🔴حکمتی از حکیم ابوالقاسم فردوسی
چنان دان که نادانترین کس تُوی
اگر پند دانندگان نشنوی
ز خاکیم و هم خاک را زادهایم
به بیچارگی دل بدو دادهایم
اگر نیک باشی بمانَدْتْ نام
به تخت کِیای بَر، بُوی شادکام
وگر بَد کنی جُز بَدی نَدرَوی
شبی در جهان شادمان نغنَوی
(نغنوی=نخوابی)
#فردوسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر کما فیالسابق، چنین افکاری از سوی اینان، در جامعه اهل سنت منتشر شود، یقین داشته باشید، نه تنها طلاب مظلوم، بلکه دیر یا زود همه اجتماعات شیعی قربة الی الله مورد تهدیدات جانی قرار خواهند گرفت.
ببینید چقدر راحت حکم شرک شیعیان توسط امام جمعه یک شهر ایران صادر میشود!
کسی که برای ائمه اطهار نذر کند مشرک است و واجب القتل؛
کسی که در حرم امام رضا اعتکاف کند، مشرک است و واجب القتل؛
کسی که یاعلی بگوید مشرک است و واجب القتل!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای کاش مسؤولان کشور تا دیر نشده توصیه حکیمانه این عالم افغانستانی مقیم ایران را عمل کنند و در یک زمانبندی مشخص حداکثر ششماهه این غربالگری بزرگ را انجام دهند.
و الا، با وجود برخی زمینههای داخلی، دور نخواهد بود که ناامنیهای تروریستی در ایران نیز مثل پاکستان و افغانستان شود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 داستان شنیدنی چگونگی مسلمان شدن جوان استرالیایی
🔹با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روحالله موسوی بابت ترجمه و تهیه این کلیپ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴داستانی جالب از ابراهیم ادهم
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در احوال ابراهيم #ادهم نقل ميکنند که شبي به همراه سه تن ديگر براي عبادت به مسجدي رفتند. بعد از آنکه مدتي عبادت کردند، در همان جا خوابيدند. اما ابراهيم ادهم تا صبح بر در مسجد ايستاد به گونهاي که مانع ورود سرماي بيشتر به داخل مسجد شد.
«او را گفتند چرا چنين کردی؟»
گفت:
«هوا عظيم سرد بود و بادْ سرد؛ خويشتن را به جای در کردم تا شما را رنج کمتر بود.»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سرعت و سهولت سقوط
🖊احمدحسين شريفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای آتش زدن یک خانه مقداری هیزم و یک کبریت کافی است، اما برای ساختن آن سالها باید هزینه کرد و وقت گذاشت.
برای آتش زدن کتابی، یک کبریت و چند ثانیه وقت کافی است، اما برای نوشتن آن سالها باید زحمت کشید.
برای بالا رفتن از «نردبان ایمان» هم باید سالها تلاش کرد و ریاضت کشید اما برای سقوط از آن یک «گام اشتباه» کافی است. به همین دلیل است که خداوند در قرآن چهار نوبت نسبت به پیروی از گامهای شیطان پرهیز داده است:
وَلا تَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّيطانِ ۚ إِنَّهُ لَكُم عَدُوٌّ مُبينٌ
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بشنوید دعای شب ۲۱ رمضان شهید ردانیپور را که #علامه_مصباح بر دستان او بوسه زد و درباره او میگفت:
«اگر در قیامت من را به عنوان نوکر آقای ردانیپور در محشر حاضر کنند و بگویند به صدقه سر آقای ردانیپور تو را آمرزیدهایم، افتخار میکنم.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴امام خمينی و نقد کتابهای تفسيری
🖊احمدحسين شريفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در تاريخ اسلام يکي از علوم و دانشهايي که همواره مورد توجه همه فرق و مذاهب اسلامي بوده است، دانش تفسير قرآن بوده است. دهها و بلکه صدها نوع تفسير قرآن نوشته شده است. هر کدام از آنها نيز مشابهتها و البته تمايزات فراواني با هم دارند.
اما #امام_خمينی(ره) در نقدي کلي، از حيث هدايتبخشي و درمانگري و انسانسازي، دربارة تفاسير موجود ميگويد:
«به عقيده من تفسير هم براى قرآن ما نوشته نشده است، گرچه خيلى از كتابها را انسان مىبيند كه به اسم تفسير است؛ مثلًا بهترين و جامعترين تفسير، مجمع البيان است و اگر انسان به آن مراجعه كند شأن نزول آيات و معانى لغويه و صرفيه و نحويه و اعراب و بنايش را مىداند، اما آن جنبه تفسير و مقصود اصلى قرآن كه هدايت مردم است زمين مانده است؛ زيرا مقصود قرآن اين است كه در جاهاى متعدده فرموده: «الم* ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» كه اصلًا اين كتاب هدايت است، و يا فرموده است: «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» صاحبان تفسير متوجه آن جهات هدايت و تذكر قرآن نيستند و نكات هدايت و سوق جمعيت به شاهراه هدايت را بيان نمىنمايند؛ يكى آمده به جنبه طبى، تفسير مىكند، يكى به جنبه تاريخى، ديگرى به جنبه ادبى، ولى اصل مقصود زمين مانده است. غافل از اينكه اگر قرآن به جنبه تاريخى كار داشت، لازم نبود يك قصه، مثلًا قصه آدم عليه السلام را در كتاب كمتر از سيصد ورق تقريباً بيست جا نقل كند، با اينكه انسان يك قصه را اگر يك دفعه شنيد، دوباره شنيدنش در سامعه حسنى ندارد، بلكه مستنكر است، پس معلوم مىشود كه نكات هدايتى دارد و غرض از تكرار، جهت مناسب با اصل مقصود قرآنى است، و مثلًا قصه موسى عليه السلام را كه الى ما شاء اللَّه ذكر كرده است، البته يكى از شاهكارهاى قرآن اين حكايات و قصص قرآن است. منتها با آن جنبه اهتدا كه دارد.»
#تفسیر
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴غیبت حسود!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#سعدی در باب هفتم بوستان حکایت جالبی از دوران تحصیل خود در نظامیه بغداد بیان میکند، خلاصه آن این است که سعدی نزد استاد خود از حسادت یکی دیگر از شاگردان نسبت به موفقیت او، شکایت میبرد؛ استاد خردمند به او میگوید اگر او با حسادت راه دوزخ را در پی گرفته است، تو نیز با غیبت او همین راه را دنبال میکنی!
مرا در نظامیه ادرار بود
شب و روز تلقین و تکرار بود
مر استاد را گفتم ای پر خرد
فلان یار بر من حسد میبرد
چو من داد معنی دهم در حدیث
بر آید به هم اندرون خبیث
شنید این سخن پیشوای ادب
به تندی برآشفت و گفت ای عجب!
حسودی پسندت نیامد ز دوست
که معلوم کردت که غیبت نکوست؟
گر او راه دوزخ گرفت از خسی
از این راه دیگر، تو در وی رسی
ادرار: یعنی «وظیفه و مقرری»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴برکات مسجد در کلام امام حسن مجتبی(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امام_حسن مجتبی علیه السلام در حدیثی هشت برکت و فایده بینشی، ارتباطاتی، معرفتی، اخلاقی، معنوی و کنشی برای اهل مسجد بیان میکند.
متن و ترجمه حدیث را تقدیم میکنم:
مَنْ أَدَامَ الِاخْتِلَافَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى ثَمَانٍ: هر کس پیوسته به مسجد رود یکی از هشت بهره زیر را خواهد برد:
1️⃣آيَةً مُحْكَمَةً؛ نشانهای محکم و استوار (برای شناخت خدا)؛ [این بخش ناظر به برکات بینشی و اعتقادی مسجدی بودن است]
2️⃣و أَخاً مُسْتَفَاداً؛ برادری فایدهبخش؛ [این بخش ناظر به برخورداری از ارتباطات سالم اجتماعی است.]
3️⃣و عِلْماً مُسْتَطْرَفاً؛ دانشی نو؛ [این هم ناظر به برکات معرفتی و شناختی مسجدیان است]
4️⃣و رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً؛ رحمتی درانتظار؛ [این هم از برکات و بهرههای معنوی اهل مسجد است]
5️⃣و كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدَى؛ سخنی که راهنمای او به راه هدایت باشد؛ [ناظر به بهرهمندی از مواعظ و سخنان حکمتآموز و راهگشا است]
6️⃣أوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى؛ سخنی که او را از هلاکت باز دارد؛[ ناظر به بهرهمندی از مواعظ و سخنان حکمتآموز و راهگشا است]
7️⃣و تَرْكَ الذُّنُوبِ حَيَاءً؛ ترک گناه از روی شرم و حیاء؛ [ناظر به تأثیرات کنشی و رفتاری مسجدی بودن است]
8️⃣أوْ خَشْيَةً؛ و یا ترک گناه از روی ترس از خدا. [این هم ناظر به تأثیرات کنشی و رفتاری مسجدی بودن است]
#مسجد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حکایتی در باب «حلم» حسنی(ع)
✍️احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علی بن عثمان هجویری از صوفیان بزرگ قرن قرن پنجم، در کتاب کشف المحجوب میگوید:
«و اندر حکایات یافتم که اعرابیی از بادیه درآمد.
او بر در سرای حسن ابن علی نشسته بود اندر کوفه. اعرابی وی را دشنام داد و مادر و پدرش را. وی برخاست و گفت: «یا اعرابی، اگر گرسنهای تا نانت آرند و یا تشنهای تا آبت آرند، یا ترا چه رسیده است؟»
و وی میگفت: «تو چنین، و مادر و پدرت چنین.»
حسن رضیاللهعنه فرمود تا یک بدرهٔ دینار بیرون آوردند و بدو دادند.
و گفت:
«یا اعرابی، معذور دار، که اندر خانهٔ ما بیش از این نمانده است والّا از تو دریغ نداریمی.»
چون اعرابی این سخن بشنید، گفت: «أَشهد أَنّکَ ابنُ رسول اللّه...»
و این صفت محقّقان مشایخ باشد –رضوانالله علیهم– که مدح و ذمّ خلایق به نزدیک ایشان یکسان شده باشد و به جفا متغیّر نشوند.»
#اخلاق
#امام_حسن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️احمدحسین شریفی
واقعیتهایی که امیدواریم پیش از آنکه خیلی دیر شود، بیشتر از رسانه ملی و سایر رسانههای جمعی بیان شود؛ لازم است با بیانهای هنری و در قالب فیلمها و سریالها درباره آسیبهای روانی، عاطفی، اخلاقی، اقتصادی و امنیتی تکفرزندی بیشتر روشنگری شود.
#فرزندآوری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹