eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶تحلیلی خواندنی از تصویر بالا سال ۱۹۳۷ در انگلستان مسابقه میان تیم‌ چلسی و چارلتون به دلیل مه‌گرفتگی شدید در حالی که ۱-۱ مساوی بودند، در دقیقه ۶۰ متوقف شد. اما «سم بارترام » دروازه‌بان چارلتون که چندین بار طی مسابقه شاهد ناپدید و دوباره پدیدارشدن بازیکنان بود، تا ۱۵ دقیقه پس از سوت توقف بازی، با تصور اینکه توپ در سمت حریف دست به دست می‌شود، همچنان درون دروازه خود ماند (همین تصویر بالا) او به علت سروصدای زیاد پشت دروازه، صدای سوت داور را نشنیده بود و با آمادگی کامل، درون دروازه ایستاده و با دقت به جلو نگاه می‌کرد تا به گمان خودش در برابر شوت‌های حریف غافلگیر نشود. وقتی ۱۵ دقیقه بعد، پلیس ورزشگاه به او نزدیک شد و خبر لغو مسابقه را داد، سم بارترام با اندوه گفت: «چه غم‌انگیز است که دوستانم مرا فراموش کردند در حالی‌که من داشتم از دروازه آنها حراست می‌کردم. در طول این مدت فکر می‌کردم تیم ما در حال حمله است و مجال نزدیک شدن به دروازه‌مان را به آنها نمی‌دهند!» 🔹در میدان زندگی چه بسیار بزرگانی که از دروازه ما با غیرت و تلاش حراست کردند اما با مه‌آلود شدن شرایط خیلی‌ها میدان را خالی کردند و آنها را تنها گذاشتند. 🔻نکته: اکثر افراد با خواندن این داستان احساس سم بارترام (دروازه‌بان) بودن بهشون دست میده که توسط دیگران فراموش شده‌ یا می‌شوند. اما واقعیت اینه که عموم ما آدم‌ها از قبیل اون ده نفر «فراموش‌کننده» هستیم. نه اون یک نفر «فراموش شده»!! حواسمون به دروازه‌بان‌های زندگیمون باشه؛ بخصوص وقتی هوا مه‌آلود است و آنها به وضوح دیده نمی‌شوند. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinshari
🔴شرط علمی و عملی «حکمت» از نگاه سهروردی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در موارد متعددی می‌گوید کسی که اولاً، از نظر علمی به مقام درک «خمیره واحد حکمت» در میان همه اقوام و ملل از یونان باستان گرفته تا چین و هند و مصر و ایران باستان و حکمت زردشتی و حکمت اسلام نرسیده باشد و ثانیاً، از نظر عملی هم بر جسم و روح خود مسلط نباشد، «حکیم» نیست. به تعبیر دیگر به اعتقاد شیخ اشراق حکیم کسی است که در کنار برخورداری از بالاترین سطح معرفت نظری، از عمیق‌ترین‌ تجربه‌های معنوی نیز برخوردار باشد. یعنی هم در «بحث» و «تعقل» و «استدلال» قوی باشد و هم در «تأله» و «اخلاق» و «معنویت». در کتاب التلویحات درباره لزوم برخورداری حکیم از تجارب معنوی و عرفانی عمیق چنین می‌نویسد: «و لا يكون الانسان من الحكماء ما لم يحصل له ملكة خلع البدن و الترقّى؛ فلا يلتفت الى هؤلاء المتشبّهة بالفلاسفة المخبّطين المادّيّين، فانّ‌ الامر اعظم مما قالوا؛ مادامی که ملکه خلع بدن و ترقی به عالم بالا برای انسان حاصل نشود از حکما شمرده نخواهد شد. به این فیلسوف‌نماهای (مشائيان) آشفته‌مغز و دلبسته به ماده ننگرید؛ حقایق فراتر از چیزی است که آنها می‌گویند.» در المشارع و المطارحات در این باره می‌گوید: و اسم الحكيم لا يطلق الا على من له مشاهدة للامور العلوية و ذوق مع هذه الأشياء و تالّه؛ نام حکیم جز برای کسی که اهل مشاهده امور علوی و اهل ذوق و تأله باشد، اطلاق نمی‌شود در پایان المشارع و المطارحات هر دو شرط را به اختصار بیان می‌کند: «و لا يعدّ الانسان فى الحكماء ما لم يطّلع على الخميرة المقدّسة، و ما لم يخلع و يلبس.؛ انسان از حکما نیست مادام که بر آن «خمیره مقدسه» آگاه نباشد و مادام که نتواند «خلع بدن» کند و دوباره به آن باز گردد. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinshari 🌹
🔻همایش ملی «بزرگداشت شیخ اشراق» به کوشش معاونت پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری ستاد ملی بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی، هشتم مردادماه ۱۴۰۱ ساعت ‌‏۱۶:۰۰ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن برگزار می‌شود. 🔻سخنرانان : ۱) حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۲) غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۳) محمود شالویی دستیار ویژه وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴) احمدحسین شریفی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۵) نجفقلی حبیبی عضو هیأت امنای موسسه حکمت سهروردی، ۶) منوچهر صدوقی‌سها پژوهشگر و مدرس حکمت اسلامی، ۷) غیاث‌الدین طه محمدی رئیس بنیاد بوعلی سینا، ۸) قاسم پورحسن استاد دانشگاه علامه طباطبایی، ۹) انشاءالله رحمتی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۰) سید محمد علی دیباجی استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، ۱۱) حسن سیدعرب عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام، ۱۲) سیما نوربخش پژوهشگر و مدرس حکمت اشراق ۱۳) سعید انواری استاد دانشگاه علامه طباطبایی 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سیر مطالعاتی «حکمت اشراق» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شیخ اشراق (۵۴۹-۵۸۷ق) در مقدمه کتاب حکمة الاشراق سیر مطالعاتی حکمت خود را به این صورت بیان کرده است: «و قد رتّبت لكم قبل هذا الكتاب و فى اثنائه عند معاوقة القواطع عنه كتبا على طريقة المشّائين و لخّصت فيها قواعدهم، و من جملتها المختصر الموسوم ب‍‌ «التلويحات اللوحيّة و العرشيّة» المشتمل على قواعد كثيرة و لخّصت فيها القواعد مع صفر حجمه، و دونه «اللمحات» و صنّفت غيرهما» با توجه به متن فوق می‌توان سیر مطالعاتی پیشنهاد شده از سوی خود سهروردی را برای فهم حکمه الاشراق به این صورت بیان کرد: سیر اول: اللمحات===» التلویحات اللوحیة و العرشیة===» حکمة الاشراق در عین حال، شیخ اشراق در مقدمه کتاب ارزشمند «المشارع و المطارحات» و در توصیف کتاب می‌گوید این کتاب هر چند حاوی آراء و اندیشه‌های ویژه خودم هم هست؛ اما شاکله حکمت مشاء را حفظ کرده و خیلی از فلسفه مشاء فاصله نگرفته است. به یک معنا کتاب المطارحات را حلقه واسط میان حکمت مشائین و حکمه الاشراق دانسته و به همین دلیل مطالعه آن را شرط فهم حکمة الاشراق دانسته است: «و من لم يتمهّر فى العلوم البحثية به فلا سبيل له الى كتابى الموسوم بحكمة الاشراق، و هذا الكتاب ينبغى ان يقرأ قبله و بعد تحقيق المختصر الموسوم بالتلويحات؛ و کسی که با این کتاب در دانش‌های بحثی مهارت نیافته است راهی به کتاب من، موسوم به حکمت الاشراق ندارد. و شایسته است که این کتاب یعنی المطارحات پیش از آن، و پس از تحقیق در کتاب مختصری که التلویحات نام دارد خوانده شود.» بر این اساس می‌توان آن سیر مطالعاتی پیشین را به این صورت تکمیل کرد: سیر دوم: اللمحات===» التلویحات اللوحیة و العرشیة===» المشارع و المطارحات===» حکمة الاشراق در عین حال، با مراجعه به کتاب المقاومات می‌بینیم که جایگاه آن را در میان آثار فلسفی خود، به مثابه تکمله‌ای بر التلویحات دانسته است: «هذا مختصر يجرى من كتابى الموسوم بالتلويحات مجرى اللواحق، و فيه اصلاح ما يحتاج الى اصلاحه ممّا كان الأوّلون يرسلونه ارسالا و لم يتيسّر ايراده فى التلويحات لشدّة ايجازها فلم يكن يلامها ما يحتاج الى اقلّ‌ بسط‍‌، و الايجاز فى مواقع تدارك السهو فى العظيمات لا يفيد، فاوردناه هاهنا مضموما اليه نكتا مشهورة، و سمّيته المقاومات مستعينا باللّه و متوكّلا عليه» بر این اساس می‌توان سیر مطالعاتی حکمت اشراق را به پیشنهاد خود به این شکل بیان کرد: سیر سوم و کامل: اللمحات===» التلویحات اللوحیة و العرشیة===» المقاومات===» المشارع و المطارحات===» حکمة الاشراق البته این سیر مطالعاتی بدان معنا نیست که سیر تاریخی تدوین آنها نیز به همین شکل بوده است. زیرا آنگونه که از کتاب مطارحات اصطیاد می‌شود، حکمة الاشراق پیش از المشارع و المطارحات نوشته شده است. شیخ اشراق در مطارحات می‌نویسد: «و قد حرّرنا ما فتح اللّه علينا من هذه العلوم الشريفة خاصّة و ما اوتى من قبلنا اجماله، و اوتينا بسطه. و بيانه فى كتابنا الموسوم بحكمة الاشراق، و وضعنا له خطّا خاصّا لئلاّ يطلع عليه الاّ من يريد قيّم الكتاب بعد ان يجد فيه الشرائط‍‌ «وَ مَنْ‌ لَمْ‌ يَجْعَلِ‌ اللّهُ‌ لَهُ‌ نُوراً فَما لَهُ‌ مِنْ‌ نُورٍ» (۴۰/۲۴).» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
💢 احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران: سهروردی در قله حکمت و فلسفه اسلامی و ایرانی قرار دارد. 🟧 احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه، در روز هشتم مرداد و به مناسبت بزرگداشت سهروردی سخنرانی کردند. همایش ملی «بزرگداشت شیخ اشراق» توسط معاونت پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری ستاد ملی بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی عصر دیروز شنبه هشتم مرداد ۱۴۰۱ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور برگزار شد. احمدحسین شریفی یکی از سخنرانان این نشست بود. وی سخنان خود را در موضوع درس‌هایی که می‌توان از سهروردی آموخت بیان کرد. وی گفت: سهروردی در قله حکمت و فلسفه اسلامی و ایرانی قرار دارد. او یک نظریه‌پرداز و صاحب یک مکتب فلسفی است. حدود ۳۶ سال سن داشت که به شهادت رسید. چگونه ممکن است که شخصی در این سن به جایگاه رفیع در حوزه اندیشه برسد و تا قرن‌ها نامش بر تارک اندیشه فلسفی بدرخشد؟ وی افزود: قطعاً رسیدن به این جایگاه مقدمات فراوانی می‌خواهد و پیش‌نیازهای علمی و عملی فراوانی برای آن لازم است و خود او در آثار خود به این پیشنیازها اشاره می‌کند... 🔴 ادامه خبر (https://www.irip.ac.ir/fa/news/368)
السلام علیک یا اباعبدالله
20.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فایل تصویری سخنرانی استاد شریفی درباره شیخ شهاب‌الدین در «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» تاریخ: ۸ مرداد ۱۴۰۱ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📣 سلسله‌نشست‌های مجازی حسینیه حکمت به مناسبت دهه محرم و به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🎤سخنرانی استاد احمدحسین شریفی با موضوع «تحلیل چرایی «تعدد قرائت‌ها» از واقعه عاشورا» (سه‌شنبه، 11 مرداد، ساعت 12) برای شرکت در سخنرانی‌‌ها، از اینجا وارد شوید. www.irip.ac.ir/u/136 @Ahmadhoseinsharifi 🌹