eitaa logo
احسن الحدیث
88 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
.: لطافت ها و ظرافت‌های اعجاز قرآن کریم 🔸بزرگ ترین دلیل بر اعجاز قرآن کریم تحدی قرآن است؛ تحدی یعنی مبارز و معارض خواستن واین تحدی عناصر گوناگونی دارد مانند فصاحت و بلاغت، خبرهای غیبی، عدم اختلاف و تناقض، معارف بلند علمی وتربیتی که یکایک باید مورد توجه قرار گیرد. تحدی قرآن در تمام این عناصر در سه مرحله از قوی تر به ضعیف تر صورت گرفته است؛ ابتدا که قرآن کانل هم نشده بود فرمود جن و انس جمع شوید و مانند قرآن را بیاورید؛ "قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ أَن يَأْتُوا بِمِثْلِ هَٰذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا" بعد می فرماید همگی جمع شوید و ده سوره مثل سوره های قرآن را بیاورید؛ "أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" (بلکه ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺩﻩ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ، ﺑﻪ ﻳﺎﺭی ﺧﻮﺩ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﺪ. هود۱۳) 🔸وقتی از اوردن ده سوره هم عاجز شدند به اوردن یک سوره دعوت نمود "وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِين" ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ] ﻣﺤﻤّﺪ (صلی ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺷﻚ ﺩﺍﺭﻳﺪ [ ﻛﻪ ﻭحی ﺍلهی ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺸﺮ ] ﭘﺲ یک سوره ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ، ﻭ [ ﺑﺮﺍی ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ] ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ، ﺷﺎﻫﺪﺍﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ ، ﺍﮔﺮ [ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻭحی ] ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ .(بقره ۲۳) و سپس با زبان نفی، تحریص وتحریک به اوردن می کند "فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" (ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁتشی ﻛﻪ ﻫﻴﺰﻣﺶ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻳﻨﺪ ، ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ، ﺁتشی ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .بقره۲۴) 🔸حال این اصل تحدی و هم اورد طلبی قران است و این عناصر فراوانی دارد که پایین ترین آنها فصاحت و بلاغت است. 🔸یکی از عناصر اعجاز قرآن کریم، خبر های غیبی قرآن است. نفس پیش گویی هایی که همگی محقق شدند دلیل بر وحی بودن قرآن است چرا که احدی جز خداوند، دانای به غیب نیست. "قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ" (ﺑﮕﻮ: ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻏﻴﺐ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ. نمل۶۵) 🔸نکته مهمی که در اخبار غیبی قرآن هست این است که خبر های قرآن از آینده، همگی برخلاف پیش گویی و پیش بینی های کاهنان و خبرگان در آن حوزه بوده است. خبر پیروزی پیامبر بر تمام دین ها در جزیرة العرب با وجود عقاید حاکم در آن زمان، خبر از پیروزی رومیان بر امپراطوری ایران پس از گذشت هشت سال از شکست سنگین رومیان، پیروزی مسلمین در جنگ بدر و احزاب با عدد بسیار کم سپاه اسلام، خبر قطعی از فتح مکه و این گونه موارد همه بر خلاف قواعد جامعه شناسی و اصول انقلاب و رسوم جنگ بوده است. از: استاد غلام‌عباس هاشمی
با عرض سلام و ارادت به همه‌ی دوستان و عزیزان. دهم فروردین هر سال یاد آور دهم فروردین ۱۳۵۷ شمسی سالگرد رحلت پدر گرامی است؛ لذا برای شادی روح آن عزیز سفر کرده مرحوم یوسف محبّی ابن محبعلی و دیگر سفر کنندگان بخوانیم سوره‌ی مبارکه‌ی حمد و اخلاص همراه با صلوات بر محمد و آل محمد.
 دعای دوّم: دعای بندگان خاصّ خدا قرآن كريم در آيه ي هفتاد و چهارم سوره ي فرقان به ويژگي ديگر بندگان خاص خدا، يعني دعاها و آرزوهاي بلند آنان براي خانواده و رهبري جامعه ي خويش اشاره مي‌كند و مي‌فرمايد: (وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوجِنَا وَذُرِّيتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا). «و كساني كه مي‌گويند: « [اي پروردگار ما! از همسران ما و نسل ما به ما روشني چشمان ببخش، و ما را پيشواي پارسايان (خود نگه دار) قرار ده.» نكته‌ها و اشاره ها: ۱. بندگان خاص خدا، داراي آرزوهاي بلند و همّتي عالي هستند. آنان در مورد خانواده و رهبري جامعه ي خويش نقشه‌هاي عالي مطرح مي‌كنند و نه تنها خود در اين راه مي‌كوشند، بلكه در دعاهاي خود از خدا مي‌خواهند كه آنان را در اين موارد ياري رساند. ۲. بديهي است كه مقدمه ي درخواست همسران و فرزندان نيكويي كه نور چشم انسان و مايه ي افتخار جامعه باشند، آن است كه افراد در تربيت خانواده ي خويش همّت گمارند و آنها را با معارف عالي اسلام و قرآن آشنا سازند تا زمينه ي استجابت دعاي خود را فراهم آورند. ۳. «قُرة اعيُن» در اصل به معناي سردي و خنكي چشم است و در اين جا كنايه از كسي است كه مايه ي سرور انسان شود. معادل فارسي اين عبارت نور چشم يا چشم روشني است. ۴. بندگان خاص خدا در مورد رهبري جامعه ي اسلامي طرح‌هاي بلندي دارند و از خدا مي‌خواهند كه آنان را پيشواي پارسايان قرار دهد. بديهي است كه مقدمه ي اين درخواست آن است كه اسباب و لوازم پيشوايي را در خود فراهم و خود را الگوي جامعه سازند تا بتوانند هم خود هدايت شوند و هم ديگران را راه نمايي كنند. ۵. در برخي احاديث از اهل بيت عليهم السلام روايت شده كه اين آيه (و امامت مطرح شده در آن) در مورد امام علي عليه السلام يا امامان بعد از اوست. البته مقصود اين گونه احاديث بيان مصداق كامل آيه است، و گرنه بندگان خاص خدا و امامت آنها منحصر در امامان اهل بيت عليهم السلام نيست، و شامل هر انسان شايسته اي كه به مقام بندگي خاص خدا برسد مي‌شود. البته روشن است كه هر كس به اندازه ي شعاع وجودي خود مي‌تواند پيشوايي برخي از مردم را در جهتي خاص به عهده گيرد. ۶. پيشوايي مردم براي خدمت به آنان مطلوب است، اما اين پيشوايي هنگامي نيكوست كه منصبي الهي باشد و مردم افرادي باتقوا و خودنگه دار باشند، چراكه رهبري غير الهي غالباً قدرت طلبي و فساد به دنبال دارد و مردم بي تقوا براي رهبر خود مشكل آفرين و پرزحمت هستند. آموزه‌ها و پيام ها: ۱. در مورد خانواده، نسل آينده و رهبري جامعه ي اسلامي دعا كنيد. ۲. در مورد خانواده، آيندگان و رهبري مردم، طرح‌ها و آرزوهاي بلند داشته باشيد. ۳. تقاضاي رياست معنوي و امامت الهي بر پارسايان، مذموم نيست، بلكه مطلوب است (چراكه اين عشق به خدمت است نه تشنگي قدرت)۱. ۴- انسان در برابر همسر و فرزند و نسل خود متعهّد است و باید برای عاقبت نیکوی آنها تلاش و دعا کند. رَبَّنٰا هَبْ لَنٰا مِنْ أَزْوٰاجِنٰا... ۵- در تربیت علاوه بر علم وتلاش باید از خدا نیز کمک خواست. رَبَّنٰا هَبْ لَنٰا... ۶- فرزند صالح، نور چشم است. «قُرَّةَ أَعْیُنٍ» ۷- تشکیل خانواده وداشتن همسر و فرزند و دعا برای بدست آوردن آنها، مورد توجّه اسلام است. رَبَّنٰا هَبْ لَنٰا... ۸- در دست گرفتن مدیریّت جامعه، آرزوی عبادالرحمن است، زیرا عهده دار شدن امامت و رهبری متّقین، ارزش است. «وَ اجْعَلْنٰا لِلْمُتَّقِینَ إِمٰاماً» ۹- در دعا به حداقل اکتفا نکنید، بلند همّت باشید. «وَ اجْعَلْنٰا لِلْمُتَّقِینَ إِمٰاماً» (خدایا ما را در رسیدن به کمال، رهبر متّقین قرار ده، نه آنکه تنها از متّقین باشیم) ۱۰- بندگان خدا، وحدت هدف و وحدت کلمه دارند. «إِمٰاماً» و نفرمود: /«ائمة». (ممکن است کلمه«امام»به جای«ائمة»، رمز آن باشد که در جامعه اسلامی رهبر باید یک نفر باشد)۲. ۱. ر.ک: . تفسير قرآن مهر، ج ۱۴، ص ۳۲۴-۳۲۶. ۲. ر.ک: تفسیر نور، ج ۶، ص ۲۸۸. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
🔰 چگونه به خواب های رحمانی دست یابیم؟ 🔸 افعال اخلاقی هر یک در دریافت های درونی انسان نقشی دارند. نفس تقوی از عوامل دریافت علم است واتقوا الله و یعلمکم الله که این واو عطف است یعنی خدا به وسیله تقوی چیزهایی می دهد و نیز دانش عطا می کند. از ترک واجبات و فعل محرمات اجتناب کنید تا خداوند به شما خیلی چیز ها از جمله دانش عطا نماید. همچنین در سوره اعراف فرمود یکی از آثار تقوا بصیرت در امور حتی بصیرت در مواجهه با فریب ها و وسوسه های شیطان است. إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ ( اعراف٢٠١) در سوره حجرات فرموده اهل ایمان چون اهل صدق و راستگو هستند در ایمانشان تردید و شک راه پیدا نمی کند یعنی دروغ و دروغگویی تردید در باورها را نیز همراه دارد إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ (حجرات١٥) از همین روی می توان گفت صداقت و راستگویی در حدی که نفس را مهذب به صدق نماید باعث می شود دریافت ها و کشفیات و شهودات انسان بدون خطا باشد از همین روی تردیدی در آن راه پیدا نمی کند. ابن سینا در وصیت نامه اش می نویسد اگر انسان از دروغ اجتناب کند و از هر چیز عاری از حقیقت دوری نماید و در مخیله‌ خویش هم حتی مجال ورود به آن ندهد برای نفس او این صداقت حالتی ثابت و ملکه گردد. در نتیجه خواب‌هایش نیز راست شده و آنچه در خواب می بیند واقعیت خواهد داشت. از: استاد غلام‌عباس هاشمی همدانی @tafsirmoqaran
46.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نامه قاطع زید بن صوحان به همسر پیامبر🎥 🛎 چرا أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) کوفه را بر مدینه ترجیح داد؟ 💎کوفه نخبگانی چون زید دارد... 🔰 شیخ محمّد مهدی طبّاخیان 🔻لمّا قدموا البصرة كتبت عائشة إلى زيد بن صوحان... 📜تاریخ الرّسل و الملوک، ج۴، ص۴۷۶ الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۳۱۹ عقدالفرید، ج۳، ص ۲۱۷ شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۲۲۶ (عن حسن البصری) و مفید، الجمل، ص۴۳۱ . 🔻وَ رُوِيَ أَنَّ عَائِشَةَ كَتَبَتْ مِنَ اَلْبَصْرَةِ إِلَى زَيْدِ بْنِ صُوحَانَ إِلَى اَلْكُوفَةِ: 🔸مِنْ عَائِشَةَ زَوْجِ اَلنَّبِيِّ إِلَى اِبْنِهَا زَيْدِ بْنِ صُوحَانَ اَلْخَالِصِ، أَمَّا بَعْدُ فَإِذَا أَتَاكَ كِتَابِي هَذَا فَاجْلِسْ فِي بَيْتِكَ وَ خَذِّلِ اَلنَّاسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حَتَّى يَأْتِيَكَ أَمْرِي. 📜اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی)، ج ۱، ص ۶۷ 🔹فكتب إليها من زيد بن صوحان إلى عائشة بنت أبي بكر، أما بعد فإن الله أمرك بأمر و أمرنا بأمر أمرك أن تقري في بيتك و أمرنا أن نجاهد و قد أتاني كتابك فأمرتني أن أصنع خلاف ما أمرني الله فأكون قد صنعت ما أمرك الله به و صنعت ما أمرني الله به فأمرك عندي غير مطاع و كتابك غير مجاب و السلام. 📜بحار الأنوار، ج ۳۲، ص ۱۳۶ 🔶 @Nahj_Et
زیارت نامه‌ی حضرت خدیجه (س) السَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَكِ بِما أَوْلاكِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْكِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز یازدهم ماه 1444 ` 💠 مسیر کرامت 🔸 قرآن کریم هم ما را به ظواهر عبادات دعوت فرمود و هم ما را به آشنا کرده است. در جریان روزه گرفتن، همان طوری که اصل روزه گرفتن و ماه روزه گرفتن و اینکه از چه ساعتی روزه شروع می شود و به چه ساعتی ختم می شود، همه این خصوصیات را قرآن کریم تبیین کرد. سرّ روزه گرفتن را هم فرمود که ﴿لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾؛ روزه بگیرید برای اینکه پیدا کنید؛ تقوا را هم که مدار می داند. باطن روزه گرفتن، انسان را کریم می کند و کرامت از اوصاف برجسته فرشتگان است؛ فرشته، کریم است. 🔸 در قرآن به ما فرمود روزه بگیرید تا کریم بشوید یعنی تا با تقوا بشوید که تقوا، است، آن گاه انسان کریم، گناه نمی کند برای اینکه با کرامت او سازگار نیست؛ نه از ترس اینکه به جهنم برود و نه برای اینکه به بهشت برود! برای اینکه انسان است، چون انسان است گناه نمی کند. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 6 تاریخ: 1363 🌐 http://eitaa.com/hafezan_vahy
دعای سوّم: دعاي افراد چهل ساله قرآن كريم در آيات پانزدهم و شانزدهم سوره ي احقاف به زحمات مادر و لزوم نيكي به پدر و مادر و خطوط اساسي زندگي در چهل سالگي و پاداش‌هاي نيكوكاران اشاره مي‌كند و مي‌فرمايد: (وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً حَتَّي إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَي وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ* أُولئِكَ الَّذِينَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَنَتَجَاوَزُ عَن سَيِّئِاتِهِمْ فِي أَصْحَابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ). «و به انسان سفارش كرديم كه به پدر و مادرش نيكي كند؛ مادرش با ناگواري او را بارداري كرد و با ناگواري او را بزاد، و بارداري او و از شير بازگرفتنش سي ماه است؛ تا اين كه به حدّ رشدش برسد و به چهل سالگي برسد، گويد: «پروردگارا! به من الهام كن، كه نعمتت را كه بر من و بر پدر و مادرم ارزاني داشتي، سپاس گزاري كنم و اين كه [كار] شايسته اي، كه آن را مي‌پسندي، انجام دهم؛ و براي من در نسلم شايستگي پديد آور. در واقع، من به سوي تو بازگشتم و در حقيقت، من از تسليم شدگان هستم.»* آنان كساني هستند كه بهترين اعمالشان را از آنان مي‌پذيريم و از بدي هايشان در اهل بهشت مي‌گذريم؛ (اين) وعده ي راستي است كه (بدان) وعده داده مي‌شدند». نكته‌ها و اشاره ها: ۱. «وصيت» به معناي سفارش است و شامل سفارش براي بعد از مرگ و سفارش‌هاي خدا و افراد در دنيا و هر نوع سفارش ديگر مي‌شود. ۲. در اين آيات در مورد نيكي به پدر و مادر، سفارش، اما در مورد مادر تأكيد شده است؛ زيرا: الف) مادر فرزندش را در مدت بارداري با زحمت حمل مي‌كند و از شيره ي جان خود به او مي‌دهد و در اين راه مشكلات و كمبودها را با محبت تحمّل مي‌كند. ب) مادر با زحمت كودك خود را به دنيا مي‌آورد و گاهي برخي مادران جان خود را بر سر اين راه مي‌گذارند. ج) اين مادر است كه تا حدود دو سال به فرزندش شير مي‌دهد و در اين مدت به نظافت و پرستاري او مي‌پردازد. هر چند هر پدري نيز براي كودك خود زحمت مي‌كشد، اما زحمات اساسي و طاقت فرسا را مادر تحمّل مي‌كند تا كودك به سن بلوغ و بالاتر برسد و از اين رو سپاس گزاري از او بيش تر لازم است. ۳. در حديثي آمده است كه شخصي خدمت پيامبر صلي الله عليه و آله رسيد و عرض كرد: به چه كسي نيكي كنم؟ پيامبر صلي الله عليه و آله تا سه بار فرمودند: به مادرت. و در بار چهارم فرمودند: به پدرت. ۴. در اين آيات نيكي به پدر و مادر، به همه ي انسان‌ها سفارش شده است نه فقط به مؤمنان و مسلمانان؛ يعني نيكي به پدر و مادر از اصول انساني و حقوق بشر است و مربوط به دين و مذهب خاصي نيست واگر كسي به اين وظيفه عمل نكند، شايسته ي نام انسان نيست. ۵. واژه ي «احسان» به صورت نكره آمده است و بر نيكي‌هاي بزرگ دلالت مي‌كند؛ يعني انسان در برابر پدر و مادر وظيفه دارد كه: الف) به آنان محبت كند. ب) غذا و لباسِ آنان را فراهم كند. ج) نيكي‌هاي بزرگ به آنان بنمايد؛ براي مثال، در صورت امكان، آنها را به سفر حج يا زيارت ببرد. ۶. در اين آيات مدت شيرخوارگي و بارداري زنان مجموعاً سي ماه و در برخي آيات مدت شيرخوارگي بيست و چهار ماه معين شده است؛ «۲» پس كم ترين مدت بارداري شش ماه است، همان طور كه حكايت شده حضرت عيسي عليه السلام و امام حسين عليه السلام شش ماهه به دنيا آمدند. و هر چه از مدت نه ماه بارداري كم مي‌شود، بايد بر مدت شيرخوارگي افزوده شود تا حقّ كودك ادا گردد. ۷. مقصود از «رسيدن به مرحله ي توانايي» همان بلوغ جسماني (يعني سن بلوغ يا هيجده سالگي است و مقصود از چهل سالگي همان مرحله ي بلوغ عقلاني و فكري بشر است كه پيامبران الهي نيز معمولًا در اين سن به رسالت برانگيخته مي‌شدند. ۸. سن چهل سالگي نقطه ي عطفي در زندگي بشر است و در احاديث آمده است كه اگر كسي به چهل سالگي برسد و خير او بر شرّ او غلبه پيدا نكند، براي دوزخ آماده شود. و نيز در احاديث آمده است كه اگر كسي به چهل سالگي برسد و توبه نكند، شيطان مي‌گويد: ديگر او رستگار نمي شود. «۲» ۹. اين آيات چند دعاي افراد چهل ساله را بيان كرده است، اين دعاها در حقيقت خطوط اساسي زندگي را پس از چهل سالگي نشان مي‌دهد كه عبارت اند از: الف) سپاس گزاري از نعمت‌هاي الهي برخود و پدر و مادر؛ ب) انجام اعمال شايسته و مورد رضايت خدا؛ ج) اصلاح فرزندان و نسل؛ د) توبه كردن و بازگشت به سوی خدا.
ه) تسليم خدا و مسلمان واقعي شدن. ۱۰. خدا در برابر اين كارهاي نيك افراد چهل ساله، سه پاداش اساسي به آنان مي‌دهد: الف) بهترين اعمال آنها (يعني واجبات و مستحبات) را مي‌پذيرد، يا بر اساس بهترين اعمالشان به اعمال ديگرشان پاداش مي‌دهد. «۳» ب) از بدكاري‌ها و گناهان گذشته ي آنان مي‌گذرد. ج) آنان را در ميان اهل بهشت جاي مي‌دهد. ۱۱. نيكوكاران چهل ساله هم به خود دعا مي‌كنند و هم به پدر و مادر و فرزندان خويش؛ يعني در دعاها خودمحور نيستند. آموزه‌ها و پيام ها: ۱. يكي از اصول حقوق بشر نيكي به پدر و مادر است. ۲. زحمات طاقت فرساي مادر را در نظر داشته باشيد (و به او نيكي بيش تري بنماييد). ۳. هنگام رسيدن به چهل سالگي نقطه ي عطفي در زندگي خود ايجاد كنيد و به سوي خدا بازگرديد و مسلمان واقعي شويد. ۴. توفيق شكر نعمت‌ها را از خدا بخواهيد. ۵. پس از چهل سالگي بيش تر به فكر اصلاح فرزندان خود باشيد. ۶. همان طور كه شكر نعمت‌هاي خود را به جا مي‌آوريد، شكر نعمت‌هاي الهي بر پدر و مادرتان را نيز به جا آوريد. ۷. خدا نسبت به انسان‌هاي چهل ساله ي نيكوكار و توبه كار، عنايت خاصي دارد (اين فرصت را از دست ندهيد). ۸. بخشش گناهان، قبولي اعمال و بهشتي شدن، از پاداش‌هاي چهل سالگان نيكوكار است. ۹. وعده ي الهي راست و حتمي است۱. ۱.تفسير قرآن مهر، ج ۱۹، ص ۱۰۳. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
35.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «سنگین ترین عمل نیت است...» @jalaledinhashemi
*بسم الله الرحمن الرحیم* *30 جز قرآن بصورت فایل صوتی و نیاز به دانلود ندارد، فقط کافيست روی لینک بزنید.* *جزء 1 ⇨ http://j.mp/2b8SiNO* *جزء 2 ⇨ http://j.mp/2b8RJmQ* *جزء 3 ⇨ http://j.mp/2bFSrtF* *جزء 4 ⇨ http://j.mp/2b8SXi3* *جزء 5 ⇨ http://j.mp/2b8RZm3* *جزء 6 ⇨ http://j.mp/28MBohs* *جزء 7 ⇨ http://j.mp/2bFRIZC* *جزء 8 ⇨ http://j.mp/2bufF7o* *جزء 9 ⇨ http://j.mp/2byr1bu* *جزء 10 ⇨ http://j.mp/2bHfyUH* *جزء 11 ⇨ http://j.mp/2bHf80y* *جزء 12 ⇨ http://j.mp/2bWnTby* *جزء 13 ⇨ http://j.mp/2bFTiKQ* *جزء 14 ⇨ http://j.mp/2b8SUTA* *جزء 15 ⇨ http://j.mp/2bFRQIM* *جزء 16 ⇨ http://j.mp/2b8SegG* *جزء 17 ⇨ http://j.mp/2brHsFz* *جزء 18 ⇨ http://j.mp/2b8SCfc* *جزء 19 ⇨ http://j.mp/2bFSq95* *جزء 20 ⇨ http://j.mp/2brI1zc* *جزء 21 ⇨ http://j.mp/2b8VcBO* *جزء 22 ⇨ http://j.mp/2bFRxNP* *جزء 23 ⇨ http://j.mp/2brItxm* *جزء 24 ⇨ http://j.mp/2brHKw5* *جزء 25 ⇨ http://j.mp/2brImlf* *جزء 26 ⇨ http://j.mp/2bFRHF2* *جزء 27 ⇨ http://j.mp/2bFRXno* *جزء 28 ⇨ http://j.mp/2brI3ai* *جزء 29 ⇨ http://j.mp/2bFRyBF* *جزء 30 ⇨ http://j.mp/2bFREcc* *30 جز قرآن بصورت فایل صوتی و نیاز به دانلود ندارد، فقط کافيست روی لینک بزنید.* # تلاوت موسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم لنجان https://ble.ir/etasnim
آیات کلیدی سوره-ی «إسراء» (۱) برخی از مفسّران، بعضی از آیات این سوره را، از آیات کلیدی آن دانسته‌اند، که عبارتند از: أ: آیه‌ی (قُلِ اُدْعُوا اَللهَ أَوِ اُدْعُوا اَلرَّحْمٰنَ أَيًّا مٰا تَدْعُوا فَلَهُ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ)۱، «بگو: «اللّٰه» را بخوانيد يا «رحمان» را، هر كدام را بخوانيد، (ذات پاكش يكی است؛ و) بهترين نام‌ها برای اوست». ب: آیه‌ی (كُلاًّ نُمِدُّ هٰؤُلاٰءِ وَهَؤُلاٰءِ مِنْ عَطٰاءِ رَبِّكَ وَمٰا كٰانَ عَطٰاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً)۲، «هر يك از اين دو گروه را (به اندازه‌ی شايستگی آن‌ها) از عطای پروردگارت، بهره و كمك می‌دهيم؛ و عطای پروردگارت هرگز (از كسی) منع نشده است». ج: آیه‌ی (وَإِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلاّٰ نَحْنُ مُهْلِكُوهٰا)۳، «هيچ شهر و آبادی نيست مگر اين كه آن را پيش از روز قيامت هلاك می‌كنيم»۴. شایان توجّه این که مرحوم علّامه‌ی طباطبایی (رحمه الله)، در ذیل آیه‌ی ۱۱۰، از همین سوره‌ی «إسراء»، میزان و ملاک شناسایی آیات کلیدی و زیربنایی، نسبت به همه‌ی معارف قرآن را، آن دسته از آیاتی می‌داند که صریح یا ظاهر در معارف توحیدی باشند؛ زیرا همه‌ی مسایل اسلامی، اعمّ از عقاید، اخلاق و احکام، که در قرآن کریم آمده است، به توحید خدای سبحان بازمی‌گردد۵ و با استنباط از آیات کلیدی بر اساس ملاک یاد شده، در تفسیر هر آیه‌ای، هر وجه یا احتمالی که درباره‌ی آن آیه مخالف توحید باشد، باطل دانسته و وجه یا احتمالی را می‌پذیرد که به توحید نزدیک‌تر باشد؛ از باب مثال، ایشان، آیه‌ی (قُلِ اُدْعُوا اَللهَ أَوِ اُدْعُوا اَلرَّحْمٰنَ أَيًّا مٰا تَدْعُوا فَلَهُ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ...)۶، را از غرر آیات قرآنی می‌داند؛ چون خلاصه‌ی محتوای این آیه‌ی شریفه این است که هرگونه کمال وجودی، از ذات اقدس الاهی ریشه می‌گیرد و هر کمالِ آمیخته با نقص، از وجود پروردگار عالم نفی می‌شود، و تنها کمال‌های نامحدودِ هستی است که عین وجود خدای سبحان است. و هر اسمی، بر یکی از آن کمال‌ها دلالت می‌کند و راه ارتباطی خلق با خالق است؛ از این‌رو، مرحوم علّامه (رحمه الله) می‌فرماید: آیه‌ی (قُلِ اُدْعُوا اَللهَ أَوِ اُدْعُوا اَلرَّحْمٰنَ أَيًّا مٰا تَدْعُوا فَلَهُ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ) از غرر آیات قرآنی است۷. برخی دیگر از مفسّران، افزون بر آیات یادشده، آیات دیگری را نیز، از آیات کلیدی و برجسته‌ی این سوره دانسته‌اند: أ: آیه‌ی (مَنِ اِهْتَدىٰ فَإِنَّمٰا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ومَنْ ضَلَّ فَإِنَّمٰا يَضِلُّ عَلَيْهٰا وَلاٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ وَمٰا كُنّٰا مُعَذِّبِينَ حَتّٰى نَبْعَثَ رَسُولاً)۸، «هر كس هدايت شود، به نفع خود هدايت می‌يابد؛ و آن كس كه گمراه گردد، به زيان خود گمراه می‌شود؛ و هيچ گنه‌كاری بار گناه ديگری را به دوش نمی‌كشد؛ و ما هرگز (قومی ‌را) مجازات نخواهيم كرد، مگر آن كه پيامبری مبعوث كنيم. (تا وظايف‌شان را بيان كند)»، که در این کریمه، خدای سبحان، ابتدا، نتیجه‌ی اعمال و ارتباط آن با عامل را بیان می‌کند، که عمل انسان، نیک یا زشت، همواره، همراه او یا گریبان‌گیر و کشاننده‌ی وی به دنبال خود است، تا روز قیامت، که آن را در آن روز، به او نشان می‌دهند. ادامه دارد... ________________________________________ ۱. إسراء ۱۱۰/۱۷. ۲. إسراء ۲۰/۱۷. ۳. إسراء ۵۸/۱۷. ۴. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۳، ص ۶. ۵. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۱۳۵. ۶. إسراء ۱۱۰/۱۷. ۷. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۳، ص ۲۲۴: «والآیة من غرر الآیات القرآنیّة تنیر حقیقة ما یراه القرآن الکریم من توحید الذات وتوحید العبادة قبال ما یراه الوثنیّة من توحید الذات وتشریک العبادة». ۸. إسراء ۱۵/۱۷. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2