احمدحسین شریفی
🔴جنگیری و احضار روح شغل جدید برخی از روحانینمایان 🔶بعد از دورههای آموزشی #تنجیم_طبی و ادعای سامان
این اعلام خطری بود که سال گذشته توسط استاد شریفی بیان شد. و متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت!
اکنون شاهد شیوع گستردهتر این پدیده شوم در میان عدهای از طلاب جوان هستیم!
محض نمونه به اطلاعیه زیر توجه کنید
👇👇👇
🔻باز هم خطاب به بزرگان حوزه عرض میکنم:
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
#تنجیم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خاطرات شنیدنی آیتالله جوادی آملی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
⭕️ تا وقتی فقط «ایرانی» بودیم، هرچه میگفتند، میگفتیم: «چشم»
⭕️وقتی «امام» و «دین» و «حسینیه» به میدان آمد، هرچه ما میگفتیم آنها گفتند «چشم!»
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابوعبید جوزجانی و تدوین کتاب شفاء
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از توفیقات ابنسینا بهرهمندی از شاگردی همچون ابوعبید جوزجانی بود. وی از سال ۴۰۰ تا پایان عمر ابنسینا همواره ملازم و همراه و مشوق او بود. بسیاری از تولیدات علمی ابنسینا مرهون تشویقها و حمایتها و خدمات ابوعبید جوزجانی بود.
فی المثل وقتی که همدان ناامن شد و ابنسینا تحت تعقیب تاج الملک قرار گرفت. مدتی در خانه یکی از شیعیان به نام ابوغالب عطار پنهان شد. ابوعبید جوزجانی از همین فرصت استفاده کرد و از ابنسینا خواست تا کتاب شفاء را تکمیل کند. خود جوزجانی دراین باره میگوید:
«و در سرای ابوغالب عطار پنهان میزیست و من از وی به پایان رساندن کتاب شفاء را خواستم. وی ابوغالب را بخواند و ازو کاغذ و دوات خواست و وی آنها را آورد و شیخ در نزدیک به بیست جزء به مقدار هشتیک رؤس مسایل را نوشت و دو روز ماند تا اینکه رؤس مسایل را نوشت و کتابی نزد او نبود و اصلی نداشت که بدان رجوع کند بلکه همه را از یاد خود و از دل خود مینوشت. سپس این جزوهها را رو به رو گذاشت و کاغذ برداشت و بر مسأله مینگریست و شرح آن را مینوشت و در هر روز پنجاه ورقه مینوشت تا آنکه به همه طبیعیات و الهیات رسید به جز کتاب حیوان و به منطق آغاز کرد و دو جزو از آن نوشت»
#ابنسینا
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷معرفی یک نرمافزار:
موتور ترجمه ماشینی ترگمان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻هر چند واضح است که برای فهم یک متن، هرگز نمیتوان به ترجمههای ماشینی اکتفا کرد اما به منظور سهولت و سرعت، برخی مواقع به ناچار نیازمند مراجعه به موتورهای ترجمه ماشینی هستیم. از مشهورترین این موتورها که مورد استقبال بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته است موتور ترجمه گوگل است.
در عین حال، برخی از متخصصان و محققان ایرانی نیز با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر موتوری را طراحی کردهاند که در مواردی قابلیتها و دقت آن در از موتور ترجمه گوگل بیشتر است:
موتور ترجمه ماشینی ترگمان
targoman.ir
🔻مراجعه به این موتور را در کنار و یا حتی به جای مراجعه به موتور ترجمه گوگل به علاقمندان توصیه میکنم.
🔻البته باز هم تأکید میکنم که برای یک ترجمه دقیق هرگز نمیتوان به ترجمههای ماشینی اکتفا کرد؛ اما از اقتضائات دنیای سهولت و سرعت هم نمیتوان چشمپوشی کرد😂
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقد و آسیبشناسی تنجیم طبی و طبابت فلکی
🔹متاسفانه در سالهای اخیر شاهد اوجگیری جریانهای شبهعلمی و خرافی در بین برخی طلاب و پژوهشگران عرصه طب سنتی - اسلامی هستیم، این جریانها با چنگاندازی به میراث خرافی یونان باستان، و با استنادهای بیضابطه به مرویات طبی، و با روشهای غیر علمی و اثبات نشده، مدعی درمان امراض جسمی و روحی شدهاند و از همین طریق مبالغ هنگفتی را بابت آموزش و درمان از مردم اخذ کردهاند و به نام اهل بیت(ع)، خرافات یونان باستان را ترویج و به آن رنگ اسلامی زدهاند.
متن پیش رو سلسله یادداشتها و نقدهای استاد احمدحسین شریفی در موضوع تنجیم طبی میباشد که در کانال وزین ایشان ( Ahmadhoseinsharifi@ ) در شهریور ماه ۱۴۰۰ در قالب چند یادداشت منتشر شده است. واحد پژوهشی موسسه طبنا با توجه به ارزشمند بودن این نقدها و ضرورت مقابله با جریانات خرافی و شبهعلمی، تمام یادداشتها را در قالب یک متن واحد گردآوری و منتشر کرده است. برای آگاهی بیشتر به سایت موسسه طبنا مراجعه کنید👇👇
http://tebona.ir/1557
#تنجیم
#تنجیم_طبی
#نجوم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فارابی و ابنسینا؛ از «سیاستاندیشی» تا «سیاستورزی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از عجایب روزگار این است که ابونصر فارابی که عملاً از سیاست و فعالیتهای اجتماعی گریزان بود و انزوا و عزلت را میپسندید، بیشترین «اندیشهورزی» و «اندیشهنگاری» را درباب فلسفه سیاسی و اندیشه فرهنگی و اخلاقی داشت.
از جمله مهمترین آثار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی #فارابی میتوان کتابهای زیر را برشمرد:
آراء اهل المدینه الفاضله؛ السیاسات المدنیه؛ فی الاجتماعات المدنیه؛ جوامع السیاسة؛ فصول المدنی؛ تحصیل السعادة؛ وصایا یعم نفعها؛ تلخیص النوامیس؛ کتاب الملة؛ فلسفه الافلاطون و اجزائها (که بیشتر به مباحث سیاسی افلاطون پرداخته است)؛ التنبیه علی السعاده.
این در حالی است که #ابنسینا با آنکه از دوران نوجوانی درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی و حتی مسؤولیتهای سیاسی و وزارتی بود، اما از نظر علمی بیشتر دغدغه او مباحث فلسفه اولی و منطق و طبیعیات و الهیات بالمعنی الاعم بود؛ تا فلسفه سیاسی و اجتماعی و مسائل اخلاقی!
البته این بدان معنا نیست که ابنسینا به طور کلی از اندیشهورزی درباب حکمت عملی یعنی اخلاق و تدبیر منزل و مسائل سیاسی و مدیریتی جدا بوده است! هرگز! او آثاری ناظر به فلسفه سیاسی و اجتماعی هم از خود برجای گذاشته است.
از جمله آثار سیاسی و اجتماعی ابنسینا میتوان به منابع زیر اشاره کرد:
کتاب السیاسه؛ رسالة فی علم الاخلاق؛ دو فصل پایانی مقاله دهم از الالهیات من الشفاء
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
مسأله «سنخهای روانی» و رفتارشناسی معصومان(ع).pdf
179.1K
🔷مسأله سنخهای روانی و رفتارشناسی معصومان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻عدهاي از مدعیان روشنفکری ديني و معنوي در کشور ما، چند صباحي است که با تمسک به مسأله سنخهاي رواني در روانشناسي نوين، مدعي شدهاند که اختلافات رفتاري و اقدامات به ظاهر متفاوتي که از سوي امامان معصوم انجام ميگرفته است را بايد به حساب تنوع سنخهاي رواني آنها گذاشت.
اينکه امام حسن(ع) با معاويه پيماننامه صلح ميبندند ولي امام حسين(ع) عليرغم علم به شکست، اقدام به جهاد و مبارزه با يزيد ميکند، علتي جز سنخهاي رواني متفاوت آنها نداشته است. امام حسين چنين روحيهاي داشت که هرگز و به هيچ قيمتي نميتوانست زيربار زور برود. بنابراين، اين سخن غلطي است که «اگر امام حسن جاي امام حسين بودند مثل امام حسين عمل ميکردند و بالعکس» يا «اگر امام رضا(ع) جاي امام صادق(ع) ميبودند مثل امام صادق عمل ميکردند»
🔻استاد شریفی در این نوشتار کوتاه، ضمن طرح این مسأله، به آن پاسخ داده است.
موجب امتنان خواهد بود که خوانندگان فرهیخته دیدگاه خود را درباره نوشتار کنونی برای ما ارسال کنند.
#سنخهای_روانی
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴محبوبترین امور نزد خدای متعال
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
افزون بر ادعیه صحیفه سجادیه و کتاب افتخارآمیز رسالة الحقوق، حکمتهای فراوانی از #امام_زینالعابدین(ع) به دست ما رسیده است که درباره هر کدام از آنها میبایست کتابها نوشته شود و از ابعاد مختلف مورد تحلیل قرار گیرند.
یکی از کلمات گوهربار آن امام همام این است که فرمودند:
مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ
محتوای حدیث این است که محبوبترین امور به ترتیب اولویت نزد خدای متعال عبارتند از:
خداشناسی؛ حلالخواری؛ و عفت جنسی
به تعبیر دیگر، در «حکمت نظری»، خداشناسی و در «حکمت عملی» حلالخواری و پاکدامنی محبوبترین امور نزد خدای متعالاند.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا.mp3
21.94M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا
در همایش «بزرگداشت روز ابنسینا»
مکان: تهران، موسسه حکمت و فلسفه ایران
تاریخ:۱ شهریور ۱۴۰۱
#فلسفه
#ابنسینا
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و عشق به امیر مؤمنان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در این باره که ابنسینا سنی مذهب نبوده و بلکه گرایشهای شدید شیعی داشته است هیچ اختلافی نیست. اما در اینکه پیرو چه مذهبی از میان مذاهب شیعی بوده است: اسماعیلیه، زیدیه یا امامیه، اختلاف است.
اما آنچه که مسلم است عشق و محبت فوق العاده او به #امیرمؤمنان و بیان توصیفاتی بینظیر از آن امام همام در نظم و نثر منقول از #ابنسینا است.
به عنوان مثال در کتاب معراجنامه که به زبان فارسی نوشته است، در وصف امیرمؤمنان چنین میگوید:
«شريفترين انسان و عزيزترين انبيا و خاتم رسولان صلىالله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و خزينه عقل اميرالمؤمنين عليهالسلام كه «يا على اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم» و اين چنين خطاب جز با چنو بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه معقول در ميان محسوس. گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقت گيرى. لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن، يك حكم دارد كه گفت: لو كشف الغطا ما ازددت يقينا»
و دو رباعی هم در وصف امام علی و ابراز عشق و محبت خودش به امیرمؤمنان دارد که ذیلاً نقل میکنیم:
رباعی اول:
تا باده عشق در قدح ریخته اند
واندر پی عشقْ عاشق انگیختهاند
با جان و روان بوعلی، مهر علی
چون شیر و شکر به هم برآمیختهاند
رباعی دوم:
بر صفحه چهرهها خط لم یزلی
معکوس نوشتهاند نام دو علی
یک لام و دو عین، با دویای معکوس
از حاجب و عین و اَنف با خط جلی
معنای دو بیت آخر این است که خالق هستی چهره آدمی را به گونهای آفریده است که اگر نیک بنگریم میبینم به صورت آشکاری دوبار نام «علی» در چهره هر انسانی ترسیم شده است:
بینی به منزله «لام» علی؛ دو چشم به منزله دو «عین» علی؛ و پیشانی یا ابرو به منزله «یای» علی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
ساختار مقاله علمي پژوهشي.pptx
1.03M
🔴پاورپوینت «اصول تدوین مقالات علمی پژوهشی»
✍ احمدحسین شریفی
#پژوهش
🆔eitas.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«این زبان چون سنگ و هم آهنوشست»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«زبان» یک تکه گوشت نرم بیاستخوان و حتی بیغضروف است.
اما از چنان قوت و قدرتی برخوردار است که میتواند با کمترین الفاظ،
قلبهایی را بشکند!
روحهایی را افسرده سازد!
بلکه میتواند جمعی و جامعهای را آشفته سازد!
و #امام_باقر(ع) چه زیبا کارکرد زبان را توصیف میکند:
«إِنَّ هَذَا اللِّسَانَ مِفْتَاحُ كُلِّ خَيْرٍ وَ شَر؛ به درستی که این زبان، کلید همه خوبیها و بدیهاست»
این زبان چون سنگ و هم آهنوشست
و آنچه بجهد از زبان چون آتشست
سنگ و آهن را مزن بر هم گزاف
گه ز روی نقل و گه از روی لاف
زآنکه تاریکست و هر سو پنبهزار
در میان پنبه چون باشد شرار
ظالم آن قومی که چشمان دوختند
وز سخنها عالمی را سوختند
عالمی را یک سخن ویران کند
روبهان مرده را شیران کند
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴به یاد مشهورترین و ناشناختهترین حکیم معاصر
🖊احمدحسین شریفی
🔹کمتر فیلسوف و اندیشمندی در ایران معاصر مثل علامه مصباح یزدی (ره)، «تحسین شده»، «منفور بوده»، «تایید شده»، «محکوم شده»، «معرفی شده»، «نادیده گرفته شده»، «محبوب بوده»، «مبغوض بوده»، «مشهور شده»، و با همه اینها هنوز هم «ناشناخته مانده» است.
🔸به باور من همه اینها به آن دلیل است که او حکیمی «بر مدار حق» بود!
و این ویژگی «مدار حق» و «حقطلبان» و «حقگویان» همه تاریخ بوده است.
#علامه_مصباح
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مخاطب سخنرانی هر دو رئیس جمهور محترم معلمان بودند!
ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
⚫️َ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
روح بلند و مهدوی آیتالله ناصری دولتآبادی به ملکوت اعلا پیوست.
◾️رحمت و رضوان الهی بر آن مرد بزرگ و معنوی و انقلابی باد؛ او که همواره از مدافعان علمی و معنوی و عملی انقلاب و حضرت ولایت بود.
◾️آخرین ملاقاتی که با آن عالم بزرگ داشتم در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ بود. در ضمن آن ملاقات از وی خواستم دستورالعملی معنوی به منظور «حضور قلب» و «تمرکز و توجه بیشتر به حقایق عالم» و «رهایی از تشتت فکری» عنایت کند. لطف کردند و این ناچیز را قابل شمردند و فرمودند اگر کارهای زیر را در مدت مشخصی انجام دهید ان شاء الله بابهای معنوی گشوده خواهد شد:
۱) توبه از گذشته؛
۲) مراقبت از چشم و زبان به مدت ۴۰ روز؛
۳) مراقبت از طعام؛
۴) هر روز صد مرتبه استغفار؛
۵) هر روز صد مرتبه صلوات؛
۶) تجدید عهد دوباره با خدای متعال و اولیای دین؛
۷) انجام نوافل (به ویژه نافله شب؛ نوافل روز را هم میتوان بین راه و در حال انجام کار، انجام داد)؛
۸) خواندن دعای جوشن کبیر به مدت ۱۰ شب؛
۹) هر شب یکی از مناجاتهای خمسة عشر را بخوانید.
#آیتالله_ناصری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دشواری مباحث فلسفی و الهیاتی از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امام_خمینی(ره) در کتاب ارزشمند مصباح الهدایه، ضمن اشارهای گذرا به سرگذشت علمی #ابنسینا و توصیف او به «نابغه کبری» و «اعجوبه عظمی»، کسی که در «حدّت ذهن» و «جودت قریحه»، «بیهمتا» بود. (لم یکن له کفوا احد)! میفرماید:
همین ابنسینایی که اکثر مباحث طبیعیات و ریاضیات و طب را به صورت «خودخوان» و «بدون نیاز به استاد»، مطالعه کرد و در آنها نظریهپرداز شد، درباره دشواری فهم مسائل فلسفی و الهیاتی میگوید:
برای فهم مسائل الهیاتی ریاضتهای فراوان کشیدم و کراراً برای پاسخ آنها به تضرع و زاری به درگاه الهی پرداختم و پاسخ آنها را از خداوند مدد جستم. حتی برخی از کتابهای فلسفی را چهل نوبت خواندم و باز هم حقیقت مسأله بر من منکشف نشد! این همه در حالی است که آگاهان میدانند اشتباهات و خطاهای فلسفی ابنسینا کم نیست!
اینها نشان میدهد که هر کسی صلاحیت و شایستگی فهم این مسائل را ندارد. و نباید به آنها ورود کند. فهم مسائل فلسفی افزون بر استعداد و توانانیهای علمی، نیازمند تهذیب نفس و ریاضتهای معنوی هم هست.
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و عیاشی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از گزارشگران زندگی #ابنسینا سعی کردهاند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شرابخوار و در نتیجه بیاعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابنسینا میگوید: افزون بر مشغلههای سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.»
بنده نمیدانم منبع #شهید_مطهری برای چنین انتسابی به ابنسینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابنسینا، دو بخش از زندگینامه کوتاهنوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشتهاند:
خود ابنسینا میگوید: «شبها به خانه میآمدم و چراغ را روشن میکردم و مشغول خواندن و نوشتن میشدم و هرگاه خواب به سراغم میآمد یا احساس ضعف میکردم، ظرفی «شراب» مینوشیدم و قوت خود را باز مییافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب میرفتم، خواب آن مسائل را میدیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً در عالم رؤیا مییافتم»
به نظر میرسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شرابخواری ابنسینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابنسینا در این عبارات میگویید یک «نوشیدنی خوابزدا» و «نیروزا» مینوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیتهای علمی و فلسفیام ادامه دهم و این غیر از میخواری و میگساری است!
افزون بر این، خود ابنسینا در جملاتی قبل از آن جملات پیشگفته، چنین مینویسد: «هرگاه در پاسخ مسألهای میماندم و نمیتوانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد میرفتم و نماز میگذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری میکردم تا آنکه گره آن گشوده میشد و مشکل بر من آسان میگشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شرابخواری و مستی و میگساری نمیتواند سازگار باشد.
بخش دیگری از زندگینامه ابنسینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید #جوزجانی از ملاقات شیخ ابوالقاسم کرمانی با ابنسینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابنسینا را در کتابچهای به ابنسینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته دهتایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته مینوشت و مینوشید تا نیمههای شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبحهنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ نقدهای منطقدانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!»
دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان میدهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خوابزدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مستکننده!
وصیتنامه مشهور او که خطاب به عدهای از دوستانش و طبق برخی از گزارشها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است:
«بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالیترین سکنات روزه است و نافعترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...»
حالات شیخ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفسهای زندگیاش حکایت میدهد:
«هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکردهها یا بدکردههای خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️ إنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُون
آیتالله سیدحسن سعادت مصطفوی، از اساتید بزرگ و نامآشنای حکمت و فلسفه مشاء دار فانی را وداع گفتند.
او که سالیان متمادی فقه و فلسفه را از محضر عالمان وارستهای چون آیتالله حاج شیخ محمدتقی آملی، و آیتالله حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی فراگرفته بود، خود الگویی عینی از زهد و تواضع و علم و حکمت بود.
بنده چندان توفیق مصاحبت و بهرهگیری حضوری از ایشان را نداشتهام اما در چند نوبتی که به صورت اتفاقی همسفر او بودهام، از تواضع و فروتنی و عزتنفس او بیش از فلسفه و فقه او آموختم. خدایش بیامرزد و با اولیاء الله محشورش گرداند.
✍️احمدحسین شریفی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻سیل جمعیت اصفهان در تشییع جنازه یک «عالم وارسته»، «مهدوی» و «مدافع سرسخت ولایت».
🔻مطمئن باشید هیچکدام از عالمان #علوم_انسانی سکولار و «مدعیان زباندراز مردمشناسی» هیچ تحلیلی در این باره نخواهند نوشت و هیچ میزگرد و نشستی هم درباره آن برگزار نخواهند کرد.
اما کافی است کوچکترین اجتماعی در تقابل با ارزشهای اسلامی و انقلابی صورت گیرد آنگاه است که کفتارصفت مشغول لاشخوری میشوند.
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴بیانهای بیسابقه، کمنظیر و افتخارآمیز از آیتالله سیدکاظم حائری
بسم الله الرحیم الرّحیم
با حمد بیکران خداوند متعال و با سلام و صلوات بر محمد مصطفی پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله و اهل بیت پاک آن حضرت: لَا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَها.
بدون شک یکی از مسئولیتها و امانتهای مهم در زمان غیبت امام عصر علیهالسلام این است که فقهای جامع الشرایط امور امت مسلمان را بر عهده گیرند. پس از آنکه خداوند توفیق داد در خدمت آیتالله العظمی سیّد شهید محمّدباقر صدر (رض) شاگردی کنم، این مسئولیت را برعهده گرفتم تا در حد توان، اهداف آن شهید بزرگوار را در عراق حسینی علیه السلام محقق سازم و اسلام را یاری دهم و از مومنان و به ویژه از جامعه عراق در برابر مکر استعمارگران بیگانه حمایت کنم.
واضح است که از لوازم عمل به این مسئولیت بزرگ، سلامت جسمی و توان پیگیری مسائل مربوط به امت مسلمان است اما امروزه وضع سلامت من به سبب بیماری و سن بالا مناسب نیست و احساس میکنم که مانع انجام وظایفی شده که بر عهده من است. به همین علت اعلام میکنم از این به بعد، این مسئولیت را ادامه نمیدهم و همه وکالتها و اجازهها از طرف من یا از طرف دفاتر من و نیز حق دریافت هر گونه حقوق شرعی از طرف وکلا و نمایندگان به نیابت از من ساقط است.
باید چند کلمه آخر را به فرزندان مؤمن خود توصیه کنم:
اولاً: بر همه مومنان لازم است از ولی فقیه، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله العظمی سید علی خامنهای (سایهاش مستدام) اطاعت کنند. حضرت ایشان برای رهبری امت و اداره مبارزه با نیروهای ستمگر و مستکبر در این شرایط، شایستهتر و بایستهترند، شرایطی که نیروهای کفر و شر ضد اسلام محمدی اصیل هم قسم شدهاند.
ثانیاً: به فرزندانم در عراق عزیزمان توصیه میکنم موارد زیر را انجام دهند:
الف- حفظ وحدت و وفاق بین خود و اینکه با برافروختن آتش فتنه و نزاع در بین مؤمنان مجال سلطه استعمار و صهیونیسم و عوامل آنها را فراهم نکنند و بدانند که دشمن مشترک آنان آمریکا و صهیونیسم و عوامل آنهایند؛ پس (أشدّاء على الکفّار؛ رحماء بینهم) باشند.
ب- آزادسازی عراق از هرگونه اشغال خارجی و حضور هرگونه نیروی امنیتی و نظامی بهویژه نیروهای آمریکایی که به بهانههای مختلف بر سینه عراق مجروح ما نشستهاند و اینکه اجازه ندهند تا آنها در عراق، کشور مقدسات، باقی بمانند. اجازه دادن به ماندن آنها در عراق از بزرگترین حرامها نزد خداوند متعال است، همانگونه که پیشتر گفتهایم.
ج- از کسانی که متصدی مناصب و مسئولیتها شدهاند، میخواهم که وظایف مشروع خود را که برای مردم تعهد کردهاند، انجام دهند و از منافع شخصی و جناحی محدودی که مصیبتها را بر مردم مظلوم عراق وارد آورده است، دوری کنند. در سایه چنین اقدامی آرامش برای آنها، عزت برای مردم و ثبات برای کشور به ارمغان میآید.
د- علما و طلاب حوزههای علمیه و نخبگان فرهنگی و نویسندگان آگاه و مخلص در آگاهسازی مردم تلاش کنند تا دشمن و دوست را تشخیص دهند و به واقعیت منافع خود پی ببرند و مورد غفلت و تحقیر قرار نگیرند.
ه- فرزندان دو شهید صدر (قدّس الله سرّهما) باید بدانند که محبت آن دو شهید کافی نیست مگر اینکه به سلوک آنان ایمان داشته باشند و نسبت به اهدافی که در راه آن خود را فدا کردهاند، پایبندی واقعی داشته باشند. صرف ادعا یا وابستگی کافی نیست و هرکس به نام دو شهید صدر به دنبال جدایی بین مردم عراق و شیعه باشد یا رهبری امت را به نام آنها برعهده گرفته باشد در حالی که فاقد قوه اجتهاد یا بقیه شرایط لازم برای رهبری مشروع است، صرف نظر از اینکه چه ادعا یا انتسابی دارد، در واقع صدری نیست.
و- به همه مؤمنان نسبت به حشد شعبی مقدسمان توصیه میکنم که باید بهعنوان یک نیروی مستقل و غیرقابل ادغام با سایر نیروها مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند، زیرا همانگونه که بارها اعلام کردهایم، حشد شعبی در کنار سایر نیروهای مسلح عراق، دژ مستحکم، دست ضربهزننده و قوه قاهره علیه کسانی است که در کمین امنیت کشور و منافع مردم نشستهاند.
ز- بعثیهای جنایتکار و مفسد و کارگزاران آنها را باید از پستها و مسئولیتها در کشور دورنگه داشت و بههیچوجه نباید امکانات را در اختیار آنها گذاشت، چراکه آنها خیر را برای شما نمیخواهند و جز منافع حزبی خود و خدمت به اربابان استعمارگر، صهیونیستها و عوامل آنها، اهتمام دیگری ندارند.
رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسينا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرين
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین/ اول صفر المظفر/ ۱۴۴۴ق/ کاظم الحسینی الحائری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🔴بیانهای بیسابقه، کمنظیر و افتخارآمیز از آیتالله سیدکاظم حائری بسم الله الرحیم الرّحیم با حمد بی
🔷از همه مخاطبان فرهیخته تقاضا میکنم این بیانیه را با دقت مطالعه کنند و عظمت مرجعیت شیعی و دنیاگریزی و بصیرت و خیرخواهی بینظیر آن را مطالعه کنند
✍️احمدحسین شریفی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و تأسیس رصدخانه اصفهان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از معتبرترین منابع برای شرح زندگی ابنسینا کتاب «سرگذشت ابنسینا» است که شاگردش ابوعبید جوزجانی نوشته است. بخش اول کتاب که مربوط به سی سال نخست حیات ابن سیناست (۳۷۰ تا ۴۰۰) بیان خود ابنسینا است و بخش دوم آن یعنی از ۴۰۰ به بعد نیز (که جوزجانی، مصاحب و ملازم ابنسینا میشود) تقریر جوزجانی است. این کتاب در سال ۱۳۳۱ توسط سعید نفیسی ترجمه و چاپ شد.
جوزجانی میگوید وقتی ابنسینا وارد اصفهان شد، علاءالدوله، حاکم اصفهان، از او خواست تا رصدخانهای در اصفهان دایر کند. و ابنسینا هم به این کار اقدام کرد:
«یک شب در پیش علاءالدوله سخن از خللی رفت که در تقویمهای معمول به واسطة رصدهای کلی قدیم فراهم شده است و امیر به شیخ فرمان داد که به رصد این ستارهها بپردازد. و از مال آنچه دربایست بود به او داد. و شیخ به این کار آغاز کرد و مرا به تدارک افزارها و به کار گماشتن سازندگان واداشت تا آنکه بسیاری از وسایل آشکار شد و به واسطه زیادی سفرها در کار رصد خلل افتاد.» (سرگذشت ابنسینا، ترجمه سعید نفیسی، ص۱۲-۱۳)
شاید در همین رصدخانه بود که چند سال بعد خیام نیشابوری در ۳۲سالگی دقیقترین تقویم جهان را که به سبب حمایتهای جلالالدین ملکشاه سلجوقی «تقویم جلالی» نامیده میشود، تنظیم کرد.
#خیام
#ابنسینا
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸منشور اخلاقی کارکنان و استادان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔻تدوین منشورها و کدهای اخلاقی سازمانها، متناسب با مأموریتها و آرمانها، کاری بسیار شایسته و بایسته است.
البته مهمتر از تدوین، «فرهنگسازی» در جهت تحقق و «نهادینه شدن» آن است. یعنی مسؤولان سازمان، موظفند زمینههای تبدیل این «ارزشها» به «ملکات» را فراهم کنند. و این البته کاری دشوار و «جهادی اخلاقی» است.
🔻ابتکار موسسه امام خمینی(ره) میتواند الگوی خوبی برای سایر مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاهی و حوزوی باشد.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شرایط مدرسان مدرسه سپهسالار در وقفنامه مدرسه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدرسه سپهسالار از سوی میرزا محمدخان سپهسالار قاجار دولو (متوفای ۱۲۸۴ق) فرزند امیرخان سالار و پسردایی عباس میرزا، نائب السلطنه، که مدتی وزیر جنگ و مدتها نایبالتولیه آستان قدس رضوی بود، وقف شده است. وقفنامه این مدرسه و مسجد حاوی مطالب بسیار ارزشمندی است.
در بخشی از وقفنامه مدرسه سپهسالار قدیم (مدرسه شهید بهشتی) با عنوان «در تعيين مدرس و شرايط آن و وظايف او در امور متعلقه به تدريس» چنین آمده است:
«جناب جلالتمآب فخامتنصاب واقف -زيد اجلاله حسبالشرط، تدريس مدرسهي مذکوره را نوعاً به عالمي مفوض فرمودهاند که:
1.در علوم عقليهي الهيه و طبيعيه ماهر
2.و در علوم نقليه، از فقه و تفسير و حديث ناظر باشد
3.و مدرسي است که طلاب را به تحصيل ترغيب نمايد
4.و هر يک از طلاب که واجد شرايط مقرره در حق ايشان نباشد اخراج نمايد.
5.و با امکان متعارف و عادي و عدم موانع عرفي در ايام تحصيل در صورت وجود متعلم از طلاب، مدرس شرعي سه درس از هر علم که باشد تدريس نمايد
6.و در حال طالبين حجرات اولاد تفتيش نمايد
7.و قبل از تفتيش به توقف و سکون در حجرات، ايشان را اذن ندهد و معتبر استمرار اذن و استدامت رضاي است. ...
8.و وظيفهي مدرس آن است که به قدر امکان و عادت مدرسين اشتغال به تدريس نمايد
9.و زايد از قدر متعارف و عادت مدرسين که ايشان را به حسب اوقات و سنوح حالات حاصل است تعطيل ننمايند.
10.و چنانچه سفري طولاني خواهد کند که موجب تعطيل زايد از عادت مدرسين شود، نايبي معين نمايد که تا وقت مراجعت او به تدريس اشتغال داشته باشد.
11.و در اذن حجرات و امور متعلقهي به کتب و کتابخانه که عبارت از توليت کتب موقوفهي مخصوصه به طلاب مدرسهي غير مخصوصه به ايشان و استکتاب کتب و خريدن و مرمت نمودن از حق الکتابة که مرقوم خواهد شد و حفظ و حق الکتابة و عزل و نصب کتابدار و ساير امور متعلقهي به توليت کتب و کتابخانه است، با مدرس است و مخصوص به اوست و مختار است که در امور متعلقهي به توليت کتب و کتابخانه که مذکور خواهد شد، خود مباشر شود يا آنکه به اميني واگذارد. مشروط به آنکه به قدر امکان عادي از اعمال آن امين مطلع باشد.
12.و انشاءالله مدرس مذکور به ميل خواطر خود سالي يک کلام الله مجيد تلاوت نموده، ثواب آن را تفويض جناب واقف نمايد.»
🔻امیدوار که هنوز هم به شرایط مندرج در این وقفنامه درباره استادان و مدرسان این مدرسه اهتمام ورزیده شود.
#وقف
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴زندگیآموزی زندان و قبرستان و بیمارستان
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با حضور در «بیمارستان» و «زندان»، متوجه میشویم «صحت» و «امنیت» ارزشمندترین امور زندگیاند. همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: نِعْمَتَانِ مَجْهُولَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِيَةُ.
و با حضور در «قبرستان» به این حقیقت میرسیم که تنها «توشه» و یگانه «همراه»مان، رفتارها و خلقیاتمان است.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻روش اجتهادي رايج و مرسوم در مسائل فقهي، ارزشهاي بيبديلي داشته و دارد. و به نظر ميرسد در طول تاريخ چند صد سالة فقاهت نيز در کشف و استنباط احکام فردي کارآمدي خود را نشان داده است. معالاسف اين روش، در بسياري از حوزهها و قلمروهاي علمي مورد نياز جامعه از کارآيي و کارآمدي لازم برخوردار نيست. توضيح آنکه اين روش، به شکل موجود نميتواند در حوزة فقه اجتماعي، فقه نظام و فقه حکومت کارآيي داشته باشد. بلکه بر اساس روش اجتهادي مرسوم اساساً چيزي به نام فقه نظام و فقه سياسي و فقه اجتماعي و فقه تربیتی و فقه مديريتي بيمعناست. به همین دلیل، بعضاً از فقیهان سنتی شنیده میشود که ما چیزی به نام «فقه نظام» نداریم. یا چیزی به نام «اقتصاد اسلامی» و «جامعهشناسی اسلامی» و به طور کلی #علوم_انسانی_اسلامی نداریم! آنان درست میگویند زیرا بر اساس روش اجتهادی مرسوم و متعارفی که آموختهاند، «فقه نظام» و «اقتصاد» و «جامعهشناسی» و امثال آن معنایی ندارد. نهایتاً با تکیه بر روششناسی متعارفشان، احکامی درباره حلیت یا حرمت برخی از رفتارها را میتوانند استنباط کنند.
🔻به عقیده ما روش اجتهادي مرسوم، براي اکتشاف نظرية اسلامي در حوزههاي علوم انساني سترون است. اين حقيقتي است که #امام_خمينی (ره)، به عنوان يک مجتهد و نظريهپرداز بزرگ و تاريخساز در عالم اسلام، در پايان دهة اول انقلاب آن را به صراحت بيان کرد و دگرگوني و بازنگري در روش اجتهادي را از عالمان ديني مطالبه نمود. ايشان در تاريخ 10 آبان 1367 در نامهاي به يکي از اعضاي دفتر خود، که بعداً با عنوان «منشور برادري» مشهور شد، ميفرمايد:
«اجتهاد مصطلح در حوزهها كافى نمىباشد. بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزهها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور كلى در زمينه اجتماعى و سياسى فاقد بينش صحيح و قدرت تصميمگيرى باشد، اين فرد در مسائل اجتماعى و حكومتى مجتهد نيست و نمىتواند زمام جامعه را به دست گيرد.»
🔻در نامة مشهور به «منشور روحانيت» که خطاب به حوزههاي علميه نوشتند، ميفرمايد:
«روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه اجتهاد مصطلح براى اداره جامعه كافى نيست.»
🔻در جايي ديگر از همين نامه نيز به نقشآفريني دو عنصر مهم زمان و مکان در اجتهاد توجه داده و نوشتند:
«در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزهها، اينجانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمىدانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند. مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مىطلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.»
🔻در تاريخ 17 ارديبهشت سال 1368، کمتر از یک ماه پایانی عمر مبارکشان، در پيامي خطاب به شوراي مديريت حوزة علمية قم، ضمن تأکيد بر حفظ ارکان محکم فقه و اصول رايج در حوزهها، نوشتند:
«در عين اينكه از #اجتهاد «جواهرى» به صورتى محكم و استوار ترويج مىشود، از محاسن روشهاى جديد و علوم مورد احتياج حوزههاى اسلامى استفاده گردد.»
#روششناسی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷قدرتآفرینی تهدیدها و تحریمها را میتوان در این کلیپ یک دقیقهای مشاهده کرد
🔻اینان همان محرومان و پابرهنگان یمنیاند، که بعد از هشت سال «مقاومت» در برابر یک «تهاجم جهانی» توسط قدرتمندترین و مجهزترین کشورهای جهان به این سطح از پیشرفت و قدرت رسیدهاند.
🔻رونمایی «نوادگان ولایتمدار اویس قرنی»، از موشک زمین به دریای «فالق۱»، چند نوع مین دریایی، پهباد شناسایی و تهاجمی و انواعی از موشکهای زمین به زمین!
🔻خدا رحمت کند سردار بزرگ ما، #شهید_سلیمانی را که میفرمود:
«من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و ابتکاری در دستهبندی علوم فلسفی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#ابنسینا در چند جا از آثارش به مسأله دستهبندی علوم اشاره کرده است. از جمله میتوان به کتابهای عیون الحکمه، الالهیات من الشفاء، رسالة فی اقسام العلوم العقلیه و منطق المشرقیین اشاره کرد. در سه کتاب اول، تقریباً همان دستهبندی ارسطوییان را ذکر کرده است. اما در کتاب منطق المشرقیین دستهبندی ابتکاری و متفاوتی از علوم عرضه میکند.
شیخالرئيس ابتدا شاخههای مختلف دانش را در نگاه نخست، به دو نوع تقسیم میکند:
یک. دانشهای زمانمند؛ که احکام آنها «همهجایی» و «همهگانی» و «همهزمانی» نیست.
دو. دانشهایی غیرزمانمند؛ که احکام آنها همهجایی، همهگانی و همهزمانی است.
دسته دوم را شایسته نام «حکمت» میداند و میگوید:
«علوم حِکمی» نیز به دو دسته تقسیم میشوند: «اصول» و «فروع».
«حکمتهای فرعی» یا تبعی مثل پزشکی، تنجیم، کشاورزی، نجاری، خیاطی و امثال آن.
و «حکمتهای اصلی» که خود بر دو قسماند: «حکمتهای آلی» و «غیرآلی».
«حکمت آلی» یا ابزاری، که در تراث اسلامی به آن «منطق» گفته میشود دانشی است که هدف از آن شناخت واقعیتهای طبیعی و مابعدالطبیعی نیست؛ بلکه صرفاً ابزار و وسیلهای است برای شناخت واقعیتها و به تعبیری که در اشارات آورده است ابزاری است برای محفوظ ماندن از کژاندیشی یا به تعبیری که در دانشنامه علائی آورده است «ترازویی» است برای «سنجش اندیشههای درست و نادرست».
«حکمت غیرآلی» را که هدف از آن شناخت واقعیتهای طبیعی یا مابعدالطبیعی است، به دو دسته کلیِ «حکمت نظری» و «حکمت عملی» تقسیم میکند:
منظور از حکمت نظری که حکمتی است که غایت القصوی آن «نظر» است. حکمت نظری به دنبال حصول اعتقاد یقینی به احوال و احکام موجوداتی است که وجود آنها وابسته به فعل انسان نیست؛ مثل علم توحید یا علم هیئت. به تعبیر دیگر، غایت حکمت نظری عبارت است از «تزکیه نفس از راه حصول صور ادراکی برای نفس».
اما حکمت عملی که غایت القصوی آن «عمل» است، دانشی است که به مطالعه موجوداتی میپردازد که وابسته به فعل انساناند. به تعبیر دیگر غایت حکمت عملی عبارت است از «تزکیه نفس از راه حصول صور ادراکی برای نفس و عمل کردن به آن ادراکات».
متعلق بحث در حکمت نظری، موجودات است که به چهار دسته تقسیم میشوند و بر همین اساس «چهار نوع حکمت نظری» هم داریم:
1.موجوداتی که در «حد» و «قوام» (یعنی در تعریف و وجود) وابسته به مادهای معین و مخلوط با آن هستند؛ مثل انسان و خاک و آب؛ علم متکفل این قسم از موجودات را «علم طبیعی» میگویند.
2.موجوداتی که هر چند در حد و قوام وابسته به مادهای معیناند اما ذهن میتواند در «تعریف» یا در «وجود خارجی»، ماده معینی را برای آنها اعتبار نکند مثل دو بودن (الثنائیه) یا سه بودن (الثلاثیه). علم متکفل این بخش از موجودات را «علم ریاضی» میگویند.
3.موجوداتی که کاملاً جدای از ماده و حرکتاند و هرگز نمیتوانند با ماده مخلوط شوند؛ مثل خالق متعال یا برخی از فرشتگان. علم متکفل این بخش را «علم الهی» میگویند.
4.اموری که گاهی در ماده و مخلوط با مادهاند و گاهی هم مجرد از ماده و مجزای از آن؛ مثل «وحدت و کثرت»، «کلی و جزئی» و «علت و معلول». علم متکفل این بخش را «علم کلی» میگویند.
البته ابنسینا در کتابهای دیگرش، مثل سایر فیلسوفان، قسم سوم و چهارم را با همدیگر «حکمت الهی یا فلسفه اولی» نامیده است و فقط در منطق المشرقیین آنها را از هم جدا کرده است.
متعلق بحث در حکمت عملی نیز افعال و احوال انسان است که این را نیز به چهار قسم تقسیم میکند:
1.افعال و احوال ناظر به سعادت شخصی در دنیا و آخرت؛ دانش متکفل بحث از این مسأله را «اخلاق» میگویند.
2.افعال و احوال ناظر به چگونگی تدبیر منزل مشترک میان همسران و فرزندان و غلامان و روابط میان آنها. دانش متکفل بحث از این دسته افعال و احوال را «تدبیر منزل» میگویند.
3.افعال ناظر به چگونگی تدبیر و اداره شهر. دانش مربوط به این بخش را «تدبیر مدینه» میگویند.
4.و بالاخره «صناعت شارعه» یا «قوانین حاکم بر فرد، منزل و مدینه» که درباره مقررات مورد نیاز و قوانین حاکم بر هر یک از سه دانش پیشین یعنی اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه بحث میکند. زیرا هر نوع تدبیری نیازمند قانون و قاعده و متولی است. ابنسینا معتقد است هر چند اخلاق و تدبیر منزل و تدبیر مدینه هر کدام باید متولی مستقل خود را داشته باشند؛ اما متخصص صناعت شارعه باید کسی باشد که بر همه این سه اشراف داشته باشد و به گونهای نباشد که قوانینی را که برای اخلاق وضع میکند در تضاد و تعارض با قوانین حاکم بر تدبیر منزل و سیاست مدینه باشد. و به همین دلیل بهتر آن است که قوانین حاکم بر این سه بخش را از «پیامبر» و «نبی» گرفت.
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مثبتاندیشی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از قواعد زندگی انسانهای بزرگ، مثبتاندیشی است. آنها حتی در سختترین شرایط و تاریکترین فضاها، امیدها و نورها را میبینند و خوبیها را بزرگنمایی میکنند و اصالت میدهند.
نلسون ماندلا که مدت ۲۷ سال از زندگی خود را در زندان، و بیشتر اوقات در زندان انفرادی، گذراند، با همین نوع نگرش بود که توانست دوام بیاورد و بالاخره از زندان آزاد شود و رهبری جریان ضد آپارتاید را بر عهده بگیرد و رژیم نژادپرست حاکم بر آفریقای جنوبی را سرنگون کند.
از #ماندلا نقل میکنند که میگفت:
«تفاوت من با زندانبانم در این است که زمانیکه پنجرهی کوچک سلولم را باز میکند، او تاریکی و غم را میبیند و من روشنایی و امید را.»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹