eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
179 عکس
152 ویدیو
32 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️به مناسبت سالروز رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) چهره نیلی کن ای صبح صادق نـــاله کن با گـــــــــلوی شقایق تا حضور ملائک ســــــــفر کن میهمان خــــــــــــدا را نظر کن 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
38.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هدف رسالت و بعثت انبیا: الهی کردن همه جنبه های انسان 🎙امام خمینی (ره) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅ رفتارهای ظاهری اثرگذار در روح و باطن 🔰امام خمینی(ره) بايد دانست كه به واسطه شدت اتصالى كه مابين ملك بدن و روح است- چنانچه در فلسفه اعلا ثابت است كه نفس داراى نشئات غيب و شهادت است، و آنْ عالى در عين دُنُوّ است و دانى در عين عُلُوّ است، و با وحدتْ تمام‏ قوا است- بنابراين، تمام آثار ظاهريه در روح، و آثار معنويه در ملك بدن سرايت مى‏كند. پس اگر كسى در حركات و سكنات مواظبت كند كه با سكونت و آرامش رفتار كند و در اعمال صوريه مانند اشخاص حليم رفتار كند، كم ‏كم اين نقشه ظاهر به روح سرايت كند و روح از آن متأثر شود، و نيز اگر مدّتى كظم غيظ كند و حلم را به خود ببندد، ناچار اين تحلّم به حلم منتهى شود و همين امرِ تكلّفىِ زورى امر عادى نفس شود، و اگر مدتى انسان، خود را به اين امر وادار كند و مواظبت كامل از خود كند و مراقبت صحيح نمايد، نتيجه مطلوبه البته حاصل شود، و در آثار شريفه اهل بيت وحى عليهم السلام اين علاج مذكور است. در وسائل، از نهج البلاغه نقل كند كه مولاى متّقيان عليه السلام فرمود: «اگر نمی ‏باشى حليم، پس حلم را به خود ببند؛ زيرا كه كم است كه كسى خود را شبيه به قومى كند مگر آن‏كه اميد است از آنان شود» و از حضرت صادق نيز روايت است كه «اگر حليم نيستى، تحلّم كن. (شرح حديث جنود عقل و جهل، ص:396 ) 🌐@masirekhodshenasi 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🏴 فرارسیدن سالروز شهادت، باب الحوائج، امام جوادالائمه علیه السلام را تسلیت باد. ✅ قالَ الامام الجواد(ع ) : مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنُوبِ أكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْجَلِ . كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۵۰ ⚫️ امام جواد (ع):فرا رسیدن مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه، بیشتر است تا مرگ طبیعی و عادی. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅گرایش طبیعی انسان به ازدواج (در بیان استاد مطهری) 🌸به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) ازدواج واقعاً پیمان دو رو است، نه همکاری و شرکتی! این دروغ است که ازدواج یک ارتباط شرکتی است و همین دروغ منشأ هزار حرف شده است. دو نفر می‌خواهند از وجود هم بهره‌مند شوند، این دو نفر را برای هم مثل دو شیء تصور کرده‌اند مثل این شرکت‌ها که انگار دو نفر می‌خواهند از هم سود ببرند، درحالیکه ازدواج مافوق سود است و در ضمن آن یگانگی در کار است. اصلاً ازدواج حقیقی همین است و پایه آن هم در طبیعت برای همین ریخته شده است نه اینکه به زور آن را به بشر تحمیل کرد. در کتاب «انسان موجود ناشناخته» خواندم و خود هم در این باره فکر کرده بودم که چرا ازدواج پیمانی مقدس در اسلام است، من چند رویکرد برای آن پیدا کردم، نخست اینکه ازدواج یک مکتب اخلاقی برای بشر است اولین گامی است که انسان از خودپرستی به سوی غیر دوستی بر می‌دارد یعنی انسان تا ازدواج نکرده در عالم خودخواهی است فقط درباره خود و لباس و شکم و دارایی و تفریح و گردش خود فکر می‌کند. اما زمانی که ازدواج می‌کند برای نخستین بار گامی به سوی غیر دوستی بر می‌دارد و به سرنوشت یک نفری آن طوری علاقه مند است که به سرنوشت خود علاقه مند است همانطور از سیری و پوشش و آرامش روحی خود لذت می‌برد درباره همسرش هم لذت می‌برد. در همین کتاب نوشته بود، افرادی که ازدواج نمی‌کنند همیشه نقیصه جسمی و روحی دارند و تا آخر عمر خام هستند. در بین روحانیون من نمونه‌هایی دیدم که اینها مردمان اهل سیر و سلوک بودند و ازدواج نکرده بودند اینها با سایر روحانیون و انسان‌های دیگر تفاوت داشتند. اینها شاید همه مکاتب سیر و سلوک را طی کرده بودند اما چون ازدواج نکرده بودند کارهای بچگانه می‌کردند. معمولاً اشخاصی که ازدواج نمی‌کنند یک وقت علاقه مخصوصی به حیواناتی مثل سگ و گربه پیدا می‌کنند علتش این است که به حسب غریزه باید این جای خالی پر شود، در خلقت و طبیعت در دل انسان جای خالی برای زن و فرزند گذاشته شده است و این طبیعی است که غیر از غریزه جنسی در روح و وجود انسان باید چنین علایقی با دوست داشتن کسی دیگر پر شود. 📌پی نوشت: در مورد دو پاراگراف آخر یعنی نقص انسان هایی که ازدواج نکرده اند و علاقه برخی از این افراد به حیوانات، امروزه این سخن استاد بیش از هر زمان، روشن شده است. گرایش به حیوانات در بین افراد ازدواج نکرده بیش تر است تا کسانی که تشکیل خانواده داده اند. البته مستحضر هستید در عالم انسانی قواعد کلی نیست و همواره موارد استثنا وجود دارد. در مورد نقص جسمی و روحی افرادی که ازدواج نکرده اند نیز ما بارها با چنین افرادی مواجه شده ایم، شاید به لحاظ اخلاقی و علمی مدارجی را کسب کرده اند ولی پختگی که باید ناشی از ازدواج در آنها حاصل شده باشد، وجود ندارد. یک خلا روحی و شخصیتی در این افراد مشهود است. باز در این مورد نیز قاعده کلی وجود ندارد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅ضرورت موعظه درونی (به مناسبت سالروز شهادت امام باقر -علیه السلام ) 🔰 مَن لَم یَجعَل لَهُ مِن نَفسِهِ واعِظا فَإنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنِیَ عَنهُ شَیئا. ✅کسی که واعظی درونی نداشته باشد، موعظه‌های مردم سودی به او نمی‌رساند.
🔴 (1) ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🔰الإمامُ عليٌّ( ع):النُّفُوسُ أشكالٌ، فما تَشاكَلَ مِنها اتَّفَقَ و الناسُ إلى أشكالِهِم أميَلُ.(بحار الأنوار/ ۷۴/ 188) 💬ترجمه:انسان ها اشکال مختلفی هستند. آنان كه هم شكل يكديگرند، با هم موافقت دارند و انسان ها، به هم شكلان خود، گرايش بيشترى دارند. 🔍شرح و توضیح: 🔹 «شَّكْل» به فتح به معنی شبیه، مثل، شکل و هیئت ، چیزی را با علامتی مشخص کردن و بستن پای چهارپایان است. طنابى را که با آن پاى چهارپا را مى‏بندند «شکال» مى‏گویند. (ر.ک: لسان العرب، ج‏11، 356) «شاکله» نیز ار این کلمه گرفته شده است. 🔹مراد از «شَّكْل» شکل ظاهری نیست. با توجه به کاربردهای متعدد می توان «شَّكْل» را در نسبت با انسان چنین معنا کرد: «شَّكْل» ساختار و شاکله خاص هر کس در جهان هستی است که متشکل از ادراکات، باورها، ملکات و رفتارهای و به طور کلی شخصیت خاص هر انسانی است که او را از دیگران متمایز کرده است آن گونه که اشکال هندسی از یکدیگر متمایز می شوند. 🔹معنی حدیث این است که هر انسانی، شکل خاص خود را دارد که شبیه و نظیری مانند او در خصوصیات و سجایا و خلقیات و... برای او یافت می شود. هر چه شکل انسان ها به همدیگر شبیه تر باشد انس و الفت آنها به همدیگر بیشتر است. انسان هایی که هم سنخ یکدیگر اند گرایش بیشتری به یکدیگر دارند. مضمون این روایت با روایاتی نظیر «الأرواح جنود مجندة » همپوشانی دارد. 🔹این حدیث دو دلالت دارد: الف)هر انسانی در هستی دارای شکل وجودی خاصی است. ب) برای هر کس در هستی نظیر و شبیهی که مناسب با شاکله او است وجود دارد. در این صورت مضمون این روایت به این روایت نزدیک است: إِنَّ اللَّهَ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- لَمْ يَخْلُقْكَ حَتّى‏ خَلَقَ لَكَ مَا يَحْتَمِلُكَ مِنْ شَكْلِكَ‏. (كافي، ج‏10، ص: 602 ) 🔹این حدیث گزارش از واقعیت است. معنی آن تایید هر نوعی از روابط انسان ها با یکدیگر نیست. ممکن است کسی شکل وجودی او جنبه سلبی داشته باشد. در این حالت به طور طبیعی به هم شکل و هم سنخ خود گرایش بیشتری دارد. اما این شخص برای اصلاح خود باید به ضد شکل وجودی خود ارتباط برقرار کند. اگر چه میل طبیعی او به جنبه سلبی بیشتر است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔴 (2) ✍️یادداشت: احمد شه گلی ✳️نکات کاربردی حدیث فوق 1️⃣برای شناخت نظیر شکل وجودی خودمان در هستی،باید ابتدا شکل خود را بشناسیم. تا من شکل خودم را نیابم نمی توانم شبیه شکل خودم را پیدا کنم! از این جا اهمیت خود شناسی روشن می شود. 2️⃣در انتخاب دوست و انتخاب همسر به شبیه شکل وجودی خود توجه کنیم. 3️⃣ بر روابط افراد انسانی در اجتماع بشری اصل موانست و موافقت در شخصیت حاکم است. به این معنی که برخی افراد با یکدیگر مانوس تر و برخی نامانوس هستند و همین سبب شکل گیری و استمرار روابط افراد با همدیگر می شود. برخی وقت ها ما انسان ها بدون دلیل احساس می کنیم با کسی مانوس تر و راحت تر هستیم. همچنین گاهی احساس می کنیم علاقه ای به برخی از اشخاص نداریم. در هر دو نوع علت آن دوری و نزدیکی افراد در شکل و شاکله وجودی است. 4️⃣شهودهای درونی افراد درباره موانست یا عدم موانست با دیگران، گاه کاملا درست و گاه کاملا غلط و متاثر از قضاوت زود هنگام، سطحی بینی، پیش فرض و سایر امور منحرف کننده گواهی دل است. 5️⃣اگر ابعاد شخصیتی انسان درست و متعادل رشد کرده باشد، معمولا شهود های او نیز صحیح است. در برخی از اشخاص چنین است که به جهت فراست شخصیتی که دارند می توانند در برخورد های اولیه، شناخت مناسبی از شاکله شخصیتی افراد به دست آورند و در برخی از افراد نیز با وجود ارتباط طولانی نمی توانند درک درستی از فرد داشته باشند. 6️⃣اگر شکل وجودی انسانی در برخی از جهات، منفی است باید در همان جنبه با کسی که ضد آن حالت را دارد، ارتباط داشته باشد، تا آن حالت در انسان تضعیف شود. کسی که شجاع نیست باید با شخص شجاع ارتباط داشته باشد. شخص تنبل باید با زرنگ و زیرک تعامل داشته باشد. اگر چه به لحاظ طبیعی میل به زرنگی ندارد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
با سلام و احترام. عیدتون مبارک! 🔹بنا داریم از امروز تا روز از ظرفیت کانال برای تبلیغ و بزرگداشت عید بزرگ ، اختصاص یابد. تبلیغ مطابق دستورات دینی و سفارش پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خطبه غدیر، یک رسالت همگانی است. 📌انشاالله از هر ظرفیتی که در اختیار داریم صدای ندای جهانی باشیم. 🔸تصور نکنیم تبلیغ غدیر، برعهده یک قشر خاص مثلا روحانیون است، بلکه همه ما نسبت به این موضوع مکلف به تبلیغ و روشنگری هستیم. از همراهی بزرگواران سپاسگزارم. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
taqarob3 - Ya ALI.pdf
13.25M
🔰 کتاب 👌 کتابی مصور و زیبا که روایتگر و فضائل علی(علیه السلام) است.💚 ❤️ 🎊
چگونه می توانیم باشیم؟ 1- اطعام به دوستان و اقوام در روز عید غدیر 2- برگزاری اجتماعات در شهر و روستا در روز عید غدیر 3- قرار دادن شیرینی و شکلات درب مغازه و منزل در روز عید غدیر 4- فعالیت در مورد غدیر در فضای مجازی و پیام رسان ها 5- هدیه دادن به همسایگان، دوستان، اقوام، رفتگر محله و... 6- تزئین ماشین در ایام غدیر 7- تزئین درب منزل یا آپارتمان 8- دیدار از بیماران در بیمارستان 9- پخش سرودهای غدیری در منزل 10- پوشیدن لباس نو ، لبخند و سرور .
🔰امام رضا(ع) درباره فضیلت : ✅ هرکس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیا و صدیقین غذا داده باشد(اقبال الاعمال، ج 1، ص465) 🔹 طبق روال هر ساله کمک به نیازمندان در روز عید غدیر جمع آوری می شود. 📌گزارشی از کار به عزیزانی که بیش از صد هزار داده اند اعلام خواهد شد. ✅ لطفا بعد از واریز اطلاع داده شود: @a_shahgoli 💳 شماره کارت شه گلی - بانک سپه. .