eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴ابوسعید سجزی و نظریه خورشیدمرکزی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 (۳۳۰-۴۱۴ق) از ستاره‌شناسان و ریاضی‌دانان بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری بود. او زاده زابل در سیستان بود هر چند در خراسان و شیراز نیز زندگی کرد. کارهای او در ستاره‌شناسی و رصد مورد تمجید و تحسین اندیشمند بزرگ و بی‌نظیری مثل ابوریحان بیرونی قرار گرفت. نکته مهم در زندگی علمی ابوسعید سجزی این است که به گزارش ابوریحان بیرونی (۳۶۲-۴۴۲ق) در کتاب استیعاب الوجوه الممکنه فی صنعة الاسطرلاب، او دست‌کم پنج قرن‌ه پیش از کوپرنیک (۱۴۷۳-۱۵۴۳م) محاسبات نجومی خود را بر اساس نظریه خورشید‌مرکزی و گردش زمین به دور خورشید انجام می‌داد. ابوریحان می‌گوید: «از ابو سعید سجزی، اُسطرلابی از نوع واحد و بسط دیدم که از شمالی و جنوبی مرکّب نبود و آن را اسطرلاب زورقی می‌نامید و او را به جهت اختراع آن اسطرلاب تحسین کردم چه اختراع آن متکی بر اصلی است قائم به ذات خود و مبنی بر عقیدة مردمی است که زمین را متحرّک دانسته و حرکت یومی را به زمین نسبت می‌دهند و نه به کرة سماوی.» 🔶سپس خود ابوریحان بیرونی می‌گوید با توجه به ابزارهایی علمی در اختیار، تعیین اینکه حقیقتا زمین به دور خورشید می‌چرخد یا خورشید به دور زمین، کاری به غایت دشوار است. زیرا از نظر آثار عملی و محاسبات فلکی این دو نظر هیچ تفاوتی ندارند اما اینکه در واقع کدام به گرد دیگری می‌چرخد اگر امکان پاسخ داشته باشد فقط از عهده فیلسوفان طبیعی‌دان برمی‌آید! «بدون شک این شبهه‌ای است که تحلیلش در نهایت ِ دشواری است و قولی است که رفع و ابطالش در کمال صعوبت است. مهندسان و علمای هیئت که اعتماد و استناد ایشان بر خطوط مساحیه (= مدارات و نصف النهارات و استوای فلکی و دائرةالبروج) است، در نقض ِ این شبهه و رد آن عقیدت بسی ناچیز و تهی دست باشند و هرگز دفع آن شبهه را اقامت برهان و تقریر دلیلی نتوانند نمود. زیرا چه حرکت یومی را از زمین بدانند و چه آن را به کرة سماوی نسبت دهند در هر دو حالت به صناعت آنان زیانی نمی‌رسد و اگر نقض این اعتقاد و تحلیل این شبهه امکان‌پذیر باشد موکول به رای فلاسفة طبیعی‌دان است.»[بررسی‌هایی دربارة ابوریحان بیرونی به مناسبت هزارة ولادت او، شورای عالی فرهنگ و هنر، مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی، ص 369 و 370] @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ای راوی خوب قصّهٔ خون، سجّاد گریان زِ برای جسم گلگون، سجّاد از غصّهٔ مشک و عطش و تیر و گلو جاری شده از چشم تو جیحون، سجّاد ✍️محمّد شریفی💐 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶پیروزی و موفقیت و رسیدن به قله‌هاست که نیازمند اراده و تلاش و مجاهدت است؛ اما برای تسلیم و شکست و عقب‌ماندگی به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است فرد یا جامعه‌ای به این نتیجه برسد که «نمی‌‌تواند» یا «نمی‌شود» یا «نمی‌گذارند»! همین برای شکست کافی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مطالعه به سبک فارابی و ابن‌سینا 🖊احمدحسین شریفی 🔶فراوان با دانشجویان و طلابی برخورد کرده‌ام که از ناتوانی خود در درک مطالب علمی و دشواری کتاب‌های درسی خود شکوه کرده‌اند. وقتی از آنان سؤال کرده‌ام که «آیا درس‌ها را پیش‌مطالعه کرده‌اید؟» پاسخ منفی بوده! وقتی پرسیده‌ام «آیا با تمرکز در درس‌های استاد شرکت می‌کنید؟» باز هم پاسخ منفی بوده است! و وقتی از آنان پرسیده‌ام که «چند دور کتاب را با تمرکز مطالعه کرده‌اید؟» پاسخ این بوده است که «نزدیکی‌های امتحان مطالعه می‌کنیم!» به نظرم چنین افرادی اگر واقعاً مطالب علمی و درسی را درک کنند، از نوعی نبوغ برخوردارند! کتاب‌های علمی و درسی را باید کراراً و کراراً مطالعه کرد، خلاصه‌نویسی کرد و حتی الامکان مباحثه کرد. اگر بدون همه این کارها مطالب را درک می‌کنید، یا شما نابغه‌اید و یا کتاب درسی‌تان داستان و روزنامه است! 🔷بزرگانی مثل و ، یعنی دو تن از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان اسلام، بارها و بارها کتاب‌های فلسفی را با دقت می‌خوانند و حتی الفاظ آنها را حفظ می‌کردند. 🔶فارابی در پایان نسخه‌ای از کتاب النفس ارسطو چنین نوشته‌ است: «حقیقتاً من این کتاب را صدبار خواندم.» درباره کتاب السماع الطبیعی ارسطو نیز از فارابی چنین نقل کرده‌اند که گفته بود: «من کتاب السماع الطبیعی ارسطو را چهل بار خواندم و هنوز حقیقتاً خود را محتاج خواندن دوبارة آن می‌بینم» 🔶ابن‌سینا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خوانده بود و حتی الفاظ و جملات آن را حفظ کرده بود! از ابن‌سینا چنین نقل شده است که: «چهل بار کتاب مابعدالطبیعه [نوشتة ارسطو] را خواندم، به‌گونه‌ای که عبارات آن را به یاد سپرده بودم؛ اما چیزی از آن نمی‌فهمیدم. سرانجام ناامید شده، با خود گفتم: این کتاب، فهمیدنی نیست. تا اینکه روزی در بازار کتاب‌فروشان، کسی با اصرار فراوان کتابی فلسفی را به من فروخت. پس از مطالعة کتاب که اغراض کتاب مابعدالطبیعه نام داشت و نوشتة ابونصر فارابی بود همة دشواری‌های کتاب ارسطو برطرف گردید» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی ج۱ (Trimmed).mp3
12.94M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و سوم: ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی؛ بخش اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پیامدهای بزرگ انتخاب‌های کوچک 🖊احمدحسین شریفی 🔶چاقی، بیماری، بیکاری، ورشکستگی و بسیاری دیگر از آسیب‌های فردی و اجتماعی‌ای که برخی از آدمیان با آنها رو به رو هستند، از پیامدها و نتایج‌ انتخاب‌های بد و کوچک خود آنانست. چنین افرادی بدون آنکه قصد بیمار شدن یا ورشکسته‌ شدن یا معتاد شدن داشته باشند به چنین دام‌هایی افتاده‌اند. 🔺در مسائل معنوی نیز چنین است. آلودگی‌های معنوی و بی‌عفتی‌های اجتماعی و امثال آن همگی از پیامدهای انتخاب‌های کوچک در ارتباطات دوستانه و ورود به فضاهای مجازی و امثال آن است. شیطان اساسا گام به گام افراد را به سراشیبی سقوط می‌کشاند. خدای متعال سه نوبت در قرآن به آدمیان اخطار می‌دهد که: وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين‏ (بقره،۱۶۸ و ۲۰۸ و انعام ۱۴۲) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دیدگاهها درباره فلسفه سیاسی صدرا (محمدرضا حکیمی) (Trimmed).mp3
27.74M
🎤احمدحسین شریفی 🔴انتشار به مناسبت رحلت استاد محمدرضا حکیمی(ره) 🔶تحلیل دیدگاه‌ استاد درباره فلسفه سیاسی ملاصدرا ✔️آیا فلسفه سیاسی صدرا انقلاب ساز است یا انقلاب ستیز؟ ✔️آیا ملاهادی سبزواری اندیشه سیاسی نداشت؟ ✔️آیا این نسبت استاد حکیمی به علامه طباطبائی درست است که«این انقلاب یک شهید داشت و آن اسلام بود»؟ (از مجموعه درس‌های فلسفه سیاسی متعالیه) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴جلوه‌ای از حکمرانی علوی در نخستین سفر استانی رئیسی 🔶امام علی علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر چنین توصیه کرد: وَ اجْعَلْ لِذَوِي الْحَاجَاتِ‏ مِنْكَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِيهِ شَخْصَكَ وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً فَتَتَوَاضَعُ فِيهِ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَكَ وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَكَ وَ أَعْوَانَكَ‏ مِنْ أَحْرَاسِكَ‏ وَ شُرَطِكَ‏ حَتَّى يُكَلِّمَكَ مُتَكَلِّمُهُمْ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ‏ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ فِي غَيْرِ مَوْطِنٍ لَنْ تُقَدَّسَ‏ أُمَّةٌ لَا يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ براى كسانى كه به ديدار تو نياز دارند، زمانى را معين كن كه شخص خود به سخنان ايشان گوش فرا دارى، و در مجلس عامى بنشينى، و در آن در برابر خدايى كه تو را آفريده است تواضع كنى، و لشكريان و دستياران و پاسداران خود را چنان دور كنى كه صاحبان حاجت بدون احساس ترس و لرز و لكنت زبان با راحتى كامل بتوانند مطالب خود را بيان كنند، زيرا كه من از پيامبر خدا «ص» بارها شنيدم كه مى‏گفت: «امتى كه ضعيف آن نتواند حق خويش را بى‏لكنت زبان از قوى بگيرد، قابل احترام نيست». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زکریا بن آدم و رسالت تربیت اجتماعی 🖊احمدحسین شریفی 🔶، يکي از موجود در قبرستان شيخان قم، که معاصر امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد عليهم السلام بود؛ انساني فوق القاعده بزرگ و مورد اعتماد ائمه اطهار سلام الله عليهم و از بنيانگذاران اصلي مکتب تشيع در قم و تأسيس کننده يک حکومت شيعي در قم بود، خطاب به عليه السلام مي‌نويسد: «إِنِّي أُرِيدُ الْخُرُوجَ عَنْ أَهْلِ بَيْتِي فَقَدْ كَثُرَ السُّفَهَاءُ فِيهِمْ!؛ می‌خواهم از طایفه و قوم خود هجرت کنم چرا که افراد سفیه و کم خرد در میان آنان زیاد شده است». امام رضا علیه السلام در پاسخ او می‌فرماید: «لَا تَفْعَلْ فَإِنَّ أَهْلَ بَيْتِكَ يُدْفَعُ عَنْهُمْ بِكَ، كَمَا يُدْفَعُ عَنْ أَهْلِ بَغْدَادَ بِأَبِي الْحَسَنِ الْكَاظِمِ(ع)؛ این کار را نکن، چرا که وجود تو در میان قوم و قبیله‌ات موجب دفع بلا از آنان می‌شود همانطور که با امام کاظم علیه السلام بلا و آفات از مردم بغداد دفع می‌شد». 🔷این توصیه امام رضا علیه السلام هم یک معنای باطنی و عرفانی و ملکوتی دارد که وجود انسان‌های پاک و پارسا در جایی، از علل و عوامل معنوی دفع آلام و بلایای غیرمترقبه از آنان است. و هم می‌توان یک معنای تربیتی از آن استفاده کرد و آن اینکه خوبان و مربیان اخلاقی حق ندارند در برابر ساختارهای غلط و نادرست تسلیم شوند و به بهانه شیوع بدی‌ها و وجود ساختارهای رذیله، از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سخنی با مخالفان فلسفه‌ و عرفان‌ 🖊احمدحسین شریفی 🔶در مجموعه روایات منقول از معصومان علیهم السلام، روایاتی در نکوهش فیلسوفان و صوفیان ذکر شده است. این نوع روایات مستمسک عده‌ای از فلسفه‌ستیزان و عرفان‌ستیزان قرار گرفته‌اند! یعنی با استناد به آنها به جنگ و عرفان و رفته‌اند! 🔷در حالی که، اولاً، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اغلب قریب به اتفاق آنها، اعتبار سندی لازم را ندارند؛ ثانیاً، بر فرض صحت سندی، محتوای این روایات همگی ناظر به سرزنش مدعیان فلسفه و عرفان و تصوف یا فیلسوف‌نماها و عارف‌نماها و صوفی‌نماها است و نه نکوهش خود فلسفه و عرفان و تصوف. ثالثاً، اگر با تمسک به این دسته از روایات بتوان اصل فلسفه و عرفان (حتی فلسفه الهی و عرفان اسلامی) را نادرست و ضد اسلام دانست، خوب روایات فراوان و حتی صحیح السندی در ذم فقیهان و مفسران و حافظان قرآن و متکلمان و محدثان هم داریم، آیا اینها را می‌توان مستمسکی برای مذمت اصل فقه و تفسیر و قرآن و کلام و حدیث دانست؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی ج۲ (Trimmed).mp3
9.25M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و چهارم: ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی؛ بخش دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶ناسزاگویان و بدگویان را ببخش، حتی اگر از کرده خود پشیمان نیستند. فقط روح‌های ضعیف و کم‌ظرفیت‌اند که از ناسزاگویی به دیگران خوشحال، یا از ناسزاگویی دیگران بدحال می‌شوند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹