eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
530 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5831584583077855868.mp3
6.32M
💎 دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان 🔅 اللَّهُمَّ طَهِّرْنی فيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالاَْقْذارِ، وَصَبِّرْنی فيهِ عَلی كآئِناتِ الاَْقْدارِ، وَوَفِّقْنی فيهِ لِلتُّقی وَصُحْبَةِ الاَْبْرارِ، بِعَوْنِكَ يا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَساكین. 🔅 خدایا مرا در این روز از پلیدی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر قضا و قَدَرَت صبر عطا کن، و به تقوی و همنشینی با نیکان موّفقم بدار، به یاری‌ات ‌ای نورِ دید.ۀ مسکینان. « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ » 🔅 ترتیل قرآن کریم - جزء سیزدهم ahlevela.ir/tartil/tartil13.mp3 🔅 تحدیر قرآن کریم - جزء سیزدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze13.mp3 @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲۸۱۴ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: از كاهلى و تنبلى دورى كنيد زيرا پروردگار شم
💠 ۲٨١٥ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: نگهدارى دل از انديشيدن به گناهان، برتر از نگهدارى شكم از غذاست. 🔅صيامُ القَلبِ عنِ الفِكرِ في الآثامِ، أفضَلُ مِن صيامِ البَطنِ عنِ الطَّعامِ. غررالحكم، ح ٥٨٧٣ @ahlevela_channel
☀️ روزه‎ی ماه رمضان روح را پاک می‎کند و فطریه بدن را. ☀️ شیعه تا به ملاقات خوبان خدا نرسیده، روزه است. وقت ملاقات، عید فطر شیعه است که باید افطار کند. 🔹مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی🔹 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
✳️ الصَّدَقَةُ يَومَ الجُمُعَةِ تُضاعَفُ أضعافا 💠 امام صادق عليه‌السلام: صدقه در روز جمعه چند برابر می‌شود. 📙 ثواب‌الاعمال، صفحۀ ۱۷۲ ☸️ نشانی صفحهٔ دست امید در اینستاگرام: https://www.instagram.com/daste_omid/ ♦️@daste_omid
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه ☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد ▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۷ بار ▫️و بعد از نماز بگويد : ⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام ▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او‌ نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد. 📚 منابع: مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی مِصباح‌المُتَهَجِّد، شيخ طوسی @ahlevela_channel
4_5945310798770340947.mp3
1.5M
💎 رابطۀ میهمان و میزبان در ماه مبارک رمضان 🔅 اهل محبّت دعوت خدا را نقد تحویل می‌گیرند... ۸۷/۰۶/۲۱ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای مجیر در ایّام‌البیض ماه رمضان کفعمی در بلدالامین و مصباح نقل کرده است: 🔅 هر که در ایّام‌‌البیض ماه رمضان (روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم) دعای مجیر را بخواند، گناهانش آمرزیده شود. اگر چه به عدد دانه‌های باران و برگ درختان و ریگ بیابان باشد. 🔅 اين دعا در بين دعاها از جايگاه بلندى برخوردار است و از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده و دعايى است كه جبرئيل براى آن حضرت هنگامى كه در مقام ابراهيم مشغول نماز بودند آورد. و خواندن آن براى شفای بيمار، اداى دين، بی‌نيازى، توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است. @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا 🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است: 🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمت‌ها عطا فرمايد. 🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد. 💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾  💫 منبع: مفاتیح‌الجنان @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی ✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید ☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده‌اند. ▫️سيّد ابن طاووس فرموده: ☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن. ⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ ..... 🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه @ahlevela_channel
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء در روز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل ▫️یکی از نکاتی که استاد در پاسخ یکی از حاضران، دربارۀ نفس بیان فرمودند، این بود که واژه‌ی نفس، معانی مختلفی دارد و برای مصادیق مختلفی به کار رفته است. مثلاً یک وقت قرآن می‌فرماید: وَ أَنفُسَنٰا و أَنفُسَكُمْ: خود ما و خود شما. یا می‌فرماید: رَبَّنٰا ظَلَمْنٰا أَنفُسَنٰا: خدایا! ما به خودمان ضرر زدیم؛ ظلم و ستم کردیم. اینجاها نفس به‌معنی خود است. بعضی جاها نفس به‌معنی روح است. بعضی جاها هم به‌معنی واسط و لایه‌ای بین روح و جسم انسان است که جایگاه عقاید و علایق و روحیّات و خُلقیّات انسان است. ▫️هر کس یک بدن دارد که تحت‌تأثير عوامل ژنتیک و غیره، با جنسیّت و قیافه‌ی خاصّی متولّد شده است. یک روح هم دارد که حقیقت کامل و جامعی است و کوچک‌ترین نقصی ندارد. در فاصله‌ی روح بی‌نقص با این چیزی که از خودمان می‌بینیم، نفس قرار دارد. فرض کنید خورشید دارد می‌تابد؛ منتها در فاصله‌ی بین خورشید تا شما، فضایی است که نور خورشید در مسیر رسیدن به شما، از آن عبور می‌کند و بسته به میزان تیرگی یا شفافیّت آن فضا، نور در عبور از آن، تدریجاً ضعیف شود تا جایی که ممکن است از آن نور به شما یک کورسو برسد. نفس این‌گونه است. یعنی ممکن است کدورت نفس سبب شود نور و کمالات خورشید روح خیلی کم به شما برسد. امّا می‌توانید روی نفستان کار کنید. یعنی همین لایه‌ی وسط بین روح و خودتان را کم‌کم تصفیه و تزکیه و زلال کنید. نفس در ابتدای مسیر تهذیب، مثل یک صخره‌ی سیاه است که اجازه نمی‌دهد از نور روح، جز بسیار اندک رد شود و به شما برسد. امّا اگر روی این لایه‌ی واسط کار کنید، کَدِر بودنش کم‌کم کاهش می‌یابد و هرچه کدر بودنش کاهش یابد، نور خورشید روح به شما بیشتر می‌رسد. ▫️تعابیر مختلفی که در قرآن درباره‌ی نفس آمده است، (نفس امّاره، نفس لوّامه، نفس مُلهَمه، نفس مطمئنّه، نفس راضیه و نفس مرضیّه) در مورد حالات یک چیز واحد است در مراتب مختلف تصفیه و کدورت‌زدایی؛ که از کدرترین حالتش، که نفس أمّاره‌ی به سوء است و قرآن درباره‌ی آن فرمود: إِنَّ النَّفْسَ لَأَمّٰارَةٌ بِالسُّوءِ: همانا نفس بسیار به بدی‌ها فرمان می‌دهد، شروع می‌شود که در آن مرحله، لایه‌ی واسط کاملاً سیاه است و لذا از کمالات روح، در شما بسیار اندک ظهور دارد. همان‌طور که عرض کردم، روح، کامل و بی‌نقص و عیب است. لازم نیست ما روحمان را بسازیم. روح ما ساخته شده و کامل است. امّا الان از کمالات روحمان چقدر بهره داریم؟ بسیار اندک! حالا شما شروع می‌کنید روی آن شیء کدر که نمی‌گذارد نور خورشید روح به شما منتقل شود، کار کردن و آن را تصفیه و کدورت‌زدایی کردن. تدریجاً از امّارگی نفس کم می‌شود و به نفس لوّامه، نفس سرزنش­گر تبدیل می‌شود؛ که قرآن در اشاره به آن فرمود: لٰا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیٰمَةِ وَ لٰا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوّٰامَةِ: به روز قیامت سوگند نمی‌خورم و به نفس سرزنشگر سوگند نمی‌خورم. پس نفس، اوّل امر به سوء می­کرد، دائم شما را به کار بد تشویق می‌کرد. ▫️در مناجات‌الشّاكين از مناجات خمس‌عشر منسوب‌به امام سجّاد عليه‌السّلام در مقام شکایت از نفس امّاره است که: إلٰهِی إِليْكَ أَشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمّٰارَةً وَ إِلَى الْخَطيئَةِ مُبٰادِرَةً وَ بِمَعٰاصِيكَ مُولَعَةً وَ لِسَخَطِكَ مُتَعَرِّضَةً؛ تسْلُكُ بِی مَسٰالِكَ الْمَهٰالِكِ وَ تَجْعَلُنِی عِنْدَكَ أَهْوَنَ هٰالِك، مَيّٰالَةً إِلَى اللَّعِبِ وَ اللَّهْوِ، مَمْلُوَّةً بِالْغَفْلَةِ وَالسَّهُوِ، تُسْرِعُ بِی إِلَى الْحَوْبَةِ وَ تُسَوِّفُنِي بِالتَّوْبَةِ: خدایا! نزد تو از نفسی شکایت می‌کنم که بسیار به بدی فرمان می‌دهد و به کارهای خطا مبادرت می‌ورزد و نسبت‌به انجام معصیتِ تو حریص است و متعرّض آنچه موجب غضب تو است، می‌شود؛ مرا به راه‌های هلاکت و تباهی می‌برد و نزد تو از پست‌ترین هلاک‌شدگان قرار می‌دهد؛ به لهو و لعب بسیار تمایل دارد و از غفلت و اشتباه‌کاری آکنده است؛ حرکتم به‌سوی گناه را شتاب می‌بخشد و توبه‌کردنم را به تأخیر می‌افکند. این، خصوصیات نفس امّاره است؛ سياهِ‌سياه و كَدر و تمام توانش را گذاشته است روی وادار کردن من به بدی. امّا شما شروع می‌كنيد به كار كردن روی آن؛ كمی كه آن را شفّاف كرديد، می‌شود نفس لوّامه؛ نفس سرزنش­گر... ادامه دارد .... @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb instagram.com/ahlevela
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء در روز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم ▫️نفس لوّامه؛ نفس سرزنش­گر. كه در اثر آن، بعد از اینکه كار بدی می‌كنید، به خود می‌گويید اين چه كاری بود من كردم؟ كاش نكرده بودم! خودتان را سرزنش می‌کنید. اين مرحلۀ لوّامگی نفس است. اين همان نفس قبلی است كه از امّارگی به لوّامگی منتقل شده است. همین نفس لوّامه را هم باز می‌توانید تزکیه، تصفیه، تهذیب، پاک و کدورت‌زدایی کنید. ▫️در این صورت به نفس مُلهَمه می‌رسید؛ که قرآن دربارۀ آن فرمود: وَ نَفْسٍ وَ مٰا سَوّٰاهٰا، فَأَلْهَمَهٰا فُجُورَهٰا وَ تَقْوٰاهٰا: و سوگند به نفس و آنچه آن را متناسب و متوازن ساخت و آلودگی‌ها و پرواپیشگی‌ها را به آن الهام فرمود. این شد نفس مُلهَمه. نفسی که الهامات را دریافت می‌کند. آن سنگ خارای سیاه اوّلیّه حالا تبدیل شده است به یک شیشه‌ی مات. اگر نفس را از این هم بیشتر تصفیه و کدورت‌زدایی کنید، شفّاف‌تر می‌شود و به نفس مطمئنّه تبدیل می‌شود که قرآن خطاب به آن فرمود: يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلىٰ رَبِّكِ: ای نفس به آرامش رسیده! به‌سوی پروردگارت بازگرد. آن نفس دیگر بین خوبی و بدی آمدوشد ندارد و در خوبی تثبیت شده و به آرامش رسیده و حسابش یک­سره شده است. همان‌طور که اوّل در حالت امّارگی، یک­سره بدی بود، حالا در خوبی حسابش یک­سره شده است. این‌طور نیست که یک روز گناه کند و یک روز ثواب؛ یک روز دروغ بگوید و یک روز راست؛ یک روز حسد بورزد و یک روز با خوشحالی، موفقیّت­های دیگران را پذیرا باشد؛ یک روز از خدا غافل باشد و یک روز ذاکر و به یاد خدا باشد. در این مرحله نفس به آرامش رسیده است و متلاطم و متلوّن و متغیّر نیست. ▫️اگر باز هم از نفس کدورت‌زدایی کنید، از این هم شفّاف‌تر می‌شود و به نفس راضیه تبدیل می‌شود. قرآن فرمود: يٰا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلىٰ رَبِّكِ رٰاضِيَةً: ای نفس به آرامش رسیده! به‌سوی پروردگارت بازگرد در حالی که از خدا خشنود و راضی هستی. این نفسِ راضیه است و از خدا راضی است و از هرچه خدا می‌کند و می‌گوید، با خشنودی استقبال می‌کند و مقدّرات الهی را به شیرینی تحویل می‌گیرد و پذیرا می‌شود. هم از مقدّرات تکوینیِ خداوند راضی است، یعنی از هر اتّفاقی که خدا برایش پیش می‌آورد و از هر شرایطی که او را در آن قرار می‌دهد، راضی است، هم از مقدّرات تشریعی خدا راضی است، یعنی از دستورات و احکامی که خدا برای او در قالب اوامر دینی صادر کرده است، راضی است و آنها را هم به خشنودی تحویل می‌‎گیرد و می‌پذیرد. با تلخ‌کامی چادر سرش نمی‌کند؛ بلکه از چادر سر کردن لذّت می‌برد. با تلخ‌کامی نماز نمی‌خواند؛ به زور خودش را وادار به روزه نمی‌کند؛ بلکه به گوارایی و خشنودی دستورات الهی را انجام می‌دهد. این نفس راضیه است. ▫️در صورت ادامه‌ی کدورت‌زدایی و تزکیه‌ی نفس، نهایتاً به نفس مَرضیّه تبدیل می‌شود؛ که قرآن فرمود: رٰاضِيَةً مَرْضِيَّةً: در حالی که هم تو از پروردگارت خشنودی و هم پروردگارت از تو راضی است. حالا دیگر او مورد رضایت خداست. خدا او را پسندیده است. به قول شاعر: یار پسندید مرا. این نفس، مَرضیّه‌ی خداست. این همان نفس است که پی‌درپی متحوّل شد؛ تغییر کرد و از امّارگی رسید به نفس مرضیّه. نفس هر چه شفّاف می‌شود، نور و کمالات روح، در ظاهر وجود شخص بیشتر ظهور می‌کند. تا اینکه به‌قدری زلال می‌شود که گویا اصلاً وجود ندارد. یعنی حائلی که بین روح و او بود، گویا دیگر اصلاً نیست. تمامیّت کمال و نور روح در شخص ظهور می‌کند. مسیر تهذیب و تزکیه‌ی نفس این است. ▫️جهاد با نفس، مبارزه‌ی­ با تمنیّات نفس امّاره است که می‌خواهد شخص را به آلودگی‌ها مبتلا کند. جهاد و مبارزه‌ی با نفس یعنی مبارزه‌ی با امّارگی نفس. یعنی مبارزه‌ی با آلودگی­هایی که گریبان‌گیر نفس ما شده است. در جهاد با نفس نمی‌خواهیم نفسمان را نابود کنیم؛ می‌خواهیم نفسمان را تهذیب، تزکیه، پاک، کدورت‌زدایی و تطهیر کنیم. ادامه دارد….. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb instagram.com/ahlevela
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء در روز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش سوّم ▫️حالات نفس مثل یک طیف است که نفس تدریجاً از حالت قبلی خارج و به حالت بعدی وارد می‌شود. مثل بین‌الطّلوعین که از وقتی که فجر طالع می‌شود تا وقتی که خورشید طلوع می‌کند، یک طیف از تاریکی به روشنایی است. موقع اذان صبح آسمان تاريك است و فقط يك ذرّه فجر طالع شده و سفيدی بسیار کمی در آسمان وجود دارد؛ ولی تاريكی غالب است. امّا هرچه زمان می‌گذرد، تدریجاً از تاريكی كم و به روشنایی اضافه می‌شود. كدورت‌زدایی يا تهذيب و تزكيه و تطهير نفس هم، چنين حالتی دارد. نفس یک طيف را طی می‌كند؛ از كدورت كامل به شفافيّت كامل. تا اینکه شخص به جايي می‌رسد كه گويا اصلاً نفسی وجود ندارد. می‌گويند شخص از نفس عبور كرد و ديگر نفسی ندارد. درباره‌ی برخی از بزرگان عرفان همين تعبير به كار رفته است. ▫️شخص هر چه در اين طيف، مسیر را به سمت شفافيّت و زلاليّت طی می‌كند، تأثيرگذاری جنبه‌های كدورت كم می‌شود. البتّه در قدم اوّل تهذیب نفس كدورت صد درصد از بين نمی‌رود، يك درصد از كدورت کاسته و يك درصد به نور افزوده می‌شود. در قدم بعدی باز درصد كدورت كمتر و درصد نور بيشتر می‌شود، تا به جایی می‌رسد كه شخص كلاّ از میدان نفس خارج می‌شود. ▫️مثل يك سفينه‌ی فضایی که وقتی از زمين پرتاب می‌شود، برای اينكه به آسمان برود، اوّل با انرژی فوق‌العاده‌ای كه پرتاب‌كننده­ به آن وارد می‌کند و با سوخت بسيار قوی‌یی كه مصرف می‌کند، خودش را از جاذبه‌ی زمین نجات می‌دهد. زور قضيّه تا وقتی است كه سفینه از جاذبه‌ی زمين خارج شود. وقتی كه از میدان جاذبه‌ی زمين خارج شد، به‌راحتی به حرکتش ادامه می‌دهد و ديگر به صرف انرژی، چندان نیازی ندارد و جاذبه‌ی زمين دیگر آن را به‌سمت خودش نمی‌كشد. ▫️زمين نفس امّاره‌ی ما، ما را می‌خواهد به‌سمت عالم خاگ بكشد. به تعبير قرآن كه فرمود: أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ. می‌خواهد ما را جاودانه زمينی كند و به جنبه‌های حيوانی، نفسانی، طبيعی و مادّی بچسباند. اوّل این‌گونه است. لذا برای كنده شدنِ از اين زمين، زور زيادی باید زد. امّا هر چه شخص بالا می‌رود، زور و زحمت كمتر می‌شود؛ تا اینکه به نقطه‌ای می‌رسد كه كلاً از جاذبه‌ی نفس رها می‌شود. انسان به آن نقطه كه رسيد، ديگر كارش درست شده است و از آن پس با همان شتابی كه دارد، حركت می‌كند و بالاتر می‌رود. ديگر آنجا زور زدن زياد لازم نیست. هر قدم كه جلوتر می‌رود، كار آسان‌تر می‌شود. امّا به يك نقطه می‌رسد كه ديگر اصلاً كار تمام است. آنجا ديگر، به‌قول شاعر ملائك می‌آیند و بشارت می‌آوردند. دوش وقت سحر از غصّه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند چه مبارك سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند ▫️اين نقطه‌ای است كه كار شخص تمام شده است و زور زدن­هايش به نتيجه رسيده و از نفس نجات پيدا كرده است و ديگر نگرانی ندارد و به سلامت و سهولت راهش را ادامه می‌دهد. والاّ تا وقتی نفس هست، احتمال سُرخوردن و به عقب برگشتن هم هست. خدای‌نكرده غفلت و غرور كه سراغ فرد بيايد، ممكن است زمين بخورد و هرچه بالاتر رفته باشد، بيشتر آسیب می‌بیند. اين است كه بايد در همه‌ی مسير، روحِ التجاء، توسّل، توكّل، استمداد طلبيدن از خدا و اولیای خدا، محفوظ باشد. منم نزنیم که من بودم که رسيدم به اينجا. من نرسيدم؛ خدا من را تا اينجا آورده است. همين الان هم اگر وِلم كند، خدا می‌داند از چه مزبله‌ای سر در می‌آورم! غرور نبايد دامنگير فرد شود؛ والاّ ممكن است خدای‌نكرده از قلّه‌های خیلی بلند هم زمين بخورد. شيطان كمين كرده و به اين زودی ول‌كن نيست. تا ما در آسمان دنيا هستيم، شيطان ول‌كن نيست. ▫️اين‌طور كه در روايات نقل شده، ابلیس ابتدا تا هفت آسمان ‌راه داشت. حضرت عيسی علیه‌السّلام كه ظهور كردند، شیطان را تا آسمان چهارم پایین راندند و دیگر به بالاتر راه نداشت. پیامبراکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم که ظهور کردند، شیطان را پایین راندند و به آسمان دنیا محدود کردند. لذا به برکت پیامبر خاتم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و ­آله‌ و سلّم شیطان نمی‌تواند از آسمان دنیا بالاتر بیاید. از آسمان دنیا که عبور کردید، دیگر شیطان دستش به شما نمی‌رسد. خداوند فرمود: إِنَّ عِبٰادِی لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطٰانٌ: تو به بندگان تمام‌عیار من تسلّط نداری. خودش هم اعتراف کرد که من به آنها زورم نمی‌رسد. لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إّلّٰا عِبٰادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ: تمامی آنها را اغوا می‌کنم جز بندگان خالص‌شده‌ی تو را. یعنی آنها از تیررس من خارج شده‌اند. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb instagram.com/ahlevela