هدایت شده از درس اخلاق
@dars_akhlaq 3.mp3
20.9M
🔊 #کلیپ_صوتی 🔊
🔴 جلسات درس اخلاق 🔴
💐🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
🔖🔻 موضوع 🔻🔖
🔶📜 پیام های اخلاقی در نامه های امام حسین علیه السلام
🗓 قسمت 3
🕰 21 دقیقه و 46 ثانیه
💖 حتما گوش کنید 👌👌
🌸 بسیار مفید است 😍
✅ کپی بدون آیدی کانال ممنوع می باشد
#پیشنهادویژه_دانلود
═══✼🍃🌹🍃✼══
🔴کــانال درس اخلاق
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
هدایت شده از درس اخلاق
@dars_akhlaq 1.mp3
21.6M
🔊 #کلیپ_صوتی 🔊
🔴 جلسات درس اخلاق 🔴
💐🎙 حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد مهدی میر باقری
🔖🔻 موضوع 🔻🔖
🔶📜 آثار عاشورا در پرورش کرامت های #اخلاقی
🗓 قسمت 1
🕰 44 دقیقه و 59 ثانیه
💖 حتما گوش کنید 👌👌
🌸 بسیار مفید است 😍
✅ کپی بدون آیدی کانال ممنوع می باشد
#پیشنهادویژه_دانلود
═══✼🍃🌹🍃✼══
🔴کــانال درس اخلاق
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
هدایت شده از 🇮🇷 اخبار معیشتی و اقتصادی 💰
@dars_akhlaq 2.mp3
20.62M
🔊 #کلیپ_صوتی 🔊
🔴 جلسات درس اخلاق 🔴
💐🎙 حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد مهدی میر باقری
🔖🔻 موضوع 🔻🔖
🔶📜 آثار عاشورا در پرورش کرامت های #اخلاقی
🗓 قسمت 2
🕰 42 دقیقه و 57 ثانیه
💖 حتما گوش کنید 👌👌
🌸 بسیار مفید است 😍
✅ کپی بدون آیدی کانال ممنوع می باشد
#پیشنهادویژه_دانلود
═══✼🍃🌹🍃✼══
🔴کــانال درس اخلاق
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
شرح نامههاي ۷، ۸ و ۹ نهج البلاغه – تفاوت عقل نظري و عقل عملي و آثار هر كدام .mp3
3.65M
#کلیپ_صوتی
🔰 شرح و تفسیر #نامه ۷، ۸ و ۹
🎤 آیت الله #جوادی_آملی
🏅کانال نهج البلاغه
@nahjol_balagheh
┄┅═✧یازهرا❁✧═┅┄
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
نهج ۷۴(1).mp3
22.57M
🌸شرح خطبه سیزدهم نهج البلاغه
#خطبه ۱۳
🎤 #استاد_محمدرضا_رنجبر
@nahjol_balagheh
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
47.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🔸 تفسیر آیه مباهله
🎤حجتالاسلام #قرائتی
🏅کانال نهج البلاغه
@nahjol_balagheh
┄┅═✧یازهرا❁✧═┅┄
هدایت شده از افق حوزه
💠 سخن روز
🔻بحمدالله حوزه ها از نظر منابع و شیوه هاى بحث و اجتهاد، غنى و داراى ابتکار است. تصور نمى کنم براى بررسى عمیق همهجانبه علوم اسلامى طریقهاى مناسبتر از شیوه علماى سلف یافت شود. تاریخ بیشاز هزار ساله تحقیق و تتبع علماى راستین اسلام گواه بر ادعاى ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است. صدها سال است که روحانیت اسلام تکیهگاه محرومان بوده است، همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهاى بزرگوار سیراب شده اند.
🔻 ما باید بدون توجه به غرب حیله گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسى حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآییم؛ و الّا مادامى که فقه در کتابها و سینه علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمى تواند درک کند که اجتهاد مصطلح براى اداره جامعه کافى نیست.
🔻 حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیاى عکسالعمل مناسب باشند. چهبسا شیوه هاى رایج اداره امور مردم در سالهاى آینده تغییر کند و جوامع بشرى براى حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علماى بزرگوار اسلام از هماکنون باید براى این موضوع فکرى کنند.
امام خمینی (ره)
📚 «منشور روحانیت» سوم اسفند 1367
🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از افق حوزه
💠 سخن روز
✅ هیهات که امت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) و سیراب شدگان کوثر عاشورا و منتظران وراثت صالحان ،به مرگ ذلت بار و به اسارت غرب و شرق تن در دهند و هیهات که خمینی،در برابر تجاوز دیوسیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) و پیروان ابراهیم حنیف ساکت و آرام بماند و یا نظاره گر صحنه های ذلت و حقارت مسلمانان باشد.
امام خمینی (ره)
📚صحیفه نور ، جلد ۲۰ صفحه ۱۱۴
🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟رهبر انقلاب خطاب به مسئولین:
بر سر يكديگر كمتر #فرياد بكشيد...
🔹 #دشمن اصلی را با دوستانی که با آنها #اختلاف نظر داریم #اشتباه نگیریم.
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
✅ مؤمن ، برادر #مومن است
(1) ❤️«همانا مؤمنان با هم برادرند؛ پس ميان برادرانتان #آشتى دهيد و از #خدا پروا كنيد، باشد كه مورد #رحمت قرار گيريد» .
(2) ❤️ #پيامبر_خدا صلى الله عليه و آله :
مؤمنان برادرند، خونشان برابر است، در برابر ديگران يكدستند و كمترين آنها [مى تواند ]كسى را به امان و زنهار همه شان درآورد.
(3) ❤️ #امام_على عليه السلام :
بسى #برادر كه مادرت او را نزاد.
(4) ❤️ #امام_باقر عليه السلام :
مؤمن برادر تنى مؤمن است .
(5) ❤️امام صادق عليه السلام :
مؤمن برادر مؤمن است، #چشم او و راهنماى اوست. به او #خيانت نمى كند، به او ستم نمى كند، #كلاه سرش نمى گذارد، و به او #وعده اى نمى دهد كه بدان عمل نكند.
(6) ❤️ #امام_صادق عليه السلام :
مؤمن برادر مؤمن است، همچون يك پيكر كه هرگاه عضوى از آن به #درد آيد ديگر اندامها آن درد را حس مى كنند؛ و ارواح آنها از يك #روح است.
🔰منابع
(1) الحجرات : 10.
(2) الأمالي للمفيد : 187/13.
(3) غرر الحكم : 5351.
(4) الكافي : 2/166/2 و 7
(5) الكافي : 2/ 166/3
(6) الكافي : 2/166/4 .
#همراه_با_علما #رهبری #حزب_الله #سیاسی #تلنگر #حدیث #اخلاقی #همراه_با_اهلبیت #کاربردی
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
6⃣ #فیلم های #جذاب و #آموزنده را از طریق این کانال به دوستانتون هدیه کنید.
👇👇
🆔 @m_serat
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
✅نماز كودكان
🍀شخصى از #امام_رضا عليه السلام پرسيد:
فرزندم يك روز يا دو روز نماز نمى خواند.
❤️ حضرت فرمود:
اين بچه چند ساله است؟
گفت: هشت ساله.
❤️حضرت فرمود:
سبحان الله! او هشت ساله است و نماز را ترك مىکند؟!
گفت: بلى؛ نماز خواندن برايش سخت مى آيد.
❤️حضرت فرمود:
آن قدر كه مى تواند و قدرت دارد نماز بخواند. «1»
❤️ #امام_صادق عليه السلام به يكى از ياران خود فرمود:
اطفال خويش را وقتى هفت ساله شدند، دستور نماز خواندن دهيد.
و فرزندان خود را هنگامى كه نه ساله شدند به گرفتن روزه، واداريد هر چقدر از يك روز را كه مى توانند روزه بگيرند، و وقتى تشنگى بر ايشان غلبه كرد روزه خود را افطار كنند. «2»
☘در اينجا به چند نمونه از احكام عبادات تمرينى اشاره مى شود:
1⃣ بر #پدر و #مادر لازم است فرزندان خود را به مسائل اسلامى از زمان طفوليت آشنا سازند. «3»
2⃣ تمرين #اطفال بر وظايف شرعى به عهده والدين است. «4»
3⃣ مستحب است بچه مميز يعنى بچه اى كه خوب و بد را مى فهمد به نماز خواندن و عبادت هاى ديگر عادت دهند، بلكه #مستحب است او را به قضاى نمازها هم وادار نمايند. «5»
4⃣ عبادت هاى كودك مميز- در صورتى كه درست انجام شود- مورد قبول شرع بوده و صحيح است. «6»
5⃣ تمرين دادن كودك مميز بر تمام #عبادت ها مستحب است، «7» بدون تفاوت بين دختر و پسر. «8»
6⃣ مستحب است كه موهاى دختربچه را در حال نماز بپوشانند. «9»
7⃣ پسنديده است كه انسان، فرزند خود را پيش از #تكليف يا پس از آن، براى نماز از #خواب بيدار كند؛ مگر آن كه به خاطر بيمارى يا عذر ديگرى باعث آزار يا زيان فرزند شود. «10»
8⃣ اگر بيدار نكردن افراد #خانواده براى نماز، باعث سهل انگارى و سبك شمردنِ نماز شود، بايد آنها را بيدار كنند. «11»
9⃣ نماز پسربچه، مانند نماز مرد و نماز دختربچه مانند نماز زن است؛ مثلًا همانگونه كه مردان بايد حمد و سوره نمازهاى صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند، پسربچه نيز بايد بلند بخواند. «12»
🔟 پوشش دختربچه در حال نماز، مانند پوشش زنان بالغ است، ولى پوشاندن سر و گردن بر او لازم نيست. «13»
1⃣1⃣ كودك نابالغ اگر بخواهد در سفرى كه قصد ماندن ده روز را نكرده، نماز بخواند، بايد نمازش را #شكسته بخواند. «14»
_____________
🔰منابع :
(1). من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 281؛ وسائل الشيعه، ج 30، ص 13.
(2). همان، ص 280؛
(3). مسائل جديد، محسن محمودى، ص 180.
(4). همان.
(5). توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1389.
(6). عروة الوثقى، ج 1، ص 191، م 15 و ص 714، م 35 و، ج 2، ص 217، م 2، فى شرائط الصوم.
(7). همان، ص 714، م 35 و ج 2، ص 217، م 2، فى شرائط الصوم.
(8). همان.
(9). همان، ص 574.
(10). مجمع المسائل آية الله گلپايگانى، ج 1، ص 527، م 51.
(11). استفتائات امام خمينى (ره)، ج 1، ص 133، م 25.
(12). عروة الوثقى، ج 1، ص 702، م 17.
(13). تحريرالوسيله، ج 1، ص 142، م 5؛ منهاج الصالحين، ج 1، ص 146، م 22؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 552، م 8.
(14). عروة الوثقى، ص 114، م 11 و ج 2، ص 148، م 17.
#نکته_های_طلایی #احکام_شرعی #نماز #روزه #همراه_با_علما #اعتقادی #کاربردی #حدیث #همراه_با_اهلبیت #تلنگر #کودک_و_نوجوان
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
1⃣ نشر #متن_کوتاه های #ارزشمند این کانال را برای دیگران #صدقه جاریه بدانیم.
👇👇
🆔 @m_serat
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
خدا رزاق است.mp3
6.06M
👆👆
✅بندگی خدا، #داستان #روضه خوان امام حسین علیه السلام؟
🎙 استاد عالی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
✅توسل حقیقی
❤️ #امام_باقر – علیه السّلام – فرمود:
#غناء و آوازه خوانی #نفاق و دوروئی را در #دل می رویاند همان گونه که #درخت نخل، خوشه #خرما را رویش می دهد.
🔰«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۸»
❤️ #رسول_خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود:
چهار چیز است که #قلب و #روح را تباه و نفاق را در آن می رویاند، همچنان که #آب ، درخت را می رویاند؛ (یکی از آنها) #گوش دادن به چیزهای #لغو و #بیهوده است.
🔰«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»
#کاربردی #اخلاقی #تربیتی #همراه_با_علما #حدیث #همراه_با_اهلبیت #تلنگر
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
3⃣ #صوت های #مذهبی و #مفید این کانال را به دوستان خوبمون هدیه نماییم.
👇👇
🆔 @m_serat
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
eheyat.com_.mp3
1.75M
👆👆
✅کار ساز ترین توسل، توسل به کدام یک از ائمه است ؟؟
👌استاد عالی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
❤️ #رسول_خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود:
#غناء و آوازه خوانی، #طلسم زناکاری است.
🔰«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۴۷»
❤️ #امام_صادق – علیه السّلام – فرمود:
غناء و آوازه خوانی موجب #فقر و #تنگدستی می گردد.
🔰«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۳»
#همراه_با_علما #تلنگر #تربیتی #کاربردی #حدیث #همراه_با_اهلبیت
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
3⃣ #صوت های #مذهبی و #مفید این کانال را به دوستان خوبمون هدیه نماییم.
👇👇
🆔 @m_serat
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
4_5798917925112905798.pdf
4.94M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «تاریخ خلافت عباسی»
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
✅در ایام متوکل عباسی زنی ادعا کرد که من حضرت زینب(س) هستم و متوکل به او گفت :
تو زن جوانی هستی و از آن زمان سالهای زیادی گذشته است.
آن زن گفت : رسول خدا(ص) در من تصرف کرد و من هر چهل سال به چهل سال جوان می شوم.
متوکل، بزرگان و علما را جمع کرد و راه چاره خواست.
متوکل به آنان گفت : آیا غیر از گذشت سال، دلیل دیگری برای رد سخنان او دارید؟
گفتند : نه!
آنان به متوکل گفتند : هادی(ع) را بیاور شاید او بتواند باطل بودن این زن را روشن کند.
امام هادی(ع) حاضر شد و فرمود :
این دروغگو است و زینب(س) در فلان سال وفات کرده است.
متوکل پرسید : آیا غیر از این، دلیلی برای دروغگو بودن هست؟
امام هادی(ع) فرمود :
بله و آن این است که گوشت فرزندان فاطمه(س) بر درندگان حرام است.
تو این زن را به قفس درندگان بینداز تا معلوم شود که دروغ می گوید.
متوکل خواست او را در قفس بیندازد، او گفت :
این آقا می خواهد مرا به کشتن بدهد، یک نفر دیگر را آزمایش کنید. برخی از دشمنان امام(ع) به متوکل پیشنهاد کردند که خود امام(ع) داخل قفس برود.
متوکل به امام(ع) عرض کرد :
آیا می شود خود شما داخل قفس بروید؟!
نردبانی آوردند و امام هادی(ع) داخل قفس رفت و در داخل قفس شش شیر درنده بود.
وقتی امام(ع) داخل شد شیرها آمدند و در برابر امام(ع) خوابیدند و امام(ع) آنها را نوازش کرد و با دست اشاره می کرد و هر شیری به کناری می رفت.
وزیر متوکل به او گفت :
زود او را از داخل قفس بیرون بیاور و گرنه آبروی ما می رود.
متوکل از امام هادی(ع) خواست که بیرون بیاید و امام(ع) بیرون آمد.
امام هادی(ع) فرمود :
هر کس می گوید فرزند فاطمه(س) است داخل شود.
متوکل به آن زن گفت :
داخل شو
آن زن گفت : من دروغ می گفتم و احتیاج، مرا به این کار وا داشت و مادر متوکل شفاعت کرد و آن زن از مرگ نجات یافت.
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۰، ص۱۴۹، ح۳۵
۲)منتهی الامال محدث قمی، ج۲، ص۶۵۴
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
4_5886581677957841711.pdf
2.99M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «زندگانی امام هادی(ع)»
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
پاسخ:
جریان واقعه غدیر در منابع شیعه و سنی به تواتر نقل شده است.
در همین راستا روایاتی نقل شده است که خود امام علی(ع)، نیز به این واقعه، برای اثبات امامت و ولایت خویش استناد فرمودند.
📚منابع شیعه :
1⃣حضرت علی(ع) در گفتگو با اصحاب شورا فرمود :
«شما را به خدا سوگند میدهم؛ آیا در بین شما کسی غیر از من هست که رسول خدا(ص) در روز غدیر به امرِ خداوند متعال او را به ولایت منصوب و سپس در مورد او فرموده باشد :
مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ
اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاه؟
همه گفتند: نه.(۱)
2⃣حضرت علی(ع) در گفتگویی خطاب به ابوبکر فرمود :
«تو را به خداوند سوگند میدهم که بگوئی؛ آیا طبق حدیث رسول خدا(ص) در روز غدیر من مولای تو و هر مسلمانی هستم یا تو؟» گفت: بلکه شما.(۲)
3⃣در ایام خلافت عثمان بن عفان؛ امام علی(ع) را در مسجد مشاهده کردم، جمعی نشسته بودند و بحث علمی مطرح بود و از عفّت، سخن به میان آمد. سپس صحبت قریش به میان آمد و فضل آنها و سابقه قریش و هجرتش بارسول خدا(ص) و آنچه آنحضرت(ص) در مورد قریش فرموده بود.
علی(ع) در مورد انتصاب خویش به خلافت به امر الهی توسط پیامبر خدا(ص) فرمود:
«شما را به خدا سوگند میدهم که بگوئید؛ آیا رسول خدا مرا در غدیر خم برای خلافت نصب نفرمود، و این خطبه را نخواند و نفرمود که ای مردم! خداوند متعال مرا به رسالتی مبعوث فرموده که سینهام تنگ شده و گمان میکنم که مردم مرا تکذیب کنند. پس خداوند مطلبی فرموده که باید ابلاغ کنم یا اینکه مرا عذاب میکند.
بعد فرمود: ای مردم! آیا میدانید که خداوند متعال مولای من است و من مولای مؤمنان هستم و من از خود مردم به ایشان سزاوارترم؟
همه گفتند: آری یا رسول الله.
سپس فرمود: یا علی! بایست، پس من ایستادم. سپس فرمود:
من کنت مولاه فعلی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه!
سلمان بلند شد و عرض کرد:
یا رسول الله! ولایت علی(ع) چگونه ولایتی است؟
پیامبر(ص) فرمود: ولایتی همانند ولایت من، پس خداوند متعال این آیه را نازل فرمود:
《الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا》(۳)
پس رسول خدا(ص) فرمود:
الله اکبر بر اتمام نبوّت من و اتمام دین خدا به ولایت علی(ع) بعد از من! سپس ابوبکر و عمر برخاستند و گفتند: یا رسول الله(ص) آیا این آیات اختصاص به علی دارد. رسول خدا(ص) فرمود: بله به علی و اوصیاء من تا روز قیامت اختصاص دارد. آن دو نفر گفتند: یا رسول الله(ص) آن اوصیاء را بیان فرما. پیامبر(ص) فرمود:
《علی، برادرم و وزیرم و وارث و وصی و جانشین من در امتم و ولی و سرپرست هر مؤمنی بعد از من میباشد. سپس فرزندش حسن سپس حسین، سپس ۹ نفر از فرزندان حسین، یکی بعد از دیگری! قرآن با ایشان است و ایشان با قرآن هستند. هیچکدام از دیگری جدا نمیشوند تا اینکه بر حوض بر من وارد شوند.》
همه حاضران گفتند: به خدا که ما شنیدیم و به آنچه تو گفتی شهادت میدهیم و آن روز نیز شاهد بودیم.(۴)
@Tarikhislam
ادامه مطالب :👇
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
👈📚منابع اهل سنت :
4⃣احمد بن حنبل در مسند :
حضرت على(ع) مردم را در رحبه گرد آورد و فرمود: «سوگند میدهم، هر مرد مسلمانى که غدیر خُم را به خاطر دارد و سخنى را که در آن روز از رسول خدا(ص) شنیده است، از جا برخیزد».
سى تن از مردم براى اقامه شهادت بپا خاستند - ابو نعیم گفته است که افراد بسیارى شهادت دادند - و اعلام کردند آن هنگام که رسول خدا(ص) دست على(ع) را به دست مبارک خود گرفت، خطاب به مردم فرمود:
«آیا میدانید که من شایستهتر به مؤمنان از خود آنها میباشم؟» همگى فرمایش رسول خدا(ص) را تصدیق کردند. رسول خدا فرمود:
«هر کس من مولای او هستم، این [علی] مولای او است!
پروردگارا! دوست على را دوست بدار، و دشمن على را دشمن بدار».
ابو طفیل گفت: از میان جمع در حالى بیرون رفتم که در خودم احساس ناراحتى میکردم، و در بازگشت از اجتماع مردم، به دیدار «زید بن ارقم» رفتم و به او گفتم: از على چنین و چنان شنیدم و ناراحت شدم! «زید» گفت: آنچه را که شنیدى انکار مکن! به دلیل آنکه، آنچه را که استماع کردهاى من خود از رسول خدا(ص) شنیدهام.(۵)
5⃣ابوبکر بزار نقل کرده است که؛ هر سه به اتفاق هم گفتند که شنیدیم حضرت على(ع) سوگند میداد که؛ «هر کسى از شما از پیغمبر اکرم(ص) در روز غدیر خم آنچه را درباره من فرموده، شنیده است، شهادت خود را اعلام نماید». سیزده تن از حاضران از جای خود برخاستند و گواهى خود را اعلام داشتند که از آنحضرت شنیدیم، فرمود:
«آیا من از جان مؤمنان سزاوارتر از خود آنها نیستم؟» مردم فرموده آنحضرت را تصدیق کردند..».(۶)
6⃣در سیره حلبیه نقل شده که علی(ع) به همین حدیث احتجاج فرمود که: «هر کس [این جمله رسول خدا را: «من کنت مولاه...»] شنیده، بلند شود و شهادت دهد که پیامبر(ص) در روز غدیر این حقایق را گفته است. به نقلی، ۱۷ و به نقلی ۳۰ نفر از اصحاب بلند شدند و گواهی دادند.(۷)
📚منابع:
۱)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۶
۲)الخصال شیخ صدوق، ج۲، ص۵۵۰
۳)سوره مائده، آیه۳
۴)کتاب سلیم بن قیس، ج۲، ص۷۵۸
۵)مسند احمد بن حنبل، ج۳۲، ص۵۵
۶)مسند البزار العتکی، ج۳، ص۳۵
۷)سیره حلبیه حلبی، ج۳، ص۳۸۴
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
🔹از زندگی ابراهیم پیش از پیوستن به مختار، اخباری در دست نیست جز آنکه گفتهاند در جنگ صفّین در زمره یاران امام علی(ع) و در رکاب پدرش مالک اشتر با معاویه جنگ کرد.
🔹در سال ۶۶ هجری قمری مختار ثقفی که خود را نماینده محمد بن حنفیه می خواند، به خونخواهی شهدای کربلا مقدمات قیام علیه امویان را تدارک میدید.
🔹در این هنگام بعضی از شیعیان کوفه و طرفدار قیام مختار، به سبب شخصیت نیرومند ابراهیم و به سبب خاطرهای که از وفاداری پدرش نسبت به حضرت علی(ع) در یاد داشتند، ابراهیم را نیز به قیام فرا خواندند.
🔹ابراهیم به شرط که او را به فرماندهی برگزینند، با درخواست آنان موافقت کرد؛ اما شیعیان یادآوری کردند که مختار ثقفی از سوی ابن حنفیه به فرماندهی برگزیده شده است.
🔹اندکی بعد مختار خود نزد ابراهیم رفت و نامهای را که مدعی بود ابنحنفیه به ابراهیم نوشته است، به او تسلیم کرد. در این نامه از ابراهیم خواسته شده بود که با مختار در قیام بر ضدّامویان همکاری کند.
🔹ابراهیم در آغاز به سبب نکتهای که در چگونگی نگارش نامه یافت، در صحّت انتساب آن به ابنحنفیه دچار تردید شد، ولی چون کسانی مانند یزید بن انس اسدی و احمر بن شُمَیط بجلی و عبدالله بن کامل شاکری گواهی دادند که خود دیدهاند که آن نامه را محمدبن حنفیه به ابراهیم نوشته است، دعوت به قیام را پذیرفت و با مختار بیعت کرد.
🔹میان ابراهیم و مختار توافق شد که در نیمه ربیعالاول سال ۶۶ قمری در کوفه خروج کنند، اما چون در تاریخ مذکور مقدمات آماده نشد، آغاز قیام را به پنجشنبه پس از نیمه همان ماه موکول کردند.
🔹بیشتر طرفداران ابراهیم و مختار موالیانی بودند که با گرز چوبین میجنگیدند، از اینرو به طعنه «خشَبیه» نامیده شدند.
🔹برخی نیز به اشتباه آنان را «حسینیه» نامیده و منحصراً طرفدار ابراهیم دانستهاند، زیرا به هنگام قیام «یا لَثاراتِ الْحسین» میگفتند؛ ولی ابن قتیبه «خشبیه» را از یاران ابراهیم دانستهاند که در روز جنگ با عبیدالله بن زیاد با چوب جنگ میکردند.
🔹مختار ثقفی پس از قیام خود، در سال ۶۶ هجری قمری، به فکر تسلط بر سایر شهرهای عراق، و مبارزه با امویان و قاتلان امام حسین(ع) افتاد و ابراهیم بن مالک اشتر را به موصل فرستاد و او را به جنگ با عبیدالله بن زیاد که از سوی عبدالملک بن مروان رو به سوی عراق نهاده بود، روانه کرد.
🔹ابراهیم با مردانی که شمارشان را از هشت هزار یا بیست هزار تن بود، و بیشتر آنان از موالیان ایرانی معروف به الحمراء بودند، در بیستم ذیحجه از کوفه به قصد جنگ با ابن زیاد خارج شد.
🔹تا اینکه در دهم محرم سال ۶۷ بر کرانه رود خازر نزدیک زاب و به فاصله ۵ فرسخی موصل میان دو سپاه جنگ در گرفت.
🔹به گفته بلاذری در آغاز جنگ جناح چپ ابراهیم دچار شکست شد و شاید همین امر سبب شد که در کوفه خبر قتل ابناشتر شایع شود و مختار کوفه را رها سازد، ولی یاران ابراهیم سپاه ابن زیاد را عقب رانده و شکست سختی بر آن وارد آوردند.
🔹ابراهیم در این جنگ به دست خویش عبیدالله بن زیاد و چند تن دیگر از جمله حصین بن نمیر و شرحبیل بن ذیالکلاع را کشت و گفتهاند که پیکر آنان را سوزاند.
🔹به این ترتیب موصل به دست ابراهیم بن مالک اشتر فتح شد و مدتی نیز خود حاکم آن بلاد بود.
🔹ابراهیم همچنان در موصل بود که مصعب بن زبیر به تحریک شورشیان کوفه که از حملات ابراهیم بن اشتر و مختار جان سالم به در برده و به او پیوسته بودند، به کوفه تاخت و در جنگ با مختار، او را کشت، سپس از ابراهیم خواست که به اطاعت از عبدالله بن زبیر گردن نهد.
🔹به گفته ابناثیر، عبدالملک بن مروان نیز ابراهیم را به اطاعت از خود خواند، ولی ابراهیم از آن روی که در جنگ با امویان، عبیدالله بن زیاد و تنی چند از اشراف شام را کشته بود، از پیوستن به عبدالملک بیمناک شد و به دعوت مصعب پاسخ مثبت داد.
🔹ابراهیم فرماندهی جنگ علیه مروانیان را در برخی از جنگها بر عهده گرفت.
🔹عبدالملک بن مروان به عراق تاخت مصعب بن زبیر به مقابله برخاست و ابراهیم را به سرداری سپاه خویش برگماشت.
🔹سرانجام ابراهیم در طی این جنگها، در جنگی که میان ابراهیم بن اشتر و محمد بن مروان، یک روز پیش از جنگ اصلی میان عبدالملک و مصعب درگرفت، ابن اشتر بهرغم ابراز شجاعت بسیار، به سبب خیانت عَتّاب بن ورقاءِ تمیمی که گویا بنا بر توطئه قبلی با عبدالملک دست به عقبنشینی زده بود، شکست خورد و کشته شد.
🔹آنگاه عبید بن میسره یکی از موالی بنی عذره که ابراهیم را به قتل رسانده بود، سرش را برگرفت و غلامان حصین بن نمیر، که در جنگ خازر به دست ابراهیم کشته شده بود، پیکر او را آتش زدند.
📚منابع :
۱)انساب الاشراف بلاذری، ج۵، ص۴۳۶
۲)تاریخ طبری، ج۶، ص۳۴۵
۳)طبقات الکبری ابن سعد، ج۵، ص۴۴
۴)اخبار الطوال دینوری، ص۲۹۰
۵)عقد الفرید ابن عبدربه،ج۲، ص۴۰۸
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
🔹کنیه ایشان ابوالحسن، ابوعبدالله، ابوابراهیم است.
🔹زادروز:۲۰ ذی الحجه (و به نقلی ۷صفر) سال ۱۲۸ قمری.
🔹زادگاه :أبواء ، مدینه
🔹مدت امامت:۳۵ سال
(۱۴۸ تا ۱۸۳) قمری
♦️شهادت:۲۵ رجب سال ۱۸۳ قمری، در سن ۵۵ سالگی
🔹مدفن:کاظمین، عراق
✨❄️✨❄️✨❄️✨❄️✨❄️✨❄️✨
🔹امام موسی کاظم(ع) امام هفتم شیعیان است.
🔹پدر ایشان امام جعفر صادق(ع) است.
🔹مادر ایشان حمیده بربریه است.
🔹بیشتر سالهای دوره امامت آن حضرت(ع) در زندانهای بغداد، تحت نظارت مستقیم حاکمان وقت سپری شد.
🔹زمان امامت ایشان(ع) همزمان با حکومت چهار تن از خلفای عباسی بود :
۱)منصور دوانیقی(سال۱۳۶-۱۵۸ق)
۲)مهدی عباسی(سال۱۵۸-۱۶۹ق)
۳)هادی عباسی(سال۱۶۹-۱۷۰ق)
۴)هارون الرشید(سال۱۷۰-۱۹۳ق)
🔹حضرت(ع) در بین امامان(ع) صاحب بیشترین اولاد بوده است.
گفتهاند که امام کاظم(ع) ۳۷ فرزند (۱۸ پسر و ۱۹ دختر) داشته است.
🔹معروفترین پسران ایشان، امام رضا(ع)، احمد، حمزه، محمد و معروفترین دختر ایشان، حضرت معصومه(س) است.
🔹مناظرات و گفتگوهایی از امام موسی بن جعفر(ع) با برخی عالمان یهودی و مسیحی در منابع تاریخی و حدیثی نقل شده است.
🔹از شاگردان و یاران معروف ایشان، می توان از حماد بن عیسی، علی بن یقطین، هشام بن حکم، ابوصلت هروی، صفوان بن مهران، صفوان بن یحیی، ابان بن عثمان، مفضل بن عمر نام برد.
🔹از آنجا که کنیه امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) و امام هادی(ع)، نیز ابوالحسن بود، برای اجتناب از اشتباه، عنوان «ابوالحسن اول» به امام کاظم(ع)،و «ابوالحسن ثانی» به امام رضا(ع) و «ابوالحسن ثالث» به امام هادی(ع) اختصاص یافته است.
🔹منابع شیعه و سنی، علم، عبادت، بردباری و بخشندگی وی را ستوده و او را کاظم و عبد صالح و باب الحوائج لقب دادهاند.
🔹نوادگان امام کاظم(ع) به سادات موسوی شهرت دارند.
🔹فرقه های اسماعیلیه و واقفیه و ناووسیه معتقد به امامت حضرت(ع) نبودند،و طبق هر فرقه، قایل به امامت کسی، غیر از امام کاظم(ع) بودند.
🔹هارون الرشید، امام(ع) را در سال ۱۷۹قمری در مدینه دستگیر کرد.
ایشان ۷ ذی الحجّه در زندان بصره، معروف به زندان عیسی بن جعفر، محبوس گردید.
🔹سپس ایشان را به زندان فضل بن ربیع در بغداد روانه کردند.
زندان فضل بن یحیی و زندان سندی بن شاهک، زندانهایی بود که حضرت(ع) تا پایان عمر در آن زندانی بود.
🔹امام کاظم(ع) مدت قابل توجهی از عمر شریفشان را در زندانهای حکومت عباسی سپری کرده بودند. واپسین روزهای عمر امام کاظم(ع) در زندان سندی بن شاهک سپری شد.
♦️شیخ مفید گفته است سندی، به دستور هارون الرشید امام(ع) را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسید.
🔹شهادت ایشان ۲۵ رجب سال ۱۸۳ق در بغداد رخ داده است.
🔹پس از آنکه موسی بن جعفر(ع) به شهادت رسید، به دستور سِندی بن شاهک پیکر او را روی پل بغداد قرار دادند و اعلام کردند که موسی بن جعفر به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.
🔹درباره چگونگی شهادت ایشان گزارشهای متفاوتی نیز وجود دارد؛ بیشتر تاریخ نویسان قائلند که یحیی بن خالد و سندی بن شاهک ایشان را با خرمای مسموم به شهادت رساندند.
🔹سپس جنازۀ نازنینشان را برداشتند و ندا دادند :
《هَذَا إِمَامُ الرَّافِضَه فَاعْرِفُوهُ》
این امام رافضیان است ، پس بشناسید او را!
🔹در زیارتنامه امام کاظم(ع) با عبارت؛
📜《اللهُمّ صَلّ عَلی.. وَ المُعَذّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ المَطامِیرِ ذِیالسّاقِ المَرْضُوضِ بِحِلَقِ القُیُودِ وَ الجِنَازَةِ المُنَادَی عَلیْهَا بِذُلِّ الإِسْتِخْفَافِ》
خدایا ! درود بفرست بر آن کسی که در قعر زندانها و تاریکی چاهها مورد شکنجه واقع می شد، ساق پای نازنینش بر اثر حلقه های زنجیر، کوبیده شده بود، و بر جنازه اش منادی با ذلّت و خواری ندا می داد.
🔹بعد او را در باب التبن در موضعی به نام مقابر قریش (کاظمین عراق) دفن کردند.
🔹برخی از عالمان اهل سنت مانند سمعانی به زیارت قبر امام کاظم میرفته است و به او متوسل میشدهاند.
🔹ابوعلی خلال از علمای اهل سنت گفته است هر گاه برایش مشکلی پیش میآمده است و به زیارت قبر موسی بن جعفر(ع) میرفته و به او توسل میکرده و مشکلش برطرف میشده است.
🔹از شافعی نیز نقل شده که قبر او را «داروی شفابخش» توصیف کرده است.
📚منبع:
سیره پیشوایان استاد پیشوایی، صص۹۲۰-۷۸۲
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
✅صفوان بن مَهران شتران زیادی داشت که از کرایه دادن آنها، معیشت و زندگی خود را میگذراند و از همین جهت به او جمّال میگفتند.
نقل می کند که؛
روزی خدمت حضرت امام موسی کاظم(ع) رسیدم.
آن حضرت(ع) به من فرمود :
📜《یَا صَفْوَانُ! کُلُّ شَیْءٍ مِنْکَ حَسَنٌ جَمِیلٌ مَا خَلَا شَیْئاً وَاحِداً!》
♦️ای صفوان! همه چیزِ تو خوب و نیکو است جز یک چیز!
سؤال کردم : فدایت شوم آن چیست؟ امام(ع) فرمود :
📜《إِکْرَاؤُکَ جِمَالَکَ مِنْ هَذَا الرَّجُلِ یَعْنِی هَارُونَ!》
♦️اینکه شتران خود را به این مرد (یعنی هارون خلیفه وقت) کرایه میدهی!
عرض کردم :
📜《وَ اللَّهِ مَا أَکْرَیْتُهُ أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا لِلصَّیْدِ وَ لَا لِلَّهْوِ وَ لَکِنِّی أَکْرَیْتُهُ لِهَذَا الطَّرِیقِ(یَعْنِی طَرِیقَ مَکَّةَ) وَ لَا أَتَوَلَّاهُ بِنَفْسِی وَ لَکِنِّی أَبْعَثُ مَعَهُ غِلْمَانِی》
♦️به خدا سوگند! من از روی حرص و سیری و لهو چنین کاری نمیکنم.
چون او به راه حج میرود، شتران خود را به او کرایه میدهم. خودم هم خدمت او را نمیکنم و همراهش نمیروم، بلکه غلام خود را همراه او میفرستم.
امام(ع) فرمود :
📜《یَا صَفْوَانُ! أَ یَقَعُ کِرَاؤُکَ عَلَیْهِمْ؟!!》
♦️آیا از او کرایه طلب داری؟
گفتم : فدایت شوم. آری!
امام(ع) فرمود :
📜《أَ تُحِبُّ بَقَاءَهُمْ حَتَّى یَخْرُجَ کِرَاؤُکَ؟》
♦️آیا دوست داری او باقی باشد تا باقی کرایه ات را به تو برسد؟
گفتم : آری!
امام(ع) فرمود :
📜《مَنْ أَحَبَّ بَقَاءَهُمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ مَنْ کَانَ مِنْهُمْ کَانَ وَرَدَ النَّارَ!》
♦️کسی که دوست داشته باشد بقای آنها را، از آنان خواهد بود و هر کس از آنان (دشمنان خدا) باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود.
صفوان می گوید :
📜《فَذَهَبْتُ فَبِعْتُ جِمَالِی عَنْ آخِرِهَا》
♦️بعد از این گفتگو با امام کاظم(ع)، تمامی شتران خود را فروختم.
وقتی این خبر به هارون رسید، او مرا خواست و به من گفت :
به من گزارش دادهاند که تو شترهای خود را فروختهای، چرا این کار را کرده ای؟!!
گفتم : آری! فروختم.
چون پیر و ناتوان شدهام و غلامانم از عهده این کار برنمیآیند!
هارون عصبانی شد و گفت :
📜《هَیْهَاتَ! هَیْهَاتَ! إِنِّی لَأَعْلَمُ مَنْ أَشَارَ عَلَیْکَ بِهَذَا أَشَارَ عَلَیْکَ بِهَذَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ!》
♦️هرگز! هرگز! میدانم که تو به اشاره موسی بن جعفر(ع) شتران خود را فروخته ای!
به او گفتم :
📜《مَا لِی وَ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ؟!!》
♦️من را با موسی بن جعفر چکار؟!!
هارون گفت :
📜《دَعْ هَذَا عَنْکَ! فَوَ اللَّهِ لَوْ لَا حُسْنُ صُحْبَتِکَ لَقَتَلْتُکَ》
♦️بس است دیگر!
به خدا قسم! اگر حق مصاحبت تو با من نبود، تو را میکشتم.
📚منبع :
رجال الکشّی، ج۲، ص۷۴۰، ح۸۲۸
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
✅امام باقر(ع) و امام صادق(ع) از انقراض بنی امیه و تاسیس بنی عباس به احسن وجه استفاده کردند و توانستند هزاران شاگرد تربیت کنند.
اما وقتی نوبت به موسی ابن جعفر(ع) رسید، ورق برگشت.
وقتی دشمن دید از دو امام در ملاعام در مسجد و در ملاقات های عمومی و خصوصی بیش از شصت هزار حدیث نقل کرده اند.
لذا گفتند اگر موسی بن جعفر(ع) را رها کنیم ریشه این حکومت زده شده است.
دائما حضرت(ع) را از مدینه به عراق و شام و بغداد تبعید می کردند.
در روایت آمده است که با امام(ع) کاری کردند که موسی ابن جعفر(ع) مدت ها در بیابان های شهر شام و در غار با لباس مبدل و چهره بدلی زندگی می کردند که کسی امام(ع) را نشناسد.
در تاریخ آمده است که؛
📜《يَزالُ يَنْتَقِلُ مِنْ سِجْنٍ إلي سِجْنٍ》
امام(ع) پیوسته از زندانی به زندان دیگر منتقل می شدند.(۱)
از هفت تا چهارده سال در مورد زندانی شدن امام نقل شده است.
فردی یهودی را به عنوان زندان بان حضرت(ع) انتخاب کردند.
سندی ابن شاهک زندان بان حضرت(ع) شد.
روایت شده بچه های سندی ابن شاهک از روزنه زندان به حضرت(ع) نگاه می کردند در حالی که امام(ع) در سجده بودند و بسیار نحیف شده بودند.
یک لحظه امام(ع) از روزنه ی در به بچه های سندی نگاه کرد از همین فرد یهودی یک نوه ای به دنیا آمد که از اعلام تشیع شد.
لذا امام(ع) بخواهد دستگیری کند از یهودی هم دستگیری می کند.
در دوره امام کاظم(ع) از آل ابی طالب هر کسی که می توانست قیام کرد و تنها فرد مهمی که قیام نکرد، امام موسی ابن جعفر بود.
امام کاظم(ع) بخشی از سناریوی امامت شیعه است چراکه یک سری کارهای بر زمین مانده دارد و یکسری کار برای امام(ع) بعدی.
اگر قیام می کرد و کشته می شد دستاوردی به همراه نداشت و حضرت(ع) به اندازه ای نیرو نداشت که بتواند مقابل هارون بایستد.
راهبردی که حضرت(ع) استفاده کرد این بود که سازمان وکالتی تشکیل دادند که از شیعیان خمس می گیرند.
عمده شروع مسئله خمس از زمان امام کاظم(ع) است.
حضرت(ع) این وجوهات را به صُرّه تبدیل می کردند.
این مسئله در کتب اهل سنت هم آمده است. کیسه های طلا دویست تا چهارصد سکه ای، که روایت شده ؛
📜《إَذَا أَعطَی المَرءَ فَقَد استَغنَی》
به هر کسی می داد، آن طرف بی نیاز می شد.(۲)
این یک استراتژی بود. هارون هم به این مسئله اشاره کرده بود که عجیب است برای اینها خراج می آید و ما دو خلافت داریم!
حضرت(ع) شیعیان را دسته بندی کرده بودند.
حضرت(ع) این مبالغ را بخشی به فقرا می دادند و بخشی به بغداد یا مدینه سرازیر می شد.
حضرت(ع) اگر کوچک ترین موضع گیری سیاسی و نظامی می کرد کشته می شد. کمک امام(ع) تنها به شیعیان نبود.
ابن حجر مکی(عالم اهل تسنن که در رد شیعه کتاب نوشته است و وقتی در معرفی ائمه به امام موسی کاظم(ع) می رسد) می گوید :
📜《یُدعَی بِبَابِ قَضَاءِ حَوائِجِ المُومِنِینَ ای اهلِ سُنَّه》
اهل سنت از او به عنوان باب الحوائج یاد می کردند.
و در عبارتی دیگر آمده است که ؛
📜《کَانَ مَعْرُوفا عِنْد أهل الْعرَاق بِبَاب قَضَاء الْحَوَائِج عِنْدالله》
امام موسی بن جعفر(ع) در عراق به باب الحوائج معروف بوده است.(۳)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۸، ص۳۲۴
۲)أنوارالبهیّه محدّث قمّی، ص۱۹۴
۳)الصّواعق المحرقه ابن حجر مکی، ج۲، ص۵۹۰
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
4_5879580215545430417.pdf
2.1M
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «باب الحوائج»
@Tarikhislam
هدایت شده از کتاب فیلم دفاع مقدس و شهدا
4_5767035979147772229.pdf
522.9K
📗کتاب
" آزمایشی دیگر "
کانال کتاب فیلم دفاع مقدس
@ketab_film_defaa_mogaddas
هدایت شده از کتاب فیلم دفاع مقدس و شهدا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رمان #بدون_تو_هرگز
زندگی نامه شهید سید علی حسینی
✏ نویسنده : سیدطاها ایمانی
کانال کتاب فیلم دفاع مقدس
@ketab_film_defaa_mogaddas
هدایت شده از کتاب فیلم دفاع مقدس و شهدا
کاوه، معجزهانقلاب.pdf
5.36M
👆👆
📘کتاب « کاوه معجزه انقلاب »
❤️خاطرات شهید محمود کاوه
💟فرمانده لشکر ویژه شهدا
📚
کانال کتاب فیلم دفاع مقدس
@ketab_film_defaa_mogaddas