eitaa logo
نکته های خوب
124 دنبال‌کننده
580 عکس
884 ویدیو
1.1هزار فایل
یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله
مشاهده در ایتا
دانلود
💎آیا تا به‌حال به اجبار به دست‌شویی عمومی رفته‌اید که بوی بد بدهد به‌طوری که حالت خفه شدن به شما دست بدهد؟ دقت کرده‌اید که بعد از ۵ دقیقه، دیگر به آن شدت بوی بد را احساس نمی‌کنید ؟! و اگر تصادفا یک ساعت آن‌جا گیر بیافتید ممکن است بگویید: انگار اصلا بوی بدی نمی‌آید! قانونی در این‌جا داریم که صادق است: ما به محیطمان عادت می‌کنیم. اگر با آدم‌های بدبخت نشست و برخواست کنید، کم‌کم به بدبختی عادت می‌کنید و فکر می‌کنید که این طبیعی است! اگر با آدم‌های غرغرو همنشین باشید عیب‌جو و غرغرو می‌شوید و آن را طبیعی می‌دانید. اگر دوست شما دروغ بگوید، در ابتدا از دستش ناراحت می‌شوید اما در نهایت شما هم عادت می‌کنید به دیگران دروغ بگویید. و اگر مدت طولانی با چنین دوستانی باشید، به خودتان هم دروغ خواهید گفت. اگر با آدم‌های خوشحال و پر انگیزه دم‌خور شوید شما هم خوشحال و پرانگیزه می‌شوید و این امر برایتان کاملا طبیعی است. تصمیم بگیرید به مجموعه افراد مثبت ملحق شوید وگرنه افراد منفی شما را پایین می‌کشند و اصلا متوجه چنین اتفاقی هم نمی‌شوید. ✍ •✾📚 @Dastan 📚✾•
هبوط درشانزه لیزه-۵.pdf
2.31M
📘خاطرات " #هبوط در شانزه لیزه " 🔺 داستان انتظار و رسیدن یک جانباز جنگ تحمیلی به نامزدش بعد از سی سال جدایی در پاریس 🌷لاله های واژگون سرخ گون و سبز پای خمیده کدام عشق؟ فراق کدام یار ؟ 🔰 قسمت — ۵ ♦️فایل #ساخته‌شده‌ در کانال کتاب فیلم دفاع مقدس @ketab_film_defaa_mogaddas
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📥 #دانلود کتاب «پرواز تا بی نهایت» کتابی است پر از خاطرات و شیوه زندگی شهید پر افتخار میهن شهید عباس بابایی 🌹🌹🌹 این کتاب را لبنانی ها به زبان عربی ترجمه کردند و در جنگ ۳۳ روزه در سنگرهاشون گذاشته بودند که یکی از فرماندهان میگفت هر خاطراتی که من مطالعه می کردم چندین ساعت درباره آن قدم میزدم و تفکر می کردم 📚🌹 کانال کتاب فیلم دفاع مقدس @ketab_film_defaa_mogaddas
4_6024113475737879303.pdf
493.2K
📝 #ویژه‌نامه ابوبکر البغدادی رییس گروه تروریستی داعش 🔹 ابوبکر بغدادی چگونه ابوبکر بغدادی شد ؟ زندگی شخصی و.... کانال کتاب فیلم دفاع مقدس @ketab_film_defaa_mogaddas
32.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🎞 روایتی از زندگی و شهادت محسن حججی 🔹 پخش بمناسبت ایام تولد باسعادت شهید بی سر محسن حججی کانال کتاب فیلم دفاع مقدس @ketab_film_defaa_mogaddas
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
13756-fa-rahifat-1-pasokhhaye-osad-motahari.pdf
2.63M
👆👆 ✅پرسش و پاسخ با بیان 🌼استاد مطهری 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 ❤️امام باقر(ع): به محمدبن مسلم فرمودند: ای محمّد گناهان که از آن کرده، آمرزیده شده است و باید برای آینده اش پس از توبه کار کند. من گفتم اگر پس از توبه و از باز گناه کرد و باز توبه نمود؟ در پاسخ فرمودند: ای محمدبن مسلم تو پنداری که بنده مومن از خویش گردد و از آن آمرزش خواهد و توبه کند. سپس خدا توبه اش را نپذیرد گفتم: چند بار این کار را کرده و از آمرزش خواسته. ❤️فرمود: هر قدر مومن از آمرزش خواهی به خدا رو کند ، و توبه کند خدا هم همان مقدار به او باز می گردد هر چند دفعاتش فراوان باشد به راستی که زیاد آمرزنده و است و توبه را می پذیرد و از کرداریها می گذرد. 👌 مبادا تو مومنین را از خدا سازی. 🔰اصول کافی جلد 2 صفحه 432 🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 5⃣ با انتشار های و این کانال به فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم. 👇👇 🆔 @m_serat
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
✅ لجاجت از نگاه امام علی علیه السلام    1⃣لجاجت، را مى بَرد.  2⃣  را رأى و انديشه اى نيست. 3⃣لجاجت، انديشه را تباه مى كند. 4⃣لجوج را، تدبير نيست. 5⃣  ، شرّ است. 6⃣ لجاجت، را به ننگ مى كشاند. 7⃣ لجاجت، جنگها به بار مى آورد و ها را ور مى سازد. 8⃣ لجاجت، خيزشگاه جنگهاست. 9⃣ زنهار از لجاجت هاى نكوهيده؛ زيرا كه آن، جنگها را ور مى كند. 🔟 لجاجت، زيانبارترين چيزها در و است. 1⃣1⃣ لجاجت، چيزى از خود به مى گذارد كه بدان نيازى ندارد. 2⃣1⃣ سوارِ بر مركب لجاجت در معرض و است. 3⃣1⃣ مبادا، لجاجت تو را به هلاكت درافكند. 4⃣1⃣ زنهار كه مركب لجاجت، سركشانه تو را به سوى مهلكه ها بَرَد. 5⃣1⃣ مركبى تر از لجاجت نيست. 6⃣1⃣ از لجاجت حذر كن، تا از به خوردن آن رهايى يابى. 7⃣1⃣ مركب لجاجت، سوارِ خود به زمين مى زند . 8⃣1⃣ زياده روى در كردن، لجاجت را شعله ور مى كند. 9⃣1⃣ بهترين خوى ها، دورترين آنها از لجاجت است. 0⃣2⃣ مجمع بدى ها، لجاجت و ستيزه گرىِ زياد است. 1⃣2⃣ آن كه لجاجت كند و بر لجاجت خويش پاى فشرد، همان بخت برگشته اى است كه بر دلش پرده [غفلت] زده و پيشامدهاى ناگوار بر فراز سرش قرار گرفته است. 2⃣2⃣ بپرهيز از شتابزدگى در كارها پيش از فرا رسيدن زمان آنها، يا كندى كردن در كارها به هنگام رسيدن زمان آنها، يا لجاجت در آنها هرگاه مبهم و ناشناخته باشند و يا كردن در آنها هرگاه و آشكار باشند. بنا بر اين، هر چيزى را در خودش بگذار. 3⃣2⃣ نتيجه لجبازى است. 🔰میزان الحکمه،جلد دهم. 🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 1⃣ نشر های این کانال را برای دیگران جاریه بدانیم. 👇👇 🆔 @m_serat
هدایت شده از بهشت و جهنم
✨﷽✨ ✅اگر این مرد را پیدا کنم، به او پیشنهاد ازدواج می‌دهم! ✍در بنی‌اسرائیل زنی بود، که هرکس با دیدن جمال او، به گناه آلوده می‌شد! درب خانه‌اش به روی همه باز بود، در اطاقی نزدیک در، مشرف به بیرون نشسته بود و از این طریق مردان و جوانان را به دام می‌کشید. عابدی از آنجا می‌گذشت، ناگهان چشمش به جمال خیره کننده زن افتاد، پول نداشت، پارچه‌ای نزدش بود فروخت، پولش را برای زن آورد و در کنار او نشست، وقتی چشم به او دوخت، آه از نهادش برآمد که‌ای وای بر من که مولایم ناظر به وضع من است، من و عمل حرام، من و مخالفت با حق! با این عمل تمام خوبی‌هایم از بین خواهد رفت! رنگ از صورت عابد پرید، زن پرسید این چه وضعی است. گفت: از خداوند می‌ترسم، زن گفت: وای بر تو! بسیاری از مردم آرزو دارند به اینجایی که تو آمدی بیایند. گفت: ای زن! من از خدا می‌ترسم، مال را به تو حلال کردم مرا رها کن بروم، از نزد زن خارج شد در حالی که بر خویش تأسف و حسرت می‌خورد و سخت می‌گریست! زن را در دل ترسی شدید عارض شد و گفت: این مرد اولین گناهی بود که می‌خواست مرتکب شود، این گونه به وحشت افتاد؛ من سال‌هاست غرق در گناهم، همان خدایی که از عذابش او ترسید، خدای من هم هست، باید ترس من خیلی شدیدتر از او باشد؛ در همان حال توبه کرد و در را بست و جامه کهنه‌ای پوشید و روی به عبادت آورد و پیش خود گفت: خدا اگر این مرد را پیدا کنم، به او پیشنهاد ازدواج می‌دهم، شاید با من ازدواج کند! و من از این طریق با معالم دین و معارف حق آشنا شوم و برای عبادتم کمک باشد. 💥بار و بنه خویش را برداشت و به قریه عابد رسید، از حال او پرسید، محلّش را نشان دادند؛ نزد عابد آمد و داستان ملاقات آن روز خود را با آن مرد الهی گفت، عابد فریادی زد و از دنیا رفت، زن شدیداً ناراحت شد. پرسید از نزدیکان او کسی هست که نیاز به ازدواج داشته باشد؟ گفتند: برادری دارد که مرد خداست ولی از شدت تنگدستی قادر به ازدواج نیست، زن حاضر شد با او ازدواج کند و خداوند بزرگ به آن مرد شایسته و زن بازگشته به حق پنج فرزند عطا کرد که همه از تبلیغ کنندگان دین خدا شدند!! 📚برگرفته از کتاب عرفان اسلامى، نوشته استاد حسین انصاریان @donyapasazmarg1
هدایت شده از بهشت و جهنم
🔴 عاقبت خاک شود حسن جمال من و تو خوب و بد میگذرد وای به حال من و تو... قرعه امروز به نام من و فردا دگری است میخورد تیر اجل بر پر و بال من و تو... مال دنیا نشود سد ره مرگ کسی گیرم این کل جهان باشد از آن من و تو... هر مرد شتربان اویس قرنی نیست هر شیشه ی گلرنگ عقیق یمنی نیست... هر سنگ و گلی گوهر نایاب نگردد هر احمد و محمود رسول مدنی نیست... بر مرده دلان پند مده خویش میازار زیرا که ابوجهل مسلمان شدنی نیست... جایی که برادر به برادر نکند رحم بیگانه برای تو برادر شدنی نیست... @donyapasazmarg1 •┈••✾🍃🍂🍃✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبرانقلاب در خلیج فارس: آسیب پذیری غربی ها در این منطقه بسیار زیاد است 📺 #عمار_کلیپ_آنلاین_کلیپ 📺 http://eitaa.com/joinchat/1155989522C8ddd406c2c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫ببينيد| ستاره‌ی درخشان معنويت لحظاتی ديدنی از ديدار رهبرانقلاب با آيت‌الله بهاءالدينی 📺 #عمار_کلیپ_آنلاین_کلیپ 📺 http://eitaa.com/joinchat/1155989522C8ddd406c2c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️داستانی زیبا از زبان آیت‌الله مجتهدی(ره) کار خوبه خدا درست کنه... #درس_اخلاق 📺 #عمار_کلیپ_آنلاین_کلیپ 📺 http://eitaa.com/joinchat/1155989522C8ddd406c2c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا به انگلیس می‌گوییم انگلیس خبیث؟ 📺 #عمار_کلیپ_آنلاین_کلیپ 📺 http://eitaa.com/joinchat/1155989522C8ddd406c2c
هدایت شده از افق حوزه
💠 حدیث روز 💎 رسول خدا صلي الله عليه و آله: يَوْمُ غَديرِخُمٍّ اَفْضَلُ اَعْيادِاُمَّتِى وَهُوَالْيَوْمُ الَّذى اَمَرَنِىَ اللّه ُ تَعالى ذِكْرَهُ فيهِ بِنَصْبِ اَخى عَلىِّ بْنِ اَبِى طالِبٍ عَلَما لاُِمَّتِى، يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِى وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذى اَكْمَلَ اللّه ُ فيهِ الدّينَ وَأَتَمَّ عَلَى اُمَّتِى فيهِ النِّعْمَةَ وَرَضِىَ لَهُمُ الاسلامَ دينا. روز غدير خم برترين عيدهاى امّت من است و آن روزى است كه خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امّتم منصوب كنم، تا بعد از من مردم توسط او هدايت شوند، و آن روزى است كه خداوند در آن روز دين را تكميل و نعمت را بر امّت من تمام كرد و اسلام را به عنوان دين براى آنان پسنديد. 📚امالى صدوق: 125، ح 8 🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از افق حوزه
❄️ سخن روز ✅ خدای را به خاطر عظمت روز غدیر و این فضیلت بزرگ، سپاسگزار باش. فضیلتی بس بزرگ که شناخت آن دشوار است. ولایت امامت را بر خود واجب شمرده و با تمام توان در شناخت او بکوش. که شناخت امام سرچشمه تمام خیرات است، زیرا فضیلت و خیر در صورتی دوست داشتنی می شود که شناخته شود، و طبیعی است که بعد از شناخت، برای تحصیل آن تلاش می کند. ولایت نیز چنین است و برای به دست آوردن آن باید قبلا آن را شناخت... آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمه الله علیه 🔰 @ofogh_howzah 
هدایت شده از افق حوزه
اکمال الدین.pdf
11.26M
🔰 @ofogh_howzah
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜ حکمت ۱۴۳ امام على (ع) فرمود: اندوه خوردن، نيمى از پيرشدن است. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۴۳ قال امام علی عليه السلام : الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَم 💠ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 143 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Grief is half the old age ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۴۴ امام على (ع) فرمود: شکیبایی به اندازه مصیبت فرود می آید و كسى كه دستش را(به عنوان بي تابى و ناشكرى) به هنگام مصيبت بر زانو زند پاداشش از ميان مى رود. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۴۴ قال علی عليه السلام : يَنْزِلُ الصَّبْرُ عَلَى قَدْرِ الْمُصِيبَةِ، وَمَنْ ضَرَبَ يَدَهُ عَلَى فَخِذِهِ عِنْدَ مُصِيبَتِهِ حَبِطَ أجْرُهُ. 💠 ـــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 144 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Endurance comes according to affliction. Whoever beats his hand on the thigh in his affliction ruins all his good actions. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۴۵ على (ع) فرمود: بسا روزه داری كه از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره نبرد و چه بسا، (به نماز) ایستاده‌ای كه از نمازش جز بيدارى و رنج نصيبى نبرد خوشا خواب زیرکان، و افطارشان! 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی 💠الحکمة ۱۴۵ قال امام علی عليه السلام : كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلاَّ الظَّمَأُ، وَكَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلاَّ السّهرَ وَ الْعَنَاءُ، حَبَّذَا نَوْمُ الاَكْيَاسِ وَإِفْطَارُهُمْ! 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 145 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: There are many who fast but whose fast is nothing more than hunger and thirst. There are many who offer of prayers and whose prayer is no better than wakefulness and hardship: the sleep as well as the eating and drinking of the intelligent (God-fearing) person is far better. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜ حکمت ۱۴۶ امام على (ع) فرمود: ايمانتان را با صدقه نگهدارید و اموال خود را با زکات حفظ کنید و امواج بلاء را با دعا برگردانید. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۴۶ قال امام عليه السلام : سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ، وَحَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ، وَادْفَعُوا أَمْواجَ الْبَلاَءِ بِالدُّعَاءِ 💠ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 146 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Protect your belief by charity; guard your wealth by paying Allah’s share thereof, and ward off the waves of calamity by praying ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۴۷ و از سخنان آن حضرت است به كميل پسر زياد نخعى كميل پسر زياد گفت: اميرالمومنين على بن ابى طالب (ع) دست مرا گرفت و مرا به سوی قبرستان کوفه برد چون به صحرا رسيد آهى دراز كشيد و گفت: ای کمیل! این دل‌ها ظروفند بهترین آن ظروف، جادارترین آنهاست پس آنچه می گویم را خوب حفاظت کن مردم سه دسته‌اند: دانشمند الهی و آموزنده اى كه در راه راست گام برمى دارد و پشه هایی اسیر باد که بدنبال هر صدایی می‌روند با هر بادی به آن سو میل می‌کنند به نور دانش روشنی نیافته‌اند و به ركن استوارى پناه نجسته اند اى كميل، علم بهتر از مال است دانش تو را حراست می کند و تو باید از مال حراست کنی و مال با هزینه کردن نقصان می‌یابد و علم با انفاق کردن، افزایش می‌یابد آنچه به مال پرورده شود با نابودی مال از بین می‌رود ای کمیل پسر زیاد! دانش، روشی است که باید به آن گردن نهاد بوسيله آن انسان در دوران حيات اطاعت فرمان خدا مى كند و پس از مرگش نام نيك از او بر جاى می‌ماند علم حکومت می کند و بر مال حکومت می‌کنند ای کمیل : ثروت اندوزان مرده اند اگر چه زنده‌اند ولى دانشمندان تا دنيا برقرار است زنده اند (با این که) اجسادشان نابود شده‌اند تصویرشان در دل‌ها زنده است آری! حقا که در اینجا دانش فراوانی است (و با دست خود اشاره به سینه‌اش کرد) اگر فراگيرانى براى آن مى‌يافتم آرى! يافتم آن را كه نیکو در می یافت، ليكن امين نمى‌نمود زيرا دين را وسيله رسيدن به دنيا ساخته بود و با نعمت خدا بر بندگان خدا برترى مى‌جست و به حجت علم بر دوستان خدا بزرگى مى‌فروخت يا كسى كه مطيع و تسلیم حاملان حق است ولى در شناخت رمز و راز علم بصيرتش نيست شک در قلبش از نخستین شبهه که بر او عرضه می‌شود، شعله ور می‌گردد پس نه آنها و نه اینها، سزاوار آموختن دانش‌های فراوان من نمی باشند يا كسى كه سخت در پى لذت است در برابر شهوت، عنان گسیخته است يا شيفته جمع کردن و مالى را بر مال نهادن است هيچيك از اين دو گروه پاسدارى دين را نتواند کرد و بيشتر به چهارپایان چرنده شباهت دارند آرى اين چنين علم با مرگ حاملانش مى ميرد آرى، زمين هيچگاه از حجت قائم خداوندى خالى نمى ماند خواه آشكار ومشهور باشد يا ترسان و پنهان تا حجت‌ها و نشانه هاى روشن دين خدا از ميان نرود ولى آنها چند نفرند و كجا هستند؟ به خدا سوگند آنها تعدادشان كم و مقامشان نزد خدا بسيار است خداوند بواسطه آنها حجت‌ها و دلائلش را حفظ مى كند تا به افرادى كه نظير آنها هستند بسپارند و بذر آن را در قلب افرادى شبيه خود بيفشانند آنان که دانش، نور حقیقت بینی را بر آنان تابانده است و روح يقين را دريافته اند وآسان (نرم) یافتند آنچه را که مترفین دشوار یافتند آنها به آنچه جاهلان از آن وحشت دارند انس دارند و با تن‌ها، همنشين دنيايند و جان‌هاشان به جهان بالا پیوند خورده است آنان جانشينان خداوند در روى زمين هستند و به دین خداوند، دعوت کنندگانند آه،آه كه چه آرزومند ديدار آنانم كميل اگر خواهى باز گرد. 💠ــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۴۷ ومن كلام له عليه السلام لكُمَيْل بن زياد النخعي: قال كُمَيْل بن زياد: أخذ بيدي أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام ، فأخرجني إلى الجبّان فلمّا أصحر تنفّس الصّعَدَاء، ثمّ قال: يَا كُمَيْل بْن زِيَادٍ، إِنَّ هذهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ: النَّاسُ ثَلاَثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَمُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ، وَهَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ، لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ، وَلَمْ يَلْجَؤُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ يَا كُمَيْلُ، الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ الْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَأَنْتَ تَحْرُسُ المَالَ، وَالْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَةُ، وَالْعِلْمُ يَزْكُوعَلَى الاْنْفَاقِ، وَصَنِيعُ الْمَالِ يَزُولُ بِزَوَالِهِ يَا كُمَيْل بْن زِيَادٍ، مَعْرِفَةُ الَعِلْمِ دِينٌ يُدَانُ بِهِ، بِهِ يَكْسِبُ الاْنْسَانُ الطَّاعَةَ فِي حَيَاتِهِ، وَجَمِيلَ الاْحْدُوثَةِ بَعْدَ وَفَاتِهِ، وَالْعِلْمُ حَاكِمٌ، وَالْمَالُ مَحْكُومٌ عَلَيْهِ يَا كُمَيْل بْن زِيادٍ، هَلَكَ خُزَّانُ الاَمْوَالِ وَهُمْ أَحْيَاءٌ، وَالْعَلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ، أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ هَا إِنَّ ها هُنَا لَعِلْماً جَمّاً (وَ اَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ) لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَة بَلَى أَصَبْتُ لَقِناًغَيْرَ مَأْمُونٍ عَلَيْهِ، مُسْتَعْمِلاً آلَةَ الدِّينِ لِلدُّنْيَا، وَمُسْتَظْهِراً بِنِعَمَ اللهِ عَلَى عِبادِهِ، وَبِحُجَجِهِ عَلَى أَوْلِيَائِهِ، أَوْ مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ الْحَقِّ لاَ بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ يَنْقَدِحُ الشَّكُّ فِي قَلْبِهِ لاَوَّلِ عَارِضٍ مِنْ شُبْهَةٍ 👇👇
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ أَلاَ لاَذَا وَلاَ ذَاكَ! أَوْ مَنْهُوماً بِالَّلذَّةِ، سُلِسَ اطلایه دار: لْقِيَادِ للشَّهْوَةِ، أَوْ مُغْرَماً بِالْجَمْعِ وَالاِدِّخَارِ لَيْسَا مِنْ رُعَاةِ الدِّينِ فِي شَيْءٍ، أَقْرَبُ شَيْءٍ شَبَهاً بِهِمَا الاَنَعَامُا لسَّائِمَةُ كَذلِكَ يَمُوتُ الْعِلْمُ بِمَوْتِ حَامِلِيهِ اللَّهُمَّ بَلَى! لاَ تَخْلُو الاَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لله بِحُجَّةٍ، إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً، أوْ خَائِفاً مَغْمُوراً لِئَلاَّ تَبْطُلَ حُجَجُ اللهِ وَبَيِّنَاتُهُ وَكَمْ ذَا وَ أَيْنَ أُولئِكَ؟ أُولئِكَ ـ وَاللَّهِ ـ الاَقَلُّونَ عَدَداً، وَالاَعْظَمُونَ قَدْراً، يَحْفَظُ اللهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَبَيِّنَاتِهِ، حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ، وَيَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ، هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلَى حَقِيقَةِ الْبَصِيرَةِ، وَبَاشَرُوا رُوحَ الْيَقِينِ، وَاسْتَلاَنُوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفُونَ وَأَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ، وَصَحِبُوا الدُّنْيَا بِأَبْدَانٍ أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالْـمَحَلِّ الاَعْلَى، أُولئِكَ خُلَفَاءُ اللهِ فِي أَرْضِهِ، وَالدُّعَاةُ إِلَى دِينِهِ، آهِ آهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِمْ! انْصَرِفْ إذَا شِئْتَ. 💠ـــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 147 Imam Ali Ibn Abu Talib’s Conversation with Kumayl Ibn Ziyad Al-Nakh`I Kumayl ibn Ziyad has related saying that Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) caught hold of his hand and took him to the graveyard. When the Imam (PBUH) had passed through the graveyard and left the city behind, he let a deep sigh and said the following: O Kumayl these hearts are containers The best of them is that which preserves (its contents); so, preserve what I say to you: People are of three types:One is the scholar and the Divine. Then, the seeker of knowledge who is also on the way to deliverance. Then the common rot who runs after every caller and bends in the direction of every wind They seek no light from the glory of knowledge and do not take protection from any reliable support O Kumayl! Knowledge is better than wealth Knowledge guards you, while you have to guard the wealth. Wealth decreases by spending, while knowledge multiplies by spending, and the results of wealth die as wealth decays O Kumayl! Knowledge is belief which is acted upon. With it, man acquires obedience during his life and a good name after his death Knowledge is the ruler while wealth is ruled upon. O Kumayl! Those who amass wealth are dead even though they may be living, while those endowed with knowledge will remain as long as the world lives. Their bodies are not available but their figures exist in the hearts Look, here is a heap of knowledge (and Imam Ali ibn Abu Talib [PBUH] pointed to his bosom) I wish I could get someone to bear it. Yes, I did find (such a person), but either he was one who could not be relied upon, or he was one who exploits the religion for worldly gains and, by virtue of Allah’s favors on him,he will dominate the people, and through Allah’s pleas he will master His devotees Or he was one who was obedient to the hearers of the truth but there was no intelligence in his bosom. At the first appearance of doubt, he will entertain misgivings in his heart. So, neither this nor that was good enough. Either the man is eager for pleasures, easily led away by passions, or is covetous for collecting and hoarding wealth. Neither of them has any regard for religion in any matter. The nearest example of these is the loose cattle This is the way that knowledge dies away with the death of its bearers. O Lord! Yes! Yet the earth is never devoid of those who maintain Allah’s plea either openly and reputedly or, being afraid, as hidden in order that Allah’s pleas and proofs should not be rebutted. How many are they and where are they? By Allah, they are few in number, but they are great in esteem before Allah. Through them, Allah guards His pleas and proofs till they entrust them to others like themselves and sow the seeds thereof in the hearts of those who are like them. Knowledge has led them to real understanding, so they have associated themselves with the spirit of conviction. They take easy what the easy going regard as hard. 👇
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ They endear what the ignorant take as stran ge. They live in this world with their bodies here but their spirits resting in the high above. They are the vicegerents of Allah on His earth and callers to His religion. O, how I yearn to see them! Go away, O Kumayl, whenever you wish! ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۴۸ على (ع) فرمود: آدمى در زير زبان خود پنهان است. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۴۸ قال علی عليه السلام : الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 148 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Man is hidden under his tongue. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۵۰ در پاسخ مردى كه از او خواسته بود اندرزش دهد، چنين فرمود: از كسانى مباش كه بدون عمل، اميد سعادت آخرت را دارند و توبه را باآرزوهاى دراز تاخير مى اندازند در دنیا سخن زاهدانه می‌گوید و عمل دل دادگان به دنیا را انجام می‌دهد اگر از دنيا بهره اش دهند، سير نگردد و اگر از دنیا بازش دارند، قناعت نكند در سپاس آنچه به او داده‌اند ناتوان است و از آنچه مانده است، افزون می‌طلبد ديگران را از كار بد نهى ميكند، اما خود نهى نمى پذيرد و بدانچه خود نمى كند فرمان مى‌دهد به شایستگان علاقه دارد ولی مانند آنان عمل نمی‌کند و با گنهكاران دشمنى مى ورزد و خود يكى از آنان است از مرگ نفرت مى‌دارد، چون گناهانش بسيار است ولى در انجام دادن كارهايى كه سبب بيزارى او از مرگ شده، پاى مى فشرد چون بيمار شود از كرده خود پشيمان می‌شود و اگر تندرستی یابد احساس امنيت مي‌كند و به لهو مى پردازد چون عافیت یابد مغرور می‌شود و چون بيمار گردد نوميد مى شود اگر بلائى به او رسد به زارى خدا را خواند و اگر آسایشی به او رسد در حال غرور از خدا روی بگرداند در آنچه درباره آن به گمان است، هواى نفس خويش را به فرمان است و درباره آنچه يقين دارد در چيرگى بر نفس ناتوان است بر ديگران به كمتر از گناه خود مي‌ترسد و براى خويش بيشتر از آنچه عمل كرده اميد دارد اگر بى نياز شود مغرور و سرمست مي‌گردد و اگر فقير شود نوميد و سست مي‌شود. چون کاری کند، در آن کوتاهی می‌کند و چون چیزی خواهد، اصرار می‌کند چون در برابر شهوت قرار گیرد گناه را بر می‌گزیند و توبه را عقب می‌اندازد و اگر محنتى به او برسد از شرایط امت(مسلمان) بودن بیرون می‌رود از عبرت‌ها می‌گوید و خود عبرت نمی‌گیرد در پند دادن مبالغه می‌کند اما خود پند نمي‌پذيرد که او در سخن راهنماست و در عمل از همه کمتر است برای دنیای زودگذر تلاش و رقابت دارد اما برای آخرت جاویدان آسان می‌گذرد سود را زیان، و زیان را سود می‌پندارد از مرگ مي‌ترسد ولى فرصت‌ها را از دست مي‌دهد گناه ديگران را بزرگ مى شمارد در حاليكه بزرگ‌تر از آن را از خود ناچيز به حساب مي‌آورد طاعت و عبادت خود را بزرگ مى شمارد که مانندش را از دیگران ناچیز به حساب می‌آورد بر مردم طعن مى زند و خويشتن را مى ستايد لهو و لعب با ثروتمندان نزد او از ذكر خدا با فقيران محبوب‌‌تر است به زيان ديگران و سود خود داورى كند ولى به سود ديگران و زيان خود داورى نمى كند دیگران را ارشاد و خود را گمراه می‌نماید مردم او را اطاعت می‌کنند و او خداوند را عصیان می‌کند حق خود را کامل می‌ستاند اما حق دیگران را به کمال نمی‌دهد در غیر خدا از مردم می‌ترسد و از خدا در باره مردم نمی‌ترسد. سید رضی می گوید : و اگر در اين كتاب جز اين گفتار نبود کافی بود براى اندرز بجا و حكمت رسا و بينايى بيننده و عبرت بینای اندیشه کننده. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۵۰ وقال عليه السلام لرجلٍ سأَله أَن يعظه: لاَ تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الاْخِرَةَ بِغَيْرِ الْعَمَلِ، وَيُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الاَمَلِ، يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ، وَيَعْمَلُ فِيهَا بَعَمَلِ الرَّاغِبِينَ، إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ، وَإِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ، يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ، وَيَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيَما بَقِيَ، يَنْهَى وَلاَ يَنْتَهِي، وَيَأْمُرُ بِمَا لاَ يَأْتِي، يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَلاَ يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَيُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَهُوَ أَحَدُهُمْ، يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ، وَيُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ لَهُ، إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً، وَإِنْ صَحَّ أَمِنَ لاَهِياً، يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عوفِيَ، وَيَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ، إِنْ أَصَابَهُ بَلاَءٌ دَعَا مُضْطَرّاً، وإِنْ نَالَهُ رَخَاءُ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً، تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَا يَظُنُّ، وَلاَ يَغْلِبُهَا عَلَى مَا يَسْتَيْقِنُ يَخَافُ عَلَى غْيَرِهِ بِأَدْنىَ مِنْ ذَنْبِهِ، وَيَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ، إِنْ اسْتَغْنَى بَطِرَوَفُتِنَ، وَإِنِ افْتقَرَ قَنِطَ وَ وَهَنَ يُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ، وَيُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ إِنْ عَرَضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ أَسْلَفَ الْمَعْصِيَةَ وَسَوَّفَ التَّوْبَةَ، وَإِنْ عَرَتْهُ مِحْنَةٌ انْفَرَجَ عَنْ شَرَائِطِ الْمِلَّةِ يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَلاَ يَعْتَبرُ، وَيُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَلاَ يَتَّعِظُ، فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ وَمِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ، يُنَافِسُ فِيَما يَفْنَى، وَيُسَامِحُ فِيَما يَبْقَى، يَرَى الْغُنْمَ مغْرَماً، وَالْغُرْمَ مَغْنَماً، يخشَى الْمَوْتَ وَلاَ يُبَادِرُ الْفوْتَ يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ،