eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
358 عکس
372 ویدیو
25 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بشنوید دعای شب ۲۱ رمضان شهید ردانی‌پور را که بر دستان او بوسه زد و درباره او می‌گفت: «اگر در قیامت من را به عنوان نوکر آقای ردانی‌پور در محشر حاضر کنند و بگویند به صدقه سر آقای ردانی‌پور تو را آمرزیده‌ایم، افتخار می‌کنم.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴امام خمينی و نقد کتاب‌های تفسيری 🖊احمدحسين شريفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در تاريخ اسلام يکي از علوم و دانش‌هايي که همواره مورد توجه همه فرق و مذاهب اسلامي بوده است، دانش تفسير قرآن بوده است. ده‌ها و بلکه صدها نوع تفسير قرآن نوشته شده است. هر کدام از آنها نيز مشابهت‌ها و البته تمايزات فراواني با هم دارند. اما (ره) در نقدي کلي، از حيث هدايت‌بخشي و درمان‌گري و انسان‌سازي، دربارة تفاسير موجود مي‌گويد: «به عقيده من تفسير هم براى قرآن ما نوشته نشده است، گرچه خيلى از كتاب‌ها را انسان مى‏بيند كه به اسم تفسير است؛ مثلًا بهترين و جامع‏ترين تفسير، مجمع البيان است و اگر انسان به آن مراجعه كند شأن نزول آيات و معانى لغويه و صرفيه و نحويه و اعراب و بنايش را مى‏داند، اما آن جنبه تفسير و مقصود اصلى قرآن كه هدايت مردم است زمين مانده است؛ زيرا مقصود قرآن اين است كه در جاهاى متعدده فرموده: «الم* ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» كه اصلًا اين كتاب هدايت است، و يا فرموده است: «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» صاحبان تفسير متوجه آن جهات هدايت و تذكر قرآن نيستند و نكات هدايت و سوق جمعيت به شاهراه هدايت را بيان نمى‏نمايند؛ يكى آمده به جنبه طبى، تفسير مى‏كند، يكى به جنبه تاريخى، ديگرى به جنبه ادبى، ولى اصل مقصود زمين مانده است. غافل از اينكه اگر قرآن به جنبه تاريخى كار داشت، لازم نبود يك قصه، مثلًا قصه آدم عليه السلام را در كتاب كمتر از سيصد ورق تقريباً بيست جا نقل كند، با اينكه انسان يك قصه را اگر يك دفعه شنيد، دوباره شنيدنش در سامعه حسنى ندارد، بلكه مستنكر است، پس معلوم مى‏شود كه نكات هدايتى دارد و غرض از تكرار، جهت مناسب با اصل مقصود قرآنى است، و مثلًا قصه موسى عليه السلام را كه الى ما شاء اللَّه ذكر كرده است، البته يكى از شاهكارهاى قرآن اين حكايات و قصص قرآن است. منتها با آن جنبه اهتدا كه دارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴غیبت حسود! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در باب هفتم بوستان حکایت جالبی از دوران تحصیل خود در نظامیه بغداد بیان می‌کند، خلاصه آن این است که سعدی نزد استاد خود از حسادت یکی دیگر از شاگردان نسبت به موفقیت او، شکایت می‌برد؛ استاد خردمند به او می‌گوید اگر او با حسادت راه دوزخ را در پی گرفته است، تو نیز با غیبت او همین راه را دنبال می‌کنی! مرا در نظامیه ادرار بود شب و روز تلقین و تکرار بود مر استاد را گفتم ای پر خرد فلان یار بر من حسد می‌برد چو من داد معنی دهم در حدیث بر آید به هم اندرون خبیث شنید این سخن پیشوای ادب به تندی برآشفت و گفت ای عجب! حسودی پسندت نیامد ز دوست که معلوم کردت که غیبت نکوست؟ گر او راه دوزخ گرفت از خسی از این راه دیگر، تو در وی رسی ادرار: یعنی «وظیفه و مقرری» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴برکات مسجد در کلام امام حسن مجتبی(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مجتبی علیه السلام در حدیثی هشت برکت و فایده بینشی، ارتباطاتی، معرفتی، اخلاقی، معنوی و کنشی برای اهل مسجد بیان می‌کند. متن و ترجمه حدیث را تقدیم می‌کنم: مَنْ أَدَامَ الِاخْتِلَافَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى ثَمَانٍ: هر کس پیوسته به مسجد رود یکی از هشت بهره زیر را خواهد برد: 1️⃣آيَةً مُحْكَمَةً؛ نشانه‌ای محکم و استوار (برای شناخت خدا)؛ [این بخش ناظر به برکات بینشی و اعتقادی مسجدی بودن است] 2️⃣و أَخاً مُسْتَفَاداً؛ برادری فایده‌بخش؛ [این بخش ناظر به برخورداری از ارتباطات سالم اجتماعی است.] 3️⃣و عِلْماً مُسْتَطْرَفاً؛ دانشی نو؛ [این هم ناظر به برکات معرفتی و شناختی مسجدیان است] 4️⃣و رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً؛ رحمتی درانتظار؛ [این هم از برکات و بهره‌های معنوی اهل مسجد است] 5️⃣و كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدَى؛ سخنی که راهنمای او به راه هدایت باشد؛ [ناظر به بهره‌مندی از مواعظ و سخنان حکمت‌آموز و راه‌گشا است] 6️⃣أوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى؛ سخنی که او را از هلاکت باز دارد؛[ ناظر به بهره‌مندی از مواعظ و سخنان حکمت‌آموز و راه‌گشا است] 7️⃣و تَرْكَ الذُّنُوبِ حَيَاءً؛ ترک گناه از روی شرم و حیاء؛ [ناظر به تأثیرات کنشی و رفتاری مسجدی بودن است] 8️⃣أوْ خَشْيَةً؛ و یا ترک گناه از روی ترس از خدا. [این هم ناظر به تأثیرات کنشی و رفتاری مسجدی بودن است] @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴حکایتی در باب «حلم» حسنی(ع) ✍️احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علی بن عثمان هجویری از صوفیان بزرگ قرن قرن پنجم، در کتاب کشف المحجوب می‌گوید: «و اندر حکایات یافتم که اعرابیی از بادیه درآمد. او بر در سرای حسن ابن علی نشسته بود اندر کوفه. اعرابی وی را دشنام داد و مادر و پدرش را. وی برخاست و گفت: «یا اعرابی، اگر گرسنه‌ای تا نانت آرند و یا تشنه‌ای تا آبت آرند، یا ترا چه رسیده است؟» و وی می‌گفت: «تو چنین، و مادر و پدرت چنین.» حسن رضی‌الله‌عنه فرمود تا یک بدرهٔ دینار بیرون آوردند و بدو دادند. و گفت: «یا اعرابی، معذور دار، که اندر خانهٔ ما بیش از این نمانده است والّا از تو دریغ نداریمی.» چون اعرابی این سخن بشنید، گفت: «أَشهد أَنّکَ ابنُ رسول اللّه...» و این صفت محقّقان مشایخ باشد –رضوان‌الله علیهم– که مدح و ذمّ خلایق به نزدیک ایشان یکسان شده باشد و به جفا متغیّر نشوند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️احمدحسین شریفی واقعیت‌هایی که امیدواریم پیش از آنکه خیلی دیر شود، بیشتر از رسانه ملی و سایر رسانه‌های جمعی بیان شود؛ لازم است با بیان‌های هنری و در قالب فیلم‌ها و سریال‌ها درباره آسیب‌های روانی، عاطفی، اخلاقی، اقتصادی و امنیتی تک‌فرزندی بیشتر روشنگری شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دو نوع مواجهه با گره‌های کور زندگی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در مواجهه با سختی‌ها و دشواري‌ها و گره‌هاي کور زندگي دو راه در پیش داریم: نخست آنکه تسليم سختي‌ها شده و بدون هيچ اقدامي وضع موجود را بپذيریم؛ این راه در عمل، اعلام شکست و ناتوانی است که خود موجب مضاعف شدن سختی‌ها می‌شود. به تعبير امام علی(ع): «الْجَزَعُ عِنْدَ الْبَلَاءِ تَمَامُ الْمِحْنَةِ.» راه دوم اين است که در جستجوي راهي برای گشودن گره‌ها باشیم؛ این کار موجب شکوفایی استعدادها و نيروها و خلاقيت‌ها شده و در نتیجه مشکلات وسيله‌اي براي ارتقا و راهيابي به درجات بالاتر می‌شوند. با توجه به این راهکار است که اولیای دین گرفتاري‌ها را نعمت‌ و خير و هديه‌اي الهي‌ به افراد و جوامعي می‌دانند که خداي متعال مي‌خواهد آنها را ارتقا دهد و سرآمد ديگران کند. وجود مقدس پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمودند: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ خَيْراً ابْتَلَاهُمْ‏؛ زماني که خداوند بخواهد به گروهي يا جامعه‌اي خير برساند، آنان را دچار گرفتاري و آزمايش‌ها مي‌کند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جالب دکتر سعید رفیع، معاون یک شرکت بزرگ نفتی در تگزاس، در گفتگوی مجازی با برخی اساتید دانشگاه صنعتی شریف در سفر گر روم بینی یا ختن از دل تو کی رود حب الوطن @Ahmadhoseinsharifi 🌹
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حال خوش قرآنی مردم اندونزی در ماه مبارک رمضان💐  شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴به بهانه روز بزرگداشت سعدی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹روز اول اردیبهشت با عنوان روز بزرگداشت نامگذاری شده است. ضمن توصیه همگان به انس با آثار این حکیم شیرین سخن، حکایتی از باب اول گلستان تقدیم می‌کنم: «ظالمی را حکایت کنند که هیزم درویشان خریدی به حیف و توانگران را دادی به طرح. صاحب دلی برو بگذشت و گفت: زورت ار پیش می‌رود با ما با خداوند غیب دان نرود زورمندی مکن بر اهلِ زمین تا دعائی بر آسمان نرود حاکم از گفتنِ او برنجید و روی از نصیحتِ او در هم کشید و برو التفات نکرد، اَخذتهُ ألْعزَّةُ بِألْاثمِ، تا شبی که آتشِ مطبخ در انبارِ هیزمش افتاد و سایرِ املاکش بسوخت و از بستر نرمش به خاکسترِ گرم نشاند. اتفاقاً همان شخص برو بگذشت و دیدش که با یاران مي‌گفت: ندانم این آتش از کجا در سرای من افتاد. گفت: از دودِ دلِ درویشان. به هم بر مکن تا توانی دلی که آهی جهانی به هم بر کند چه سال‌های فراوان و عمر‌های دراز که خلق بر سر ما بر زمین بخواهد رفت چنان که دست بدست آمده ست مُلک به ما، به دست‌های دگر همچنین بخواهد رفت» 🔻از سعدالدین نقل شده است که می‌گفت: «کاش تمام «مطوّل» را از من می‌گرفتند و این سخنِ [سعدی] را به من می‌دادند که: «از بسترِ نرمَش به خاکسترِ گرمش نشاند». @Ahmadhoseinsharifi 🌹