✔️ نکاتی دربارۀ روز نهم ربیع الاوّل
▫️امامت هر امام در همان روز و لحظه شهادت امام قبل آغاز میشود و تبریک گفتن در آن سنّت نیست، چون همراه است با غم امام بعد به خاطر از دست دادن پدر خویش. چنانکه در روز شهادت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام کسی به امام مجتبی علیه السّلام تبریک نمیگوید، یا در عصر روز عاشورا کسی به امام سجاد علیه السّلام تبریک نمیگوید. به همین ترتیب در روز شهادت امام عسکری علیه السّلام (۸ ربیع الاوّل و با تسامح ۹ ربیع الاوّل) هم تبریک گفتن به امام زمان علیه السّلام معنا ندارد.
▫️امام زمان علیه السّلام در روز شهادت پدرشان محزونند و شیعه در حزن ائمه محزون است نه شادمان؛ عزا میگیرد نه جشن.
▫️عیدالزهرا علیه السّلام هم یک دروغ و بدعت است. به شهادت موثقترین منابع شیعه و تمامی منابع اهل سنّت عمر در روز ۲۶ ذیالحجّه ضربت خورد و سه روز بعد مرد.
▫️در عین تأکید بر ضرورت لعن و تبرّی نسبت به جنایتکاران سقیفه و دیگر دشمنان اهل بیت علیهم السّلام، باید دانست که به فرمودۀ مرحوم دولابی که مطابق احادیث اهل بیت علیهم السّلام نیز هست، ادب سلام و صلوات بر اهل بیت علیهم السّلام در هر چه با صدای بلندتر فرستادن است و ادب لعن و تبرّی در هر چه آهستهتر ذکر کردن است، حتی به گونهای که تنها در قلب گفته شود و لب و زبان حرکت نکند.
▫️پس علنی لعن کردن، خواه با زبان و خواه با قلم، خلاف ادب لعن و تبرّی است و برکات آن را که نابود شدن عُمَرِ درونی (نفس اماره) است، منتفی میسازد و متقابلاً اثر مخرب عقدهای کردن اهل سنّت و مسدود کردن راه هدایت آنها به تشیّع و سوق دادن آنها به سمت وهابیت و تقویت گروههای تکفیری برای جذب نیرو و کشتار شیعیان را دارد.
▫️احادیث فراوان اهل بیت علیهم السّلام نقطۀ مقابل این شیوۀ غلط است. اکثریت قریب به اتفاق مراجع تقلید هم لعن و تبرّی علنی را نهی کردهاند.
▫️لعن، دعای بر محرومیت کسی از رحمت الهی است، نه فحاشی و الفاظ رکیک به زبان آوردن که مورد نهی شدید قرآن و اهل بیت علیهم السّلام است و با ادب دست پروردگان مکتب اهل بیت علیهم السّلام مطلقاً سازگار نیست و اقتدا به امثال عُمَر است.
▫️وقار و وزانت شاگردان مکتب اهل بیت علیهم السّلام نیز با حرکات و کارهای جلف و وقیحی که به نام تبرّی صورت میگیرد، قابل جمع نیست.
▫️آنچه تحت عنوان رُفِع القلم ذکر میشود سند معتبری ندارد و با آیات متعدد قرآن و احادیث فراوان اهل بیت علیهم السّلام تضاد آشکار دارد. آیا طرفداران رفع القلم اجازه میدهند در این ایّام کسی به ناموسشان تجاوز کند یا به اموالشان تعرض کند؟
▫️به استناد قرائن تاریخی یک دعوای درون سازمانی بین کودتاچیان سقیفه سبب شد که یک جناح با اعزام مأمور مجهول الهویهای به نام فیروز نهاوندی مشهور به ابولؤلؤ که غلام والی حکومت عُمر در کوفه بود، رقیب خود را از پا در بیاورد. آیا این امر به ابولؤلؤ تقدّس میبخشد و موفقیت جناح رقیب عُمر در کشتن او را دوستان اهل بیت علیهم السّلام باید جشن بگیرند؟
▫️کی قرار است از خواب غفلت و جهالت بیدار شویم و قربة اِلی الله آب به آسیاب دشمنان اهل بیت علیهم السّلام و قدرتهای استکباری که با اصل اسلام دشمن هستند نریزیم؟
▫️فردای قیامت باید شخصاً برای اینگونه اعمال در پیشگاه الهی پاسخگو باشیم و اینکه دیگران هم این کار را میکردند کارهایمان را توجیه نخواهد کرد. امید که بیشتر تامل کنیم.
@ahlevela_channel
《 مشروح بحثهای استاد طیّب دربارۀ لعن و تبرّی و نهم ربیع الاوّل را در سایت اهل ولاء بخش سخنان استاد، قسمت مباحث اعتقادی، گفتارهای لعن و تبرّی و نیز در کتاب ره توشۀ دیدار میتوانید استماع و مطالعه فرمایید. 》
#لعن_و_تبری
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا
🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است:
🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمتها عطا فرمايد.
🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد.
💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾ 💫
منبع: مفاتیحالجنان
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی
✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید
☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آوردهاند.
▫️سيّد ابن طاووس فرموده:
☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن.
⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ .....
🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
💠 چگونگی وقوع غيبت صغری
در شهر سامرا در حرم عسکریین علیهماالسلام مرقد مطهّر امام هادی، امام عسکری، نرجس خاتون و حکیمه خاتون علیهم السلام در یک ضریح واقع شده است. این مکان، منزل مسکونی امام حسن عسکری علیه السّلام بوده است.
از نیمۀ شعبان سال ۲۵۵ هـ.ق که امام زمان علیه السلام متولّد شدند، تا سال ۲۶۰ هـ.ق که امام عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند، امام عصر علیه السلام در این منزل زندگی میکردند. غیبت صغرای امام زمان علیه السلام از سرداب همین منزل آغاز شد. ماجرای آغاز غیبت صغرای آن حضرت بدین قرار است:
بنابر عقيدۀ شيعيان، بر پیکر شخص معصوم، چه پیغمبر و چه امام، احدی غیر از معصوم حقّ و امکان نماز گزاردن ندارد و کسی که بر پیکر امام قبل نماز بگزارد، امام بعد است.
پس از به شهادت رسیدن امام عسکری علیه السلام جعفر برادر ایشان که فردی قدرتطلب، فاسد و فریب خوردۀ دستگاه جور بود و با حكومت بنیعباس سر و سرّ و روابط حسنهای داشت، میخواست با نماز گزاردن بر پیکر برادر، خود را امام بعد جا بزند و به گمان خود، از این طریق امامتش برای شیعیان مسجّل شود و در صورتی که به این کار موفّق نشود، اعلام کند سلسلۀ امامت با ارتحال امام عسکری علیه السّلام ختم شده است.
زمانی که پیکر مطهّر امام عسکری علیه السّلام را آوردند و شیعیان برای نماز بر آن حضرت حاضر شدند و جعفر خود را برای امامت نماز بر پیکر برادر مهیّا میکرد، درِ منزل امام عسکری علیه السّلام باز شد و امام زمان علیه السّلام از منزل خارج شدند و گوشۀ عبای جعفر را گرفتند و او را کنار زدند و فرمودند:
تَأَخَّرْ يٰا عَمِّ! فَاَنَا اَحَقُّ بِالصَّلٰاةِ عَلىٰ اَبِی
ای عمو كنار برو! من سزاوارترم كه بر پيكر پدرم نماز بگزارم.
بدین ترتیب نماز بر پیکر امام عسکری علیه السّلام به امامت حضرت مهدی ارواحنافداه گزارده شد. در این مراسم مردم برای اوّلين بار امام زمان علیه السلام را دیدند.
درپی این ماجرا مأموران و جاسوسان به خلیفه خبر رساندند که فردی را که به دنبال او بودید، دیدیم. خلیفه دستور داد مأموران برای دستگیری و به شهادت رساندن امام زمان علیه السّلام به منزل ایشان یورش برند.
در قدیم الایّام که امکانات خنک کنندۀ هوا در فصل گرما وجود نداشت، خانهها در مناطق گرمسیر بهطور معمول زیرزمین یا سرداب داشتند و مردم در روزهای فصل گرما در آنجا استراحت میکردند. در شهر سامرا نیز خانهها سرداب داشت.
در زمان حملۀ مأموران، حضرت مهدی ارواحنافداه در سرداب، یعنی زیرزمین منزل مشغول عبادت بودند. سربازان پس از جستجو در اتاقهای خانه، از پلّههای سرداب سرازير شدند و حضرت را درحال عبادت مشاهده کردند.
در این هنگام به قدرت الهی و به صورت معجزه آسا آب از دل زمین جوشید و بین پلّههایی که مأموران در حال پایین آمدن از آن بودند و سکويی كه امام علیه السّلام بر روی آن مشغول عبادت بودند، حائل شد.
برخي از مأموران خواستند با شنا کردن از آب بگذرند و به آن حضرت دست يابند؛ امّا در گردابی كه پدید آمد، گرفتار شدند و به كمك ساير سربازان بهسختی از غرق شدن نجات يافتند. مأموران که به اعجاز الهی در این ماجرا پی برده بودند و راهی برای دستيابی به امام نيافتند، به دربار بازگشتند و موضوع را برای خليفه بازگو کردند.
خليفه نيز از ترس قویتر شدن اعتقاد شيعيان، مأموران را از بازگو كردن این معجزه منع کرد.
از آن روز، در سال ۲۶۰ هـ.ق، غیبت صغرای امام زمان علیه السّلام آغاز شد و آن حضرت به محلّ دیگری نقل مکان کردند و به زندگی خود به طور پنهانی ادامه دادند.
در دوران غیبت صغری، امام زمان علیه السّلام در جایی زندگی میکردند که جز نوّاب خاص کسی خبر نداشت.
در این دوران حضرت مهدی علیه السلام از دید عموم مردم پنهان بودند؛ چون اگر دیده میشدند، کسانی که ایشان را در مراسم نماز بر پدر بزرگوارشان دیده بودند، میشناختند و چه بسا از آن طریق حکّام جور مطّلع میشدند و جان ایشان در معرض خطر قرار میگرفت.
امروزه برخی مغرضان و معاندان به این اعتبار که سردابی که غیبت امام زمان علیه السّلام از آنجا آغاز شد، مورد توجّه شیعیان است و بزرگان شیعه بارها در آن مکان به ملاقات حضرت مهدی علیه السّلام نائل شدهاند، شیعه را متّهم میسازند که معتقد است امامشان در چاه آن سرداب پنهان شده است! چنان که پیشتر اشاره شد، این سخنان یاوه بهانهای برای حمله به اصل مسألۀ غیبت امام زمان علیه السلام قرار گرفته است.
📔 جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب
#جان_جهان
@ahlevela_channel
✔️ نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینم. اگر به راستی منتظری، چرا لاغر و خانهنشین نشدهای؟
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینم. اگر به راستی منتظری، چرا لاغر و خانهنشین نشدهای؟ به محض اینکه حقیقتاً منتظر بشوی، او رسیده است. آیا خوب است آدم اینقدر بیرگ باشد؟ دوستت یک ساعت دیر از سفر بیاید، این همه تقلاّ میکنی. اگر انتظار داری، آثارش کو؟ اگر انتظار داری، باید غم دنیا برود. حتّی اگر خود امام هم دیر آمد، با او دعوا نکنی و هی نگویی عَجِّل. البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است، ولی بالاتر از آن هم هست و آن وقتی است که از تقلاّی خودت مأیوس شدی و در خانهات نشستی و چشم و گوش به در ماندی. از آن بالاتر وقتی است که منتظرِ در هم نیستی و از آن هم مأیوس شدی. چنین فردی خود حضرت ولیِّ عصر عجّلاللهتعالیفرجه پهلویش نشستهاند و همهی ملائکه نگاهش میکنند. کسی که میتواند خدمت حضرت برسد، ولی معرفت حضرت چنان همهی وجودش را پر کرده است که میتواند طاقت بیاورد و خدمت ایشان نرود، چنین کسی به حضرت علیه السّلام راه دارد. او میبیند که دلش تا دیروز غنچه بود، در خودش فرو رفته و بسته و گریان، ولی امروز باز و شکفته شده و عطر آن همهی وجودش را گرفته است. از اینجا میفهمد که آقا تشریف آوردهاند.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه
@ahlevela_channel
💠 آداب لعن کردن و تأملی بر روز نهم ربیع الاوّل
▫️دو کار هست که خدا فرموده من انجام میدهم، شما هم انجام دهید: صلوات و لعن کردن.
▫️به توصیۀ علمای اخلاق بهتر است لعن کردن اشخاصی که خدا و اهل بیت علیهم السّلام آنها را به اسم لعن نکردهاند، به اسم نباشد و دارندۀ آن صفاتی که شخص را شایسته لعن میکند، لعن شود.
▫️راه خالص شدن و جدا کردن طینت سجّینی از طینت علّیینی، لعن کردن است.
▫️لعن یک نوع دعاست. یعنی خدایا او را از رحمت خود محروم کن. لعن، فحش و سبّ و هتاکی نیست.
▫️ادب هر ذکری را باید ادا کرد. ادب لعن کردن، در خلوت و با صدای آهسته گفتن است. هر چه آهستهتر گفته شود، درونیتر می شود. هر چه آهستهتر و درونیتر، مؤثرتر و سازندهتر.
▫️زیبندۀ مؤمن، فحاشی و بدگويی و بد دهنی کردن نیست.
▫️روز نهم ربیع الاوّل و تأملی بر آن ...
🔺استاد مهدی طیّب
🔺۹۰/۱۱/۰۶
🔊 شرح بیشتر در فایل صوتی به مدّت ۱۵ دقیقه:
ahlevela.ir/mp/adabe_laan.mp3
#لعن_و_تبری
@ahlevela_channel
adabe_laan.mp3
2.7M
💠 آداب لعن کردن و تأملی بر روز نهم ربیع الاوّل
▫️دو کار هست که خدا فرموده من انجام میدهم، شما هم انجام دهید: صلوات و لعن کردن.
▫️به توصیۀ علمای اخلاق بهتر است لعن کردن اشخاصی که خدا و اهل بیت علیهم السّلام آنها را به اسم لعن نکردهاند، به اسم نباشد و دارندۀ آن صفاتی که شخص را شایسته لعن میکند، لعن شود.
▫️راه خالص شدن و جدا کردن طینت سجّینی از طینت علّیینی، لعن کردن است.
▫️لعن یک نوع دعاست. یعنی خدایا او را از رحمت خود محروم کن. لعن، فحش و سبّ و هتاکی نیست.
▫️ادب هر ذکری را باید ادا کرد. ادب لعن کردن، در خلوت و با صدای آهسته گفتن است. هر چه آهستهتر گفته شود، درونیتر می شود. هر چه آهستهتر و درونیتر، مؤثرتر و سازندهتر.
▫️زیبندۀ مؤمن، فحاشی و بدگويی و بد دهنی کردن نیست.
▫️روز نهم ربیع الاوّل و تأملی بر آن ...
🔺استاد مهدی طیّب
🔺۹۰/۱۱/۰۶
🔊 شرح بیشتر در فایل صوتی به مدّت ۱۵ دقیقه:
ahlevela.ir/mp/adabe_laan.mp3
#لعن_و_تبری
@ahlevela_channel
💠 نیابت خاصّه در عصر غيبت صغری - بخش اوّل
پس از دوران امامت امام رضا علیه السّلام دراثر محدوديّتهايی كه حكومت بنیعبّاس برای ائمّه علیهم السّلام ايجاد كرده بود و نیز برای آماده كردن مردم جهت ورود به عصر غيبت، ائمّه علیهم السّلام بسياری از امور را كه تا پیش از آن مردم برای انجام آنها مستقيماً به ایشان مراجعه میكردند، به وكلا و نمايندگانی سپردند كه خود آن بزرگواران تعيين کردند. به شيعيان نيز فرمان دادند كه برای اين امور به ما مراجعه نكنيد و از طریق نمايندگان ما با ما در ارتباط باشيد. پرداخت خمس و پرسیدن سؤالات شرعی نمونههايي از اين امورند. اين کار نوعی تمرين دادن شيعيان برای ارتباط غيرحضوری با امام نیز بود.
از زمان امام رضا علیه السّلام، ائمّه علیهم السّلام محصور بودند و ارتباط مردمی آنها توسط حکومت بنی عبّاس کاملاً تحت کنترل بود؛ خصوصاً در دورانی که به سامرا منتقل شدند، در بین نظامیان کاملاً محصور بودند؛ لذا از طریق نوّاب با شیعیانشان ارتباط داشتند.
امام هادی علیه السّلام قلمرو کشور اسلامی را به چهار منطقه تقسیم کردند و برای هر یک از آنها، یک نایب تعیین فرمودند. امام زمان علیه السّلام نيز با آغاز امامتشان که با شروع غيبت صغرای آن حضرت همزمان شد، نایب و وكيل پدر بزرگوارشان را كه عثمان بن سعيد عمروی نام داشت، به اين امر گماردند.
ادامه دارد....
📔 جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب
#جان_جهان
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٦٤٦ امام صادق عليه السّلام فرمودند: بردبارى چراغ خداست... پنج چيز است كه بردبارى مىطلبد: شخ
💠#حديث ۲٦٤٧
امام مهدی عليه السّلام فرمودند: من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند.
🔅اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.
بحارالانوار ، ج ٧٨، ص ٣٨
@ahlevela_channel
✔️ کسانی که سالها عَجِّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزَّمان میگفتند، چرا از ظهور مشکلات و نابسامانیها کلافهاند و تاب تحمّل آن را ندارند؟ اینها مقدّمهی ظهور است.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸کسانی که سالها عَجِّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزَّمان میگفتند، چرا از ظهور مشکلات و نابسامانیها کلافهاند و تاب تحمّل آن را ندارند؟ اینها مقدّمهی ظهور است. پس یا دعای بر تعجیل ظهور حضرت را پس بگیرند یا دست از بیتابی و بیقراری بردارند و به آنچه هست تن بدهند.
🔸بعد از هر شلوغی، خلوتی متناسب با آن خواهد بود و هر چه شلوغی بیشتر باشد، خلوت بعد از آن بزرگتر است. در آخرالزّمان شلوغی خیلی زیاد است، به نحوی که یکفُرُ بَعضُهُم بِبَعضٍ وَ یَلعَنُ بَعضُهُم بَعضاً: گروهی گروه دیگر را تکفیر میکند و جمعی جمع دیگر را لعنت میکند.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه
@ahlevela_channel
🌸 ازدواج پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم با حضرت خدیجه سلام الله علیها - دهم ربیع الاوّل
🌷 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در بیست و پنج سالگی با خدیجه علیها السّلام ازدواج کردند، این بانوی بزرگ و عظیمی که با ایثاری که در حقّ پیغمبر کردند، حقّ عظیمی به گردن تک تک مسلمانان دارند؛ در شرایطی که از شخصیتهای برجسته و متموّل عرب بودند و همه ایشان را از ازدواج با این یتیم مکّه نهی میکردند؛ همهی فشارها و هجمههای تبلیغاتی را که زنان مشرک علیه ایشان راه انداخته بودند، متحمّل شدند و خودشان به رسولالله پیشنهاد ازدواج دادند. پیغمبر اکرم نیز پذیرفتند.
🌷 در شب این عروسی، خدیجه سلام الله علیها هنگامی که میخواهند وارد منزل شوند، به پیغمبر عرضه میدارند من وارد خانه نمیشوم، مگر اینکه پیش از آن، شما تمام ثروت و دارایی مرا به منزلهی هدیهی من بپذیری و اینگونه همهی هستی و دارایی خودشان را به پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم اهدا میکنند؛ که این ثروت انبوه در راه اسلام هزینه شد.
🌷 آنطور که تاریخ نقل کرده است؛ در همان عامالحزن که خدیجه از دنیا رفتند، مسلمانها به شدّت در تنگنای تحریمهایی قرار داشتند که مشرکین بر آنها تحمیل کرده بودند و این زن ثروتمند و برجستهی مکّه با گرسنگی و سختی، در شرایطی که از گرسنگی رنج میکشیدند و به خودشان میپیچیدند، از این عالم رحلت کردند.
🌷 به هرحال خدیجه سلام الله علیها نقش بسیار عظیمی در تاریخ اسلام دارند و پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هم علاقهی فوقالعادهای به این همسر خودشان دارند. پیامبر تا زمانی که حضرت خدیجه زنده بودند، یعنی تا زمانی که به پنجاه سالگی رسیدند، همسر دیگری اختیار نکردند و با وجود خدیجه، زن دیگری برنگزیدند. همانطور که امیرالمؤمنین علیه السّلام تا زمانی که فاطمهی زهرا سلام الله علیها در حیات ظاهری بودند، همسر دیگری اختیار نکردند. این ویژگییی است که مختصّ این دو بانوی بزرگ است؛ که با وجود آنها همسر دیگری اختیار نشد.
🌷 بعدها که پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم همسران دیگری اختیار کردند، گاهی اوقات که به مناسبتی نامی از خدیجه علیها السّلام برده میشد؛ بعد از ده سال یا بیش از ده سال که از رحلت خدیجه گذشته بود، وقتی نام خدیجه برده میشد؛ بلافاصله اشک در چشمان پیامبر حلقه میزد و وقتی همسرانشان به ایشان میگفتند اکنون که خدیجه از دنیا رفته و خدا همسران جوانی نصیب شما کرده؛ پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم میفرمودند: شما را چه به خدیجه؟! اصلاً قابل مقایسه نیستید. خدیجه وقتی به همسری من درآمد که من در غربت و تنهایی بودم و اسلام هیچ حامییی نداشت. او همهی خطرات را به جان خرید و همهی دارایی و هستی خود را در راه اسلام ایثار کرد. شما روزی همسر من شدید، که من رهبر جامعهی اسلامی و فرمانروای سرزمین اسلامی بودم. اصلاً شما با خدیجه قابل مقایسه نیستید....
《 استاد مهدی طیّب
《 ۸۷/۰۶/۲۱
#مناسبات_ماه_ربیعالاول
@ahlevela_channel
💠 نیابت خاصّه در عصر غيبت صغری - بخش دوّم
از رحلت امام عسکری علیه السّلام در سال دویست و شصت هجری قمری تا آغاز دوران غیبت کبرای امام عصر ارواحنافداه که با از دنیا رفتن علیّ بن محمّد سَمُری، چهارمین نایب خاص آن حضرت مقارن است؛ حدوداً هفتاد سال است. در این مدّت چهار نایب به ترتیب نمایندگی حضرت حجّت علیه السلام را بر عهده داشتند و حضرت مهدی علیه السلام در جایی مُختفی و پنهان بودند و جز نوّاب خاص کسی از محلّ اقامت آن حضرت خبر نداشت. لذا کسی نمیتوانست آن حضرت را ببیند. در این دوران نوّاب خاص رابط بین حضرت با مردم بودند.
اوّلینِ آنها چنانکه گفتیم عثمان بن سعید بود که پیش از آن نایب امام عسکری علیه السّلام نیز بود. ظاهراً او مدّتی نایب امام هادی علیه السّلام هم بوده است. لذا وقتی امام عسکری علیه السّلام از دنیا رفتند، پیرمرد بود.
امام زمان علیه السلام او را به نیابت خویش منصوب فرمودند. ولی چون پیر بود، از آن پس عمر زیادی نکرد. از روزی که نیابت امام عصر ارواحنافداه را عهده دار شد، سه سال بیشتر زنده نبود. وقتی او از دنیا رفت، امام زمان علیه السّلام نیابتشان را به پسر او، محمّد بن عثمان سپردند.
محمّد بن عثمان تا پایان عمرش، چهل سال نایب امام زمان علیه السّلام بود. وقتی او از دنیا رفت، امتحان عجیبی اتّفاق افتاد! به خدا پناه میبریم. خدا انسان را از لغزش و انحراف حفظ کند. در آن زمان افراد برجستهیی بین شیعه بودند که احتمال میرفت یکی از آنها بعد از محمّد بن عثمان نایب امام زمان علیه السّلام بشود؛ یکی از این افراد برجسته، فردی به نام شلمغانی بود. شلمغانی شخص کوچکی نبود؛ فقیه و عالم بزرگ شیعه بود.
امّا وقتی امام عصر ارواحنافداه نیابتشان را به حسین بن روح نوبختی که ایرانی تبار بود، سپردند؛ در اثر جاه طلبی و قدرت طلبی، این امر بر شلمغانی گران آمد و پس از مدّتی او یکی از دشمنان امام زمان علیه السّلام شد و کار به جایی رسید که در توقیعی که از ناحیۀ حضرت مهدی ارواحنافداه صادر شد، امام زمان علیه السّلام او را لعن کردند.
ببینید چقدر جاهطلبی و قدرتطلبی خطرناک است؛ خدا انسان را به خودش وانگذارد که از کجا به کجا میافتد! { نمونههایی از چنین لغزشها پیشتر نیز در بین اصحاب سرشناس و برجستۀ امامان قبل علیهم السّلام رخ داده بود که ماجرای تمرّد نایبان امام کاظم علیه السّلام از پذیرش امامت حضرت رضا علیه السلام و ایجاد فرقۀ منحرف واقفیّه توسّط آنان از جملۀ آنهاست.}
ادامه دارد....
📔 جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب
#جان_جهان
@ahlevela_channel