eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
عرفان کاذب 3.mp3
16.56M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت سوم) (چگونگی مدیریت معنویت گرایی جهانی توسط مراکز فکری استکباری و سرمایه داران و قدرتمندان جهان ) ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴علماي عصر قاجار و تولي و تبري اقتصادي و فرهنگی 🖊احمدحسين شريفي 🔸در اواسط جمادي الاولي سال 1324ق. تعدادي از علماي طراز اول، بيانیه‌اي پنج‌ماده‌اي را امضا و اعلام کردند که در نوع خود بي‌نظير است. سه بند اول آن چنين است: «این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن‌الملک، متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهما امکن بعد ذلک تخلف ننماییم، فعلاً پنج فقره‌ است: اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی ... نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم... حرام نیست کاغذ غیر ایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم؛ ماها به این روش متعهدیم. ثانیاً: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم بر آن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوه بر آن میت بخواهند... ثالثاً: ملبوس مردانه جدید، که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود، قرار دادیم مهما امکن، هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود، لباس خودمان را از آن منسوج نماییم... و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. ...» (ر.ک: احمدحسين شريفي، سبک زندگي اسلامي ايراني، 1392) 🔸به نظر اين بنده، اگر مراجع عظام تقليد و همچنين نخبگان و چهره‌هاي بانفوذ اجتماعي و فرهنگي نيز در حمايت از تأکيدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبني بر استفاده از کالاي داخلي و توليد ملي، مشترکاً چنين بيانيه‌اي را صادر کنند و هر کدام به سهم خود در فرهنگ‌سازي علمي و عملي در اين عرصه اقدام کنند، بدون ترديد هم رضايت خداوند را به دنبال دارد و هم عزت ملي و اسلامي ما را و هم مي‌تواند نقشي بسيار جدي در اشتغال‌‌زايي، جهش توليد ملي، و عزت و استقلال اقتصادي جمهوري اسلامي داشته باشد. اي کاش روزي شاهد چنين همگرايي‌ها و همدلي‌ها و مسؤوليت‌شناسي‌هايي باشيم! 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت 20 جنگ .mp3
11.94M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : راهبردهای حقوقی ١ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴ظاهر و باطن انسان؛ دوگانگی یا وحدت؟ 🖊احمدحسين شريفي 🔸آيا مي‌توان افراد را با رفتارهاي ظاهري‌شان قضاوت کرد؟ و آيا وضعيت ظاهري را مي‌توان نشانه‌اي براي شناخت ايمان و باورهاي باطني دانست؟ 🔸بسياري، معتقدند هرگز نمي‌توان از ظاهر افراد، سطح ايمان و تقواي آنان را سنجيد! زيرا ايمان مربوط به «دل» است و «دل» امري باطني است.اما؛ اولاً، در برخي روايات آمده است که حقيقت ايمان همان عمل و رفتار است؛ «الايمان عملٌ کلّه» و اساساً باوري که در رفتارها و کنش‌های انسان نمود نداشته باشد، باور نيست. ثانياً، انسان داراي هويتي يکپارچه است؛ اما اين هويت او سه لايه و سه سطح مترتب بر هم دارد؛ لاية زيرين «باورها و بينش‌ها و نگرش‌ها»ي اوست؛ لاية مياني را «گرايش‌ها و احساسات و عواطف و هيجانات و پسندها و ناپسندها»ي او تشکيل مي‌دهد و لاية رويين و ظاهري هويت او را «رفتارها و کنش‌هاي اختياري» او شکل مي‌دهند. بر اين اساس مي‌توان گفت ظاهر انسان نه تنها نشانة باطن؛ بلکه خود باطن اوست، اما در عالم محسوس. به تعبير عرفاي الهي، ظاهر انسان همان باطن اوست اما در نشئة مُلک و باطن انسان نيز همان ظاهر اوست اما در نشئة ملکوت. و به تعبير عاميانه «از کوزه برون همان تراود که در اوست». 🔸براي مطالعه بيشتر در اين باره، به مقالة اينجانب با عنوان «سبک زندگي به عنوان شاخصي براي ارزيابي سطح ايمان» در مجله معرفت فرهنگي اجتماعي، شماره 11، 1391، ص49-62، رجوع کنيد. براي دريافت اصل مقاله اينجا را کليک کنيد👈: http://ensani.ir/fa/article/322432 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴دلايل کمبود اطلاعات حديثي و تاريخي از امام جواد(ع) 🖊احمدحسين شريفي 🔸دوران امامت امام‌جواد 17 سال طول کشيد. اما هم اطلاعات تاريخي ما از سبک زندگي آن حضرت در حوزه‌هاي مختلف عبادي، فردي، خانوادگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و ...؛ و هم احاديث رسيده از ايشان بسيار اندک است. 🔸طبق بررسي جناب آقاي عطاردي در کتاب مسند الامام الجواد عليه‌السلام در مجموع حدود 220 روايت از آن حضرت در حوزه‌ها و بخش‌هاي مختلف آموزه‌هاي ديني به دست ما رسيده است. 🔸اين در حالي است که شيخ طوسي 113 و جناب آقاي قريشي در کتاب حياة الامام الجواد 132 نفر از شاگردان و راويان حديث از امام جواد را نام برده‌اند. 🔸دو دليل اصلي براي کمبود اطلاعات از امام جواد عبارتند از: 1️⃣کنترل‌هاي شديد بر رفت‌ و آمدهاي آن حضرت موجب شد که امام نتواند روابط خود را با جامعة شيعيان بسط دهد. 2️⃣از بين رفتن بسياري از اسناد تاريخي مربوط؛ در برخي نقل‌ها ـ در کتاب الانوار البهيه، ص406- آمده است که بعد از شهادت امام‌رضا(ع) عده‌اي از شيعيان به محضر امام‌جواد(ع) رسيدند در حاليکه آن حضرت فقط نه سال داشت، در طول چند روز که در محضر آن حضرت بودند 30 هزار سؤال از وي پرسيدند و امام همه را پاسخ دادند. بنابراين، حتي اگر امام جواد بعد از اين گفتگوها، ديگر هيچ فعاليت علمي و تبليغي و تربيتي‌اي نمي‌داشت، دست کم بايد 30 هزار حديث از امام جواد عليه السلام مي‌داشتيم. اما متأسفانه آن سؤالات و آن پاسخ‌ها به دست ما نرسيده است. ✅نکته‌اي مهم: با توجه به اين حجم عظيم از اطلاعاتي که از ميان رفته‌ است؛ بدون اتکا به «قرآن کريم» و «بنيان‌ها»‌ و «مقاصد» فکر اسلامي و بدون استمداد از «روش‌شناسيِ» اسلام‌پسند، (کثرت‌گرايي روشي و منبعی: عقل، کتاب، سنت، شهود، تجربه، تاريخ و طبيعت) و به صرف اتکا به احاديث و روايات باقيمانده از امامان معصوم عليهم السلام، نمي‌توان به صورتي اطمينان‌بخش احکام، ارزش‌ها و آموزه‌هاي اسلامي را استنباط و استخراج کرد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
وبینار بخش چهارم.mp3
7.93M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش پایانی( پرسش و پاسخ ) ✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
4 اوشو.mp3
19.13M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت چهارم) (فرقه اشو) 1️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حافظ و سکولاريسم! 🖊احمدحسين شريفي 🔸به باور بنده، يکي از مظلوم‌ترين انديشمندان، عارفان و غزلسرايان ايراني، خواجه حافظ شيرازي است؛ هر کسي از ظن خود يار او شده يا از او ياري خواسته است. نسبت‌هاي متضاد و متعارضي به او داده‌اند که امکان جمع آنها در يک شخصيت که هيچ، در يک ملت هم نيست. يکي او را منتقد اجتماعي بزرگ همه دوران‌ها معرفي کرده است و يکي او را توجيه‌گر اقدامات سلاطين زمان؛ يکي او را عارف کامل خوانده است و يکي رند شرابخوار دين‌ستيز؛ يکي او را ترجمان معنوي و عرفاني قرآن خوانده و ديگري او را يک دين‌ستيز و قرآن‌ستيز کم‌نظير؛ يکي او را از سران کفر و رستاخيزستيزي مي‌داند و يکي او را عارفي‌ دلسوخته و وحدت‌وجودي و .... جديداً هم، نويسنده‌اي را (که خود را وقف دفاع از سکولاريسم اخلاقي کرده است) ديدم که نوشته بود "براي بيان ديدگاه خودم دربارة سکولاريسم به همين اندازه بسنده مي‌کنم که گوهر سکولاريسم در اين شعر زيباي حافظ بيان شده است که من که امروزم بهشت نقد حاصل مي‌شود وعدة فرداي زاهد را چرا باور کنم" اين همان شعري است که قبلا احمد شاملو، در مقدمة خود بر ديوان حافظ، به استناد آن، حافظ را يک قلندر يک لاقباي کافرِ کفرگو و يک ماترياليست تمام‌عيار همه دوران‌ها معرفي کرد! البته اين نويسنده جديد ما، قدري به حافظ تخفيف داده است و از اين شعر، کفر و ماده‌پرستي و ماده‌گرايي را استنباط نکرده است؛ بلکه آن را بيانگر گوهر سکولاريسم دانسته‌ است! 🔸اما اين بيچاره‌ها، عليرغم ادعاهاي بزرگ، اساساً متوجه نشده‌اند که اين سخن حافظ به چه معناست. حافظ مي‌خواهد بگويد که لذت‌هاي بهشتي، امري نسيه و وعدة فردا نيست؛ يعني درک آنها و التذاذ از آنها مخصوص بعد از مرگ نيست؛ بلکه در همين دنيا نيز مي‌توان به جايي رسيد که نعمت‌هاي بهشتي و لذت‌هاي اخروي را همين الان درک کرد و از آنها لذت برد. همان آموزه‌اي است که امام علي(ع) در خطبة پارسايان در وصف آنان بيان مي‌کند: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ؛‌ بهشت براى آنان چنان است كه گويى آن را ديده‏ اند و در آسايش آن به سر مى‏ برند، و دوزخ چنان كه آن را ديده‏ اند و در عذابش اندرند.» (نهج، خ193، ص303) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
21.MP3
14.09M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : راهبردهای حقوقی ٢ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
العلوم الانسانیه الغربیه علوم انسانیه بلاروح.mp3
25.7M
🎤فایل صوتی 🔴 همایش بین المللی " التأصیل الثقافی للعلوم الانسانیه : رؤی و تجارب " سخنرانی استاد شريفی در همايش بين المللي "التأصيل الثقافي للعلوم الانسانيه: رؤی و تجارب" که در سال 2018 با مشارکت انديشمندان 12 کشور در لبنان برگزار شد؛ اين سخنراني با عنوان « غربی ؛ علوم انسانی بدون روح»‌ به زبان عربی ايراد شده است. 🔹اما برای استفاده بيشتر مخاطبان اين کانال، متن فارسی اين سخنرانی نيز در ادامه تقديم ميگردد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
هدایت شده از احمدحسین شریفی
علوم انساني غربي، علوم انساني بدون روح.pdf
263.2K
متن فارسي سخنراني همايش بين اللمللي «التأصيل الثقافي للعلوم الانسانية: رؤي و تجارب» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حياء و ايمان 🖊احمدحسين شريفي 🔸حیاء (شرم و آزرم)، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اخلاقي انسان است؛ اختصاصي به زن يا مرد ندارد؛ عاملي مهم در جلوگیری از رذایل اخلاقی است. کسی که حیاء را از دست بدهد از هيچ کار زشتي ابا ندارد؛ به راحتي دروغ مي‌گويد حتي در گستره‌اي ملي و جهاني! به راحتي عهد و پيمان و تعهد و مسؤوليت و قول و قرار خود را زيرپا مي‌گذارد و حتي در درون خود نيز نه تنها احساس شرمندگي نمي‌کند که احساسي از پيروزي و زيرکي هم دارد! زيرا مهمترين مانع دروني انجام کار زشت و ناپسند، «حياء» ‌است که او ندارد. به تعبير صائب تبريزي: در ديده‌ي بي‌شرم و حيا نور ادب نيست بي‌رويي از آيينه‌ي بي‌پشت، عجب نيست 🔸به همین دلیل، در تعریف حیاء گفته‌اند «کیفیتی نفسانی که مانع از صدور کار زشت از انسان می‌شود.» يعني حياء ويژگي و صفتي خاص در درون آدمي است که اجازه انجام کارهاي زشت و ارتکاب رذايل اخلاقي را نمي‌دهد؛ بلکه در مراتب بالاتر اجازة تخيل ذهني کار زشت را هم نمي‌دهد. انسان در اثر تقويت حياء به جايي مي‌رسد که حتي از نظر ذهني و دروني نيز، فکر گناه در او ايجاد نمي‌شود. 🔸حیاء و ایمان ارتباطي تنگاتنگ با یکدیگر دارند. پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايد: «الْحَيَاءُ مِنَ الْإِيمَانِ»؛ 🔸افراد با حياء وجودشان سراسر خير است و افراد بي‌حياء سراسر شرّند. به تعبير پيامبر(ص): «صَاحِبُ الْحَيَاءِ خَيْرٌ كُلُّهُ وَ مَنْ حُرِمَ الْحَيَاءَ فَهُوَ شَرٌّ كُلُّهُ» و به تعبير صائب تبريزي: نيست خوبان را به از شرم و حيا گلگونه‌اي شيشه حسن از باده گلرنگ پيدا مي‌کند 🔸دو راه مهم تقويت حياء: 1️⃣تقويت بنيه‌هاي ايماني (ايمان به خدا و روز قيامت)؛ 2️⃣کنترل خشم و شهوت. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌