eitaa logo
احوال حوزه
2.3هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
20 فایل
ارتباط با آدمین : @Mojir_h
مشاهده در ایتا
دانلود
(2) 🔻پس از جنگهای دوره اول ایران و روسیه و شکست ایران در سال 1228 ق . پیمان متارکه جنگ موسوم به عهدنامه گلستان بین ایران و روسیه به امضا رسید و به موجب آن ، دربند، باکو، شیروان ، قراباغ و قسمتی از خاک ایران جدا و به روسیه ملحق شد و دولت ایران از هر گونه ادعایی نسبت به گرجستان و داغستان و مینگرلی و آبخازی صرف نظر کرد. 🔻اما در اثر تعیین نشدن خط مرزی بین دو کشور، بار دیگر از سوی روسها اختلافات بروز کرد و مساعی عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه ، که از آغاز جنگهای دوره اول در آذربایجان فرماندهی جنگ را بر عهده داشت ، نیز برای تعیین مرز به جایی نرسید. 🔻مذاکرات در این باره بی نتیجه بود و قوای روسیه در اثنای جنگ ایران و عثمانی (1236 - 1238 ق ) به فرماندهی ژنرال برمولف از فرصت استفاده کرده ، قطعه هایی از خاک ایران را در بالغ لووگوگجای تصرف کردند. اما از آنجا که روسیه به جنگ با فرانسه مشغول بود تحرکات شدیدی از سوی روسها صورت نمی گرفت و صلح سیزده ساله ای (از عهدنامه گلستان تا آغاز جنگهای دوره دوم ) بین ایران و روسیه به وجود آمد. 👈 ادامه دارد... کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
(3) 👈 در طی این سالها فتحعلی شاه بارها سعی کرده بود از طریق مسالمت آمیز مناطق اشغالی ایران را باز پس بگیرد اما دولت مقتدر زورگوی روسیه از این امر خودداری می کرد. در سال 1241 اخبار ناگواری تهران را برآشفت . روسها محصولات زراعت کاران اهالی مناطق اشغال شده را به اجبار از آنان می گرفت . روسها مسلمانان را مجبور می کردند که کودکان خود را به مدارس مسیحی بفرستند. آنان به مساجد و قرآن اهانت می کردند و اهالی مسلمان را از هر جهت در تنگنا قرار داده بودند. 👈 اهالی مناطق اشغالی با ارسال نامه ای به مرجع دینی زمان آیت الله سید محمد مجاهد وضع خود را تشریح کرده و از او می خواستند که فکری به حال آنها بکند. ادامه دارد... کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
📄تکذیب یک ادعا؛ 🛑تصویر منتشر شده از زن عرب تشنه مربوط به 13 سال قبل است 🔹در روزهای گذشته تصویری از یک زن عرب‌زبان که در حال نوشیدن آب از یک چاله است در شبکه‌های اجتماعی وایرال و به وضعیت این روزهای خوزستان منتسب شده است. 🔸بررسی‌های مرکز مقابله با شایعات سایبری نشان می‌دهد این عکس اولین بار 13 سال پیش از سوی رسانه‌های عرب‌زبان منتشر شده و ربطی به شرایط فعلی خوزستان ندارد. 🔸همچنین نام عکاس و علت آب خوردن این زن عرب در چنین شرایطی هنوز مشخص نیست. 🔸این تصویر در سال‌های گذشته نیز از سوی رسانه‌های مختلف از جمله منافقین و سلطنت طلبان مورد استفاده قرار گرفته و به بهانه‌های مختلف دست به انتشار آن زده‌اند. 🔸هرچند شرایط خوزستان در این روزها اسف‌بار است اما برای اثبات آن نیازی به دستاویز شدن به اخبار دروغ و انتشار تصاویر جعلی نیست. کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
(۴) 👈 در آن برهه ، علما از جمله آیت الله سید علی طباطبایی ، (پدر آیت الله مجاهد) و شیخ جعفر کاشف الغطاء نیز به دعوت حکومت ایران پاسخ مساعد دادند و با نوشتن رساله های جهادیه و ترغیب مردم به جنگ با نیروهای روسیه ، حیاتی تازه به قوای ایران بخشیدند. در آن حال نیز چشم امید وطن دوستان و دین خواهان به کاظمین دوخته شده بود. در چنین موقعیتی آیت الله مجاهد دیگر علما را از وقایع مطلع کرد و همه در صدور فتوای جهاد علیه روسیه متفق شدند. پس از آن وی با ارسال نامه هایی به فتحعلی شاه از او خواست تا جلو ظلم و تعدی قوای روس را بگیرد، که اگر او این کار را نکند خود برای آن قیام خواهد کرد.(991) شاه به موجب نفوذ شخصیت مذهبی و وجهه مردمی آیت الله مجاهد که حتی تاج و تخت او را تحت الشعاع خود قرار می داد مجبور به پذیرفتن نبرد شد. او دو راه در پیش روی خود می دید، رویارویی با ملت یا جنگ با روسیه . ادامه دارد.... کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
📣پیام تبریک مدیر حوزه علمیه استان فارس به مناسبت صعود تیم فوتبال فجر شهید سپاسی به لیگ برتر 📝بسم الله الرحمن الرحیم قهرمانی تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز و صعود به لیگ برتر فوتبال کشور مایه غرور و مباهات مردم استان فارس در ایام عید سعید قربان شد. درود بر مردان غیور این باشگاه و سلام بر روح پاک شهید سپاسی. آرزوی ما موفقیت شما در لیگ برتر است. منتظر فتح قله های پیروزی و افتخارات بیشتر هستیم. خداقوت دلاوران مدیر حوزه علمیه استان فارس محمد استوار میمندی ۱۴۰۰/۴/۲۸ کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
بد حجابی پدیده ای ضد دینی یا ضد انسانی؟!
احوال حوزه
بد حجابی پدیده ای ضد دینی یا ضد انسانی؟!
🔰بدحجابی پدیده ای ضددینی یا ضد انسانی؟ ✍ محمد استوار میمندی 📝بسیاری از ارزش های دینی پیش از آنکه منشأ دینی داشته باشند منشأ عقلی و عقلایی دارد که شارع مقدس نیز بر آن صحه گذاشته و آن را مورد تاکید قرار داده است. همه گزاره هایی که عقل عملی انسان آن را درک می کند و فاعل آن را می ستاید ارزش های انسانی هستند که جهت ایجاد انگیزه بیشتر در اهل ایمان، شارع مقدس نیز آن را مورد تأیید و تأکید خود قرار داده است و در بسیاری از موارد مصادیق آنها را تبیین نموده است چه حسن و قبح آنها ذاتی باشد و چه اقتضایی. کدام انسان است که عدالت و صداقت را نیکو نشمرد و عاملان آن را مدح نکند؟ و یا ظلم، دروغ و جنایت را تصور کند ولی آن را قبیح نشمارد؟ امروز با نگاهی جامعه شناسانه به خوبی در میابیم که پدیده بی حیایی و به دنبال آن بدحجابی آثار مخرّب فراوانی را در جامعه به جا می گذارد که هر فرد ماتریالیست اما دلسوز سرنوشت جامعه را نیز به سمت ترویج حجاب و ایجاد ساختارهای کنترل محرکات جنسی وا می دارد چرا که تحریک جنسی جامعه با رواج بدحجابی و جلوه گری در خیابان ها و اماکن عمومی بالاترین ظلمی است که جبران آن به این سادگی ممکن نیست؛ ظلم به جوانان مجردی که امکان ازدواج ندارند، ظلم به مردان متأهلی که با دیدن این تبرجات آشفته خاطر می شوند، ظلم به زنانی که محبت و صمیمیت شوهران خود را به سبب آشفتگی خاطر آنها از دست می دهند و ظلم به دخترانی که نگاه ماده بودن به آنها بر نگاه انسان بودن به آنها غلبه پیدا کرده. اگر حجاب به جای اینکه فریضه ای صرفا دینی و مذهبی معرفی شود به عنوان ارزشی انسانی به جامعه معرفی گردد بسیاری از دو قطبی سازی هایی که دشمن به دنبال ایجاد آن است از بین می رود و زنان جامعه ما با چشم دیگری به آن می نگرند و آن را مهم می شمرند. وقتی بانوان این سرزمین بدانند حجاب زنان ریشه در تاریخ چند هزارساله ما دارد تا جاییکه در کتیبه های به جا مانده از آن دوران نقش هیچ زن بی حجابی به تصویر کشیده نشده بیشتر پی به حقیقت انسانی آن می برند. اگر دختران این سرزمین بدانند حجاب آمده تا نگاه جنسی و حیوانی به آنها را تبدیل به نگاه انسانی کند دیگر هیچ وقت به حجاب با دید محدودیت نمی نگرند. اگر دختران و زنان ما بفهمند که با جلوه گری و تبرج آنان ممکن است خانواده های زیادی دچار آسیب شوند و سردی و بی مهری و بی وفایی جای مهرورزی و وفا را در خانواده ها بگیرد به این راحتی حاضر به مانور زیور آرایی در خیابان ها نمی شوند. ✅ آری اگر بانوی حقیقت جوی این سرزمین بداند حجاب آمده تا هویت او را به عنوان رکن مهم جامعه در کنار مرد به رسمیت بشناسد و دوشادوش مردان رسالت های بزرگ اجتماعی را انجام دهد دیگر جامعه غربی که زن را تبدیل به کالای تجاری کرده و نگاهی جز نگاه ابزاری به آنان ندارد را قابل تحمل نمی داند . اگر امروز با همه هجمه ها و تبلیغات منفی، گرایش به اسلام در زنان غربی بالا رفته به دلیل همین نگاه انسانی است که کرامت، آزادی، هویت و شخصیت زن را بالا برده است و اسلام را به عنوان دینی مترقی در اذهان اندیشمندان جهان معرفی کرده است. 📣 ۱۶۷۰ انسانی که در مسجد گوهرشاد مشهد در تیرماه سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در اعتراض به قانون کشف حجاب به دست مزدوران رضاشاه به شهادت رسیدند فقط شهیدان مکتب اسلام نیستند بلکه اینان شهیدان راه اعتلای ارزش های انسانی هستند که جان خویش را تقدیم عدالت و آزادگی و انسانیت کردند. http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
این خانواده ماییم؛ این ماییم که با خودمان چنین میکنیم؟!!
احوال حوزه
این خانواده ماییم؛ این ماییم که با خودمان چنین میکنیم؟!!
مسافری را به یکی از محله‌های حاشيه‌ی شهر رسانده بودم. داشتم بر میگشتم به جاده‌ی اصلی که مردی حدودا پنجاه ساله با کیسه‌ای پر از لباس، دست بلند کرد. سوارش کردم. میخواست به یکی از محله‌های نزدیک برود. ده هزارتومان بیشتر نداشت؛ گفتم عیبی ندارد. خندید و گفت: راستش مرا بیست و دو روز جایی نگه داشته بودند، حالا ولم کرده‌اند! پرسیدم: کی؟! کجا؟ با خنده گفت: خانواده‌ام. کمپ ترک اعتیاد. به ظاهرش نمی‌خورد معتاد باشد. ادامه داد: البته معتاد نیستم؛ ولی خب زنم اصرار داشت بروم کمپ. گفتم: چرا؟ گفت: قرص اعصاب می‌خوردم. خیلی خواب‌آور بود. یک مدت هم بیمارستان بستری بودم. بعد دیگر از دستم عاصی شد، مرا گذاشت کمپ. ولی خیلی خوب بود. باغ قشنگی بود. من هم همه‌اش زیر باد کولر می‌خوردم و می‌خوابیدم [می‌خندید]. بیمارستان هم خوب بود. بیمارستان «جنت». ولی اینجا بهتر بود. گفتم: بیمارستان جنت برای جانبازان اعصاب و روان است... گفت: آره. گفتم: شما هم جانبازید؟ سری به تایید تکان داد و و بدون خنده گفت: بله. بعد ادامه داد: ولی مدیر کمپ گفت تو معتاد نیستی، دیگر نمی‌توانی بمانی، باید بروی. من دلم نمی‌خواست بروم ولی مجبورم کردند. [خندید] بیرونم کردند. خیلی خوب بود. نمی‌دانم چرا آن‌ها دلشان می‌خواست زودتر بروند! حتی طرف، کارتن‌خواب بود ولی دلش می‌خواست برود. من که نمی‌فهمیدم. جای به آن خوبی. کلی هم احترام می‌گذاشتند. پرسیدم: بچه هم دارید؟ گفت: آره. یک پسر فوکول، ولی بسیجی! فوکول است ولی بسیجی هم هست. رسیدیم به آخر آن شهرک. بیابانی بود با خانه‌هایی پراکنده و جاده‌ای نیمه آسفالت. خانه‌ها را از نظر می‌گذراند و زیر لب می‌گفت: مادر... مادر... خانه‌ی مادر... پرسیدم: به خانه‌ی مادرتان می‌روید؟ گفت: بله ولی خانه‌اش را بلد نیستم. [خندید] خانه‌ی مادرم را بلد نیستم! راهم نمی‌داد. می‌گفت چیزهایم را می‌شکنی. خانه‌اش را عوض کرده و به من آدرس نداده. حالا برادرم یک آدرسی داده همین‌جاها. کمی جلوتر خواست بایستم تا پیاده شود؛ وسط بَرّ و بیابان. گفتم: بگذار پیدایش کنیم... قبول نکرد و گفت خودش پیدایش می‌کند. پیاده شد. رفت. وسط بر و بیابان به دنبال خانه‌ی مادرش بود. فکر کردم یک روز وسط بر و بیابان از مام وطن دفاع کرده بود و حالا به همین خاطر دچار وضعیتی شده که مام خونی‌اش هم به خانه راهش نمی‌دهد؛ چون چیزهایش را می‌شکند. دیگر غیر منتظره نیست اگر وطنش هم رهایش کرده باشد. داشتم فکر می‌کردم این خانواده ماییم؛ این ماییم که با خودمان چنین می‌کنیم. امروز فکر میکردم که او خوزستان بود که با او چنین کرده‌اند. T.me/reza_tabibzade کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
کدام گزینه استانداری؟
احوال حوزه
کدام گزینه استانداری؟
🔰کدام گزینه استانداری؟ ✍ محمد استوار میمندی 📝این روزها نام های مختلفی به عنوان گزینه های استانداری فارس مطرح می شود و در سکوت و انتظار بدنه مردمی نیروهای انقلابی و حزب اللهی عده ای به دنبال لابی و رایزنی جهت معرفی گزینه مطلوب خود هستند. صرف نظر از اینکه طرح نام برخی از این اشخاص ممکن است فقط به جهت مطرح شدن آنها باشد و معلوم نیست چه نسبتی بین آنها و شعارهای جناب آقای رئیسی وجود دارد اما دغدغه انتخاب استاندار جدید فارس دغدغه ای جدی برای جوانان و نخبگان انقلابی است که مطالبه دقت در این انتخاب لازم است تبدیل به مطالبه عمومی شود تا خدای نکرده امید تحول و جهش این استان، تبدیل به ناامیدی دلسوزان نشود. به نظر نگارنده پیش از آنکه مصادیق استانداری فارس بدون هر گونه منطق و عقلانیت انقلابی و صرفا بر اساس سلیقه های افراد مورد پیشنهاد قرار بگیرند حتما لازم است نظام شاخصه های استاندار مطلوب و متناسب با فارس و اولویت های آن تنظیم شود تا گرفتار طرفداری های منفعت طلبانه، حزب گرایانه و رودربایستی های دست و پاگیر نشویم، همانطور که در انتخاب شهردار شیراز نیز ابتدا باید بر اساس اقتضائات سومین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران نظام شاخصه های شهردار مطلوب مشخص و سپس آن گزینه ها بر افراد مختلف تطبیق شود و بهترین گزینه انتخاب گردد. استاندار به عنوان پیشانی دولت و پیشران حرکت دستگاه های اجرایی در هر استان مسئولیت بسیار مهمی دارد مخصوصا در استان ژئوپلیتیک و پهناوری مثل فارس که متاسفانه در برخی مقاطع جایگاه استانداری در آن گویی بسان سکوی پرتابی بوده تا دیگرانی بیایند و آوازه ای پیدا کنند و بعد هم به دنبال سرنوشت خود بروند. برخی از شاخصه های مطلوب استانداری فارس که باید به آن توجه شود به قرار زیر است: 1️⃣ مومن، پاکدست و برخوردار از روحیه جهادی 2⃣برخوردار از کارنامه مدیریتی موفق در گذشته 3⃣ آشنا با مناسبات، ظرفیت ها و چالش های استان 4⃣ دارای برنامه، تیم قوی و کارآمد برای حل مسائل و مشکلات استان 5⃣ قدرت تعامل و برخوردار از مناسبات لازم برای ارتباط با مردم و نهادهای مختلف حاکمیتی 6⃣اعتقاد به خرد جمعی و عقلانیت در کارها و پرهیز از استبداد رای و بهره گیری از نظرات دلسوزان و بزرگان استان 6⃣ دارای ظرفیت ملی با توانمندی های کلان مدیریتی 7⃣مقبولیت بین اکثر قریب به اتفاق نیروهای انقلاب و دور بودن از حاشیه های غیر ضروری 8⃣ آشنا با مبانی عمیق انقلاب اسلامی منطبق با بیانیه گام دوم انقلاب توأم با نگاه فرهنگی به عرصه مدیریتی 9⃣ دارای اراده قوی بر خدمت رسانی به مردم و حرکت در مسیر ارزش های اسلامی و انقلابی 🔟 دارای روحیه مردمی و به دور از تجملات و تشریفات زائد و ساده زیست 📣جوانان انقلابی استان فارس با تیزبینی و دقت فرآیند انتخاب استاندار فارس را رصد می کنند و در انتخاب نهایی شخصی با ویژگی های بالا همه توان خود را برای کمک به ایشان به کار خواهند گرفت که در غیر اینصورت کنشگران سیاسی استان در تحمیل فردی فاقد شرایط لازم باید پاسخگوی افکار جوانان انقلابی باشند. http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
(۵) 👈 پس از آمادگی و اعزام نیروها آیت الله مجاهد و جمعی از علما از جمله آیت الله محمد جعفر استر آبادی ، ملا محمد تقی برغانی ، میرزا عبدالوهاب قزوینی ، ملا احمد نراقی ، سید نصرالله استر آبادی ، سید محمد قزوینی ، سید عزیزالله مجتهد طالشی و آخوند ملا محمد مامقانی به تبریز مهاجرت کردند. 👈 جنگهای دوره دوم ایران و روسیه بدون اعلان رسمی شروع شد. در عوض ‍ نیروهای ایران در سه هفته موفق شدند اغلب نقاطی را که به موجب عهدنامه گلستان به روسیه تسلیم شده بود به کمک اهالی محل باز پس ‍ بگیرند. اما فتحعلی شاه که در آن هنگام در چمن سلطانیه (مرکز فرماندهی نیروهای ایران در نزدیکی تبریز) اردو زده بود با عجله تصمیم گرفت از فتوحاتی که نصیبش شده بود، استفاده کرده ، هر چه زودتر با روسها صلح کند ولی سفیر ویژه وی حتی موفق به ورود به خاک روسیه از مرز قفقاز نشد و پس از چند ماه سرگردانی در کشور عثمانی و لهستان ، و تقاضای میانجیگری از اتریش و لهستان بدون نتیجه به ایران بازگشت . مشکل اصلی و عمده ای که در این زمان وجود داشت این بود که فتحعلی شاه به دلیل بی کفایتی و دون همتی قصد جنگیدن نداشت . ادامه دارد... کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
(۷) مطلب پایانی 👈 سید محمد مجاهد همچنان در تبریز ماند اما پس از چندی دچار سوءهاضمه سختی گردید و مجبور به ترک تبریز شد. در طول راه در شهر قزوین نیز مظلومانه مورد اسائه ادب جاهلان و آماج توهین و تمسخر نااهلان قرار گرفت . وی در 13 جمادی الثانی 1242 ق در شهر قزوین در اثر همان بیماری ، در اوج مظلومیت و اندوه چشم از جهان فرو بست و پیکر مطهرش به کربلا انتقال داده و در آنجا به خاک سپرده شد و بارگاهی بزرگ بر مزار او بنا گردید که اکنون نیز وجود دارد. 👈 پس از وفات آیت الله مجاهد تا یک سال دیگر جنگ ادامه داشت . آنچه که در این مدت مشخص گردید کارشکنیها و سهل انگاریهای شاه در جنگ بود. 🔻وی از ارسال کمک مالی به عباس میرزا خودداری می کرد و می گفت مخارج جنگ باید از مالیات آذربایجان تامین شود. این در حالی بود که روسها نیز از اختلافات شاه و ولیعهد مطلع شده بودند، تحرکات جدید روسها و ضعف مالی سپاه ایران و به تبع آن تقلیل نیروهای ایرانی باعث شد که پس از هشت روز جنگ خونین ، ایروان به دست ژنرال پاسکویج فتح گردد و به این ترتیب سراسر زمینهای ماورای رود ارس به دست روسها افتاد. آنگاه تبریز نیز در سال 1243 ق . بدون زحمت به تصرف نیروهای روس درآمد. سپس ‍ روسها به منظور اعمال فشار بیشتر برای پذیرفتن شرایط خود از سوی ایران ، اردبیل و آستارا را تصرف کردند و آماده حمله به تهران شدند. کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻 آشنایی با های علمیه 👈 قسمت اول: (۱) 🔻مکتب تفکیک یا مکتب مَعارفی خراسان، اندیشه‌ای مبتنی بر خالص‌سازی معارف دینی و تفکیک و جدایی آن از اندیشه‌های فلسفی و عرفانی که آغازگر آن میرزا مهدی اصفهانی در مشهد بوده است. 👈 میرزا مهدی اصفهانی، سید موسی زرآبادی، محمود حلبی، محمدباقر ملکی میانجی، میرزا جواد تهرانی، حسنعلی مروارید، هاشم قزوینی، مجتبی قزوینی، جعفر سیدان و محمدرضا حکیمی، از اندیشمندان این مکتب دانسته می‌شوند. 🔻 کتاب‌ها و مقالات فراوانی در رد و تأیید این اندیشه نگاشته شده است. عبدالحسین خسروپناه، با ذکر ویژگی‌های مکتب تفکیک در سه دوره تاریخی (١ـ دوره میرزا مهدى اصفهانی ٢ـ دوره مجتبی قزوینی و میرزا جواد تهرانی ٣ـ دوره‌ سید جعفر سیدان)، مکتب تفکیک امروزین را متفاوت از مکتب تفکیک دوره‌های پیشین دانسته است. ادامه دارد... کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
(۶) 🔻اولین شکست فاحش نیروهای ایران در 23 صفر سال 1242 در حوالی گنجه صورت گرفت . این شکست در اثر اشتباهی جزئی در سپاه ایران به وقوع پیوست . 👈 پس از آن به فاصله کمی ، دربند و گنجه بار دیگر به دست روسها افتاد یک ستون از سربازان روسی از رود ارس عبور کرده ، و به طرف تبریز روانه شد. اما عباس میرزا توانست به زحمت بسیار در اول جمادی الاخر 1242 ق . روسها را به آن سوی ارس براند. 🔴 فتحعلی شاه پس از گذشت کمتر از دو ماه از این وقایع به جنگ پشت کرد و به تهران بازگشت . در واقع آهنگ عقب نشینی و شکست از طرف شاه زده شده بود. 👈 روحانیون در طول این مدت در جبهه های جنگ حضور داشتند و محل ثابت استقرار آنان در تبریز بود. لیکن برخی افراد مغرض و نادان پس از شکست های اولیه نسبت به آیت الله مجاهد، جسارت به گردن را آغاز کردند. 🔻بی گمان تبلیغات پنهان عمال شاه و دربار، که از ابتدا با جنگ موافق نبودند در این امر بی تاثیر نبود. شاه پس از اینکه در تبریز به دیدار علما رفته بود جبهه های جنگ و حامیان راستین مملکت و حافظان حقیقی اسلام و ایران را رها کرد و این امر بر جرات مخالفان و نادانان افزود. ادامه دارد... کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻 *"اصلا این فکر را که فردا روزی چه میشوی را رهاکن وگرنه درجاخواهی زد..."* آیت الله قرهی از آیت الله مرعشی نجفی(ره)نقل می‌فرمودند: که پدرم آیت الله محمودی مرعشی(ره) همیشه به من یک تذکری می دادند و می‌فرمودند: 👈آقا شهاب! اگر میخواهی برای خدا کار کنی،اصلا فکر این را که فردا چه میشوی،نکن. فکرنکن که فردا بناست چه بشوم. انسان آینده را ترسیم میکند،چه بکنم و چه نکنم،میگویند: *نگران آینده نباش*-اصلا یکی از مباحث زندگی،آینده نگری ست اما می فرمایند: مشغول این نباش که فردا من چطور می شوم 🔻آیا به عنوان استاد حوزه میشوم؟ 🔻مجتهد میشوم؟ 🔻مرجع تقلید میشوم؟ و... 👈عزیزم! اگر فکر این چیزها باشی،میمانی و درجا میزنی... کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔰تاوان استاد
احوال حوزه
🔰تاوان استاد
🔰تاوان استاد ✍سال اول طلبگی یکی از اساتید خاطره ای تعریف کرد و پس از آن ما را نصیحت کرد که فکر می کنم نقل آن بی فایده نباشد . ایشان می گفت: «در سال های اول طلبگی که ادبیات عرب می خواندیم من با یکی از طلبه های زرنگ کلاس مباحثه می کردیم. یک روز استاد در حین درس مساله ای را مطرح کرد که ما احساس کردیم استاد آن مساله را درست بیان نکرد وقتی سوال پرسیدیم استاد بر بیان خویش تاکید کرد و ما هم بحث را در حد جدل ادامه دادیم. پس از پایان کلاس من و هم مباحثه ایم که یقین به اشتباه استاد داشتیم تصمیم گرفتیم به استاد بفهمانیم اشتباه کرده است. فردا با مقداری تاخیر سر کلاس حاضر شدیم دوستم کلی کتاب روی هم تل انبار کرده بود و با خودش به کلاس آورد. استاد سوال کرد این کتاب ها چیست؟ دوستم هم گفت استاد این کتاب ها ثابت می کند که شما در مطلب دیروزتان اشتباه کرده اید. جو سنگینی در کلاس ایجاد شد و نگاه استاد از جو کلاس هم سنگین تر شد کاملا معلوم بود استاد ناراحت شده بعد هم دوستم با همان حالت حق به جانب نشست و تا آخر کلاس با بادی به غبغب نظاره گر ناراحتی استاد بود. تا اینکه چند سال گذشت و دوستم به مشکلات متعددی گرفتار شد و بعد از مدتی هم با حالت جنون و دیوانگی از حوزه رفت و هیچ وقت به حوزه بازنگشت و من یقین کردم که دلیل اصلی گرفتاری دوست من و رفتنش از حوزه بی حرمتی به استادی بود که از او کسب علم کرده بود و من هم منتظرم که روزی تاوان آن بی احترامی را بپردازم». 📣و اما امروز متاسفانه آن استاد نیز به سرنوشتی گرفتار شده که شاید در سپهر درخشان حوزه علمیه آینده روشنی نداشته باشد چون خود را در اردوگاه دیگری غیر از اردوگاه انقلاب تعریف کرده و با اظهارات دگر اندیشانه هر چند وقت یکبار نیش و طعنه ای به بزرگان حوزه و انقلاب و ارزش های دینی می زند. خدا عاقبت ایشان را بخیر و در مسیر هدایت و ولایت توفیقاتشان را بیشتر کند. ✅عن الصادق عليه السلام : تَواضَعوا لِمَن تُعَلِّمونَهُ العِلمَ ، و تَواضَعوا لِمَن طَلَبتُم مِنهُ العِلمَ ، و لا تَكونوا عُلَماءَ جَبّارينَ فيذَهَبَ باطِلُكُم بِحَقِّكُم http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻 آشنایی با های علمیه قسمت دوم:مخالفت مکتب تفکیک با فلسفه (۲) 👈 نظریه‌پردازان مکتب تفکیک در مواجهه با فلسفه، دارای موضعی یکسان تلقی نشده‌اند؛ چرا که متقدمان مکتب تفکیک مانند میرزا مهدی اصفهانی و محمود حلبی، به ضدیت با فلسفه شناخته می‌شوند؛چنانکه میرزا مهدی اصفهانی، فلاسفه را ویرانگران دین شمرده و همهٔ گزاره‌های فلسفی را در تضاد با تعالیم الهی می‌داند و قیاس ابلیس در تمرد از امر الهی را برهان فلسفی می‌شمرد و همهٔ قضایای حقیقیه و خارجیه را باطل می‌داندو مدرسین فلسفه را فریبکار می‌خواند. 🔻شیخ محمود حلبی، فلسفه را زیان‌آورترین مطالب دانسته و آن را دشمن بزرگ معارف الهی خوانده است. 👈در درس‌های حلبی، مواردی از بدگویی و دشنام‌گویی خطاب به فلاسفه و عرفا دیده می‌شود. مجتبی قزوینی نیز طریق قرآن و سنت را مخالف طریق فلسفه می‌داند. 👈 با این حال متأخران مکتب تفکیک، مانند سید جعفر سیدان و محمدرضا حکیمی، موضعی دیگر دارند و فلسفه را به‌کلی نفی نمی‌کنند و مکتب تفکیک را تنها جدایی میان روش‌های دینی و روش فلسفی می‌دانند تا از این طریق، معارف وحیانی را از تلفیق با معارف بشری، حفظ کنند. ⭕ محمدرضا حکیمی نسبت میان فلسفه با وحی قرآنی را نه تباین کلی، بلکه عدم تساوی کلی می‌داند. در دیدگاه سید جعفر سیدان، عقل صریح نه تنها با وحی در تنافی نیست بلکه وحی، مبتنی بر عقل صریح است. ادامه دارد... کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻 آشنایی با های علمیه قسمت سوم:دیدگاه های مکتب تفکیک (۳) 👈 حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان: تفکری از حدود ۸۰ سال قبل شکل گرفته است که نام سنتی آن «مکتب معارفی خراسان» است.بعد‌ها در دهه شصت کسانی آمدند و مکتب تفکیک را بنیان‌گذاری کردند. 🔻مکتب تفکیک دو هدف اساسی دارد: ⭕ یک هدف سلبی ⭕یک هدف ایجابی 👈 هدف سلبی مکتب تفکیک آن است که نشان دهد سه راه برای معرفت وجود دارد: یکی راه دل است که سر از عرفان درمی‌آورد؛ یکی راه تعقل است که سر از فلسفه درمی‌آورد؛ یکی هم راه وحی است که سر از قرآن درمی‌آورد. 👈 پژوهشگر فلسفه تصریح کرد: این سه راه در طول تاریخ کمابیش با هم مرتبط بوده‌اند، اما ادعای تفکیکیان این است که باید این سه راه را از هم تفکیک کرد. تفکیک یعنی همین؛ یعنی راه اسلام غیر از راه فلسفه و عرفان است. در گام بعدی ادعا کرده‌اند که می‌خواهند اسلام اصیل و آموزه‌های قرآن را فارغ از باور‌های عرفانی و فلسفی معرفی کنند. این دو هدف اصلی مکتب تفکیک است. آن‌چه در عمل طی سال‌های بعد اتفاق افتاد، صرفاً تأکید بر تفکیک راه اسلام و وحی از راه عرفان و فلسفه بود. روندی که پیروان این جریان پی گرفتند، تأکید بر بی‌اعتباری فلسفه و توهین و تحقیر فلاسفه بود ادامه دارد... کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻آشنایی با های علمیه قسمت چهارم:روش نقد جریان تفکیک (۴) قسمت آخر 👈 حجت الاسلام سید حسن اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان: در واقع رویکردی که نقطه عزیمت من در نقد مکتب تفکیک است، رویکرد اخلاقی و معرفت‌شناختی است. 🔻مکتب تفکیک جریانی است که ادعای معرفی و ارائه اسلام خالص را دارد و در این مسیر کار‌هایی را انجام می‌دهد؛ از جمله نقادی فلسفه، نقادی عرفان، ارائه دیدگاه‌های بدیل و تأکید بر نوعی فهم سوسیالیستی در فهم قرآن و نظام اقتصادی اسلام. آن‌چه در کار تفکیکی‌ها برجسته است، این است که این جریان پروای حقیقت و درست و نادرست را ندارد. به همین دلیل هر نسبتی را به هر کسی می‌دهند؛ مثلاً می‌گویند ابن‌سینا آن‌طور بود، ملاصدرا این‌طور بود، علامه طباطبایی آن‌گونه بود و  ... 🔻وی ادامه داد: هنگامی که این مدعیات و اتهامات بررسی می‌شود، روشن می‌شود که هیچ‌کدام درست نیست. مثلاً نقل می‌کنند خواجه نصیرالدین طوسی گفته است که فلسفه امری وهمانی است، اما وقتی به آثار ایشان مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم چنین مطلبی در آن‌ها موجود نیست. مثلاً می‌گویند علامه طباطبایی گفته است قرآن و برهان و عرفان با هم سازگار نیستند، اما وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم چنین ادعایی واقعیت ندارد. در مجموع ارجاعات این گروه قابل بررسی است و مدعیا‌ت‌شان نادرست است. خلاصه کلام، نقد بنده نقد روشی و اخلاقی است. کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻💹 کاهش تورم امکان‌پذیر است