✨ « اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً » ✨
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حدیث ۳۰۴۸ بنا به نقل، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: زبان خود را به نرمگويى و سلام كرد
💠#حديث ۳٠٤٩
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: کسی که چهل روز خورد و خوراکش از راه حلال باشد خداوند دل او را نورانی میکند.
🔅مَنْ اَکَلَ الحلالَ اَربعینَ یَوماً نَوَّرَ اللهُ قلبَه.
بحارالانوار، ج ١٠٣، ص ١٦
@ahlevela_channel
۞ هر کمالی که در این عالم است، حقیقت آن در عالم بالاست که ده بار، یکدهم شده (یک ده میلیاردم) و در این عالم ظاهر شده است. اگر ده بار در ده ضرب شود، به حقیقت اوّلی خودش باز میگردد. اِنّا ِللهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ.
۞ هر چه در عالم خارج هست، چه در ملائک و چه در جنها و چه در حیوانات و چه در گیاهان و چه در جمادات، همه سایهی عالم حقیقت و عالم انسانیّت است. کسی که به عالم حقیقت راه پیدا کرده است، همهی اسرار عالم خارج برایش آشکار و روشن است.
۞ هر چه در این عالم مشاهده میشود، سایه و عکسی است از آنچه در عالم حقیقت و انسانیّت وجود دارد؛ لذا برای کسی که به عالم انسانیّت راه پیدا کرده و به حقایق آن عالم پی برده است، همه چیز این عالم معنیدار و قابل فهم است و راز و رمزهای آن برای او مکشوف و هویدا است. اگر بعضی اوقات برای توضیح حقایق انسانیّت به چیزهایی از این عالم ظاهر مثال میزنم، گمان نکنید از این چیزها به آن حقایق پی بردهام، بلکه چون آن حقایق را خدا نشانم داده است، آنچه سایه و عکس آنها در این عالم است را دریافتهام و برای شما بازگو میکنم.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عرفان فاطمی سلام الله علیها
▪️حدیثی در عظمت شأن حضرت زهرا سلام الله علبها
▫️مژدهای به دوستداران حضرت زهرا سلام الله علیها...
🎤 استاد مهدی طیّب
🔗 لینک فایل در سایت آپارات:
aparat.com/v/AOcxv
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠٤٩ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: کسی که چهل روز خورد و خورا
💠#حديث ۳٠٥٠
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند:
بهترين مؤمنان كسى است كه با مؤمنان اُنس بگيرد و كسى كه انس نگيرد و انس نپذيرد، خيرى در او نيست.
🔅خَيْرُ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ كَانَ مَأْلَفَةً لِلْمُؤْمِنِينَ، وَ لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَأْلَفُ وَ لَا يُؤْلَف.
امالی (طوسی)، ص ٤٦٢
@ahlevela_channel
۞ پرندهای وجود دارد که میایستد و دهانش را باز میکند و پرندهی دیگری آنچه غذای اوست را شکار میکند و داخل دهان آن پرنده میگذارد. ماری هم هست که کمرش را راست میکند و میایستد و پرندهای آنچه غذای آن مار است را شکار میکند و داخل دهان آن مار میگذارد. هر چه در مَلَک و جنّ و حیوان و گیاه و جماد است، اصلش در انسان است. خودت را نمیبینی که کار و تلاش میکنی و درآمدی که کسب کردی را میبری به فقیر میدهی؟
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه
☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد
▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت:
▪️ سوره «حمد» ۱ بار
▪️سوره «توحید» ۷ بار
▫️و بعد از نماز بگويد :
⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام
▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام.
▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام.
▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد.
📚 منابع:
مفاتیحالجنان، شیخ عباس قمی
مِصباحالمُتَهَجِّد، شيخ طوسی
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
هدایت شده از مطالب کانال
hazrate-zahra-haghighate-salam-890209-1(1).mp3
667.6K
💠 حضرت زهرا سلام الله علیها؛ حقیقت سلام - ۱
وجود مقدّس فاطمهی زهرا سلام الله علیها به تعبیری که از امام صادق علیه السّلام روایت شده است، حقیقت لیلة القدر است. امام صادق فرمودند:
«اَللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللهُ» لیلة القدر یعنی فاطمهی خدا؛ و این لیلة القدر در همهی هستی مخفی است. همهی ابعاد وجودی او مخفی و اسرارآمیز است؛ سِرُّ الله است؛ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ لیلة القدری که «سَلَامٌ»؛ حقیقتِ سلام، فاطمهی زهرا است؛ اگر خدای متعال به أنبیاء عظام سلام میکند: «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ»، «سَلَامٌ عَلَىٰ مُوسَىٰ وَ هَارُونَ»، حقیقتِ این سلام، اَنوار فاطمی است که متوجّه پیامبران میکند؛ حقیقت سلام به تصریح قرآن کریم، فاطمهی زهراست؛ «سَلامٌ هِيَ»؛ او، یعنی لیلة القدر، سلام است؛ و وقتی لیلة القدر فاطمهی خداوند باشد، پس فاطمهی خداوند، سلام است.
همهی آفرینش با سلام آفریده شده است و با سلام بقاء پیدا میکند و به سلام برمیگردد. وقتی که جبرئیل سلام پروردگار را برای فاطمه آورد، حضرت زهرا چه گفتند؟ .....
🎤 استاد مهدی طیّب
۸۹/۰۲/۰۹
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا
🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است:
🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمتها عطا فرمايد.
🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد.
💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾ 💫
منبع: مفاتیحالجنان
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی
✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید
☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آوردهاند.
▫️سيّد ابن طاووس فرموده:
☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن.
⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ .....
🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠٥٠ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: بهترين مؤمنان كسى است كه ب
💠#حديث ۳٠٥١
بنا به نقل امام صادق عليه السّلام فرمودند: ادب و حرمت ميان خود و برادرت را از بين نبر و آن را نگه دار؛ زيرا با از بين رفتن ادب و حرمت، حيا نيز از ميان مى رود و نگه داشتن ادب و حرمت، مايه پايدارى دوستى است.
🔅 لا تُذهبِ الحِشْمَةَ بينَكَ و بينَ أخيكَ و أبْقِ مِنها ؛ فإنّ ذَهابَ الحِشْمَةِ ذَهابُ الحياءِ ، و بَقاءُ الحِشمةِ بَقاءُ المودّةِ.
تحف العقول، ص ٣٧٠
@ahlevela_channel
🚩 در حدیث قدسی است که خدا میفرماید: مَن طَلَبَنى وَجَدَنى وَ مَن وَجَدَنى عَرَفَنى وَ مَن عَرَفَنى اَحَبَّنى وَ مَن اَحَبَّنى عَشَقَنى وَ مَن عَشَقَنى عَشَقتُهُ وَ مَن عَشَقتُهُ قَتَلتُهُ وَ مَن قَتَلتُهُ فَعَلَیَّ دِیَتُهُ وَ مَن عَلَیَّ دِیَتُهُ فَاَنَا دِیَتُهُ: آن کس که مرا طلب کند، مرا مییابد و آن کس که مرا یافت، من را میشناسد و آن کس که مرا شناخت، من را دوست میدارد و آن کس که مرا دوست داشت، به من عشق میورزد و آن کس که به من عشق ورزید، من نیز به او عشق میورزم و آن کس که من به او عشق ورزیدم، او را میکشم و آن کس را که من بکشم، خونبهای او بر من واجب است و آن کس که خونبهایش بر من واجب شد، پس خود من خونبهای او هستم.
🚩 شهید محبّت، به غسل و کفن نیاز ندارد؛ خداوند او را در حوض کوثر غسل میدهد و با هفتاد جامهی حریر او را دفن میکند. هفتاد جامه هفتاد صفت خوب است که اوّل آنها محبّت امیرالمؤمنین علیه السّلام است، دیگری صدق است.
📕 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
hazrate-zahra-haghighate-salam-900125-2.mp3
10.22M
💠 حضرت زهرا سلام الله علیها؛ حقیقت سلام - ۲
▪️ارتباط سلام و حقیقت وجود حضرت زهرا سلام الله علیها
▪️معنای سلام در مورد ذات مقدّس حق متعال
▪️مراتب گوناگون تجلّیات سلامت و طهارت در وجود انسان
▪️بررسی آیاتی با موضوع اسلام در ارتباط با حقیقت فاطمی علیها السّلام
▪️تمام انبیاء و اولیای الهی از فاطمهی زهرا سلام الله علیها مدد و بهره جستهاند
▪️نام فاطمه علیها السّلام اسم رمز دستگاه الوهیت
▪️بهشت، خانهی فاطمهی زهرا و امیرالمؤمنین علیهما السّلام است
▪️فاطمهی زهرا علیها السّلام، سخن بهشتیان با یکدیگر
▪️یادکردن مؤمنان در بهشت و در محضر رسولالله صلّی الله علیه و آله و سلّم از فاطمه علیها السّلام
▪️تذکّری درمورد برخورد با دوستان حضرت زهرا سلام الله علیها
▪️امر قرآن به رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم برای سخن گفتن از فاطمه علیها السّلام در نزد مؤمنان
▪️اهمّیت و ارزش نام فاطمه سلام الله علیها
▪️نام فاطمه سلام الله علیها مایهی برکت و نورانیت هر مکان
🎤 استاد مهدی طیّب
۹۰/۰۱/۲۵
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠٥١ بنا به نقل امام صادق عليه السّلام فرمودند: ادب و حرمت ميان خود و برادرت را از بين نبر و
💠#حديث ۳٠٥٢
بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: ایجاد وحدت هنگام پیدایش اختلاف، و تباهی امت و نزدیک کردن آنها در هنگام جدائی، صدقهای است که خداوند آن را دوست دارد.
🔅: صدقة یحبها الله اصلاح بین الناس إذا تفاسدوا و تقارب بینهم إذا تباعدوا.
كافي، ج ٢، ص ٢٠٩
@ahlevela_channel
🏴 به موازات عظمت و بزرگی فاطمهی زهرا سلام الله علیها که خزانهی الهی است، یک شخص به همان اندازه در جانب ظلمت، از این امّت بلند شد و دست به خزانهی الهی زد و در حقّ ایشان ظلمی کرد که همهی امّت تا ابد باید ننگ و سرافکندگی آن را تحمّل کنند.
▫️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▫️
📙 کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
🌿 نماز روز اوّل ماه قمری
🔅 روز اوّل هر ماه قمری دو ركعت نماز بخواند، بدین کیفیت:
▪️ركعت اوّل
▫️سوره «حمد» ۱ بار
▫️سوره «توحید» ۳۰ بار
▪️ركعت دوّم
▫️سوره «حمد» ۱ بار
▫️سوره «قدر» ۳۰ بار
🔅 و بعد از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند سلامتی خود را در آن ماه از حق تعالی بخرد.
🔅 در بعضی روایات نقل است بعد از نماز این دعا را بخواند:
▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، وَما مِنْ دابَّة فِی الاَْرْضِ الاّ عَلَی اللهِ رِزْقُها، وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها، كُلٌّ فی كِتابِِ مُبين.
▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، وَاِنْ يَمْسَسْكَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ اِلاّ هُوَ، وَاِنْ يُرِدْكَ بِخَيْر فَلا رادَّ لِفَضْلِهِ، يُصيبُ بِهِ مَنْ يَشآءُ مِنْ عِبادِهِ و َهُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ.
▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، سَيَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْر يُسْراً، ما شآءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ، حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ، وَاُفَوِّضُ اَمْري اِلَی اللهِ، اِنَّ اللهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، سُبْحانَكَ اِنّی كُنْتُ مِنْ الظّالِمينَ، رَبِّ اِنّی لِما اَنْزَلْتَ اِلَیَّ مِنْ خَيْر فَقيرٌ، رَبِّ لا تـَذَرْنی فَرْداً وَاَنْتَ خَيْرُ الْوارِثينَ.
▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان
هیچ جنبندهاى در زمین نیست مگر اینکه روزىِ او بر خداست و قرارگاه و امانگاهش را خدا میداند، همۀ اینها در کتابى روشن است.
▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان
اگر خدا به تو زیانى رساند، جز او کسى برطرف کنندۀ آن نیست، و اگر خیرى را براى تو بخواهد، فضل او را بازگردانندهاى نیست، آن را به هر کس از بندگانش بخواهد میرساند، و او آمرزنده و مهربان است.
▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان
خدا به زودى پس از دشوارى آسانى قرار مىدهد، آنچه خدا خواست همان شود، قوّت و نیرویى نیست مگر به خدا، خدا ما را بس است و چه خوب وکیلی است، کارم را به خدا وامیگذارم که خدا بیناى به بندگان است، معبودى جز تو نیست، منزّهی، به راستی من از ستمکاران بودم، پروردگارا من به آنچه از خیر برایم فرود آرى نیازمندم، پروردگارا مرا تنها مگذار، که تو بهترین وارثانى.
#مراقبات
@ahlevela_channel
🌿 مراقبه و نماز ماه جمادىالثانی
⭐️ نمازی که در طول ماه جمادىالثانی یک بار باید انجام داد و زمان معیّنی هم ندارد. از آغاز این ماه تا پایان این ماه، چه روز و چه شب میتوان انجام داد.
▫️چهار رکعت نماز، که دو نماز دو رکعتی پی در پی است و پس از سلامِ دو رکعتِ اوّل، بلافاصله و بدون آنکه روی از قبله برگرداند و یا سخنی گوید، از جا برمیخیزد و تکبیره الاحرام دو رکعت دوّم را میگوید.
▫️کیفیّت نماز بدین شکل است:
🔅 نماز اوّل:
▫️رکعت اوّل:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️«آیه الکرسی»(تا هوالعلی العظیم) ۱ مرتبه
▪️سوره «قدر» ۲۵ مرتبه
▫️رکعت دوّم:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «تكاثر» ۱ مرتبه
▪️سوره «توحيد» ۲۵ مرتبه
🔅 نماز دوّم:
▫️رکعت اوّل:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «كافرون» ۱ مرتبه
▪️سوره «فلق» ۲۵ مرتبه
▫️رکعت دوّم:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «نصر» ۱ مرتبه
▪️سوره «ناس» ۲۵ مرتبه
🔅 و پس از سلام نماز دوّم بگوید:
▪️سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ ( ۷۰ مرتبه)
▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ( ۷۰ مرتبه)
▪️اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ ( ۳ مرتبه)
🔅 سپس سر به سجده نهاده و سه مرتبه بگويد:
▪️يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحيمُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
▪️سپس در همان سجده هر حاجتی كه دارد از خدا بخواهد.
⭐️ هر كه اين عمل را بجا آورد، خدا، خودش و مال و همسر و فرزندان و دين و دنيای او را تا سال آينده حفظ میكند و اگر در اين سال از دنيا برود بر حال شهادت رفته است، يعنى ثواب شهيدان را دارا میباشد.
#مراقبات_ماه_جمادیالثانی
@ahlevela_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تنها حامی علی علیه السّلام
☀️ سه بار حمله به منزل فاطمه زهرا سلام الله علیها
🎤 استاد مهدی طیّب
🔗 لینک فایل در سایت آپارات:
aparat.com/v/Txycg
#شرح_مصباحالهدی
@ahlevela_channel
نحوۀ مواجهه با ناآرامیهای اخیر کشور (۱)
💠 جلسۀ هفتگی خواهران اهل ولاء، در روز دوشنبه ۲۸ آذر ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیّۀ اهل ولاء برگزار شد - بخش اوّل
▫️در آغاز این جلسه، استاد دربارۀ نحوۀ مواجهه با ناآرامیهای اخیر کشور مطالبی فرمودند که به بخشی از آن اشاره میشود.
▫️همانطور كه بارها در بحثهای اخلاقی و عرفانیمان گفتهایم، عمل صالح، عملی است كه هم حُسن فعلی داشته باشد، هم حُسن فاعلی؛ يعنی هم خود عمل، مورد توصيه، پسند، تأیید و تأكيد حضرت حق باشد و هم نیّت و مقصد انجامدهندۀ آن، جلب رضايت الهی باشد. وقتی در عملی اين دو با هم جمع شد، عملی صالح، مقبول و مورد پذيرش درگاه الهی خواهد بود. بنابراين اگر شكل ظاهری عملی، مورد توصيه، تأیید و تأكيد پروردگار باشد؛ امّا انجامدهندۀ آن، نیّت خدایی نداشته باشد، مثلاً از سر خودنمایی و ریا یا دنیاطلبی و جاهطلبی، به آن عمل روی آورده باشد، آن عمل مردود است و نزد خداوند به پَشيزی نميارزد؛ هرچند کاری همچون نماز باشد که افضل عبادات است و هرچند نماز خوانده شده، به لحاظ احکام فقهی، صحیحترین و دقیقترین نمازها باشد.
▫️در مقابل، اگر كسی به قصد الهی و به نيّت جلب رضايت پروردگار، عملی انجام دهد كه خود آن عمل، مبغوض خداوند و در پیشگاه الهی مردود است، آن نيّت خالص، نمیتواند به چنين عمل مردودی وجاهت ببخشد و آن را مقبول سازد. لذا وقتی انسان میخواهد كاری انجام دهد، باید به هر دو جنبه دقّت كند.
▫️اگر به خاطر داشته باشید، در یکی از جلسات گذشته، به این سؤال پاسخ گفتیم که نظام و حاکمیّت دینی را به چه قیمتی باید حفظ کرد. حال، با استفاده از مطلبی که اکنون بیان شد، میخواهم به پاسخ آن سؤال، نکتهای بیفزایم و بر آن تأکید کنم. با مباحثی که در پاسخ به این سؤال مطرح کردیم، مسلّم شد که حفظ نظام دينی و حاكميّت دين، يک وظيفه و تکلیف شرعي و الهی است. نكتهای كه اکنون میخواهم بر آن تأكيد كنم، اين است كه اين امر مورد تأكيد كه ما مكلّفِ به انجام آن هستيم، زمانی مقبول و مورد پذيرش خداوند است و زمانی ما وظيفۀ خود را بهراستی در قبال آن انجام دادهايم كه اوّلاً نيّت و قصد ما در آن تلاش، جلب رضايت الهی، خشنودی خدای متعال و تقرّب الیالله باشد. در نتیجه اگر نيّت ما دچار خلل شود و فیالمثل، در مقام خودنمایی، قدرتنمايی، نسق گرفتنِ از مخالفان و حفظ جايگاه قدرت و مسؤوليّت خود باشیم، تلاش ما در جهت حفظ نظام اسلامی، در پیشگاه خداوند مردود خواهد بود. ثانیاً باید كاری را برای حفظ نظام دینی انجام دهیم که مورد تأييد خداوند باشد و به گونهای عمل كنیم كه مورد تأیید و تجويز پروردگار متعال باشد. نمیشود به گمان جلب رضايت الهی، با قصدی هرچند خالص، كاری انجام دهیم كه خود آن کار مورد غضب و نهی پروردگار است؛ و از رهگذر انجام آن، تصوّر كنیم تكليف الهی خود برای حفظ نظام را انجام دادهایم. چگونه میتوان از رهگذر انجام عملی كه سخط خدا را برمیانگيزد، ولو با خالصترين نيّتها، به خوشنودی الهی و قرب الیالله راه پيدا كرد؟! عملی كه انسان را به بُعد از خدا مبتلا میكند، چگونه میتوان به قصد نيل به قرب الهی انجام داد و گمان برد كه انجام وظيفه شده است؟!
اين نكته، بسيار ظريف است و گمان میكنم همهی کسانی كه در سنگر دفاع از حاكميّت دينی حضور دارند و در این زمینه تلاش میكنند، باید آن را به دقّت مورد توجّه قرار دهند و مراعات كنند. در فرمايشات اميرالمؤمنين عليهالسّلام است که اَلْغالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ: كسی كه به شيوههای شر و نادرست متوسّل میشود و بر مخالفان خود غلبه میكند، در ظاهر، غالب و پيروز شده است، امّا در واقع، مغلوب و شكستخورده است. يعنی برخلاف تفكر ماكياوليستی كه معتقد است هدف، وسيله را مجاز، توجيه یا مباح میكند، و بنابراين اگر هدف درستی داشته باشيم، به هر وسيلهای كه برای تحقّق آن متوسّل شویم، مجاز و موجّه است، از ديدگاه الهی، به هيچ وجه اينگونه نيست. نمیتوان از طريق به كار گرفتن شر، بر شر غلبه كرد. به قول شاعر: «خون به خون شستن محال آمد محال» معقول و مقبول نیست که با روشهای ضدّ دينی و غير دينی، به مبارزه با دشمنان دين پرداخت و حاکمیّت دینی را حفظ کرد. نمیتوان بهوسیلۀ دروغ، با دروغ مبارزه كرد؛ بهوسیلۀ ظلم، با ظلم مبارزه كرد؛ بهوسیلۀ فساد، با فساد مبارزه كرد. قرآن كريم مكرّر بر اين نكته تأكيد و تصريح فرموده است. در اوایل سورهی مائده، اين نكته دو بار مورد تأكيد قرار گرفته است که هرچند طرف مقابل شما بیدين و دشمن همۀ ارزشهای الهی باشد، شما مجاز نيستيد برای از پا درآوردن و از صحنه خارج كردن او، به گونهای عمل كنيد كه مورد تأييد خدا نباشد.
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
instagram.com/ahlevela
نحوۀ مواجهه با ناآرامیهای اخیر کشور (۲)
💠 جلسۀ هفتگی خواهران اهل ولاء، در روز دوشنبه ۲۸ آذر ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیّۀ اهل ولاء برگزار شد - بخش دوّم
▫️ظلم و ستمگری و تعدّی از حدود الهی، مورد تأييد خدا نيست و در مقابله با دشمنان کینهتوز دین، جایز نیست به آن مبادرت ورزید؛ لذا خدای متعال فرمود: وَ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا: دشمنی، كينهتوزی و همۀ بدیها و پليدیهايی كه جناح مقابل شما دارد و در اثر آن، راه دستيابی به مسجدالحرام را بر شما بسته است، نزد شما مجوّزی تلقّی نشود كه دست به رفتار تجاوزكارانه بزنيد و عملی انجام دهيد كه مورد تأييد خداوند نيست.
▫️در چند آيۀ بعد نیز همين نكته را به بيان ديگري مطرح کرده است؛ میفرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّامِينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ: ای كسانی كه ايمان آوردهايد! برپادارندۀ پرتلاش حاكميّت خدا باشيد و در صحنۀ حاكم ساختن عدالت، حاضر بوده و از غایبان نباشيد. سپس میفرماید: وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلّا تَعْدِلُوا: کینهتوزی، دشمنی، پليدی، زشتی، انحراف و فساد گروهی كه روبهروی شما قرار گرفتهاند، برای شما اين تصوّر را ايجاد نكند كه برای از ميدان بیرون راندن آنها، جایز است به هر شيوهای، ولو ظالمانه، متوسّل شويد. انحراف و پليدی دشمن شما، جسارت استفاده از شيوههايی را كه مطابق عدالت نيست، به شما ندهد! به هيچ وجه مجاز نيستيد ولو با دشمن كينهتوز دين و خدا به شيوههای ناعادلانه مقابله کنيد.
▫️در ادامه فرمود: اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ: حتّی در رابطه با چنين دشمنی، عدالت بورزيد. عدالتورزی در برابر دشمن كينهتوز، به تقوا نزديکتر است. حال كه اينگونه است، پس تقوا پيشه كنيد؛ يعنی به عدالت ملتزم باشيد. در صدد برنیایید به شيوههای ظالمانه، کسی را، هرچند دشمن دين و خدا باشد، از پا دربياوريد. با او هم عدالت بورزيد. إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ: خدا آگاه است كه شما چه میكنيد و برای تحقّق هدف خوب و ارزشمندتان در مقابل دشمنان دین، به چه وسائل، شيوهها و ابزارهايی متوسّل میشويد. منِ خدا اجازه نمیدهم به شيوههای ناعادلانه، ولو با دشمن ستمگر، فاسد و ظالم مقابله كنيد. اين فرمان قرآنی، نكتۀ بسيار مهمّي است.
▫️در مباحث اخلاقی، در کنار واژۀ عدالت، واژۀ انصاف قرار دارد. واژۀ عدالت غالباً جایی به كار میرود كه انسان در مقام داوری بين دو فرد، غير از خود، يا بين دو گروه، غير از جناح خود باشد؛ اما واژۀ انصاف، اختصاصاً عدالتورزی در مواردی است كه انسان بين خود و شخصی دیگر، یا بین وابستگان و جناح خود و جناح مقابل داوری كند. به بیان روشنتر، در انصاف ورزيدن، يک طرف قضاوت، خود شخص و طرف دیگر، شخص مقابل است.
▫️به عنوان نمونه، قرآن کریم فرمود: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوّامِینَ بِالقِسطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَلَو عَلی أَنفُسِکُم أَوِ الوالِدَینِ وَ الأَقرَبِینَ إِن یَکُن غَنِیّاً أَو فَقِیراً فَاللّهُ أَولی بِهِما؛ فَلا تَتَّبِعُوا الهَوَی أَن تَعدِلُوا: ای کسانی که ایمان آوردید! بسیار برپادارندۀ عدالت باشید و برای خدا شهادت دهید ولو بهضرر خودتان یا والدینتان و یا نزدیکانتان باشد. اگر ثروتمند و بینیاز باشند یا فقیر و تهیدست، عادلانه شهادت دهید که خداوند در مراعات حقوق آنها اولی است. پس، از هوای نفس و تمایلاتتان پیروی نکنید تا بتوانید عدالت را مراعات نمایید. این خصلت اخلاقی، در روایات فراوان مورد تأكيد است.
▫️بنا به نقل، پيغمبر اكرم صلّی الله عليه و آله وسلّم فرمودند: أنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِكَ: در داوریهايی كه بين خود و ديگران میكنی و در رفتارهایی که با دیگران در پیش میگیری، هشیار باش که انصاف بورزی و مسأله را به نفع خودت جهت ندهی و از مسير درست خارج نكنی. همچنین فرمودند: طُوبي لِمَنْ أَنْصَفَ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِهِ: خوشا بر احوال كسی كه وقتی بين خود و ديگران در مقام داوری يا اقدام است، انصاف بورزد و حقّ ديگری را تضييع نكند؛ باطل خود را حق و حقّ ديگران را باطل جلوه ندهد. منسوب به اميرالمؤمنين عليهالسّلام است كه فرمودند: فَأَنصِفوا النّاسَ مِن أنفُسِكُم يُوثَقُ بِكُم: در تعامل با ديگران، بین خود و آنها انصاف بورزيد. منصفانه عمل و داوری كنيد و سخن بگوييد، كه اگر اين شيوه را در پيش بگيريد، مورد اعتماد و وثوق ديگران خواهید شد. بنابراین، مراعات عدالت و انصاف بين خويش و طرف مقابل، ولو طرف مقابل دشمن كينهتوز دين و حاكميّت دينی و نظام اسلامی باشد، بسیار اهمیت دارد و باید به آن اهتمام ورزید.
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
instagram.com/ahlevela
نحوۀ مواجهه با ناآرامیهای اخیر کشور (۳)
💠 جلسۀ هفتگی خواهران اهل ولاء، در روز دوشنبه ۲۸ آذر ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیّۀ اهل ولاء برگزار شد - بخش سوّم
▫️از حضرت عيسی بن مريم عليهما السّلام نقل شده است که فرمودند: خُذُوا الْحَقَّ مِنْ اَهْلِ الْباطِلِ: اگر اهل باطل سخن حقّی گفتند، آن حقّ را بگيرید و تأييد كنید.
▫️وَ لا تَأْخُذُوا الْباطِلَ مِنْ اَهْلِ الْحَقِّ: در مقابل، اگر در بين گروهی كه طرفدار حقّند، سخن باطلی وجود دارد، به اعتبار اينكه آنها همجناحی شما هستند يا افراد خوب و خوشنيّتی هستند يا حقطلبند، سخن باطل آنان را تأييد نكنید. وَ كونوا نُقّادَ الْكَلامِ: نَقّاد سخن باشيد. نقّاد كسی است كه ارزشمند را از بیارزش باز میشناسد و تفکیک میکند. فرض كنيد اگر سكّههای زَر و سکّههای تقلّبی در هم شده است، نقّاد، سكّههای طلا را يک سو مینهد و برای آن ارزش قائل میشود و سكّههای تقلّبی را به سوی ديگری میافکند. فرمودند نقّاد سخنی باشيد که طرف مقابل میگوید. گوینده خواه اهل حق باشد و خواه اهل باطل، سخن او را به اجزاء، تجزيه كنيد و در بين آن اجزاء، آنچه را حق است، تأييد کنید و آنچه را باطل است، نفی كنيد. نقد درست و منصفانه، این است. بنابراين باید دقّت داشت طرف مقابل ما دشمنی عَنود باشد، یا دوستی صميمی، هيچیک مجوّز اين نیست كه حق را، ولو دشمن ما میگويد، انكار كنيم و باطل را، ولو دوست ما میگويد، تأييد كنيم.
▫️تاکنون چندين بار به این فرمايش اميرالمؤمنين علی عليهالسّلام اشاره كردهام كه فرمودند باطل اگر به نحو خالص عرضه شود، هيچ مشتری و طالبی پيدا نمیكند. اهل باطل بخشی از حق و بخشی از باطل را ممزوج میكنند و آن ممزوج، بهخاطر جنبههايی از حق كه در آن وجود دارد، جذّابيّت پيدا میكند و افرادی فريب آن را میخورند. حال که اینگونه است، وقتی دشمن ما سخنی میگويد، بايد نقّاد الكلام باشيم؛ يعنی سخن او را تجزيه كنيم و جنبههای حقّ آن را تأیید و جنبههای باطل آن را نفی کنیم.
▫️چنانکه در فرمايش پیشین اميرالمؤمنين علیهالسلام که نقل کردم، دیدیم، اگر اينگونه منصفانه رفتار كنيم، مورد اعتماد و وثوق مردم قرار میگيريم و حتّی دشمن ما در درون خود، منصف بودن ما را تصدیق میکند. امّا اگر بر آنچه میگويد، یکسره خطّ بطلان بکشیم، طبيعتاً به دليل مخالفتمان با آن بخش از سخنش كه به حقّانیت آن يقين دارد، به ما بیاعتماد میشود و ما را منكر و دشمن حق و حقيقت میشمارد.
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
instagram.com/ahlevela
نحوۀ مواجهه با ناآرامیهای اخیر کشور (۴)
💠 جلسۀ هفتگی خواهران اهل ولاء، در روز دوشنبه ۲۸ آذر ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیّۀ اهل ولاء برگزار شد - بخش چهارم
▫️نكتۀ ديگری كه قبلاً هم در سلسله گفتارهای مربوط به مسائل روز جامعه، به آن اشاره کردهام، اعترافِ به اشتباهات است. ما، از یکسو باید حقّی را كه در سخن طرف مقابل است، تأييد كنيم و حتّی با صدايی رساتر از او، آن حق را بيان كنيم و حقّانیت آن سخن، نقد یا اعتراضش را به او اعلام کنیم. از سوی دیگر باید به اشتباهات خود اعتراف كنيم.
▫️اگر در سخنان، رفتارها و عملكردهايمان، ايراد، خطا و خلافی هست، به خطا و خلاف بودن آنها اعتراف كنيم. اگر اينگونه رفتار كنيم، خواهیم دید که اعتماد طرف مقابل چه اندازه نسبت به ما جلب میشود و زمينه برای تصحيح، اصلاح و هدايت او فراهمتر میگردد.
▫️ما معصوم نيستيم. نه علم بیكرانۀ الهی در دسترس ماست و نه عصمت از خلجانات نفس در ما تضمين شده است. بنابراين ممكن است از سر اشتباه در تشخيص، يا در اثر هيجانات نفس، مرتکب خلاف یا خطایی شده باشیم. اعتراف به اشتباهات و خطاها و پذیرش ایراداتِ بهحقّ دیگران، اوّلاً نشاندهندهی شهامت و شجاعت اخلاقی ماست. ثانیاً، وقتی ما نقایص و عیوب موجود در عملکرد خود و انتقادات درست و بجایی را که طرف مقابل به ما کرده است، میپذیریم، نشان میدهیم که برای او احترام قائلیم و این امر، توجّه و علاقۀ او را به ما جلب میكند. ثالثاً وقتی طرف مقابل میبيند چقدر صادقانه به ايرادات خود اقرار میكنيم، درستی آن ایرادات را میپذيريم و بهخاطر آنها عذرخواهی میكنيم، ما را فرد قابل اعتمادی خواهد دید.
▫️علاوه بر این، کسی كه میفهمد در عملکرد یا گفتار خود مرتکب اشتباه و خلاف شده؛ امّا در مواجهه با نقّادان و معترضان، وجود هرگونه اشتباه و خلاف را انكار میكند، در دادگاه وجدان و درون خود محکوم و مغلوب است و دچار سرزنشها و نكوهشهای درونی روحی و روانی خواهد شد و وجدان، او را آسوده نخواهد گذاشت؛ درحاليكه وقتی اشتباه و خطای خود را پذيرفت و عذرخواهی کرد، اين فشار روحی و درونی از روی او برداشته میشود.
▫️نکتۀ دیگر آنکه وقتی من در برابر انتقادات و اعتراضات ایستادگی میکنم و حاضر نيستم به اشتباهات خود اعتراف كنم، طبيعتاً باب تغيير و تصحيح شيوهی عملكرد به روی من مسدود خواهد شد. امّا وقتی به اشتباهات خود اقرار و اعتراف كنم و پوزش بطلبم و مصمّم به تصحيح شوم، در درجۀ اوّل، خودم از يک اشتباه و خطا نجات خواهم یافت و در درجۀ بعد، اگر مسؤولیتی دارم، موفقيّت و ثباتم در آن سِمت و مسؤوليّت بيشتر خواهد شد.
▫️نكتۀ دیگر اینکه کسی که به اشتباهات خود اعتراف میكند، در او نوعی فروتنی و تواضع ايجاد میشود و از تكبّر، غرور، لجاج و اصرار نادرست بر اشتباهات خود نجات پيدا میكند و شخصیت ارزشمندتری به دست میآورد.
▫️علاوه بر این، اشتباهات شخصی یا کاری ما ممکن است به فرد یا گروهی لطمه و آسیب زده باشد. ممكن است با يک تصميم ناپخته، نسنجيده و غلط، يا با تصمیمی که از سر عصبيّت و جانبداری از همراهان و هممسلكان خود گرفتهایم، به جمع زيادی آسيب وارد کرده باشیم. در این صورت، حقّ سنگينی به گردن ما خواهد بود.
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
نحوۀ مواجهه با ناآرامیهای اخیر کشور (۵)
💠 جلسۀ هفتگی خواهران اهل ولاء، در روز دوشنبه ۲۸ آذر ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیّۀ اهل ولاء برگزار شد - بخش پنجم
▫️وقتی اقرار كنیم كه بررسیهای كارشناسی ما كافی نبوده و دقّتهای لازم را در این تصمیمگیری به خرج نداده بودیم؛ يا اعتراف کنیم که در جنگ جناحی، اساساً توجّهمان بيشتر به پيروزی جناحمان بوده تا دقّت كارشناسی دربارۀ كاری كه داریم انجام میدهیم و امثال اينها؛ وقتی اعتراف كنیم و عذرخواهی كنیم و قول بدهیم كه شیوۀ عملکرد خود را تصحيح كنیم، زمينۀ اينكه كسانی كه از رهگذر اشتباه ما دچار آسيب شدهاند، ما را حلال كنند و ببخشند، فراهم خواهد شد.
▫️دربارۀ آثار مثبت اعتراف به اشتباه در برابر ايراداتی كه طرف مقابل بهدرستی به ما وارد میكند، بسیار میتوان سخن گفت. ما در تصمیمات و اقدامات خود، نه از هوای نفس مصونيم و نه از جهل.
▫️خدای متعال فرمود: ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلّا قَلِيلًا: ما از علم و دانايی، جز اندكی به شما نصيب نکردیم. علم بیكرانۀ الهی كجا و ذرّهای علم كه به بشر بخشيده شده است كجا؟! ما معصوم نيستيم و بنابراين بهطور طبيعی مرتكب اشتباه میشويم.
▫️هركس جز معصومين صلوات الله عليهم اجمعين در مسند مسؤوليّتی قرار گيرد، بیشک مصون از اشتباه نخواهد بود. اشتباه نیز مقدّمهی تعالی است. وقتی من به اشتباهاتم پی بردم، کارم را تصحيح میكنم و كيفيّت عملكردم بالا خواهد رفت. بنابراين اعتراف به اشتباه، عذرخواهی و تصحيح كردن شيوهی عمل خود، بسیار مهم و درخور توجّه و اهتمام است. اصولاً از خودِ اشتباهات میتوان درس آموخت. اشتباهات، خود مَدرَس و محلّی است كه میتوان در آن، درستتر عمل كردن را فرا گرفت.
▫️نکتۀ مهمّ دیگری که خاطر نشان میکنم، اين است كه انسان باید خود را در آينهی نقد و حتّی اعتراضات توأم با پرخاش طرف مقابل ببيند. منتقد ولو دشمن من باشد؛ من میتوانم خود را در آينهی انتقادات، اعتراضات و حتّی برافروخته شدن، برآشفتگی و پرخاشهای او، بهطور دقيق ببينم. در این آینه، عيوب و نابسامانیهای خود را پيدا كنم و به وجود آنها اعتراف كنم و به صحّت ايرادات واردی كه طرف مقابل بيان میكند، اقرار كنم و خود را تصحيح كنم و بهخاطر آنها عذرخواهی كنم. اين لازمۀ ثبات، بقاء، پيشرفت و رشد است و چنين كسی، چنين مسؤولی، چنين نظامی، مورد اعتماد مردم واقع خواهد شد و هر روز بالندهتر و موفقتر خواهد بود.
▫️به هرحال، گر چه متأسفیم از اين ناآرامیها که اتّفاق افتاد و بعضاً بستری شد برای اينكه دشمنان كينهتوز كشور، ملّت، دين و نظام دينی از آن سوءاستفاده كنند و آسيبهای بزرگی، چه در داخل كشور و چه در سطوح بينالمللی، به ما وارد كنند؛ امّا اميدوارم حالا كه كم و بيش ناآرامیها دارد تقليل پيدا میكند و حاميان نظام دينی ثباتشان آشكارتر میشود، به آنچه عرض کردم دقّت زيادی شود که هم با مخالفانی كه بر آنها غلبه پيدا كردهاند، چگونه رفتار كنند و هم با جامعه چگونه تعامل نمایند.
▫️نكتههايی كه بنده طیّ دوسه ماه اخیر در رابطه با ناآرامیها و نحوۀ تحلیل و تعامل با آن عرض کرده و میكنم، هم در جنبهی اخلاق فردی میتواند برای تک تکِ ما مفيد و مثبت و سازنده باشد، و هم در جنبههای اجتماعی و سياسی میتواند برای حاكميّت دينی كشور، حكّام دينی، مسؤولان و رهبران نظام اسلامی مفيد و سازنده باشد. اميدواريم مسؤولان از این مطالب بهره بگيرند و با توجّه به هزينهی سنگينی كه در جریان ناآرامیها متحمّل شدیم، نتایج ارزشمندی برای نیل به موفقيّتها و ثبات و استحكام نظام و کشور در آينده و مصونيّت جامعهمان از چنين آسيبهايی، بهدست آوريم.
▫️با توجّه به نکتهای که امروز در تکمیل بحث حفظ نظام دینی عرض شد، میتوان نتیجه گرفت که حفظ نظام دينی تنها با شيوههای دينی و با انگيزهی الهی پذيرفته است، معنا دارد و محقّق میشود. در غیر این صورت، نظام دینی فرقی با دیگر نظامهای سیاسی نخواهد داشت و تلاش برای حفظ و بقای آن، در واقع تلاش برای حفظ قدرت است و از ارزشهای الهی بیبهره است.
▫️در تاريخ اسلام ديدهايد كه بنیاميّه به قدرت رسیدند، دورانی را حكومت كردند، مخالفانی مثل بنیعبّاس پيدا كردند که با آنها جنگيدند و سرانجام بنیامیّه را از پای درآوردند؛ امّا با حاكم شدن بنیعبّاس بجای آنها هم مشكلی حل نشد. ظالمی رفت و ظالم ديگری به جای او نشست. چراکه بنیعباس با انگيزهها و با شیوههای غيرالهی به ميدان مقابلهی با بنیاميّه آمدند.
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
نحوۀ مواجهه با ناآرامیهای اخیر کشور (۶)
💠 جلسۀ هفتگی خواهران اهل ولاء، در روز دوشنبه ۲۸ آذر ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیّۀ اهل ولاء برگزار شد - بخش ششم
▫️در بحثهای سيره و تاريخ، اشاره كردهام كه گردانندگان جريان قیام بنیعبّاس علیه بنیامیّه، خدمت امام صادق عليهالسّلام آمدند و از حضرت خواستند آنها را مورد تأييد قرار دهند.
▫️با اینکه شعار بنیعبّاس، خونخواهی اباعبدالله الحسين عليه السّلام و دفاع از حقّ اهل بيت عليهمالسّلام بود، اما حضرت فرمودند من با شما همراه نمیشوم و جريان شما را تأييد نمیكنم.
▫️علّت این بود که آنها به همین دو نكته ملتزم نبودند. نه انگيزهی الهی داشتند و نه شیوه عملشان در مبارزه با بنیامیّه الهی بود. فیالواقع آنها برای به قدرت رسيدن خودشان تلاش میكردند. كمااينكه وقتی به قدرت رسيدند، نشانی از خونخواهی حضرت اباعبدالله عليه السّلام و دفاع از حقوق تضييع شدۀ اهل بيت عليهمالسّلام در عملکردشان نبود؛ بلكه درست برعكس آن عمل كردند و در رابطه با اهل بیت علیهمالسّلام جنایاتی را مرتکب شدند که بنیامیّه مرتکب نشده بودند.
▫️امام صادق علیهالسّلام به آنها فرمودند شما مبارزه میكنيد، بنیاميّه را هم از پای درمیآوريد، پيروز هم میشويد؛ امّا حكومتی كه از رهگذر مبارزات شما شكل میگيرد، حكومتی نيست كه ما اهل بيت ( علیهم السّلام) در آن تعيينكننده باشيم.
▫️همينگونه هم شد. سفّاح و ابومسلم خراسانی و بقیّۀ قیامکنندگان، مبارزه كردند؛ بنیاميّه را هم از پای درآوردند؛ امّا ديديم كه منصور دوانيقیها چگونه با اهل بیت علیهمالسّلام رفتار کردند و بعد هم این سلسله ادامه پيدا كرد و هارون الرّشيدها، امينها، مأمونها، متوكّلها و امثال ايشان چه جنایاتی مرتکب شدند و سر از كجا درآوردند.
▫️لذا تقيّد توأمان به اين دو جنبه، در تلاش برای حفظ نظام دینی باید لحاظ گردد. قصدمان ايفای مسؤوليّت الهی در جهت جلب رضايت خداوند باشد و شيوههايی كه انتخاب میكنيم، شيوههای مورد تأييد پروردگار متعال و مشروع باشد. با عقل كوتاه بشری خود و با تأثيرپذيری از رفتار نظامهای غيردينی و غيرالهی، به شيوههايی متوسّل نشويم كه مورد تأييد خداوند نيست.
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channe