eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
535 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠٤٤ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه ف
💠 ۳٠٤٥ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: با اظهار دوستى، محبّتْ استوار مى‌گردد. 🔅بِالتَّوَدُّدِ تَتَأَکَّدُ المَحَبَّهُ. غررالحكم، ح ٤٣٤١ @ahlevela_channel
۞ قرآن فرمود: إنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ کُلُّ اُولَئِکَ کانَ عَنهُ مَسئُولاً: همانا گوش و چشم و فؤاد، همه‎ی آنها مورد سؤال قرار می‎گیرند. چشم و گوش بهانه است؛ اصل کار فوأد است. فؤاد جایی نزدیک ناف است. وقتی می‎گویی دستم، چشمم، گوشم، خودم، ببین میم آخر آن در کجا صدا می‎کند؛ فؤاد آنجاست. ۞ حضرت امیر علیه السّلام فرمود: فاصله‎ی بین حقّ و باطل چهار انگشت است؛ بین چشم و گوش، بین دیدم و شنیدم. زبان از دیده‎ها و شنیده‎ها خبر می‎دهد؛ لذا از زبان سؤال نمی‎کنند، بلکه از سمع و بصر سؤال می‎کنند. سمع و بصر هم دو دریچه‎ی فؤادند. فؤاد یعنی فوائد؛ یعنی صندوق دخل انسان. از دل می‎پرسند که چقدر یقین و اطمینان کاسبی کرده‎ای. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 گوهر اخلاص - ۳ ▫️عمل خالص از دو نفر سر می‌زند: ۱- غنی مطلق ۲- فقیر مطلق اگر کسی به معرفت فقر خود و به محبّت ربّ خود راه پیدا کند، عملش خالص خواهد شد ... 🎤 استاد مهدی طیّب 🔗 لینک فایل در سایت آپارات : aparat.com/v/Hl6Dv @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠٤٥ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: با اظهار دوستى، محبّتْ استوار مى
💠 ۳٠٤٦ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: هر كس صداقت و راستگويى پيشه كند، بار زندگى براى او سبك مى‌شود. 🔅مَنْ تَحَرَّى الصِّدْقَ خَفَّتْ عَلَيهِ المُؤُنُ. تحف العقول، ص ٩١ @ahlevela_channel
۞ علمی‎ که انبیا آورده‎اند، سه حرف است. (حرف: مِنَ النَّاسِ مَن یَعبُدُ اللهَ عَلی حَرفٍ: گروهی از مردم خدا را به حرف بندگی می‎کنند. مَن عَبَدَ الإسمَ فَقَد کَفَرَ وَ مَن عَبَدَ الإسمَ وَ المَعنى فَقَد أشرَکَ: کسی که اسم را عبادت کند، کافر شده و کسی که اسم و معنی را عبادت کند، مشرک شده است. تنها کسی موحّد است که مسمّی ‎را عبادت کند.) عشق هم سه حرف است. پس شاید آنچه انبیا آورده‎اند، عشق باشد. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📙 مصباح الهدی       تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
991220_aya_mitavan_goft_fereshtegan_mashin_haye_barnameh_nevisi.mp3
3.57M
🔊 آیا می‌توان گفت فرشتگان ماشین‌های برنامه نویسی شده هستند و کمالاتشان اختیاری نیست؟ 🎤 استاد مهدی طیّب ۹۹/۱۲/۲۰ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠٤٦ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: هر كس صداقت و راستگويى پيشه كند،
💠 ۳٠٤٧ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: امانتدارى روزى مى‌آورد و خيانت در امانت فقر. 🔅الْأَمَانَةُ تَجُرُّ الرِّزْقَ وَ الْخِيَانَةُ تَجُرُّ الْفَقْر. تحف العقول، ص ٢٢١ ahlevela_channel@
۞ انبیا و امامان به خاطر ما و به دنبال ما به دنیا آمده‎اند. در روایت آمده است اگر به خاطر شیعیان نبود، اذاً لَرَفَعَنَا اللهُ اِلَیهِ: در آن صورت خداوند ما را (از بین خلق) به نزد خویش بالا می‎برد. ۞ مستمعین طالب خیر سبب شدند انبیا پایین بیایند والّا آنها چه کار داشتند به زمین بیایند؟ دوستان خوش‎گِل (طینت) و انبیا هم خوش‎گل پرست بودند. این بود که انبیا به دنبال خوشگل‎ها به زمین فرود آمدند. ▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
991220_aya_khowfi_keh_dar_ravayat_beh_fereshtegan_nesbat_dadeh_and.mp3
1.08M
🔊 آیا خوفی که در روایات به فرشتگان نسبت داده‌اند با عصمت آنها سازگاری دارد ؟ 🎤 استاد مهدی طیّب 99/12/20 @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠٤٧ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: امانتدارى روزى مى‌آورد و خيانت د
💠 ۳۰۴۸ بنا به نقل، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند. 🔅 عَوِّدْ لِسانَكَ لينَ الْكَلامِ وَ بَذْلَ السَّلامِ، يَكْثُرْ مُحِبّوكَ وَ يَقِلَّ مُبْغِضوكَ. غررالحكم، ح ۶۲۳۱ @ahlevela_channel
۞ کلام حق را همه‎ی ماسوا کمک‌دهنده هستند و اَصلُها ثابِت یعنی ریشه‎دار است؛ امّا باطل ریشه‎اش روی خاک است: اِجتُثَّت مِن فَوقِ الأَرضِ مَا لَها مِن قَرارٍ: از بالای زمین کنده شده و ثباتی ندارد. ▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💥 پرسش: می‌گویند همه‌ چیز از پیش در لوح محفوظ نوشته شده است. آیا این با اختیار تضاد ندارد؟ 📝 پاسخ: خیر؛ تضاد ندارد. لوح محفوظ به این معناست که هرچه در عالم واقع می‌شود، قبلاً در علم خدا وجود داشته است و خداوند می‌دانسته که چه خواهد شد. اینجا ممکن است این اشکال در ذهن انسان ایجاد شود که اگر خدا از قبل می‌دانست، پس من نمی‌توانم خلاف آنچه خدا می‌دانست عمل کنم. این اشکال سابقه دارد و خیّام هم در اشعارش آن را مطرح کرده است. من مِی خورم و هر‌که چو من اهل بود مِی خـوردن مـن به نــزد او سـهل بـود مِی‌ خـوردن من حـقّ ز ازل می‌دانست گر مِی نخـورم علـم خـدا جـهـل بـود البتّه اگر کسی دو تا سیلی در گوش او می‌خواباند و می‌گفت: من می‌زنم و هرکه چـو مـن اهـل بـود سیــلـی زدنـم بـه نـزد او ســهـل بــود سیــلی زدنـم حــقّ ز ازل می‌دانــسـت گر مـن نـزنم علـم خـدا جــهـل بــود آنگاه چنین حرفی نمی‌زد! مشکل خیّام یا هرکه این سؤال به ذهنش می‌آید، این است که نتوانسته علم ازلی الهی را از علم اکتسابی بشری تفکیک کند. علم انسان فرع بر معلوم است؛ یعنی اوّل معلوم وجود دارد، بعد ما به آن علم پیدا می‌کنیم. امّا علم ازلی، علم بلامعلوم و قبل‌المعلوم است؛ علمی است قبل از پدید آمدن معلوم. علم ازلی الهی با علم ما فرق دارد. لذا در پاسخ خیّام گفته‌اند: عـلـم ازلـی عـلّــت عصـیـان کـردن نــزد عـقـلا ز غـایــت جــهـل بــود حتّی در علم بشری هم خودِ علم الزاماً دلیل وقوع چیزی نیست. اگر من بدانم که فردا صد درصد چه اتّفاقی می‌افتد، آیا علم من علّت آن اتّفاق خواهد بود؟ ممکن است این‌گونه نباشد. برای مثال دانشمندان محاسبه می‌کنند و با قاطعیّت می‌گویند، در فلان ماه و فلان روز و ساعت، خورشید گرفتگی رخ می‌دهد. آیا علم این دانشمندان سبب و علّت خورشیدگ رفتگی می‌شود؟ اگر این را نمی‌دانستند خورشید نمی‌گرفت؟ دانشمندان به علل و عوامل خورشید گرفتگی واقف شدند و از قبل فهمیدند که در چه روز و ساعتی خورشید خواهد گرفت؛ امّا خورشید طبق علل و عوامل کیهانی خودش گرفت؛ علم دانشمندان سبب خورشید گرفتگی نشد. مثال دیگر اینکه معلّم وقتی یکی دو جلسه از ترم می‌گذرد، می‌فهمد چه کسی آخر ترم نمره‌ی الف می‌گیرد و چه کسی نمره‌ی ب؛ یا چه کسی مردود می‌شود و ترم بعد دوباره مهمان این کلاس است. آیا به‌سبب دریافت معلّم، این دانشجو شاگرد اوّل شد و آن دیگری از درسش افتاد؟ آنها با علل و عوامل اختیاری خودشان شاگرد اوّل شدند یا افتادند؛ امّا معلّم به آن علل و عوامل واقف و مُشرِف شد؛ مثلاً دید این دانشجو یک جلسه درمیان غایب است؛ جلساتی هم که حاضر است دیر به کلاس می‌آید؛ وسط کلاس به ‌بهانه‌ی آب خوردن بیرون می‌رود؛ وقتی هم حضور دارد ته کلاس چرت می‌زند و دفتر و قلمی هم با خود نمی‌آورد. برای معلّم بدیهی است که این دانشجو ترم آینده هم مهمان همین کلاس است. یک دانشجوی دیگر تمام جلسات سر وقت به کلاس می‌آید؛ ردیف اوّل می‌نشیند و دقیق گوش می‌دهد و نکته‌ها را یادداشت می‌کند. وارد بحث و گفتگو می‌شود؛ از معلّم سؤال می‌کند؛ به پرسش‌های او جواب می‌دهد؛ در پایان کلاس منابع مطالعاتی بیشتری درخواست می‌کند. برای معلّم روشن است که این دانشجو آخر ترم با نمره‌ی عالی قبول می‌شود. نمرات این دانشجویان معلول این نبود که معلّم از پیش خبردار بود؛ آنها طبق علل و عوامل خودشان نمره گرفتند. بنابراین هر علم پیشینی سبب نمی‌شود حوادث جبری باشند. خدا از پیش می‌دانست هر یک از ما چه خواهیم کرد؛ امّا به این معنی که او آگاه است ما با اختیار و آزادی خودمان چگونه رفتار خواهیم کرد و در نتیجه چگونه خواهیم شد. این علم هیچ تعارضی با اختیار و آزادی انسان ندارد. 📔طبیب عشق تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel