🔸ماه رجب در کلام شهید مطهری
ماه رجب، ماه استغفار و توبه و عبادت است. حتی وارد شده است که اگر کسی نتواند روزه این ماه را بگیرد، ذکری وارد شده است که روزی صد بار این ذکر را بگوید به عنوان جبران روزهای که نتوانسته است بگیرد.
یادم است که در ماه مبارک رجب در سال ۲۱ که تابستان بود و به اصفهان رفته بودم، به درس آقای حاج آقا رحیم ارباب- که از بزرگان هستند- میرفتم. من این ذکر را اول بار از این مرد شنیدم. میدیدم که خیلی کند صحبت میکنند و اذکار را بالخصوص خیلی با تأنّی و حضور قلب میگویند:
«سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ،
سُبْحَانَ مَنْ لایَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلاّ لَهُ،
سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ،
سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ»
میدیدم این ذکر ها را این مرد مرتب میگفتند. چون پیرمرد بودند و نمیتوانستند روزه بگیرند، آن را با این ذکرها جبران میکردند.
آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۲۳۴، مرتضی مطهری، نشر صدرا.
ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه میآمد احساس میكردیم، چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب میآمد همه اوضاع و عباداتش فرق میكرد.
ایشان و والده ما در ماه رجب، پنجشنبهها و جمعهها روزه میگرفتند و گاهی پدر ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه میگرفت. اصلاً ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلاً خود ما احساس نمیكنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم!
آشنایی با قرآن، ج ۱۴، ص۹۴، مرتضی مطهری، نشر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸نکاتی درباره دعای معروف ماه #رجب
#علامه_شهید_مرتضی_مطهری🌷
🔷 لا فَضیلَةَ کالجِهادِ ، ولا جِهادَ کمُجاهَدَةِ اَلهَوی.
امام محمد باقر - علیه السلام - می فرماید: فضیلتی چون جهاد نیست ، و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست.
(تحف العقول ص ۲۸۶. مستدرک الوسائل ج ۱۱ ص ۱۴۳)
🌐 Amin11.ir
🆔 @amin11_ir
💥راه رسیدن به ثواب روزه برای معذورین
🌹رسول خدا صلی الله علیه و اله:
الّا انّ رجب شهر اللّه الأصم- و ذکر فضل صیامه و ما لصیام أیّامه من الثواب- ثم قال فی آخره: قیل: یا رسولَ اللّه، فمن لم یَقدر على هذه الصفّة یصنع ماذا لِیَنالَ ما وصفتَ؟ قال: یسبّح اللّه تعالى فی کلّ یوم من رجب إلى تمام ثلاثین بهذا التسبیح مائة مرة:
سُبحانَ الإِلهِ الجَلِیلِ، سُبحانَ مَنْ لا یَنبَغِی التَّسْبِیحُ الَّا لَهُ، سُبحانَ الْأَعَزِّ الْأَکرَمِ، سُبحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّةَ وَ هُوَ لَهُ اهْلٌ.
💌پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: بدرستی که ماه رجب، ماه اصم خدا است و از فضیلت روزه و پاداش برای روزه در این ایام سخن گفتند. از رسول خدا پرسیدند پس کسی که قادر به روزه گرفتن نباشد، عملی در عوض آن وجود دارد؟
فرمود:خداوند متعالی را در هر روز از ماه رجب، تسبیح کند تمام سی روز را، هرروز صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزه بيابد:
سُبْحَانَ اَلْإِلَهِ اَلْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنْبَغِي اَلتَّسْبِيحُ إِلاَّ لَهُ
سُبْحَانَ اَلْأَعَزِّ اَلْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ اَلْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .
📚اقبالالاعمال ج ۳ ص ۱۹۶
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
♦️ساخت خورشید دوم در زمین توسط کره جنوبی!
نیوزویک نوشت:
🔹کره جنوبی پیشرفتهای چشمگیری در حوزه فیزیک هستهای همچون ساخت و ارتقای خورشید مصنوعی داشته است.
🔹محققان این کشور توانسته اند تحمل قدرت خورشید مصنوعی را ۶ برابر بیشتر از خورشید طبیعی بهبود ببخشند. هدف از ساخت این دستگاه همانندسازی فرایندهای هسته ای خورشید طبیعی به خورشید مصنوعی است.
🔹این دستگاه عظیم که در شهر دائجون واقع شده، نشاندهنده یک جهش عظیم در دستاوردهای علمی است که فرآیند همجوشی هسته ای را که در هسته اجرام آسمانی مانند خورشید و ستارگان رخ میدهد در دستگاه خورشید مصنوعی تقلید می کند.
🔹خورشید مصنوعی کره جنوبی برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ توانست در ۱/۵ ثانیه با دمای ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد دوام بیاورد و سرانجام تیم محققان انتظار دارند با ارتقای این دستگاه تا پایان سال ۲۰۲۶ بتوانند دمای خورشید مصنوعی را در مدت زمان بیشتری حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ ثانیه حفظ کنند.
#ترجمه_اختصاصی
@AkhbareFori | Link
نمونه های از سیره اخلاقی آیت الله حسن زاده آملی(ره)
🔹مواظب حیوانات باشید!
روزی خدمت پدر- علامه حسن زاده آملی- بودم. ایشان درحال بیان مسئلهای نسبت به حیوانات بودند که فرمودند: «حیوانات را اذیت و آزار نکنید زیرا آنها هم مخلوقات خداوند هستند» سپس این مطلب را نقل کردند و گفتند:
فردی در آمل با پاهای شکسته و عصا زنان نزد من آمد و گفت: آقا! من چند روز پیش که از منزل خارج میشدم، دیدم یکی از اردکها یک لنگه کفشم را در دهانش گرفته و دو متر آن طرفتر برده است؛ من هم سنگی برداشتم و از دور به سمت اردک پرتاب کردم؛ آن سنگ به پای اردک خورد و پایش شکست و به پوستش آویزان شد؛ یعنی شدت ضربه به حدی بوده که پای حیوان قطع شده بود!
این اردک برگشت و نگاهی به من کرد. من نیز کفشم را پوشیدم و به سمت خیابان رفتم. هنوز چند دقیقهای طول نکشیده بود که تصادف کردم و جفت پاهایم شکستند!
آنگاه علامه فرمودند:
خیال نکنید که حیوانات، چون اسم حیوان روی آنهاست کاری از دستشان ساخته نیست. روایت است که بعضی از پرندگان حلال گوشت، فردا در قیامت از دست شخصی که او را شکار کرده است، شکایت میکنند و میگویند این فرد نیازی به گوشت من نداشت و برای سرگرمی، من را شکار کرد. ایشان میفرمودند: مواظب حیوانات باشید!
🔹خرده نانها را گوشه سفره جمع میکردند، تا مورچهها بخورند!
مرحوم پدر- علامه حسن زاده آملی- بعد از اتمام غذا، خرده نانها را در گوشه سفره جمع میکردند تا مورچهها بیایند روی سفره و آنها را بخورند.
همچنین ایشان میفرمودند:
خرده نان و باقی مانده غذایتان را اگر در باغچه میریزید، به نیت درگذشتگان بریزید، آنها دستشان از این دنیا کوتاه است، زمانی که مورچه یا پرنده و حیوان دیگری آنها را میخورد، در حق در گذشتگانتان دعا میکند و آنها مسرور میشوند.
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با عبدالله حسن زاده آملی- فرزند علامه حسن زاده آملی- ۱۴۰۲/۷/۷
🔹علامه حسن زاده آملی، ایشان هستند، نه من!
مرحوم استاد علامه حسن زاده آملی از همراهی همسرشان خیلی تجلیل میکردند و جالب اینکه میفرمودند: «حضرت آیتالله علامه حسنزاده آملی ایشان هستند نه من» که اشاره به خانمش بود؛ میفرمودند: ایشان اگر سختی زندگی با من را تحمل نمیکرد، مگر بنده میتوانستم درس بخوانم و استاد و آیتالله بشوم. همه به خاطر تحمل ایشان است؛ این حاکی از آن است که همسرشان به خاطر اهداف مقدس حضرت استاد و اعتقادی که به راه و مرام او داشتند پای همه سختیهای آن ایستادند و تحمل کردند.
🔹فرزندان و شاگردانش را عاشقانه دوست داشتند!
استاد علامه حسن زاده آملی همه را آیه خدا و نشانه محبوب میدیدند و دوست میداشتند، مخصوصا کسانی که در آنها عشق و دوستی نمود بیشتری داشت و نسبت به این افراد سر از پا نمیشناختند، به فرزندان و شاگردان و دوستان اعمال محبت میفرمودند؛ فوق تصور. وقتی پولی از جایی به ایشان میرسید مانند نقل و نبات برای اظهار عشق و دوستی ایثار میکردند. گاهی بنده مکالمه ایشان را با فرزندانشان میشنیدم که خطاب به آنها میگفتند: «قربان تو پدر؛ قربان تو پدر»؛ کدام پدر اینطور عاشقانه با فرزندانش سخن میگوید و برخورد میکند.
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد حسن رمضانی، ۱۴۰۰/۷/۷
سبک زندگی اهل بیت(ع)👇
https://eitaa.com/ahlebit110
https://t.me/ahlbeyt110
📖 #امام_هادى عليهالسلام:
•الشاكِرُ أسعَدُبالشُّكرِمِنهُبِالنِّعمَةِ
التی أوجَبَتِ الشُّكـرَ
؛ لأنَّ النِّعَمَ
مَتاعٌ والشُّكرَ نِعَمٌ و عُقبی•
خوشبختىِ شكرگزارى براى شاكـر،
بيشتر از خوشبختی او بهنعمتی
است كه موجب شكر شده است؛
زيرا نعمت متاعی[فانى] است اما
شكر ، نعمت و عاقبت است.
|تحف العقول صفحه483|
💌
توضیح:
یعنی کسی که شکر
میکند نتیجهای عائدش میشود
که از نعمتی که به خاطر او شکر
میکند بالاتـر است
زیـرا نعمت،
متاعیست که غالباً زودگذر است
ولی شکر، دو چیز دارد
: هم نعمت
است زیرا موجب فزونی و استمرار
نعمت است
و دیگر اینکه
نتیجهاخروی دارد.
عرض تسلیت بمناسبت شهادت امام هادی علیه السلام. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#شهادت_امام_هادی_علیه_السلام
🔰مقاله تفسیر قرآن در کلام امام هادی (ع)
قرآن کریم در اندیشه، گفتار و کردار پیامبر اعظم و اهل بیت او، تجسم و عینیت تمام یافته و سیره کریمانه و سخنان حکیمانه آنان، مستقیم یا غیر مستقیم، روشنگر کتاب الهی در ابعاد گوناگون آن است. یکی از رسالتهای مهم امامان معصوم، تبیین احکام و تفسیر قرآن بود. میراث قرآنی ارزشمندی که از حضرت امام هادی(ع) باقی مانده است، از ذخایر عظیم تفسیری معصومان(ع) است.
در این مقاله تفسیر برخی ایات را از منظر ایشان میآوریم. اما ابتدا به یکی از مباحث فکری و عقیدتی دوران امام هادی(ع) اشاره میکنیم.
✅ انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/joinchat/1275199644C6e63ba7022
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔰به گفته محققان، بحث در باب مخلوق بودن قرآن، از اواخر حکومت بنیامیه آغاز شد و نخستین بار، جعد بن درهم، معلم مروان بن محمد آخرین خلیفه اموی، این بحث را مطرح کرد. او این فکر را از ابان بن سمعان و ابان نیز از طالوت بن اعصم یهودی فرا گرفته بود.[۱]. گروه معتزله نیز که در مسائل عقیدتی کندوکاو عقلی بیش از حدی میکردند و این بحث ر در صفات خدا مطرح ساخته بودند، با قدیم بودن قرآن که اشاعره و اهل حدیث از آن جانبداری میکردند، به مخالفت برخاستند.
در زمان امام هادی(ع) سختگیریها و اصرار معتزله بر روی مخلوق بودن قرآن، سبب نفرت مردم از آنان شد و متوکل عباسی خود جانب اهل حدیث (اشاعره) را گرفت و مسئله معروف به «محنه القرآن» را خاتمه داد، ولی بحث همچنان رونق داشت و تا مدتها در جامعه اسلامی مطرح بود.[۲] امام هادی(ع) مصلحت را سکوت در برابر این بحث و جدال فکری دید و مسلمانان را از چنین مباحث بیهودهای برحذر داشت. ایشان در پاسخ یکی از شیعیان بغداد نوشت:
«بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند ما و تو را از دچار شدن به این فتنه حفظ کند که در این صورت بزرگترین نعمت را بر ما ارزانی داشته است، و گر نه هلاکت و گمراهی است. به نظر ما بحث و جدال درباره قرآن ( که مخلوق است یا قدیم؟) بدعتی است که سؤال کننده و جواب دهنده در آن شریکاند؛ زیرا پرسش کننده دنبال چیزی است که سزاوار او نیست و پاسخ دهنده نیز بیجهت خود را به زحمت و مشقت میافکند که بیرون از توان او است. خالق، جز خدا نیست و به جز او همه مخلوقاند. قرآن نیز کلام خداست و از پیش خود اسمی برای آن قرار مده که از گمراهان خواهی گشت. خداوند ما و تو را از مصادیق سخن خود قرار دهد که میفرماید: متقیان کسانی هستند که در نهان از خدای خویش میترسند و از روز جزا بیمناکاند».[۳]
تازه بودن قرآن در همه زمانها
یعقوب بن سکیت نحوی میگوید: امام هادی(ع) فرمود:
«إنّ الله تعالی لم یجعله لزمان دون زمان و لالناس دون ناس، فهو فی کلّ زمان جدید، و عند کلَّ قوم غضّ إلی یوم القیامه؛ خدای سبحان قرآن را برای زمان خاص بدون زمان دیگر، و برای مردمی خاص بدون مردم دیگر، قرار نداده است. از این رو، قرآن تا قیامت در هر زمان نو، و نزد هر ملتی تازه است».[۴]
تفسیر ایه شریفه)ام تریدون أن تسألوا رسولکم([۵]
حضرت امام حسن عسکری(ع) از امام هادی(ع) نقل میکند که فرمود: )ام تریدون(؛ یعنی بلکه ای کفار قریش و یهود! شما از پیامبر خود همان معجزات پیشنهاده شدهای را ـ که نمیدانید ایا به صلاحتان است یا نه ـ میخواهید که قبلاً آن را از موسی خواستند، و به ایشان پیشنهاد کردند، و گفتند که: )لَن نُؤمِنَ لَکَ حتّی نَرَی اللهَ جَهرَهً فأخَذَتْکُم الصّاعِقَهُ([۶]؛ ما هرگز به تو ایمان نمیآوریم تا خدا را آشکارا ببینیم، پس صاعقه شما را فرا گرفت».
)و من یتَبّدلُ الکفر بالایمان(؛ یعنی پس از پاسخ پیامبر(ص) به ایشان که: آن درخواست پیشنهادی به خدا به مصلحتشان نیست، و اگر هم درست ( و مصلحت) باشد، پس از آوردن آن معجزات از سوی خداوند «چنانچه کسی کفر را با ایمان عوض کرد»، یعنی به معجزات ایمان نیاورد یا چون فهمید به مصلحت نیست و باید به همان براهین و معجزات موجود اکتفا کند، قبول نکند و کفر را با ایمان عوض کند، لجاجت ورزد و حجّت راستین حق را نپذیرد، )فقد ضلَّ سواء السبیل(؛ یعنی از راهی که به بهشت میرسد، گمراه شده و در راهی که به دوزخ میرسد، گام نهاده است…».[۷]
تفسیرمیسر
ابراهیم بن عنبسه به امام هادی(ع) نوشت: چنانچه سرور و مولایم مصلحت بداند، بفرماید که مراد از «میسر» در ایه شریفه )یسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ([۸]چیست؟ امام هادی(ع) در پاسخ نوشت: هر چه با آن قمار شود، مَیسِر است و هر مست کنندهای حرام است.[۹]
تفسیر ایه مباهله[۱۰]
عیاشی نقل کرده است امام هادی(ع) در تفسیر ایه شریفه مباهله فرمود:
«و اگر میفرمود: بیایید مباهله کنیم و لعنت خدا را بر شما قرار دهیم، آنان برای مباهله نمیآمدند، و گرنه خدا میداند که پیامبرش پیامهای او را به مردم میرساند و دروغگو نیست».[۱۱]
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
سرزنش تشبیهکنندگان
صدوق نقل میکند: محمد بن عیسی از امام هادی(ع) درباره ایه شریفه ) وَ الأرضُ جمیعاً قَبْضَتُهُ و یوْمَ القیامَهِ وَ السَّماواتُ مَطْویاتٌ بیمینهٍ([۱۲] پرسیدم. فرمود: خدای سبحان سرزنش کرده کسی را که او را به خلقش تشبیه میکند. ایا نمیبینی که (در صدر ایه) میفرماید: )و ما قدروا الله حق قدره(؛ «و خدا را چنان که شایسته است نشناختهاند» که میگویند: «تمام زمین در روز قیامت، در قبضه اوست و آسمانها پیچیده در دست راست او»؛ نظیر آنجا که خدای سبحان میفرماید: «و خدا را آن چنان که شایسته است، نشناختهاند که میگویند: خدا چیزی را بر بشری نازل نکرده است». سپس خدای سبحان خود را از قبضه و یمین منزّه میشمرد و میفرماید: «خداوند پاک و برتر است از آنچه با وی شریک میگردانند».[۱۳]
تفسیر )لِیغْفِرَ لَکَ اللهُ مَا تقدَّم(َ[۱۴]
استرآبادی نقل میکند: از امام هادی(ع) درباره ایه «تا خداوند از گناه گذشته و اینده تو درگذرد»، پرسیدند. فرمود: پیامبر خدا(ص) کدام گناه گذشته و ایندهای دارد؟ این گناهان گذشته و اینده شیعیان علی(ع) است که خدا آن را بر دوش پیامبر(ص) مینهد و از همه به خاطر او در میگذرد».[۱۵]
تفسیر ایه )یوْمَ یعَضُّ الظّالم علی یدَیه(
علامه مجلسی نقل میکند: به متوکّل عباسی خبر دادند که امام هادی(ع) ایه شریفه)یوم یعضُّ الظالم علی یدیه یقول یالیتنی…([۱۶] را بر خلیفه اول و دوم تطبیق میکند. متوکل گفت: با او چه کار کنیم؟ گفتند: مردم را جمع کن و از او در حضور مردم بپرس. اگر همان پاسخ را داد، مردم به حسابش میرسند، و اگر غیر آن را گفت، نزد یاران خود رسوا میشود. متوکّل همه قضات و بنی هاشم و یاوران خود را فراخواند و در جمع آنان از امام هادی(ع) پرسید. آن امام همان فرمود: اینان کسانی هستند که خدا با کنایه از ایشان سخن گفته است و بر ایشان منّت نهاده و عیبشان را پوشانده است. ایا امیر میخواهد آنچه را خدا پوشانده، آشکار کند؟ متوکّل گفت: نه، نمیخواهم.[۱۷]
تفسیر )تَبَّتْ یدا أبی لَهَبٍ([۱۸]
مجلسی نقل میکند که متوکّل روزی یک نویسنده نصرانی به نام ابا نوح را صدا کرد و اطرافیان با کنیه خواندن اهل کتاب را جایز نشمردند. متوکل استفتا کرد و پاسخهای گوناگون شنید. از امام هادی(ع) نیز آن را پرسید. امام(ع) در پاسخ نوشت: )بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم تبَّتْ یدا أبی لَهَبً(. متوکل فهمید که جایز است؛ زیرا خدا کافر را با کنیه خوانده است.[۱۹]
فضیلت سوره هَلْ أتی
شیخ طوسی نقل میکند که علی بن عمر عطار گفت: در روز سهشنبه خدمت امام هادی(ع) رسیدم. فرمود: تو را دیروز ندیدم. عرض کردم: در روز دوشنبه حرکت به سوی مقصد را دوست ندارم. امام هادی(ع) فرمود: ای علی! هر که میخواهد خدا او را از شرّ روز دوشنبه حفظ کند، در رکعت اوّل نماز صبح آن، سوره هل أتی را بخواند. سپس امام هادی(ع) ایه )فَوَقاهُمُ اللهُ و شَرَّ ذلکَ الْیوْمِ وَ لقّاهُمْ نَضْرَهً وَ سروراً([۲۰] را خواندند.[۲۱]
تفسیربَلْ هم أضلّ
شیخ طوسی با سند خود از عبید الله بن محمّد تمیمی نقل میکند که گفت: در سامرا از سرورم ابوالحسن امام هادی(ع) شنیدم که میفرمود: اراذل و اوباش، قاتلان پیامبراناند، و عامّه، نامی است که از عمی (به معنای نابینایی) گرفته شده است و خداوند نخواست ایشان را فقط به چارپایان تشبیه کند؛ از این رو، فرمود: )بل هم اضلّ[۲۲](؛ «بلکه گمراهترند».[۲۳]
🔰فهرست منابع:
(۱). ر.ک: تاریخ تمدن اسلام، ترجمه علی جواهر کلام، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۳۶ش، ج۳، ص۲۱۴.
[۲] . برای آگاهی بیشتر درباره بحث خلق قرآن میتوانید به منابع ذیل رجوع کنید: تاریخ الخلفاء، سیوطی، ص۳۰۶ ـ ۳۱۲؛ ضحی الاسلام، احمد امین، ط۷، قاهره، المکتبه المصریه، ج۳، ص ۱۵۵ـ ۲۰۷؛ بحوث الملل و النحل، جعفر سبحانی، ط۲، قم، لجنه اداره الحوزه العلمیه، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۲۵۲ـ۲۶۹.
[۳] . التوحید، صدوق، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۷ه.ق، ص۲۲۴، ح۴؛ الأمام الهادی من المهد الی الحد، ص۱۵۶، ح۱۹؛ انبیاء/ ۴۹: )الّذینَ یخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیبِ وَ هُمْ مِنَ السَّاعَهِ مُشْفِقُون(.
[۴] . الامالی، شیخ طوسی، ص ۵۸۰، ح۱۲۰۳؛ بحارالأنوار، ج۹۲، ص۱۵، ح۹.
[۵] . بقره / ۱۰۸.
[۶] . بقره / ۵۵.
[۷] . بحارالانوار، ج۱۷، ص۴۲۱، ح۴۷؛ فرهنگ جامع سخنان امام هادی، ص۱۲۰ـ۱۲۴.
[۸] . بقره / ۲۱۹.
[۹] . تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۰۵، ح۳۱۱.
[۱۰] . ایه مباهله در سوره آل عمران / ۶۱ آمده است: )فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نساءَنا وَ نِساءَکُمْ و أَنْنُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نََبْتَمِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَی الکاذبینَ(.
[۱۱] . تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۷۶، ح۵۵؛ بحارالانوار، ج۲۱، ص۳۴۲، ح۹.
[۱۲] . زمر / ۶۷.
[۱۳] . التوحید، صدوق، ص۱۶۰، ح۱، معانی الأخبار، ص۱۴، ح۴.
[۱۴] . فتح / ۲.
[۱۵] . بحارالانوار، ج۲۴، ص۲۷۳، ح۵۷؛ فرهنگ جامع سخنان امام هادی(ع)، ص۱۵۲.
[۱۶] . فرقان / ۲۷.
[۱۷] . بحارالانوار، ج۳۰، ص۲۴۶، ح۱۱۳ و ج۵۰، ص۲۱۴، ح۲۶.
[۱۸] . مسد / ۱.
[۱۹] . بحارالانوار، ج۱۰، ص۳۹۱، ح۴؛ فرهنگ جامع سخنان امام هادی، ص۱۵۴.
[۲۰] . انسان / ۱۱
[۲۱]. الأمالی، شیخ طوسی، ص۲۲۴، ح۳۸۹.
[۲۲] . فرقان / ۴۴.
[۲۳] . الامالی، شیخ طوسی، ص۶۱۳، ح
✅ انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/joinchat/1275199644C6e63ba7022