🖊احمدحسین شریفی
🔶سنجابها برای ذخیره زمستان خود، دانههای درختان را در زیر درختان پنهان میکنند، اما در ایام زمستان به دلیل «بینیازی» یا «فراموشی» به سراغ آنها نمیروند، همین مسأله یکی از عوامل شکلگیری جنگلهای کوهستانی و غیر کوهستانی بلوط بوده است!
🔷تکتک کارهای فردی و اجتماعی ما نیز چه بدانیم و چه ندانیم آثار دنیوی و اخروی خود را دارند. خوشا به حال کسانی که کار خیر میکنند و هرگز سراغی از آن نمیگیرند و یا آن را فراموش میکنند، روزی باغها و گلستانهایی از خیر و خوبی را به آنان نشان خواهند داد و به آنان میگویند که اینها نتایج و محصولات آن خوبیهای شماست.
تو نیکی میکن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
🔶خدای متعال وعده داده است که صدقات و خیرات و خوبیها را رشد میدهد: «يُرْبِي الصَّدَقات».
#صدقه
#سنجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴روایتی غریب و سوزناک از وقایع بعد از شهادت شیخ فضل الله نوری (۱۱ مرداد ۱۲۸۸)، کیفیت غسل و کفن و دفن ...:
🔸در اثر تلاطم و طوفان یک مرتبه طناب از گردن آقا پاره شد و نعش به زمین افتاد. جنازه را آوردند توی حیاط نظمیه مقابل در حیاط روی یک نیمکت گذاشتند جمعیت کثیری ریخت توی حیاط محشری برپا شد مثل مور و ملخ از سر و کول هم بالا می رفتند همه می خواستند خود را به جنازه برسانند دور نعش را گرفتند و آنقدر با قنداق تفنگ و لگد به نعش زدند که خونابه از سر و صورت و دماغ و دهانش روی گونه ها و محاسنش سرازیر شد . هر که هر چه در دست داشت میزد آنهایی هم که دستشون به نعش نمیرسید تف میانداختند
به همه مقدسات قسم که در این ساعت گودال قتلگاه را به چشم خودم دیدم یک مرتبه دیدم یک نفر از سران مجاهدین مرد تنومند و چهارشانه بود وارد حیاط نظمیه شد غریبه بود جلو آمد بالای جنازه ایستاد جلوی همه دکمه های شلوارش را باز کرد و روبروی اینهمه چشم شُر شُر به سر و صورت آقا شاشید!
▪️تحویل جنازه
عدهای از صاحب نفوذها یپرم ارمنی را از عواقب سوزاندن نعش شیخ و تحویل ندادن می ترسانند . یپرم راضی میشود و می گوید : بسیار خوب ... به نظمیه تلفون کنید که لاشه را به صاحبانش رد کنند. سه نفر از بستگان شیخ شهید و سه نفر از نوکر هایش توی آن تاریکی توپخانه در گوشهای با یک تابوت منتظر تحویل جنازه بودند. آقا لخت و عور آن گوشه همینطور افتاده بود لا اله الا الله جنازه را در تابوت گذاشتیم و با دو مجاهد ما را راهی کردند.
▪️جنازه را وارد حیاط خلوت خانه شیخ کردند. شیخ ابراهیم نوری از شاگردان شیخ جنازه را غسل داد.
بعد کفن کردیم و بردیم در اطاق پنج دری میان دو حیاط کوچک پنهان کردیم.
سر مجاهد ها را گرم کردیم. بعد تابوت را با سنگ و کلوخ و پوشال و پوشاک پر و سنگین کردیم.
یک لحاف هم تا کرده روی آن کشیدیم تابوت قلابی را با آن دو نگهبان سر قبر آقا فرستادیم. متولی قبرستان که در جریان بود مثلاً نعش را دفن کردو آن دو نگهبان با تابوت به نظمیه برگشتند.
صبح اوستا اکبر معمار آمد و درهای اطاق پنج دری را تیغه کردیم و رویش را گچکاری کردیم.
♦️دو ماه بعد از شهادت شیخ در اتاق پنج دری را شکافتیم جنازه در آن هوای گرم همانطور تر و تازه مانده بود. جنازه را از آنجا برداشتیم و به اتاقی دیگر آن سوی حیاط منتقل کردیم و دوباره تیغه کردیم.
♠️ کم کم مردم فهمیدند که نعش شیخ نوری در خانه است می آمدند پشتدیوار فاتحه می خواندند و می رفتند. از گوشه و کنار پیغام میدادند امامزاده درست کردید؟! ۱۸ ماه از شهادت شیخ گذشته بود. بازاری ها بخیال میافتند دیوار را بشکافند و جنازه را برداشته دورشهر بیفتند و وااسلاما و واحسینا راه بیندازند. پیراهن عثمان برای مقصد خودشان.
🕌حاج میرزا عبدالله سبوحی واعظ میگوید یک روز زمستانی خانم شیخ مرا خواست. دیدم زار زار گریه میکند گفت دیشب مرحوم آقا رو خواب دیدم که خیلی خوش و خندان بود ولی من گریه میکردم آقا به من گفت گریه نکن همان بلاهایی را که سر سیدالشهدا آوردند ، سر من هم آوردند. اینها می خواهند نعش مرا در بیاورند زود آن را به قم بفرست.
همان شب تیغه را شکافتیم و نعش را در آوردیم. با اینکه دو تابستان از آن گذشته بود و جایش هم نمناک بود اما جسد پس از ۱۸ ماه همانطور تر و تازه مانده بود فقط کفن کمی زرد شده بود به دستور خانم دوباره کفن کردیم و نمد پیچ نمودیم به مسجد یونس خان بردیم و صبح به اسم یک طلبه که مرده آنرا با درشکه به امامزاده عبدالله بردیم و صبح جنازه را با دلیجان به طرف حضرت معصومه حرکت دادیم.
شیخ شهید در زمان حیات خود در صحن مطهر برای خودش مقبرهای تهیه کرده بود و به سید موسی متولی آن گفته بود این زمین نکره یک روز معرفه خواهد شد
نزدیک قم کاغذ به متولی نوشتیم که زنی از خاندان شیخ فوت کرده می خواهیم در مقبره شیخ دفنش کنیم و به هادی پسر شیخ سپردیم در هنگام دفن جلو نیاید تا فکر کنند واقعا میت زن است و قضیه لو نرود. شب جنازه در مقبره ماند صبح خیلی سریع قبری به حد نصاب شرعی کندیم و با مهر تربتی که خانم داده بود جنازه را درون قبر گذاشتیم نعش پس از ۱۸ ماه کمترین بوی عفونتی نداشت.
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.
این آیه ای است که روی قبر شهید حاج #شیخ_فضلالله_نوری نوشته شده است .
📗کتاب «سرّ دار» به قلم تندرکیا نوه شیخ شهید& نشر صبح ۱۳۸۹/ چاپ سوم - ص ۵۲ - ۷۲
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸عاقبت فرهنگ فردگرایی و زندگی حیوانی و بلکه رباتوار آدمیان؛
🔸نتیجه عینی نهادینه شدن فرهنگ «به من چه» و «به تو چه» و فرهنگ «من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش»
#فردگرایی
#بیتفاوتی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔶خواندن این کتاب را به همه کسانی که دنبال راه و روشی واقعی و تجربهشده برای کسب «موفقیت» هستند پیشنهاد میدهم.
🔶به همه استادان حوزه و دانشگاه، به طلاب و دانشجویان، به صنعتگران و شرکتهای دانشبنیان و به ویژه به همه دولتمردان.
#موفقیت
لینک خرید اینترنتی #کتاب:
https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4560
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶با اینکه گیاهان در ظاهر عقل و شعور ندارد، اما همواره در جستجوی نورند. به همین دلیل در زیر سختترین سنگها و فولادیترین درپوشها هم اگر روزنهای به سوی نور بیابند، به سوی آن حرکت میکنند.
🔶خدای متعال نور است:
اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض(نور، ۳۵)
وحی الهی نور است:
قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبين(مائده، ۱۵)
پیامبران الهی واسطههای نورند:
يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبينا(نساء، ۱۷۴)
🔷به راستی آدمیان که به عقل و خرد خود میبالند، چرا با وجود صدها روزنه و راه، بسیاری از آنان به سوی نور حرکت نمیکنند؟!
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون (انفال، ۲۲)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقدی به سخنان رؤسای مجلس و قوه قضائیه در مراسم تحلیف
🖊احمدحسین شریفی
🔶با ابراز تأسف میگویم که سخنان رئیسان محترم مجلس و قوه قضاییه در مراسم تحلیف و در حضور نمایندگان بیش از هفتاد کشور دنیا، بسیار ضعیف بود! در شأن انقلاب و جمهوری اسلامی ایران نبود. محور اصلی سخنان آنان موضوعاتی مثل فساد در حکومت و مشکلات متراکم معیشتی و بیکاری و تأثیرگذاری تحریمها و امثال آن بود!
🔹ای کاش این عزیزان مشاورانی خردمند و زمانشناس میداشتند تا به آنان بگویند «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد».
🔹ای کاش مشاورانشان به آنان میگفتند طرح چنین سخنانی در چنین مجلسی، اعلان علنی ضعف و ناتوانی است و با جایگاه محوری جمهوری اسلامی در منطقه و جهان سازگار نیست!
🔹ای کاش مشاورانشان به آنان میگفتند در این جلسه باید از قدرت جمهوری اسلامی و فرصتهای مادی و معنوی آن و ظرفیتهای بینظیر علمی و انسانی و معنوی آن سخن بگویند!
🔹ای کاش مشاورانشان به آنان میگفتند که این مجلس جای کنایه زدنهای حزبی و جریانی و سیاسی به گروهها و احزاب رقیب و دولت بیکفایت یازدهم و دوازدهم نیست!
🔹و ای کاش و ای کاش و ای کاش ...
🔶اما درود بر آیتالله رئیسی چه سخنان عمیق و دقیق و حسابشدهای بیان کردند. از قدرت ایران و جایگاه ایران و میراث بینظیر ایران اسلامی و ایران قرن پانزدهم و ایران تمدنساز سخن گفت. او هم از دشمنیهای دشمنان و تحریمها سخن گفت اما عزتمندانه و شجاعانه. او گفت علیرغم مشکلات، ملت ایران همچنان عزتمند و مقاوم و دانشپایه در حال حرکت به جلو است. او از نگاه بینالمللی جمهوری اسلامی سخن گفت او از عدالت جهانی سخن گفت. او از مقاومت در برابر ظلم و جنایت در هر جای جهان سخن گفت. او از حمایت قاطع از مظلومان و مقاومت در برابر ظالمان در سراسر گیتی سخن گفت. او از آزادیهای اجتماعی و فرهنگی ملت سخن گفت. او از اقامه آرمانهای انقلاب و تحقق اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی سخن گفت. او از قدرت منطقهای و جدیت در ارتباطات منطقهای سخن گفت. در یک جمله او با بیاناتی عزتمندانه و جهادی نشان داد که هم خود از عقلانیت سیاسی و بصیرت و زمانشناسی برخوردار است و هم مشاورانی عاقل و خردمند دارد. الحمدلله.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای مشترک نظریه پردازان ۱ (Trimmed).mp3
14.47M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای #اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس نوزدهم:
ویژگیهای مشترک نظریهپردازان بخش اول
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔷تنها چیزی که میتواند یک جامعه را از درون تهی کند و همه هویت تاریخیاش را از آن بگیرد، «عدم آگاهی» است.
اذهان خاموش و غیر عمیق، نه تنها روشنیبخش نیستند که حتی قدرت درک روشنایی را هم ندارند.
#بصیرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای مشترک نظریهپردازان ج۲ (Trimmed).mp3
10.25M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیستم: ویژگیهای مشترک نظریهپردازان بخش دوم
#اجتهاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مطالعه خود
🖊احمدحسین شریفی
🔶هر کدام از ما نیاز داریم که لحظات و بلکه ساعاتی در روز را به مطالعه خودمان بپردازیم. به مطالعه بینشها، گرایشها و کنشهای خود. به مطالعه احساسات، عواطف و هیجانات خود.
🔶باید بدانیم که آیا حالات درونی و رفتارهای بیرونی ما در مسیر تکامل خود واقعیمان هست یا خیر.
🔶بدون چنین مطالعه روزانهای، نمیتوان امیدی به پیشرفت و تکامل شخصیت خود داشته باشیم.
به تعبیر زیبا و بسیار پرمغز #امام_حسین(ع) انسان چیزی جز همین روزها و ساعاتی که در اختیار دارد نیست:
«يَابنَ آدَمَ، إنَّما أنتَ أيّامٌ، كُلَّما مَضى يَومٌ ذَهَبَ بَعضُكَ؛ اى زاده آدم! تو همين روزها هستی. هر روزى كه برود، بخشى از تو مىرود.» بدون مطالعه خود هرگز نمیتوانیم بفهمیم که چه بخشی از ما گذشته است و همچنین نمیدانیم که بخشهای دیگر را چگونه باید بگذرانیم.
#خودشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️لباس شهرت در کلام امام حسین
🖊احمدحسین شریفی
🔶«لباس شهرت» یا پوششهای نامتعارف، موجب انگشتنما شدن و جلب توجه دیگران میشود. مرد یا زنی که تلاش میکند توجهات دیگران را به ظاهر و پوشش خود جلب کند، آرام آرام حیا و عفت اجتماعی خود را از دست میدهد و کسی که حیا و عفت نداشته باشد، دین و ایمان خود را از دست میدهد و کسی که دین نداشته باشد، هیچ حد و مرزی برای سقوط او نمیتوان تصویر کرد.
🔶نهي شديد پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) از پوشيدن «لباس شهرت» را نيز ميتوان در همين مسئله ديد.
◾️#امام_حسين(ع) در اين باره ميفرمايد:
مَنْ لَبِسَ ثَوْباً يَشْهَرُهُ كَسَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَوْباً مِنْ نَارٍ.
کسي که لباسي بپوشد که او را انگشتنما کند، خداوند در روز قيامت لباسي از آتش بر او ميپوشاند.
◾️در حديثي ديگر از آن حضرت چنين نقل شده است که در اين باره فرمودهاند:
مَنْ لَبِسَ مَشهُوراً مِنَ الثِيابِ أعْرَضَ اللهُ عنه يومَ القِيامة؛
کسي که لباس انگشتنما بپوشد، خداوند در روز قيامت از او روي ميگرداند.
#شهرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️خدمت به خلق در منطق حسینی
🖊احمدحسین شریفی
◾️یکی از مهمترین ویژگیهای زیست اسلامی، خیرخواهی و خدمت به خلق است. در منطق اسلام همه آفریدههای الهی، به مثابه فرزندان و اهل و عیال خداوند هستند و به همین دلیل محبوبترین آدمیان نزد خداوند کسانیاند که بیشتر خیر و منفعت را برای آفریدههای خداوند داشته باشند: شخصي از رسولاکرم(ص) پرسيد: «مَنْ أَحَبُّ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ؟» آن حضرت در پاسخ فرمودند: «أَنْفَعُ النَّاسِ لِلنَّاسِ»
این حقیقت را در گفتار و کردار امام حسین(ع) نیز مشاهده میکنیم:
1️⃣#امام_حسين عليه السلام در بخشي از دعاي عرفه، از خداوند ميخواهد: «اقْضِ لَنَا الْخَيْرَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ الْخَيْر؛ خداي براي ما خير مقرر کن و ما را از اهل خير قرار ده»
2️⃣منطق حسين اين است که نياز ديگران به ما، از نعمتهاي الهي است که بايد به استقبال آن رفت. و در اين راه نبايد هرگز احساس ملالت و خستگي و افسردگي و دلتنگي کرد: «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِكُم»
3️⃣بعد از شهادت آن حضرت، وقتي عدهاي از قبيلة بنياسد ميخواستند پيکر بيسر ابيعبدالله را دفن کنند، در کنار همة زخمهايي که بر بدن مبارک آن حضرت وارد شده بود، بر روي دوش آن حضرت آثار زخم کهنه مشاهده کردند؛ از امام زين العابدين علت را جويا شدند، آن حضرت فرمود: «اين آثار بردوش کشيدن صدقات و مايحتاج زندگي زنان بيسرپرست، يتيمان و تنگدستان است که آن حضرت در مدينه انجام ميداد.»
4️⃣کسي نزد امام حسين بود و معتقد بود که در خدمترساني به مردم و گرهگشايي از کار آنان بايد ميان خوبان و بدان و شايستگان و ناشايستگان تفکيک قائل شد، به همين دليل به آن حضرت عرض کرد، کار خير و خدمت را بايد براي کسي انجام داد که شايستگي و اهليت آن را داشته باشد و نه نسبت به هر کسي زيرا «إِنَّ الْمَعْرُوفَ إِذَا أُسْدِيَ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ ضَاعَ» به این معنا که کار خوب اگر نسبت به نااهل صورت گیرد، هدر رفته است. اما امام حسين(ع) چنین نگاهی را نادرست دانست و فرمود: «لَيْسَ كَذَلِكَ وَ لَكِنْ تَكُونُ الصَّنِيعَةُ مِثْلَ وَابِلِ الْمَطَرِ تُصِيبُ الْبَرَّ وَ الْفَاجِرَ؛ چنین نیست؛ کار خوب همچون باران زیاد و تند است که بر نیک و بد میبارد.» یعنی در خدمت به خلق محاسبات عقیدتی و قومیتی و ملی و صنفی و امثال آن را باید کنار گذاشت.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹