eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
526 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز فوق‌العادۀ یک‌شنبۀ ماه ذی‌القعده هدیۀ جبرئيل در سفر معراج به پیامبر✨ ☀️ این نماز برای یک‌شنبۀ اوّل ماه ذی‌القعده وارد شده است؛ ولی قید خاصّی ندارد. خواندن آن در تمام یک‌شنبه‌های ماه ذی‌القعده و در طول سال توصیه می‌شود. 🔅 از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كه این نماز را بجا آورد، توبه‌اش مقبول و گناهانش آمرزيده شود، خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند، با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانی گردد، والدينش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد، توسعۀ رزق پيدا كند، ملك‌الموت با او در وقت مردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود. 🍃 نحوۀ خواندن نماز یک‌شنبه ماه ذی‌القعده: ▫️ابتدا غسل مستحب توبه کند و سپس وضو بگيرد. ▫️این نماز چهار رکعت است. در هر رکعت بخواند: ▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه ▪️سوره «توحید» ۳ مرتبه ▪️سوره «فَلَق» ۱ مرتبه ▪️سوره «ناس» ۱ مرتبه ▫️بلافاصله بعد از سلام نماز باید ۷۰ بار استغفار کند و بگوید: ▪️«أسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» ▫️بعد از هفتاد بار استغفار، بگوید: ▪️«لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» سپس این دعا را بخواند: ▪️«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ» ▫️ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همۀ مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشندۀ گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد. 🍃 چند نکتۀ مهم : 🔅 نحوۀ خواندن این نماز به دو صورت نقل شده است: ▪️۱- یا دو نماز دو رکعتی که بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله انسان بلند می‌شود و نیّت دو رکعت بعد را می‌کند و در نتیجه جمعاً چهار رکعت می‌شود. ▪️۲- یا اینکه این چهار رکعت به شکل پیوسته انجام می‌شود با نیّت یک نماز چهار رکعتی که در رکعت دوّم آن تشهّد و سلام نیست و فقط در پایان رکعت چهارم تشهّد می‌خواند و سلام می‌دهد. 🔅 خواندن این نماز به هر دو صورت توصیه شده است. با توجّه به اینکه وقت بسیار کمی می‌گیرد؛ چه خوب است انسان به هر دو صورت بخواند؛ که هر یک از این دو در روایت مقصود بوده است، به آن عمل شده باشد. 🔅 نمازهایی که در روایات گفته شده است بعد از سلام نماز فلان ذکر را بگویید، بهتر است بعد از سلام، ذکر مستحبّ دیگری نگویید. حتّی سه مرتبه الله اَکْبَر را که مستحب است بعد از سلام نماز گفته شود، احتیاطاً نگویید. بلافاصله بعد از اینکه سلام نماز را دادید تسبیح را بردارید و استغفار کنید. 🔅 این نماز آثار و برکات فوق‌العاده‌ای دارد؛ که قبلاً عرض کرده‌ام. وقتی به آن صحبت‌ها مراجعه کنید، رغبتتان برای از دست ندادن این نماز به مراتب بیشتر می‌شود. «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
4_5836942657858832080.mp3
5.54M
💎 نماز یک‌شنبۀ ماه ذی‌القعده 🔅 فضیلت نماز در روایتی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم 🔅 نحوۀ استغفار و مرور گناهانِ تمام عمر 🔅 صدقۀ قبل از نماز و سایر توصیه‌ها... ۸۷/۰۸/۰۹ @ahlevela_channel
🎉🍃🌸🌾 🍃🎊 🌸 🌾 🌸 میلاد حضرت فاطمۀ معصومه سلام الله علیها این دُخت بزرگوار، از امام کاظم علیه السّلام امام هفتم و مادر بزرگوارشان نجمه خاتون، در اوّل ذی‌القعده سال ۱۷۱ هجری قمری قدم به این عالم خاک گذاشتند و عمر شریف آن بزرگوار مثل جدّۀ بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها عمر کوتاهی بود؛ درنگ زیادی در این عالم نکردند؛ حدّاکثر زمانی که نقل شده است بیست و هشت سال است. 🌱🌹🌱🌹🌱🌹 امام کاظم علیه السّلام دو فرزند از نجمه خاتون دارند؛ بقیۀ فرزندان از همسران دیگرشان است. یکی از آنها علیّ بن موسی الرّضا علیه السّلام، امام هشتم و دیگری فاطمه معصومه علیها السّلام است. حضرت معصومه سلام الله علیها خواهر تنی امام رضا علیه السّلام هستند. 🌷🍃🌹🍃🌷🍃 امام کاظم علیه السّلام به خاطر ارادت و دل‌باختگی به جدّ‌ۀ بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها نام چهار نفر از دخترانشان را فاطمه گذاشتند. حضرت معصومه به فاطمه کبری ملقّب بودند. مرقد شریفشان در شهر قم قبله گاه دل‌دادگان اهل‌بیت علیهم السّلام است. 🌷 🍃🌷🍃🌷 این بانوی بزرگوار که اختلاف سنّ ایشان با برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا علیه السّلام بیست و پنج سال است، جایگاه والایی پیش پدر دارند. لقب معصومه را هم حضرت امام رضا علیه السّلام به ایشان داده‌اند؛ امّا امروز لقب دیگری هم در مورد حضرت معصومه مشهور است و ایشان را به کریمۀ اهل بیت علیهم السّلام می‌شناسند. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 کرامات و عظمت فوق‌العادۀ این بانوی بزرگوار اسلام خارج از وصف است و معجزات عظیمی که از آن حضرت مشاهده شده، حیرت انگیز است. بزرگانی در حرم حضرت معصومه علیها السّلام توفیق تَشَرُّف به محضر حضرت ولیّ عصر اَرواحُنافِداه را داشته‌اند؛ حتّی بنا به نقل بزرگی، یکی از بزرگان در حرم حضرت معصومه علیها السّلام خدمت حضرت بقیّةالله اَرواحُنافِداه می‌رسد و مشاهده می‌کند که حضرت حجّت اَرواحُنافِداه نشسته‌اند و صورت مبارک خودشان را روی سنگهای پای ضریح گذاشته‌اند و به محضر عمّه بزرگوارشان اظهار محبّت و ارادت می‌کنند. 💐🍃💐🍃💐🍃 «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
4_5929551597393675515.mp3
5.67M
💎 چهلّه‌ نشینی در متون و منابع اسلامی ▫️جایگاه ویژۀ عدد چهل در قرآن و روایات ▫️رمز و راز خاصّ عدد چهل در نظام تکوین و تشریع و در جنبه‌های ظاهری و باطنی ... ۹۲/۰۶/۱۴ @ahlevela_channel
4_5922787608018027722.mp3
6.33M
💎 فلسفۀ چهلّه نشینی ▫️مداومت بر عمل و تأثیر آن ▫️تمرین بندگی و رسیدن به مقام اخلاص ▫️خلوت با خدا و رهایی از غفلت ▫️عادت شکنی ▫️تمرین طاعت و ترک معصیت ▪️عزلت و انقطاع در فرهنگ قرآن ۹۲/۰۶/۱۴ @ahlevela_channel
4_5934006371832824720.mp3
5.99M
💎 آداب و لوازم چهلّه نشینی ▫️خلوت و عزلت ▫️دوام بر طهارت ▫️مداومت بر ذکر ▫️نفی خواطر ▫️دوام بر صوم ▫️مراقبه و دل خود را با حقیقتِ ولایت، مرتبط نگه داشتن ▫ترک اعتراض به خدای متعال ▫️جوع و کم خوردن @ahlevela_channel
🌸 حضرت معصومه سلام الله علیها شأن و جلالت فوق‌العاده‌ای دارند و تعظیم زیادی در طول تاریخ از جانب بزرگان شیعه شده است، که این منزلت و جایگاه والای زن مؤمنه و عارفه و صالحه را نشان می‌دهد که چقدر بلند است. 🌸 اگر کسی بخواهد جایگاه زن را در اسلام ببیند، بیاید و نگاه کند که مراجع عظام تقلید با محاسن‌های سفید و عظمتی که دارند، افتخار می‌کنند که خادم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها باشند. 🌸 حضرت آیت‌الله ‌العظمی مرعشی نجفی سِمَت خادمی افتخاری حرم حضرت معصومه علیها السّلام را داشتند و در تمام عمر هم تا وقتی که در قید حیات بودند و امکان حرکت داشتند، با آن سنّ بالا و کهولت، هر روز سحرها به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها می‌آمدند و نمی‌گذاشتند یک روز هم ترک شود. بزرگانی هم که امروز هستند، مراجع بزرگ، به همین شکل به محضر این بانوی بزرگوار عرض کوچکی و ادب می‌کنند. 🌸 شأن و منزلت زن در جهان اسلام را اینجا می‌توان دید. البتّه منظور از زن، نه زن مطلق؛ بلکه زن پرورش یافته در مکتب قرآن و اهل‌بیت علیهم السّلام است .... «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
830307 part 1.mp3
5.28M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۱ 🔸 نکتۀ اوّل قرآن کریم سبب مشکلات زندگی فردی و اجتماعی بشر را رفتارهای خود انسان می‌داند. از نظر قرآن نه‌تنها مشکلات اجتماعی، حتّی مشکلاتی که جهان طبیعت در زندگی انسان‌ پیش می‌آورد، حاصل سوء‌عملکرد انسان‌هاست. قرآن تمام مشکلات و فسادهای جامعه‌ی بشری را، چه در جنبه‌های طبیعت چه در مسائل اجتماعی، حاصل عملکرد نادرست انسان‌ها می‌داند. در نقطه‌ی مقابل هم می‌فرماید: گشایش‌ها، فراوانی‌ها، راحتی‌ها، شادی‌ها و برکات، میوه‌ی ایمان و تقواست... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٨۴ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هنگامی که فتنه‌ها همه شهرها را فرا بگیرد به
💠 ۳١٨۵ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد. 🔅 طوبی لِمَن أحسَنَ إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ. غررالحکم و دررالکلم، ح ۵۹۵۵ @ahlevela_channel
🔸بچّه‎ها خوبند، قشنگند؛ به بچّه‎ها خیلی ور نروید. اغلب پدر و مادرها به قصد خوبی کردن به بچّه‎ها و تربیت آنها، بچّه‎ها را خراب می‎کنند؛ چون علم ندارند. حالا که علم نداریم و نمی‎توانیم درست کنیم، اقلاّ به حال خودشان بگذاریم و دائم به آنها امر و نهی نکنیم و اذیتشان نکنیم. با همین به اصطلاح تربیت کردن‎هاست که پدر و مادرها بچّه‎ای را که با فطرت متولّد شده است، به راست یا چپ منحرف می‎کنند و یواشکی آنها را یهودی یا نصرانی می‎کنند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: کُلُّ مَولُودٍ یُولَدُ عَلَی الفِطرَةِ حَتّی یَکُونَ اَبَواهُ یُهَوِّدانِهِ اَو یُنَصِّرانِهِ: هر نوزادی بر فطرت الهی متولّد می‎شود تا اینکه پدر و مادرش او را یهودی یا نصرانی می‎کنند. به نظر من اصلاً به بچّه دست نزن، خودت درست راه برو. بچّه که کنار تو است، همین که تو را می‎بیند، برای ساخته شدنش کافی است. چقدر ائمّه علیهم السّلام فرمودند مردم را با عملتان و نه با زبانتان به راه دین دعوت کنید. «عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی» 📔 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی ▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید. @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی ☀️ تعالى معنوى و تکامل روحانى مستلزم مراعات امور و انجام اعمالى است که در این بخش به مهمترین آنها اشاره مى‌شود. امّا پیش از طرح آنها، تأکید بر دو نکته را لازم مى‌دانیم. 🔻 نخست اینکه سالک قبل از پرداختن به دستورالعمل‌هاى سلوکى باید در زمینه‌ى اعتقادات دینى، به مطالعه‌ى کتب اعتقادى و درس‌آموزى در محضر عالمان دین بپردازد تا به درکى صحیح و عمیق از عقاید شیعى دست یابد و از جنبه‌ى عقیدتى به ثبات و استحکام لازم نایل شود. 🔻 دوم اینکه سالک اگر در زمینه‌ى احکام فقهى مجتهد نیست، به حکم پروردگار، باید در انجام احکام شریعت، به فتواى مجتهد اعلم و اصلح مراجعه و اتّکا کند و براساس آن عمل نماید. اعمال و عباداتى که بدون اتّکا به فتواى مجتهد انجام شود مورد قبول خداوند نیست. شرط ورود به عرصه‌ى طریقت براى نیل به حقیقت، عمل به شریعت طبق موازین الهى است. در نتیجه، کسى که واجد این شرط نیست، مى‌بایست ابتدا این شرط را فراهم آورد؛ آن‌گاه درصدد گام نهادن در مسیر عرفان برآید. ▫️اکنون به اختصار به ذکر آنچه انجامش براى سالک لازم و کارساز است مى‌پردازیم: 🍃 ۱- ابراز محبّت و رفتار محبّت‌آمیز نسبت به خداى متعال و پیامبر اکرم و اهل‌بیت علیهم السلام و به تبع ایشان، نسبت به سادات و مؤمنان، به‌خصوص عارفان، عالمان و اتقیاء. ادامه دارد .... 📕 شراب طهور - استاد مهدی طیّب - ۱ @ahlevela_channel
830307 part 2 (2).mp3
4.44M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۲ 🔸 نکتۀ دوّم اثر فساد یک شخص فاسد فقط به خود او برنمی‌گردد؛ بلکه به کلّ جامعه آسیب می‌زند. این تفکّر لیبرالیستی که هرکس باید آزاد باشد تا هر کاری می‌خواهد بکند، امر به معروف و نهی از منکر سلب آزادی‌های فردی است، در جامعه هرکس باید به هر روشی که خودش دوست دارد، زندگی کند،... با تفکّر الهی و انسانی صحیح منافات دارد. اسلام چنین تفکّری را نمی‌پذیرد! چون اوّلاً آزادی مطلق در محضر الهی معنا ندارد؛ ثانیاً رفتار فرد بر جامعه اثر می‌گذارد ولذا امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت اجتماعی است. اساساً امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر جنبه‌های تأثیر اجتماعی رفتار اشخاص است و اگر تصوّر کنیم رفتاری جنبه‌ی اجتماعی ندارد و بر دیگران اثر نمی‌گذارد، تصوّر کوتاهی است. واقعاً می‌توانیم یک رفتار انحرافی پیدا کنیم که تأثیرش به دیگران منتقل نشود؟! بحث آزادی به هیچ وجه ضرورت امر به معروف و نهی از منکر را نفی نمی‌کند؛ چون آزادی مطلق فرد، به کلّ جامعه آسیب می‌زند... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
830307 part 3.mp3
4.46M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۳) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۳ 🔸 نکتۀ سوّم از دیدگاه قرآن همه‌ی مردم به‌خصوص افراد آگاه، دانا، فهمیده و صاحب درک، در مقابل فساد جامعه مسؤولند. صلاح و فساد، رسیدن نعمت و سلب نعمت، هر دو محصول عملکرد افراد جامعه است. اگر افراد جامعه اهل صلاح باشند، هم خود آن افراد و هم جامعه در مسیر تعالی قرار می‌گیرند و فرجام نیکی از آن ایشان خواهد بود. به سخن دیگر، فقط افراد مصلح و جوامع مصلح اهل نجات هستند و فرجام نیکی دارند. نجات محصول مبارزه با فساد و محصول اصلاح‌طلبی و ظلم‌ستیزی است و این برنامه و آرمانی است که همه‌ی انبیاء داشتند. قرآن می‌فرماید فقط جوامعی كه مصلح باشند امکان بقا دارند و نابود نمی‌شوند؛ جوامع ديگر فرو می‌پاشند. دیدگاه قرآن این است که آنچه جامعه را به فروپاشی می‌کشاند، پوسیدگی از درون است! جامعه‌ای که اصلاح‌طلبی در آن باشد، جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر در آن باشد، مبارزه با فساد و آلودگی در آن باشد، آن جامعه دچار پوسیدگی درونی نمی‌شود؛ لذا فروپاشی هم نخواهد داشت؛ هرچه هم دشمن بیرونی قوی باشد! ... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🔸کُلُّ مَولُودٍ یُولَدُ عَلَی الفِطرَةِ حَتّی یَکُونَ اَبَواهُ یُهَوِّدانِهِ اَو یُنَصِّرانِهِ: هر نوزادی بر فطرت خدایی متولّد می‎شود ولکن پدر و مادرش او را یهودی و یا مسیحی می‎کنند. پدر و مادر دروغ و بدی را به بچّه یاد می‎دهند و به عنوان نهی از بدی‎ها، بدی‎ها را به بچّه معرّفی می‎کنند و الاّ در فطرت بچّه جز خوبی نیست. «عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی» 📔 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۲- درک محضر اولیاء الله و عارفان کامل و اهل یقین، صلحاء، اتقیاء و نیکان عصر خویش. شخص چنانچه بزرگانى از این دست را مى‌شناسد، در حدّى که مایه‌ى آزار و اذیّت آنان نباشد، هفته‌اى را بدون اینکه ساعاتى در حضور آنان باشد، نگذراند. 🍃 ۳- مطالعه‌ى کتاب‌هایى که در مورد زندگى، احوال، رفتار و سخنان اولیا نوشته شده است و نیز مطالعه‌ى کتبى که خود آن بزرگان نگاشته‌اند و آثارى از نور وجودیشان در آنها موجود است و به خواننده‌ى آنها منتقل مى‌شود. ادامه دارد.... 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۲ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۷) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۶ 🔸 نکتۀ چهارم نکته‌ی چهارمی که از قرآن می‌آموزیم این است که مؤمنین نباید به‌خاطر قدرت گرفتن فساد و مسلّط شدن مفسدان در جامعه، روحيّه‌ی خود را ببازند و اسير يأس شوند. قرآن فرمود: وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِیداً: یک گروه آمدند و به کسانی که امر به معروف می‌کردند گفتند چرا بیخود خودتان را خسته می‌کنید؟ این قوم اصلاح‌شدنی نیستند! چرا خودتان را اذیّت می‌کنید تا اینها را موعظه کنید؟ اینها کسانی هستند که خدا هلاکشان خواهد کرد و به‌سختی عذاب خواهد کرد! این گروه به‌دلیل اینکه فساد همه‌ی جامعه را گرفته بود، خودشان را باخته بودند و می‌گفتند دیگر نباید امر به معروف کرد! نباید موعظه کرد؛ دیگر موعظه به جایی نمی‌رسد! بی‌دلیل خودمان را خسته می‌کنیم؛ برویم سرمان را در لاک فردیّت خودمان فرو بریم؛ سر سجّاده بنشینیم و مشغول عبادت و ذکر و چلّه‌نشینی خود باشیم. برویم در خانقاه حلقه‌ی ذکر خودمان را داشته باشیم؛ این جامعه درست‌شدنی نیست! قرآن این نظریّه را نمی‌پذیرد و می‌فرماید: قالُوا مَعْذِرَةً إِلىٰ رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ: مؤمنان به افراد مأیوس می‌گویند: امر به معروف ما برای آن است که بتوانیم در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم و به این امید که مردم اصلاح شوند و تقوا پیشه کنند. در واقع قرآن دو تصوير از دو گروه نشان می‌دهد که در چنین شرایط اجتماعی قرار دارند. ▫️نخست تصوير گروهی كه دچار يأس می‌شوند و می‌گويند بی‌فايده است! بيهوده خودمان را خسته نکنیم و درگير مسائل اجتماعی نشویم؛ برویم سراغ ذكر و فكر و خلوت و بزم‌های عارفانه‌! ▫️دوّم گروهی هستند كه قرآن در آیه‌ای دیگر در مورد آنها فرمود: اَلَّذِينَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيـماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ: كسانی كه مردم به آنها گفتند: همه‌ی جامعه از بزرگ و كوچک، مرد و زن، جوان و پير، روشنفكر و غير روشنفكر، با آراء منسجم و يكپارچه عليه شماست! پس بترسيد! اين‌قدر بي‌پروا خودتان را به خطر نيندازيد. شما پايگاه حمايتی نداريد! چرا خودتان را به خطر و دردسر می‌اندازيد؟ امّا اينها در برابر چنین ارعابی نه‌تنها اندكی دچار سستی و ضعف نمی‌شوند؛ بلكه اين وضعيّت بر ايمان آنها می‌افزاید و می‌گويند: ما در عرصه‌ی حركت به‌سوی حقيقت جز به نيروی الهی تكيه نداريم. خدا برای ما كافی است! ما به حمايت احدی نيازمند نيستيم! آنگاه قرآن می‌فرماید: فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللهِ وَ اللهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ: همين روحيّه بود كه آنها را به موفّقيّت‌های بزرگی نائل كرد؛ نعمت‌های بزرگ الهی را نصيبشان كرد و در مسير كارزار و مصافی كه عليه بدی، آلودگی، پلشتی، فساد و ستم داشتند، هیچ آسيبی نديدند. اينها از رضايت و رضوان الهی تبعيّت و پيروی كردند و خدا صاحب فضل بزرگ است.
ادامه
 دارد ....
استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٨۵ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: خوشا به حال آن که به بندگان خدا
💠 ۳١٨۶ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: گناهان کوچک، زمینه‌ی گناهان بزرگ است. هر که در گناه کوچک از خدا نترسد در گناه بزرگ هم از خدا نخواهد ترسید. 🔅اَلصَّغَائِرُ مَنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ اِلَی الْکَبَائِرِ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللهَ فی الْقَلِیلِ لَمْ یَخَفْهُ فِی الْکَثِیرِ. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ٢، ص ١٨٠ @ahlevela_channel
🔸کسانی که مرتکب معصیت می‎شوند، هنوز به بلوغ نرسیده‎اند. معصیت فرد نابالغ خیلی مهم نیست، برآشفته نشوید. بلوغ تنها به سن نیست. «عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی» 📔 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی ▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید. @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۴- حضور مستمر و منظّم و بهره‌مندى از جلسات معنوى متناسب با روحیّه و سطح خود. جلسات عرفانى و معنوى اصیل و صحیح و مربّیانى که تربیت مشتاقان تعالى معنوى را در آن جلسات بر عهده دارند، به دو لحاظ متفاوتند. یکى از نظر سبک. برخى جلسات و مربّیان معنوى بیشتر بر خوف و ادب ورزیدن در پیشگاه حضرت حق و بر ریاضت، مجاهدت و سلوک تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به مناجاتیان معروفند. برخى دیگر بیشتر بر رجا، محبّت و صمیمیّت با خدا و خوبان خدا و بر نقش جذبه در تعالى عرفانى تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به خراباتیان مشهورند. هر یک از این دو سبک جلسات نیز داراى سطوح مختلفى است. برخى براى مبتدیان، بعضى براى متوسّطان و برخى دیگر براى منتهیان مناسبند. به بیان دیگر از نظر سطح، برخى ابتدایى، بعضى متوسّط و برخى دیگر عالیند. بر این اساس، سالک الى الله باید از جلسه‌اى استفاده کند که هم از نظر سبک با روحیّاتش سازگارتر باشد و هم از نظر سطح با او تناسب داشته باشد. بهترین معیار براى تشخیص مناسب بودن جلسه با شخص، تأثیرى است که بر او مى‌گذارد. لذا پس از چند نوبت حضور در جلسه‌اى، اگر شخص احساس کرد با خدا آشناتر و نسبت به خداوند متوجّه‌تر، نزدیک‌تر، صمیمى‌تر، مؤدّب‌تر، مطیع‌تر و باتقواتر شده است، مى‌تواند مطمئن باشد جلسه‌ى مزبور براى او مناسب است و شرکت منظّم در آن را مغتنم شمارد. در غیر این صورت، از ادامه‌ى حضور در آن مجلس خوددارى کند و این بدان معنا نیست که الزامآ جلسه‌ى مزبور مجلس خوبى نیست، بلکه ممکن است بسیار خوب و عالى هم باشد، ولى چه از نظر سبک و چه از نظر سطح، با خصوصیّات روحى او تناسب نداشته باشد. ادامه دارد.... 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۳ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۸) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۷ قرآن می‌فرمايد: می‌خواهيد بدانيد چه كسانی روحيّه‌ی شما را سلب می‌كنند؟ إِنَّما ذٰلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ: اين تكنيک و تاكتيک شيطان است! شيطان از راه تخويف، كسانی را كه ولایتش را پذيرفته‌اند، می‌ترساند و آنها را به تبعيّت از خود وامی‌دارد. اين نكته‌ی بسيار مهمّی است که معمولاً اشخاص، بيشتر از آنچه مرعوب و تسليم و شكست‌خورده‌ی قدرت دشمن باشند، مرعوب ترس خودشان هستند! و با ترس خودشان از پا درمی‌آيند؛ نه با قدرت دشمن! شيطان هم دل كسانی را كه حاضرند ولايت شيطانی را بپذيرند خالی می‌كند و آنها را می‎ترساند و به تبعيّت از خود وادار می‌كند. لذا خداوند مي‌فرمايد: فَلا تَخافُوهُمْ: پس شما كه مؤمنيد از اين ارعاب‌ها نترسيد! وَ خافُونِ: و از من بترسيد! يعنی از سستی، بی‌ايمانی، سكوت در برابر ستم، گناه و معصيت و از آنچه خلاف رضايت الهی است بترسيد؛ والّا خدا كه موجود ترسناكی نيست. وَ خافُونِ، يعنی از اينكه وابدهيد و به مسؤوليّت‌های الهی خود عمل نكنيد، نگران باشيد. دشمن و تهديدها و ارعاب‌های او دل شما را خالی نكند؛ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ: اگر به‌راستی مؤمن هستيد. آنگاه خداوند به پيامبرش رو می‌كند و مي‌فرمايد: وَ لا يَحْـزُنـْكَ الَّذِينَ يُسارِعُونَ فِی الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُّرُوا اللهَ شَيْئاً: اي پيامبر! اين کسانی که مسابقه می‌دهند تا در برابر فساد و كفر و قدرت‌های شيطانی اظهار چاكری و نوكری كنند و سر ذلّت و خواری بر زمين آنها بسايند، تو را محزون نکنند! اینها ذرّه‌ای نمی‌توانند به خدا ضرر برسانند. خدا به اينها نيازمند نيست؛ بلکه اينها به خدا محتاجند. اگر در تاريخ اسلام و در جوامع اسلامی ملاحظه کنیم، دو گروه را می‌بینیم؛ یعنی دو نوع رفتار و عكس‌العمل از سوی جامعه‌ی اسلامی در برابر قدرت‌های سركوبگر و ظالم ظاهر شده است. ▫️در برخی از مقاطع وقتی مفسدان قدرت كامل را به دست می‌گيرند و نفس را در سينه‌ها حبس می‌كنند، گروهی از اهل ايمان دچار وادادگی، ترس و يأس می‌شوند و به درونگرايی افراطی و صوفی‌منشانه روی می‌آورند. مثلاً بعد از حمله‌ی مغول، می‌بينيم كه چگونه اين حالت تحقيرشده و سركوب‌شده‌ی مردم ایران، آنها را به‌سمت درونگرايی، انزوا، يأس و گرایش به نوعی عرفان انحرافی كه در آن، گريز از جامعه و گريز از مسؤوليّت‌های اجتماعی است، ‌كشاند. ▫️گرايش دوّم كه دقيقاً عكس اين است، مؤمنانی هستند که با شهامت، شجاعت و قوّت‌ قلب به ميدان مبارزه‌ با فساد و مفسدان آمدند و هرچه دشمن مقتدرتر بوده، اينها روحيّه‌ی قوی‌تری پيدا كرده‌اند. یأس در فرهنگ قرآن و اسلام اصلاً معنا ندارد. قرآن فرمود: إِنّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ: ما نمی‌گذاریم اجر و پاداش اصلاح‌طلبان و اصلاح‌گران واقعی ضایع شود. تلاش آنها را به نتیجه خواهیم رساند. پس چرا ناامید شویم؟! البتّه نتیجه دادن تلاش‌ها لازم نیست لحظه‌ای باشد. ما متأسّفانه وقتی می‌بینیم این کاری که می‌کنیم، همین الان نتیجه‌اش به دست نمی‌آید، می‌گوییم احتمال اثر نمی‌دهیم؛ پس امر به معروف و نهی از منکر بر ما واجب نیست! امّا اباعبدالله علیه‌السّلام با علم به اینکه شهید می‌شوند و در ظاهر شکست می‌خورند، امر به معروف کردند. خود حضرت از روز اوّلی که راه افتادند، فرمودند: اینها ما را می‌کشند و اهل‌بیت ما را هم اسیر می‌کنند؛ امّا پیروز ماییم! در بحث‌های آینده، مفهوم احتمال اثر و شیوه‌های اثربخشی را توضیح خواهیم داد؛ امّا عجالتاً این حقیقت امیدآفرین را یادآور می‌شویم که خداوند مصلحان را به حال خود رها نمی‌کند و نمی‌گذارد تلاش مصلحان بی‌نتیجه بماند! اگرچه ممکن است دو نسل بعد نتیجه دهد. فاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ! شکیبا باشیم! وعده‌ی خدا راست است! ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🌿 روزه در ماه‌های حرام ▫️ماه ذی‌القعده آغاز ماه‌هاى حرام است، كه حق تعالى در قرآن مجيد ذكر فرموده است. سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذی‌القعده به هنگام سختى شديد، گاهِ استجابت دعاست. ▫️روايت شده هر كه در يكى از ماه‌هاى حرام سه روز پی در پى كه پنج‌شنبه، جمعه و شنبه باشد روزه بگيرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود. ▫️شيخ بزرگوار على بن ابراهيم قمى فرموده در ماه‌هاى حرام گناه‌ها و حسنات دوچندان می‌شود. 📙 مفاتیح‌الجنان @ahlevela_channel
30.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای عهد 🔸از حضرت امام صادق علیه‌السّلام روایت شده است : هرکه چهل صبحگاه دعای عهد را بخواند، از یاوران قائم ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق‌تعالی بر هر کلمه هزار حسنه به او کرامت فرماید و هزار گناه از او محو سازد. @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٨۶ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: گناهان کوچک، زمینه‌ی گناهان بزرگ است. هر که
💠 ۳١٨۷ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: بنده باید جز از گناهانش نترسد و جز به خدا امید نبندد. 🔅لایَخَافَ عَبْدٌ اِلّا ذَنْبَهُ وَ لایَرْجُوَ اِلَّا رَبَّهُ. اخبار الرضا علیه السلام، ج ٢، ص ٤٤ @ahlevela_channel
🔸حضرت امیر علیه السّلام فرمود: أقیلُوا ذَوِی المُرُوءاتِ عَثَراتِهِم فَما یَعثُرُ مِنهُم عَاثِرٌ اِلاّ وَ َیدُ اللهِ بِیَدِهِ َیرفَعُهُ: از لغزش‎های جوانمردان چشم بپوشید که هیچ‎یک از آنها به لغزشی فرو نمی‎افتد، مگر اینکه دست خدا در دست اوست و او را بلند می‎کند. «عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی» 📔 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۵- انتخاب یک رفیق راه هم‌ روحیّه و هم‌ سطح براى اینکه به اتّفاق، مسیر سلوک را طى کنند. داشتن چنین رفیق راهى، طىّ طریق را بسیار آسان، مسیر سلوک را بسیار کوتاه و احتمال سستى یا بیراهه رفتن را بسیار کم مى‌کند. اهمّیّت این نکته بدان حدّ است که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مى‌فرمایند : اَلرَّفیقُ ثُمَّ الطَّریقُ ابتدا رفیق راهى برگزیدن، پس آن‌گاه در طریقت گام نهادن. حضرت عیسى علیه السّلام در پاسخ یارانشان که از ایشان پرسیدند با که همنشینى کنیم، فرمودند : مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُهُ وَ یَزیدُ فى عِلمِکُم مَنطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُم اِلَى الآخِرَةِ عَمَلُهُ با آن کس که دیدارش شما را به یاد خدا اندازد و سخنش بر دانایى شما بیفزاید و عملش شما را به آخرت راغب سازد. امیرالمؤمنین علیه السّلام مى‌فرمایند: قارِن اَهلَ الخَیرِ تَکُن مِنهُم قرین و همنشین اهل نیکى باش تا از آنها شوى. همه‌ى این سخنان تأکیدى است بر تأثیر شگفت‌آور مجالست و معاشرت، به‌ویژه هنگامى که محبّت، صمیمیّت و یگانگى در بین باشد.     ادامه دارد.... 📕  شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۴ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۸) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۷ قرآن می‌فرمايد: می‌خواهيد بدانيد چه كسانی روحيّه‌ی شما را سلب می‌كنند؟ إِنَّما ذٰلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ: اين تكنيک و تاكتيک شيطان است! شيطان از راه تخويف، كسانی را كه ولایتش را پذيرفته‌اند، می‌ترساند و آنها را به تبعيّت از خود وامی‌دارد. اين نكته‌ی بسيار مهمّی است که معمولاً اشخاص، بيشتر از آنچه مرعوب و تسليم و شكست‌خورده‌ی قدرت دشمن باشند، مرعوب ترس خودشان هستند! و با ترس خودشان از پا درمی‌آيند؛ نه با قدرت دشمن! شيطان هم دل كسانی را كه حاضرند ولايت شيطانی را بپذيرند خالی می‌كند و آنها را می‎ترساند و به تبعيّت از خود وادار می‌كند. لذا خداوند مي‌فرمايد: فَلا تَخافُوهُمْ: پس شما كه مؤمنيد از اين ارعاب‌ها نترسيد! وَ خافُونِ: و از من بترسيد! يعنی از سستی، بی‌ايمانی، سكوت در برابر ستم، گناه و معصيت و از آنچه خلاف رضايت الهی است بترسيد؛ والّا خدا كه موجود ترسناكی نيست. وَ خافُونِ، يعنی از اينكه وابدهيد و به مسؤوليّت‌های الهی خود عمل نكنيد، نگران باشيد. دشمن و تهديدها و ارعاب‌های او دل شما را خالی نكند؛ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ: اگر به‌راستی مؤمن هستيد. آنگاه خداوند به پيامبرش رو می‌كند و مي‌فرمايد: وَ لا يَحْـزُنـْكَ الَّذِينَ يُسارِعُونَ فِی الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُّرُوا اللهَ شَيْئاً: اي پيامبر! اين کسانی که مسابقه می‌دهند تا در برابر فساد و كفر و قدرت‌های شيطانی اظهار چاكری و نوكری كنند و سر ذلّت و خواری بر زمين آنها بسايند، تو را محزون نکنند! اینها ذرّه‌ای نمی‌توانند به خدا ضرر برسانند. خدا به اينها نيازمند نيست؛ بلکه اينها به خدا محتاجند. اگر در تاريخ اسلام و در جوامع اسلامی ملاحظه کنیم، دو گروه را می‌بینیم؛ یعنی دو نوع رفتار و عكس‌العمل از سوی جامعه‌ی اسلامی در برابر قدرت‌های سركوبگر و ظالم ظاهر شده است. ▫️در برخی از مقاطع وقتی مفسدان قدرت كامل را به دست می‌گيرند و نفس را در سينه‌ها حبس می‌كنند، گروهی از اهل ايمان دچار وادادگی، ترس و يأس می‌شوند و به درونگرايی افراطی و صوفی‌منشانه روی می‌آورند. مثلاً بعد از حمله‌ی مغول، می‌بينيم كه چگونه اين حالت تحقيرشده و سركوب‌شده‌ی مردم ایران، آنها را به‌سمت درونگرايی، انزوا، يأس و گرایش به نوعی عرفان انحرافی كه در آن، گريز از جامعه و گريز از مسؤوليّت‌های اجتماعی است، ‌كشاند. ▫️گرايش دوّم كه دقيقاً عكس اين است، مؤمنانی هستند که با شهامت، شجاعت و قوّت‌ قلب به ميدان مبارزه‌ با فساد و مفسدان آمدند و هرچه دشمن مقتدرتر بوده، اينها روحيّه‌ی قوی‌تری پيدا كرده‌اند. یأس در فرهنگ قرآن و اسلام اصلاً معنا ندارد. قرآن فرمود: إِنّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ: ما نمی‌گذاریم اجر و پاداش اصلاح‌طلبان و اصلاح‌گران واقعی ضایع شود. تلاش آنها را به نتیجه خواهیم رساند. پس چرا ناامید شویم؟! البتّه نتیجه دادن تلاش‌ها لازم نیست لحظه‌ای باشد. ما متأسّفانه وقتی می‌بینیم این کاری که می‌کنیم، همین الان نتیجه‌اش به دست نمی‌آید، می‌گوییم احتمال اثر نمی‌دهیم؛ پس امر به معروف و نهی از منکر بر ما واجب نیست! امّا اباعبدالله علیه‌السّلام با علم به اینکه شهید می‌شوند و در ظاهر شکست می‌خورند، امر به معروف کردند. خود حضرت از روز اوّلی که راه افتادند، فرمودند: اینها ما را می‌کشند و اهل‌بیت ما را هم اسیر می‌کنند؛ امّا پیروز ماییم! در بحث‌های آینده، مفهوم احتمال اثر و شیوه‌های اثربخشی را توضیح خواهیم داد؛ امّا عجالتاً این حقیقت امیدآفرین را یادآور می‌شویم که خداوند مصلحان را به حال خود رها نمی‌کند و نمی‌گذارد تلاش مصلحان بی‌نتیجه بماند! اگرچه ممکن است دو نسل بعد نتیجه دهد. فاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ! شکیبا باشیم! وعده‌ی خدا راست است! ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
830307 part 4.mp3
5.65M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۴) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۴ 🔸 نکتۀ چهارم مؤمنین نباید به‌خاطر قدرت گرفتن فساد و مسلّط شدن مفسدان در جامعه، روحيّه‌ی خود را ببازند و اسير يأس شوند. معمولاً اشخاص، بيشتر از آنچه مرعوب و تسليم و شكست‌خورده‌ی قدرت دشمن باشند، مرعوب ترس خودشان هستند! و با ترس خودشان از پا درمی‌آيند؛ نه با قدرت دشمن! اگر در تاريخ اسلام و در جوامع اسلامی ملاحظه کنیم، دو گروه را می‌بینیم؛ یعنی دو نوع رفتار و عكس‌العمل از سوی جامعه‌ی اسلامی در برابر قدرت‌های سركوبگر و ظالم ظاهر شده است. ▫️در برخی از مقاطع وقتی مفسدان قدرت كامل را به دست می‌گيرند و نفس را در سينه‌ها حبس می‌كنند، گروهی از اهل ايمان دچار وادادگی، ترس و يأس می‌شوند و به درونگرايی افراطی و صوفی‌منشانه روی می‌آورند. ▫️گرايش دوّم كه دقيقاً عكس اين است، مؤمنانی هستند که با شهامت، شجاعت و قوّت‌ قلب به ميدان مبارزه‌ با فساد و مفسدان آمدند و هرچه دشمن مقتدرتر بوده، اينها روحيّه‌ی قوی‌تری پيدا كرده‌اند. یأس در فرهنگ قرآن و اسلام اصلاً معنا ندارد. 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel