eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
353 عکس
366 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ احمدحسین شریفی 🔻علیرغم اینکه «عصر جدید» را عصر رسانه‌های «ارتباط جمعی» نامیده‌اند اما شاهد کمترین سطح «روابط» میان آدمیان هستیم. عصر جدید «عصر انتقال داده»هاست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✳️ سازمان بسیج فرهنگیان برگزار می‌کند ✅ همایش ملی معلمان گام دوم انقلاب اسلامی افسران سپاه پیشرفت کشور 🔶 با سخنرانی تعدادی از فرهیختگان از جمله: 1️⃣ آیت الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 با موضوع تعلم و تربیت اسلامی و انقلابی از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) 🗓 جمعه 1401/5/7 2️⃣ حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دبیر مجمع عالی علوم انسانی 🔷 با موضوع: تربیت اسلامی در مقابله با تربیت سکولار 🏢 تهران، اردوگاه شهید باهنر 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🔶تحلیلی خواندنی از تصویر بالا سال ۱۹۳۷ در انگلستان مسابقه میان تیم‌ چلسی و چارلتون به دلیل مه‌گرفتگی شدید در حالی که ۱-۱ مساوی بودند، در دقیقه ۶۰ متوقف شد. اما «سم بارترام » دروازه‌بان چارلتون که چندین بار طی مسابقه شاهد ناپدید و دوباره پدیدارشدن بازیکنان بود، تا ۱۵ دقیقه پس از سوت توقف بازی، با تصور اینکه توپ در سمت حریف دست به دست می‌شود، همچنان درون دروازه خود ماند (همین تصویر بالا) او به علت سروصدای زیاد پشت دروازه، صدای سوت داور را نشنیده بود و با آمادگی کامل، درون دروازه ایستاده و با دقت به جلو نگاه می‌کرد تا به گمان خودش در برابر شوت‌های حریف غافلگیر نشود. وقتی ۱۵ دقیقه بعد، پلیس ورزشگاه به او نزدیک شد و خبر لغو مسابقه را داد، سم بارترام با اندوه گفت: «چه غم‌انگیز است که دوستانم مرا فراموش کردند در حالی‌که من داشتم از دروازه آنها حراست می‌کردم. در طول این مدت فکر می‌کردم تیم ما در حال حمله است و مجال نزدیک شدن به دروازه‌مان را به آنها نمی‌دهند!» 🔹در میدان زندگی چه بسیار بزرگانی که از دروازه ما با غیرت و تلاش حراست کردند اما با مه‌آلود شدن شرایط خیلی‌ها میدان را خالی کردند و آنها را تنها گذاشتند. 🔻نکته: اکثر افراد با خواندن این داستان احساس سم بارترام (دروازه‌بان) بودن بهشون دست میده که توسط دیگران فراموش شده‌ یا می‌شوند. اما واقعیت اینه که عموم ما آدم‌ها از قبیل اون ده نفر «فراموش‌کننده» هستیم. نه اون یک نفر «فراموش شده»!! حواسمون به دروازه‌بان‌های زندگیمون باشه؛ بخصوص وقتی هوا مه‌آلود است و آنها به وضوح دیده نمی‌شوند. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinshari
🔴شرط علمی و عملی «حکمت» از نگاه سهروردی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در موارد متعددی می‌گوید کسی که اولاً، از نظر علمی به مقام درک «خمیره واحد حکمت» در میان همه اقوام و ملل از یونان باستان گرفته تا چین و هند و مصر و ایران باستان و حکمت زردشتی و حکمت اسلام نرسیده باشد و ثانیاً، از نظر عملی هم بر جسم و روح خود مسلط نباشد، «حکیم» نیست. به تعبیر دیگر به اعتقاد شیخ اشراق حکیم کسی است که در کنار برخورداری از بالاترین سطح معرفت نظری، از عمیق‌ترین‌ تجربه‌های معنوی نیز برخوردار باشد. یعنی هم در «بحث» و «تعقل» و «استدلال» قوی باشد و هم در «تأله» و «اخلاق» و «معنویت». در کتاب التلویحات درباره لزوم برخورداری حکیم از تجارب معنوی و عرفانی عمیق چنین می‌نویسد: «و لا يكون الانسان من الحكماء ما لم يحصل له ملكة خلع البدن و الترقّى؛ فلا يلتفت الى هؤلاء المتشبّهة بالفلاسفة المخبّطين المادّيّين، فانّ‌ الامر اعظم مما قالوا؛ مادامی که ملکه خلع بدن و ترقی به عالم بالا برای انسان حاصل نشود از حکما شمرده نخواهد شد. به این فیلسوف‌نماهای (مشائيان) آشفته‌مغز و دلبسته به ماده ننگرید؛ حقایق فراتر از چیزی است که آنها می‌گویند.» در المشارع و المطارحات در این باره می‌گوید: و اسم الحكيم لا يطلق الا على من له مشاهدة للامور العلوية و ذوق مع هذه الأشياء و تالّه؛ نام حکیم جز برای کسی که اهل مشاهده امور علوی و اهل ذوق و تأله باشد، اطلاق نمی‌شود در پایان المشارع و المطارحات هر دو شرط را به اختصار بیان می‌کند: «و لا يعدّ الانسان فى الحكماء ما لم يطّلع على الخميرة المقدّسة، و ما لم يخلع و يلبس.؛ انسان از حکما نیست مادام که بر آن «خمیره مقدسه» آگاه نباشد و مادام که نتواند «خلع بدن» کند و دوباره به آن باز گردد. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinshari 🌹
🔻همایش ملی «بزرگداشت شیخ اشراق» به کوشش معاونت پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری ستاد ملی بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی، هشتم مردادماه ۱۴۰۱ ساعت ‌‏۱۶:۰۰ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن برگزار می‌شود. 🔻سخنرانان : ۱) حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۲) غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۳) محمود شالویی دستیار ویژه وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴) احمدحسین شریفی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۵) نجفقلی حبیبی عضو هیأت امنای موسسه حکمت سهروردی، ۶) منوچهر صدوقی‌سها پژوهشگر و مدرس حکمت اسلامی، ۷) غیاث‌الدین طه محمدی رئیس بنیاد بوعلی سینا، ۸) قاسم پورحسن استاد دانشگاه علامه طباطبایی، ۹) انشاءالله رحمتی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۰) سید محمد علی دیباجی استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، ۱۱) حسن سیدعرب عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام، ۱۲) سیما نوربخش پژوهشگر و مدرس حکمت اشراق ۱۳) سعید انواری استاد دانشگاه علامه طباطبایی 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سیر مطالعاتی «حکمت اشراق» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شیخ اشراق (۵۴۹-۵۸۷ق) در مقدمه کتاب حکمة الاشراق سیر مطالعاتی حکمت خود را به این صورت بیان کرده است: «و قد رتّبت لكم قبل هذا الكتاب و فى اثنائه عند معاوقة القواطع عنه كتبا على طريقة المشّائين و لخّصت فيها قواعدهم، و من جملتها المختصر الموسوم ب‍‌ «التلويحات اللوحيّة و العرشيّة» المشتمل على قواعد كثيرة و لخّصت فيها القواعد مع صفر حجمه، و دونه «اللمحات» و صنّفت غيرهما» با توجه به متن فوق می‌توان سیر مطالعاتی پیشنهاد شده از سوی خود سهروردی را برای فهم حکمه الاشراق به این صورت بیان کرد: سیر اول: اللمحات===» التلویحات اللوحیة و العرشیة===» حکمة الاشراق در عین حال، شیخ اشراق در مقدمه کتاب ارزشمند «المشارع و المطارحات» و در توصیف کتاب می‌گوید این کتاب هر چند حاوی آراء و اندیشه‌های ویژه خودم هم هست؛ اما شاکله حکمت مشاء را حفظ کرده و خیلی از فلسفه مشاء فاصله نگرفته است. به یک معنا کتاب المطارحات را حلقه واسط میان حکمت مشائین و حکمه الاشراق دانسته و به همین دلیل مطالعه آن را شرط فهم حکمة الاشراق دانسته است: «و من لم يتمهّر فى العلوم البحثية به فلا سبيل له الى كتابى الموسوم بحكمة الاشراق، و هذا الكتاب ينبغى ان يقرأ قبله و بعد تحقيق المختصر الموسوم بالتلويحات؛ و کسی که با این کتاب در دانش‌های بحثی مهارت نیافته است راهی به کتاب من، موسوم به حکمت الاشراق ندارد. و شایسته است که این کتاب یعنی المطارحات پیش از آن، و پس از تحقیق در کتاب مختصری که التلویحات نام دارد خوانده شود.» بر این اساس می‌توان آن سیر مطالعاتی پیشین را به این صورت تکمیل کرد: سیر دوم: اللمحات===» التلویحات اللوحیة و العرشیة===» المشارع و المطارحات===» حکمة الاشراق در عین حال، با مراجعه به کتاب المقاومات می‌بینیم که جایگاه آن را در میان آثار فلسفی خود، به مثابه تکمله‌ای بر التلویحات دانسته است: «هذا مختصر يجرى من كتابى الموسوم بالتلويحات مجرى اللواحق، و فيه اصلاح ما يحتاج الى اصلاحه ممّا كان الأوّلون يرسلونه ارسالا و لم يتيسّر ايراده فى التلويحات لشدّة ايجازها فلم يكن يلامها ما يحتاج الى اقلّ‌ بسط‍‌، و الايجاز فى مواقع تدارك السهو فى العظيمات لا يفيد، فاوردناه هاهنا مضموما اليه نكتا مشهورة، و سمّيته المقاومات مستعينا باللّه و متوكّلا عليه» بر این اساس می‌توان سیر مطالعاتی حکمت اشراق را به پیشنهاد خود به این شکل بیان کرد: سیر سوم و کامل: اللمحات===» التلویحات اللوحیة و العرشیة===» المقاومات===» المشارع و المطارحات===» حکمة الاشراق البته این سیر مطالعاتی بدان معنا نیست که سیر تاریخی تدوین آنها نیز به همین شکل بوده است. زیرا آنگونه که از کتاب مطارحات اصطیاد می‌شود، حکمة الاشراق پیش از المشارع و المطارحات نوشته شده است. شیخ اشراق در مطارحات می‌نویسد: «و قد حرّرنا ما فتح اللّه علينا من هذه العلوم الشريفة خاصّة و ما اوتى من قبلنا اجماله، و اوتينا بسطه. و بيانه فى كتابنا الموسوم بحكمة الاشراق، و وضعنا له خطّا خاصّا لئلاّ يطلع عليه الاّ من يريد قيّم الكتاب بعد ان يجد فيه الشرائط‍‌ «وَ مَنْ‌ لَمْ‌ يَجْعَلِ‌ اللّهُ‌ لَهُ‌ نُوراً فَما لَهُ‌ مِنْ‌ نُورٍ» (۴۰/۲۴).» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
💢 احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران: سهروردی در قله حکمت و فلسفه اسلامی و ایرانی قرار دارد. 🟧 احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه، در روز هشتم مرداد و به مناسبت بزرگداشت سهروردی سخنرانی کردند. همایش ملی «بزرگداشت شیخ اشراق» توسط معاونت پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری ستاد ملی بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی عصر دیروز شنبه هشتم مرداد ۱۴۰۱ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور برگزار شد. احمدحسین شریفی یکی از سخنرانان این نشست بود. وی سخنان خود را در موضوع درس‌هایی که می‌توان از سهروردی آموخت بیان کرد. وی گفت: سهروردی در قله حکمت و فلسفه اسلامی و ایرانی قرار دارد. او یک نظریه‌پرداز و صاحب یک مکتب فلسفی است. حدود ۳۶ سال سن داشت که به شهادت رسید. چگونه ممکن است که شخصی در این سن به جایگاه رفیع در حوزه اندیشه برسد و تا قرن‌ها نامش بر تارک اندیشه فلسفی بدرخشد؟ وی افزود: قطعاً رسیدن به این جایگاه مقدمات فراوانی می‌خواهد و پیش‌نیازهای علمی و عملی فراوانی برای آن لازم است و خود او در آثار خود به این پیشنیازها اشاره می‌کند... 🔴 ادامه خبر (https://www.irip.ac.ir/fa/news/368)
السلام علیک یا اباعبدالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل تصویری سخنرانی استاد شریفی درباره شیخ شهاب‌الدین در «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» تاریخ: ۸ مرداد ۱۴۰۱ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📣 سلسله‌نشست‌های مجازی حسینیه حکمت به مناسبت دهه محرم و به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🎤سخنرانی استاد احمدحسین شریفی با موضوع «تحلیل چرایی «تعدد قرائت‌ها» از واقعه عاشورا» (سه‌شنبه، 11 مرداد، ساعت 12) برای شرکت در سخنرانی‌‌ها، از اینجا وارد شوید. www.irip.ac.ir/u/136 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴به یاد «حکیم مجاهد مدافع حرم»، شهید محمدامین کریمیان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پیکر پاک و مطهر شهید محمدامین کریمیان پس از شش سال چشم‌انتظاری به وطن بازگشت و تا چند روز آینده در شهر شهیدپرور بهنمیر به خاک سپرده خواهد شد. نام و یاد او شش سال است که بیش از پیش فضای دل آشنایان و دوستانش را روشن کرده است و «تربت پاک» او نیز زین پس «تا قیامت، مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان» خواهد بود. شهید کریمیان، حکیمی جوان بود که افزون بر سرآمدی علمی و نظری در میان هم‌کلاسی‌های خود، در «حکمت عملی» و «فلسفه عملی جهاد و شهادت» نیز «به غمزه مسأله‌آموز صد مدرس» شد. «ادب»، «حجب و حیا»، «متانت در گفتار و رفتار»، «جدیت در درس و کار»، «امید به آینده»، «وظیفه‌شناسی و تکلیف‌مداری»، «عشق به اهل بیت»، «تیزهوشی»، «فطانت» و «خوش‌فهمی» از بارزترین ویژگی‌های شهید کریمیان بود. او بسیار «کتوم و رازدار» بود. حتی دوستان و هم‌کلاسی‌هایش نیز تا مدت‌ها نمی‌دانستند که برای «دفاع از حرم و حریم اهل بیت» و «مبارزه عملی با ارباب جهالت مدرن» به سوریه می‌رود. وقتی که اولیای مدرسه‌ای که در آن حجره‌ای داشت، دلیل غیبت‌های مکرر و عدم حضور طولانی‌مدت او را جویا شدند و به او گفتند طبق مقررات مدرسه تو نمی‌توانی در اینجا حجره داشته باشی، همه سختی‌ها و مرارت‌های پیدا کردن خوابگاه و حجره‌ای دیگر را به جان خرید اما حاضر نشد که راز غیبت‌های گاه و بیگاهش را بگوید! به او گفتم: چرا نمی‌گویی برای دفاع از حرم و مبارزه با حرامیان به سوریه می‌روی؟! لبخندی زد و هیچ نگفت! و البته چه درس‌هایی که در این سکوت و لبخند معنادارش بود. او گمنامی را می‌پسندید اما خداوند او را تا ابد در فهرست «نام‌آوران جوان حوزه‌های علمیه» و از «نام‌آوران روحانی مدافع حرم» و از «افتخارات استان پرافتخار مازندران» قرار داد. شب آن روز ماه رمضان سال ۱۳۹۵ که خبر شهادت او به ما رسید، در رؤیایی صادقه دیدم که با کمترین عبارت‌پردازی‌ها، «تحقق عینی حکمت نظری و عملی» را به من و همه هم‌کلاسی‌های خود آموخت. در ابتدای جلسه، به عادت معهود و رسم مألوف خود، یکی از شاگردان را گفتم تا درس نهایة الحکمه روز گذشته را گزارش دهد. دیدم همگی با تعجب نگاه می‌کنند و می‌گویند جناب کریمیان درس را به شکلی واضح بر تخته کلاس نوشته‌اند. وقتی تخته را نگاه کردم و نوشته‌های او را دیدم، لحظاتی مات و مبهوت به آن خیره شدم و گفتم: کریمیان تو کی و از چه کسی اینها را آموخته‌ای؟! باز هم لبخند ملیحی زد و هیچ نگفت! به دانش‌پژوهان کلاس گفتم: «بچه‌ها! این، همه‌ی فلسفه و حکمت است! سخن دیگری وجود ندارد! این فوق نهایة الحکمه است! این «نهایة النهایه» است!» خوشا به سعادت او که در سن جوانی و با تمام پاکی و قداست، «حکمت شجاعت» و «درس شهامت» و «فلسفه شهادت» را عملاً به همه ما آموخت. روحش شاد و راهش پر رهرو باد. به امید شفاعتش. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️غنای منبعی قیام عاشورا 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از مشکلات مطالعات تاریخی، به ویژه حوادث تاریخی دوردست، ضعف یا نامعتبر بودن مستندات است. اما خوشبختانه قیام عاشورا از این جهت بسیار غنی است. بسیاری از جزئیات قیام ابی‌عبدالله الحسین با دقت و امانت نقل شده و در اختیار ما قرار دارد. 🔻همانطور که شهید مطهری(ره) در کتاب ارزشمند حماسه حسینی گفته‌اند، امام حسین(ع) و بزرگان این قیام تا روز عاشورا و امام زین‌العابدین و زینب کبری سلام الله علیهما هم پس از عاشورا، بسیار هوشمندانه تلاش کردند که پیام اصلی قیام، بدون هیچ کم و کاستی در اختیار آیندگان قرار گرفته و تحت‌الشعاع شایعه‌پراکنی‌ها و تبلیغات مسموم دستگاه بنی‌امیه قرار نگیرد. یک. خطبه‌خوانی: استفاده گسترده امام حسین و امام سجاد و زینب کبری از ابزار «خطبه‌خوانی» که در حکم انتشار «بیانیه رسمی» در دوران معاصر بود؛ که دقیق‌ترین و بی‌واسطه‌ترین آموزه‌ها را می‌توان دریافت کرد. ده‌ها خطبه کوتاه و بلند در طول قیام عاشورا از امام حسین و بازماندگان عاشورا در اختیار داریم؛ در این خطبه‌ها هم هدف قیام هم برنامه‌های قیام و هم چرایی قیام به خوبی بیان شده است. دو. رجزخوانی: استفاده حساب‌شده و دقیق امام حسین و اصحاب و اهل بیت آن حضرت از ابزار «رجز» و «رجزخوانی» موجب شد که پیام اصلی قیام و بصیرت اصحاب و یاران ابی‌عبدالله به صورت دقیق و تحریف‌ناپذیر در تاریخ ثبت شود. سه. نامه‌نگاری: بهره‌گیری از ابزار «نامه‌نگاری» از دیگر شگردهایی بود که امام حسین به منظور جلوگیری از تحریف حرکت الهی خود، به خوبی از آن بهره گرفت. نامه‌های فراوانی که میان امام حسین و مردم کوفه و بصره رد و بدل شد. یا نامه‌هایی که امام حسین برای برادرش محمدبن حنفیه و بعضی دیگر از بنی‌هاشم دارند، نامه‌هایی که امام حسین برای معاویه نوشتند و نامه‌هایی که میان دشمنان ابی‌عبدالله مثل «یزید و ابن‌زیاد» یا «ابن‌زیاد و عمر بن سعد» و امثال آنها رد و بدل شده است گویای بسیاری از حقایق عاشورایی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
4_5958685936815442547.mp3
23.23M
🎤احمدحسین شریفی 🔶پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی 🔷چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره و ورود حوزه‌های علمیه به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند. اما مجدداً در روزهای اخیر سخنان استاد شفیعی بازنشر گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است. به همین مناسبت و طبق درخواست جمع کثیری از مخاطبان پاسخ استاد شریفی را باز نشر می‌کنیم. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
عطار نیشابوری در تذکرة الاولياء: «و گفت: گوسفند از آدمی آگاه‌تر است! ز آنکه بانگِ شبان، اورا از چرا کردن باز می‌دارد و آدمی را سخنِ خدای از مُرادِ خویش باز نمی‌دارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴عاشوراي آمريکايي و شيعيان انگليسي! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بدون شک هرکس داستان کربلا و غربت و مظلوميت حسين و يارانش را بشنود يا بخواند، حتماً محزون و غمگين شده و توانايي جلوگيري از گريستن را ندارد. افزون براين، توصيه‌هاي زيادي به برپايي مجالس عزا و رثاي ابي‌عبدالله شده است؛ گريه بر مظلوم و گريه براي بي‌ياور ماندن ولي خدا و دين خدا، مي‌تواند عبرت‌آموز، محرک و نيروزا باشد. اما کساني بوده و هستند که بر اصالت اشک و گريه، بدون آنکه به انزجار از کفر و شرک و نفاق و ظلم منجر شود، تأکيد و اصرار داشته و دارند! در مکتب «عاشوراي آمريکايي» و «شيعيان انگليسي»، چون مبارزه با اصل عاشورا و زدودن نام حسين را ممکن نمي‌دانند، تلاش مي‌کنند، حقيقت حسين و حقيقت عاشورا را نابود کنند. فلسفة قيام حسين را اين مي‌دانند که او مي‌خواست، مسيح‌وار (البته باز هم به قرائت مسيحيت جعلي)، قرباني گناهان امت و يا وسيله‌اي براي بخشش گناهان امت شود! اين نگاه متأسفانه در گذشته نيز وجود داشت، في‌المثل، ميرزا محمدباقر شريف طباطبائي در کتاب اسرار الشهادة، مي‌نويسد: آن حضرت «مي‌خواست كه كشته شود از براي اينكه مؤمنين اولين و آخرين بر او جزع كنند و گريه و زاري نمايند ... تا به اين واسطه گناهان ايشان آمرزيده شود و گريه و اندوه ايشان كفارة گناه ايشان باشد ... پس در واقع شهادت آن بزرگوار كفارة گناه جميع گناهكاران است». ملامهدي نراقي در كتاب محرق القلوب مي‌گويد: «امام حسين .. براي رسيدن به شفاعت كبرا، كه مقتضي استخلاص همة محبان و مواليان باشد ... به شهادت راضي شد تا اين مرتبه از براي او باشد و بدون شهادت وصول به اين مرتبه از براي او ممكن نبود. زيرا كه رفع كدورات معاصي امت و شفاعت ايشان موقوف بر خون و تألم ايشان است.» گفتني است یکی از مدعیان روشنفكری در مقاله‌اي با عنوان «فرهنگ عاشورا در عصر سکولار» نيز همين تفسير مرگ فديه‌وار حسين را مناسب‌ترين تفسير با دنياي مدرن مي‌دانند! و در حال حاضر، شيعيان انگليسي و رسانه‌هاي غربي نيز تمام تلاش خود را در پررنگ کردن همين نگاه انحرافي به قيام حسيني به کار مي‌گيرند. نتيجة فاجعه‌آميز اين نوع نگاه نادرست به قيام حسيني اين بود که در روز عاشوراي سال 1330ق، 200 نفر از سپاهيان روس، در ميدان مرکزي تبريز ثقة الاسلام تبريزي، از رهبران نهضت مشروطه، را دار مي‌زنند، اما 2000 نفر قمه‌زن، حاضر نيستند دربرابر اين ظلم کمترين اقدامي کنند و با اين بهانه که «آقا جان! اولارين توفنگي وار، آدمي اولْدُرَلْلَر؛ آقاجان آنها تفنگ دارند و آدم را مي‌كشند»، تن به چنان خفت و ظلمي مي‌دهند و نمي‌دانند که همان امامي که براي او قمه بر سر مي‌زدند، براي مبارزه با ظلم قيام کرده است! eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴عاشورای حسينی؛ عاشورای حماسه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نگاه حماسي به عاشورا و قيام حسيني، در تاريخ تشيع، نگاهي تقريباً نو، اصيل، عميق و واقع‌بينانه به حادثة عاشورا است. نگاه حماسي و سياسي به نهضت حسيني توانست بزرگ‌ترين انقلاب قرن، انقلاب اسلامي ايران، و يک نهضت بي‌نظير و الگوساز را پديد بياورد. اين نگاه نخستين بار توسط مرحوم مطرح شد اما نتوانست نهادينه بشود و در ميان مردم رواج يابد: در سال 1326 [75 سال قبل؛ مصادف با تأسيس رژيم جعلي اسرائيل] كه هيأتهاي عزاداري به منزل ايشان رفتند وي در جمع آنان خطابه‌اي عاشورايي ايراد كرد: «آقاياني كه براي عزاداري گرد هم آمده‌ايد آيا مي‌دانيد چرا حسين‌بن‌علي تن به شهادت داد. اينكه گفته مي‌شود كه فقط براي شفاعت امت خود بوده، بي‌جاست. آن بزرگوار دشمن كساني است كه پشت پا به مقصد مقدسش مي‌زنند و از هتك نواميس اسلام خودداري ندارند. آيا بر روضه‌خواني فواحش شهر اثري مترتب است؟ حسين مي‌خواست بازار ظلم و تعدي را، كه رواج يافته بود، از بين ببرد و مردم را درس شهامت و فداكاري بدهد. حسين مي‌خواست به مردم بفهماند كه نبايد زير بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق بايد دريغ نداشت. حسين براي جلوگيري از اوضاع و احوالي نظير آنچه امروز ما داريم، تن به شهادت داد. اگر ما درس فداكاري را از حسين فرا گرفته بوديم، گرفتار اوضاع غيرقابل تحمل امروزي نمي‌شديم ... آقايان اگر شما در كربلا بوديد و نالة حسين را مي‌شنيديد آيا آمادة همراهي با آمال و هدف مي‌شديد يا خير؟ اگر واقعا آمادة كمك به حسين بوده‌ايد، پس چرا حالا، حاضر به متابعت از دين و روش مقدس او نيستيد؟ ... وضع مسلمانان در زمان يزيد بهتر از حالا بود: كفار به مسلمين باج و خراج مي‌دادند ولي حالا بر سر ما مي‌كوبند. اسلام رو به توسعه مي‌رفت و حالا رو به زوال است. وضع اجتماعي ما امروز به مراتب بدتر از زمان يزيد شده است...» در ادامة اين حرکت امام امت با همکاري برخي از شاگردان روشن‌انديش خود همچون شهيد مطهري تلاش زيادي براي تغيير اين ادبيات به عمل آوردند. عاشورا را آنگونه که بوده است به مردم معرفي کردند. و مسير را کاملاً تغيير دادند. يکي از انقلابي‌ترين، انقلاب‌سازترين و افشاگرانه‌ترين سخنراني‌هاي امام امت، عليه رژيم ستم‌شاهي در عصر عاشوراي 1383 قمري مصادف با 13 خرداد 1342 در مدرسة فيضية قم انجام گرفت. (صحيفة نور، ج1، ص55-56) eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
السلام عليك يا اباعبدالله الحسين
🔴عاشورا و گام دوم انقلاب اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انقلاب اسلامی یک انقلاب به تمام معنا و همه‌جانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم، گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان «گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» نامیدند. برخلاف پندار برخی از روشنفکران مثل جناب دکتر سروش که گمان می‌کنند با فرهنگ حسینی نمی‌توان جامعه را مدیریت کرد، بدون تردید عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی، ظرفیت‌های بی‌نظیری برای تحقق اهداف و آرمان‌های گام دوم انقلاب اسلامی دارد. البته اصطیاد و استخراج این ظرفیت‌ها نیازمند نگاه فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه به قیام حسینی است. اگر از این منظر به مطالعه رسالت حسینی و پیام‌ها و خطبه‌ها و نامه‌های آن حضرت بپردازیم خواهیم دید که چه ظرفیت عظیم و احیاناشده‌ای در مکتب حسینی و قیام عاشورا برای «فرد‌سازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» وجود دارد. به عنوان نمونه، به یکی از سخنان آن حضرت که در مکه مکرمه و در جمع گروهی از علمای بلاد اسلامی ایراد شده است، اشاره می‌کنم. (تحف العقول، ص۱۷۰) آن حضرت در این سخنان بسیار مهم‌، خط‌مشی کلی جریان عاشورا و عاشوراییان را در سراسر تاریخ بیان کردند: اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ‏ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ خدایا! تو می‌دانى که آنچه از ما صورت گرفت، رقابت در حکومت یا دستیابی به ثروت نبود؛ وَ لَكِنْ (بلکه هدف ما آن است که) 1. لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ؛ نشانه‌های دین تو را آشکار کنیم؛ 2. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ؛ اصلاح و درستی را در همه سرزمین‌ها نمایان کنیم؛ 3. وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ؛ بندگان مظلوم تو آسودگی یابند؛ 4. وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ. و به فرایض و سنت‌ها و احکام تو عمل شود. همانطور که ملاحظه می‌کنید امام حسین(ع) در این سخنان، درست همچون پدرشان امام علی(ع) [نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۱] به صراحت فلسفه قیام خود را بیان می‌کند. در اینجا اساساً هیچ سخنی درباره حکومت یزید بن معاویه، مردم مدینه، مردم شام یا مردم کوفه و بصره و امثال آن نیست. نگاه یک نگاه جهانی و تمدنی است. سخن از نمایاندن پرچم‌ها و نشانه‌های دین در سراسر گیتی است. سخن از اصلاح «همه» بلاد و سرزمین‌ها است. سخن درباره دفاع از مظلومان و پابرهنگان عالم است؛ سخن از عملی کردن آموزه‌های دینی و الهی است. در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تقویت این نوع نگاه به عاشورا و فرهنگ حسینی و نیازمند استخراج و استنباط آموزه‌های فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه از معارف حسینی هستیم. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«حسینی راستین» کسی است که «حسین زمان» خود را بشناسد و لحظه‌ای از یاری و فرمان‌برداری او غفلت نکند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان ارزشمند طاهر القادری، از رهبران اهل سنت پاکستان، درباره گریه بر علیه السلام: «ای اهل سنت اگر شما بر حسین گریه نکنید و برای او عزاداری نکنید به خدا سوگند که سنی نیستید» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 راهبرد شیعه پس از واقعه کربلا 🎙 دکتر احمدحسین شریفی 💠 عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درود خدا بر این فرمانده لشکر ولایت، چه زیبا منطق حسینیان این عصر را بیان می‌کند. در تقابل انقلاب اسلامی و لیبرال دموکراسی یا در جبهه حسین هستی و یا جبهه یزید؛ اگر در ذیل ولایت سیدعلی نیستی شک نکن در ذیل ولایت طواغیت و یزیدیان زمان هستی؛ جبهه سومی وجود ندارد. «ما ترکناک یا ابن الحسین» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️السلام علیک یا ثار الله 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از اوصاف مشهور ابی‌عبدالله الحسین علیه السلام این است که او «ثار الله» است. 🔻امام صادق علیه السلام در زیارت‌نامه آن حضرت چنین می‌فرمود: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ؛ سلام بر تو ای خون خدا و فرزند خون خدا» 🔻در میان موجودات مادی، تنها «موجودات ذي‌روح‌»اند که خون دارند. و خون «مایه» حیات و «نشانه» حیات و «دلیل» حیات آنهاست. 🔻با استفاده از تشبیه معقول به محسوس گفته شده که حسين «خون خدا»ست؛ او ثارالله است؛ و اين يعني آنکه حسين نشانه الوهیت و دلیل الوهیت و مایه حیات و هستی خدا در میان مردمان و در پهنه‌ی تاريخ بشريت است. او نشانه‌ی جريان الوهيت در حيات بشري و روح الهی در کالبد بی‌جان انسانیت است. حسين جلوه‌ی تام ملکوت در عالم ناسوت و تجسم و تحقق عینی روح الهی است. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷حلال‌خواری و شکرگزاری عطار نیشابوری در تذکره الاولیاء به نقل از یکی از عارفان می‌نویسد: «می‌گفت: هر بامداد که بیدار می‌شوم می‌دانم که چه کسی لقمه حلال خورده و یا حرام؟ پرسیدند چگونه؟ گفت: آنکه حرام خورده باشد مرتب صحبت‌های بیهوده و لغو کرده و فحش و غیبت می‌گوید و آنکس که حلال خورده، زبان به شُکر و ذکر دارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خوبی‌افزاییِ «مجلس خوبان» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از راه‌های شناخت حکیمان و فرزانگان و وارستگان این است که ببینیم با حضور او چه فضایی ایجاد می‌شود. فضایی معنوی یا فضایی شیطانی؟ آیا انگیزه خیر و خوبی و صلاح در حاضران ایجاد می‌کند یا نفسانیات و خواسته‌های غیر الهی را در آنها تحریک می‌کند؟ به تعبیر امام زین‌العابدین علیه السلام: «مَجَالِسُ الصَّالِحِينَ دَاعِيَةٌ إِلَى الصَّلَاح‏؛ محفل صالحان، انگیزه صلاح و خوبی را برمی‌انگیزد» به تعبیر ملاجلال‌الدین بلخی: معجزاتی و کراماتی خفی بر زند بر دل ز پیران صفی در درون‌شان صد قیامت نقد هست کمترین آنکه شود همسایه مست پس جلیس الله گشت آن نیک‌بخت کو به پهلوی سعیدی برد رخت eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹