🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۸)
🔶گفتگو به جای خشونت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه این است که:
فیلسوف به دلیل جایگاه منحصربه فردی که برای تفکر و عقلانیت و استدلال و برهان قايل است، میکوشد در روابط اجتماعی و انسانی خود به جای پیروی از «منطق قدرت» از «قدرت منطق» استفاده کند؛ به جای استفاده از «زبان زور»، «زور زبان» را به کار گیرد و به جای پیروی از «خشونت رفتاری»، «لطافت گفتاری» را شیوه زیست خود گرداند. به همین دلیل، اهل «گفتگو» است. او خود را فرزند دلیل میداند و شعارش این است که «نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل».
البته یک فیلسوف هرگز گفتگو را برای گفتگو نمیخواهد و چنین گفتگویی را مطلوب نمیداند. به همین دلیل، تمایل به «گفتگوهای حقخواهانه» و «حقشناسانه» دارد. فیلسوفان به تجربه دریافتهاند که انسان در جريان گفتگو بهتر و دقيقتر و با نگاهی عميقتر به مسائل مينگرد. گفتگو موجب غلیان و جریان بیشتر و قویتر افکار و انديشههای انسان میشود. به همین دلیل، به گفتگو به عنوان ابزاری مناسب و بعضاً بیبدیل برای شناخت حقیقت و آشکار شدن حق از باطل مینگرند.
#فلسفه
#گفتگو
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از بیداری ملت
دو تصویر از دو زنِ متعهد و مکتبی؛ گویای بینش کلی راهپیمایان ۲۲ بهمن:
یکی « دستِ بیمارِ ارادت» بلند کرده برای اصل نظام جمهوری اسلامی !
دیگری «انگشتِ هشدار و نَصاحت» بلند کرده به سمت مسئول جمهوری اسلامی!
سرشار از پیام ...
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴مهارتهای آموختنی
🖊احمدحسین شریفی
انسان موجودی تعلیمپذیر است؛
هر سنی اقتضای آموزشها و تعلیمات خاصی را دارد.
برخی از آداب و مهارتهایی را که بدون آنها نمیتوان زندگی سالمی را داشت، فقط میتوان و میباید در سنین نوجوانی و جوانی آموخت؛
مهارتهایی از قبیل:
✔️مهارت بهداشت فردی
✔️مهارت تفكر كردن
✔️مهارت تفكر درست داشتن
✔️مهارت منظم بودن
✔️مهارت مدیریت زمان
✔️مهارت برنامهريزی
✔️مهارت مطالعه
✔️مهارت خوب حرف زدن
✔️مهارت حرف خوب زدن
✔️مهارت نویسندگی
✔️مهارت پژوهش و تحقيق
✔️مهارت کار گروهی
✔️مهارت انتقاد كردن
✔️مهارت انتقادپذیری
✔️مهارت جرئتورزی و خطرکردن (در مسیر درست)
✔️مهارت حل مساله
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴وجوه اشتراک میان علوم انسانی غربی و اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از تحلیلهای علوم انسانی غربی، «بشرط لا»ی از مبدأ و معادند؛ چنین تحلیلهایی نه تنها با اعتقاد به مبدأ و معاد ناسازگارند؛ که اساساً تحلیلهایی واقعبینانه نیستند. زیرا واقعیت انسان را آنگونه که هست، یعنی «واقعیت ربطی» مورد تحلیل قرار نمیدهند. یک موجود «آویزان» و «آویخته» و «وابسته» را به مثابه یک موجود «انداخته» و «مستقل» و «غیروابسته» مطالعه کردن، مطالعهای غیرواقعبینانه است.
اما برخی دیگر از تحلیلهای موجود در علوم انسانی غربی، «لابشرط» از مبدأ و معادند. و به تعبیر فیلسوفان «لابشرط یجتمع مع الف شرط». چنین تحلیلهایی میتوانند با باورهای دینی هم سازگار باشند.
بنابراین چنین نیست که همه گزارهها و تحلیلهای #علوم_انسانی غربی، ناسازگار با #علوم_انسانی_اسلامی باشد. مشترکات بسیاری میان این دو میتواند باشد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
سخنرانی استاد شریفی با عنوان
⭕️«چگونگی کاربست انسانشناسی در علوم انسانی»
ساعت ۴:۳۰ در موسسه پٰژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم شروع خواهد شد.
محل برگزاری همایش:
قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک 71
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🌐 لینک شرکت کنندگان مجازی
https://www.irip.ac.ir/u/136
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تعجب نکنید، «خوکدرمانی» یکی از صدها «نسخه حیوانپایه» در روانپزشکی و رواندرمانی اومانیستی است!
🔻حیوانسازی انسان، سرنوشت محتوم اومانیسم و بریدگی از معنویت و دین الهی است!
🔻اگر باور دینی و روح خدایی انکار شود، زندگی حیواناتی مثل خوک و سگ و گربه، به مدل زندگی آرمانی انسان تبدیل خواهد شد!
🔸معالاسف، بعضی از مدعیان و مقلدان و سرسپردگان غرب در ایران، فقط این قبیل امور را «علم» میدانند و هر سخنی خلاف اینها را با چماق خیالپردازی و ایدئولوژیزدگی و ... طرد میکنند!
#علوم_انسانی
🖊احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
یا رب مباد آنکه گدا معتبر شود
احمدحسین شریفی
🔻یکی از سختترین امتحانات الهی، «امتحان در خوشی» است. به ویژه برای کسانی که قبلاً طعم خوشی و ثروت را نچشیده باشند!
🔻به همین دلیل، از جمله بهترین دعاها این است که از خدا بخواهیم «ظرفیت وجودی» ما را بالا ببرد. وگرنه کسی که ظرفیت بزرگ شدن را نداشته باشد، اگر بزرگی روی به او آورد، خود را گم میکند و ممکن است سقوط کند.
قرآن کریم میفرماید:«اِنَّ الإنسانَ لَیَطغی، اَن رَآهُ استَغنی»(علق، ۷و ۸)
انسان طغیان میکند، وقتی که خودش را بینیاز ببیند.
🔻امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
«مَن وَلَّدَهُ الفَقرُ، اَبطَرَهُ الغِنی؛ کسی که زاده فقر باشد، ثروتمندی او را به طغیان و سرمستی میکشاند.»
#امام_کاظم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
کارآمدی نظام جمهوری اسلامی.mp3
40.19M
🎤احمدحسین شریفی
🔴 کارآمدی نظام جمهوری اسلامی
🔹مخاطبان: ناظرین محترم شورای نگهبان در شهرستان نهاوند
🔸تاریخ: ۲۷/ ۱۱ / ۱۴۰۱
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️غارت دستگاههای عابر بانک در یکی از شهرهای زلزلهزده ترکیه
🔹در فرهنگهای دوربینی و نظارتی، یعنی اخلاقیاتی که درونی و نهادینه نشده باشند، با کوچکترین اختلالی در کنترلهای پلیسی، لایههای سبعیت و حیوانیت وجود انسان فعال میشوند و چهرهای بدوی از مدعیان تمدن به نمایش میگذارند.
#سبک_زندگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷مدیریت فرهنگی پیامبرانه
✍️احمدحسین شریفی
مهمترین راهبردها و راهکنشهای پیامبر اکرم(ص) برای اصلاحگری اجتماعی و فرهنگی عبارتند از:
✔️اصلاح باورها و بینشها؛
✔️ آموزش ارزشها و ضوابط اسلامی به صورت مصداقی و عینی و کاربردی؛
✔️ ساختار سازی های مبتنی بر باورها و ارزشهای الهی؛
✔️برخورد جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض با فساد و ناهنجاری و قانونشکنی
✔️امیدآفرینی و برجستهسازی خوبیها.
#پیامبر_اکرم(ص)
#اخلاق
#فرهنگ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۹)
🔶استدلالطلبی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فیلسوفان از معدود کسانیاند که میکوشند بینشها و گرایشها و کنشهای خود را مستدل کنند. به تعبیر بهتر، بینش و گرایش و کنشی را بدون استدلال نمیپذیرند. فیلسوفان اهل چون و چرایند. سخنی را بیدلیل نمیپذیرند و علیالقاعده تلاش میکنند که هیچ سخنی را هم بدون دلیل نگویند. زبان حال آنان در مواجهه با دیگران این است که:
دلایل قوی باید و معنوی
نه رگهای گردن به حجت قوی
پایه زیست فیلسوفانه، «تعهد به استدلال» است. آنان برای همه انتخابها و تصمیمها و کنشهای خود استدلال دارند. «زبان حال» و «قال» و تا حدود زیادی «زبان عمل» آنان این است که «نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل؛ ما فرزندان دلیلایم؛ هر جا دلیل برود دنبال آن میرویم»
البته این سخن بدان معنا نیست که استدلال هر فیلسوفی لزوماً استدلالی درست و صادق هم هست؛ هرگز. «استدلال مغالطی» یا «مغالطهگری در استدلال» نیز از واقعیتها است که نمونههای آن را نیز میتوان در سخنان فیلسوفان نشان داد.
نکته دیگر این است که اقتضای زیست فیلسوفانه آن است که زندگی خود را بر اساس دلیل سامان میدهند و نه آنکه دلیل را برای زیست و زندگی خود سامان دهند. چنین نیست که اول زندگی خود را بر اساس گرایشها و عواطف و احساسات خود سامان دهد و سپس به دنبال یافتن دلیلی عقلانی برای آن باشد!
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴زیبایی خورشیدگون
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از اینکه دیگران هنر و تلاش آنها را نمیبینند و قدر نمیدانند، غمگین و حتی ناامید میشوند!
یکی از زیباترین و دلانگیزترین منظرههای عالم، طلوع خورشید است.
اما بسیاری از مردم به هنگام طلوع خورشید، در خوابند! و از مشاهده این زیبایی شگفتانگیز محروم!
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج مهدی رسولی چقدر زیبا «دو واحد» درس «معماری اسلامی» را در کمتر از «دو دقیقه» ارائه میدهند.
#معماری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴منطق عملی و سبک زندگی حسینی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
میلاد مبارک امام حسین علیه السلام را تبریک میگویم و امیدوارم همانطور که خدای متعال محبت و عشق حسین را در وجود ما نهاده است؛ به ما توفیق دهد منطق عملی و سبک زندگی ما نیز منطق و سبک حسینی باشد.
از مشهورترین سخنان امام حسین این است که میفرماید: نياز ديگران به ما، از نعمتهای الهي است که بايد به استقبال آن رفت. و در اين راه نبايد هرگز احساس ملالت و خستگي و افسردگي و دلتنگي کرد: «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِكُم»
کسي نزد امام حسين بود و معتقد بود که در خدمترساني به مردم و گرهگشايي از کار آنان بايد ميان خوبان و بدان و شايستگان و ناشايستگان تفکيک قائل شد، به همين دليل به آن حضرت عرض کرد، کار خير و خدمت را بايد براي کسي انجام داد که شايستگي و اهليت آن را داشته باشد و نه نسبت به هر کسي زيرا «إِنَّ الْمَعْرُوفَ إِذَا أُسْدِيَ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ ضَاعَ» به این معنا که کار خوب اگر نسبت به نااهل صورت گیرد، هدر رفته است. اما امام حسين(ع) چنین نگاهی را نادرست دانست و فرمود: «لَيْسَ كَذَلِكَ وَ لَكِنْ تَكُونُ الصَّنِيعَةُ مِثْلَ وَابِلِ الْمَطَرِ تُصِيبُ الْبَرَّ وَ الْفَاجِرَ؛ چنین نیست؛ کار خوب همچون باران زیاد و تند است که بر نیک و بد میبارد.» یعنی در خدمت به خلق محاسبات عقیدتی و قومیتی و ملی و صنفی و امثال آن را باید کنار گذاشت.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴به یاد خواجه نصیرالدین طوسی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻ابوجعفر محمدبن محمدبن حسن (۵۷۹-۶۵۳ق) فیلسوف، متکلم، فقیه، ستارهشناس، ریاضیدان، پزشک، عارف، اخلاقپژوه و معمار بزرگ ایرانی اسلامی، مشهور به «محقق طوسی»، «استاد البشر» و «خواجه نصیرالدین طوسی» که از سوی شخصیتی مثل ابنخلدون به عنوان «بزرگترین دانشمند ایران پس از اسلام» معرفی شده است.
برخی از اهم خدمات علمی و عملی او عبارتند از:
1.احیای سنت فلسفه مشائی در ایران، پس از ابنسینا؛
2.ابداع کلام فلسفی و تقریب میان فلسفه و کلام؛
3.تأسیس رصدخانه مراغه؛
4.طراحی جداولی دقیق برای مطالعه حرکت سیارات؛
5.ساخت کتابخانهای بزرگ با حدود چهل هزار عنوان کتاب در کنار رصدخانه مراغه؛
6.تأسیس مرکز بزرگ دارالعلم، به عنوان یک دانشگاه جامع و بزرگ در مراغه.
🔻عظمت روحی و معنوی او را میتوان در پارهای از اشعار برجای مانده از او و همچنین در وصیتنامه او مشاهده کرد:
وی در يک رباعي که در منابع مختلف با تغييراتي نقل شده است و غالباً سراينده آن را مشخص نکردهاند! چنين ميسرايد:
من هيچ کس، هيچ کسم، هيچ کسم
وز هيچ کسان نيز بسي بار پسم
آن لحظه که افتد نفس اندر نفسم
هان اي کس بيکسان به فرياد رسم
شاید مولوی هم با اقتباس از همین اشعار بوده است که در رباعيات ديوان شمس چنين میسراید:
دستارم و جُبه و سرم هر سه به هم
قيمت کردند به يک دِرَم چيزي کم
نشنيدستي تو نام من در عالم
من هيچکسم، هيچکسم، هيچکسم
🔻خواجه نصیرالدین طوسی، وقتی متوجه شد که بیماری او دیگر علاج ندارد، درباره محل دفن خویش با شاگردان و یاران گفتگو کرد، برخی از شاگردان پیشنهاد دادند که مناسب است در نجف اشرف و در جوار امیرمؤمنان علی(ع) دفن شوند. اما خواجه نصیر گفت: «مرا شرم آید که در جوار امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) بمیرم و از آستان آنان به جایی دیگر برده شوم.» و وصیت کرد که بر روی سنگ مزارش این آیه را بنویسند: «وَ کَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَیْهِ بِالْوَصیدِ؛ و سگ آنان دستهاى خود را بر دهانه غار گشوده بود»
💐نثار روح ملکوتی آن نابغه دوران و علامه روزگاران، صلواتی را تقدیم میکنیم.
#فلسفه
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴درسی که از زندگی حضرت عباس میآموزیم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین شخصیتها در طول تاریخ تشیع، حضرت عباس بن علی(ع) است. میلیونها نفر در سراسر جهان شیفته مرام و مکتب و اخلاق و ادب آن سردار سپاه حسین بوده و هستند.
🔹از مهمترین ویژگیهای حضرت عباس علیه السلام «ایمان مستحکم» و «استقامت مدام» در راه حق بود. آن حضرت در سراسر عمر پربرکت خود لحظهای در پیمودن مسیر حق سست نشد و حتی لحظهای از حرکت بازنایستاد؛ بلکه دائماً در حرکتی شتابنده و رو به جلو، بر معرفت و ادب و بصیرت خود نسبت به جایگاه ولایت افزود.
🔹در زیارتنامة حضرت عباس چنین میخوانیم:
أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُل؛ شهادت میدهم که تو نه سستی ورزیدی و نه بازایستادی.
🔻و این درسی است که شیفتگان آن حضرت، در روزگار حاضر، که نظام اسلامی تحت شدیدترین تهدیدها و تحریمها واقع شده است، بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمندند.
#حضرت_عباس
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فلسفه و فناوریهای همگرا
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیشرفتهای صنعتی و هوش مصنوعی و تولید رباتها و ماشینهای هوشمند که به زودی در هر کوی و برزنی شاهد حضور گسترده و فعال آنها خواهیم بود، اجازه تأملات آرام و اشتغال فیلسوفان را به مباحث انتزاعی محض نمیدهد. همانطور که اجازه فتاوای غیردقیق و نامطمئن را هم به فقیهان نمیدهند.
فناوریهای هوش مصنوعی از فیلسوفان و فقیهان و اخلاقیان میخواهند با سرعت و قاطعیت درباره موضوعات مختلف مربوط به اراده و شخصیت انسان تصمیم بگیرند والا حرکت سرسامآور ماشین صنعت، همواره شتابنده و فزاینده است و هرگز نه تنها متوقف نمیشود؛ بلکه سرعت آن «یکنواخت» نیز نخواهد بود؛ بلکه دائماً «پیشرونده» و «شتابنده» است.
تولید ماشینهای هوشمند از عالمان علوم انسانی میخواهد با سرعت و دقت و اطمینان دیدگاه خود را درباره اراده و انتخاب و تصمیمگیری در بزنگاهها مشخص کنند؛ برنامه را به ماشین بدهند. باید برای یک ماشین هوشمند مشخص کنند که فیالمثل در دو راهیِ زیر گرفتن انسانی بیگناه یا برخورد با وسیله نقلیهای دیگر و کشته شدن سرنشین ماشین، اخلاقیترین مسیر را مشخص کند؟
دنیای جدید دنیای بیحوصله و عجولی است. به فیلسوفان اجازه نمیدهد که هزاران سال درباره مقوله «اراده آزاد» و نحوه مواجهه با دوراهیها و معضلات اخلاقی گفتگو کنند و بر سر و کله همدیگر بزنند و شادمانه بگویند که اقتضای بحث فلسفی درباره اراده و اختیار چنین است که «رگرگ است این آب شیرین آب شور/ در خلایق میرود تا نفخ صور». در دنیای فناوریهای نوین، نفخ صور این نظرات همین الان است.
#فلسفه
#فناوری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴زندگی دوی استقامت یا سرعت؟
🖊احمدحسین شریفی
برخی زندگی را با «دوی سرعت» اشتباه گرفتهاند. برای رسیدن به اهداف خود به ویژه اهداف مادی بسیار عجله دارند؛ به همین دلیل روحی ناآرام و مضطرب دارند.
در حالی که زندگی به مثابه «دوی استقامت» است. انسانهای حکیم کسانیاند که هم از مسیرِ حرکت لذت میبرند و هم در حرکت و دویدن خود از آرامش و سکینه برخوردارند.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سلیمان نبی و دانش گیاهان دارویی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻از نگاه جلالالدین #مولوی، نخستین کسی که دانش گیاهان دارویی را بنیان نهاد و آن را به دیگران آموزش داد، حضرت سلیمان نبی بود. مولوی در دفتر چهارم مثنوی معنوی میگوید:
هر صباحی چون سلیمان آمدی
خاضع اندر مسجد اقصی شدی
نوگیاهی رسته دیدی اندرو
پس بگفتی نام و نفع خود بگو
تو چه دارویی؟ چیی؟ نامت چی است؟
تو زیان کی و نفعت بر کیست؟
پس بگفتی هر گیاهی فعل و نام
که من آن را جانم و این را حِمام
من مرین را زهرم و او را شکر
نام من اینست بر لوح، از قدر
پس طبیبان از سلیمان، زان گیا
عالم و دانا شدندی مقتدی
تا کتبهای طبیبی ساختند
جسم را از رنج میپرداختند
🔻البته از نگاه مولوی نه تنها دانش گیاهان دارویی که همه علوم و فنون و حرفههای دیگر نیز ریشهای وحیانی و دینی داشته و محصول تعالیم پیامبراناند:
این نجوم و طب، وحی انبیاست
عقل و حس را سوی بیسو، ره کجاست؟
عقل جزوی، عقل استخراج نیست
جز پذیرای فن و محتاج نیست
قابل تعلیم و فهمست این خرد
لیک صاحب وحی تعلیمش دهد
جمله حرفتها یقین از وحی بود
اول او، لیک عقل آن را فزود
هیچ حرفت را ببین کین عقل ما
تاند او آموختن بیاوستا
گرچه اندر مکر مویاشکاف بد
هیچ پیشه رام، بیاستا نشد
دانش پیشه ازین عقل ار بدی
پیشة بیاوستا حاصل شدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*حِمام: مرگ
*پرداختن جسم از رنج: زدودن رنج از بدن
*عقل جزوی در اینجا به معنای عقلی است که صرفاً تقلیدی و تعلیمپذیر است. و نهایت قدرت آن این است که علوم و فنون را بیاموزد و فهم کند؛ اما خودش هرگز قدرت خلاقیت و کشف را ندارد.
#طب
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴جمهوری اسلامی و مخالفان لاابالی!
🖊احمدحسین شریفی
🔻من بعید میدانم هیچ حکومتی مخالفانی به ناجوانمردی و رذالت مخالفان جمهوری اسلامی داشته باشد.
مخالفان خارجی جمهوری اسلامی که از انجام هیچ رذالتی در مخالفت ابا ندارند. از ترور دانشمندان و عالمان ما گرفته تا به اغتشاش کشیدن و ناامن کردن فضای علمی و آموزشی کشور، و تحریم داروهای بیماران خاص و امثال آن.
مخالفان داخلی و غربزدگان وطنی نیز نه تنها به مثابه پیاده نظام استکبار و صهیونیسم جهانی در کشور ما عمل میکنند که در ناجوانمردی و لاابلیگری در گفتار و رفتار، غربیان را انگشت به دهان گذاشتهاند!
🔻اوج رذالت و پستی آنها را در مسمومیتهای اخیر در برخی از مدارس دخترانه کشور میتوان دید. (بدون تردید دیر یا زود عوامل اصلی و فرعی این جنایت بزرگ مشخص خواهند شد و نظام اسلامی با قدرت و صلابت با آنها برخورد خواهد کرد) اما این مخالفان رذل و پست را میبینیم که در همان زمانی که وزارت علوم جمهوری اسلامی مشغول برگزاری آزمون ارشد و دکتری است و به برکت نگاه بلند روحانیت شیعه و حاکمان جمهوری اسلامی ایران ۵۶% متقاضیان شرکت در دورههای ارشد را دختران افتخارآفرینمان تشکیل میدهند، روحانیت را متهم به زنستیزی و مخالفت با تحصیل دختران کرده! و عالمان تشیع و خداوند تعقل و روشنبینی را به عنوان مدافعان تفکرات سیاه روسیاهانی چون طالبان و القاعده میکنند!
و در همان زمانی که روحانیت انقلابی فتوا میدهد اقدام در جهت مسمومسازی دانشآموزان مدارس از مصادیق افساد در ارض است، که شدیدترین کیفرها را دارد، این اراذل لاابالی میگویند «کار خودشان» است و جمهوری اسلامی میخواهد از دختران انتقام بگیرد!
و عجیبتر از همه اینکه عدهای ابله یا «خود-روشنفکرپندار» نیز چنین اتهاماتی را باور میکنند و به مخاطبان بیچاره خود نیز چنین فکری را القاء میکنند.
🔻اف بر شما مخالفان جمهوری اسلامی ایران که در رذالت و پستی بینظیرید!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۱۰)
🔶آزاداندیشی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توصیه قرآن به همه آدمیان و جامعه پیروان این است که از ابزارهای ادراکی خود بهره گیرند و همه «اَقدام» و «اِقدام»های خود را عالمانه بردارند و انجام دهند:
وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلا (اسرا ٣۶)
اما معالاسف بسیاری از آدمیان زیستی تقلیدی و غیرعالمانه دارند. حیاتی گوسفندوار دارند. از این هدایای الهی یعنی ابزارهای ادراکی، بهره لازم را نمیگیرند.
در این میان، فیلسوفان از معدود کسانیاند که از تقلید و تبعیت کورکورانه در فکر و عمل مبرّایند. اساساً فلسفه و تعقل با تقلید در فکر و اندیشه ناسازگار است. فلسفهورزی نوعی آزاداندیشی به فیلسوف میدهد او خود را اسیر هیچ فکری نمیکند. او «جستجوگر حقیقت» و «مرید حقیقت» است و بس. و تنها معیار و خطکش زیست و زندگی او نیز عقل و استدلال عقلی است. به همین دلیل، میتوان گفت که آزاداندیشی در ذات فلسفهورزی نهفته است. او آزاد از هر گونه «تحمیل» و «تعصب» و «تقلید» است.
ارسطو در پاسخ این پرسش که چرا حرمت استاد خود افلاطون را نگه نمیداری میگفت: افلاطون را دوست دارم اما حقیقت را بیش از افلاطون دوست دارم. این جمله به خوبی روحیه فلسفی را آشکار میکند. فیلسوف هرگز گرفتار بت تقلید و پیروی کورکورانه از دیگران نمیشود.
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻 برنامه ویرانسازی سوریه از یک مدرسه در شهر درعا شروع شد: با دیوارنویسی و شایعه شکنجه دانشآموزان و شعارهای تند مردم علیه حاکمیت و ... آتش و خون و ترور و بیچارگی مردم.
دشمنان احمق جمهوری اسلامی با بسیج همه اذناب و نوکران بیجیره و مواجبشان حدود شش ماه است که میخواهند مدارس و دانشگاهها و مراکز علمی ما را نیز سکویی برای ویرانی ایران قرار دهند، و نمیدانند که نخستین درس دانش آموختگان مدرسه ولایت دشمنشناسی است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹