eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
539 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ گاهی اوقات خدا بی آنکه متوجّه باشیم، دعاهای بزرگی را بر زبانمان جاری می‎کند و بعد هم بلافاصله اجابت می‎کند. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸خانم جوانی که از دولاب برای اوّلین بار به مکّه مشرّف شده بود و شنیده بود که در اوّلین نظری که حاجی به کعبه می‎اندازد، هر چه آرزو کند بر آورده می‎شود، به محض اینکه نگاهش به کعبه افتاده بود، به خدا عرض کرده بود خدایا من این دعاهایی را که دیگران می‎خوانند بلد نیستم، خدایا من خودت را می‎خواهم. بعد که این خانم به خود آمده بود، روی حیای زنانه فکر کرده بود حرف بدی زده است، لذا تب کرد و چند روز در کاروان بستری بود. من هم به عیادتش رفتم. او که حسن ظنّی به من داشت، داستانش را برایم تعریف کرد. من هم به لطف خدا به او حالی کردم که تو بهترین خواسته را مطرح کرده‎ای و چیز بدی نگفته‎ای. او که آرام آرام پی برد خدا چه خواسته‎ی ارزشمندی را به زبانش جاری کرده است، کم کم حالش خوب شد. گاهی اوقات خدا بی آنکه متوجّه باشیم، دعاهای بزرگی را بر زبانمان جاری می‎کند و بعد هم بلافاصله اجابت می‎کند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
💠 قوس نزول و قوس صعود - ۲ ▫️ با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبدأ شروع شد. ▫️ از دل خاک بى‌جان، گیاه رویید. گیاه نیز طعمه‌ى حیوانى شد و به پیکر حیوان تبدیل شد. حیوان نیز غذاى انسان شد و به بدن انسان مبدّل گردید. ▫️ همین سیر در مراحل انعقاد نطفه‌ى انسان تا به کمال حیوانى رسیدن جنین در چهار ماهگى، و پس از آن، تعلّق یافتن روح انسانى، که از احسن تقویم به اسفل سافلین فرود آمده و تنزّل یافته بود، به جنین، طى مى‌شود. ▫️ در هر دو صورت یادشده، سیر کمالى جماد، گیاه و حیوان، به پدید آمدن بشر منجر شد. سیر کمالى مزبور تا این مرحله، به‌صورت قهرى و جبرى طى شد. ▫️ بشرى که در مسیر سلوک عرفانى قرار مى‌گیرد، با ترک دلبستگى و تعلّق از دنیا و تهذیب و تزکیه‌ى نفس از راه علم و عمل، به اختیار، راه کمال را در پیش مى‌گیرد. ▫️ در نخستین گام، با پشت سر نهادن عالم طبیعت، به عالم ملکوت راه پیدا مى‌کند و سپس به عالم جبروت بار مى‌یابد. آن‌گاه از جبروت نیز پر مى‌کشد و به عالم لاهوت یا مقام واحدیّت، که نتیجه‌ى فیض اقدس بود، وارد مى‌شود. ▫️ در این عالم، به ترتیب به فنا و توحید افعالى، صفاتى و اسمائى نایل مى‌شود؛ به این صورت که ابتدا فاعلیّت خود و هرچه جز خدا را در فاعلیّت حضرت حق فانى مى‌بیند و تنها فاعل هستى را خدا مى‌یابد و همه‌ى ما سوى اللّه را تجلّیگاه فاعلیّت خدا مشاهده مى‌کند. ▫️ سپس تمامى صفات خود و دیگر مخلوقات را در صفات الهى فانى و مندک و همه‌ى عالم را جلوه‌گاه صفات الهى مى‌یابد و در تمامى عالم، صفتى جز صفات الله نمى‌بیند. ▫️ آن‌گاه تمامى موجودات صاحب صفت را در حضرت حق فانى مى‌بیند و در عالم، صاحب‌ صفتى جز خداوند مشاهده نمى‌کند. ▫️ در اینجا نوبت به آخرین جهش و پرواز مى‌رسد و با صعود از عالم لاهوت، هستى سالک، همه‌ى ما سوى الله و همه‌ى افعال و صفات، در حضرت احدیّت فانى مى‌شود و اثرى از احساس هستى، صفت و فعل، در وجود سالک باقى نمى‌ماند و این‌گونه تمامى تجلیّات، در ذات فانى و مندک مى‌شود. ▫️ در اینجا سالک به فنا و توحید ذاتى و به تعبیر دیگر، به فناء فِى اللّه و بقاء بِاللّه نایل مى‌شود و به این ترتیب قوس صعود به پایان مى‌رسد و به عالم هاهوت، یعنى مقام احدیّت ختم مى‌شود. ======== در ادبیّات عرفانى، بعضاً اصطلاح ملکوت در برابر مُلک به کار مى‌رود و مقصود از آن، تمام عوالم بالاتر از عالم ناسوت یا طبیعت است. در چنین مواردى، ملکوت شامل جبروت و جبروتیان نیز مى‌باشد. 📕 کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٧٠٦ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند:  گناهی كه نعمت‌ها را تغيير مى‌دهد، تجاوز به
💠 ۳۷۰۷ بنا به نقل، امام حسن عسکری عليه السّلام فرمودند: اظهار شادی نزد غمدیده، از بی‌ادبی است. 🔅 لَیسَ مِنَ الاَدَبِ اِظهارِ الفَرَح عِندَ المَحزونِ. تحف العقول، ص ٤٨٩ @ahlevela_channel
✔️ گدایی کاسبی‎ای است که هیچ خسارت و ضرر در آن نیست. دعاهای ائمّه علیهم السّلام را بخوان. آنها ارزش گدایی را می‎دانستند. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸ادعُونى اَستَجِب لَکُم، یعنی مرا به خانه‎ی دلتان وعده بگیرید تا من اجابت کنم و بر شما وارد شوم. وقتی آمد، بگو اِلَهی اَلبَیتُ بَیتُکَ وَ العَبدُ عَبدُکَ. یعنی این دل من خانه‎ی توست و من هم بنده و عبد مملوک تو هستم. 🔸دست خدا هنوز توی آب و گل است، لذا مأیوسین که می‎بینند خیلی کار بد از آنها سر می‎زند، در دعا می‎گویند: إن کُنتُ عِندَکَ فى اُمِّ الکِتابِ شَقِیاً فَاجعَلنى سَعیدا ً فَاِنَّکَ تَمحُو ما تَشاءُ وَ تُثبِتُ وَ عِندَکَ اُمُّ الکِتابِ: خدایا اگر در نزد تو در امّ‎ّّالکتاب از اشقیا هستم، پس مرا سعید کن؛ زیرا تو آنچه را بخواهی، محو می‎کنی و اثبات می‎نمایی و امّ‎الکتاب نزد توست. 🔸گدایی کاسبی‎ای است که هیچ خسارت و ضرر در آن نیست. دعاهای ائمّه علیهم السّلام را بخوان. آنها ارزش گدایی را می‎دانستند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
💠 قوس نزول و قوس صعود - ۳ ▫️ عارفان براى تشریح و تفهیم دو قوس نزول و صعود، تشبیه‌هاى گوناگونى به‌کار برده‌اند؛ از جمله اینکه: ▫️ خورشید به هنگام طلوع، پرتو خود را در دشت مى‌گستراند و هرچه این پرتوها از مبدأ و منشأ خود که قرص خورشید باشد، فاصله مى‌گیرند، از یک سو گسترده‌تر و از سوى دیگر ضعیف‌تر مى‌شوند. هنگام غروب، خورشید پرتو خود را برمى‌چیند و در خود جمع مى‌کند. یا اینکه انسان نَفَس را از ریه‌ى خود خارج مى‌کند و در فضا مى‌پراکند و در بازدم، دوباره هوا را به ریه‌ى خود باز مى‌گرداند. ▫️ به هر ترتیب، قوس نزول، سیر از وحدت به کثرت، از لاتعیّنى به تعیّن، و از قوّت به ضعف است. ▫️ قوس صعود، سیر از کثرت به وحدت، از تعیّن به لاتعیّنى، و از ضعف به قوّت است. ▫️ تجلّیات در قوس نزول هرچه متأخّرترند، ضعیف‌تر، رقیق‌تر، محدودتر و متعیّن‌ترند، و طىّ قوس صعود، با فرو نهادن و رهیدن از تعیّنات و حدود، به‌تدریج شدّت و قوّت پیدا مى‌کنند تا سرانجام از همه‌ى حدود و تعیّنات برهند و به مبدأ واحد خود باز گردند. 📕 کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
قطعه‌ای از سخنان استاد مهدی طیّب در جلسات این هفتۀ اهل ولاء - دوشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۲۱               ⬇️ ⬇️ ⬇️ @ahlevela_channel
naghsh-jalal-elahi-darseyr-manavi-14030821.mp3
2.95M
💠 نقش جلال الهی در سیر معنوی 🔸اَصحاب دنیا آلوده به دنیا شده‌اند. 🔸اَهل دنیا تمام وجودشان دنیایی شده است. 🔸اَصحاب‌ آخرت به آخرت‌گرایی نزدیک شده‌اند، امّا هنوز بقایای دنیادوستی در آن‌ها وجود دارد. 🔸اَهل آخرت از میدان جاذبۀ دنیا خارج شده‌اند. در سِیر معنوی، سالک باید همّت کند که از میدان جاذبۀ دنیا خارج شود و وقتی در میدان جاذبۀ محبّت الهی قرار گرفت، آن‌گاه با شتاب فوق‌العاده به سمت خدا حرکت می‌کند. آنجا بحث جلال ظهور می‌کند و آنجاست که سالک باید ادب کند و مؤدب نزدیک شود. این مؤدب نزدیک شدن، بهره بردن از جلال الهی است.  🎤 استاد مهدی طیّب ۱۴۰۳/۰۸/۲۱ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۷۰۷ بنا به نقل، امام حسن عسکری عليه السّلام فرمودند: اظهار شادی نزد غمدیده، از بی‌ادبی است.
💠 ۳٧٠٨ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند:کسی که پیش از خود برای چهل نفر برادر مؤمن دعا کند دعای او هم دربارۀ آنان و هم دربارۀ خودش مستجاب می‌گردد. 🔅مَن قَدَّمَ اَربعینَ رَجُلاً مِن اخوانِهِ فَدَعا لَهُم ثُمَّ دَعا لِنَفسِهِ اُسُتجیبَ لَهُ فیهِم وَ فی‌نَفسِهِ. خصال، ج ٢، ص ١١٠ @ahlevela_channel
🏴 به موازات عظمت و بزرگی فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها که خزانه‌ی الهی است، یک شخص به همان اندازه در جانب ظلمت، از این امّت بلند شد و دست به خزانه‌ی الهی زد و در حقّ ایشان ظلمی کرد که همه‌ی امّت تا ابد باید ننگ و سرافکندگی آن را تحمّل کنند. ▫️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▫️ 📙 کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
lolak-lamma-khalaghtolaflak.mp3
1.26M
💠 لوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما ▫️اين حديث شريف قدسی را مكرّر شنيده‌ايد كه خداوند متعال خطاب به پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: ▪️ای پيامبر لوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ ▪️اگر ای رسول، تو نبودی همه‌ی افلاک را نمی‌آفريدم، همه آفرينش و خلقت را نمی‌آفريدم. ▫️باغبانی كه باغ بزرگی را با زحمت خودش؛ زمين را بيل می‌زند، علف‌های هرزه‌اش را كنار می‌ريزد، نهال را در آنجا هرس می‌كند، جوی آبی را به سمت آن درخت می‌كشد و آب را در آن جوی جاری می‌كند، به اين درخت كود می‌دهد، سموم دفع آفات می‌زند، مدّتهای مديد از اين درخت نگهداری می‌كند، زحمت می‌كشد، تمامی اين‌ها به خاطر چيست؟ ▫️به خاطر آن گلی است كه اين درخت قرار است بدهد، به خاطر آن ميوه‌ای است كه اين شجره بايد به بار بنشاند، كه اگر نبود اين گل معطّر، اگر نبود آن ميوه شيرين، هرگز اين باغبان آن زمين را بيل نمی‌زد، هرگز آن نهال را هرس نمی‌كرد، هرگز جويبارِ آبی جاری نمی‌كرد، هرگز كود نمی‌داد، هرگز سموم دفع آفات نمی‌زد، هرگز علف‌های هرزه را كنار اين درخت هرس نمی‌كرد. همه‌ی اينها به خاطر وجود آن گل معطّر، آن ميوه‌ی شيرين اين درخت است. ... استاد مهدی طیّب ۸۳/۰۵/۰۸ @ahlevela_channel