eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
524 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد - بخش اوّل ▫️یکی از نکاتی که استاد در جلسۀ مزبور بیان داشتند، ناظر بر وقایع اخیر در کشور بود. ایشان فرمودند: ایّام بسیار بزرگ ماه محرّم‌الحرام و صفرالمظفّر را پشت سر گذاردیم. الحمدلله خدا توفیق داد در این مدّت، جامعۀ ما متوجّه به ساحت قدسی اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام و دلداده و سرسپردۀ به آن حضرت و سوگوارِ رخدادهای این ایّام بود. سرمایۀ بسیار گرانبهایی که از این سوگواری‌ها به دست آمد و در پی آن، راهپیمایی و زیارت اربعین اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السّلام، طبیعتاً شیطان را برافروخته می‌کند و نیروهای شیطانی را در دنیا برمی‌انگیزد تا به هر شکلی شده، آثار مثبت به‌دست آمده از آن را بر باد دهند. شلوغی‌ها و آشوب‌هایی که متأسفانه در این ایّام، در جامعۀ ما رخ داد را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که تلاشی است برای خنثی کردن آثار و ثمرات بسیار گرانبهای عزاداری شیعیان و دوست‌داران اهل‌بیت علیهم‌السّلام در دو ماه محرّم و صفر. ▫️ناآرامی‌ها و آشوب‌ها برای جامعۀ ما حکم یک بیماری را دارد. کسی که بیمار می‌شود، قطعاً ضعف‌ها و نقاط نفوذ پذیری در او وجود داشته، که عامل ایجادکنندۀ بیماری از قبیل میکروب یا ویروس توانسته است از آن نقاط وارد پیکر او شود، تکثیر شود، او را بیمار کند و از پا بیندازد؛ و چه‌بسا آن شخص در اثر آن بیماری از دنیا برود. درنتیجه وقتی کسی بیمار شد، دو کار باید بکند: از یک‌سو باید نقاط ضعف و نفوذپذیر خود را ترمیم کند و از بین ببرد، تا میکروب و ویروس نتواند از آن نقاط، وارد بدن او شود و ایجاد بیماری کند. از سوی دیگر، باید آن عوامل بیماری‌زا، یعنی میکروب و ویروس را به هر تمهیدی شده، از بین ببرد. این دو کار، هر دو ضروری است. ▫️در مورد جامعه نیز وقتی نظام سیاسی آن دچار بحران‌هایی همانند بحران فعلی جامعۀ ما می‌شود، به همین دو نکته باید توجّه کرد. در وهلۀ نخست، باید توجّه داشت که حتماً ضعف‌ها، ناکارآمدی‌ها و فسادهایی در مدیریّت کشور وجود داشته که این شرایط پیش آمده است. اینها نقاط آسیب‌پذیر نظام است؛ جاهایی است که خلاف توقّع مردم است؛ آنها را رنجیده‌خاطر می‌کند و مستعد می‌سازد که مورد تحریک واقع شوند. وقتی این بحران‌ها و آشوب‌ها به‌پا می‌شود، اوّلین نکته‌ای که مدیران جامعه باید به آن توجّه کنند، این است که ما چه ضعف و ایرادی داشتیم که دشمن توانست از آن استفاده کند؟ چه چیز سبب شد که مردم ناخرسند و ناراحت باشند و دشمن بتواند از آن نارضایی و ناراحتی سوءاستفاده کند و موضوعی را پیراهن عثمان کند و جامعه را توسّط عوامل سرسپرده و مزدور خود بر هم بریزد؟ این مسألۀ مهمّی است که گاه مورد غفلت قرار می‌گیرد. دیشب برای نماز به مسجد محلّه‌مان رفته بودم. بعد از نماز، روحانی‌یی که مسئولیّتی هم در یکی از سازمان‌ها دارد، به منبر رفت و صحبت کرد. از اوّل تا آخر سخنش، طرف مقابل را می‌کوبید؛ به این نکته اصلاً توجّه نداشت که در این طرف، ما چه عیب و ضعفی داشته‌ایم که جامعه را برای بروز چنین بحران‌هایی مستعدّ کرده است. این روش درستی نیست. ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد - بخش دوّم ▫️قبلاً هم اشاره کرده‌ام؛ وقتی یک پدیده را بررسی می‌کنیم و می‌خواهیم آن را مورد داوری قرار دهیم، حتماً باید هم جنبه‌های مثبت آن و هم جنبه‌های منفی آن، هر دو را ببینیم. ▫️قرآن کریم وقتی می‌خواهد دربارۀ شراب و قمار صحبت کند، می‌فرماید: ای پیامبر! از تو در مورد شراب و قمار سؤال می‌کنند. قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ: به آنها بگو در این دو، گناه بزرگ و خسارت‌های عظیمی است؛ امّا منفعت‌هایی هم دارند. بالاخره کسی که شراب می‌خورد، شنگول می‌شود؛ غم و غصّه‌هایش از یادش می‌رود و ...؛ امّا خسارت‌ها و گناهانش بزرگ‌تر از منافعش است. همانطور که ملاحظه می‌کنید، خدا به همین شیوه به موضوع شراب و قمار نگاه می‌کند؛ خسارت‌های آنها را با منافع آنها مقایسه می‌کند و بعد نتیجه می‌گیرد که باید آنها را ترک کرد؛ چون خسارتشان بزرگ‌تر است. نه اینکه یک‌سره خسارت‌ها را بگوید و آثار مفید را نگوید. ▫️به قول حافظ «عیب می جمله بگفتی؛ هنرش نیز بگو!» یعنی منصفانه حرف بزن. یک‌سره طرف مقابل را نکوب، برگرد و خودت را هم نقد کن. ضعف‌هایی را هم که در عملکرد خودت بوده، بگو! اشتباهات، خطاها، جهالت‌ها، تعصّب‌ها و فسادها و دیگر چیزهایی که بوده و منجر به مستعد شدن جامعه برای بروز چنین بیماری‌هایی شده، قدری هم از آنها بگو! و خودت را تصحیح و اصلاح کن! این یک جنبه. ▫️جنبۀ دوم هم اینکه به‌هرحال با این میکروب و ویروس باید مبارزه کرد. نمی‌توان جامعه را به دست آشوبگرها داد، تا آشوب‌ها جامعه را نابود کنند، در کلّ کشور ناامنی ایجاد کنند، کشور را تجزیه کنند و آن را به ویرانه‌ای مبدّل سازند؛ همان چیزی که نمونه‌اش در کشورهای دیگر منطقه‌مان اتّفاق افتاد. پس هم مقابله با میکروب‌ها و ویروس‌ها ضروری است؛ هم پرداختن به برطرف کردن عیب‌های خودمان و نقاط آسیب‌پذیری که در نظاممان هست. هر دوی اینها ضروری است. ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد - بخش سوّم ▫️نکتۀ دیگری که باید به آن اشاره کنم، این است که همۀ کسانی را که به هیجان می‌آیند و در خیابان‌ها شعار می‌دهند، نباید دشمن مزدور تلقّی کنیم. تعداد زیادی از آنها اشخاصی تحریک‌شده هستند؛ دلخوری‌یی از عملکردهای نظام و دولت‌مردان و حاکمان داشته‌اند و با موضوعی که پیش آمده، دشمن، آنها را تحریک کرده و به خیابان کشانده و اکنون دارند شعار می‌دهند و ... . همۀ اینها را دشمن تلقّی نکنیم و با همه مثل دشمن مواجه نشویم. ▫️فرق است بین کسی که اشتباه می‌کند با کسی که عمداً کار خلاف می‌کند. در ماجرای مقابلۀ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام با معاویه و با خوارج نهروان، حضرت همین را فرمودند. فرمودند: لَيْسَ مَنْ اَرادَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ اَرادَ الْباطِلَ فَأَصابَهُ: کسی که دشمن نیست، حق را اراده کرده، نیّت درستی دارد، سوء نیّت ندارد؛ امّا در تشخیص حق دچار خطا شده است، با کسی که آگاهانه و عامدانه چیزی را که خلاف است، انجام می‌دهد، مساوی نیست؛ ولو اینکه از خوارج نهروان باشد. بنابراین باید در این جمع، این دو گروه را از یکدیگر تفکیک کرد. ▫️کسانی که نیّت خوبی داشتند، دشمن، مزدور و حقوق‌بگیر دشمن نبودند؛ امّا خطا کردند، اشتباه کردند، گول خوردند و تحریک شدند، اینها یکسان نیستند با کسانی که عامدانه از دشمن مأموریت می‌گیرند برای نابود کردن نظام اسلامی و حکومت دینی، و برای تجزیۀ کشور بزرگ و مقتدری مثل ایران به کشورهای بسیار کوچکی که به‌راحتی بشود سرکوبشان کرد و آنها را تحت استعمار درآورد. این دو گروه یکسان نیستند و لذا با این دو گروه باید به دو شیوه مواجه شد. ▫️منتها همان گروهی که دشمن نیستند و به هیجان آمده‌اند، بدانند که آنها هم تبعات این اشتباهشان را متحمّل خواهند شد. اینگونه نیست که ما چون به هیجان آمدیم و سوء نیّت نداشتیم، پیامد کارهایمان به ما برنگردد. بله، برمی‌گردد. گرچه ما با کسانی که عمداً برای ویرانی و تجزیۀ کشور و نابودی دین و نظام دینی به میدان آمدند، متفاوتیم؛ امّا سیاهی‌ لشگر دشمن شدیم. سیاهی‌ لشگر کسانی شدیم که می‌خواستند ایران، اسلام و حاکمیت مکتب اهل‌بیت علیهم‌السّلام را در این کشور از بین ببرند؛ واین سیاهی‌ لشگر شدن، هم در دنیا و هم در آخرت برای ما پیامد دارد. ▫️ماجرای کَثَّرتَ السَّواد را که سیّد بن‌ طاووس در لهوف نقل کرده است، در بحث‌های عاشورایی برایتان گفته‌ام. فردی نابینا شد. رفیقش از او پرسید چه شد؟! تو که چشم‌های سالمی داشتی! ماجرا را تعریف کرد؛ گفت: در عالم رؤیا دیدم پیامبر اکرم صلّی‌الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم نشسته‌اند و یک طشت پر از خون در مقابلشان است. من را صدا زدند و فرمودند چرا به کربلا رفتی؟ عرض کردم: من که برای جنگیدن به کربلا نرفتم! نه شمشیری، نه نیزه‌ای، نه خنجری، نه تیری، نه کمانی؛ هیچ‌چیز با خودم نبردم. در روز عاشورا هم من نجنگیدم. من نجّار بودم. سپاه عمرسعد مرا برده بودند که چوب‌های خیمه و وسایل دیگری که خراب می‌شد را درست کنم. من آنجا کار دیگری نکردم. حضرت فرمودند: بله، اگر جنگیده بودی که حسابت فرق می‌کرد! امّا همین که تو با سپاه عمرسعد رفتی، سیاهی‌ لشگر آنها شدی. با بودن تو تعداد آنها بیشتر نشد؟ فرمودند: کَثَّرتَ السَّوادَ: تو سیاهی‌ لشگر آنها را زیاد کردی. او گفت: بعد حضرت انگشت‌هایشان را در آن طشت خون کردند و بر دو چشم من گذاشتند، و من از خواب که بیدار شدم، دو چشمم نابینا بود. ▫️آری، کَثَّرتَ السّواد که هست! ولو با نیّت خوب هم رفتی؛ امّا سیاهی‌ لشگر دشمن که شدی! لذا پیامد دارد. پس کسانی که اینگونه به میدان آشوب‌ها می‌روند، باید بدانند کارشان پیامد دارد؛ لیکن کسانی که می‌خواهند با آنها مواجه شوند، باید حساب آنها را از حساب آن گروهی که دشمنند، پول گرفته‌اند، مأموریّت دارند و از یک فرماندهی، مثل منافقین یا در رأس آنها از سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و اسرائیل دستور گرفته‌اند، جدا کنند. اینها حسابشان با هم فرق دارد. مدیریت جامعه و مردم باید با اینها دو گونه رفتار کنند؛ اما خود کسانی که سیاهی‌ لشگر می‌شوند، باید بدانند که کارشان بی‌پیامد نیست. هم پیامدهای دنیوی برایشان خواهد داشت و هم پیامدهای اخروی. ▫️امیدواریم خدای متعال عنایت کند این ناآرامی‌ها هرچه زودتر به آرامش تبدیل شود؛ نظام به ناکارآمدی‌ها، ضعف‌ها، اشتباهات و فسادهایی که وجود دارد، اعتراف کند و در صدد تصحیح برآید و نشانه‌های این تصحیح را مردم ببینند و رنجیده‌خاطری‌ها از بین برود و متقابلاً دشمنان و مأموران بسیج‌شدۀ دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السّلام و اسلام و ایران هم هرچه زودتر مهار شوند و میدان بر آنها بسته شود تا نتوانند چنین آشوب‌هایی به راه بیندازند. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb
💠 دستور نماز آیات ☀️ نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد. ☀️ دستور آن، این است که انسان بعد از نیّت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوّم را هم مثل رکعت اوّل به‌جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد. ☀️ در نماز آیات ممکن است انسان بعد از نیّت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‌های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین‌طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید، مثلاً به قصد سوره توحید، «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللّه اَحَدٌ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «اَللّه الصَّمَدُ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لَمْ یلِدْ و لَمْ یوُلَدْ» و به رکوع برود و باز هم سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُواً اَحَد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوّم را هم مثل رکعت اوّل به‌جا آورد و بعد از سجده دوّم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. ⭐️ تذکر مهم: طبق نظر اکثر فقهای معاصر، می‌توان «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» را به عنوان یک آیه خواند و الباقی سوره را به چهار قسم تقسیم و نماز را ادا نمود. و بعضی مراجع می‌فرمایند: باید بنا بر احتیاط، جمله تامّه باشد و از اوّل سوره شروع کند و به گفتن «بسم الله» اکتفا نکند و سپس به رکوع رود، مثلًا در سوره فلق اوّل «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»   ☀️ اگر در یک رکعت از نماز آیات، پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد. ☀️ چیزهایی که در نماز یومیه واجب و مستحب است، در نماز آیات هم واجب و مستحب می‌باشد، ولی در نماز آیات مستحب است به جای اذان و اقامه سه مرتبه به قصد امید ثواب بگویند: «اَلصَّلاة»، و مستحب است نماز آیات را به جماعت بخوانند و در این صورت مثل نمازهای یومیه قرائت‌های نماز را امام می‌خواند و مستحب است قرائت این نماز را، حتی در آفتاب‌گرفتگی بلند بخوانند. ☀️ مستحب است بعد از رکوع پنجم و دهم بگوید: «سَمِعَ اللّه لِمَنْ حَمِدَه»، و نیز قبل از هر رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید، ولی بعد از رکوع پنجم و دهم گفتن تکبیر مستحب نیست. ☀️ مستحب است پیش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم قنوت بخواند و اگر فقط یک قنوت پیش از رکوع دهم و یا دو قنوت پیش از رکوع پنجم و دهم بخواند کافی است. ☀️ اگر شک کند که در رکوع آخر رکعت اول است یا در رکوع اول رکعت دوم و فکرش به جایی نرسد، نماز باطل است، ولی اگر مثلاً شک کند که چهار رکوع کرده یا پنج رکوع، چنانچه هنوز به سجده نرفته باید رکوعی را که شک دارد به‌جا آورده یا نه، به‌جا آورد و اگر به سجده رفته به شک خود اعتنا نکند. ☀️ هر یک از رکوع‌های نماز آیات رکن است که اگر عمداً یا اشتباهاً کم یا زیاد شود، نماز باطل است، و اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به جایی نرسد، نمازش باطل است. ▪️تذکر: برای اطلاعات و جزئیات بیشتر به رساله‌های احکام مراجعه بفرمائید. @ahlevela_channel
avamele-gerayesh-be-erfanhaye-enherfai.mp3
13.59M
‍ 💠 عوامل گرایش به عرفان‌های انحرافی ▪️مسأله‌ای که امروز به عنوان یکی از معضلات در قشر جوان و تحصیلکرده‌ی جامعه، ذهن مسئولان جنبه‌های فرهنگی را اشغال کرده، گرایش‌هایی است که در جامعه‌ی ما به سوی فرقه‌های مختلفی که معناگرا هستند و نوعی باطنی‌گری در آنها مطرح است و بعضاً هم اسم و صبغه‌ی عرفانی به خود گرفته‌اند، ظهور کرده است. این گرایش قابل توجّه و شدید این سؤال را به وجود آورده که چه عاملی این گرایش را سبب شده و چگونه می‌توان آن را تجزیه و تحلیل کرد؛ تکلیف ما در برابر این موج چیست؟ ...‌ ✅ عوامل جذّابیت مکاتب عرفانی... ✅ علل گرایش نسل کنونی به جریان‌های عرفانی ... ✅ مقابله با جریان‌های انحرافی... « استاد مهدی طیّب » @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ٢٩٩٥ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: وقتى به هم می‌رسيد سلام كنيد
💠 ۲٩٩٦ بنا به نقل، اما جعفر صادق عليه السّلام فرمودند: سخاوت از اخلاق پیامبران و ستون ایمان است. هیچ مؤمنى نیست مگر آن که بخشنده است و تنها آن کس بخشنده است که از یقین و همّت والا برخوردار باشد؛ زیرا که بخشندگى پرتو نور یقین است. هر کس هدف را بشناسد بخشش بر او آسان شود. 🔅السَّخَاءُ مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ وَ هُوَ عِمَادُ الْإِیمَانِ وَ لَا یَکُونُ مؤمنا [مُؤمِنٌ‏] إِلَّا سَخِیّاً وَ لَا یَکُونُ سَخِیّاً إِلَّا ذُو یَقِینٍ وَ هِمَّهٍ عَالِیَهٍ لِأَنَّ السَّخَاءَ شُعَاعُ نُورِ الْیَقِینِ مَنْ عَرَفَ مَا قَصَدَ هَانَ عَلَیْهِ مَا بَذَلَ. بحارالانوار، ج ٦٨، ص ٣٥٥ @ahlevela_channel
✔️ از بذل و بخشش و خرج کردن نترس، از کِنِسی و خسیس بودن بترس. اگر ریخت و پاش کردی و دستت خالی شد، خدا جبران می‎کند. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: سخی، به خدا و خلق و بهشت نزدیک و از نار دور است و بخیل، از خدا و مخلوق و جنّت دور و به نار نزدیک است. سخاوت فقط به مال و پول نیست، اخلاقت را هم شامل می‎شود؛ از خودت گذشت کن. 🔸از بذل و بخشش و خرج کردن نترس، از کِنِسی و خسیس بودن بترس. اگر ریخت و پاش کردی و دستت خالی شد، خدا جبران می‎کند. 🔸حضرت امیر علیه السّلام فرمود: عَجِبتُ لِلبَخیلِ یَعیشُ فِی الدُّنیا عَیشَ الفُقَراءِ وَ یُحاسَبُ فِی الآخِرَةِ حِسابَ الأغنِیاءِ: از کار شخص بخیل در شگفتم که در دنیا همچون گدایان زندگی می‎کند و در آخرت هم‌چون ثروتمندان از او حساب کشیده می‎شود. اگر کسی بخیل باشد، فقر را برای خودش خریده است. بخل سبب فقر شخص بخیل می‎شود. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٦ بنا به نقل، اما جعفر صادق عليه السّلام فرمودند: سخاوت از اخلاق پیامبران و ستون ایمان است
💠 ۲٩٩٧ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: بدانيد كه بهترين انسان ها كسانى هستند كه دير به خشم آيند و زود راضى شوند. 🔅اَلا اِنَّ خَيرَ الرِّجالِ مَن كانَ بَطى ءَ الغَضَبِ سَريعَ الرِّضا. نهج الفصاحه، ح ٤٦٩ @ahlevela_channel
✔️ در عصبانیّت عبادت هم نکنید و نماز نخوانید که غضب، ملائکه را دور می‎کند. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸در عصبانیّت عبادت هم نکنید و نماز نخوانید که غضب، ملائکه را دور می‎کند. وقتی سرد و خنک شویم، جهنّم هم دور می‎شود. 🔸اجنّه خیلی قوی هستند. اَلغَضَبُ ضَربٌ مِن الجُنُونِ: غضب شعبه‎ای از جنون است. لذا فرد در حال غضب نیروی فوق‎العاده‎ای پیدا می‎کند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز روز اوّل ماه قمری 🔅 روز اوّل هر ماه قمری دو ركعت نماز بخواند، بدین کیفیت: ▪️ركعت اوّل ▫️سوره «حمد» ۱ بار ▫️سوره «توحید» ۳۰ بار ▪️ركعت دوّم ▫️سوره «حمد» ۱ بار ▫️سوره «قدر» ۳۰ بار 🔅 و بعد از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند سلامتی خود را در آن ماه از حق تعالی بخرد. 🔅 در بعضی روایات نقل است بعد از نماز این دعا را بخواند: ▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، وَما مِنْ دابَّة فِی الاَْرْضِ الاّ عَلَی اللهِ رِزْقُها، وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها، كُلٌّ فی كِتابِِ مُبين. ▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، وَاِنْ يَمْسَسْكَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ اِلاّ هُوَ، وَاِنْ يُرِدْكَ بِخَيْر فَلا رادَّ لِفَضْلِهِ، يُصيبُ بِهِ مَنْ يَشآءُ مِنْ عِبادِهِ و َهُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ. ▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، سَيَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْر يُسْراً، ما شآءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ، حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ، وَاُفَوِّضُ اَمْري اِلَی اللهِ، اِنَّ اللهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، سُبْحانَكَ اِنّی كُنْتُ مِنْ الظّالِمينَ، رَبِّ اِنّی لِما اَنْزَلْتَ اِلَیَّ مِنْ خَيْر فَقيرٌ، رَبِّ لا تـَذَرْنی فَرْداً وَاَنْتَ خَيْرُ الْوارِثينَ. ▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان هیچ جنبنده‏‌اى در زمین نیست مگر اینکه روزىِ او بر خداست و قرارگاه‏ و امانگاهش را خدا می‌داند، همۀ اینها در کتابى روشن است. ▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان اگر خدا به تو زیانى رساند، جز او کسى برطرف‏ کنندۀ آن نیست، و اگر خیرى را براى تو بخواهد، فضل او را بازگرداننده‏‌اى نیست، آن را به هر کس از بندگانش‏ بخواهد می‌رساند، و او آمرزنده و مهربان است. ▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان خدا به زودى پس از دشوارى آسانى‏ قرار مى‏‌دهد، آنچه خدا خواست همان شود، قوّت و نیرویى نیست مگر به خدا، خدا ما را بس است و چه خوب وکیلی است، کارم را به خدا وامی‌گذارم‏ که خدا بیناى به بندگان است، معبودى جز تو نیست، منزّهی، به راستی من از ستمکاران بودم، پروردگارا من به آنچه‏ از خیر برایم فرود آرى نیازمندم، پروردگارا مرا تنها مگذار، که تو بهترین وارثانى. @ahlevela_channel
حرم حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السّلام (شاهچراغ) @ahlevela_channel
‍ 💠 حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السّلام (شاهچراغ) ▫️احمد بن موسی الکاظم علیه السّلام (معروف به شاهچراغ) شخصیت بسیار جلیل‌القدری بودند. شاید در بین فرزندان پسر امام کاظم علیه السّلام، بعد از علی بن موسی الرّضا علیه السّلام، عظیم‌القدرتر از احمد بن موسیٰ نباشد. ▫️برادران ایشان، یعنی پسران دیگر امام کاظم علیه السلام نقل کرده‌اند که امام کاظم علیه السلام به احمد بن موسیٰ تا چه حد علاقه‌مند بودند. ▫️این عالم جَلیل‌القدر، اهل معنا و دلداده‌ی امام زمان خود، منزلت والایی داشتند. بعد از شهادت امام کاظم علیه السّلام، به‌دلیل موقعیت فوق‌العاده‌ای که احمد بن موسیٰ علیه السّلام داشتند، عدّه‌ای گمان بردند که بعد از امام کاظم علیه السلام، احمد بن موسیٰ علیه السلام، امام است. به نزد آن بزرگوار آمدند و ایشان را به مسجد بردند و در مسجد با آن حضرت بیعت کردند. ▫️احمد بن موسیٰ علیه السلام بعد از این‌که از همه بیعت گرفتند؛ فرمودند: شما در بیعت مَن هستید؛ امّا من در بیعت برادرم علیّ بن موسی الرّضا هستم؛ امام معصوم ايشان است؛ پس همگی با من بیایید به خانه‌ی علیّ بن موسیٰ برویم و با ايشان بیعت کنیم. جمعیّت هم پذیرفتند و این کار را انجام دادند. ▫️احمد بن موسیٰ علیه السلام خیلی بزرگواری به خرج دادند و لذا امام رضا علیه السّلام هم در حقّ ایشان خیلی دعا کردند. ▫️احمد بن موسیٰ علیه السّلام شخصیت بسیار عظیم‌القدری است و وجود مرقد مطهّر ایشان در ایران، یکی از اسباب نعمت و نور برای شیعیان این سرزمین است. امیدواریم خدا روزی کند به زیارت مرقد مطهّر این بزرگوار نائل شویم. 🎤 استاد مهدی طیّب ۹۱/۰۶/۳۰ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای پرفضیلت شب عید قربان که برای شب‌های جمعه نیز وارد شده است. @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 صلوات در شب و روز جمعه ⭐️ امام صادق علیه السّلام فرموده‌اند: ▫️از شامگاه پنج‌شنبه و شبِ جمعه، فرشتگانی با قلم‌هایی از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان به سوی زمین می‌آیند و تا غروب روز جمعه هیچ عملی را جز صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام نمی‌نویسند. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۴۲۴ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٧ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: بدانيد كه بهترين انسان ها ك
💠 ۲٩٩٨ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: هر مجلس و محفلی كه در آن غیبت كردن گرم و پررونق باشد به همان نسبت دین و ایمان افراد آن محفل تباه و از دست رفته است. 🔅ما عُمِّرَ مَجلسٌ بِالغیبَةِ اِلاّ خرِّبَ بِالدّینِ. بحارالانوار، ج ٧٥، ص ٢٥٩ @ahlevela_channel
✔️ غیبت خیلی تاریک می‎کند و راه باطل را به روی غیبت کننده باز می‎کند. کسی که غیبت نکند، راه امیرالمؤمنین علیه السّلام به روی او باز می‎شود. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸دو نوع غیبت داریم که هر دو گناه است؛ یکی اینکه حواس و دلت با امامان نیست و حاضر نیستی، دیگری اینکه پشت سر مؤمنی حرف بیهوده‎ای می‎زنی که او راضی نیست. 🔸غیبت آتشی است که همه جا را به آتش می‎کشد. غیبت باعث دوری از همه و به خصوص از خدا می‎شود. 🔸غیبت خیلی تاریک می‎کند و راه باطل را به روی غیبت کننده باز می‎کند. کسی که غیبت نکند، راه امیرالمؤمنین علیه السّلام به روی او باز می‎شود. 🔸حضرت ادریس علیه السّلام فرمود: اگر کسی در بدو ورود به مجلسی بگوید بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، در آن مجلس غیبت نمی‎شود؛ خدا از این ذکر، ملکی می‎آفریند که اگر کسی بخواهد غیبت کند، او را منصرف می‎کند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه ☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد ▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۷ بار ▫️و بعد از نماز بگويد : ⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام ▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او‌ نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد. 📚 منابع: مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی مِصباح‌المُتَهَجِّد، شيخ طوسی @ahlevela_channel
ehtemam-be-namaz-910214(1).mp3
7.65M
💎 اهتمام به نماز ▫️نمازگزار با تکبیره الاحرام، مُلک و ملکوت و جبروت را پشت سر می‌گذارد و به عالم لاهوت وارد می‌شود.. ▫️مقیّد بودن به نماز اوّل وقت ▫️راه یافتن به باطن و ملکوت نماز... @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٨ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: هر مجلس و محفلی كه در آن غیبت كر
💠 ٢٩٩٩ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: آدم حسود هیچگاه در زندگی راحتی ندارد. 🔅لا عَیشَ لِحسودٍ. تحف‌العقول، ص ٢١٥ @ahlevela_channel
✔️ چشم و هم‎چشمی‎ در امور دنیوی خوب نیست؛ امّا در امر آخرت خوب است. یعنی اگر دیدی کسی کار خیری می‎کند، بگو چرا من داخل آن نباشم. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸اسف و غبطه خوب است و حسد و بخل بد. 🔸چشم و هم‎چشمی‎ در امور دنیوی خوب نیست؛ امّا در امر آخرت خوب است. یعنی اگر دیدی کسی کار خیری می‎کند، بگو چرا من داخل آن نباشم. 🔸در عالم خلق، نازک راه برو. سلام کن، آهسته راه برو و رد شو و بحث و جدال نکن. چیزهایی که فانی می‎شود، همه‎اش بی‌‎اعتبار است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
adabe-bateniye-namaz-910214-p1.mp3
7.78M
💎 آداب باطنی نماز ▫️خشوع ▫️آرامش و طمأنینه باطنی ▫️دوری از عُجب و ریا ▫️سرزندگی و شادابی در نماز ▫️توجّه به معانی و مفاهیم عبارات و حرکات در نماز ▫️حضور قلب ..... @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ٢٩٩٩ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: آدم حسود هیچگاه در زندگی راحتی ن
💠 ۳٠٠٠ بنا به نقل، امام جعفر صادق عليه السّلام فرمودند: اصل و ریشۀ حسن‌ظَن، ایمان نیکوی شخص و صفای باطنی او است. 🔅حُسُن الظَّنِّ اَصلُهُ مِن حُسنِ ایمانِ المَرءِ و سَلامَةِ صَدرِهِ. بحارالانوار، ج ٧٥، ص ١٩٦ @ahlevela_channel
✔️ از این همه حسن و زیبایی بگو که در اطرافت و در همه‌ی دنیا پر است، از خوشگل‎ها بگو، نمی‎دانم در بین این همه حسن و جمال از کجا زشت پیدا می‎کند و از آن صحبت می‎کند و مرتکب غیبت می‎شود؟ 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸خوشگل یعنی کسی که گِل و طینتش پاک و خوب است. خوشگل آن‎قدر مشغول جمال خودش است که وقت ندارد از عیب دیگران صحبت و از آنها غیبت کند. اگر کسی در برادر یا خواهر مؤمنش بدی دید، چون مؤمن آینه‎ی مؤمن است: اَلمُؤمِنُ مِرآةُ المُؤمِنِ؛ در واقع بدی خودش را دیده است. خوشگل که در برابر آینه می‎ایستد، زیبایی می‎بیند و از مشاهده‎ی جمال لذّت می‎برد. 🔸از این همه حسن و زیبایی بگو که در اطرافت و در همه‌ی دنیا پر است، از خوشگل‎ها بگو، نمی‎دانم در بین این همه حسن و جمال از کجا زشت پیدا می‎کند و از آن صحبت می‎کند و مرتکب غیبت می‎شود؟ ان‎شاء‎الله ذاتت طوری ادب شود که جز حسن و جمال و کمال نبینی و جز از خوبی و زیبایی نگویی. 🔸همه به امین احتیاج دارند. حتّی کسانی که خودشان دزدند و امین نیستند، به امین محتاجند تا چیزهایشان را به او بسپارند. به برکت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که امین بود، همه امین را دوست دارند. شما هم اگر ایمان خود را حفظ کنی و امین باشی، همه‎ی اهل آسمان‎ها عاشقت می‎شوند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
salavat-100hajat.mp3
860.2K
‍ 💠 صلوات با اخلاص و برآورده شدن صد حاجت ▫️ امام صادق علیه السّلام فرمودند: ⭐️ کسی بر پیامبر و خاندان پیامبر یک مرتبه با نیّت پاک و با اخلاص، از ته دل صلوات بفرستد، خدای متعال صد حاجت او را، سی حاجت از حاجات دنیوی و هفتاد حاجت از حاجات اخروی، روا می‌کند... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🍏🍁🍃🍂 🍃🌺🍂 🌹🍂 🍂 🌸 میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام مبارک باد حضرت عبدالعظیم حسنی رضوان الله تعالی علیه در چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳ هجری قمری چشم به جهان گشودند. ایشان فرزند عبدالله بن علی از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السّلام است که نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد. این سیّد جلیل‌القدر، از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمۀ معصومین علیهم السّلام و از چهره‌های بسیار محبوب و مورد اعتماد اهل بیت علیهم السّلام به شمار می‌رفت. ایشان، از صحابی امام جواد و امام هادی علیهما السّلام بودند و بنا به برخی روایات محضر پر فیض امام رضا علیه السّلام را نیز درک کرده بودند. در دوران حکومت مخوف عباسی او مدتی طولانی متواری بود و به صورت ناشناخته در جامۀ پیک‌ها سفر می‌کرد تا سرانجام به ری رسید و در آنجا رحل اقامت افکند... 🍃🌸🌹✨🍃🌸🌹 @ahlevela_channel