eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
527 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩١٠ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: كمال دین، در ولایت ما و بیزاری از دشمنان ماست
💠 ۲٩١١ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: با اظهار دوستى، محبّت استوار می‌گردد. 🔅بِالتَّوَدُّدِ تَتَأَکَّدُ المَحَبَّهُ. غررالحکم، ح ٤٣٤ @ahlevela_channel
✔️ آنچه از فعل و صفات که مطابق ذهن خودمان به ائمّه علیهم السّلام نسبت می‎دهیم، شمایلی است که در حدّ فهم خودمان از آنها در درون خویش ترسیم می‎کنیم و با حقیقت آنها بسیار فاصله دارد. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸کوچک اصلاً نمی‎تواند بزرگ را تعریف کند، بلکه شخص بزرگ را هم با تعریف خود کوچک می‎کند، برای همین خود آنها باید معرّف خودشان باشند. 🔸آنچه از فعل و صفات که مطابق ذهن خودمان به ائمّه علیهم السّلام نسبت می‎دهیم، شمایلی است که در حدّ فهم خودمان از آنها در درون خویش ترسیم می‎کنیم و با حقیقت آنها بسیار فاصله دارد. هیچ ‎کس نمی‎تواند به حقیقت آنها دست یابد، لذا خودشان فرمودند: نَزِّلُونَا عَن الرُّبُوبِیَّةِ وَ قُولُوا فى فَضلِنَا مَا شِئتُم وَ لَن تَبلُغُوا: ما را از رتبه‎ی خداوندگاری پایین‎تر بدانید و هر چه می‎خواهید در فضیلت ما بگویید و (لکن بدانید هر چه هم به خیال خود بلندپروازی کنید) به حقیقت فضیلت ما نمی‎رسید. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
🌿 مراقبۀ روز آخر ماه ذی‌الحجّه 🔅 روز آخر ماه ذی‌الحجّه، آخرین روز از سال قمری است. سيّد بن طاووس در كتاب «اقبال‌الاعمال» برای این روز دو ركعت نماز روایت کرده است، بدین کیفیت که در هر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» يک مرتبه ▪️سوره «توحید» ده مرتبه ▪️«آیت الکرسی» (تا هوالعلی العظیم) ده مرتبه و پس از نماز بگويد: ▪️اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِيتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِي إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَيْك َاللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِی إِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْكَ يَا كَرِيمُ ▫️خدايا آنچه در اين سال انجام دادم؛ از عملى كه مرا از آن نهى كردى و به آن راضى نبودی و من آن را فراموش كردم ولى تو فراموش ننمودى و پس از گستاخی‌ام بر تو، مرا به توبه دعوت كردى، خدايا من از تو آمرزش می‌خواهم، پس مرا بيامرز و آنچه انجام دادم از عملى كه به تو نزديكم كند، از من قبول كن و اميدم را از خودت قطع مكن اى كريم. ▫️چون اين را بگويد، شيطان فریاد مى‌زند: واى بر من، آنچه در اين سال عليه او رنج بردم، همه را خراب كرد. و سالى كه گذشت براى او گواهى می‌دهد كه سالش را ختم به خير نمود. @ahlevela_channel
🌿 مراقبات شب اوّل محرّم ▪️اين ماه، ماهِ حزن اهل بيت عليهم السّلام و شيعيان ايشان است و از حضرت امام رضا عليه السّلام روايت شده است كه چون ماه محرّم داخل مى‌شد، پدرم را كسى خندان نمى‌ديد و اندوه و حُزن پيوسته بر او غالب مى‌شد تا روز دهم. چون روز عاشورا مى‌شد، آن روز، روز مصيبت و حزن و گريه او بود و مى‌فرمود: امروز، روزى است كه حسين عليه السّلام شهيد شده است. ▫️برای شب اوّل محرّم سيّد بن طاووس در «اقبال الاعمال» چند نماز ذكر نموده: 🍃 اوّل: دو ركعت نماز بخواند و در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» یک بار ▪️سوره «توحید» یازده بار ▫️《《 از حضرت رسول اکرم صلّى الله علیه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كسی در اين شب اين دو ركعت نماز را به جا آورد و صبحش را كه اوّل سال است روزه بدارد، مثل كسى است كه تمام سال را مُداومت به خير كرده، و در آن سال محفوظ باشد و اگر بميرد به بهشت برود.》》 🍃 دوّم: دو ركعت نماز بخواند: ▪️در ركعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انعام» ▪️در رکعت دوّم سوره «حمد» و سوره «يس» 🍃 سوّم: صد ركعت نماز بخواند: ▪️ در هر ركعت سوره «حمد» و سوره «توحيد» 🍃 و نيز سيّد براى هلال اين ماه دعاء مَبْسُوطى ذكر فرموده و اگر ممكن شود احياء بدارد اين شب را به دعا و نماز و خواندن قرآن. @ahlevela_channel
‍ 💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهل ولاء در روز سه‌شنبه ٢١ تیرماه ١٤٠١ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل ▫️پس از تلاوت آیات ٢٥ تا ٢٩ سورۀ بقره در آغاز جلسه، استاد دربارۀ آموزه‌های مطرح شده در آیۀ  ٢٥ توضیحات مبسوطی دادند که به اختصار بیان می‌شود. ⚪️ آيۀ ٢٥ سورۀ بقره با بشارت آغاز می‌شود: وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ: به کساني كه هم ايمان آوردند، هم عمل صالح انجام دادند، بشارت بده! هر دو فعل منسوبِ به مؤمنان است؛ يعني ايمان يك امر اختياري است؛ انسان مي‌تواند ايمان بياورد یا كفر ورزد. عمل صالح هم يك امر اختياري است؛ انسان مي‌تواند عمل صالح پيشه كند یا كار ناصالح انجام دهد. به كساني كه اين دو ويژگي در آنهاست، بشارت داده‌اند؛ يعني کسی که قلب مؤمن او با ظاهر عامل به صالحاتش هماهنگ و يك‌دست است و دوگانگي و تعارض بين باطن و ظاهر او وجود ندارد. کسی كه قلبش مؤمن است و عملش ناصالح است، يا به عكس، در ظاهر عمل صالح انجام مي‌دهد، امّا درونش باور محكمي وجود ندارد، يك نوع شكاف، نفاق، و تعارض بين ظاهر و باطن اوست. ⚪️ توحيد يعني يك‌دست شدن؛ يكی و يك‌رنگ شدن ظاهر و باطن. اصلاً مسير بندگي و عبوديّت حقّ متعال همين است كه انسان تعارض ظاهر و باطن را از بين ببرد و يك‌دست شود. كسي كه قلبش ايمان آورد و عمل صالح انجام داد، يك انسان موحّد و به توحيد رسيده است. لذا اشتباه است که بگوییم دلت پاك باشد، ظاهرت خيلي مهم نيست! اگر دلت پاك است و ظاهرت ناپاك، اين نفاق است. مضافاً بر اينكه از دل پاك جز عمل پاك ناشی نمي‌شود. چگونه مي‌شود از دل پاک، عمل ناپاك سر بزند؟! از كوزه همان برون تراود كه در اوست! نمي‌شود داخل كوزه گلاب بريزيد و از جداره‌اش بوي تعفّن بیرون بزند! اگر گلاب ايمان داخل كوزۀ دل شخص است، آنچه بيرون مي‌زند هم عمل صالح است. قرآن فرمود به كساني كه هم قلب سرشار از ايمان، هم پيكر عاملِ به صالحات دارند، بشارت بده كه: أَنَّ لَهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهارُ: براي ایشان بهشت‌هايي وجود دارد كه از زير آنها نهرهايي عبور مي‌كند. اینکه جنّات چيست و نهر چيست، بماند برای فرصتی دیگر؛ امّا در ادامه، قرآن پرده را کاملاً كنار زد: كُلَّما رُزِقُواْ مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قالُواْ هٰذَا الَّذِی رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ: هرچه از طعام‌هاي بهشتي به آنها داده مي‌شود، مي‌گويند قبلاً در دنيا همین روزی‌ها به ما داده شد! ⚪️ اين همان است که مي‌گفتيم بهشت نقد است! ما حواسمان نيست و چشم دوخته‌ايم كه بميريم، برزخمان طي شود، برسيم به پل صراط و از آن رد شويم و وارد بهشت شويم، سپس از نِعَم بهشتی استفاده كنيم. قرآن اينجا پرده را كنار زد! گفت هرچه در بهشت به آنها مي‌دهند، مي‌گويند اينها چيزهاي تازه‌اي نيست! ما در دنيا هم همين‌ها را داشتيم! يعني مؤمنيني كه عاملِ به صالحات هستند، همۀ نِعَم بهشتي را با همۀ جذّابيّت‌هايش همين‌جا تجربه مي‌كنند. اينكه فرمود: أَنَّ لَهُمْ جَنّاتٍ، نشان مي‌دهد كه همين الآن بهشت از آن ایشان است. منتها وقتي فرد حواسش پرت است یا خواب است، جايي را كه در آن است، احساس نمي‌كند؛ ولي اگر هشيار، بيدار و اهل توجّه و تذكّر شد، همين‌جا مي‌بيند. باور كنيم افرادي هستند که در دنیا بهشت را مي‌بينند و همين‌جا بهشتشان برپاست. كُلَّما رُزِقُواْ مِنْها مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هٰذَا الَّذِی رُزِقْنا مِن قَبْلُ: اين روزي‌ها ثمره و ميوۀ ايمان و عمل صالح آنهاست. وَ أُتُواْ بِهِ مُتَشابِهاً: شبيه چيزهايي كه در دنيا داشتند، در آخرت به آنها مي‌دهند. ⚪️ وَلَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُّطَهَّرَةٌ: و براي آنها ازواج پاكي وجود دارد. هميشه وقتي مي‌گويند ازواج بهشتی، ذهنمان می‌رود سراغ همسران يا حوريان بهشتی؛ امّا شاید بتوانیم ذهنمان را به این سمت هم جهت دهیم که زوج و قرین یعنی کسی که همتا، همدل و هم‌روحیّۀ انسان است. در سورۀ واقعه دربارۀ ازواجی که از سابقون و مقرّبانند، فرمود، عَلىٰ سُرُرٍ ... مُتَقابِلِينَ. ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela
‍ ‍ 💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهل ولاء در روز سه‌شنبه ٢١ تیرماه ١٤٠١ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم ⚪️ مصاحبت روح و نفس عذاب الیم است؛ مگر اینکه نفس از امّارگی دست بردارد و نفس مطمئنّۀ راضيۀ مرضيّه شود، آن‌وقت همجنس روح مي‌شود و چنين فردی در درونش بهشت برپاست. ⚪️ وَ هُمْ فِيها خالِدُونَ: آنها در آن بهشت جاودانند. بهشت تمام‌نشدني است. لذائذ دنيا تمام‌شدني است. هر خوشحالی و خنده‌اي در دنیا كنارش غصّه و گريه‌ای است. در دنیا یا نداری، حسرت می‌خوری، یا داشته‌ای و از دست داده‌ای، غصّه از دست‌رفتنش را می‌خوری، یا داری و توأم با لذّت داشتن، نگران از دست‌دادنش هستی. لذّت دنیا پايدار نيست. خُلود در آن نيست. امّا لذّت معنوي پايدار است. لذّت معنوی چيزي نيست که كسي بتواند از دست شما بگيرد یا از دستت برود و غصّه‌دار شوي. اگر به‌راستي كسي اهل ايمان باشد، قطعاً از بهشت بيرون نمي‌آيد. جهنّميان از جهنّم بيرون مي‌آيند. عدّه‌ای هستند که در دنیا معصيت و ظلمي كرده‌اند، آلودگي و انحرافی‌ داشته‌اند؛ امّا بالاخره در خزينۀ آب جوش جهنّم شسته و پاك مي‌شوند و از جهنم بیرون می‌آیند و به بهشت مي‌روند. اميرالمؤمنين عليه‌السّلام فرمودند: من حمّام را كه مي‌بينم ياد جهنّم مي‌افتم. چون كاركرد جهنّم كاركرد حمّام است. پس جهنّمي از جهنّم بيرون مي‌آيد و به بهشت مي‌رود؛ امّا بهشتي از بهشت خارج نمی‌شود. وَ هُمْ فِيها خالِدُونَ، آیا كسي که به‌راستي اميرالمؤمنين عليه‌السّلام را دوست داشته باشد، قابل تصوّر است حضرت را رها كند و دشمن ایشان شود؟ محال است! بله ممكن است کسی اميرالمؤمنين عليه‌السّلام را نشناسد و دشمن ایشان باشد؛ امّا وقتي اميرالمؤمنين عليه‌السّلام را شناخت و دل باخت، محال است از ایشان دست بردارد. ▫️از تو ای دوست نگسلم پيوند ▫️گر مرا بگسلند بند از بند ⚪️ زبان حال حضرت اباعبدالله علیه‌السّلام است که: ▫️وَ لَوْ قَطَّعْتَنِی فِی الْحُبَّ اِرباً ▫️لَما حَنَّ الْفُؤادُ اِلیٰ سِواكاً اگر مرا در راه عشق تو تكّه تكّه كنند، قلب من جز به‌سوي تو اي خدا پر نخواهد كشيد! خلود و جاودانگي يعني همین! یعنی محال است محب از محبوب و معشوقش دست بردارد. ⚪️ پس: بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ. مقصود از ايمان در قرآن، ولايت است. مُسلم شهادتين را مي‌گويد و به احكام ظاهري اسلام عمل مي‌كند. اغلب اهل‌سنّت این‌گونه‌اند. امّا مؤمن كسي است كه دل به محبّت خدا، پيامبر خدا و اميرالمؤمنين عليهماالسّلام سپرده است. پس كساني كه دل به اميرالمؤمنين عليه‌السّلام باخته‌اند و در زندگی پشت سر او راه مي‌روند، بهشتي‌اند و از همين‌جا طعام‌هاي بهشتي به آنها داده مي‌شود و روز قيامت كه دوباره این میوه‌ها را به آنها دادند، مي‌گویند اينها چيزهاي تازه‌اي نيست! ما به بركت اميرالمؤمنين عليه‌السّلام در دنيا هم غذاها و لباس‌هايمان همين بود. ⚪️ امیدوارم خداي متعال به همۀ ما توفيق دهد بهشت را همين‌جا تجربه كنيم و بچشيم. هرچه خدا و اولياء به ما وعده داده‌اند، همه نقدِ نقد است. کسی خدمت امام علیه‌السّلام بود و پرسید: دوستان شما به بهشت مي‌روند؟ حضرت فرمودند: مگر الان در بهشت نيستي كه مي‌پرسي راست است دوستان شما به بهشت مي‌روند؟ نگاه كن! همين الان در بهشتي! حواست نيست! ⚪️ امیدوارم خداي متعال حواس‌هایمان را جمع كند. حواس ما در زمان و مكان پخش است. مقداری از ذهنمان مشغول گذشته است؛ مقداری هم مشغول آينده و آنچه در حال است هم در مکان‌های مختلف، مثل خانه و محلّ كارمان است. همان‌طور که ذرّه‌بين نور خورشيد را متمركز مي‌كند، و چه قدرتي با آن نور متمركزشده ايجاد مي‌كند! ما هم اگر متمركز شويم، نسيه‌ها برايمان نقد مي‌شود. در جنبۀ مادّی هم وقتي حواس شخص پخش و پراکنده است، نقطه‌اي روبه‌رويش را هم نمی‌بیند. زمان جنگ، حملۀ هوايي كه مي‌شد، رسانه‌ها اطّلاعیه پخش می‌کردند و مي‌گفتند: توجّه توجّه! اعلام حملۀ هوايي! حاج‌آقا دولابي رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه مي‌فرمودند: ببينيد چقدر قشنگ است! تا مي‌گويد توجّه توجّه! مردم يك‌دفعه جمع مي‌شوند. تا یک لحظه قبل داشت دعوا مي‌كرد، قربان صدقۀ کسی مي‌رفت، سر کسی كلاه مي‌گذاشت، ولی تا گفتند توجّه توجّه! همه را رها كرد و متمركز شد. پيامبر و امام عليهما‌السّلام هم آمدند به ما بگويند توجّه توجّه! ⚪️ و امیدوارم خداي متعال عنايت كند ما از اين پراكندگي درآييم و به مقام جمع برسیم. در آن صورت می‌بینیم همۀ آنچه وعده داده‌اند، نقد است، برای ما مشهود خواهد شد و لذّتش را به بركت محبّت اميرالمؤمنين عليه‌السّلام خواهيم برد و ديد و چشيد! @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای پرفضیلت شب عید قربان که برای شب‌های جمعه نیز وارد شده است. @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 صلوات در شب و روز جمعه ⭐️ امام صادق علیه السّلام فرموده‌اند: ▫️از شامگاه پنج‌شنبه و شبِ جمعه، فرشتگانی با قلم‌هایی از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان به سوی زمین می‌آیند و تا غروب روز جمعه هیچ عملی را جز صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام نمی‌نویسند. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۴۲۴ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩١١ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: با اظهار دوستى، محبّت استوار می‌
💠 ۲٩١٢ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: هرکس حق معبودیت خدا را به‏جا آورد، خداوند بیش از حدّ انتظار و کفایتش به او عطا می‏‌کند. 🔅مَنْ عَبَدَ اللّهَ حَقّ عِبَادَتِهِ آتاهُ اللّهُ فَوْقَ اَمَانِیهِ وَ کِفَایَتِهِ. بحار الانوار، ج ۶۸، ص ۱۸۴ @ahlevela_channel
✔️ چیزی بالاتر از نشستن در محضر اهل بیت علیهم السّلام، در بهشت و قرب و در هیچ جای دیگر وجود ندارد 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸هر کس که در دنیا بویی از خوبان خدا را در نفس خود استشمام کرد و با سرمه‎ی نور محمّد و آل محمّد علیهم السّلام چشم خود را سرمه کشید، در آخرت بیناست. ذکر خوبان خدا سرمه‎ی چشم دل است. از سرمه‎ی این خاندان دست برندار. اقلّش این است که این سرمه کور مادرزاد را بینا می‎کند. این کاری است که حضرت عیسی علیه السّلام می‎کرد که هر چه دارد، از حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم دارد. 🔸چیزی بالاتر از نشستن در محضر اهل بیت علیهم السّلام ، در بهشت و قرب و در هیچ جای دیگر وجود ندارد. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبۀ روز آخر ماه ذی‌الحجّه 🔅 روز آخر ماه ذی‌الحجّه، آخرین روز از سال قمری است. سيّد بن طاووس در كتاب «اقبال‌الاعمال» برای این روز دو ركعت نماز روایت کرده است، بدین کیفیت که در هر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» يک مرتبه ▪️سوره «توحید» ده مرتبه ▪️«آیت الکرسی» (تا هوالعلی العظیم) ده مرتبه و پس از نماز بگويد: ▪️اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِيتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِي إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَيْك َاللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِی إِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْكَ يَا كَرِيمُ ▫️خدايا آنچه در اين سال انجام دادم؛ از عملى كه مرا از آن نهى كردى و به آن راضى نبودی و من آن را فراموش كردم ولى تو فراموش ننمودى و پس از گستاخی‌ام بر تو، مرا به توبه دعوت كردى، خدايا من از تو آمرزش می‌خواهم، پس مرا بيامرز و آنچه انجام دادم از عملى كه به تو نزديكم كند، از من قبول كن و اميدم را از خودت قطع مكن اى كريم. ▫️چون اين را بگويد، شيطان فریاد مى‌زند: واى بر من، آنچه در اين سال عليه او رنج بردم، همه را خراب كرد. و سالى كه گذشت براى او گواهى می‌دهد كه سالش را ختم به خير نمود. @ahlevela_channel