eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
183 عکس
153 ویدیو
32 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 کارگاه ۲ روزه روش پژوهش 📒 نکته‌ها و تجربه‌ها ❗️ با تأکید بر علوم اسلامی 📝 با تدریس استاد: دکتر احمد شه‌گلی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🗃 همراه با ارائه گواهی معتبر 🔰 اطلاعات تکمیلی در پوستر ◀️ محل برگزاری کلاس: اسکای روم👇👇 https://www.skyroom.online/ch/nahadfars/course-hall ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅لطافت نفس و خواسته های آن 🔰هر چه نفس آدمی شریف تر و عالی تر باشد، دوست داشتنی ها و خواسته های وی نیز لطیف تر و زیبا تر می شود. (ملاصدرا، ‌اسفار، ج 7،ص 165) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔴انواع انسان‌شناسي 🔈احمدحسين شريفي 🔶بخشي از درس‌گفتارهاي استاد شريفي دربارة انسان‌شناسي و علوم انساني 🔹انسان‌شناسی از يک جهت به دو قسم تقسيم مي‌شود: انسان‌شناسي کل‌نگر و انسان‌شناسي جزءنگر؛ 1️⃣ انسان‌شناسي کل‌نگر ناظر به انسان بماهو انسان است. نه مثلاً انسان از آن حيث که موجودي اقتصادي است يا انسان از آن حيث که موجودي اجتماعي است يا از آن حيث که موجودي سياسي است. اين نوع انسان‌شناسي؛ اولاً، تقدم رتبی و منزلتی بر انسان‌شناسی خرد و جزءنگر دارد. يعني ابتدا بايد اثبات شود که انسان‌، في‌المثل موجودي اجتماعي است، تا دانشي به نام جامعه‌شناسي منطق علمي خود را داشته باشد؛ يا ابتدا بايد ثابت شود که انسان موجودي سياسي است، تا دانشي به نام علوم سياسي بر پايه‌هاي منطقي محکمي استوار شود. ثانياً، نوع پاسخ به مسائل آن، ساختار علوم انسانی و اجتماعی را شکل می‌دهد. في‌المثل، کسي که انسان را موجودي انزواطلب و جمع‌گريز بداند، نسبت به کسي که انسان را موجودي اجتماعي و انزواگريز مي‌داند، نگاهي متفاوت به جامعه‌شناسي و روان‌شناسي خواهد داشت. 2️⃣ انسان‌شناسی جزءنگر (خرد) ناظر به ابعاد، ساحت‌ها و ويژگي‌هاي خاصي از انسان است؛ همۀ شاخه‌های علوم انسانی، انسان‌شناسی‌هاي خرد و جزءنگرند. در سايه پيدايش علوم انساني و تحقيقات گسترده‌اي که در هر يک از رشته‌هاي روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، اقتصاد، سياست، مديريت و امثال آن صورت گرفته است، در هيچ برهه‌اي از تاريخ تا اين اندازه آدميان از خود اطلاعات و شناخت‌هاي گسترده‌ نداشته‌اند. ابزارها و ادوات شناخت و مطالعه تجربي و ميداني و درون‌کاوانه دربارة انسان و کنش‌هاي انسان و علوم شناختي و امثال آن همگي در خدمت شناخت بيشتر و بيشتر انسان هستند. اما متأسفانه تاکنون اين شناخت‌هاي گسترده و غني نتوانسته اند عنای فکری درباره انسان پدید بیاورند. به تعبير ارنست کاسيرر «اگر نتوانيم صراط مستقيمي پيدا کنيم، علم يافتن واقعي به خصوصيات کلي فرهنگ انساني ممکن نخواهد بود و به غرق شدن در توده‌اي از معلومات جدا و پراکنده که به ظاهر فاقد هر گونه انسجام دروني هستند، ادامه خواهيم داد.» ماکس شلر هم مي‌گفت: «علوم تخصصي که پيوسته تعدادشان رو به افزايش است و با مسائل انسان سرو کار دارند، بيشتر پنهانگر ذات انسان در پردة حجاب‌اند تا روشنگر آن.» و مولوي اين حقيقت را که گسترش علم ملازم با خودشناسي و انسان‌شناسي نيست، چه زيبا بيان کرد: صد هزاران فصل داند از علوم جان خود را مي نداند آن ظلوم 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅ کرسی علمی ترویجی: تغذیه و تفکر (رویکرد فلسفی و دینی به چگونگی تاثیر تغذیه بر و انسان) 👤ارائه دهنده:دکتر احمد شه گلی (عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران) 👥 ناقدان: دکتر محمدعلی وطن دوست(استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه فردوسی) حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار(مدیر گروه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی) 🗂دبیر علمی :حسین لطیفی (معاونت پژوهشی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی) 📆زمان :یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ساعت ۱۲ 🏠مکان:بنیاد پژوهشهای اسلامی به صورت وبینار 👈 لینک ورود به جلسه : http://webinar.aqr.ir/bnd/ 🌐 🆔@ahmad_shahgol
✅عادت های انسان و منشا رفتار 🔰"همه ما گاهی علیرغم اینکه تجربه کاری را داریم اما باز خلاف آن عمل میکنیم. گاهی می دانیم این کار بد است ولی انجام می دهیم. اینکه سر آن چیست از نگاه بنده حقیقت این است که ما یک تمایلات نفسانی داریم که وقتی عادت شد، دیگر مخالفت کردن با آن مشکل است. و آنجا که حقایق با آن تمایلات نهادینه شده تزاحم پیدا میکند، مخالفت کردن با آن تمایلات منفی خیلی مشکل است. ریشه قضیه این است و علت این که این تمایلات منفی رشد می‌کند آن است اصولاً امثال ما نسبت بعضی حقایق دینی که جنبه ماوراء طبیعی دارد اکثراً ضعیف هستیم" 🎙 آیت الله مصباح یزدی(ره) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 🏴(به مناسبت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام ) 💠در طول تاریخ دو جبهه حق و باطل به صورت ها و در قالب افراد مختلف مبارزات و جنگ هایی علیه یکدیگر داشته اند. این جنگ ها گاه به اوج خود می رسید و صحنه های تاریخ سازی شکل می گرفت. از یک طرف آزاد مردان و انسان هایی الهی قرار داشتند که با رسالت های تاریخی خود زیباترین صحنه های انسانی را ترسیم می کردند و از طرف دیگر دنیاپرستان و مستکبران قرار داشتند که علیه جبهه حق انواع خونریزی ها و رذالت ها را بکار می گرفتند. 🔹 از ماجرای هابیل و قابیل، موسی و فرعون، امام علی(ع) و خوارج، امام حسین (ع) و یزید تا جریان داعش و سردار نمونه هایی از این فراز ها و فرودهای تاریخی جبهه حق و باطل هستند. 💢 به همان اندازه که یک طرف در اوج است به همان اندازه طرف مقابل در حضیض ذلت است. شهادت انسان های بزرگ دو جنبه از یک واقعیت است در یک طرف وجود شهید و در طرف دیگر خونخواران و ددمنشانی هستند که انسان های الهی را مانع استثمار خود می بینند. 🌀قتل انسان های الهی کار هر کسی نیست، انسان باید خیلی پست شده باشد تا بتواند انسانی که تمام عمر خود را در راه حق و حقیقت فعالیت کرده را به شهادت برساند. همان گونه که محبت اولیا الهی مرتبه ای از کمال است که انسان ها بهره های مختلفی دارند، قتل اولیا الهی نیز مرتبه ای از شقاوت است که انسان باید خیلی تنزل پیدا کرده تا بتواند چنین کاری کند. در نازل ترین درجه قاتلین حجت الهی قرار دارند که بر اساس روایات متعددی مسیر تولد قاتلان انبیا و حجج الهی (علیهم السلام) از مجرای حلال صورت نگرفته است. ♻️ نمونه والایی انسانیت در این قرن است و مقابل او قاتل آن قرار دارد که در صورت شبیه خوک و در سیرت بدتر از آن است. البته قاتل او فرد نبود بلکه جریان و سیستم فکری آمریکایی-اسرائیلی بود. ✅ یکی از محبوب ترین شخصیت بین المللی است. از محبوبیتش جهانی وی تا تقید و دینداری ایشان تا طرح ها و برنامه های شگفت آور و اعتراف دشمنان به مجد و بزرگی ایشان، از او شخصیتی استثنایی ساخته بود. ایشان نمونه والایی انسانی در قرن حاضر است که می تواند در ابعاد جهانی الگو قرار گیرد. 🔶(وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.) 🔹 بخت بازآید از آن در که یکی چون تو درآید روی میمون تو دیدن در دولت بگشاید 🔹صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید 🔹این لطافت که تو داری همه دل‌ها بفریبد وین بشاشت که تو داری همه غم‌ها بزداید ✍️یادداشت 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
- Sardare Delha.mp3
11.13M
🎵آهنگ زیبای سردار دلها 🔳در رثای سردار پر افتخار جهان اسلام. سردار سلیمانی. 🔹شادی روح سردار سلیمانی صلوات.
🔰نشست علمی با موضوع 📚چگونه فلسفه بخوانیم؟ 🔹 با حضور دکتر احمد شه گلی(عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) زمان : جمعه ۱۷ دی ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ مکان برگزاری : اسکای روم لینک :👇 🆔https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 🆔
🔴ظاهر و باطن انسان؛ دوگانگی یا وحدت؟ 🖊احمدحسين شريفي 🔸آيا مي‌توان افراد را با رفتارهاي ظاهري‌شان قضاوت کرد؟ و آيا وضعيت ظاهري را مي‌توان نشانه‌اي براي شناخت ايمان و باورهاي باطني دانست؟ 🔸بسياري، معتقدند هرگز نمي‌توان از ظاهر افراد، سطح ايمان و تقواي آنان را سنجيد! زيرا ايمان مربوط به «دل» است و «دل» امري باطني است.اما؛ اولاً، در برخي روايات آمده است که حقيقت ايمان همان عمل و رفتار است؛ «الايمان عملٌ کلّه» و اساساً باوري که در رفتارها و کنش‌های انسان نمود نداشته باشد، باور نيست. ثانياً، انسان داراي هويتي يکپارچه است؛ اما اين هويت او سه لايه و سه سطح مترتب بر هم دارد؛ لاية زيرين «باورها و بينش‌ها و نگرش‌ها»ي اوست؛ لاية مياني را «گرايش‌ها و احساسات و عواطف و هيجانات و پسندها و ناپسندها»ي او تشکيل مي‌دهد و لاية رويين و ظاهري هويت او را «رفتارها و کنش‌هاي اختياري» او شکل مي‌دهند. بر اين اساس مي‌توان گفت ظاهر انسان نه تنها نشانة باطن؛ بلکه خود باطن اوست، اما در عالم محسوس. به تعبير عرفاي الهي، ظاهر انسان همان باطن اوست اما در نشئة مُلک و باطن انسان نيز همان ظاهر اوست اما در نشئة ملکوت. و به تعبير عاميانه «از کوزه برون همان تراود که در اوست». 🔸براي مطالعه بيشتر در اين باره، به مقالة اينجانب با عنوان «سبک زندگي به عنوان شاخصي براي ارزيابي سطح ايمان» در مجله معرفت فرهنگي اجتماعي، شماره 11، 1391، ص49-62، رجوع کنيد. براي دريافت اصل مقاله اينجا را کليک کنيد👈: http://ensani.ir/fa/article/322432 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰گزارش کرسی تغذیه و تفکر: 👇👇 🆔https://b2n.ir/d76400 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟 تفاوت بهشت و جهنم در وضع انسان است. 🔹آیت الله حائری شیرازی 🌐 🆔@ahmad_shahgol
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نسبت حقیقت انسان با مذکر و مونث 🎙آیت الله جوادی آملی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli