eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
534 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال اهل ولاء
‍ ‍ 📚 کتاب‌های منتشر شده از استاد طیّب 📕 شراب طهور (سلوک در صراط مستقيم عرفان) شراب طهور كه به فرموده‌ى قرآن كريم، ساقى آن خداى تبارک و تعالى است و به پاداش ايثار عاشقانه‌ى عبادالله، ساقى ازل در جام جانشان مى‌ريزد، شرابى است که به فرموده‏‌ى امام صادق علیه السّلام سراسر وجود نوشندگان را از هر چه جز خدا پاک و مطهّر مى‌سازد و همه‌ى هستى آنان را يكپارچه خدايى مى‌كند. این شراب همان معارف بلندى است که قران و عترت به تشنگان کمال و طالبان وصال عرضه می‌دارند و مؤمنان رهپو و سالکان حق‏‌جو، با بهره‏‌گیرى از آن، به انقطاع کامل از ماسوی‌الله نایل می‌شوند و با پشت سر گذاردن حُجُب نورانى، دیده‏‌ى دلشان به معدن عظمت واصل می‌گردد و جانشان به عزّ قدس ربوبى تعلّق می‌یابد. كتاب حاضر پياله‌اى برگرفته از چشمه‌ى شراب ناب معارفى است كه خداى تعالى به بندگان تمام عيار خود و واصلان به قلّه‌ى عبوديّت، يعنى پيامبر گرامى اسلام و اهل بيت پاكش عليهم السّلام سپرده است تا هم خود آنان بنوشند و هم در سرزمين وجود آن كه بخواهند و بخواهد، جاری سازند. مؤلّف در پيشگفتار كتاب مى‌نگارد: «نگرش موحّدانه، احساس‌هاى عاشقانه و روحيّات عارفانه كه در عرصه‌ى عرفان مطرح است و خوانندگان گرامى، در مطالعه‌ى اين اثر با آن آشنا خواهند شد، حلقه‌ى وصلى است بين بحث‌هاى عقلى در زمينه‌ى اثبات عقايد دينى و موعظه‌ها و آموزه‌هاى اخلاقى. بدون مباحث عرفانى، بحث‌هاى اعتقادى ابتر و آموزه‌هاى اخلاقى محروم از پشتوانه خواهد بود و با افزوده شدن آن، زنجيره‌ى آموزش‌هاى دينى كامل و آموزش‌هاى مزبور كارساز و اثربخش خواهند شد.» شراب طهور در ۴۰۰ صفحه، تاکنون چهار نوبت به چاپ رسیده است. پس از پیشگفتار، شراب طهور در قالب ۶ فصل تألیف شده که عبارت است از: ▪️فصل اوّل: كليّات ▪️فصل دوّم: در آستانه‌ى سلوک ▪️فصل سوّم: بنيادهاى حيات و سلوک عرفانى ▪️فصل چهارم: روحيّات عرفانى ▪️فصل پنجم: پايه‌هاى اصلى سلوک ▪️فصل ششم: آداب سلوک 💮 جهت تهیۀ کتاب شراب طهور، به آیدی زیر در تلگرام مراجعه بفرمائید. @persianblue 📚 @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٥٢٣ حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: کسی که به گناهان خود اعتراف می‌کند، او دیگر
💠 ۲٥٢٤ امام صادق عليه السّلام فرمودند: دوستى و محبّت اولياى خدا و ولايت آنان واجب است و بيزارى از دشمنان آنان نيز لازم است. 🔅حُـبُّ أولِيـاءِاللّه ِ وَالوِلايَةُ لَهُـم واجِبَةُ، وَالْبَرائةُ مِنْ أعدائِهِم واجبةٌ. بحارالانوار، ج ٢٧، ص ٥٢ @ahlevela_channel
☀️ حدیث اولوا الالباب راه میان‎بُر است. بشر چقدر عبادت خدا کند تا به محبّت خدا برسد؟ ☀️ این حدیث می‎گوید عبد تا فکر کرد، دارای محبّت خدا شد. وقتی هم دارای محبّت خدا شد، کارش روی غلتک افتاد و مراتب کمال را یکی پس از دیگری طی کرد. ☀️ راه اولوا الالباب شدن را قرآن بیان فرموده است: فَبَشِّر عِبَادِ الَّذینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اََحسَنَهُ، اُولئِکَ الّذینَ هَدیهُم اللهُ وَ اُولَئِکَ هُم اُولُوا الاَلبَابِ. یعنی ای حبیب من، به آن بندگان من که به قول گوش می‎دهند (مقصود از قول، حرف‎های خوب است) و بهترین و قشنگ‎ترین آنها را انتخاب و قبول و پیروی می‎کنند، بشارت بده که آنها همان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده است و آنها همان اولوا الالبابند. از این راه، عقل انسان بزرگ می‎شود و اولوا الالباب می‎گردد و آن‎وقت به حدیث اولوا الالباب عمل می‎کند. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 مراتب صبر برای صبر ده مرتبه می‌توان برشمرد که چهار مرتبه‌ی آن در آستانه‌ی سلوک مصداق دارد و شش مرتبه‌ی دیگر، مخصوص عارفان در مراحل بعدی سلوک است. 💎 مراتب چهارگانه‌ی صبر مبتدیان عبارت است از : ۱- صبر در ترک معصیت، هوای نفس و لذت‌ها و شهوت‌های جسمانی و نفسانی ۲- صبر در انجام طاعت و تحمّل دشواری تزکیه ۳- صبر در مصائب، شدائد، ناملایمات و محرومیّت‌ها ۴- صبر در نعمت و راحت 💎 مراتب ششگانه‌ی صبر عارفان عبارت است از : ۱- صبر لِله ۲- صبر بِالله ۳- صبر عَلَی الله ۴- صبر فِی الله ۵- صبر مَعَ الله ۶- صبر عَنِ الله 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٥٢٤ امام صادق عليه السّلام فرمودند: دوستى و محبّت اولياى خدا و ولايت آنان واجب است و بيزارى
💠 ۲٥٢٥ امام هادی عليه السّلام فرمودند: هر كه از خود راضی باشد بدگويان او زياد خواهند شد. 🔅مَنْ رَضِي عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السّاخِطُونَ عَلَيْهِ. بحارالانوار، ج ٦٩، ص ٣١٦ @ahlevela_channel
☀️ در سیر به سوی خدا هر یک از اشخاص از نفس خود یک جاده‎ی شخصی دارد که از جنس نور است و مثل طنابی است که به وسیله‎ی آن بالا و پایین می‎رود. در این مرحله راه‎ها به تعداد نفوس خلایق متعدّد است. ☀️ ولی وقتی شخص از مرحله‎ی نفس عبور کند، به شاهراهی می‎رسد که همه‎ی راه‎های نفس‎های اشخاص به آن منتهی می‎شود. شاهراه همان صراط مستقیم است و یکی بیشتر نیست. این شاهراه به مقصد ختم می‎شود؛ یعنی توحید. ☀️ امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: منم صراط مستقیم. پس به وادی توحید جز از طریق شاهراه ولایت نمی‎توان رسید. ☀️ لذا همه‎ی عارفان تمامی ‎فرق و مذاهب که از نفس عبور کرده‎اند، گرچه به عللی تقیّه کرده و ابراز ننموده باشند، علی علیه السّلام را ملاقات و قبول کرده‎اند. ☀️ همه‎ی کسانی که از بیت نفس خود خارج شده و به شاهراه رسیده‎اند، با هم یگانه‎اند و اختلافی ندارند. اختلاف مال کسانی است که هنوز از نفس عبور نکرده‎اند. البته کسانی که در شاهراهند، برخی در پایان راهند و به مقصد رسیده‎اند، برخی در میانه‎ی راه و برخی در ابتدای راهند، ولی با هم اختلاف و نزاع ندارند و یکدیگر را نفی نمی‎کنند.  🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز روز پنج‌شنبه جهت برآورده شدن حاجات ▫️آیت‌الله بهجت رحمت الله علیه شاگردان خود را بسیار به خواندن این نماز توصیه نموده و می‌فرمودند: ▫️«آیت‌الله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای او می‌رسید». ☀️ دستور خواندن نماز روز پنج‌شنبه ▫️ چهار رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) 🔅رکعت اوّل بعد از حمد ۱۱ بار سورۀ توحید 🔅رکعت دوّم بعد از حمد ۲۱ بار سورۀ توحید 🔅رکعت سوّم بعد از حمد ۳۱ بار سورۀ توحید 🔅رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱ بار سورۀ توحید ▫️ بعد از سلام نماز دوّم بخواند: 🔅 ۵۱ بار سورۀ توحید 🔅 ۵۱ بار اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد 🔅سپس به سجده رفته و ۱۰۰ بار بگوید: «یَااللهُ» ▫️و هرچه می‌خواهد از خدا درخواست کند. @ahlevela_channel
💠 آثار و پیامدهاى صبر - بخش اوّل (مراتب صبر مبتدیان) نفس با صبر پیشه کردن، به‌ تدریج به آنچه خلاف میلش است عادت مى‌کند و بدین وسیله ترقّى مى‌کند. این امر در هر مرتبه از صبر به‌ نحوى واقع مى‌شود. ▪️۱- مبتلا بودن به معاصى و غوطه‌ورى در لذّت‌ها و شهوت‌هاى نفسانى، انسان را از نیل به مدارج کمال باز مى‌دارد، از نیل به مقصود محروم مى‌کند و او را به انحطاط و تنزّل به حیات حیوانى دچار مى‌سازد. مقاومت در برابر وساوس شیطانى و تمنّیات نفسانى و باز داشتن خویش از آلوده شدن به معاصى و لذّت‌جویى‌هاى حیوانى، انسان را از معرض خطر محرومیّت از کمال و مبتلا شدن به انحطاط حفظ مى‌کند. این صبر همچون مرهمى است که بر روى دُمَل چرکینى قرار مى‌دهند تا آن دُمَل برسد و آماده‌ى تخلیه شود. صبر در برابر معاصى منشأ تقواى نفس است. ▪️۲- انجام طاعات و عبادات و پرداختن به تزکیه‌ى خویش، شرط نیل به مدارج کمال است. سالک قبل از انجام طاعت و عبادت و پرداختن به تزکیه، باید دشوارى خالص ساختن نیّت خویش را متحمّل شود. در هنگام انجام عمل نیز باید بر راحت‌طلبى و تنبلى خود فائق آید و خود را به تحمّل سختى اداى عمل وادار کند. پس از انجام آن نیز مى‌بایست دشوارى ممانعت نفس از مبتلا شدن به عُجب و خودپسندى، کبر و غرور، فخر و مباهات، و ریا و خودنمایى را پذیرا شود. این صبر همانند دارویى است که روى دُمَل چرکین رسیده و آماده‌ى تخلیه قرار مى‌دهند تا چرک آن را بیرون بکشد. صبر در طاعت و عبادت منشأ انس با حضرت حق است. ▪️۳- در جریان زندگى اشخاص، خداوند، چه به دست انسان‌هاى دیگر و چه از طریق عوامل طبیعى و ماوراء طبیعى، مصائب، شدائد، محرومیّت‌ها و ناملایماتى براى آنها پیش مى‌آورد. امام صادق علیه السّلام مى‌فرمایند: ما اَفلَتَ المُؤمِنُ مِن واحِدَةٍ مِن ثَلاثٍ وَ لَرُبَّمَا اجتَمَعَتِ الثَّلاثُ عَلَیهِ. اِمّا اَن یَکونَ مَعَهُ فِى الدّارِ مَن یُغِلقُ عَلَیهِ البابَ یُؤذیهِ، اَو جارٌ یُؤذیهِ، اَو شىءٌ فى طَریقِهِ وَ حَوائِجِهِ یُؤذیهِ. وَ لَو اَنَّ مُؤمِناً عَلى قُلَّةِ جَبَلٍ لَبَعَثَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ اِلَیهِ شَیطاناً یُؤذیهِ وَ یَجعَلُ اللهُ لَهُ مِن ایمانِهِ اُنساً لا یَستَوحِشُ مَعَهُ اِلى اَحَدٍ مؤمن نمى‌تواند خود را از یکى از سه چیز برهاند و گاهى هر سه براى او جمع مى‌شود. یا شخصى با او در خانه است که در بر او مى‌بندد و آزارش مى‌کند، یا همسایه‌اى اذیّتش مى‌کند و یا چیزى در راهش و در مسیر نیازمندى‌هایش او را اذیّت مى‌کند. و اگر مؤمنى بر سر کوهى باشد، خداى عزّوجلّ شیطانى را برمى‌انگیزد تا او را اذیّت کند. و خدا از ایمانش براى او مونسى قرار مى‌دهد که از وحشت به کسى پناه نبرد. از آنجا که هیچ حادثه و رخدادى در عالم واقع نمى‌شود مگر اینکه کار خداست و از خداى حکیم هم کار عبث و بیهوده سر نمى‌زند، لذا مصائب و بلایایى که خداوند در زندگى انسان‌ها به‌وجود مى‌آورد، حکمت‌هایى دارند. حکمت گرفتارى‌هایى که خداوند بر سر راه زندگى اشخاص قرار مى‌دهد، به تناسب ویژگى‌هاى افراد، متفاوت است. امیرالمؤمنین علیه السلام مى‌فرمایند: اِنَّ البَلاءَ لِلظّالِمِ اَدَبٌ وَ لِلمُؤمِنِ امتِحانٌ وَ لِلاَنبیاءِ دَرَجَهٌ وَ لِلاَولیاءِ کَرامَةٌ بلا و گرفتارى براى ظالم، به خاطر تنبیه و تأدیب اوست و براى مؤمن، به‌منظور امتحان کردن اوست و براى پیامبران، مایه‌ى بالا رفتن درجات کمال آنهاست و براى اولیا، موجب بزرگى و کرامت آنان است. [ مصائب، شدائد، محرومیّت‌ها و گرفتارى‌هایى که خداوند به اقتضاى ربوبیّت خویش، در زندگى شخص مؤمن به‌وجود مى‌آورد، حکمت‌هاى فراوانى دارد که در بخش برخى آثار مثبت مصائب و بلایا براى مؤمن به پاره‌اى از آنها اشاره خواهیم کرد.] ▪️۴- دل نبستن بر راحت و نعمتى که در زندگى دنیوى براى شخص پیش مى‌آید و معتاد نشدن به رفاه و تنعّم در زندگى و کنترل خویش براى غوطه‌ور نشدن بیش از حد در رفاه و تنعّم و هدر ندادن عمر در لذّت‌جویى‌هاى مادّى و نیز کنترل خود از طغیان و سرکشى در اثر احساس بى‌نیازى، برخوردارى و توانمندى، مستلزم تحمّل دشوارى‌هایى است که چهارمین مرتبه‌ى صبر را تشکیل مى‌دهد. صبر در نعمت و راحت سبب رهایى شخص از جاذبه‌ى دنیا و اسارت عالم طبیعت و آمادگى او براى عروج و راه یافتن به عوالم بالاست. ادامه دارد.... 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۳ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
💠 صلوات پرفضیلت بعد از عصر پنج‌شنبه تا آخر روز جمعه گفتن این صلوات «صد مرتبه» از بعد از عصر پنج‌شنبه تا آخر روز جمعه فضیلت بسیار دارد. اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ، وَأَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ مِنَ الأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ. خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و فرج ایشان را تعجیل نما و دشمنانشان را از جن و انس از اولین و آخرین نابود فرما. 📚 منابع: بحارالانوار مفاتیح الجنان @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای پرفضیلت شب‌های جمعه @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٥٢٥ امام هادی عليه السّلام فرمودند: هر كه از خود راضی باشد بدگويان او زياد خواهند شد. 🔅مَنْ
💠 ۲٥٢٦ حضرت محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: قَسم به آن کس که مرا به حق فرستاده همان گونه که می‌خوابید همان گونه می‌میرید و همان‌طور که بیدار می‌شوید روز قیامت برانگیخته خواهید شد و بعد از مردن، منزلگاهی جز بهشت یا جهنم نخواهد بود. 🔅وَالّذی بَعَثَنی بالحقِّ لتَموُتُنَّ كَما تنامُونَ ولَتُبْعَثُنَ كَما تَستَیقِظونَ وَ ما بَعدَ المَوتِ اِلاّ جَنَّةٌ أَونارٌ. بحارالانوار، ج ٦، ص ٤٧ @ahlevela_channel