هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷پیامی از جانب شهیدان به تک تک ملت ایران
«بیدار شید. ... والله قسم مسؤولیم. به قرآن مجید روز قیامت یقه یک یک مون را میگیرند.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢خودسازی مقدمه جامعهپردازی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸«پاکی» به مثابه نوری است که اطراف خود را نیز روشنی میبخشد.
🔹«خوشنیتی» و «خوشقلبی» چنان رایحه مطبوعی دارد که میتواند بوی تعفن بدنیتیها و بددلیهای اطرافیان را نیز خنثی و بیاثر کند.
🔸به تعبیر دیگر، «خودسازی» یکی از راههای «جامعهپردازی» و تربیت دیگران است.
🔻امیرمؤمنان در سخنی حکیمانه میفرماید:
احْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِك؛ بدى را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن کن.
#اخلاق
#تربیت
#امیرمؤمنان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢انتخابات، اسلام و حکومت اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از افتخارات فکر اسلامی و فرهنگ سیاسی شیعی این است که «آزادی انتخاب» را نه تنها یک «حق فردی و اجتماعی» بلکه یک «تکلیف شرعی» هم میداند.
به همین دلیل از نگاه اسلامی شرکت در انتخابات و مشارکت در «انتخاب اصلح»، هم حق تکتک شهروندان است و هم تکلیف آنان. به تعبیر دیگر، هم آثار فردی و اجتماعی در زیست دنیوی آحاد افراد جامعه دارد و هم به دلیل تأثیر اجتماعی و کلان آن، دارای پاداشهای بزرگ در حیات اخروی است. همانطور که عدم شرکت در انتخابات نه تنها پیامدهای فردی و اجتماعی اینجهانی در پی دارد که باید منتظر کیفرهای اخروی سنگین آن هم بود.
عدم شرکت در انتخابات به هر بهانهای که باشد از عوامل تضعیف جمهوری اسلامی و از موجبات شادمانی دشمنان قسمخورده انقلاب اسلامی است؛ و هر اقدام یا عدم اقدامی که موجب تضعیف جمهوری اسلامی و تطمیع دشمنان امنیت و پیشرفت این ملت برای ضربهزدن به این کشور شود، از بزرگترین گناهان است. بنابراین عدم شرکت در انتخابات از گناهان کبیره است.
و از طرفی، شرکت در انتخابات، واجبی «عینی» و «زماندار» است؛ یعنی اولاً قائم به فرد است و قابل واگذاری به دیگران نیست؛ و ثانیاً اگر در وقت خودش انجام نگیرد، قابل قضا کردن هم نیست.
#انتخابات
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸عدم شرکت روشنفکر آمریکانشین در انتخابات مجلس شورای اسلامی!
✍ احمدحسین شریفی
🔹یکی از مدعیان دیرینه روشنفکری! که حداقل ۱۵ سال است از نظر جغرافیایی و مکانی نیز به دامن غرب پناهنده شده و در قبلهگاه آمال خود یعنی آمریکا سکنی گزیده، به هدف دعوت مریدان خود به عدم شرکت در انتخابات، در یک فایل ویدئویی گفته است «من در «این انتخابات مجلس» شرکت نمیکنم چون آن را بیفایده میدانم»!
♦️این بیچاره نفهمیده و یا خود را به نفهمی زده است که انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران مربوط به شهرهای ایران اسلامی است؛ و کسی که در آمریکا یا کشورهای دیگر زندگی میکند نمیتواند در انتخابات شرکت کند! و تاکنون نیز هیچگاه انتخابات مجلس شورای اسلامی در سایر کشورها برگزار نشده است!
🔻یکی از برکات بزرگ انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه آن است که میتواند و توانسته است که مدعیترین افراد را تا مرز بلاهت و حماقت برساند.
#انتخابات
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸اعلام خطر سکولاریسم حوزوی در «منشور روحانیت»
امروز (۳ اسفند) مصادف با سالروز صدور منشور روحانیت از سوی #امام_خمینی ره در سال ۱۳۶۷ است. منشوری که معتقدم باید در حوزههای علمیه تدریس میشد. و البته هنوز هم دیر نشده است.
در بخشی از این منشور چنین میخوانیم:
«در حوزه های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عدهای با ژست مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می زنند که گویی وظیفهای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدسنمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست.
طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکاییاند و دشمن رسول اللَّه. ... خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است. وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست [و] حکومت دخالت نماید، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد.»
#حوزه
#روحانیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢انتخابات: جلوهای از زیست اجتماعی و کنشگری سیاسی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶انسان موجودی اجتماعی است. علت زیست اجتماعی او را در ذات و سرشت و طبیعت او جستجو کنیم (=مدنی بالطبع) یا آن را تحمیل و جبر زندگی اینجهانی او بدانیم (=مدنی بالجبر) و یا اینکه آن را معلول طبیعت استخدامگری او بدانیم (=مدنی بالاستخدام)، در اصل مسأله تفاوتی ایجاد نمیکند. انسان نمیتواند بدون اجتماع زندگی کند. نه تنها «اصل زندگی» بلکه «کیفیت زندگی» او نیز به فعالیتهای اجتماعی او و دیگران گره خورده است.
🔹دغدغهمندی نسبت به سرنوشت و نوع مدیریت جامعه از مهمترین جلوههای اجتماعی بودن انسان است. این مسأله تا آنجا مهم است که برخی از فیلسوفان، فصل ممیز انسان از سایر موجودات را «سیاسی بودن» دانسته و گفتهاند انسان «حیوانی سیاسی» است.
🔻در روزگار حاضر و در نظامهای مردمسالار، از مهمترین کنشهایی که علیرغم کمهزینهبودن، آثار و پیامدهایی طولانیمدت بر همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی آدمیان دارد، مشارکت در انتخاب مسؤولان، حاکمان و مدیران کشور است. فی المثل، تصویب برنامههای پنجساله کشور، تصویب و تأیید بودجه سالانه اداره کشور و بسیاری از قوانینی که حیات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی ما را مدیریت میکنند، از کارهایی است که توسط نمایندگان مجلس صورت میگیرد. با حضور در انتخابات و تلاش در جهت انتخاب اصلح، میتوان زمام چنین اموری را در اختیار افراد کاردان و کارآمد و متعهد قرار داد و با عدم حضور در انتخابات، نه تنها ممکن است افرادی غیراصلح به عنوان نماینده برگزیده شوند، بلکه ممکن است بسیاری از شئونات اجتماعی (اعم از مسائل اقتصادی و امنیتی و فرهنگی) ما مورد طمع و دستدرازی دشمنان قرار گیرند.
🔶به همین دلیل است که معمار کبیر انقلاب اسلامی، #امام_خمینی(ره) میفرمود:
«بدانید که انتخابات از اموری است که در سرنوشت شما و در سرنوشت ما نقش مهم دارد؛ و بالاترین نقش است؛ و این انتخابات است که همه امور کشور را چه در داخل و چه در خارج باید بگذراند.» (صحیفه امام، ج۱۸، ص403)
#انتخابات
#انسانشناسی
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢توصیههایی به نامزدهای انتخابات مجلس
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✔️نیت خود را خالص کنید.
✔️صداقت داشته باشید.
✔️وعده دروغ ندهید.
✔️رقبا را تخریب نکنید.
✔️برنامههای رقیب را عالمانه و محققانه نقد کنید.
✔️سخن هیجانی نگویید حتی اگر با هیجان سخن میگویید.
✔️دغدغه نتیجه انتخابات را نداشته باشید.
✔️تلاش کنید در سخنرانیهای تبیینی و تبلیغی، به سهم خودتان عقلانیت سیاسی و اجتماعی مردم را ارتقاء دهید.
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حکم شرعی شرکت در انتخابات؟
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مشهورترین، مقبولترین و محکمترین قواعد فقهی در فقه اسلامی و شیعی، قاعده «وجوب حفظ نظام» و «حرمت اختلال در نظام» است. در اینکه منظور از «نظام» چیست، تفاسیر مختلفی ارائه شده است: «کیان جامعه مسلمین»، «حدود و ثغور کشورهای اسلامی»، «نظام عام یا نظام کلان اجتماع و معیشت» و «حکومت یا نظام سیاسی اسلام».
بر اساس این قاعده که مستند به مبانی دینشناختی و منابع قرآنی و روایی است، رعایت و انجام هر کاری که موجب حفاظت از جامعه مسلمین، تأمین امنیت جامعه اسلامی، استحکام کیان اسلامی و یا موجب بقا و استمرار نظام سیاسی اسلامی باشد، شرعاً واجب است. و هر کاری که به هر گونهای موجب پراکندگی یا از همگسیختگی جامعه اسلامی، به خطر افتادن امنیت و استقلال جامعه اسلامی و تضعیف نظام سیاسی اسلامی شود، شرعاً حرام است.
بر همین اساس، فقهای بزرگی چون شیخ مفید، سیدمرتضی، ابوصلاح حلبی و شیخ طوسی در صورت وجود خطر برای اساس اسلام و مرزهای جامعه اسلامی «جهاد» و حتی «جنگیدن تحت فرمان حاکم جائر» را نیز واجب میدانستند. میدانیم که بسیاری از فقیهان شیعی، حضور امام معصوم علیه السلام یا نائب خاص وی را یکی از شرایط وجوب جهاد میدانستند. بنابراین چنین فتواهایی که ناظر به شرایط عصر غیبت است، نشان از اهمیت حفظ نظام اسلامی دارد.
تشخیص مصادیق حفظ نظام و همچنین مصادیق اختلال در نظام اسلامی، کار پیچیدهای نیست. این مصادیق متناسب با شرایط اعصار و امصار مختلف میتواند متفاوت باشد. مصداق بارز آن که با «بصر» هم قابل فهم است، حمله و هجوم نظامی دشمنان اسلام علیه کشورهای اسلامی است. اما روشن است که در دنیای معاصر حفظ نظام فقط به آمادگی برای نبردهای سخت نیست. بلکه مهمترین عوامل اختلال در نظامات سیاسی در عصر حاضر نبردهای نرم و نبردهای شناختی و ترکیبی و سیاسی و اقتصادی و امثال آن است. که فهم آن نیازمند قدری «بصیرت» است.
به عنوان مثال، شرکت در انتخابات از مصادیق بارز و آشکار حفظ نظام و عدم شرکت در آن از مصادیق تضعیف نظام سیاسی اسلام است.
#امام_خمینی(ره) به عنوان یکی از بزرگترین و نواندیشترین فقیهان معاصر معتقد بود که حفظ جمهوری اسلامی از اتمّ مصادیق این قاعده است. به همین دلیل، حفظ جمهوری اسلامی را «یک واجب عینی» و بلکه «اهمّ مسائل واجبات» میدانست؛ واجبی که حتی از نماز هم اهمیتش بیشتر است. به همین دلیل، میفرمود: «حتی آن مسلمی که در آفریقاست حفظ جمهوری اسلامی برایش واجب است» (صحیفه امام، ج۱۹، ص۴۸۷) بلکه در یک جمله بسیار کلیدی و مهم فرمودند: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر – و لو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است» (صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۳)
خلاصه آنکه از مسلمات فقه اسلامی و شیعی این است که:
1. حفظ اسلام واجب و بلکه از حفظ امام معصوم علیه السلام هم واجبتر است؛
2. نظام و حکومت اسلامی مهمترین وسیله برای حفظ اسلام و تحقق آرمانها و اهداف و ارزشهای اسلامی است؛ در نتیجه، حفظ نظام اسلامی مهمترین وسیله برای حفظ اسلام بوده و حفظ آن از حفظ امام معصوم علیه السلام هم مهمتر است.
3. از مهمترین ابزارهای حفظ نظام اسلامی و مأیوس کردن دشمنان اسلام از اختلال در نظام اسلامی، شرکت گسترده در انتخابات و انتخاب اصلح است (هزینههای هنگفت دشمنان برای مأیوس کردن مردم از انتخابات نشان میدهد که حضور گسترده مردم در انتخابات میتواند نقشههای دشمنان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ایجاد ناامنی و انشقاق در جامعه اسلامی را نقش برآب کند.)
4. شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح نیز به عنوان مقدمه واجب، واجب است. و امام خمینی(ره) چقدر زیبا و فقیهانه این حقیقت را بیان میکردند: «حفظ اسلام یک تکلیف شرعی است برای همه ما. حفظ مملکت توحیدی یک تکلیفی است برای همه قشرهای ملت و چنانچه همه با هم نباشند و در صحنه حاضر نباشند و رأی به وکلا ندهند و رأی به مجلس خبرگان ندهند و وکلایی که باید تعیین بشود و کسری دارند، رأی کم بیاورند، اینها برخلاف تکلیف عمل کردهاند. باید همه در صحنه باشند و همه وارد باشند» (صحیفه امام، ج۱۷، ص۱۰۲)
#انتخابات
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مهدویت و مدیریت گرایشها
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین دغدغههای مصلحان اجتماعی و مربیان اخلاقی در طول تاریخ، فهم و کشف روشهای اثرگذار و زودبازده برای تربیت اجتماعی و اخلاقی بوده است.
یکی از مهمترین روشهای تربیتی پیامبران الهی که در عصر حضور نیز از مهمترین راهبردهای تربیتی مدیریت مهدوی(عج) است، «متعالیکردن گرایش»هاست.
از نظر تجربی و فلسفی نیز احساسات، عواطف و هیجانات نقشی جدی در مدیریت کنشها و شکلگیری حالات نفسانی و تقویت یا تضعیف بینشهای افراد دارند. با مدیریت گرایشها میتوان هم کنشهای فردی و اجتماعی را مدیریت کرد و هم بینشها را دگرگون کرد. گرایشهای حیوانی، کنشها و بینشها را نیز حیوانی و سِفلی میکند؛ همانطور که گرایشهای متعالی، کنشها و بینشها را نیز متعالی و عِلوی میکند.
به همین دلیل از مهمترین کارهای تربیتی #امام_زمان علیه السلام، مدیریت گرایشهاست. به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام:
«يَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى؛ هواهاى نفسانى را به متابعت هدايت الهى بازمیگرداند، در روزگارى كه هدايت الهى را به متابعت هواهاى نفسانى در آورده باشند.»
#اخلاق
#تربیت
#فلسفه_فعل
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اعمال عیدانه در فرهنگ اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔷در بسیاری از فرهنگهای مادی و حتی در برخی از ادیان انحرافی و تحریفی، «عید» را به عنوان روزی برای شادیها و شادمانگیهای ظاهری و جسمانی و تفریح و تفرج طبیعی به شمار میآورند.
یکی از پر عیدترین ادیان، دین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام است. به طور میانگین میتوان گفت کمتر هفتهای از سال هست که دست کم دو عید در آن نباشد. به صورت کلی، روزهای جمعه به عنوان روز عید معرفی شده است. و مناسبتهای دیگری مثل ایام میلاد پیامبر اکرم(ص) و فرزندان او، روز بعثت، غدیر، و امثال آن همگی روزهایی است که به عنوان عید معرفی شدهاند.
🔶اعمالی که در غالب اعیاد اسلامی به آنها توصیه شده است عبارتند از: اعمالی چون نماز، روزه، خواندن سورههایی از قرآن کریم، خواندن دعاهایی خاص، ذکر مکرر صلوات بر پیامبر اکرم و اهل بیت پاکش، زیارت پاکان و معصومان به ویژه امیرمؤمنان و امام حسین علیهما السلام، پاک کردن جسم از چرکهای ظاهری(غسل)، تهذیب جان از آلودگی گناهان و رسیدگی به مستمندان (صدقه).
🔻اینها نشان میدهد که در مکتب تربیتی و نظم اجتماعی اسلامپسند، روز عید، بیش از آنکه روز تفریح و تفرج یا شادی و شادمانگیهای متعارف و معمولی باشد، فرصتی است برای خودسازی و جامعهپردازی و نمایش فضیلتهای اخلاقی و بروز ارزشهای اسلامی.
#عید
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢پاسخ به پرسشهای سیاسی درباره حکومت اسلامی و خبرگان رهبری
🖊احمدحسین شریفی
1️⃣به نظر حضرتعالی شبههی «پارادوکس جمهوريت و اسلاميت» از کجا ناشی میشود؟ و چگونه میتوان اين شبهه را پاسخ داد؟
🔻پاسخ: پارادوكس ميان جمهوريت و اسلاميت زماني پيش میآيد كه درجايی كه يكی از آنها را بيشتر نمیتوان قرار داد، هر دو را بگنجانيم. و آن به اين صورت است كه هر دو را منشأ «مشروعيت» و «حق اعمال حکومت و ولايت» بدانيم. يعنی هم دستور خدا را و هم خواست اكثريت و رأی عمومی را. و در اين صورت هيچ راه حل و پاسخی هم ندارد. بنابراين، كسانی كه خواست مردم را در عرض ارادهی الهی قرار داده و هر دو را منشأ مشروعيت میدانند ممكن است در مواردی دچار اين پارادوكس شوند و هيچ راه حلی هم برای آن وجود ندارد. اما اگر همچون امام خمینی(ره)، علامه مصباح و اغلب قریب به اتفاق مدافعان مردمسالاری دینی، «جمهوريت» را ناظر به «شكل و قالب نظام سياسی» دانسته و «اسلاميت» را ناظر به «محتوای» آن بدانيم، در آن صورت از اساس پارادوکسی پيش نخواهد آمد تا بخواهيم در انديشة پاسخ به آن باشيم.
#مشروعیت
#ولایت_فقیه
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢پاسخ به پرسشهای مجله حکومت اسلامی درباره خبرگان رهبری
🖊احمدحسین شریفی
🔻مجله حکومت اسلامى: مشروعیت مجلس خبرگان رهبرى در طول مشروعیت ولایت فقیه است یا در عرض آن ؟ آیا مشروعیت نهاد مجلس خبرگان ومصوبات آن به رضایت ولى فقیه بستگى دارد؟
🔸 پاسخ استاد شریفى: در این پرسش، واژه «مشروعیت» به صورت مشترک لفظى، در سه معناى متفاوت به کار رفته است: «حجیت»، «حق اعمال ولایت» و «اعتبار قانونى». و اگر به تفاوتهاى این سه معنا توجه شود، پرسش فوق خود به خود پاسخ داده خواهد شد.
توضیح آنکه، وقتى از مشروعیت #مجلس_خبرگان رهبرى سخن مىگوییم، در حقیقت از «حجیت» تشخیص آنان در شناخت فقیه جامع الشرائط سخن گفتهایم. یعنى مىخواهیم بدانیم که به چه دلیل تشخیص افراد خبره، داراى اعتبار و حجیت است. اما زمانى که از مشروعیت ولایت فقیه سخن مىگوییم نمىخواهیم حجیت ولایت فقیه را مورد بحث قرار دهیم؛ بلکه سخن از «حق اعمال ولایت» توسط فقیه جامع الشرائط است. به تعبیر دیگر، از «حقانیت» حکومت و ولایتِ فقیه جامع الشرائط سخن مىگوییم. تا اینجا دانسته مىشودکه اساساً جایى براى این پرسش باقى نمىماند که آیا مشروعیت مجلس خبرگان رهبرى در طول مشروعیت ولایت فقیه است یا درعرض آن. اعضاى مجلس خبرگان، از حیث خبره و کارشناس بودن، بر کسى ولایت ندارند که اگر گفته شود ولایت آنان در عرض ولایت فقیه است، به دنبال راهکارى براى موارد تعارض ولایت آنان باشیم واگر گفته شود که در طول ولایت فقیه است آنگاه شبهه دور و امثال آن پدید آید. کار اصلى مجلس خبرگان تشخیص فقیه جامع الشرائط براى رهبرى امت اسلامى و معرفى آن به مردم و سپس نظارت دائمى بر او به منظور آگاهى از تداوم شرایط لازم براى رهبرى در وى مىباشد. مشروعیت کار آنان یا به تعبیر دقیقتر «حجیت» کار آنان نیز ناشى از احکام و قوانین اسلامى و قواعد عقلایى است که بینهی شرعى را حجت دانستهاند و «حجیت بینه» درحقیقت ریشه در حجیت رأى متخصص و عالم براى غیر متخصص و جاهل دارد.
درباره «مشروعیت نهاد مجلس خبرگان» و مصوبات آن، نیزهمانطور که اشاره کردیم، مشروعیت در اینجا به معناى «قانونى بودن» این نهاد و مصوبات آن است. و هیچ ربطى به مشروعیت به معناى «حق اعمال ولایت» و یا مشروعیت به معناى «حجیت» ندارد. درباره نقش رضایت ولى فقیه در قانونى بودن این نهاد و مصوبات آن، باید دید که ماهیت کار خبرگان رهبرى و ماهیت مصوبات آن چیست. همانطور که گفته شد، وظیفهی اصلى مجلس خبرگان، تشخیص و تعیین رهبرى و نظارت بر رهبرى به منظور آگاهى از تداوم شرایط رهبرى است و همه مصوبات آن نیز در حقیقت در چارچوب همین دو وظیفه اصلى است و هر مصوبهاى که خارج از این چارچوب باشد، اساساً خارج از وظیفهی خبرگان بوده و اعتبار قانونى ندارد. مصوبات آنها در حقیقت به منظور تحقق هر چه بیشتر و بهتر همان نقش اساسى آنان، یعنى بیّنهی شرعى یا شناخت فقیه جامع الشرائط است و روشن است که کار بینه یا کارشناس اساساً ازمحدودهی امر و نهى و امثال آن، یعنى از محدوده «ولایت» خارج است. رضایت یا عدم رضایت ولى فقیه هیچ نقشى در کار کارشناسى خبرگان و کارشناسان رهبرشناس ندارد. بنابراین، مجلس خبرگان، به عنوان مجلس کارشناسان، و از حیث شاهد یا کارشناس بودنشان تحت ولایت کسى کار نمىکنند؛ اما از حیث شهروند جمهورى اسلامى بودن، آنان نیز همچون آحاد مردم ایران تحت امر ولایت فقیه هستند و مصوبات آنان نیز نباید خلاف شرع و قانون اساسى باشد. افزون بر این، دخالت ولى فقیه در مصوبات مجلس خبرگان منع قانونى دارد. آنگونه که در اصل یکصد و هشتم قانون اساسى آمده است، رهبرى حق دخالت در مصوبات مجلس خبرگان را ندارد.
#مشروعیت
#ولایت_فقیه
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹