msh-08.mp3
599.9K
💎 تفکر: هر روز یک فراز از مناجات شعبانیه - ۸
🌸 اِلـهی لا تَرُدَّ حاجَتی، وَلا تُخَيِّبْ طَمَعی، وَلا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجآئی وَاَمَلی،
اِلـهی لَوْ اَرَدْتَ هَوانی لَمْ تَهْدِنی، وَلَوْ اَرَدْتَ فَضيحَتی لَمْ تُعافِنی،
اِلـهی ما اَظُنُّكَ تَرُدُّنی فی حاجَة قَدْ اَفْنَيْتُ عُمْری في طَلَبِها مِنْكَ،
اِلـهی فَلَكَ الْحَمْدُ اَبَداً اَبَداً دآئِماً سَرْمَداً، يَزيدُ وَلا يَبيدُ كَما تُحِبُّ وَتَرْضی.
🌸 خدايا حاجتم را برمگردان و طمعم را قرين نوميدی مساز و اميد و آرزويم را از خود مبر.
خدايا اگر خواریام را میخواستی، هدايتم نمینمودی و اگر رسوايیام را خواسته بودی، عافيتم نمیبخشيدی
خدايا اين گمان را به تو ندارم كه مرا در حاجتی كه عمرم را در طلبش سپری كردهام از درگاهت بازگردانی.
خدايا تو را سپاس، سپاسی ابدی و جاودانه، هميشگی و بی پايان، سپاسی كه افزون شود و نابود نگردد، آنگونه كه بپسندید و خشنود گردی.
#مناجات_شعبانیه
@ahlevela_channel
💠 اختلاط طینت - بخش دوّم
▫️رفع اشکال اوّل
بدان که آنچه در حیّز امکان است، از عقل اوّل تا به هیولی و از هیولی تا به عقل اوّل، لابد به قاعدۀ امکان اشرف و امکان اخسّ باید لباس وجود بپوشند، و هر چه در عالم استعداد و قوه و کون و فساد واقع است لابد او را غایتی و نهایتی است که غایت وی اشرف از وی است، پس هر یک را زمانی و عمری و اَجَلی ضرور است تا از قوه به فعل آید، پس وصول حیوان و نبات و صور طبیعیه به غایات و معاد خود، کمال و لذت ایشان است که رجوع میکنند به سوی ارباب انواع چون رجوع شعاع الى الشّمس.
پس اشکال در مکلّفین است که جنّ و انس و ملائکه باشند، چه آنچه از ملائکه که در حیّز استعداد و صاحب نَفْساند مکلّفند و مجبور بر طاعت نیستند و الّا در چندین آیه مدح ایشان وارد نمیشد، چون:
يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ (انبیاء - ۲۰)
لَا يَعْصُونَ اللهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (تحریم - ۶) و هكذا.
پس اشکال منحصر به خلقت جن و انس است و رفع اشکال به این میشود که بدانی که روح از عالم پاک است و ارواح کلّاً از علّییناند که لَوْخُلِّیَ وَ طَبْعَهُ میل به مبدأ و طاعت دارند، و مراد از طینت، مزاج و طبیعت و بدن است که او مَقسم علّيين و سجّین است و طینت و مزاج سجّینی هر چند مدام میل به شرور و معاصی دارد ولكن مقتضی است نه علّت تامّه و روح بر وی قاهر است و مختار است، پس هرکه عاصی شد به فهم و اختیار عاصی شده.
بلی فرق این است که طینت علّیین و روح وی هر دو طالب طاعتند و کش واکش ندارند به خلاف طینت سجّینی که اگر روح وی پی طاعت برود مدتها در کشاکش مزاج است تا او را رام کند و اگر پی مزاج برود بزودی وارد اسفل السافلین میشود. و اگر کسی نداند که روح قاهر است بر بدن یا آنکه روح از عالم پاک است، خود را ملامت کند که معنی روح را نفهمیده و معنی قُلِّ الرُّوحُ مِنْ اَمرِ رَبّی (اسراء - ۸۵) را ندانسته.
ادامه دارد . . . .
📙 کاشف الاسرار ، جلد دوّم
اثر: مولی نظرعلی طالقانی
به کوشش: استاد مهدی طیّب
#کاشفالاسرار
@ahlevela_channel
💠 منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش اوّل
▫️اعتقاد به جامعهای سرشار از عدالت، آزادی، امنیّت، رفاه، اخلاق و فضیلت، از جنبههای فطری وجود آدمی است. از نظر روانشناختی انسان به جامعهی ایدهآل سرشار از ویژگیهای مزبور کشش درونی دارد و این از خواستههای فطری بشر به شمار میآید. اين خواستهی فطری به شكلهای گوناگون در فرهنگهاي مختلف ظهور نموده است. شاید هیچ قوم و تمدّنی را نتوان یافت جز آنکه آیندهی درخشانی را پیشاروی خود انتظار میکشد.
▫️انتظار ظهور یک منجی در آخرالزّمان در بسیاری از جوامع بشری و نیز در مکاتبی كه جنبهی دينی و معنوی هم ندارند، ديده میشود. به نمونههایی از این باور در جوامع بشری اشاره میکنیم.
▪️ايرانيان باستان معتقد بودند «گرزآسپه» كه در كابل زندگی میكند و صد هزار فرشته نگهبان اويند، روزی ظهور خواهد كرد و ادارهی امور جهان را در دست خواهد گرفت و جهان را اصلاح خواهد کرد. گروه ديگري از ايشان معتقد بودند «كيخسرو» پس از سامان دادن كشور، تاج خود را به پسرانش داد و به كوهستان رفت و در آنجا خوابيد و از دیدهها غايب شد تا روزی ظاهر شود و اهريمنان را نابود گرداند و از گيتی براند.
▪️نژاد اسلاو معتقدند فردی از مشرق زمين ظهور خواهد نمود و قبايل اسلاو را متّحد و آنها را بر همهی دنيا مسلّط خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️اهالی صربستان معتقدند شخصی به نام «ماركو كرالوويچ» قيام خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️ساكنان جزيرهی انگلستان بر اين عقيدهاند كه «آرتور» (شاه آرتور) از جزيرهی آوالون ظهور میكند و نژاد ساكسون را بر همهی دنيا غالب میگرداند.
▪️اَسِنها معتقدند پيشوايی در آخرالزّمان ظهور خواهد كرد و درهای ملكوت آسمان را به روی بشر خواهد گشود.
▪️اقوام سَلت بر این عقیدهاند كه پس از آشوبهای عظيمی كه در جهان رخ میدهد، شخصی به نام «بوريان بورويهم» ظهور خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️اقوام اسكانديناوی بر اين عقيدهاند كه شخصی به نام «اودين» با قدرتی الهی پس از جنگهای عظیم بشری ظهور میكند و بر جهانيان پيروز میشود.
▪️يونانيان بر اين باورند كه فردی به نام «كالويبرگ» ظهور خواهد كرد و نجات بخش جهان خواهد بود.
▪️اقوام اروپای مركزی معتقدند فردی به نام «بوخص» در آخرالزّمان ظهور خواهد كرد.
▪️اهالی چين معتقدند شخصی به نام «كِرِشنا»، منجی جهان خواهد بود.
▪️اهالی آمريكای مركزی بر اين باورند كه فردی به نام «كوتزلكول» پس از بروز حوادثی، در آخرالزّمان قيام خواهد كرد. او بر جهان چیره میشود و نجاتبخش جهان خواهد بود.
▪️مصريان باستان اعتقاد داشتند كه در آخرالزّمان سلطانی با نيروی غيبی ظهور میكند و بر جهان مسلّط میشود.
▪️نژاد ژرمن معتقدند فردی از آن نژاد قيام خواهد كرد و آنان را بر جهان حاكم خواهد کرد.
ادامه دارد....
📔 جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب
#منجیباوری - ۱
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٤٤٥ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و
💠#حديث ۳٤٤٦
بنا به نقل، امام سجّاد عليه السّلام فرمودند: ای فرزند آدم! تو همواره بر خیر و نیکی هستی، تا وقتی که از درون خود واعظی داشته باشی و محاسبهی نفس مورد همّت و توجه تو باشد.
🔅 إبنَ آدَم! مازِلتَ بِخیرٍ ما کانَ لَکَ واعِظٌ مِن نَفسِکَ، وَ ما کانَتِ المُحاسَبةُ مِن هَمِّکَ.
بحارالانوار ، ج ٧٥، ص ١٤٧
@ahlevela_channel
🔅 کسی که تقلید میکند، نفس ندارد که نگران طغیان آن باشد. نفس مال کسی است که عالم و مجتهد است و مستقلّ است. اوست که ممکن است ادّعا کند و موجب اذیت مردم شود. این امکان وجود دارد که شخصی از طبیعت حرکت کند و از مراتب بالای معنوی سر در بیاورد و در طول راهش هم اصلاً نفس را ندیده باشد.
« عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی »
📗 مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
#معرفت_نفس
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
💠 صلوات شعبانیه
صلوات ارزشمندی که مستحب است در ماه شعبان هر روز هنگام اذان ظهر و همچنین شب نیمۀ شعبان خوانده شود.
@ahlevela_channel
msh-09.mp3
618.4K
💎 تفکر: هر روز یک فراز از مناجات شعبانیه - ۹
🌸 اِلـهی اِنْ اَخَذْتَنی بِجُرْمی اَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ، وَاِنْ اَخَذْتَنی بِذُنُوبی اَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ، وَاِنْ اَدْخَلْتَنیِ النّارَ اَعْلَمْتُ اَهْلَها اَنّی اُحِبُّكَ،
اِلـهی اِنْ كانَ صَغُرَ في جَنْبِ طاعَتِكَ عَمَلی، فَقَدْ كَبُرَ فی جَنْبِ رَجآئِكَ اَمَلی
🌸 خدايا اگر مرا بر جرمم بگیری، من نيز تو را به عفوت بگيرم، و اگر به گناهانم بنگری، جز به آمرزشت ننگرم، و اگر مرا وارد دوزخ كنی، به اهل آن آگاهی دهم كه تو را دوست دارم.
خدايا اگر عملم در برابر طاعتت كوچک بوده، همانا از سر اميد به تو آرزويم بزرگ است.
#مناجات_شعبانیه
@ahlevela_channel
💠 اختلاط طینت - بخش سوّم
▫️رفع اشکال دوّم
و رفع اشکال دوّم به این میشود که بدانی :
اوّلاً که معنی ترکیب، جمع و مزج اشياء مختلفه است، پس لازمه او است ماده و استعداد و حرکت، پس آنجا که ماده و هیولی نیست ترکیب جمع و مزج نیست، پس در آنجا تضاد و کون و فساد و شر نیست، پس در عالم مثال و عالم عقل ترکیب صورت نبندد، پس ترکیب منحصر است به عالم مادی و هیولی که دنیا عبارت از او است، پس تضاد و کون و فساد نیز منحصر به همین عالم است. و چون ترکیب، اجتماع و اختلاط اشیاء مختلفه است پس لازمۀ او قسر است چه این اجتماع، خلاف طبع هر یکی است و چون قسر دائمی نمیشود پس لازمۀ هر ترکیب تحلیل و زوال و رجوع هر یک است به طبیعت خود.
دوّم آنکه بسیاری از امزجه اقتضا دارد اخلاق نیکوی چند را و اخلاق ذمیمه چند را که تعبیر از آنها به اخلاق فطری کنند و چون از اقتضاء مزاج است پس نه نیک آن اختصاص به مؤمن دارد نه بد آن اختصاص به کافر، چنانچه میبینی که بلغمی مزاج با صبر و حلم، و سوداوی مزاج و صفراوی با حدّت و تندی است و همچنین سخاوت و لئامت و راستگوئی و هكذا. اگر چه تغییر و تبدیل هر یک ممکن است به اتفاق اهل عقل و شرع به حکم قاهریت نفس و قابلیت مزاج .
سوّم آنکه آنچه از اخلاق و اعمال نیکو است از جهت علّیین است و آنچه بد است از جهت سجّین است، چه علّیین عالمی است که خیر و نور محض باشد، چون معصومین و ملائکه، و سجّین عالمی است که شرّ و ظلمت محض باشد، و بعد از مفارقت روح از بدن و انحلال مزاج، ظاهر است که آنچه از نیک و بد که مقتضای مزاج بود برطرف شود، بلی ملکات همراه روح خود خواهد بود که آنچه از ملکات نیک است او را در عالم تجسّم اعمال نوری است بلکه خود صِرف نور، و آنچه بد است در آن عالم صِرف ظلمت و عذاب است.
چهارم آنکه اگر شرّ محض و ظلمت صِرفه و عذاب بی عذبی باشد جهنّم است و اگر نور محض و خیر صِرف و راحت بی زحمت و لذّت بی خلطی باشد بهشت است و چون چنین است و ذات و روح کافر هم صرف ظلمت و شرّ است پس ملکات نیکو او را عارضی باشد، چه تحقّق نور بر صفحه ظلمتِ صِرف به جز عروض متصوّر نشود، و همچنین اخلاق بد نسبت به مؤمن با آنکه در همین دنیا مُکرَه وی بود. پس در کافر چون عسل است بر حنظل و شبنم و آبی است بر برگ و درخت خشک و چون شمسی است که بر عالم ظلمانی عناصر و اشیاء سیاه تابد، و در مؤمن به عکس، پس بالاخره از مؤمن جدا شده به سجّین ملحق شود و از کافر جدا شده به علّیین ملحق شود، چه عَرَضی دوام ندارد و لابد زایل گردد، و به جز این نحو بهشت بهشت نخواهد بود و جهنّم جهنّم. پس ظاهر شد کلام حضرت که فرمود شمس هر کجا برود شعاعش با وی است.
پنجم آنکه آنچه گفتیم منافات با عدل ندارد بلکه عین عدل است، زیرا که آنچه اعمال و اخلاق نیک که از کافر صادر گردد جزای او را در دنیا یا در برزخ یا در آخرت، به تخفیف عذاب، خدا به او خواهد داد، لهذا طبقات جهنّم پست و بلند دارد. گمانم آن است که بعضی از اخبار چنین دارد که خداوند ثواب تمام اعمال نیک کافر را در دنیا به او میرساند و تمام میکند. پس ثابت شد که این تبدیل واجب و لازم است و عین عدل است و لازمه دار آخرت و انحلال ترکیب است که عالم بسیطی است. و در این مطلب به همین قدر اکتفا نمودیم که کافی است، والحمد لله.
📙 کاشف الاسرار ، جلد دوّم
اثر: مولی نظرعلی طالقانی
به کوشش: استاد مهدی طیّب
#کاشفالاسرار
@ahlevela_channel
💠 منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش دوّم
▪️نمونههایی که اشاره شد، نشان میدهد انتظار ظهور منجی در تمامی جوامع بشری وجود دارد. بر همین اساس در جامعهشناسی اصلی بهنام «فتوریزم» مطرح شده که دقیقاً به این حقیقت اشاره دارد.
▫️چنانکه ذکر شد ردّپای باور به آیندهای روشن برای جهان بشری در مکاتب مادّی و زائیدهی اندیشهی بشر نیز به چشم میخورد. در آثار بسياری از نويسندگان و انديشمندان به چنین آيندهای برای جوامع بشری تصريح شده است.
▪️افلاطون فیلسوف بزرگ یونانی در قرن چهارم یا پنجم پیش از میلاد مسیح علیه السّلام در کتاب «جمهوریت» اندیشهی مدینهی فاضله را مطرح کرد.
▪️قدّیس آگوستین کشیش و متفکّر مسیحی در قرن چهارم یا پنجم میلادی با تألیف کتاب «شهر خدا» آرمانشهری آسمانی و بهشتی را در برابر شهرهای زمینی سرشار از بیعدالتی مطرح کرد.
▪️فارابی فیلسوف بزرگ ایرانی و شارح آثار افلاطون، در قرن نهم یا دهم میلادی جامعهی سعادتمندی را که بر طبق سنّت و قانون اداره میشود، مطرح ساخت.
▪️توماس مور صدراعظم و مشاور پادشاه انگلستان در قرن پانزدهم یا شانزدهم میلادی در کتابی که به نام «جزیرهی خیالی» نوشت، بحثی را تحت عنوان «اتوپیا» (جامعهی ایدهآل نهایی) مطرح نمود.
▪️ولتر فیلسوف فرانسوی «اِلدورادو» را مطرح کرد که همان جامعهی ایدهآل سرشار از عدالت و رفاه است.
▪️توماس كامپانلا، ریاضیدان و فیلسوف ایتالیایی در قرن شانزدهم یا هفدهم میلادی در کتاب خود به نام «کشور آفتاب» جامعهی آرمانی و ایدهآلی را ترسیم نموده است که انسانیّت، فضیلت، نیکی و عدالت در آن حکومت میکند.
▪️ویکتور هوگو شاعر و نویسنده فرانسوی در قرن نوزدهم میلادی در آثار خود نظریّهی حکومت جهانی را مطرح کرده است.
▪️جورج برنارد شاو اندیشمند و نویسندهی انگلیسی قرن نوزدهم و بیستم میلادی در آثارش انتظار ابرمردی را میکشد که صلح و عدالت و همزیستی را به ارمغان میآورد.
▪️برتولت برشت، نویسنده و نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس وتئوریسین معروف آلمانی، در قرن بیستم میلادی، در آثارش «جورجیا» را مطرح کرده که همان جامعهی ایدهآل مورد نظر او است.
▪️آلبرت انيشتين دانشمند و متفکّر شهیر معاصر میگويد: ملل جهان از هر نژاد و رنگی كه باشند، میتوانند و بايد در زير يك پرچم واحد بشری، در صلح و صفا و برابری و برادری زندگی كنند.
▪️برتراند راسل فيلسوف معاصر انگليسی مینويسد: اكنون از لحاظ فنّی مشكل بزرگي در راه يك امپراطوری جهانی وجود ندارد. ناچار يا بايد حكومت واحدی را قبول كنيم و يا آنكه به عهد بربريّت برگرديم و به نابودی نژاد انسانی راضی شويم. به اين معنا كه اگر بشر خواستار اين است كه جنگ عظيم جهانی سوّم رخ ندهد و منابع عظيم سلاحهای مرگباری که در اختیار ارتشهای فوق مدرن دنیاست، فعّال نشود و ريشهی بشريّت را از جا نكند و آثار تمدّن را محو ننمايد، تنها راهحل آن تشكيل حكومت واحد جهانی است. اين امر در جامعهی امروز كاملاً امكانپذير است. با وجود ابزارهاي ارتباطجمعي کنونی اگر مديريّت واحدی برقرار شود، ايجاد حكومت جهانی امری عادّی خواهد بود.
▪️امروزه تمامی مدّعيان فكر و انديشه در حلّ مشكلات جهان بشری به بنبست رسيدهاند و معتقدند كه بشر آخرين راهحلها را در اين زمينه تجربه میكند و تنها راه نجات از اين بحران عظيم، تشكيل حكومت واحد جهانی و نجات دنيا از رقابت قدرتهاست.
📔 جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب
#منجیباوری - ۲
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٤٤٦ بنا به نقل، امام سجّاد عليه السّلام فرمودند: ای فرزند آدم! تو همواره بر خیر و نیکی هستی،
💠#حديث ۳٤٤٧
بنا به نقل، امام مهدی عليه السّلام فرمودند: هر یک از شما باید کاری کند که با آن به محبّت ما نزدیک شود.
🔅 لِیعمَل کلُّ امْرِءٍ علَی ما یقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا.
بحارالانوار ، ج ٥٣، ص ١٧٦
@ahlevela_channel
🔅 در خانوادههایی که خَیّرند، بچّهها خیّر و مطیعند و اصلاً نفسشان طلوع نمیکند. کسانی را هم که عقلشان بزرگ است و ممکن است ادّعایی بکنند، انشاءالله خداوند خودش آن را علاج میکند. این قبیل اشخاص اگر یک خورده ریاضت بکشند و به خلق خدا خدمت کنند، نفسشان خسته میشود و از بین میرود. اگر هم این کار را نکنند، زمانه آنها را ادب میکند. وقتی غرور آنها را گرفت و ادّعا کردند، بالأخره سرشان به سنگ میخورد و متنبّه میشوند و نفسشان فروکش میکند.
« عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی »
📗 مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
#معرفت_نفس
@ahlevela_channel