🖊احمدحسین شریفی
🔷تنها چیزی که میتواند یک جامعه را از درون تهی کند و همه هویت تاریخیاش را از آن بگیرد، «عدم آگاهی» است.
اذهان خاموش و غیر عمیق، نه تنها روشنیبخش نیستند که حتی قدرت درک روشنایی را هم ندارند.
#بصیرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای مشترک نظریهپردازان ج۲ (Trimmed).mp3
10.25M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیستم: ویژگیهای مشترک نظریهپردازان بخش دوم
#اجتهاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مطالعه خود
🖊احمدحسین شریفی
🔶هر کدام از ما نیاز داریم که لحظات و بلکه ساعاتی در روز را به مطالعه خودمان بپردازیم. به مطالعه بینشها، گرایشها و کنشهای خود. به مطالعه احساسات، عواطف و هیجانات خود.
🔶باید بدانیم که آیا حالات درونی و رفتارهای بیرونی ما در مسیر تکامل خود واقعیمان هست یا خیر.
🔶بدون چنین مطالعه روزانهای، نمیتوان امیدی به پیشرفت و تکامل شخصیت خود داشته باشیم.
به تعبیر زیبا و بسیار پرمغز #امام_حسین(ع) انسان چیزی جز همین روزها و ساعاتی که در اختیار دارد نیست:
«يَابنَ آدَمَ، إنَّما أنتَ أيّامٌ، كُلَّما مَضى يَومٌ ذَهَبَ بَعضُكَ؛ اى زاده آدم! تو همين روزها هستی. هر روزى كه برود، بخشى از تو مىرود.» بدون مطالعه خود هرگز نمیتوانیم بفهمیم که چه بخشی از ما گذشته است و همچنین نمیدانیم که بخشهای دیگر را چگونه باید بگذرانیم.
#خودشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️لباس شهرت در کلام امام حسین
🖊احمدحسین شریفی
🔶«لباس شهرت» یا پوششهای نامتعارف، موجب انگشتنما شدن و جلب توجه دیگران میشود. مرد یا زنی که تلاش میکند توجهات دیگران را به ظاهر و پوشش خود جلب کند، آرام آرام حیا و عفت اجتماعی خود را از دست میدهد و کسی که حیا و عفت نداشته باشد، دین و ایمان خود را از دست میدهد و کسی که دین نداشته باشد، هیچ حد و مرزی برای سقوط او نمیتوان تصویر کرد.
🔶نهي شديد پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) از پوشيدن «لباس شهرت» را نيز ميتوان در همين مسئله ديد.
◾️#امام_حسين(ع) در اين باره ميفرمايد:
مَنْ لَبِسَ ثَوْباً يَشْهَرُهُ كَسَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَوْباً مِنْ نَارٍ.
کسي که لباسي بپوشد که او را انگشتنما کند، خداوند در روز قيامت لباسي از آتش بر او ميپوشاند.
◾️در حديثي ديگر از آن حضرت چنين نقل شده است که در اين باره فرمودهاند:
مَنْ لَبِسَ مَشهُوراً مِنَ الثِيابِ أعْرَضَ اللهُ عنه يومَ القِيامة؛
کسي که لباس انگشتنما بپوشد، خداوند در روز قيامت از او روي ميگرداند.
#شهرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️خدمت به خلق در منطق حسینی
🖊احمدحسین شریفی
◾️یکی از مهمترین ویژگیهای زیست اسلامی، خیرخواهی و خدمت به خلق است. در منطق اسلام همه آفریدههای الهی، به مثابه فرزندان و اهل و عیال خداوند هستند و به همین دلیل محبوبترین آدمیان نزد خداوند کسانیاند که بیشتر خیر و منفعت را برای آفریدههای خداوند داشته باشند: شخصي از رسولاکرم(ص) پرسيد: «مَنْ أَحَبُّ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ؟» آن حضرت در پاسخ فرمودند: «أَنْفَعُ النَّاسِ لِلنَّاسِ»
این حقیقت را در گفتار و کردار امام حسین(ع) نیز مشاهده میکنیم:
1️⃣#امام_حسين عليه السلام در بخشي از دعاي عرفه، از خداوند ميخواهد: «اقْضِ لَنَا الْخَيْرَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ الْخَيْر؛ خداي براي ما خير مقرر کن و ما را از اهل خير قرار ده»
2️⃣منطق حسين اين است که نياز ديگران به ما، از نعمتهاي الهي است که بايد به استقبال آن رفت. و در اين راه نبايد هرگز احساس ملالت و خستگي و افسردگي و دلتنگي کرد: «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِكُم»
3️⃣بعد از شهادت آن حضرت، وقتي عدهاي از قبيلة بنياسد ميخواستند پيکر بيسر ابيعبدالله را دفن کنند، در کنار همة زخمهايي که بر بدن مبارک آن حضرت وارد شده بود، بر روي دوش آن حضرت آثار زخم کهنه مشاهده کردند؛ از امام زين العابدين علت را جويا شدند، آن حضرت فرمود: «اين آثار بردوش کشيدن صدقات و مايحتاج زندگي زنان بيسرپرست، يتيمان و تنگدستان است که آن حضرت در مدينه انجام ميداد.»
4️⃣کسي نزد امام حسين بود و معتقد بود که در خدمترساني به مردم و گرهگشايي از کار آنان بايد ميان خوبان و بدان و شايستگان و ناشايستگان تفکيک قائل شد، به همين دليل به آن حضرت عرض کرد، کار خير و خدمت را بايد براي کسي انجام داد که شايستگي و اهليت آن را داشته باشد و نه نسبت به هر کسي زيرا «إِنَّ الْمَعْرُوفَ إِذَا أُسْدِيَ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ ضَاعَ» به این معنا که کار خوب اگر نسبت به نااهل صورت گیرد، هدر رفته است. اما امام حسين(ع) چنین نگاهی را نادرست دانست و فرمود: «لَيْسَ كَذَلِكَ وَ لَكِنْ تَكُونُ الصَّنِيعَةُ مِثْلَ وَابِلِ الْمَطَرِ تُصِيبُ الْبَرَّ وَ الْفَاجِرَ؛ چنین نیست؛ کار خوب همچون باران زیاد و تند است که بر نیک و بد میبارد.» یعنی در خدمت به خلق محاسبات عقیدتی و قومیتی و ملی و صنفی و امثال آن را باید کنار گذاشت.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای مشترک نظریهپردازان ج۳ (Trimmed).mp3
12.24M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و یکم: ویژگیهای مشترک نظریهپردازان: بخش سوم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
10.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶آیتالله بهجت میفرمود «تنها چیزی که قطعا برای انسان میماند دوستیها و دشمنیهایش است.»
🔶خدایا شاهد باشد ما دوست حسین و حسینیان هستیم. خدایا ما مشتاق زیارت قبر حسین(ع) هستیم. روزیمان گردان.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔶سفیر جدید انگلیس در نخستین روزهای فعالیت خود در ایران این عمل خبیثانه را انجام داد، هر چند با عذرخواهی او و سفیر نادان روسیه از این رفتار، سایر قدرتها اجمالاً فهمیدند که در دوران حاکمیت تفکر انقلابی در ایران، سفیران کشورهای بزرگ هم حتی نمیتوانند یک عکس جهتدار با همدیگر بگیرند!
🔶اما اگر من به جای مسؤولان وزارت خارجه بودم بلافاصله این بچه روباه را به عنوان یک عنصر نامطلوب به همان جزیرهای که از آنجا آمده است، باز میگرداندم تا حساب کار دست بقیه روباهان و روبهصفتان هم بیاید.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️امام حسین و پرنده کوکَر
🖊احمدحسین شریفی
◾️«قَطا» که در زبان فارسی به آن «کوکَر» یا «سنگخوارک» میگویند پرندهای از خانواده کوکران است. در ویژگیهای این پرنده گفتهاند: چشمانی تیزبین دارد به گونهای که از ارتفاع بسیار بالا و از فاصلههای بسیار دور وجود آب را تشخیص میدهد؛ در شناخت آبها و چشمهسارها و راهها مهارت دارد. دهها کیلومتر به سراغ آب میرود و بدون آنکه مسیر را اشتباه کند مجددا به آشیانه خود بازمیگردد. در قدیم کاروانها با صدای کوکر متوجه وجود آب و چشمه میشدند. گفته میشود که از خوف صیادان آرامش ندارد و فقط اواخر شب میخوابد. و برای خوابیدن سر خود را در سوراخی میکند و این بدان دلیل است که صیادان از طریق چهره و صدایش او را میشناسند.
◾️روز عاشورا در آخرین وداع وقتی سکینه از #امام_حسین خواست که آنان را به مدینه باز گرداند آن حضرت فرمود: «هَيْهَاتَ لَوْ تُرِكَ الْقَطَا لَنَامَ؛ افسوس! اگر پرنده قطا را وامىگذاشتند، در آشیانه خویش مىآرمید.».
◾️استفاده امام از این ضرب المثل و تشبیه خود به پرنده کوکر، معانی و دلالتهای فراوانی دارد. حسین چراغ هدایت است و حسینیان هرگز راه را با چاه اشتباه نمیگیرند. اهل ظلمت گمان میکردند با شهادت حسین، هدایتگری و بصیرت حسینی را هم از میان میبرند! در حالی که به تعبیر زیبای یکی از نویسندگان: «یزید «بووود»، اما حسین «مااااند»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️روح بلند پیشوای تاریخپژوهان معاصر به پیشوایان معصومش پیوست
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون
رحلت محقق کمنظیر تاریخ اسلام، پیشوا و معلم بزرگ تاریخپژوهان معاصر، استاد مهدی پیشوایی، ضایعهای جبرانناپذیر برای حوزههای علمیه و پژوهشگران تاریخ اسلام است: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة»
سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب
لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن
فروتنی و تواضعی مثالزدنی، ادب رفتاری و گفتاری فراموشناشدنی، صبوری و بردباری در پژوهش، روحیه علمی سیریناپذیر، تعهد و وجدان کاری درسآموز، حضور با روحیه و مجاهدانه در خط مقدم پاسخ به پرسشها و شبهههای تاریخی تا واپسینروزهای حیات، شاگردپروری و نظم در تحقیق و مدیریت از ویژگیهای علمی و اخلاقی آن مرد بزرگ بود. او تا واپسین روزهای حیات پربرکت خویش علیرغم کسالتهای شدیدی که سالیان اخیر داشت، از پژوهش و تحقیق در تاریخ اسلام و پاسخ به سؤالات و شبهههای تاریخی هرگز احساس خستگی نکرد. مدیریت مجدانه و مشتاقانه و محققانه پروژه سنگین مقتل جامع سیدالشهداء، سردبیری عالمانه نشریه علمیپژوهشی «تاریخ در آیینه پژوهش» و مدیریت منظم و هوشمندانه گروه تاریخ اسلام موسسه امام خمینی و حضور هفتگی منظم و محققانه چند ساله در برنامه پرسمان تاریخی رادیو معارف و دهها کتاب ارزشمند و صدها مقاله علمی و پژوهشی در موضوعات مختلف تاریخ اسلام و تربیت دهها محقق و اندیشمند تاریخپژوه از برکات وجودی آن مرد بزرگ بود.
این مصیبت جانکاه را به خانواده ایشان و حوزه علمیه قم و فرزندان علمی پرشمار ایشان به ویژه حجج اسلام دکتر محمدرضا جباری، دکتر حامد منتظریمقدم، دکتر جواد سلیمانی امیری، دکتر محسن رنجبر و دکتر علی امینرستمی تسلیت میگویم.
✍️احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️به یاد سعيد بن عبدالله حنفي
🖊احمدحسین شریفی
◾️یکی از محبوبترین شهدای کربلا برای من سعید بن عبدالله حنفی است؛ آرزویم آن است که دربهشت همنشین او باشم. این مرد از جمله کسانی بود که دعوتنامه کوفیان برای امام حسین(ع) را از کوفه به مکه برد (فاصله کوفه تا مکه حدود ۲۵۰ فرسخ است یعنی ۱۵۰۰ کیلومتر) سپس همراه مسلم بن عقیل از مکه به کوفه آمد (۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) و در کوفه تلاش زیادی کرد که شیعیان را دور مسلم گرد آورد. بعد از شهادت مسلم بن عقیل، در آن جو خفقان و حکومت نظامی مخفیانه از کوفه به سوی مکه شتابان رفت تا خبر شهادت مسلم را به #امام_حسین بدهد. در میانه راه به کاروان امام رسید و خبر را داد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر) و سپس همراه با امام مجددا به سوی کربلا آمد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) یعنی این مرد بزرگ در چند ماه مانده به عاشورا، فقط ۶۰۰۰ هزار کیلومتر در خدمت امام حسین(ع) سواره و پیاده دویده است!
◾️معرفت او در شب عاشورا دیدنی بود. وقتی امام اصحاب خود را جمع کرد و فرمود:
«من ياراني باوفاتر و بهتر از ياران خود سراغ ندارم، و خانداني نيكوتر و مهربانتر از خاندان خود نديدهام، خدايتان از جانب من پاداش نيكو بدهد. بدانيد كه من ميدانم فردا سرنوشت ما با اين دشمنان چه خواهد شد. اكنون به همه شما اجازه رفتن ميدهم، پس همه آزاديد كه برويد و بيعتي از من بر گردن شما نيست. شب همه جا را فراگرفته است پس [از تاريكي شب استفاده كنيد] و هر كدام از شما که قدرت دارد دست مردي از اهلبيت مرا بگيرد و در اين تاريکي متفرّق شويد [و به هر سو كه ميخواهيد برويد]. اين مردم مرا ميخواهند و اگر به من دست يابند، با بقيّه كاري نخواهند داشت.»
هر کدام از اهل بیت و اصحاب بزرگ امام سخنانی گفتند. در این میان سعید بن عبدالله حنفی پیش از زهیر بن قین به پا خواست چنین عرضه داشت:
«لا و اللَّهِ يا ابنَ رسول اللَّهِ لا نُخلِّيكَ أبداً حتّى يعلَم اللَّهُ أنَّا قد حفظنا فيك وصيّة رسوله محمّد صلى الله عليه و آله، و لو علمت أنِّي أُقتل فيك، ثمّ أُحيا ثمّ أُحرق حيّاً، ثمّ أُذرَّى، يفعل بي ذلك سبعين مرّة ما فارقتك حتّى ألقى حمامي دونك، فكيف أفعل و إنّما هي قتلة واحدة، ثمّ أنال الكرامة الّتي لا انقضاء لها أبداً؛ نه، به خدا اي پسر پيغمبر، ما هرگز تو را رها نميكنيم تا خداوند بداند كه ما در غياب پيامبرش از تو محافظت كرديم و اگر بدانم كه در راه تو كشته ميشوم و سپس زنده ميشوم و سوزانده ميشوم و سپس ذرّات وجودم را به باد ميدهند و هفتاد بار با من چنين ميشود، از تو جدا نميشوم تا آنكه در ركاب تو كشته شوم. چرا چنين نكنم با اينكه يك كشته شدن بيش نيست و به دنبال آن عزّتي جاودانه خواهد بود.»
ظهر عاشورا سعید بن عبدالله حنفی و زهیر بن قین و عدهای دیگر از یاران، سپر دفاعی نماز امام حسین شدند. هر تیری که به سوی امام روانه میکردند سعید بن عبدالله خود را جلوی آن میگرفت. برخی را با سپر برخی را با بازو و برخی را با سینه خود گرفت. همین که نماز امام پایان یافت، سعید بن عبدالله هم بر زمین افتاد در حالی که افزون بر همه جراحات و زخمهایی که برداشته بود، ۱۳ تیر در بدن مبارکش فرو رفته بود!
شرط عقلست که مردم بگريزند از تير
من گر از دست تو باشد مژه بر هم نزنم
#عاشورا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اینها دختربچههای پابرهنه بشاگرد هستند
بسيار اميدواریم که دولت سیزدهم بیش از آنکه در اندیشه راضی کردن گروههاي پرتوقع سیاسی و سلبرتیهایی سیریناپذیر و یأسآفرین سینمایی و غیرسینمایی، باشد در اندیشه خدمت به محرومان و پابرهنگانی باشد که متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم هم محرومیتشان و هم تعدادشان بیش از گذشته شد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹