✔️ جسم و نفس و روح ما ظرف جسم و نفس و روح ائمّه علیهم السّلام است. ما ظرفیم و آنها مظروفند. قربان این ظرف که چنان مظروفی دارد.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸المُؤمِنُ کُلُّ شَیءٍ: مؤمن همهچیز است و جامع ماسوا است، ولی کافر لا شیء است. لذا در حدیث قدسی حقتعالی میفرماید: آسمانها و زمین گنجایش مرا ندارد ولکن قلب بندهی مؤمن من گنجایش مرا دارد. ببین قلب و جان مؤمن چقدر بزرگ و وسیع است!
🔸وقتی ایمان میآید، انسان بزرگ میشود و مثل کسی میشود که از محلّ بلندی به محلّ زندگی و رفت و آمد مورچهها نگاه میکند و مبدأ و مقصد آنها را یکجا میبیند، او هم خلایق را همینطور مشاهده میکند و گذشته و آیندهی آنها را مطّلع است.
🔸جسم و نفس و روح ما ظرف جسم و نفس و روح ائمّه علیهم السّلام است. ما ظرفیم و آنها مظروفند. قربان این ظرف که چنان مظروفی دارد.
🔸صَدرُ العَاقِلِ صُندُوقُ سِرِّهِ: سینهی شخص عاقل صندوق اسرار الهی است.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#مؤمن
@ahlevela_channel
💠 جهان در آستانهی ظهور و ضرورت كسب آمادگی - بخش سوّم
▫️اين تصوير دنيای امروز مصداق برخی احاديث دربارهی شرایط جهان قبل از ظهور حضرت مهدی ارواحنافداه است كه نابود شدن بخش عمدهای از جمعيّت جهان را در اثر جنگهای قبل از ظهور، بيان میكند. در اينجا به ذكر تعدادی از اين احاديث میپردازيم.
▪️اميرالمؤمنين علی علیه السّلام میفرمايند:
لٰا يَخْرُجُ الْمَهْدِیُّ حَتّىٰ يُقْتَلُ ثُلْثٌ وَ يَمُوتُ ثُلْثٌ وَ يَبْقىٰ ثُلْثٌ
▫️مهدی علیه السّلام قيام نمیكند مگر آنكه پيش از آن يک سوّم جمعيّت جهان كشته خواهند شد و يک سوّم ديگر نيز خواهند مرد و تنها يک سوّم جمعيّت جهان باقی خواهند ماند.
▪️وقوع اين حديث فقط با وجود سلاحهای كشتار جمعی میکروبی، شیمیایی و اتمی جهان امروز قابل تصوّر است؛ والّا در زمان امیرالمؤمنین علیه السّلام با شمشیر و تیر و کمان امکان چنین کشتار وسیعی نبود.
▫️در اثر جنگهای عظیم جهانی كه زاييدهی قدرتطلبیها و سودجوییها و خودخواهیهای بشر است و نیز بيماریهای همهگیری كه در پی اين جنگها در اثر عفونت جنازههای بر زمین مانده شايع میشود، دو سوّم مردم جهان نابود میشوند.
▪️همچنين امام صادق علیه السّلام میفرمايند:
قُدّٰامَ الْقٰائِمِ علیه السّلام مَوْتٰانِ مَوْتٌ اَحْمَرُ وَ مَوْتٌ اَبْيَضُ حَتّىٰ يَذْهَبَ مِنْ كُلِّ سَبْعَـةٍ خَمْسَـةٌ؛ فَالْمَوْتُ الْاَحْمَرُ السَّيْفُ وَ الْمَوْتُ الْاَبْيَضُ الطّٰاعُونُ
▫️پيش از آمدن قائم علیه السّلام دو مرگ برای بشریت خواهد بود: مرگ سرخ و مرگ سفيد؛ بهطورىكه از هر هفت نفر، پنج نفر جان خود را از دست میدهند. مرگ سرخ دراثر شمشير (سلاح) و مرگ سفيد بيماری طاعون است. بدینترتیب دوهفتم جمعیّت جهان باقی میماند.
▪️در حديث ديگری از امام صادق علیه السّلام منقول است:
لٰا يَكُونُ هـٰذَا الْاَمْرُ حَتّىٰ يَذْهَبَ تِسْعَـةُ اَعْشٰارِ النّٰاسِ
▫️امر ظهور واقع نمیشود مگر اينكه نُه دهم مردم از بين بروند.
▪️همانطور که ملاحظه شد، در مورد تعداد قربانیان جنگها و حوادث طبیعی قبل از ظهور، روایات متفاوتند. به نظر میرسد برخی روایات نسبت کشتهها به افراد حاضر در نبرد را، برخی دیگر نسبت قربانیان به ساکنان منطقهای که جنگ در آن واقع میشود را و بعضی نسبت کشتهها به کلّ جمعیّت جهان را بیان داشتهاند.
▫️اندیشمندان جهان میگويند جريان تاريخ خانههای آخر خود را میپيمايد و تنها راه برونرفت جهان از این بحرانهای عظیم و رهایی دنیا از رقابت قدرتها، تشکیل حکومت واحد جهانی است. و چنین امری امروزه کاملاً امکانپذیر است و با امکانات ارتباط جمعی کنونی، مدیریّت واحد جهان بسیار شدنی است و بر سر راه تشکیل حکومت جهانی هیچ مانع غیرقابل عبوری وجود ندارد.
▪️در دنیای غرب از سالها پیش اندیشمندان بزرگی بحث حکومت واحد جهانی را مطرح کردهاند. از جمله آلبرت اینشتین میگوید: ملل جهان از هر نژاد و رنگی که باشند میتوانند و باید زیر یک پرچم واحد بشریت در صلح و صفا و برابری و برادری زندگی کنند.
▫️امروزه جوامع غربی بسیار جدّیتر از ما شیعیان بحث آخرالزّمان را مطرح و پیگیری میکنند و در انواع نظریّهپردازیها، کتابها، مجلات، سایتها و فیلمهای سینمایی بهطور جدّی به این موضوع میپردازند.
▪️نظریّهپردازانی مانند فوكوياما با طرح بحث پايان تاريخ، هانتينگتون با مطرح كردن بحث فرارسیدن عصر آخرین تجربهی بشری در برخورد تمدّنها و بسياری از دانشمندان و نويسندگان ديگر با طرح مسألهی آخرالزّمان، سعی در باوراندن پايان جريان تاریخ دارند. ريشهی توجّه بيش از حدّ قدرتهای استكباری به منطقهی خاورميانه و طرح خاورمیانهی جدید نیز در همين نكته است. (هانتینگتون هشتمین و آخرین برخورد تمدّنها را برخورد غرب مسيحی و ليبرال دموكراسی غربی با جهان اسلام و تمدّن اسلامی میداند.)
ادامه دارد....
📔 جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب
#جان_جهان
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٠٨٦ حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مَثَل مؤمن مانند ساقه كاشته است كه بادها
💠#حديث ١٠٨٧
امام صادق عليه السّلام فرمودند: مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به باطل نكشاند و چون قدرت يابد بيش از حقّ خود نگيرد.
🔅اَلمُؤمِنُ اِذا غَضِبَ لَم يُخرِجهُ غَضَبُهُ مِن حَقٍّ وَاِذا رَضِىَ لَم يُدخِلهُ رِضاهُ فى باطِلٍ وَالَّذى اِذا قَدَرَ لَم يَأخُذ اَكثَرَ مِمّا لَهُ.
بحارالانوار، ج ٧٥، ص ٢٠٩
@ahlevela_channel
✔️ جوانه خیلی زود بار میدهد. خود درخت ممکن است ده سال طول بکشد تا بار بدهد، ولی جوانه یکی دو ساله بار میدهد. جوانان شیعه جوانههای محمّد و آل محمّدند علیهم السّلام. امام حسن و امام حسین علیهما السّلام آقای جوانان اهل بهشتند.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸لا یَستَوِی الخَبیثُ وَ الطَّیِّبُ وَ لَو اَعجَبَکَ کَثرَةُ الخَبیثِ: خبیث و طیّب با هم برابر نیستند، ولو فراوانی خبیث تو را به شگفت آورد. لِیَمیزَ اللهُ الخَبیثَ مِن الطَّیِّبِ: تا خداوند خبیث را از طیّب متمایز سازد. خداوند خبیث را از طیّب جدا میکند، چون طیّب ثابت است و خبیث داخل آن شده، لذا او را خارج میکند.
🔸دوستان اهل بیت علیهم السّلام حکم بلد طیّب را دارند. وَ البَلَدُ الطَّیِّبُ یَخرُجُ نَباتُهُ بِاِذنِ رَبِّهِ: زمین پاک، گیاهش را به اذن پروردگارش بیرون میدهد. دیگران حکم بلد خبیث را دارند که جز تُنُک در آنها نمیروید.
🔸مؤمنین و دوستان اهل بیت علیهم السّلام، جوانهی بهشتند. جوانه از کنار یک درخت قدیمی میروید و سریع رشد میکند و میوه میدهد. امّا جوان نهالی است که تازه کاشتهاند و مدّتها طول میکشد رشد کند و میوه بدهد.
🔸جوانه خیلی زود بار میدهد. خود درخت ممکن است ده سال طول بکشد تا بار بدهد، ولی جوانه یکی دو ساله بار میدهد. جوانان شیعه جوانههای محمّد و آل محمّدند علیهم السّلام. امام حسن و امام حسین علیهما السّلام آقای جوانان اهل بهشتند.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#مؤمن
@ahlevela_channel
rehlate-hazrate-omolbanin.mp3
7.44M
🏴 رحلت حضرت امُّالبنین سلام الله علیها- ۱۳ جمادیالثانی
▪️ماجرای ازدواج و ورود به خانه امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام
▪️خاندان بنی کلاب
▪️عظمت شخصیت
▪️عشق و محبّت به فرزندان حضرت زهرا علیهاالسّلام
▪️عاشورا
▪️زیارتنامه...
#مناسبات_ماه_جمادیالثانی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٠٨٧ امام صادق عليه السّلام فرمودند: مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خ
💠#حديث ١٠٨٨
حضرت محمّد صلّی الله عليه وآله و سلّم فرمودند:
هر كس از بدیاش ناراحت و از خوبیاش خوشحال شود، پس او مؤمن است.
🔅مَنْ ساءَتْهُ سَيِّئَتُهُ وسَرَّتْهُ حَسَنَتُهُ فَهُوَ الْمُؤمِنِ.
وسایل الشیعه، ج ١٦، ص ٩٢
@ahlevela_channel
✔️ دل مؤمن خانهی بهشت است؛ در کوچکترین آن میتوان همهی اهل عالم را مهمان کرد. نمونهاش دعاهای مؤمن است.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸دل که غمناک شود، خیلی کوچک میشود و دیگر نمیشود چیزی در آن ریخت. دل مؤمن آنقدر وسیع است که آسمان و عرش و کرسی و خود خدا در آن جا میگیرند؛ ولی وقتی غمناک شود، کوچک میشود.
🔸دل مؤمن خانهی بهشت است؛ در کوچکترین آن میتوان همهی اهل عالم را مهمان کرد. نمونهاش دعاهای مؤمن است.
🔸جهنّم از مؤمن فرار میکند، چون آتش سردی که او دارد، جهنّم را خاموش میکند. آتش محبّت خوبان سرد و لذیذ است.
🔸دو زمین داریم؛ یکی زمین گِل و دیگری زمین دل. زمین دل مال امام زمان عجّل الله تعالی فرجه است. مؤمنین روی زمین دل مینشینند. شما هم اگر هنوز دوکاره هستید، عنقریب خدا کارتان را یکطرفه میکند.
🔸فى بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَعَ: در خانههایی که خداوند اجازه داده است رفعت یابند و بالا روند. دل مؤمن خانهی اهل بیت علیهم السّلام است و از زمین دل مؤمن به آسمان میبارد، مثل زمین کربلا در روز عاشورا.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#مؤمن
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دستورالعمل ختم سورۀ واقعه
☀️ ماههای قمری که روز دوشنبه آغاز میشود.
☀️ دعای ختم هر روز
☀️ دعای روزهای پنجشنبه
#ختم_سوره_واقعه
@ahlevela_channel
solook-akharozaman.mp3
7.59M
💠 آداب سلوک عرفانی و غربت سالکان در آخرالزّمان
《شرحی بر حدیثی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که «ابن فهد حلّی» رضوان الله تعالی علیه در کتاب «التّحصین فی صفات العارفین» نقل کرده است و برای «اهل سلوک و اهل طریقت» بسیار آموزنده است.》
استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٠٨٨ حضرت محمّد صلّی الله عليه وآله و سلّم فرمودند: هر كس از بدیاش ناراحت و از خوبیاش خوشح
💠#حديث ١٠٨٩
امام حسن عسكری عليه السّلام فرمودند: مؤمن برای مؤمن برکت و برای کافر، اتمام حجّت است.
🔅المُومِنُ بَرَکَةٌ عَلی المُومِنِ وَ حُجَّةٌ عَلی الکافر.
تحف العقول، ص ٤٨٩
@ahlevela_channel
✔️ متّقین در برابر نفس و شیطان و دنیا مثل شتر هیجده ماههاند که نه سواری میدهند و نه بار میکشند و نه شیر میدهند.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸اعمال مؤمن مال امام است، صفات مؤمن مال پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم است و ذات مؤمن مال خداست.
🔸مؤمن ذاتش صدا میزند: لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ، اخلاقش صدا میزند: مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ و افعالش صدا میزند: عَلیٌّ وَلىُّ اللهِ.
🔸متّقین در برابر نفس و شیطان و دنیا مثل شتر هیجده ماههاند که نه سواری میدهند و نه بار میکشند و نه شیر میدهند.
🔸اهل ولایت و اهل بهشت بااشتها میخورند. اشتها نامحدود است (اُکُلُها دائِمٌ: خوردنیهایش دائمی است. ما تَشتَهیهِ الانفُسُ: هر چه نفسها اشتها نمایند)؛ امّا اهل دنیا با گرسنگی میخورند، کمی که خوردند، سیر میشوند و کمی که از سیری آنها گذشت، دوباره گرسنه میشوند. سیری و گرسنگی مال بدن است و اشتها مال روح است. در بهشت بااشتها میخورند و میآشامند.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#مؤمن
@ahlevela_channel
💠 درس جایگاه زن - بخش اوّل
▫️زن در طول تاریخ، با سه چهره در جوامع بشری مطرح شده است:
▪️در یک چهره، او را به شیئی گرانقیمت تبدیل کردند؛ یعنی هویّت انسانی ندارد؛ یک شیء است که مورد مالکیّت قرار میگیرد؛ البتّه ارزشمند است؛ گرانقیمت است؛ مثل جواهر؛ مثل الماس؛ امّا شیء است و هویّت انسانی ندارد. چنین زنی در کنج خانهها جای داشت و بهمنزلهی یک شیء گرانبها مورد استفاده قرار میگرفت.
▪️چهرهی دوّمی که شخصیّت زن در جوامع بشری پیدا کرد، شخصِ بیبها بود؛ یعنی از شیئیّت یا شیء بودن بیرون آمد و شخص شد؛ امّا بیارزش و بیبها. این شخصِ بیبها بازیچهی جامعه شد؛ ابزار لذّتجوییها و هوسبازیها و بازیگریهای مردان شد. هم وسیلهای شد برای جلب مشتری که مردان بتوانند کالاهای اقتصادیشان را با جذّابیّتهای جنسی زن به جامعه عرضه کنند، هم از او به صورت نیروی کار ارزان قیمتی که قدرت اعتصاب و مقاومت دربرابر سرمایهداران ندارد، استفاده کنند و در مجتمعهای صنعتی با کمترین مزد بیشترین کارها را از او بکشند؛ بیآنکه صدایش دربیاید. این شخصِ بیبهاست.
▪️سوّمین چهرهای که زن در جوامع بشری میتواند داشته باشد، شخص گرانبهاست؛ یعنی هم هویّت انسانی داشته باشد، هم ارزش و منزلت. امّا چگونه شخصِ گرانبها خواهد بود؟
▫️وقتی از یکسو بستری برای رشد استعدادهای انسانی او فراهم باشد، یعنی شخصیّت انسانی او بالنده شود، در بعد علمی و بعد روحی و معنوی، ارادهی او تقویت شود، فکرش رشد کند، و زمینهی ظهور ابتکار و خلاقیّتهای او فراهم شود، و از سوی دیگر از ابتذال و جلوهفروشیهای جنسی مصون بماند. هم بتواند به منزلهی یک شخصیّت در جامعه مطرح باشد، منتها یک شخصیّت انسانی، یک اندیشهی بزرگ، یک روح متعالی، و هم آلودهی جلوهفروشی و خودنمایی و عرضهی جذّابیّتهای جنسی خود نشود.
▫️زن اینگونه به یک شخصیّت گرانبها تبدیل میشود. آنچه اسلام میخواهد همین است. اسلام زن را یک شخصیّت گرانبها میشناسد؛ نه یک شیء گرانبها و نه یک شخص بیارزش و بیهویّت.
ادامه دارد....
《استاد مهدی طیّب
《۸۵/۰۵/۲۹
@ahlevela_channel