سخنرانی افتتاحیه نشست تخصصی «سیاستهای اقتصادی» (Trimmed).mp3
9.42M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع: تحلیل بهانههای دولتمردان جمهوری اسلامی برای استنکاف از عمل به راهبردها و سیاستهای اقتصاد اسلامی
🔸 و ضرورت عمل به نسخههای #اقتصاد_اسلامی برای عدالتگستری و مبارزه ریشهای با فساد
تاریخ: ۶/ ۵/ ۱۴۰۰
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ببینید چگونه از بیتالمال پابرهنگان و ستمدیدگان برای خود میبرند و میدوزند و میچاپند!!!
🔸چقدر قانونمند و با آرامش و با سلام و صلوات میدزدند!!!
🔷آیا کسی پیدا میشود این اموال حرام را از حلقوم این زالوها و امثال آنها بیرون بکشد و امید و اعتماد را به مردم برگرداند؟
#فساد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶کسانی که برای شادی دیگران و نشاندن لبخند بر لبان دردمندان و کاستن از درد و رنجهای رنجوران، از بهترین داشتههای خود «انفاق» میکنند، از جمله بهترین آدمیاناند.
🌹لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليم (آلعمران، ۹۲)
#انفاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سخنی با آیتالله رئیسی
🖊احمدحسین شریفی
🔶این روزها همه چشمها به تیم اقتصادی دولت سیزدهم دوخته شده است که آیا آیتالله رئیسی میتواند تیمی هماهنگ و کارآمد و توانمند در حل مشکلات کمرشکن اقتصادی شکل دهد یا خیر؟ کسی دغدغه تیم فرهنگی و سیاسی و علمی دولت سیزدهم را ندارد یا بسیار به ندرت این دغدغهها مطرح میشود!
با شناختی که از آیتالله رئیسی دارم، بسیار امیدوارم که چنین نگاه تکبعدی و تنگی بر ذهن ایشان حاکم نباشد. بلکه با نگاهی جامع و همهجانبهنگر به چینش همکاران خود اقدام کند. همکارانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم اگر دارای «نگاه انقلابی» و «روحیة انقلابی» و «عمل جهادی» باشند میتوانند «ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفتة اسلامی» تبدیل کنند.
🔶بدین منظور چند نکته را متذکر میشوم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید:
اولاً، تمرکز بر تیم اقتصادی و بیتوجهی به تیم فرهنگی و سیاسی و علمی هرگز نمیتواند همان تیم اقتصادی را هم موفق کند. در جهان کنونی «اقتصاد» بدون «فرهنگ» و «سیاست» و «آموزش و پرورش» و «نهاد علم» و «نهاد رسانه» اقتصادی ناکارآمد و ضد عدالت خواهد بود.
ثانیاً، در مواجهه با «جنگ اقتصادی» تنها با اتکای بر ابزارهای اقتصادی هرگز نمیتوان موفق شد. جنگ اقتصادی دشمن ابزارها و نیروهایی چون «جنگ فرهنگی» و «جنگ رسانهای» و «جنگ شناختی» و «جنگ سیاسی» و «جنگ علمی» دارد و الا هرگز نمیتوانست این حد از موفقیت را به دنبال داشته باشد. «دفاع اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» نیز بدون به کارگیری و مدیریت هماهنگ و یکپارچه چنین نیروهایی هرگز موفق نخواهد شد.
ثالثاً، از مهمترین حوزههای اشتغالزایی، حوزه «دانش» و «رسانه» و «فرهنگ» است. این حوزهها سالانه ظرفیت ایجاد دهها هزار شغل پایدار را دارند. در سالیان گذشته «اقتصاد فرهنگ» متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. با تقویت نگاه بینالمللی در حوزه فرهنگ و صادرات فرهنگی و با بهرهگیری از فضای مجازی به راحتی میتوان هم اشتغال ایجاد کرد و هم فرهنگ ایرانی اسلامی را در عرصه بینالملل فعال کرد و هم عزت فرهنگی ایرانی و اسلامی را تأمین نمود و همه جبهه مقاومت را از حیث فرهنگی تقویت کرد.
رابعاً، «عدالت اقتصادی» منهای «عدالت فرهنگی» و «عدالت علمی» و «عدالت رسانهای» و «عدالت سیاسی»، سرابی بیش نیست. باید نگاهی عادلانه به خود عدالت اجتماعی داشته باشیم. «عدالت اجتماعی» به عنوان یکی از برترین و اصلیترین اهداف انقلاب اسلامی، یک بسته هماهنگ است. تمرکز بر عدالت اقتصادی و بیتوجهی به عدالت فرهنگی و سیاسی و علمی و آموزشی و رسانهای، نه تنها ما را به عدالت اقتصادی نمیرساند بلکه نتیجهای جز ظلم اجتماعی نخواهد داشت.
خامساً، سربسته میگویم، ایجاد شغل و مسکن اگر بدون توجه به ابعاد فرهنگی و تربیتی و سبکساز این دو حوزه مهم باشد، این «خدمات اقتصادی» را به «خسارتهای فرهنگی» تبدیل خواهد کرد.
#اقتصاد
#فرهنگ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شهرت و حقانیت
✍️احمدحسین شریفی
🔶مشهور بودن يک رأي و عقيده، هرگز به معناي درست بودن آن نيست و اکثريت هرگز مساوي با حقانيت نبوده و نيست. نهي از سخن گفتن دربارة اموري که به آنها علم نداريم خود دليلي واضح براي پرهيز از شهرتزدگي است. امام علی علیه السلام ميفرمايد:
لَا تُخْبِرْ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ عِلْماً؛
از چيزي که کاملاً مطمئن نيستي، خبر نده.
به تعبير مولوي:
کرد مردي از سخنداني سؤال
حق و باطل چيست اي نيکو مقال
گوش را بگرفت وگفت اين باطل است
چشم حق است و يقينش حاصل است
در حديثي ديگر از امام علي علیه السلام چنين نقل شده است:
اعقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيل؛
چون حديثي را شنيديد آن را فهم و رعايت کنيد، نه بشنويد و روايت کنيد که راويان علم بسيارند و به کار بندان آن اندک در شمار.
(بخشی از کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی)
#اخلاق
#اخلاق_علم
#شهرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶سنجابها برای ذخیره زمستان خود، دانههای درختان را در زیر درختان پنهان میکنند، اما در ایام زمستان به دلیل «بینیازی» یا «فراموشی» به سراغ آنها نمیروند، همین مسأله یکی از عوامل شکلگیری جنگلهای کوهستانی و غیر کوهستانی بلوط بوده است!
🔷تکتک کارهای فردی و اجتماعی ما نیز چه بدانیم و چه ندانیم آثار دنیوی و اخروی خود را دارند. خوشا به حال کسانی که کار خیر میکنند و هرگز سراغی از آن نمیگیرند و یا آن را فراموش میکنند، روزی باغها و گلستانهایی از خیر و خوبی را به آنان نشان خواهند داد و به آنان میگویند که اینها نتایج و محصولات آن خوبیهای شماست.
تو نیکی میکن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
🔶خدای متعال وعده داده است که صدقات و خیرات و خوبیها را رشد میدهد: «يُرْبِي الصَّدَقات».
#صدقه
#سنجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴روایتی غریب و سوزناک از وقایع بعد از شهادت شیخ فضل الله نوری (۱۱ مرداد ۱۲۸۸)، کیفیت غسل و کفن و دفن ...:
🔸در اثر تلاطم و طوفان یک مرتبه طناب از گردن آقا پاره شد و نعش به زمین افتاد. جنازه را آوردند توی حیاط نظمیه مقابل در حیاط روی یک نیمکت گذاشتند جمعیت کثیری ریخت توی حیاط محشری برپا شد مثل مور و ملخ از سر و کول هم بالا می رفتند همه می خواستند خود را به جنازه برسانند دور نعش را گرفتند و آنقدر با قنداق تفنگ و لگد به نعش زدند که خونابه از سر و صورت و دماغ و دهانش روی گونه ها و محاسنش سرازیر شد . هر که هر چه در دست داشت میزد آنهایی هم که دستشون به نعش نمیرسید تف میانداختند
به همه مقدسات قسم که در این ساعت گودال قتلگاه را به چشم خودم دیدم یک مرتبه دیدم یک نفر از سران مجاهدین مرد تنومند و چهارشانه بود وارد حیاط نظمیه شد غریبه بود جلو آمد بالای جنازه ایستاد جلوی همه دکمه های شلوارش را باز کرد و روبروی اینهمه چشم شُر شُر به سر و صورت آقا شاشید!
▪️تحویل جنازه
عدهای از صاحب نفوذها یپرم ارمنی را از عواقب سوزاندن نعش شیخ و تحویل ندادن می ترسانند . یپرم راضی میشود و می گوید : بسیار خوب ... به نظمیه تلفون کنید که لاشه را به صاحبانش رد کنند. سه نفر از بستگان شیخ شهید و سه نفر از نوکر هایش توی آن تاریکی توپخانه در گوشهای با یک تابوت منتظر تحویل جنازه بودند. آقا لخت و عور آن گوشه همینطور افتاده بود لا اله الا الله جنازه را در تابوت گذاشتیم و با دو مجاهد ما را راهی کردند.
▪️جنازه را وارد حیاط خلوت خانه شیخ کردند. شیخ ابراهیم نوری از شاگردان شیخ جنازه را غسل داد.
بعد کفن کردیم و بردیم در اطاق پنج دری میان دو حیاط کوچک پنهان کردیم.
سر مجاهد ها را گرم کردیم. بعد تابوت را با سنگ و کلوخ و پوشال و پوشاک پر و سنگین کردیم.
یک لحاف هم تا کرده روی آن کشیدیم تابوت قلابی را با آن دو نگهبان سر قبر آقا فرستادیم. متولی قبرستان که در جریان بود مثلاً نعش را دفن کردو آن دو نگهبان با تابوت به نظمیه برگشتند.
صبح اوستا اکبر معمار آمد و درهای اطاق پنج دری را تیغه کردیم و رویش را گچکاری کردیم.
♦️دو ماه بعد از شهادت شیخ در اتاق پنج دری را شکافتیم جنازه در آن هوای گرم همانطور تر و تازه مانده بود. جنازه را از آنجا برداشتیم و به اتاقی دیگر آن سوی حیاط منتقل کردیم و دوباره تیغه کردیم.
♠️ کم کم مردم فهمیدند که نعش شیخ نوری در خانه است می آمدند پشتدیوار فاتحه می خواندند و می رفتند. از گوشه و کنار پیغام میدادند امامزاده درست کردید؟! ۱۸ ماه از شهادت شیخ گذشته بود. بازاری ها بخیال میافتند دیوار را بشکافند و جنازه را برداشته دورشهر بیفتند و وااسلاما و واحسینا راه بیندازند. پیراهن عثمان برای مقصد خودشان.
🕌حاج میرزا عبدالله سبوحی واعظ میگوید یک روز زمستانی خانم شیخ مرا خواست. دیدم زار زار گریه میکند گفت دیشب مرحوم آقا رو خواب دیدم که خیلی خوش و خندان بود ولی من گریه میکردم آقا به من گفت گریه نکن همان بلاهایی را که سر سیدالشهدا آوردند ، سر من هم آوردند. اینها می خواهند نعش مرا در بیاورند زود آن را به قم بفرست.
همان شب تیغه را شکافتیم و نعش را در آوردیم. با اینکه دو تابستان از آن گذشته بود و جایش هم نمناک بود اما جسد پس از ۱۸ ماه همانطور تر و تازه مانده بود فقط کفن کمی زرد شده بود به دستور خانم دوباره کفن کردیم و نمد پیچ نمودیم به مسجد یونس خان بردیم و صبح به اسم یک طلبه که مرده آنرا با درشکه به امامزاده عبدالله بردیم و صبح جنازه را با دلیجان به طرف حضرت معصومه حرکت دادیم.
شیخ شهید در زمان حیات خود در صحن مطهر برای خودش مقبرهای تهیه کرده بود و به سید موسی متولی آن گفته بود این زمین نکره یک روز معرفه خواهد شد
نزدیک قم کاغذ به متولی نوشتیم که زنی از خاندان شیخ فوت کرده می خواهیم در مقبره شیخ دفنش کنیم و به هادی پسر شیخ سپردیم در هنگام دفن جلو نیاید تا فکر کنند واقعا میت زن است و قضیه لو نرود. شب جنازه در مقبره ماند صبح خیلی سریع قبری به حد نصاب شرعی کندیم و با مهر تربتی که خانم داده بود جنازه را درون قبر گذاشتیم نعش پس از ۱۸ ماه کمترین بوی عفونتی نداشت.
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.
این آیه ای است که روی قبر شهید حاج #شیخ_فضلالله_نوری نوشته شده است .
📗کتاب «سرّ دار» به قلم تندرکیا نوه شیخ شهید& نشر صبح ۱۳۸۹/ چاپ سوم - ص ۵۲ - ۷۲
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸عاقبت فرهنگ فردگرایی و زندگی حیوانی و بلکه رباتوار آدمیان؛
🔸نتیجه عینی نهادینه شدن فرهنگ «به من چه» و «به تو چه» و فرهنگ «من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش»
#فردگرایی
#بیتفاوتی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔶خواندن این کتاب را به همه کسانی که دنبال راه و روشی واقعی و تجربهشده برای کسب «موفقیت» هستند پیشنهاد میدهم.
🔶به همه استادان حوزه و دانشگاه، به طلاب و دانشجویان، به صنعتگران و شرکتهای دانشبنیان و به ویژه به همه دولتمردان.
#موفقیت
لینک خرید اینترنتی #کتاب:
https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4560
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶با اینکه گیاهان در ظاهر عقل و شعور ندارد، اما همواره در جستجوی نورند. به همین دلیل در زیر سختترین سنگها و فولادیترین درپوشها هم اگر روزنهای به سوی نور بیابند، به سوی آن حرکت میکنند.
🔶خدای متعال نور است:
اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض(نور، ۳۵)
وحی الهی نور است:
قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبين(مائده، ۱۵)
پیامبران الهی واسطههای نورند:
يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبينا(نساء، ۱۷۴)
🔷به راستی آدمیان که به عقل و خرد خود میبالند، چرا با وجود صدها روزنه و راه، بسیاری از آنان به سوی نور حرکت نمیکنند؟!
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون (انفال، ۲۲)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقدی به سخنان رؤسای مجلس و قوه قضائیه در مراسم تحلیف
🖊احمدحسین شریفی
🔶با ابراز تأسف میگویم که سخنان رئیسان محترم مجلس و قوه قضاییه در مراسم تحلیف و در حضور نمایندگان بیش از هفتاد کشور دنیا، بسیار ضعیف بود! در شأن انقلاب و جمهوری اسلامی ایران نبود. محور اصلی سخنان آنان موضوعاتی مثل فساد در حکومت و مشکلات متراکم معیشتی و بیکاری و تأثیرگذاری تحریمها و امثال آن بود!
🔹ای کاش این عزیزان مشاورانی خردمند و زمانشناس میداشتند تا به آنان بگویند «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد».
🔹ای کاش مشاورانشان به آنان میگفتند طرح چنین سخنانی در چنین مجلسی، اعلان علنی ضعف و ناتوانی است و با جایگاه محوری جمهوری اسلامی در منطقه و جهان سازگار نیست!
🔹ای کاش مشاورانشان به آنان میگفتند در این جلسه باید از قدرت جمهوری اسلامی و فرصتهای مادی و معنوی آن و ظرفیتهای بینظیر علمی و انسانی و معنوی آن سخن بگویند!
🔹ای کاش مشاورانشان به آنان میگفتند که این مجلس جای کنایه زدنهای حزبی و جریانی و سیاسی به گروهها و احزاب رقیب و دولت بیکفایت یازدهم و دوازدهم نیست!
🔹و ای کاش و ای کاش و ای کاش ...
🔶اما درود بر آیتالله رئیسی چه سخنان عمیق و دقیق و حسابشدهای بیان کردند. از قدرت ایران و جایگاه ایران و میراث بینظیر ایران اسلامی و ایران قرن پانزدهم و ایران تمدنساز سخن گفت. او هم از دشمنیهای دشمنان و تحریمها سخن گفت اما عزتمندانه و شجاعانه. او گفت علیرغم مشکلات، ملت ایران همچنان عزتمند و مقاوم و دانشپایه در حال حرکت به جلو است. او از نگاه بینالمللی جمهوری اسلامی سخن گفت او از عدالت جهانی سخن گفت. او از مقاومت در برابر ظلم و جنایت در هر جای جهان سخن گفت. او از حمایت قاطع از مظلومان و مقاومت در برابر ظالمان در سراسر گیتی سخن گفت. او از آزادیهای اجتماعی و فرهنگی ملت سخن گفت. او از اقامه آرمانهای انقلاب و تحقق اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی سخن گفت. او از قدرت منطقهای و جدیت در ارتباطات منطقهای سخن گفت. در یک جمله او با بیاناتی عزتمندانه و جهادی نشان داد که هم خود از عقلانیت سیاسی و بصیرت و زمانشناسی برخوردار است و هم مشاورانی عاقل و خردمند دارد. الحمدلله.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای مشترک نظریه پردازان ۱ (Trimmed).mp3
14.47M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای #اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس نوزدهم:
ویژگیهای مشترک نظریهپردازان بخش اول
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔷تنها چیزی که میتواند یک جامعه را از درون تهی کند و همه هویت تاریخیاش را از آن بگیرد، «عدم آگاهی» است.
اذهان خاموش و غیر عمیق، نه تنها روشنیبخش نیستند که حتی قدرت درک روشنایی را هم ندارند.
#بصیرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای مشترک نظریهپردازان ج۲ (Trimmed).mp3
10.25M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیستم: ویژگیهای مشترک نظریهپردازان بخش دوم
#اجتهاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مطالعه خود
🖊احمدحسین شریفی
🔶هر کدام از ما نیاز داریم که لحظات و بلکه ساعاتی در روز را به مطالعه خودمان بپردازیم. به مطالعه بینشها، گرایشها و کنشهای خود. به مطالعه احساسات، عواطف و هیجانات خود.
🔶باید بدانیم که آیا حالات درونی و رفتارهای بیرونی ما در مسیر تکامل خود واقعیمان هست یا خیر.
🔶بدون چنین مطالعه روزانهای، نمیتوان امیدی به پیشرفت و تکامل شخصیت خود داشته باشیم.
به تعبیر زیبا و بسیار پرمغز #امام_حسین(ع) انسان چیزی جز همین روزها و ساعاتی که در اختیار دارد نیست:
«يَابنَ آدَمَ، إنَّما أنتَ أيّامٌ، كُلَّما مَضى يَومٌ ذَهَبَ بَعضُكَ؛ اى زاده آدم! تو همين روزها هستی. هر روزى كه برود، بخشى از تو مىرود.» بدون مطالعه خود هرگز نمیتوانیم بفهمیم که چه بخشی از ما گذشته است و همچنین نمیدانیم که بخشهای دیگر را چگونه باید بگذرانیم.
#خودشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️لباس شهرت در کلام امام حسین
🖊احمدحسین شریفی
🔶«لباس شهرت» یا پوششهای نامتعارف، موجب انگشتنما شدن و جلب توجه دیگران میشود. مرد یا زنی که تلاش میکند توجهات دیگران را به ظاهر و پوشش خود جلب کند، آرام آرام حیا و عفت اجتماعی خود را از دست میدهد و کسی که حیا و عفت نداشته باشد، دین و ایمان خود را از دست میدهد و کسی که دین نداشته باشد، هیچ حد و مرزی برای سقوط او نمیتوان تصویر کرد.
🔶نهي شديد پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) از پوشيدن «لباس شهرت» را نيز ميتوان در همين مسئله ديد.
◾️#امام_حسين(ع) در اين باره ميفرمايد:
مَنْ لَبِسَ ثَوْباً يَشْهَرُهُ كَسَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَوْباً مِنْ نَارٍ.
کسي که لباسي بپوشد که او را انگشتنما کند، خداوند در روز قيامت لباسي از آتش بر او ميپوشاند.
◾️در حديثي ديگر از آن حضرت چنين نقل شده است که در اين باره فرمودهاند:
مَنْ لَبِسَ مَشهُوراً مِنَ الثِيابِ أعْرَضَ اللهُ عنه يومَ القِيامة؛
کسي که لباس انگشتنما بپوشد، خداوند در روز قيامت از او روي ميگرداند.
#شهرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️خدمت به خلق در منطق حسینی
🖊احمدحسین شریفی
◾️یکی از مهمترین ویژگیهای زیست اسلامی، خیرخواهی و خدمت به خلق است. در منطق اسلام همه آفریدههای الهی، به مثابه فرزندان و اهل و عیال خداوند هستند و به همین دلیل محبوبترین آدمیان نزد خداوند کسانیاند که بیشتر خیر و منفعت را برای آفریدههای خداوند داشته باشند: شخصي از رسولاکرم(ص) پرسيد: «مَنْ أَحَبُّ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ؟» آن حضرت در پاسخ فرمودند: «أَنْفَعُ النَّاسِ لِلنَّاسِ»
این حقیقت را در گفتار و کردار امام حسین(ع) نیز مشاهده میکنیم:
1️⃣#امام_حسين عليه السلام در بخشي از دعاي عرفه، از خداوند ميخواهد: «اقْضِ لَنَا الْخَيْرَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ الْخَيْر؛ خداي براي ما خير مقرر کن و ما را از اهل خير قرار ده»
2️⃣منطق حسين اين است که نياز ديگران به ما، از نعمتهاي الهي است که بايد به استقبال آن رفت. و در اين راه نبايد هرگز احساس ملالت و خستگي و افسردگي و دلتنگي کرد: «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِكُم»
3️⃣بعد از شهادت آن حضرت، وقتي عدهاي از قبيلة بنياسد ميخواستند پيکر بيسر ابيعبدالله را دفن کنند، در کنار همة زخمهايي که بر بدن مبارک آن حضرت وارد شده بود، بر روي دوش آن حضرت آثار زخم کهنه مشاهده کردند؛ از امام زين العابدين علت را جويا شدند، آن حضرت فرمود: «اين آثار بردوش کشيدن صدقات و مايحتاج زندگي زنان بيسرپرست، يتيمان و تنگدستان است که آن حضرت در مدينه انجام ميداد.»
4️⃣کسي نزد امام حسين بود و معتقد بود که در خدمترساني به مردم و گرهگشايي از کار آنان بايد ميان خوبان و بدان و شايستگان و ناشايستگان تفکيک قائل شد، به همين دليل به آن حضرت عرض کرد، کار خير و خدمت را بايد براي کسي انجام داد که شايستگي و اهليت آن را داشته باشد و نه نسبت به هر کسي زيرا «إِنَّ الْمَعْرُوفَ إِذَا أُسْدِيَ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ ضَاعَ» به این معنا که کار خوب اگر نسبت به نااهل صورت گیرد، هدر رفته است. اما امام حسين(ع) چنین نگاهی را نادرست دانست و فرمود: «لَيْسَ كَذَلِكَ وَ لَكِنْ تَكُونُ الصَّنِيعَةُ مِثْلَ وَابِلِ الْمَطَرِ تُصِيبُ الْبَرَّ وَ الْفَاجِرَ؛ چنین نیست؛ کار خوب همچون باران زیاد و تند است که بر نیک و بد میبارد.» یعنی در خدمت به خلق محاسبات عقیدتی و قومیتی و ملی و صنفی و امثال آن را باید کنار گذاشت.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای مشترک نظریهپردازان ج۳ (Trimmed).mp3
12.24M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و یکم: ویژگیهای مشترک نظریهپردازان: بخش سوم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶آیتالله بهجت میفرمود «تنها چیزی که قطعا برای انسان میماند دوستیها و دشمنیهایش است.»
🔶خدایا شاهد باشد ما دوست حسین و حسینیان هستیم. خدایا ما مشتاق زیارت قبر حسین(ع) هستیم. روزیمان گردان.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔶سفیر جدید انگلیس در نخستین روزهای فعالیت خود در ایران این عمل خبیثانه را انجام داد، هر چند با عذرخواهی او و سفیر نادان روسیه از این رفتار، سایر قدرتها اجمالاً فهمیدند که در دوران حاکمیت تفکر انقلابی در ایران، سفیران کشورهای بزرگ هم حتی نمیتوانند یک عکس جهتدار با همدیگر بگیرند!
🔶اما اگر من به جای مسؤولان وزارت خارجه بودم بلافاصله این بچه روباه را به عنوان یک عنصر نامطلوب به همان جزیرهای که از آنجا آمده است، باز میگرداندم تا حساب کار دست بقیه روباهان و روبهصفتان هم بیاید.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️امام حسین و پرنده کوکَر
🖊احمدحسین شریفی
◾️«قَطا» که در زبان فارسی به آن «کوکَر» یا «سنگخوارک» میگویند پرندهای از خانواده کوکران است. در ویژگیهای این پرنده گفتهاند: چشمانی تیزبین دارد به گونهای که از ارتفاع بسیار بالا و از فاصلههای بسیار دور وجود آب را تشخیص میدهد؛ در شناخت آبها و چشمهسارها و راهها مهارت دارد. دهها کیلومتر به سراغ آب میرود و بدون آنکه مسیر را اشتباه کند مجددا به آشیانه خود بازمیگردد. در قدیم کاروانها با صدای کوکر متوجه وجود آب و چشمه میشدند. گفته میشود که از خوف صیادان آرامش ندارد و فقط اواخر شب میخوابد. و برای خوابیدن سر خود را در سوراخی میکند و این بدان دلیل است که صیادان از طریق چهره و صدایش او را میشناسند.
◾️روز عاشورا در آخرین وداع وقتی سکینه از #امام_حسین خواست که آنان را به مدینه باز گرداند آن حضرت فرمود: «هَيْهَاتَ لَوْ تُرِكَ الْقَطَا لَنَامَ؛ افسوس! اگر پرنده قطا را وامىگذاشتند، در آشیانه خویش مىآرمید.».
◾️استفاده امام از این ضرب المثل و تشبیه خود به پرنده کوکر، معانی و دلالتهای فراوانی دارد. حسین چراغ هدایت است و حسینیان هرگز راه را با چاه اشتباه نمیگیرند. اهل ظلمت گمان میکردند با شهادت حسین، هدایتگری و بصیرت حسینی را هم از میان میبرند! در حالی که به تعبیر زیبای یکی از نویسندگان: «یزید «بووود»، اما حسین «مااااند»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️روح بلند پیشوای تاریخپژوهان معاصر به پیشوایان معصومش پیوست
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون
رحلت محقق کمنظیر تاریخ اسلام، پیشوا و معلم بزرگ تاریخپژوهان معاصر، استاد مهدی پیشوایی، ضایعهای جبرانناپذیر برای حوزههای علمیه و پژوهشگران تاریخ اسلام است: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة»
سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب
لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن
فروتنی و تواضعی مثالزدنی، ادب رفتاری و گفتاری فراموشناشدنی، صبوری و بردباری در پژوهش، روحیه علمی سیریناپذیر، تعهد و وجدان کاری درسآموز، حضور با روحیه و مجاهدانه در خط مقدم پاسخ به پرسشها و شبهههای تاریخی تا واپسینروزهای حیات، شاگردپروری و نظم در تحقیق و مدیریت از ویژگیهای علمی و اخلاقی آن مرد بزرگ بود. او تا واپسین روزهای حیات پربرکت خویش علیرغم کسالتهای شدیدی که سالیان اخیر داشت، از پژوهش و تحقیق در تاریخ اسلام و پاسخ به سؤالات و شبهههای تاریخی هرگز احساس خستگی نکرد. مدیریت مجدانه و مشتاقانه و محققانه پروژه سنگین مقتل جامع سیدالشهداء، سردبیری عالمانه نشریه علمیپژوهشی «تاریخ در آیینه پژوهش» و مدیریت منظم و هوشمندانه گروه تاریخ اسلام موسسه امام خمینی و حضور هفتگی منظم و محققانه چند ساله در برنامه پرسمان تاریخی رادیو معارف و دهها کتاب ارزشمند و صدها مقاله علمی و پژوهشی در موضوعات مختلف تاریخ اسلام و تربیت دهها محقق و اندیشمند تاریخپژوه از برکات وجودی آن مرد بزرگ بود.
این مصیبت جانکاه را به خانواده ایشان و حوزه علمیه قم و فرزندان علمی پرشمار ایشان به ویژه حجج اسلام دکتر محمدرضا جباری، دکتر حامد منتظریمقدم، دکتر جواد سلیمانی امیری، دکتر محسن رنجبر و دکتر علی امینرستمی تسلیت میگویم.
✍️احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️به یاد سعيد بن عبدالله حنفي
🖊احمدحسین شریفی
◾️یکی از محبوبترین شهدای کربلا برای من سعید بن عبدالله حنفی است؛ آرزویم آن است که دربهشت همنشین او باشم. این مرد از جمله کسانی بود که دعوتنامه کوفیان برای امام حسین(ع) را از کوفه به مکه برد (فاصله کوفه تا مکه حدود ۲۵۰ فرسخ است یعنی ۱۵۰۰ کیلومتر) سپس همراه مسلم بن عقیل از مکه به کوفه آمد (۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) و در کوفه تلاش زیادی کرد که شیعیان را دور مسلم گرد آورد. بعد از شهادت مسلم بن عقیل، در آن جو خفقان و حکومت نظامی مخفیانه از کوفه به سوی مکه شتابان رفت تا خبر شهادت مسلم را به #امام_حسین بدهد. در میانه راه به کاروان امام رسید و خبر را داد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر) و سپس همراه با امام مجددا به سوی کربلا آمد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) یعنی این مرد بزرگ در چند ماه مانده به عاشورا، فقط ۶۰۰۰ هزار کیلومتر در خدمت امام حسین(ع) سواره و پیاده دویده است!
◾️معرفت او در شب عاشورا دیدنی بود. وقتی امام اصحاب خود را جمع کرد و فرمود:
«من ياراني باوفاتر و بهتر از ياران خود سراغ ندارم، و خانداني نيكوتر و مهربانتر از خاندان خود نديدهام، خدايتان از جانب من پاداش نيكو بدهد. بدانيد كه من ميدانم فردا سرنوشت ما با اين دشمنان چه خواهد شد. اكنون به همه شما اجازه رفتن ميدهم، پس همه آزاديد كه برويد و بيعتي از من بر گردن شما نيست. شب همه جا را فراگرفته است پس [از تاريكي شب استفاده كنيد] و هر كدام از شما که قدرت دارد دست مردي از اهلبيت مرا بگيرد و در اين تاريکي متفرّق شويد [و به هر سو كه ميخواهيد برويد]. اين مردم مرا ميخواهند و اگر به من دست يابند، با بقيّه كاري نخواهند داشت.»
هر کدام از اهل بیت و اصحاب بزرگ امام سخنانی گفتند. در این میان سعید بن عبدالله حنفی پیش از زهیر بن قین به پا خواست چنین عرضه داشت:
«لا و اللَّهِ يا ابنَ رسول اللَّهِ لا نُخلِّيكَ أبداً حتّى يعلَم اللَّهُ أنَّا قد حفظنا فيك وصيّة رسوله محمّد صلى الله عليه و آله، و لو علمت أنِّي أُقتل فيك، ثمّ أُحيا ثمّ أُحرق حيّاً، ثمّ أُذرَّى، يفعل بي ذلك سبعين مرّة ما فارقتك حتّى ألقى حمامي دونك، فكيف أفعل و إنّما هي قتلة واحدة، ثمّ أنال الكرامة الّتي لا انقضاء لها أبداً؛ نه، به خدا اي پسر پيغمبر، ما هرگز تو را رها نميكنيم تا خداوند بداند كه ما در غياب پيامبرش از تو محافظت كرديم و اگر بدانم كه در راه تو كشته ميشوم و سپس زنده ميشوم و سوزانده ميشوم و سپس ذرّات وجودم را به باد ميدهند و هفتاد بار با من چنين ميشود، از تو جدا نميشوم تا آنكه در ركاب تو كشته شوم. چرا چنين نكنم با اينكه يك كشته شدن بيش نيست و به دنبال آن عزّتي جاودانه خواهد بود.»
ظهر عاشورا سعید بن عبدالله حنفی و زهیر بن قین و عدهای دیگر از یاران، سپر دفاعی نماز امام حسین شدند. هر تیری که به سوی امام روانه میکردند سعید بن عبدالله خود را جلوی آن میگرفت. برخی را با سپر برخی را با بازو و برخی را با سینه خود گرفت. همین که نماز امام پایان یافت، سعید بن عبدالله هم بر زمین افتاد در حالی که افزون بر همه جراحات و زخمهایی که برداشته بود، ۱۳ تیر در بدن مبارکش فرو رفته بود!
شرط عقلست که مردم بگريزند از تير
من گر از دست تو باشد مژه بر هم نزنم
#عاشورا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اینها دختربچههای پابرهنه بشاگرد هستند
بسيار اميدواریم که دولت سیزدهم بیش از آنکه در اندیشه راضی کردن گروههاي پرتوقع سیاسی و سلبرتیهایی سیریناپذیر و یأسآفرین سینمایی و غیرسینمایی، باشد در اندیشه خدمت به محرومان و پابرهنگانی باشد که متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم هم محرومیتشان و هم تعدادشان بیش از گذشته شد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان تأمل انگیز شیخ عدنان عرعور از بزرگان وهابیت و مدافعان جدی داعش، درباره عزاداری برای #امام_حسین علیه السلام:
«هر کسی از شهادت حسین محزون نشود (نه خوشحالی کند)، گمراه، منافق و احتمالا کافر است؛ اما هرکسی خوشحال بشود، قطعا کافر است»
ابن تیمیه بنیان گذار فکر وهابیت نیز تصریح می کند:
وَأَمَّا مَنْ قَتَلَ " الْحُسَيْنَ " أَوْ أَعَانَ عَلَى قَتْلِهِ أَوْ رَضِيَ بِذَلِكَ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ؛ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفًا وَلَا عَدْلًا. لعنت خدا و ملاَئکه و همه مردمان بر کسی که حسین را کشته یا کمکی بر قتل حسین کرده و یا به قتل حسین رضایت داده است. خداوند از چنین افرادی هیچ عملی را قبول نمیکند» (مجموع الفتاوي، ابن تيميه، ج4، کتاب مفصل الاعتقاد، ص487)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹