🔴بينش عارفانه به هستی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#مولوي در دفتر سوم مثنوي، دربارة تفاوت ديدگاه و بينش عاقلان و عاشقان ميگويد:
پس شدند اشکستهاش آن صادقان
ليک کو خود آن شکست عاشقان
عاقلان اشکستهاش از اضطرار
عاشقان اشکسته با صد اختيار
عاقلانش بندگان بندياند
عاشقانش شکري و قندياند
ائتيا کُرها مهار عاقلان
ائتيا طوعا بهار بيدلان
🔶اساساً تفاوت عمده عارفان با غيرعارفان در همين بينش و نوع نگاه به هستي و پديدههاي عالم است. به تعبير مولوي:
عارفان را سرمهاي هست آن بجوي
تا که دريا گردد اين چشم چو جوي
و به تعبير عراقي:
عارفان چون که ز انوار يقين سرمه کشند
دوست را هر نفس اندر همه اشيا بينند
🔶چنين بينشي طبيعتاً تحولي عظيم در زندگي فرد ايجاد ميکند. سرمة عارفان، سرمهاي است که چشم واقعبين به آنها ميدهد. هوشمندي همه کائنات را ميفهمند:
تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُورا (اسراء، 44)
گر تو را از غيب چشمي باز شد
با تو ذرات جهان همراز شد
نطق خاک و نطق آب و نطق گل
هست محسوس حواس اهل دل
جملة ذرات در عالم نهان
با تو ميگويند روزان و شبان
ما سميعيم و بصير و باهوشيم
با شما نامحرمان ما خاموشيم
از جمادي سوي جان جان شويد
غلغل اجزاي عالم بشنويد
فاش تسبيح جمادات آيدت
وسوسه تأويلها بزدايدت
🔶عارفان، عالم را محضر خدا ميبينند به همين دليل حتي تصور گناه و نافرماني را هم نميکنند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«انا جنب الله»
🖊احمدحسین شریفی
🔶در حدیث مشهوری در توصیف مرتبه وجودی #امام_علی علیه السلام از زبان خود آن حضرت چنین نقل شده است که فرمودند:
«أَنَا عَيْنُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ- وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ؛ من چشم خدا و دست خدا و جنب خدایم و من باب الله هستم.» (کافی، ج۱، ص۱۴۵)
🔶خیلی روشن است که معنای ظاهری این کلمات مراد نیست؛ زیرا خدا نه چشمی دارد و نه دستی و نه کنارهای و نه خانهای و نه درب خانهای.
🔶شارحان حدیث هرکدام بر حسب بینش و میزان فهم خود به شرح این حدیث پرداختهاند.
🔷#ملاصالح_مازندرانی در شرح کافی (ج۴، ص۳۰۲) میگوید: منظور از عینالله و یدالله بودن آن حضرت، یعنی اینکه آن حضرت، مظهر قدرت و نعمت الهی است. باب الله بودن نیز بدان معناست که او باب حکمت الهی است. و «جنب الله» نیز یعنی امیر منصوب از ناحیه خداست؛ زیرا «جنب» در لغت به معنای «امیر» آمده است. بنابراین وقتی آن حضرت میگوید من جنب الله هستم منظورش آن است که از ناحیه خداوند به عنوان امیر بر خلق منصوب شده و مردم هم مأمور به پیروی از او در همه امور هستند.
🔷#علامه_مجلسی در مرآة العقول (ج۲، ص۱۲۰) در تفسیر «جنب الله» سه احتمال را بیان میکند: یک. جنب به معنای «جانب» و «ناحیه» باشد. و جنب الله یعنی اینکه خدای متعال به مردم دستور داده است که به علی توجه کنند؛ دو. جنب به معنای «امیر» باشد و جنب الله یعنی او امیر خدا بر خلق است. و سه. بدان معنا باشد که قرب الهی جز با تقرب به امام علی علیه السلام حاصل نمیشود.
🔷#ملاصدرا در شرح اصول کافی (ج۴، ص۱۷۰) در شرح این حدیث میگوید: جنب یک چیز یعنی ناحیه و کناره آن، اما «جنب الله» در حقیقت یعنی همان «عالم امر» و مرتبه وجودی هر کسی از انبیاء و اولیاء مقربین که به چنان درک و درجهای از هستی نایل شده باشد. اینان چون به «عالم ربوبیت» و «مقام جمعیت» واصل شدهاند، فعلشان فعلالله و امرشان، امرالله و قدرتشان، قدرتالله و علمشان علمالله خواهد بود. چرا که اینان متخلق به اخلاقالله و منوّر به نور الله شدهاند و به همین دلیل، واسطه بین خدا و بین خلق در افاضه و رحمت میشوند.
از خدای بزرگ میخواهم به برکت وجود امیرالمؤمنین، توفیق فهم عمیق و دقیق معارف الهی را به همه ما عطا کند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹🌹🌹
🔴خاطرهای از علامه مصباح دربارة آیتالله الهیقمشهای
🖊احمدحسین شریفی
🔶#علامه_مصباح یزدی برای تشویق به تفکر عمیق در پدیدهها و پرهیز از سطحینگری نسبت به پدیدههای اطراف، خاطرهای را از مرحوم آیتالله #الهی_قمشهای نقل میکردند. میفرمودند: در مدرسه حجتیه قم، روزی آن فیلسوف و حکیم بزرگ را دیدم که کنار باغچه حیات مدرسه و بر روی خاکها نشسته و به گلی در باغچه خیره شده بود. قدری نزدیکتر رفتم و دیدم که اشک از چشمانش جاری است. ایشان با نگاهی ژرف به یک گل و با تفکر در عطر و رنگ و زیبایی آن و با اندیشه دربارة خالق زیبایی و گل، چنان خضوع و خشوعی برایشان ایجاد شده بود که از اطراف خود غافل شده بود و بیاختیار اشک از چشمانش جاری میشد!
🔶قرآن کریم با گلایه از کسانی که بیتوجه به آیات و نشانههای بیشمار الهی، روز و شب خود را میگذرانند، میفرماید:
«وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُون (یوسف، ۱۰۵)؛ و چه بسیار نشانهای از خدا در آسمانها و زمین است که آنها از کنارش میگذرند، در حالی که از آن روی گردان و غافلند.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 بررسی وضعیت اسلام و تبلیغ آن در ژاپن از نگاه متفکر مسلمان ژاپنی، خانم آتسکو هوشینو
🔻شناخت مردم ژاپن ازدین اسلام و فرهنگ اسلامی بسیار کم است و این به دلیل ضعف فعالیت های تبلیغی ما مسلمان هاست.
🔻من بودایی بودم ولی چند سال پیش از طریق ترجمه دعای «یستشیر»امام علی (ع) که مضامین بسیار عالی دارد با اسلام آشنا شدم.
🔻وضعیت ترجمه کتاب های دینی اسلامی به زبان ژاپنی خوب نیست. مردم ژاپن اهل مطالعه هستند و این یعنی اگر کتب اسلامی به زبان ژاپنی ترجمه بشوند از آنها استقبال می شود.
🔻وقتی با بودایی ها صحبت میکنم به آنها میگویم مطالب خوبی که شما در آیین بودا دارید، کاملترش در اسلام هست.
🔻وقتی نخست وزیر ژاپن به ایران آمد و به علت اُبُهَّت آیت الله خامنه ای جرأت نکرد نامه ترامپ را به ایشان بدهد، مردم ژاپن در فضای مجازی گفتند کاش رهبری مثل ایشان در ژاپن داشتیم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
1035_636965586794828532video (1) (Trimmed).mp3
12.49M
🌹قرائت زیبای دعای یستشیر؛
🌹دعایی که ترجمه ژاپنی آن یک خانم اندیشمند بودایی را به مسلمانی تبدیل کرد که زندگی خود را وقف تبلیغ اسلام در ژاپن کرده است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
میراث علامه مصباح و (Trimmed).mp3
4.88M
🎤عنوان سخنرانی:
میراث اخلاقی علامه مصباح پایهای برای خودسازی و جامعهپردازی در گام دوم انقلاب اسلامی
🔴نشست انجمن فارغ التحصیلان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
🔷تاریخ برگزاری: ۸/ ۱۲/ ۱۳۹۹
🔷مکان برگزاری: قم: موسسه امام خمینی(ره)
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح (Trimmed).mp3
25.53M
🔴نشست علمی با موضوع: «وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره)»
🌟🌟برگزار کننده: موسسه مذاهب اسلامی🌟🌟
📃سخنران نشست: احمدحسین شریفی
🕢زمان دوشنبه چهارم اسفند 1399 ساعت 10 تا 12
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ضرورت اخلاقپژوهی در کلام مقام معظم رهبری
🔶رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۳/ ۷/ ۱۳۹۱ در دیدار با جوانان خراسان شمالی فرمودند:
🌹«ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد كار كردهایم؛ باید در اخلاق اسلامی و عقل عملی اسلامی هم یك كار پرحجم و باكیفیتی انجام دهیم - حوزهها مسئولیت دارند، دانشوران مسئولیت دارند، محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند، دانشگاه مسئولیت دارد - آن را مبنای برنامهریزیمان قرار دهیم، آن را در آموزشهای خودمان وارد كنیم؛ این چیزی است كه امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال كنیم.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴بیتوجهی به داوریهای مردمان
🖊احمدحسین شریفی
🔶#سعدي درباب دوم گلستان (در اخلاق درويشان) در حکايت 22 ميگويد: لطف الهي شامل حال گنهکار و خطاکاري شده بود و بعد از سالها ابتلا به گناه و انحراف، متنبه شده و در حلقه اهل حق وارد و سبک زندگي و اخلاقيات آلوده خود را کنار گذاشته و به اخلاق پسنديده متخلق شده بود. در عين حال، از طعن طاعنان در امان نبود و دائماً دربارة او ميگفتند «كه بر قاعده اول است و زهد و صلاحش نامُعَوَّل». بعد از مدتي، تابآوري خود را در برابر اين همه طعنه و نيش و کنايه از دست داد و غمگين و دلآزرده، به شکایت زد اهل دلی رفت. آن بزرگ و پير کوشيد تا با تغيير نگرش و نوع نگاه او، اين تهديد و رنج را به يک فرصت براي تعالي روحي تبديل کند. به همين دليل به او گفت:
🌹«شكر اين نعمت چگونه گزارى كه بهتر از آنى كه همى پندارندت»
نيک باشي و بدت گويد خلق
به که بد باشي و نيکت بينند
ليکن مرا بين كه حسن ظن همگان در حق من به كمال است و من در عين نقصان، روا باشد انديشه بردن و تيمار خوردن.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 #تلنگر
❌ «أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ (نهج البلاغه، حکمت۳۴۸)؛ بدترین و خطرناکترین گناه، گناهی است که مرتکب شونده، آن را سبک بشمارد»
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰 @Ahmadhoseinsharifi
🌹
نقش اسلامی سازی علوم انسانی در تمدن اسلامی از نگاه علامه مصباح (Trimmed).mp3
10.8M
🎤موضوع سخنرانی:
🔶نقش اسلامیسازی علوم انسانی در تمدن نوین اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی
🔷همایش علمی «حکیم جریانساز»
🔶تاریخ: ۹/ ۱۲/ ۱۳۹۹
🔴محل برگزاری: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
#علوم_انسانی_اسلامی
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
مؤتمر تحديـات الحضـارة الغـربيـة - مقاربات عربية وإسلامية.pdf
12.4M
🔴همایش بینالمللی تحدّيات الحضارة الغربية: مقاربات عربية وإسلامية (چالشهای تمدن غرب: رویکردهای عربی- اسلامی)
🔶این همایش از سوی دانشگاه المعارف در تاریخ ۵ و ۶ مارس ۲۰۲۱ مصادف با 15و 16 اسفند ۱۳۹۹ در بیروت برگزار میشود و اندیشمندان و محققانی از هفت کشور ایران، عراق، لبنان یمن، مصر، الجزایر و تونس به ارائه بحث میپردازند:
1️⃣ دکتر حبیب الله بابائی از ایران با موضوع «التأسيس الفكري والفلسفي»
2️⃣دکتر جاسم الحریری از عراق با موضوع «هيمنة الغرب، القوة الصلبة»
3️⃣ دکتر هادی القبیسی از لبنان با موضوع «قوة الاستتباع الناعمة»
4️⃣ علی الحاج حسن از لبنان با موضوع «اتجاه الاستقلال ورفض التبعية: دول ونخب وحركات مقاومة»
5️⃣دکتر غیضان السید علی از مصر با موضوع «اتجاه الرفض والانغلاق: نخب فكرية وتنظيمات سياسية»
6️⃣دکتر عبدالملک عیسی از یمن با موضوع «اتجاه التصالح والتقليد: دول ونخب وأحزاب»
7️⃣دکتر الطاهر احمد محمد الشریف از الجزایر با موضوع «رؤى غربية لمستقبل الغرب»
8️⃣دکتر الهذیلی المنصر از تونس با موضوع «مؤشرات الضعف والوهن»
9️⃣دکتر احمدحسین شریفی از ایران با موضوع «المشروع الحضاري البديل: أبعاده الانسانية، والاخلاقية والثقافية»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹