718.3K
💠اُنس با #قرآن کریم
📖صفحه ۱۲۱و۱۲۲
✅نکات:
1⃣#دشمن_ترین گروه نسبت به مسلمین
🔅لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ ﴿۸۲﴾
🔺قطعا يهوديان و مشرکین را دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت‼️
و قطعا كسانى را كه گفتند ما نصرانى هستيم نزديكترين مردم در دوستى با مؤمنان خواهى يافت زيرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانى اند كه #استکبار ندارند‼️
2⃣انواع #قَسَم:
🔅لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۸۹﴾
🔺خدا شما را به سوگندهاى لَغو تان مؤاخذه نمى كند ولى به سوگندهايى كه [از روى اراده] مى خوريد [و مى شكنيد] شما را مؤاخذه مى كند و كفاره اش خوراك دادن به ده مسکین از غذاهاى متوسطى كه به اهل خود مى خورانيد يا پوشانيدن آنان يا آزاد كردن بنده اى و كسى كه [هيچ يك از اينها را] نيابد [بايد] سه روز روزه بدارد اين است كفاره سوگندهاى شما وقتى كه سوگند{لغو} یاد کنید❣
🌺🌼🌺🌼
.
♻️ بیانیه نماینده سبزوار
روایت سرباز راهور درباره ادعای سیلی خوردنش را شنیدهاید اما روایت طرف دیگر، هم باید شنیده شود:
🔹 عنابستانی: سرباز با باتوم به شکم من کوبید | سیلی زدن در کار نبود | از حیثیت من دفاع شود
علیاصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس که به دلیل انجام وظیفه سرباز راهور به او سیلی زده بود، درباره آنچه رخ داده بیانیهای منتشر کرد.
به گزارش رسانهها متن این بیانیه به شرح زیر است:
راننده جوان و تازهکار من وقتی مطمئن میشود به برنامه سفر نمیرسیم و در حالی که من مشغول مصاحبه تلفنی هستم به راهبند ورودی خط ویژه نزدیک میشود.
سربازی جلویش را گرفته و چون کارت تردد ندارد مانع میشود. راننده میگوید ماشین مجلس است و نماینده عجله دارد. لذا سرباز برای اطمینان از نماینده بودن بنده از من کارت میخواهد که نشان میدهم اما سرباز دیگری از راه میرسد و از سرباز اولی میپرسد این فرد کیست؟ میگوید نماینده مجلس است. سرباز دومی بیمقدمه به راننده ما میگوید برو کنار بچهخوشگل!!!
راننده ما با اشاره به بنده تاکید میکند که ایشان نماینده مجلس است ولی سرباز دوم یکی دو بار میگوید هر خری هست برای خودش هست، من راه نمیدهم.
من که از توهین بیدلیل سرباز ناراحت شدهام پیاده میشوم و به او میگویم که شما حق نداری توهین کنی. راه نمیدهی اشکال ندارد اما حق نداری به هیچ شهروندی ولو نماینده مردم توهین کنی و او دوباره باتومش را به شکم من میکوبد و میگوید گفتم هر خری هستی برای خودت هستی!
دستم را روی شانهاش میگذارم و هلش میدهم، یکی دو قدم به عقب میرود و دوباره باتومش را به سمت من پرت میکند!
برمیگردم و در صندلی عقب ماشین مینشینم و به راننده میگویم بشین برویم.
سرباز که جلو راه ما را سد کرده به راننده اتوبوس عقبی میگوید از عقب سپر به سپر این ماشین بچسبان تا نتواند تکان بخورد! خواهشهای راننده ما برای باز شدن راه به جایی نمیرسد!
به خاطر قفل کردن خودرو ما از عقب و جلو توسط سرباز مزبور، ترافیک شدیدی ایجاد میشود. سرباز مرتبا با موبایل خود صحبت میکند. موتورسیکلتی از راهور میرسد، افسری پیاده میشود و با سرباز صحبت میکند و اصلا به ماشین ما نزدیک نمیشود. افسر ناشناس ناگهان وسط خیابان میایستد و شروع به فریاد زدن میکند و علیه مجلس و نمایندگان داد میزند و توهین میکند و تماشاگران این صحنه را علیه بنده تحریک میکند و سپس با گوشی موبایل خود از صحنه تشنجی که ایجاد کرده فیلمبرداری میکند و برخی از افراد حاضر در صحنه که تحت تاثیر جنجال ایجادشده علیه بنده قرار گرفتهاند به سمت ماشین آمده و مشت و لگد میزنند و شیشه عقب ماشین روی سر من خرد میشود!
افسر دوم بعد از این همه جنجال راه را باز میکند و ما از صحنه خارج میشویم!
معاون عملیات راهور از راه میرسد و عذرخواهی مختصری از ما میکند و قول میدهد که با سرباز و افسر خاطی برخورد کند و ما هم چون برای سفر به حوزه انتخابیه عجله داریم میرویم.
با وجود قول سردار اشتری به اینجانب مبنی بر حل مساله و برخورد با متخلفین، سه روز بعد فیلمی که افسر انتظامی از جنجالآفرینی خودش گرفته بود، با محوریت ادعای کاملا دروغ و کذب «سیلی زدن» بنده به «صورت» یک سرباز در حال انجام وظیفه در فضای مجازی پخش میشود و سر از رسانههای خارجی درمیآورد! و حمله بیسابقه و همهجانبه به این حقیر، مجلس و نظام شروع میشود و باقی ماجرا که میدانید!
چند نکته پایانی؛
۱- بنده به وجه به خودم اجازه سیلی زدن به صورت هیچکس را نمیدهم چه برسد به صورت یک سرباز وظیفه و صرفا بعد از چندین بار توهین زشت و بکار بردن الفاظ ناپسند توسط سرباز دوم که قاعدتا بایستی حتی با مردم عادی چه برسد نماینده مردم در چارچوب قانون و ادب مواجهه نماید، فقط او را هل دادهام و اساسا سیلی در کار نبوده است!
۲- افسری که وظیفه حفظ نظم و رعایت قانون دارد خود عامل تشنج عمومی در خیابان و جنجالآفرینی شده و با ایجاد ناامنی و تهییج سایرین برای هجوم به سمت نماینده ملت با خیال راحت از صحنه سازیش با دوربین شخصی فیلم گرفته و آن را در فضای مجازی پخش میکند و هیچکس سراغی از نیت او نمیگیرد
.
۳- اگر از حیثیت این همکار کوچکتان که همچون شما شأنیتی در این کشور جز خادمی و نمایندگی از مردم ندارد دفاع نشود تردید نکنید که این آخرین مورد نیست و بعد از این نمایندگی مردم جز اسباب تمسخر و هتک حرمت توسط سایرین چه اصحاب قدرت و ثروت و ... نخواهد بود و قاعدتا تکلیف رفتار این اصحاب با مردم عادی که نیز کاملا واضح خواهد بود.
این توضیحات را صرفا جهت اطلاع نوشتم.
والعاقبة للمتقین
علیاصغر عنابستانی
نماینده مردم شریف شهرستانهای سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای، داورزن، ششتمد
فیلم منتشر شده توسط دوربینهای پلیس را اینجا ببینید:
eitaa.com/rasaee/4416
🔺کانال حميد رسایی🔻
@rasaee
.
تفریط و افراط، پشت ادعای اعتدال
🔹آقای نصیری ادعا دارد که "متحیر" است. اما با وجود اذعان به حیرت، حکم های قطعی و کلی صادر می کند. او می گوید سیلی یک نماینده به یک سرباز، محصول "نظارت استصوابی" و "مجلس انقلابی" است!
♦️اما در قالب کدام "منطق" و "چهارچوب استدلالی"، می توان به واسطه یک اتفاق، حکم کلی داد و نتیجه گرفت؟!
🔹عبور از خط ویژه یا گلاویز شدن با یک مامور، قبیح و خلاف قانون است و از نماینده، قبیح تر. اما چنین اتفاقی چه ربطی به نظارت استصوابی دارد؟ هر روز ممکن است ده ها و صدها اتفاق از این دست توسط مردم عادی انجام شود، بی آن که نسبتی با نظارت استصوابی داشته باشند.
♦️از آن طرف، انتخابات شوراهای شهر، بدون نظارت استصوابی برگزار می شود و با مغالطه آقای نصیری باید تخلفاتش کمتر باشد؛ اما قانون شکنی های بسیار در این شورا ها و شهرداری برآمده از آن رخ می دهد؛
🔹چنان که در هفته های اخیر، اعضای شورای چند شهر بزرگ به خاطر مفاسد عدیده بازداشت شده اند. اتفاقا چون نظارت در آنجا کمتر بوده، تخلفات افزون تر است.
♦️افراط و تفریط در مواضع نشانه فقد علم و قضاوت از موضع "رجما بالغیب" است؛ اگر غرض ورزی قبیله گرایانه نباشد. مشکلات معیشتی امروز که نصیری مدعی است انقلابیون می خواهند با مشت آهنین حل کنند، زیر سر سوء مدیریت فاحش دولت روحانی است،
🔹آقای نصیری، 24 تیر 1392، به خبر آنلاین (ارگان بعدی دولت) گفت "رای آوردن روحانی، بهترین تقدیر برای جمهوری اسلامی بود". امثال آقای نصیری باید پاسخگوی کارنامه روحانی باشند؛ نه این که هر روز به بهانه ای طفره بروند.
♦️باید از ایشان پرسید درباره کارنامه پر تخلف شورای شهر اول تهران و شورای شهر فعلی چه قضاوتی دارید که اولی توسط خود دولت اصلاحات منحل شد و دومی، ظرف سه سال، سه شهردار عوض کرد؟
🔹محصول فقدان نظارت (استصوابی)، گماشتن شهرداری بود که به سادگی آب خوردن، با شلیک گلوله، همسر دومش را کشت و حامیانش با خونسردی گفتند "کُشت که کُشت، حقش بود، زنش پرستو بود"! آقای نصیری، آن روز غیرتی نشد تا رفتار مدیریت اشرافی و نوچه های رسانه ای اش را نقد کند.
♦️باز هم دم فعالان رسانه ای و نمایندگان انقلابی گرم، که از نماینده متهم حمایت نکردند، بلکه گفتند در صورت قطعیت ماجرا، باید برخورد قاطع صورت گیرد.
@IMANI_mohammad
الحمدلله نماینده انقلابی ما پایبند به اصول انقلابی ماندند و عذرخواهی کردند. ما از اول همین را میخواستیم. از عمل زشت برائت جستیم و به عمل خیر دعوت کردیم شکر خدا ایشان توفیق عذرخواهی پیدا کردند. اما در این واقعه اصلاح (افساد)طلبها باختند، ما عذرخواهی کردیم و برائت جستیم، ولی شما با فرافکنی از #نجفی و #نماینده_سیستان و دیگر فراعنهی هم مسلکتان دفاع کردید.
ضمن اینکه فراموش نکنیم در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد بعضی نمایندگان حزب افسا داتی مجلس به سبک شعبان بی مخها وزیر دولت را در مجلس علنا کتک زدند؟! و مزدوران و رسانه های حزبی شان برعکس حالا خفه خون گرفتند؟! و اینهمه اراجیف حاشیه ای مطرح نکردند ؟؟!!
😳مقام معظم رهبری دستور جهاد صادر کردند!
✍«آنجایی که احساس می کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی تواند درست مدیریت کند آنجا #آتش_به_اختیارید.
یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید و اقدام کنید.»
فرمانده کل قوا
سیدعلی خامنه ای
اما یک سوال⚠️
➖شلوغ کاری کنیم و پمپ بنزین آتش بزنیم؟
🔘نه
➖خودمان برویم و غیر قانونی کسی را دستگیر کنیم یا متخلفی را مجازات کنیم؟
🔘نه
➖بلکه باید #مطالبه_گری کنیم.
یعنی
💥متخلف، کم کار و یا نفوذی را شناسایی کنیم.
💥علیه اش مستندات جمع کنیم.
💥به او تذکر دهیم.
📌اگر تاثیر نداشت...
💥آتش به اختیار وارد شوید.
💥علیه اش به دستگاه قضا شکایت کنید.
💥تخلفاتش را به تمام رده های مسئول استانی یا کشوری با پیوست مستندات، ارسال کنید.
💥تخلفاتش را رسانه ای کنید.
💥تجمع قانونی راه بیاندازید یا طومار برایش پر کنید.
👀آن مسئول متخلف با دیدن هجمه ها، پیگیری ها، آبروریزی ها، معرکه ها و پرونده هایی که #شما علیه اش درست کرده اید؛ #هیتلر هم که باشد #تسلیم می شود.
✊این یعنی آتش به اختیار
✴️فرمانده دستور داد. نوبت توست سرباز....
#گروه_مطالبه_گری_طور_سینا
#آتش_به_اختیار
https://eitaa.com/joinchat/911081556C963c6f7595
😳مقام معظم رهبری دستور جهاد صادر کردند!
✍«آنجایی که احساس می کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی تواند درست مدیریت کند آنجا #آتش_به_اختیارید.
یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید و اقدام کنید.»
فرمانده کل قوا
سیدعلی خامنه ای
اما یک سوال⚠️
➖شلوغ کاری کنیم و پمپ بنزین آتش بزنیم؟
🔘نه
➖خودمان برویم و غیر قانونی کسی را دستگیر کنیم یا متخلفی را مجازات کنیم؟
🔘نه
➖بلکه باید #مطالبه_گری کنیم.
یعنی
💥متخلف، کم کار و یا نفوذی را شناسایی کنیم.
💥علیه اش مستندات جمع کنیم.
💥به او تذکر دهیم.
📌اگر تاثیر نداشت...
💥آتش به اختیار وارد شوید.
💥علیه اش به دستگاه قضا شکایت کنید.
💥تخلفاتش را به تمام رده های مسئول استانی یا کشوری با پیوست مستندات، ارسال کنید.
💥تخلفاتش را رسانه ای کنید.
💥تجمع قانونی راه بیاندازید یا طومار برایش پر کنید.
👀آن مسئول متخلف با دیدن هجمه ها، پیگیری ها، آبروریزی ها، معرکه ها و پرونده هایی که #شما علیه اش درست کرده اید؛ #هیتلر هم که باشد #تسلیم می شود.
✊این یعنی آتش به اختیار
✴️فرمانده دستور داد. نوبت توست سرباز....
#گروه_مطالبه_گری_طور_سینا
#آتش_به_اختیار
https://eitaa.com/joinchat/911081556C963c6f7595
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتشار ویدیویی از عنابستانی؛
🔸از مردم عذرخواهی میکنم؛ عصبانی شدم و اشتباه کردم
🔸از سربازی هم که قانون را اجرا کرد تشکر میکنم.
💥 بصیر 💥
♻️ @basire_basir ♻️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 ابهام قابل تامل در فیلم درگیری نماینده با سرباز راهور
🔰 حمید رسایی: چرا در این فیلم، لحظات قبل و بعد از درگیری نماینده مجلس و سرباز راهور، شفاف و از نمای نزدیک است، اما لحظه درگیری (هل دادن یا سیلی زدن) نمای آن دور و بدون کیفیت است، به طوری که نمیتوان تشخیص داد کدام ادعا صحیح است؟!
سرباز ادعا میکند که فحش شنیده و سیلی خورده؛
نماینده ادعا میکند که سرباز توهین کرده و با باتوم به شکمش زده و او هم فقط هلش داده!
واقعیت کدام است؟ چطور ممکن است دوربین مدار بسته فقط ابتدا و انتهای فیلم را بزرگنمایی و واضح کرده باشد؟!
روایت سرباز راهور در فیلمی که توسط همکارش گرفته شده، بارها بازنشر شده اما روایت نماینده مجلس چیز دیگری است!
روایت نماینده سبزوار درباره این اتفاق را اینجا بخوانید🔻
eitaa.com/rasaee/4417
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀سخنرانی قابل تامل حاج قاسم زیر شلیک توپ
🔹وجوب جمهوری_اسلامی کمتر از #حرم_امام_حسین (علیه السلام ) نیست.
#حاج_قاسم
#مرد_میدان
@me_hosen
صعود چهل ساله.pdf
27.88M
فایل کتاب صعود چهل ساله
ایران بعد از انقلاب اسلامی
@me_hosen
#اعلاممراسمات #اطلاعرسانیشود
مراسم شب وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
سه شنبه ۷ بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء
سخنران : حجتالاسلام والمسلمین محمودی
با نوای کربلاییعلیمحمودآبادی
#بیاییم_برای_تعجیل_فرج_دعا_کنیم
@RESANEH_FADAK
🔶 #ویزیت_رایگان 🔶
🔰 پایگاه شهید کلهری به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر برگزار می نماید:
📌ویزیت رایگان
1️⃣ سنجش رشد و نمو و مشاوره اطفال و نوزادان
2️⃣ سنجش فشار خون و قند بزرگسالان با حضور پزشک متخصص جناب آقای دکتر شیدایان
3️⃣ خانم شیخ شعاعی کارشناس ارشد نوزادان.
📅 یکشنبه دوازدهم بهمن ماه از ساعت 12/30 الی14/30 واقع در مسجد امام حسن مجتبی (ع)
🖇 مهلت ثبت نام تا 1399/11/11
ویزیت عموم آزاد است.
📲 دریافت ویزیت ارسال پیامک (نام و نام خانوادگی و سن ) به شماره 09228848582
@RESANEH_FADAK
⭕️دومین #مسابقات_ساخت_کلیپ_صوتی اصدای شرکت کنندگان با محوریت دهه فجر با نام(خط انقلاب) آغاز شد.
🔷موضوع مسابقه :
🔹 تفاوت های قبل و بعد از انقلاب اسلامی برای 🔸سنین بالای ١٢ سال🔸
🔹خاطره، دل نوشته یا قسمتی از وصیت نامه امام خمینی (ره) یا انقلاب اسلامی برای 🔸سنین زیر ١٢ سال🔸
🔶مدت ارسال آثار :
🔸دوشنبه ١٣٩٩/١١/۶ الی شنبه ١٣٩٩/١١/١٨
💠زمان پخش آثار : دوشنبه ١٣٩٩/١٠/٢٠
❌توجه داشته باشید حداکثر زمان کلیپ شما باید ❇️ (٢ دقیقه) ❇️ باشد❌
🔴آیدی ارسال آثار در ایتا: @S_m_h_m_ammar_sadrzadeh_amiri
🔴 شماره تلفن :٠٩٣٣٨١۶۴٨٣۶
✳️لطفا هنگام ارسال کلیپ های خود
✅نام و نام خانوادگی
✅سن
✅ شماره تماس پاسخگو هم ذکر کنید.
✨به امید موفقیت همه عزیزان✨
@RESANEH_FADAK
⭕️ تهذیب نفس و تقوا پيشه کردن
#نهج_البلاغه
🔆أَيُّهَا النَّاسُ، تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا، وَاعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا
💠ای مردم !کار تربیت خود را بر عهده گیرید، و نفس را از عادت هایی که به آن حرص دارد بازگردانید.
📚#حکمت_359
#درس_دهم
سوالی که یکی از دوستان بعد از گوش کردن صوت بالا پرسید:
ببخشید حاج آقا ذات انسان مگه بی نهایت طلب نیست و نهایت آن هم به خدا رسیدن می باشد و این خودش کثرت گرایی در معرفت الهی می باشد؟
میل به کثرت فقط در دنیا معنا پیدا می کند یا در عالم معنا هم وجود دارد؟
سوأل یکی از اعضای کانال بعد از گوش کردن صوت بالا:
ببخشید حاج آقا یعنی آدم گنهکار جزء اسما الهی هستش؟
جواب سوال بالا:
وقتی انسان از خدا محجوب شد و خدای حاضر را ندید و درک نکرد خودش را مستقل می بیند و حس مالکیت به خودش و افعال و اشیای پیرامونش پیدا می کند. و فقط با احساس مالکیت لذت می برد.کثرت بینی و کثرت خواهی در دنیا،محدودیت می آورد یعنی مثلا اشیا را متمایز از هم و جدا می بینیم.لذا محدود می بینیم یعنی اول خودمون را در بدن محدود می بینیم بعد همه اشیا را محدود می بینیم.پس کثرت دنیایی،محدود کننده است. ولی در عوالم بالا، احساس استقلال و مالکیت از بین می رود و انسان، از محدودیت جسم رها شده و به بی انتهایی روح خدایی می رسد یعنی درکی که از خودش دارد یک وجود بی انتهاست که در همه چیز و در همه جا هست لذا احساس استقلال و منیت ندارد چون به یک معنا، او همه است و همه او. و به دنبال آن هر شیءای را بی نهایت می بینیند. یعنی لذت بی انتها و انس بی انتها و درک بی انتها دارد. پس کثرت در عوالم بالا، محدود کننده نیست بلکه نامحدود کننده است یعنی در یک چیز، همه چیز هست و همه چیز در یک چیز.
معنای خلود و ابدیت و خالدین فیها ابدا در قرآن یعنی همین،یعنی در هر چیز،آنرا تا بی انتها و ابدیت و نامحدود می بینی،نه اینکه یک چیز محدود،همیشه و تا ابد ببینی،نه اصلا هیچ محدودیتی نیست.پس کثرت در عوالم بالا،کثرت نامحدود است یعنی هر چیز بی انتهاست.یعنی فقط خدای بی انتها مالکیت بی نهایت و ابدی دارد و همه در خدا غرق اند.(اینما تولوا فثمّ وجه الله)(به دریا بنگرم دریا،تو بینم.به صحرا بنگرم صحرا تو بینم.به هر جا بنگرم رخ رعنای تو بینم)(ذلک بأنّ الله هو الحق و أنّ ما یدعون من دونه هو الباطل)(یوم لا تملک نفس لنفس شیئا و الامر یومئذ لله:قیامت،هیچ کس مالک نیست.فقط خدا مالک است)(لمن الملک،لله الواحد القهار:در قیامت،چه کسی مالک است،فقط خدای واحد قهار یعنی خدایی که همه محدودیت ها و کثرات محدود کننده را از بین برده و مقهور خود کرده.یعنی غیر او دیده نمی شود.پس اگر عذاب چشیدی،بی نهایت است و اگر لذت چشیدی و بهشت،بی نهایت است.)
تصور این حرف ها خیلی سخت است تا نمیریم درک نمیکنیم.ولی واقعیت دارد.چون بشر با ذهن محدود خود اینها و هزاران چیز دیگر درباره عالم برزخ و قیامت را نمی فهمید خداوند با کنایه و در پرده بیان کرده و بیشتر با مثال و تشبیه بیان کرده،شاید بعضی ها چیزکی بفهمند.
در روایات هست اگر انسانها لذت بهشت و عوالم بالا را می فهمیدند لحظه ای در دنیا،نمی ماندند و از شوق،می مردند.
و اگر کسی حقیقت عذاب جهنم را درک میکرد لحظه ای گناه نمی کرد.و فکر گناه هم نمیکرد.
اهلبیت علیهم السلام چون حقیقت قیامت را می دانستند و شهود می کردند اینقدر در دعاها و مناجات عاشقانه با خدا حرف می زدند.(دعای کمیل،عرفه،شعبانیه،سحر،ابوحمزه ثمالی...)و مصائب عاشورا و فاطمیه و امثال آنرا تحمل می کردند.و اینقدر برای هدایت بشر جهاد میکردند.
جواب:
روح و فطرت همه انسان ها(کافر و مومن،گناهکار و غیر آن)، جامع اسمای الهی است(فطرة الله التی فطرالناس علیها لا تبدیل لخلق الله: فطرت و باطن و روح همه انسان ها خدایی و از اسمای الهی ست. و از عالم قرب و بهشت است.) ولی میل به کثرت و هبوط به دنیا، باعث ظهور جنبه شیطانی و جهنمی و دوری از خداست یعنی توجه به کثرت و دنیا و نفس باعث غفلت از حقیقت روح الهی و بهشتی انسان است و اگر در دنیا، انسان به دنبال منیت و خودنمایی و خودخواهی و هواپرستی و توجه افراطی به نیازهای طبیعی و مادی و بدنی باشد از جنبه ملکوتی و خدایی غافل می شود و پرده ی غفلت از خدا به روی فطرت و باطن ملکوتی و خدایی و بهشتی انسان کشیده می شود. انسان، محجوب می شود و از عالم قرب و بهشت، بیرون رفته، به عالم جهنم و بُعد و دوری و فراق می افتد.
از نظر قرآن گناه اصلی، همان توجه افراطی به کثرت و نفس و دنیا با غفلت از خدا و فطرت است. و گناهان دیگری که در ذهن ما هست جلوه های افراطی و خطرناک آن گناه اصلی است.
ولی تقریبا هیچ کس اصل توجه به کثرت و خودخواهی با غفلت از خدا را گناه نمی داند و فقط همان گناهانی که در رساله مراجع به عنوان جلوه های افراطی گناه هست را گناه می داند.
در سوره مبارکه واقعه، از کسانی که از هر دو گناه(اصلی و فرعی) اجتناب کند و پرده غفلت را از روی فطرت و جنبه اسماءاللهی خویش کنار بزند و در همین دنیا به بهشت قرب الهی، عروج کند به عنوان (مقرّبین: ساکنان عالم قرب و وصال حق و ملکوت) یاد می کند.
از کسانیکه از گناهان فرعی اصطلاحی اجتناب می کنند ولی از گناه اصلی(حجاب غفلت از فطرت و ملکوت و خدا و بهشت) اجتناب نمی کنند به عنوان(اصحاب یمین و انسان های خوب و با یُمن و برکت) یاد می کند ولی آنها را جزو مقرّبان و اهل قرب و وصال نمی داند.
و از کسانی که به هر دو گناه اصلی و فرعی به صورت آگاهانه و افراطی و از روی عناد و استکبار و دشمنی با حق و اهل حق مشغولند و به هیچ عنوان حاضر نیستند ایمان و عمل صالح انجام دهند به عنوان(اصحاب شمال و انسان های شوم و شقی و بی برکت و جهنمی و کافر) یاد می کند.
این یک تقسیم بندی کلی درباره اقسام انسان هاست.و با توجه به اینکه هر کدام از این اقسام،دارای درجات و مراتب مختلفی است.یعنی ایمان و کفر مراتب دارد لذا با لحاظ مراتب،اقسام توسعه پیدا میکند(مستضعفین،جاهل قاصر و مقصّر،کافر معاند و غیر معاند،کافر و مشرک با مراتب مختلف،مؤمن با مراتب مختلف....)
مغفرت و بخشش گناهان در قرآن و روایات غالبا به معنای بخشش گناه اصلی (غفلت از خدا که باعث حجاب بر فطرت و ملکوت انسان است) مراد است نه به معنای بخشش گناهان فرعی متعارف و مصطلح و شاخه های گناه اصلی( بدون اینکه گناه اصلی که ریشه ی همه گناهان فرعی است بخشیده شود). لذا در دعاها عفو و مغفرت از گناهان، ملازم با دخول به بهشت شده، چون مراد گناه غفلت و حجاب بر فطرت و بهشت بوده که با بخشش، برداشته شده و درهای بهشت را به روی انسان باز می کند.(مثلا در دعای ماه رمضان می خوانیم: یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم.... مُنَّ علیَّ بفکاک رقبتی من النار و ادخلنی الجنة: ای بخشنده و غفور... بر من منت گذار و وجود مرا با بخشش گناه از نار و آتش جهنم نجات بده و مرا در همین دنیا، با برداشتن حجاب فطرت، داخل در بهشت کن).