eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
535 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 خدا از نعمت‎هایش بهتر است. نعمت‎ها را برای ما و ما را برای خودش آفریده است. 🔅 اِلَهی کَیفَ اَستَعِزُّ وَ فِی الذِّلَّةِ أرکَزتَنى، أم کَیفَ لا أستَعِزُّ وَ اِلَیکَ نَسَبتَنى: خدایا چگونه طلب عزّت کنم، در حالی که تو مرا در خواری میخکوب نموده‎ای و چگونه عزّت نجویم، در حالی که مرا به خودت نسبت داده‎ای. « عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی » 📗 مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
msh-06.mp3
327.6K
💎 تفکر: هر روز یک فراز از مناجات شعبانیه - ۶ 🌸 اِلهی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوباً فِی الدُّنْيا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلی سَتْرِها عَلَیَّ مِنْكَ فی الاُْخْری، اِذْ لَمْ تُظْهِرْها لاَِحَد مِنْ عِبادِكَ الصّالِحينَ، فَلاتَفْضَحْنی يَوْمَ الْقِيمَةِ عَلی رُؤُسِ الاَْشْهادِ 🌸 خدايا گناهانی را در دنيا از من پوشاندی كه بر پوشاندن آن در آخرت محتاج‌‏ترم، گناهم را در دنيا برای هيچ یک از بندگان شايسته‌ات آشكار نكردی، پس مرا در قيامت در برابر ديدگان مردم رسوا مكن @ahlevela_channel
nafs-maani-VA-MARATEB-moktalef-14010122.mp3
7.18M
💠 معانی و تعابیر مختلف نفس بعضی جاها نفس به‌معنی خود است. بعضی جاها نفس به‌معنی روح است. بعضی جاها هم به‌معنی واسط و لایه‌ای بین روح و جسم انسان است که جایگاه عقاید و علایق و روحیّات و خُلقیّات انسان است. نفس در ابتدای مسیر تهذیب، مثل یک صخره‌ی سیاه است که اجازه نمی‌دهد از نور روح، جز بسیار اندک رد شود و به شما برسد. امّا اگر روی این لایه‌ی واسط کار کنید، کَدِر بودنش کم‌کم کاهش می‌یابد و هرچه کدر بودنش کاهش یابد، نور خورشید روح به شما بیشتر می‌رسد. تعابیر مختلفی که در قرآن درباره‌ی نفس آمده است، (نفس امّاره، نفس لوّامه، نفس مُلهَمه، نفس مطمئنّه، نفس راضیه و نفس مرضیّه) در مورد حالات یک چیز واحد است در مراتب مختلف تصفیه و کدورت‌زدایی؛ از کدرترین حالتش، که نفس أمّاره‌ی به سوء است تا نفس مرضیّه....... ▫️نفس امّاره ▫️نفس لوّامه ▫️نفس مُلهَمه ▫️نفس مطمئنّه ▫️نفس راضیه ▫️نفس مرضیّه 🎤 استاد مهدی طیّب ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٤٤٣ بنا به نقل، امام كاظم عليه‌السّلام فرمودند: ای هشام! كسى كه هر روز به حساب خويش نرسد از
💠 ۳٤٤٤ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: نفس‌هاى خود را با حسابرسى به بند كشيد؛ و با مخالفت كردن با آن، زمامش را در اختيار گيريد. 🔅قَيِّدوا أنْفُسَكُم بالمُحاسَبَةِ، وامْلِكوها بالمُخالَفَةِ . غررالحكم ، ح ٦٧٩٤ @ahlevela_channel
🔅 اسب بهترین مرکب‎هاست، ولی اغلب صاحبش را اگر حواسش جمع نباشد، بر زمین می‎زند و می‎کشد. نفس ما همان اسب است. 🔅 ان‎شاء‎الله خدا ما را راکب قرار دهد و مرکوب نباشیم. این طبیعت و بدن مرکب ماست، نکند او سوار ما شود. این بدن الاغ است، ولی اگر با آن نماز بخوانی و یاد خدا کنی، براق می‎شود، یعنی مرکبی که با آن به معراج می‎روند. 🔅 اگر همه‎ی عمرم و همه‎ی دارایی‌ام را صرف غذا و پالان و نعل این الاغ کنم، پس کی سوار آن بشوم؟ 🔅 در دنیا اغلب مرکب‎ها سوار راکب‎ها شده‎اند. بدن و طبیعت الاغ انسان است. الاغ که سیر شود، لگد می‎اندازد و عرعر می‎کند؛ امّا وقتی گرسنه باشد، لگد نمی‎اندازد و عرعر نمی‎کند و فرمان صاحبش را بهتر می‎برد. « عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی » 📗 مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
msh-07.mp3
497.5K
💎 تفکر: هر روز یک فراز از مناجات شعبانیه - ۷ 🌸 اِلـهی جُودُكَ بَسَطَ اَمَلی، وَعَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلی، اِلـهي فَسُرَّنی بِلِقآئِكَ يَوْمَ تَقْضی فيهِ بَيْنَ عِبادِكَ، اِلـهی اعْتِذاری اِلَيْكَ اِعْتِذارُ مَنْ لَمْ يَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ، فَاقْبَلْ عُذْری يا اَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ اِلَيْهِ الْمُسيئُونَ. 🌸 خدايا جودِ تو آرزويم را گسترده ساخت و عفو تو از عمل من برتری گرفت، خدايا روزی كه در آن ميان بندگانت حكم می‌كنی، مرا به ديدارت خوشحال كن، خدايا عذرخواهی من از پيشگاهت، عذرخواهی كسی است كه از پذيرفتن عذرش بی ‏نياز نگشته، پس عذرم‏ را بپذير ای كريم‌ترين كسی ‏كه بدكاران از او پوزش خواستند. @ahlevela_channel
💠 اختلاط طینت - بخش اوّل طینت ائمه و معصومین علیهم السّلام از علّیین صِرف است که نور صرف و خیر و طاعت محضند و طینت فراعنه از سجّین محض که ظلمت و شرّ محض و معصیت صرفند. و طینت مؤمنان و شیعه و طینت تابعان فراعنه حاصل از جنبه علّیین و جهت سجّين هر دو است. آنچه شرّ و معاصی که از مؤمن صادر شود از جنبه سجّین و آنچه طاعت کند از جهت علّیین است و همچنین آنچه اعمال نیک و اخلاق نیکو که از تبعه فراعنه آید از آن جزو و آنچه شرّ و فساد کنند از این جزو است. و چون قیامت و روز بازگشت شود جنبۀ سجّین مؤمنین را به تبعه کفار می‌دهد و جنبۀ علّیین آنان را به مؤمنان دهد، پس آنان چون متبوعان خود صِرف ظلمت و سجّین شوند و اینان نیز چون پیشوایان کرام خود صِرف نور و اشعه و آینه تمام نما شوند. و حضرت در این باب استشهاد به چند آیه فرمود و هی قوله تعالى: لِيَمِيزَ اللهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ (انفال - ۳۷) قَالَ مَعَاذَ اللهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلَّا مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ إِنَّا إِذًا لَظَالِمُونَ (يوسف - ۷۹) فَأُوْلئِکَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ (فرقان - ۷۰) و فرمود: اَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا غَرَبَتْ اَیْنَ يَذْهَبُ شُعاعُها؟ (فیض کاشانی - کلمات مکنونه) یعنی نور و شعاعش از او مفارقت نمی‌کند و با او است هرکجا هست. و اشکال در اخبار طینت از دو وجه است. یکی آنکه دلالت بر جبر دارد، چه لازمه علّيين طاعت و سجّين معصیت است، دوّم آنکه این تبدیل، ظلم است ولا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخرى (انعام، اسراء، فاطر، زمر) و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد و حقير بعون الله به بیانی که قریب به فهم هرکسی باشد اشاره به رفع هر دو اشکال می‌کنم . . . ادامه دارد . . . . 📙 کاشف الاسرار ، جلد دوّم        اثر: مولی نظرعلی طالقانی        به کوشش: استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٤٤٤ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: نفس‌هاى خود را با حسابرسى به بند
💠 ۳٤٤٥ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است. 🔅 مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ وَمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر. بحارالانوار ، ج ٧٨، ص ٣٥٢ @ahlevela_channel
🔅 نفس تا صاحبش جاهل است، اژدهاست. وقتی معرفت آمد، عصا می‎شود؛ مثل عصای حضرت موسی علیه السّلام. 🔅 حواس پنجگانه و شهوت و غضب، هفت در جهنّم است و اگر عقل بر آنها حاکم شود، به اضافه‎ی عقل، هشت در بهشت می‎شوند. 🔅 نفس، فجر کاذب است و امر عدمی‎ است و اصلاً شاید از نَفَس باشد، یعنی یک دم است. جمله‌ی نفس اژدهاست او کی مرده است را هم خود نفس می‎گوید. امیدوارم به جایی برسی که بگویی این‎قدر با او بد هستم که اصلاً یادش نمی‎کنم. دَعِ البَاطِلَ حَتّی یَمحُو: باطل را واگذار تا محو و نابود شود. « عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی » 📗 مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
💠 صلوات شعبانیه صلوات ارزشمندی که مستحب است در ماه شعبان هر روز هنگام اذان ظهر و همچنین شب نیمۀ شعبان خوانده شود. @ahlevela_channel
msh-08.mp3
599.9K
💎 تفکر: هر روز یک فراز از مناجات شعبانیه - ۸ 🌸 اِلـهی لا تَرُدَّ حاجَتی، وَلا تُخَيِّبْ طَمَعی، وَلا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجآئی وَاَمَلی، اِلـهی لَوْ اَرَدْتَ هَوانی لَمْ تَهْدِنی، وَلَوْ اَرَدْتَ فَضيحَتی لَمْ تُعافِنی، اِلـهی ما اَظُنُّكَ تَرُدُّنی فی حاجَة قَدْ اَفْنَيْتُ عُمْری في طَلَبِها مِنْكَ، اِلـهی فَلَكَ الْحَمْدُ اَبَداً اَبَداً دآئِماً سَرْمَداً، يَزيدُ وَلا يَبيدُ كَما تُحِبُّ وَتَرْضی. 🌸 خدايا حاجتم را برمگردان و طمعم را قرين نوميدی مساز و اميد و آرزويم را از خود مبر. خدايا اگر خواری‌‏ام را می‌خواستی، هدايتم نمی‌‏نمودی و اگر رسوايی‌ام را خواسته‏ بودی، عافيتم نمی‌بخشيدی خدايا اين گمان را به تو ندارم كه مرا در حاجتی كه عمرم را در طلبش سپری كرده‌‏ام از درگاهت بازگردانی. خدايا تو را سپاس، سپاسی ابدی و جاودانه، هميشگی و بی پايان، سپاسی كه افزون شود و نابود نگردد، آن‌گونه كه بپسندید و خشنود گردی. @ahlevela_channel
💠 اختلاط طینت - بخش دوّم ▫️رفع اشکال اوّل بدان که آنچه در حیّز امکان است، از عقل اوّل تا به هیولی و از هیولی تا به عقل اوّل، لابد به قاعدۀ امکان اشرف و امکان اخسّ باید لباس وجود بپوشند، و هر چه در عالم استعداد و قوه و کون و فساد واقع است لابد او را غایتی و نهایتی است که غایت وی اشرف از وی است، پس هر یک را زمانی و عمری و اَجَلی ضرور است تا از قوه به فعل آید، پس وصول حیوان و نبات و صور طبیعیه به غایات و معاد خود، کمال و لذت ایشان است که رجوع می‌کنند به سوی ارباب انواع چون رجوع شعاع الى الشّمس. پس اشکال در مکلّفین است که جنّ و انس و ملائکه باشند، چه آنچه از ملائکه که در حیّز استعداد و صاحب نَفْس‌اند مکلّفند و مجبور بر طاعت نیستند و الّا در چندین آیه مدح ایشان وارد نمی‌شد، چون: يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ (انبیاء - ۲۰) لَا يَعْصُونَ اللهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (تحریم - ۶) و هكذا. پس اشکال منحصر به خلقت جن و انس است و رفع اشکال به این می‌شود که بدانی که روح از عالم پاک است و ارواح کلّاً از علّیین‌اند که لَوْخُلِّیَ وَ طَبْعَهُ میل به مبدأ و طاعت دارند، و مراد از طینت، مزاج و طبیعت و بدن است که او مَقسم علّيين و سجّین است و طینت و مزاج سجّینی هر چند مدام میل به شرور و معاصی دارد ولكن مقتضی است نه علّت تامّه و روح بر وی قاهر است و مختار است، پس هرکه عاصی شد به فهم و اختیار عاصی شده. بلی فرق این است که طینت علّیین و روح وی هر دو طالب طاعتند و کش واکش ندارند به خلاف طینت سجّینی که اگر روح وی پی طاعت برود مدتها در کشاکش مزاج است تا او را رام کند و اگر پی مزاج برود بزودی وارد اسفل السافلین می‌شود. و اگر کسی نداند که روح قاهر است بر بدن یا آنکه روح از عالم پاک است، خود را ملامت کند که معنی روح را نفهمیده و معنی قُلِّ الرُّوحُ مِنْ اَمرِ رَبّی (اسراء - ۸۵) را ندانسته. ادامه دارد . . . . 📙 کاشف الاسرار ، جلد دوّم اثر: مولی نظرعلی طالقانی به کوشش: استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel