احوال حوزه
بد حجابی پدیده ای ضد دینی یا ضد انسانی؟!
🔰بدحجابی پدیده ای ضددینی یا ضد انسانی؟
✍ محمد استوار میمندی
📝بسیاری از ارزش های دینی پیش از آنکه منشأ دینی داشته باشند منشأ عقلی و عقلایی دارد که شارع مقدس نیز بر آن صحه گذاشته و آن را مورد تاکید قرار داده است.
همه گزاره هایی که عقل عملی انسان آن را درک می کند و فاعل آن را می ستاید ارزش های انسانی هستند که جهت ایجاد انگیزه بیشتر در اهل ایمان، شارع مقدس نیز آن را مورد تأیید و تأکید خود قرار داده است و در بسیاری از موارد مصادیق آنها را تبیین نموده است چه حسن و قبح آنها ذاتی باشد و چه اقتضایی.
کدام انسان است که عدالت و صداقت را نیکو نشمرد و عاملان آن را مدح نکند؟ و یا ظلم، دروغ و جنایت را تصور کند ولی آن را قبیح نشمارد؟
امروز با نگاهی جامعه شناسانه به خوبی در میابیم که پدیده بی حیایی و به دنبال آن بدحجابی آثار مخرّب فراوانی را در جامعه به جا می گذارد که هر فرد ماتریالیست اما دلسوز سرنوشت جامعه را نیز به سمت ترویج حجاب و ایجاد ساختارهای کنترل محرکات جنسی وا می دارد چرا که تحریک جنسی جامعه با رواج بدحجابی و جلوه گری در خیابان ها و اماکن عمومی بالاترین ظلمی است که جبران آن به این سادگی ممکن نیست؛ ظلم به جوانان مجردی که امکان ازدواج ندارند، ظلم به مردان متأهلی که با دیدن این تبرجات آشفته خاطر می شوند، ظلم به زنانی که محبت و صمیمیت شوهران خود را به سبب آشفتگی خاطر آنها از دست می دهند و ظلم به دخترانی که نگاه ماده بودن به آنها بر نگاه انسان بودن به آنها غلبه پیدا کرده.
اگر حجاب به جای اینکه فریضه ای صرفا دینی و مذهبی معرفی شود به عنوان ارزشی انسانی به جامعه معرفی گردد بسیاری از دو قطبی سازی هایی که دشمن به دنبال ایجاد آن است از بین می رود و زنان جامعه ما با چشم دیگری به آن می نگرند و آن را مهم می شمرند.
وقتی بانوان این سرزمین بدانند حجاب زنان ریشه در تاریخ چند هزارساله ما دارد تا جاییکه در کتیبه های به جا مانده از آن دوران نقش هیچ زن بی حجابی به تصویر کشیده نشده بیشتر پی به حقیقت انسانی آن می برند.
اگر دختران این سرزمین بدانند حجاب آمده تا نگاه جنسی و حیوانی به آنها را تبدیل به نگاه انسانی کند دیگر هیچ وقت به حجاب با دید محدودیت نمی نگرند.
اگر دختران و زنان ما بفهمند که با جلوه گری و تبرج آنان ممکن است خانواده های زیادی دچار آسیب شوند و سردی و بی مهری و بی وفایی جای مهرورزی و وفا را در خانواده ها بگیرد به این راحتی حاضر به مانور زیور آرایی در خیابان ها نمی شوند.
✅ آری اگر بانوی حقیقت جوی این سرزمین بداند حجاب آمده تا هویت او را به عنوان رکن مهم جامعه در کنار مرد به رسمیت بشناسد و دوشادوش مردان رسالت های بزرگ اجتماعی را انجام دهد دیگر جامعه غربی که زن را تبدیل به کالای تجاری کرده و نگاهی جز نگاه ابزاری به آنان ندارد را قابل تحمل نمی داند .
اگر امروز با همه هجمه ها و تبلیغات منفی، گرایش به اسلام در زنان غربی بالا رفته به دلیل همین نگاه انسانی است که کرامت، آزادی، هویت و شخصیت زن را بالا برده است و اسلام را به عنوان دینی مترقی در اذهان اندیشمندان جهان معرفی کرده است.
📣 ۱۶۷۰ انسانی که در مسجد گوهرشاد مشهد در تیرماه سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در اعتراض به قانون کشف حجاب به دست مزدوران رضاشاه به شهادت رسیدند فقط شهیدان مکتب اسلام نیستند بلکه اینان شهیدان راه اعتلای ارزش های انسانی هستند که جان خویش را تقدیم عدالت و آزادگی و انسانیت کردند.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
#احوال_حوزه
#شیراز
#حجاب
#انسانیت
#اسلام
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
این خانواده ماییم؛ این ماییم که با خودمان چنین میکنیم؟!!
#تپسی_نوشت
مسافری را به یکی از محلههای حاشيهی شهر رسانده بودم. داشتم بر میگشتم به جادهی اصلی که مردی حدودا پنجاه ساله با کیسهای پر از لباس، دست بلند کرد. سوارش کردم. میخواست به یکی از محلههای نزدیک برود.
ده هزارتومان بیشتر نداشت؛ گفتم عیبی ندارد.
خندید و گفت: راستش مرا بیست و دو روز جایی نگه داشته بودند، حالا ولم کردهاند!
پرسیدم: کی؟! کجا؟
با خنده گفت: خانوادهام. کمپ ترک اعتیاد.
به ظاهرش نمیخورد معتاد باشد.
ادامه داد: البته معتاد نیستم؛ ولی خب زنم اصرار داشت بروم کمپ.
گفتم: چرا؟
گفت: قرص اعصاب میخوردم. خیلی خوابآور بود. یک مدت هم بیمارستان بستری بودم. بعد دیگر از دستم عاصی شد، مرا گذاشت کمپ. ولی خیلی خوب بود. باغ قشنگی بود. من هم همهاش زیر باد کولر میخوردم و میخوابیدم [میخندید].
بیمارستان هم خوب بود. بیمارستان «جنت». ولی اینجا بهتر بود.
گفتم: بیمارستان جنت برای جانبازان اعصاب و روان است...
گفت: آره.
گفتم: شما هم جانبازید؟
سری به تایید تکان داد و و بدون خنده گفت: بله.
بعد ادامه داد: ولی مدیر کمپ گفت تو معتاد نیستی، دیگر نمیتوانی بمانی، باید بروی. من دلم نمیخواست بروم ولی مجبورم کردند. [خندید] بیرونم کردند. خیلی خوب بود. نمیدانم چرا آنها دلشان میخواست زودتر بروند! حتی طرف، کارتنخواب بود ولی دلش میخواست برود. من که نمیفهمیدم. جای به آن خوبی. کلی هم احترام میگذاشتند.
پرسیدم: بچه هم دارید؟
گفت: آره. یک پسر فوکول، ولی بسیجی! فوکول است ولی بسیجی هم هست.
رسیدیم به آخر آن شهرک. بیابانی بود با خانههایی پراکنده و جادهای نیمه آسفالت.
خانهها را از نظر میگذراند و زیر لب میگفت: مادر... مادر... خانهی مادر...
پرسیدم: به خانهی مادرتان میروید؟
گفت: بله ولی خانهاش را بلد نیستم. [خندید] خانهی مادرم را بلد نیستم! راهم نمیداد. میگفت چیزهایم را میشکنی. خانهاش را عوض کرده و به من آدرس نداده. حالا برادرم یک آدرسی داده همینجاها.
کمی جلوتر خواست بایستم تا پیاده شود؛ وسط بَرّ و بیابان.
گفتم: بگذار پیدایش کنیم...
قبول نکرد و گفت خودش پیدایش میکند.
پیاده شد. رفت. وسط بر و بیابان به دنبال خانهی مادرش بود.
فکر کردم یک روز وسط بر و بیابان از مام وطن دفاع کرده بود و حالا به همین خاطر دچار وضعیتی شده که مام خونیاش هم به خانه راهش نمیدهد؛ چون چیزهایش را میشکند. دیگر غیر منتظره نیست اگر وطنش هم رهایش کرده باشد.
داشتم فکر میکردم این خانواده ماییم؛ این ماییم که با خودمان چنین میکنیم.
امروز فکر میکردم که او خوزستان بود که با او چنین کردهاند.
#رضا_طبیب_زاده
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#جانباز
#معتاد
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
کدام گزینه استانداری؟
🔰کدام گزینه استانداری؟
✍ محمد استوار میمندی
📝این روزها نام های مختلفی به عنوان گزینه های استانداری فارس مطرح می شود و در سکوت و انتظار بدنه مردمی نیروهای انقلابی و حزب اللهی عده ای به دنبال لابی و رایزنی جهت معرفی گزینه مطلوب خود هستند. صرف نظر از اینکه طرح نام برخی از این اشخاص ممکن است فقط به جهت مطرح شدن آنها باشد و معلوم نیست چه نسبتی بین آنها و شعارهای جناب آقای رئیسی وجود دارد اما دغدغه انتخاب استاندار جدید فارس دغدغه ای جدی برای جوانان و نخبگان انقلابی است که مطالبه دقت در این انتخاب لازم است تبدیل به مطالبه عمومی شود تا خدای نکرده امید تحول و جهش این استان، تبدیل به ناامیدی دلسوزان نشود.
به نظر نگارنده پیش از آنکه مصادیق استانداری فارس بدون هر گونه منطق و عقلانیت انقلابی و صرفا بر اساس سلیقه های افراد مورد پیشنهاد قرار بگیرند حتما لازم است نظام شاخصه های استاندار مطلوب و متناسب با فارس و اولویت های آن تنظیم شود تا گرفتار طرفداری های منفعت طلبانه، حزب گرایانه و رودربایستی های دست و پاگیر نشویم، همانطور که در انتخاب شهردار شیراز نیز ابتدا باید بر اساس اقتضائات سومین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران نظام شاخصه های شهردار مطلوب مشخص و سپس آن گزینه ها بر افراد مختلف تطبیق شود و بهترین گزینه انتخاب گردد.
استاندار به عنوان پیشانی دولت و پیشران حرکت دستگاه های اجرایی در هر استان مسئولیت بسیار مهمی دارد مخصوصا در استان ژئوپلیتیک و پهناوری مثل فارس که متاسفانه در برخی مقاطع جایگاه استانداری در آن گویی بسان سکوی پرتابی بوده تا دیگرانی بیایند و آوازه ای پیدا کنند و بعد هم به دنبال سرنوشت خود بروند.
برخی از شاخصه های مطلوب استانداری فارس که باید به آن توجه شود به قرار زیر است:
1️⃣ مومن، پاکدست و برخوردار از روحیه جهادی
2⃣برخوردار از کارنامه مدیریتی موفق در گذشته
3⃣ آشنا با مناسبات، ظرفیت ها و چالش های استان
4⃣ دارای برنامه، تیم قوی و کارآمد برای حل مسائل و مشکلات استان
5⃣ قدرت تعامل و برخوردار از مناسبات لازم برای ارتباط با مردم و نهادهای مختلف حاکمیتی
6⃣اعتقاد به خرد جمعی و عقلانیت در کارها و پرهیز از استبداد رای و بهره گیری از نظرات دلسوزان و بزرگان استان
6⃣ دارای ظرفیت ملی با توانمندی های کلان مدیریتی
7⃣مقبولیت بین اکثر قریب به اتفاق نیروهای انقلاب و دور بودن از حاشیه های غیر ضروری
8⃣ آشنا با مبانی عمیق انقلاب اسلامی منطبق با بیانیه گام دوم انقلاب توأم با نگاه فرهنگی به عرصه مدیریتی
9⃣ دارای اراده قوی بر خدمت رسانی به مردم و حرکت در مسیر ارزش های اسلامی و انقلابی
🔟 دارای روحیه مردمی و به دور از تجملات و تشریفات زائد و ساده زیست
📣جوانان انقلابی استان فارس با تیزبینی و دقت فرآیند انتخاب استاندار فارس را رصد می کنند و در انتخاب نهایی شخصی با ویژگی های بالا همه توان خود را برای کمک به ایشان به کار خواهند گرفت که در غیر اینصورت کنشگران سیاسی استان در تحمیل فردی فاقد شرایط لازم باید پاسخگوی افکار جوانان انقلابی باشند.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
#احوال_حوزه
#شیراز
#استانداری_فارس
#سومین_حرم_اهل_بیت
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
#داستان_یک_فتوا (۵)
👈 پس از آمادگی و اعزام نیروها آیت الله مجاهد و جمعی از علما از جمله آیت الله محمد جعفر استر آبادی ، ملا محمد تقی برغانی ، میرزا عبدالوهاب قزوینی ، ملا احمد نراقی ، سید نصرالله استر آبادی ، سید محمد قزوینی ، سید عزیزالله مجتهد طالشی و آخوند ملا محمد مامقانی به تبریز مهاجرت کردند.
👈 جنگهای دوره دوم ایران و روسیه بدون اعلان رسمی شروع شد. در عوض نیروهای ایران در سه هفته موفق شدند اغلب نقاطی را که به موجب عهدنامه گلستان به روسیه تسلیم شده بود به کمک اهالی محل باز پس بگیرند.
اما فتحعلی شاه که در آن هنگام در چمن سلطانیه (مرکز فرماندهی نیروهای ایران در نزدیکی تبریز) اردو زده بود با عجله تصمیم گرفت از فتوحاتی که نصیبش شده بود، استفاده کرده ، هر چه زودتر با روسها صلح کند ولی سفیر ویژه وی حتی موفق به ورود به خاک روسیه از مرز قفقاز نشد و پس از چند ماه سرگردانی در کشور عثمانی و لهستان ، و تقاضای میانجیگری از اتریش و لهستان بدون نتیجه به ایران بازگشت . مشکل اصلی و عمده ای که در این زمان وجود داشت این بود که فتحعلی شاه به دلیل بی کفایتی و دون همتی قصد جنگیدن نداشت .
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#ترکمانچای
#روسیه
#سید_محمد_مجاهد
#فتحعلی_شاه
#تبریز
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
#داستان_یک_فتوا (۷)
مطلب پایانی
👈 سید محمد مجاهد همچنان در تبریز ماند اما پس از چندی دچار سوءهاضمه سختی گردید و مجبور به ترک تبریز شد. در طول راه در شهر قزوین نیز مظلومانه مورد اسائه ادب جاهلان و آماج توهین و تمسخر نااهلان قرار گرفت .
وی در 13 جمادی الثانی 1242 ق در شهر قزوین در اثر همان بیماری ، در اوج مظلومیت و اندوه چشم از جهان فرو بست و پیکر مطهرش به کربلا انتقال داده و در آنجا به خاک سپرده شد و بارگاهی بزرگ بر مزار او بنا گردید که اکنون نیز وجود دارد.
👈 پس از وفات آیت الله مجاهد تا یک سال دیگر جنگ ادامه داشت . آنچه که در این مدت مشخص گردید کارشکنیها و سهل انگاریهای شاه در جنگ بود.
🔻وی از ارسال کمک مالی به عباس میرزا خودداری می کرد و می گفت مخارج جنگ باید از مالیات آذربایجان تامین شود. این در حالی بود که روسها نیز از اختلافات شاه و ولیعهد مطلع شده بودند، تحرکات جدید روسها و ضعف مالی سپاه ایران و به تبع آن تقلیل نیروهای ایرانی باعث شد که پس از هشت روز جنگ خونین ، ایروان به دست ژنرال پاسکویج فتح گردد و به این ترتیب سراسر زمینهای ماورای رود ارس به دست روسها افتاد. آنگاه تبریز نیز در سال 1243 ق . بدون زحمت به تصرف نیروهای روس درآمد. سپس روسها به منظور اعمال فشار بیشتر برای پذیرفتن شرایط خود از سوی ایران ، اردبیل و آستارا را تصرف کردند و آماده حمله به تهران شدند.
#احوال_حوزه
#شیراز
#ترکمانچای
#روسیه
#سید_محمد_مجاهد
#عباس_میرزا
#مسیحیت
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻 آشنایی با #مکاتب_درون_حوزه های علمیه
👈 قسمت اول: #مکتب_تفکیک (۱)
🔻مکتب تفکیک یا مکتب مَعارفی خراسان، اندیشهای مبتنی بر خالصسازی معارف دینی و تفکیک و جدایی آن از اندیشههای فلسفی و عرفانی که آغازگر آن میرزا مهدی اصفهانی در مشهد بوده است.
👈 میرزا مهدی اصفهانی، سید موسی زرآبادی، محمود حلبی، محمدباقر ملکی میانجی، میرزا جواد تهرانی، حسنعلی مروارید، هاشم قزوینی، مجتبی قزوینی، جعفر سیدان و محمدرضا حکیمی، از اندیشمندان این مکتب دانسته میشوند.
🔻 کتابها و مقالات فراوانی در رد و تأیید این اندیشه نگاشته شده است.
عبدالحسین خسروپناه، با ذکر ویژگیهای مکتب تفکیک در سه دوره تاریخی (١ـ دوره میرزا مهدى اصفهانی ٢ـ دوره مجتبی قزوینی و میرزا جواد تهرانی ٣ـ دوره سید جعفر سیدان)، مکتب تفکیک امروزین را متفاوت از مکتب تفکیک دورههای پیشین دانسته است.
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#مکتب_تفکیک
#خسرو_پناه
#سیدان
#محمد_رضا_حکیمی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
#داستان_یک_فتوا (۶)
🔻اولین شکست فاحش نیروهای ایران در 23 صفر سال 1242 در حوالی گنجه صورت گرفت . این شکست در اثر اشتباهی جزئی در سپاه ایران به وقوع پیوست .
👈 پس از آن به فاصله کمی ، دربند و گنجه بار دیگر به دست روسها افتاد یک ستون از سربازان روسی از رود ارس عبور کرده ، و به طرف تبریز روانه شد. اما عباس میرزا توانست به زحمت بسیار در اول جمادی الاخر 1242 ق . روسها را به آن سوی ارس براند.
🔴 فتحعلی شاه پس از گذشت کمتر از دو ماه از این وقایع به جنگ پشت کرد و به تهران بازگشت . در واقع آهنگ عقب نشینی و شکست از طرف شاه زده شده بود.
👈 روحانیون در طول این مدت در جبهه های جنگ حضور داشتند و محل ثابت استقرار آنان در تبریز بود. لیکن برخی افراد مغرض و نادان پس از شکست های اولیه نسبت به آیت الله مجاهد، جسارت به گردن را آغاز کردند.
🔻بی گمان تبلیغات پنهان عمال شاه و دربار، که از ابتدا با جنگ موافق نبودند در این امر بی تاثیر نبود. شاه پس از اینکه در تبریز به دیدار علما رفته بود جبهه های جنگ و حامیان راستین مملکت و حافظان حقیقی اسلام و ایران را رها کرد و این امر بر جرات مخالفان و نادانان افزود.
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#ترکمانچای
#روسیه
#سید_محمد_مجاهد
#عباس_میرزا
#گنجه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻 *"اصلا این فکر را که فردا روزی چه میشوی را رهاکن وگرنه درجاخواهی زد..."*
آیت الله قرهی از آیت الله مرعشی نجفی(ره)نقل میفرمودند: که پدرم آیت الله محمودی مرعشی(ره) همیشه به من یک تذکری می دادند و میفرمودند:
👈آقا شهاب! اگر میخواهی برای خدا کار کنی،اصلا فکر این را که فردا چه میشوی،نکن.
فکرنکن که فردا بناست چه بشوم.
انسان آینده را ترسیم میکند،چه بکنم و چه نکنم،میگویند:
*نگران آینده نباش*-اصلا یکی از مباحث زندگی،آینده نگری ست اما می فرمایند: مشغول این نباش که فردا من چطور می شوم
🔻آیا به عنوان استاد حوزه میشوم؟
🔻مجتهد میشوم؟
🔻مرجع تقلید میشوم؟
و...
👈عزیزم! اگر فکر این چیزها باشی،میمانی و درجا میزنی...
#احوال_حوزه
#شیراز
#آیت_الله_قرهی
#آیت_الله_مرعشی_نجفی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
🔰تاوان استاد
🔰تاوان استاد
✍سال اول طلبگی یکی از اساتید خاطره ای تعریف کرد و پس از آن ما را نصیحت کرد که فکر می کنم نقل آن بی فایده نباشد .
ایشان می گفت: «در سال های اول طلبگی که ادبیات عرب می خواندیم من با یکی از طلبه های زرنگ کلاس مباحثه می کردیم. یک روز استاد در حین درس مساله ای را مطرح کرد که ما احساس کردیم استاد آن مساله را درست بیان نکرد وقتی سوال پرسیدیم استاد بر بیان خویش تاکید کرد و ما هم بحث را در حد جدل ادامه دادیم.
پس از پایان کلاس من و هم مباحثه ایم که یقین به اشتباه استاد داشتیم تصمیم گرفتیم به استاد بفهمانیم اشتباه کرده است.
فردا با مقداری تاخیر سر کلاس حاضر شدیم دوستم کلی کتاب روی هم تل انبار کرده بود و با خودش به کلاس آورد. استاد سوال کرد این کتاب ها چیست؟ دوستم هم گفت استاد این کتاب ها ثابت می کند که شما در مطلب دیروزتان اشتباه کرده اید. جو سنگینی در کلاس ایجاد شد و نگاه استاد از جو کلاس هم سنگین تر شد کاملا معلوم بود استاد ناراحت شده بعد هم دوستم با همان حالت حق به جانب نشست و تا آخر کلاس با بادی به غبغب نظاره گر ناراحتی استاد بود.
تا اینکه چند سال گذشت و دوستم به مشکلات متعددی گرفتار شد و بعد از مدتی هم با حالت جنون و دیوانگی از حوزه رفت و هیچ وقت به حوزه بازنگشت و من یقین کردم که دلیل اصلی گرفتاری دوست من و رفتنش از حوزه بی حرمتی به استادی بود که از او کسب علم کرده بود و من هم منتظرم که روزی تاوان آن بی احترامی را بپردازم».
📣و اما امروز متاسفانه آن استاد نیز به سرنوشتی گرفتار شده که شاید در سپهر درخشان حوزه علمیه آینده روشنی نداشته باشد چون خود را در اردوگاه دیگری غیر از اردوگاه انقلاب تعریف کرده و با اظهارات دگر اندیشانه هر چند وقت یکبار نیش و طعنه ای به بزرگان حوزه و انقلاب و ارزش های دینی می زند.
خدا عاقبت ایشان را بخیر و در مسیر هدایت و ولایت توفیقاتشان را بیشتر کند.
✅عن الصادق عليه السلام : تَواضَعوا لِمَن تُعَلِّمونَهُ العِلمَ ، و تَواضَعوا لِمَن طَلَبتُم مِنهُ العِلمَ ، و لا تَكونوا عُلَماءَ جَبّارينَ فيذَهَبَ باطِلُكُم بِحَقِّكُم
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
#احوال_حوزه
#شیراز
#طلبه
#مباحثه_طلبه_استاد
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻 آشنایی با #مکاتب_درون_حوزه های علمیه
قسمت دوم:مخالفت مکتب تفکیک با فلسفه (۲)
👈 نظریهپردازان مکتب تفکیک در مواجهه با فلسفه، دارای موضعی یکسان تلقی نشدهاند؛ چرا که متقدمان مکتب تفکیک مانند میرزا مهدی اصفهانی و محمود حلبی، به ضدیت با فلسفه شناخته میشوند؛چنانکه میرزا مهدی اصفهانی، فلاسفه را ویرانگران دین شمرده و همهٔ گزارههای فلسفی را در تضاد با تعالیم الهی میداند و قیاس ابلیس در تمرد از امر الهی را برهان فلسفی میشمرد و همهٔ قضایای حقیقیه و خارجیه را باطل میداندو مدرسین فلسفه را فریبکار میخواند.
🔻شیخ محمود حلبی، فلسفه را زیانآورترین مطالب دانسته و آن را دشمن بزرگ معارف الهی خوانده است.
👈در درسهای حلبی، مواردی از بدگویی و دشنامگویی خطاب به فلاسفه و عرفا دیده میشود. مجتبی قزوینی نیز طریق قرآن و سنت را مخالف طریق فلسفه میداند.
👈 با این حال متأخران مکتب تفکیک، مانند سید جعفر سیدان و محمدرضا حکیمی، موضعی دیگر دارند و فلسفه را بهکلی نفی نمیکنند و مکتب تفکیک را تنها جدایی میان روشهای دینی و روش فلسفی میدانند تا از این طریق، معارف وحیانی را از تلفیق با معارف بشری، حفظ کنند.
⭕ محمدرضا حکیمی نسبت میان فلسفه با وحی قرآنی را نه تباین کلی، بلکه عدم تساوی کلی میداند. در دیدگاه سید جعفر سیدان، عقل صریح نه تنها با وحی در تنافی نیست بلکه وحی، مبتنی بر عقل صریح است.
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#فلسفه
#مکتب_تفکیک
#محمود_حلبی
#سیدان
#محمد_رضا_حکیمی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻 آشنایی با #مکاتب_درون_حوزه های علمیه
قسمت سوم:دیدگاه های مکتب تفکیک (۳)
👈 حجتالاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان:
تفکری از حدود ۸۰ سال قبل شکل گرفته است که نام سنتی آن «مکتب معارفی خراسان» است.بعدها در دهه شصت کسانی آمدند و مکتب تفکیک را بنیانگذاری کردند.
🔻مکتب تفکیک دو هدف اساسی دارد:
⭕ یک هدف سلبی
⭕یک هدف ایجابی
👈 هدف سلبی مکتب تفکیک آن است که نشان دهد سه راه برای معرفت وجود دارد: یکی راه دل است که سر از عرفان درمیآورد؛ یکی راه تعقل است که سر از فلسفه درمیآورد؛ یکی هم راه وحی است که سر از قرآن درمیآورد.
👈 پژوهشگر فلسفه تصریح کرد: این سه راه در طول تاریخ کمابیش با هم مرتبط بودهاند، اما ادعای تفکیکیان این است که باید این سه راه را از هم تفکیک کرد. تفکیک یعنی همین؛ یعنی راه اسلام غیر از راه فلسفه و عرفان است. در گام بعدی ادعا کردهاند که میخواهند اسلام اصیل و آموزههای قرآن را فارغ از باورهای عرفانی و فلسفی معرفی کنند. این دو هدف اصلی مکتب تفکیک است.
آنچه در عمل طی سالهای بعد اتفاق افتاد، صرفاً تأکید بر تفکیک راه اسلام و وحی از راه عرفان و فلسفه بود. روندی که پیروان این جریان پی گرفتند، تأکید بر بیاعتباری فلسفه و توهین و تحقیر فلاسفه بود
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#فلسفه
#مکتب_تفکیک
#محمود_حلبی
#سیدان
#محمد_رضا_حکیمی
#آیت_الله_میلانی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻آشنایی با #مکاتب_درون_حوزه های علمیه
قسمت چهارم:روش نقد جریان تفکیک (۴)
قسمت آخر
👈 حجت الاسلام سید حسن اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان:
در واقع رویکردی که نقطه عزیمت من در نقد مکتب تفکیک است، رویکرد اخلاقی و معرفتشناختی است.
🔻مکتب تفکیک جریانی است که ادعای معرفی و ارائه اسلام خالص را دارد و در این مسیر کارهایی را انجام میدهد؛ از جمله نقادی فلسفه، نقادی عرفان، ارائه دیدگاههای بدیل و تأکید بر نوعی فهم سوسیالیستی در فهم قرآن و نظام اقتصادی اسلام. آنچه در کار تفکیکیها برجسته است، این است که این جریان پروای حقیقت و درست و نادرست را ندارد.
به همین دلیل هر نسبتی را به هر کسی میدهند؛ مثلاً میگویند ابنسینا آنطور بود، ملاصدرا اینطور بود، علامه طباطبایی آنگونه بود و ...
🔻وی ادامه داد: هنگامی که این مدعیات و اتهامات بررسی میشود، روشن میشود که هیچکدام درست نیست. مثلاً نقل میکنند خواجه نصیرالدین طوسی گفته است که فلسفه امری وهمانی است، اما وقتی به آثار ایشان مراجعه میکنیم، میبینیم چنین مطلبی در آنها موجود نیست. مثلاً میگویند علامه طباطبایی گفته است قرآن و برهان و عرفان با هم سازگار نیستند، اما وقتی بررسی میکنیم، میبینیم چنین ادعایی واقعیت ندارد. در مجموع ارجاعات این گروه قابل بررسی است و مدعیاتشان نادرست است. خلاصه کلام، نقد بنده نقد روشی و اخلاقی است.
#احوال_حوزه
#شیراز
#فلسفه
#مکتب_تفکیک
#محمود_حلبی
#سیدان
#محمد_رضا_حکیمی
#آیت_الله_میلانی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
🔻💹 کاهش تورم امکانپذیر است
👈 مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیشبینیهای اخیر مبنی بر افزایش شدید نرخ تورم در ماههای آینده، اظهار کرد:
👈 درست است که وضعیت سختی داریم و خودمان نیز با رفتارهایی که انجام میدهیم، مانند همسانسازی حقوقها و رتبهبندی معلمان و...، به این تورم دامن زده و آن را تشدید میکنیم، اما نباید در مقابل این پیشبینیها تسلیم شویم. گاهی اوقات اشتباهاتی که انجام میشود مانند همین همسانسازی حقوقها، تقریبا برگشتناپذیر هستند.
🔻وی با بیان اینکه ما هنوز ابزارهایی را برای کنترل تورم در اختیار سیاستگذار داریم و نباید تسلیم شویم، توضیح داد: یکی اینکه از فرصت تغییر سیاسی پیش آمده استفاده کنیم و شبکه ارزی خارجی بانک مرکزی را بیارتباط به مذاکرات در ساختار جدید و متناسب با جهان امروز (زیرا ساختار فعلی که روی آن اصرار داریم مربوط به ۴۰ سال قبل است) ساختاردهی کنیم. باید امکان مدیریت نرخ ارز را برای بانک مرکزی ایجاد کنیم و امکان کنترل نرخ ارز به عنوان لنگر اسمی تورم را مجددا در اختیار بگیریم.
🔻این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر اینکه در مقابل کسری بودجه عظیمی که به صورت آشکار و پنهان به خودمان تحمیل میکنیم و تقریبا بدترین میراثی است دولت قبل برای دولت سیزدهم گذاشت، همین دستورالعملها و مصوبات بعد از انتخابات ۱۴۰۰ تا پایان دولت بود.
🔻💹 شاکری گفت: یک واکنش معقول در مقابل این کسری بودجه عظیم میتواند جدی گرفتن موضوع کنترل ترازنامه باشد؛ به نحوی که بزرگ شدن سایز ترازنامه سیستم بانکی کنترل شود. یعنی جیرهبندی اعتبار برای کنترل رشد نقدینگی در شرایطی که احتمالا دچار رشدهای بالای پایه پولی خواهیم بود. پس حالا لزوما نباید تسلیم شویم.
👈 رئیسکل اسبق بانک مرکزی هم با بیان اینکه تصمیمات 16 سال اخیر موجب ایجاد مشکل و عدم تعادل در شاخصهای کلان اقتصادی بوده است، اظهار کرد: امروز با یک تورم کمسابقه روبهرو هستیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، طهماسب مظاهری با اشاره به تورم 45 درصدی در زمان ریاستجمهوری احمدینژاد، یادآور شد: در سالهای اخیر این تورم بهصورت انباشته تجمیع شده و قدرت خرید مردم را بهشدت کاهش داده است.
وی درعینحال جبران این کاهش قدرتِ خرید را مسئلهای «انجام نشده» دانست و نتیجه آن را کوچک شدنِ سفره مردم و افزایش بدهیهای دولت عنوان کرد. رئیسکل اسبق بانک مرکزی همچنین فزونی گرفتن کسری بودجه را موجب رشد نقدینگی دانست و افزود: آقای روحانی در حوزه بازار سرمایه فرمودند که ما از مردم پول قرض کردهایم که در قالب اوراق مشارکت و قرضه توسط دولت خرج شده ولی هیچ منبعی برای بازپرداخت آن پیشبینی نکرده است. مظاهری خاطرنشان کرد: دولت آقای رئیسی با بدهیهایی روبهرو است که به تعبیر رئیسجمهور قبلی از مردم قرض گرفته شده است.
🔻🔻 وی با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن تورمِ فعلی به محدوده 15 درصد گفت: کسی چنین توقعی را در یک دوره دو سهساله ندارد ولی اگر همین عدد در روندی منطقی کنترل شود، به حدود 15 درصد خواهد رسید و مردم احساس آرامش خواهند کرد.
"توجه،رمز تاثیر"
یک جنبه نماز،متوجه کردن انسان به واقعیتی است که به حقیقت آن مومن است ولی از آن غافل گردیده است.حالت توجه انسان به یک مطلب غیر از حالت اعتقادش به آن مطلب است.گاه انسان به چیزی معتقد است ولی از آن غافل شده است،همچنین غفلت بر انسان اثرمیگذارد و باعث میشود که عمل انسان برطبق اعتقاد او تنظیم نشود و اموری از انسان سر بزند که مخالف با عقیده اوست.
#آیت الله_حائری_شیرازی
#احوال_حوزه
#شیراز
#نماز
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
آیا تفاوت رفتار ائمه،به دلیل تفاوت های شخصیتی یا روحیات شخصی آنهاست؟!!
#تا_آن_جا_که_می_دانم
ممکن است در نگاهی، به نظر برسد که تفاوت رفتار ائمه(ع)، که یکی صلح میکند یکی قیام، یکی سجادهنشین است، یکی به تعلیم میپردازد، یکی دائما زندانی است، یکی ولیعهد میشود و... ، به دلیل تفاوتهای شخصیتی یا روحیات و ویژگیهای شخصی آنهاست.
این نگاه، دو اشکال اصولی دارد؛ اول اینکه تنها به بخشی از زندگی هر یک از ائمه(ع) توجه میکند نه همهی آن؛ دوم اینکه تفاوت شرایط و اقتضائات را در نظر نمیگیرد.
اگر به صورت جامعتر به زندگی اهل بیت(ع) توجه شود، مثلا میبینیم همان امام سجادِ(ع) سجادهنشین، در دورهای از زندگیاش پس از قیام عاشورا، مهمترین کنشگریهای اعتراضی را دارد. یا امام حسین(ع) که قیام عاشورا را برپا میکند، در زمان معاویه، علیرغم انتقادات و اعتراضات تندی که به حکومت دارد، به صراحت و با جدیت، با قیامِ سخت علیه معاویه مخالف است. یا امام حسن(ع) که تن به صلح با معاویه میدهد، تا قبل از آن، به مدت قابل توجهی، اصرار به ایستادگیِ نظامی در برابر معاویه دارد.
لذا دور از ذهن نیست اگر بگوییم که اگر امام حسین(ع) هم در شرایط امام حسن(ع) بود صلح میکرد و امام حسن(ع) اگر در شرایط عاشورا بود، قیام میکرد.
همینها و امثال اینها، شواهدی هستند بر این مدعا که درواقع دستگاه و فرایندِ کنشگریِ ائمه(ع) (=سیره) یکی است که با تغییر متغیرها، نتایج و نمودهای (=سیر) متفاوتی از آن به دست خواهد آمد.
اما این متغیرها چیست؟
مهمترین رکن هر حرکت اجتماعی، «مردم» هستند؛ لذا به نظر میرسد مهمترین متغیر در دستگاهِ کنشگریِ اجتماعیِ ائمه(ع)، مردم باشند؛ آگاهی، خواست، آمادگی و ارادهی مردم، متغیری مهم و اساسی در تعیینِ چگونگیِ کنشگریِ اجتماعی ائمه(ع) است.
تاریخ اجتماعیِ پر فراز و نشیب زندگی امام حسین(ع)، باعث میشود که بررسی جامع رفتار ایشان در حیات سیاسی-اجتماعیشان، شواهدی محکم و کامل برای فهم این مدعا به دست دهد.
با این نگاه، انشاءالله در منبرهای محرم (و یادداشتهای بعدی) به بررسیِ تغییراتِ نحوهی کنشگریِ سیاسی-اجتماعی امام حسین(ع) از زمان خلفا (بهویژه عثمان) تا قیام عاشورا خواهم پرداخت.
همچنین دربارهی این ادعا که نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نیز الگو گرفته از نهضت حسینی(ع) بوده، بررسی و صحبت خواهم داشت. بررسی سیر تغییرات نحوهی رفتار سیاسیِ امام خمینی(ره) از زمان رضاشاه تا بهمن پنجاه و هفت، میتواند روشنگرِ این مطلب باشد.
در کنار این بحثِ احتمالا پرچالش، اشاراتی نیز به مناجاتهای عارفانه و عاشقانهی حضرت سیدالشهدا(ع) در موارد مختلف خواهم داشت.
به امید توفیق الهی
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#عاشورا
#قیام
#صلح
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین(ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_اول: مقدمه ١
لزوم شناخت جامعبینانه از سیرهی اهل بیت(ع) برای الگوگیری
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین(ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
شناخت و آگاهی ما از تاریخ اسلام و اهل بیت(ع)، عمدتا معطوف به بخشهای خاص و غالبا هیجانانگیز آن است.
به طور خاص از تاریخ امام حسین(ع)، بیشتر ماجرای کربلا را شنیدهایم؛ درحالیکه خود این ماجرا از چند ماه قبلتر شروع شده و کربلا مرحلهی پایانیِ این بخش از تاریخ است.
ضمنا امام حسین(ع) از سالها پیش از کربلا، کنشگریِ اجتماعی دارد که فهم آن برای فهم درست سیرهی اباعبدالله الحسین(ع) ضروری است.
شناخت بخشی و محدود باعث سوء برداشتها و سوء استفادههای فراوان میشود.
آنانکه قائل به صلح به هر قیمتی هستند، به صلح امام حسن(ع) استناد میکنند و آنانکه شور و هیجان انقلابی دارند به قیام امام حسین(ع). آنانی که حوصلهی این حرفها را هم ندارند، مثلا به زهد و عبادت امام سجاد(ع) اشاره میکنند.
شناخت ناقص حتی دربارهی قرآن هم - به شهادت آیات قرآن - باعث انحراف میشود.
داعش با آیهی قرآن سر میبُرد و مدافعین حرم با آیهی قرآن با داعش میجنگند.
در دنیای پیچیدهی امروز که انفجار اطلاعات و هجوم رسانهای تمام زندگی ما را در بر گرفته، طوفان فتنهها (= درهمآمیختگیِ حق و باطل و پوشیده شدن حق) و سیل حوادث ما را با خود میبرد و این بلایای فکری و عقیدتی بالاخره گریبان همهی بشر را خواهد گرفت و در تصمیمات و اقدامات، آنها را بر سر دو راهی حق و باطل قرار خواهد داد، یافتن راه و عمل درست بسیار دشوارتر و البته حیاتیتر است.
دربارهی سرگشتگیِ انسان حقجو به روایتی از امیر مؤمنان(ع) تمسک میکنم که فرمود دین خدا با مردم شناخته نمیشود، بلکه با نشانهی حق و حقیقت شناخته میشود؛ حق را بشناس تا اهلش را بشناسی.
خداوند متعال که در قرآن کریم به عصر و زمانه سوگند میخورد و با حداقل سه تاکید، انسانها را در ضرر و زیان میداند، راه نجات را در ایمان، عمل صالح، تواصی به حق و تواصی به صبر معرفی میکند.
شناخت حق، لازمهی این نجات است.
از آنجا که «عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» و از آنجا که امیرالمؤمنین علی(ع) «میزان» است و از آنجا که اهل بیت(ع) «کُلُّهُم نورٌ واحِد» و از آنجا که «فَالحَقُّ ما رَضیتُمُوهُ وَ الباطِلُ ما أَسخَطتُمُوهُ» و از آنجا که مصابیح الهدی، ائمهی اطهار(ع) هستند، برای یافتن حق باید با دیدی جامعنگرانه، سیرهی اهل بیت(ع) را بشناسیم.
اما هنوز این سوال پابرجاست که علت تفاوت رفتاری ائمه(ع) چیست؟
دو جواب عمده وجود دارد:
عدهای قائل به اینند که علت تفاوت رفتاری ائمه(ع)، تفاوت ویژگیهای شخصیتی و روحی ائمه است؛ لذا مثلا امام حسن(ع) صلح کرد چون روحیه و شخصیتی اهل تساهل و تسامح داشت و امام حسین(ع) قیام کرد چون روحیهی انقلابی داشت. (ما با این نظر مخالفیم)
اما عدهای دیگر (که ما نیز با آنها همنظریم) میگویند دستگاه فکری، رویکردی و کنشگری ائمه(ع) مشترک و یکسان است؛ اما با تفاوت ورودیهای این دستگاه، خروجیها متفاوت میشود. دربارهی کنشگریهای اجتماعی اهل بیت(ع)، ورودی، عوامل اجتماعی است و خروجی، نمود رفتاری ائمه(ع). مهمترین رکن اجتماع نیز «مردم» هستند؛ ارکان دیگری چون حکومت و... نیز وجود دارد ولی رکن وجودی اجتماع، همان مردم است.
لذا با تغییر مردم، نمود رفتاری اهل بیت(ع) نیز تغییر میکرد. بنابراین ما مدعی هستیم که اگر مثلا امام حسین(ع) هم در سال چهل و یک هجری خلیفه بود، با معاویه صلح میکرد و اگر امام حسن(ع) در سال شصت و یک هجری امام بود، علیه یزید قیام میکرد.
شواهدِ این مدعا را انشاءالله در جلسهی آینده بیان خواهم کرد.
اگر این دستگاه را بشناسیم، آنگاه میتوانیم وقایع روز را نیز با جمیع جهات در این دستگاه بریزیم و نتیجهی درست را برای عملکرد خود بگیریم.
آنگاه وقتی به اختلافات بین امام خمینی و بسیاری از علمای بزرگ عادل و متقی و خیرخواه، بر سر انقلاب اسلامی میرسیم، میتوانیم تشخیص دهیم که کدام نگاه انطباق بیشتری با رویکرد ناب اسلامی دارد.
ما مدعی هستیم که نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نیز تا حد زیادی منطبق بر این رویکرد بود؛ که اگر آن را خوب بشناسیم آنگاه متوجه میشویم که اگر زمانی امام خمینی، شاه را «اعليحضرت همایونی» خطاب میکند و زمانی «مردک سیاهرو»، نه به خاطر تفاوت رویکرد امام است، بلکه به خاطر اقتضائات اجتماعی و تفاوت عملکرد شاه است که همان رویکرد ایجاب میکند زمانی با شاه، محترمانه سخن گفت و زمانی تند و تیز.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#عاشورا
#قیام
#صلح
#کربلا
#خیرخواه
#عدالتخواه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze