پودر كرد و موسی عليه‌السّلام صعقه‌ای زد و افتاد؛ يا بيهوش شد يا از دنيا رفت و بعداً خدا دوباره زنده‌اش كرد. اينكه رَبّهُ به معنای ذات احديّت است یا نه، جای تأمّل دارد. ▫️در بعضی از احاديث داريم، نور اميرالمؤمنين عليه‌السّلام به آن كوه خورد و كوه را پودر كرد و موسی عليه‌السّلام صعقه‌ای زد و بيهوش شد و افتاد. حتّی داریم که نور بعضی از شیعیان امیرالمؤمنین علیه‌السّلام، مثلاً نور سلمان فارسی بود که به آن کوه خورد و کوه پودر شد و موسی علیه‌السّلام صعقه‌ای زد و افتاد. همه‌ی اینها مراتب تجلیّات حق متعالند. غرضم این بود که تعبیر تجلّی در ادبیّات قرآنی هست. ⚪️ در متون ادعیه هم مکرّر واژه‌ی تجلّی آمده است. مثلاً در دعای سَمات چندین بار تعبیر تجلّی تکرار شده است. در دعای شب و روز مبعث، از پیغمبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و­ آله‌ و سلّم تعبیر به تجلّی اعظم می‌کند. رسول الله صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم بزرگترین تجلّی و جلوه‌ی اعظم حقّ متعال است. ⚪️ ما یک رسولُ‌الله در هیات بشری می‌بینیم، که قرآن فرمود بگو: إِنَّمٰا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ. لذا منکران ایشان گفتند: مَا لِهَذَا ٱلرَّسُولِ يَأْكُلُ ٱلطَّعَامَ وَيَمْشِى فِى ٱلْأَسْوٰاقِ: این چطور پیامبری است که مثل بقیه‌ی افراد غذا می‌خورد و در بازارها آمد و شد می‌کند! این جنبه‌ی خَلقی پیامبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم است. ⚪️ ولی جنبه‌ی نوری رسول‌خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ و­ آله‌ و سلّم را چه کسی ظرفیت دارد ببیند!؟ در جنبه‌ی نوری، رسول الله و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام یکی هستند. خود پیامبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و­ آله‌ و سلّم فرمودند: من و علی یک نور واحد بودیم و آن نور به این عالم هم که منتقل شد، از آدم علیه‌السّلام تا عبدالمطّلب، یکی و یک‌پارچه بود. به آنجا که رسید، دو شاخه شد؛ یکی به صُلب عبدالله رفت و منِ رسولُ‌الله شدم و دیگری به صُلب عِمران یا ابوطالب رفت و علی علیه‌السّلام شد. پس یک نورند؛ نور واحدند. ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب 《 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
💠 شب و روز مبعث - بخش دوّم 🔸 امّا به آن نور و تجلّی اعظم با تمامیّتش چه کسی راه پیدا کرده است؟ چه کسی پیامبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم را با آن عظمت شناخت؟ در مبعث پیامبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم باید تصوّری از این مبعوث اعظم، یعنی پیامبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم داشته باشیم. احمق­‌هایی که جلوی پیغمبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم می‌ایستادند و می‌گفتند این را که می‌گوید، حرف خودت است یا خدا گفته؟ اگر حرف خودت است ما به آن تن نمی‌دهیم و ما بهتر از شما می‌فهمیم، از پیغمبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم چه تصوّری داشتند؟ آن‌ها فقط یک بدن جسمانی می‌دیدند و می‌دیدند که خودشان چشم دارند، پیغمبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم هم دارند، خودشان دست دارند، پیغمبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم هم دارند و ... . ایشان را مثل خودشان تصوّر می‌کردند و لذا در مقابل نصّ ایشان اجتهاد می‌کردند و در برابر فرمان ایشان ایستادگی و مخالفت می‌کردند. آن‌ها اصلاً نمی‌دانستند پیامبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم یعنی چه! نمی‌دانستند اینکه همه‌ی انبیاء از شعاع نور ایشان خلق شدند، یعنی چه! عظمت نورانیّت پیغمبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم ناشناخته است و به آن راه پیدا نکرده بودند. ⚪️ پیغمبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم فرمودند: یا علی! من را نشناخت غیر از خدا و تو. علی علیه‌السّلام هم که خود و نفس پیغمبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم هستند که در آیه‌ی مباهله، قرآن فرمود: وَأَنفُسَنٰا و أَنفُسَكُمْ. لذا چه کسی رسول الله صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم را شناخت؟ پیغمبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم در جنبه‌ی نورانیّتشان ناشناخته‌اند. لذا آن‌گونه با بی‌ادبی و جسارت با ایشان رفتار می‌کردند؛ نمی‌فهمیدند؛ آن عظمت اصلاً برای آن‌ها قابل تصوّر نبود و به درک آن عظمت راه نداشتند. این است که با ایشان آن‌گونه رفتار جاهلانه می‌کردند. ▫️مولوی نقل می‌کند که شخصی گاوی داشت، شب­‌ها در تاریکی، به محلّ نگهداری گاوش می‌رفت و کمی غذا و علوفه برای گاو می‌ریخت که بخورد و دستی هم به سر و گوش گاوش می‌کشید و نوازشش می‌کرد. یک شب شیر درنده‌ای آمد و گاو را خورد و در جای گاو خوابید. صاحب گاو هم در تاریکی شب آمد و شروع کرد به نوازش کردن شیر، به گمان اینکه گاوش است. شیر گفت اگر می‌دانستی من کی‌ام با من این‌طور رفتار نمی‌کردی. ما نمی‌دانیم که رسول الله صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم کیستند. حقیقت نورانی پیامبر اکرم صلّی‌الله‌ علیه‌ و­ آله‌ و سلّم برای ما ناشناخته است و به آن راه نداریم. لذا با آن حضرت رفتارهای جاهلانه انجام شد. ▫️نمونه‌اش اینکه پيغمبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم در ماجرای جنگ اُحد فرمودند: در شهر بمانيم و از شهر خارج نشویم. گفتند نه يا رسول الله! غيرت ما قبول نمی‌كند و بايد از مدینه بیرون برويم. و نیز به مدافعان تنگه فرمودند: هر چه هم اتّفاق افتاد، اين تنگه را خالی نكيد. امّا آن‌ها گفتند جنگ تمام شد، برويم غنيمت جمع كنيم و تنگه را خالی کردند. اينكه جلوی پيغمبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم می‌ايستادند، مال اين است كه نمی‌دانستند پيغمبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم يعنی چه. به قول مولوی شير را فكر می‌كنند که گاو است. اميرالمؤمنين نفس پيغمبر اکرم عليهماالسّلام هستند. امّا آنها ایشان را با ابوبكر، عمر و عثمان مقايسه می‌كنند و آن سه را بر علی عليه‌السّلام ترجيح می‌دهند. مال اين است كه امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را نمی‌شناسند. به قول مولوی: تو به تاريكی علی را ديده‌ای زين سبب غيری بر او بُگزيده‌ای تو در تاریکی جهل و جهالتت، علی علیه‌السّلام را که اسدالله‌ الغالب و شير خدا و شير بيشه‌ی توحيد است، گاوی مثل آن سه‌تا تصوّر می‌کنی و آنها را بر او ترجیح داده‌ای! لذا با پيغمبر اکرم و علی عليهماالسّلام اين‌گونه رفتار كردند. ⚪️ علی‌ایّ‌حال، پیامبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم تجلّی اعظم خدای متعالند. امیدواریم تصويری از این حقیقت، ولو در قالب مفهومی در ذهن، برای ما حاصل شود، در آن صورت ادبمان دربرابر ایشان خيلی فرق خواهد كرد و خيلی مؤدّب‌تر خواهيم شد. 《 استاد مهدی طیّب 《 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ @ahlevela_channel
salavat-hajaghadoolabi-32.mp3
1.36M
💠 صلوات 🌸 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدِِ وَآلِ مُحَمَّدِِ وَعَجِّل فَرَجَهُم 🌸 پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم به امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام فرمودند: ▫️یا علی هر كه صلوات بر من را فراموش کند، راه بهشت را گم می‌کند.... @ahlevela_channel
6-gorooh-besat.mp3
1.51M
💠 شش گروه در برابر پدیدۀ بعثت قابل تعریف هستند ▫️بیست و هفتم ماه رجب روز مبعث پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، در سیزده سال قبل از هجرت ایشان است. روز بسیار عظیم و از اعظم اعیاد جهان اسلام است. 💎 دلایل عظمت مبعث رسول‌ الله ☀️ ۱- عظمت وجود خودِ رسول الله ▫️پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم عظیم‌ترین مخلوق تاریخ آفرینش هستند و روز بیست وهفت رجب؛ روزی است که خدای متعال این گوهر و درّ مکنون را آشکار و مأمور به اعلام رسالت نمود. عظمت خود رسول الله، مقامات باطنی پیامبر، تقدّم ایشان در آفرینش بر همۀ موجودات جهان خلقت، آفرینش نوری پیغمبر اکرم و نقش ویژۀ آن بزرگوار در تحوّل عظیمی که در بعثت ایشان در جهان رخ داد. ☀️ ۲- گشوده شدن بابی از مراتب سلوک الی الله و ابواب معارف و معرفت الله به روی بشر 💎 گروه‌های مختلف مردم در برابر پدیدۀ بعثت رسول الله در برابر این پدیدۀ بسیار درخشان، بشر به گونه‌های مختلفی موضع گرفت. ▪️۱- کافران حربی ▪️۲- منافقان ▪️۳- مؤمنان ضعیف‌النّفس ▪️۴- مؤمنان عامل به اعمال صالح و پرهیزکننده از بدی‌ها و زشتی‌ها ▪️۵- مؤمنان صالح‌العمل و دارای اخلاق حسنه ▪️۶- مؤمنان صالح، صالح‌العمل و حَسَن‌الخُلقی که اهل سلوک، مجاهدت، وادی توحید، ذکر، فکر، تهذیب نفس و خودسازی هستند. استاد مهدی طیب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای پرفضیلت شب‌های جمعه @ahlevela_channel
✅ هر کس سه روز متوالی پنج‌شنبه و جمعه و شنبه را از ماه رجب روزه بدارد، حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد. ✅ هر كس سه روز از آخر ماه رجب را روزه بدارد، از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّت‌ها و هول‌هاى آن روز ایمن گردد و برات بيزارى از آتش جهنم به او عطا كنند. @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز روزهای جمعه ماه رجب، بین نماز ظهر و عصر - نماز هزار حسنه 🔅 سيّد بن طاووس از حضرت رسول اکرم صلّی الله عليه و آله و سلّم روایت کرده است كه هر كه در روز جمعۀ ماه رجب، چهار ركعت نماز كند بين نماز ظهر و عصر (هر دو رکعت به یک سلام) و بخواند در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه ▪️«آيةالكرسی» (تا هوالعلی العظیم) ۷ مرتبه ▪️سوره «توحيد» ۵ مرتبه ▫️و پس از چهار ركعت ده مرتبه بگويد: ▪️اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذی لا اِلـهَ اِلاّ هُوَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَة ▫️آمرزش می‌‏خواهم از خدایی كه معبودی جز او نيست و از او درخواست توبه دارم. 🔅 بنويسد حقّ تعالی برای او از روزی كه اين نماز را خوانده تا روزی كه بميرد هر روزی هزارحسنه و عطا فرمايد او را به هر آيه‌ای كه خوانده شهری در بهشت از ياقوت سرخ و به هر حرفی قصری در بهشت از دُرّ سفيد و تزويج فرمايد او را حورالعين و راضی شود از او بغير سخط و نوشته شود از عابدين و ختم فرمايد برای او به سعادت و مغفرت. @ahlevela_channel
اَلْحَمْدُلِلهِ الَّذى هَدانا لِمَعْرِفَتِهِ وَخَصَّنا بِوِلایَتِهِ وَوَفَّقَنا لِطاعَتِه. 🌸 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ، وَأَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ مِنَ الأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ. @ahlevela_channel
هدایت شده از دست امید
✳️  أَبِي عَنِ اَلْحِمْيَرِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْوَابِشِيِّ وَ اِبْنِ بُكَيْرٍ وَ غَيْرِهِ رَوَوْهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَقَلَّ أَهْلِ بَيْتِهِ مَالاً وَ أَعْظَمَهُمْ مَئُونَةً قَالَ وَ كَانَ يَتَصَدَّقُ كُلَّ  جُمُعَةٍ بِدِينَارٍ وَ كَانَ يَقُولُ اَلصَّدَقَةُ   يَوْمَ  اَلْجُمُعَةِ تُضَاعَفُ لِفَضْلِ  يَوْمِ  اَلْجُمُعَةِ عَلَى غَيْرِهِ مِنَ اَلْأَيَّامِ 💠 بنا به نقل امام صادق علیه السلام فرمودند: مال و منال پدرم علیه‌السلام  از همه‌ خانواده كمتر بود و خرجش بیشتر. هر جمعه يك دينار صدقه می‌داد و می‌فرمود: صدقه‌ روز جمعه، بواسطه‌ فضيلت روز جمعه بر ساير روزها، دو برابر مى‌شود. 📙 بحار الأنوار  ج ۴۶، ص ۲۹۴ 💳 شماره کارت‌های دست امید 5041-7212-0549-9909 6037-6975-4054-3722 💳 شماره کارت برای قربانی: 6396-0712-1126-4106 🌐 نشانی دست امید در شبکه‌های اجتماعی: 🆔https://www.instagram.com/daste_omid/ 🆔 https://t.me/daste_omid 🆔 https://chat.whatsapp.com/J4CLJ1J5ktLKicsTqMYtjJ 🆔 http://eitaa.com/daste_omid
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٤٣٥ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس كارى را بدون شناخت ان
💠 ۳٤٣٦ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: سخت کوش‌ترین مردم کسى است که گناهان را فرو گذارد. 🔅 أشَدُّ النّاسِ اجْتِهاداً مَن تَرَکَ الذُّنوبَ. امالی صدوق، ص ٢٨ @ahlevela_channel
🔅 همه‎ی مراتب و مقاماتی که برای اولیای خدا، در روایاتی که در کتاب‎ها نوشته شده، ذکر شده است، مال ماست. آنهایی که ما قادر به رسیدن به آنها نیستیم و خصوصی است و صرفاً مربوط به خودشان است را نگفته‎اند و نوشته نشده است. 🔅 انسان همه‎چیز می‎شود؛ شیطان، جن، حیوان، مَلَک و بالاتر از مَلَک. 🔅 قدّ روح از طبقه‎ی هفتم زمین تا اعلا علّیین است. روح مال امام است. 🔅 هر مصنوعی صانع خود را نشان می‎دهد. چون صانع ما حی است و قدیم و نه می‎میرد و نه حوادث بر آن اثر می‎کنند، مصنوعش هم مرگ ندارد. « عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی » 📗 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel