#استاد_سلطانی
💠 ارتباط علم طب با تهذيب نفس
🔻 در سلوك و تهذيب و تربيت نفس، علم #طب يكى از علوم كليدى براى راهنمايى سالك است؛ چون #سلوک بدون اعتدال بدنى و روانى، امرى دشوار يا دستكم راهى ناهموار است. از ميرزا على آقا شيرازى، حكيم معروف و مفسر نهجالبلاغه، نقل شده كه اگر خواب و خوراك تنظيم شود، سلوك تنظيم مىشود. علم طب طريقه #اعتدال در خوراك، خواب، امور روانى و حتى افكار و تخيلات را نشان مىدهد؛ چون طبق قواعد طبى ميان قواى آدمى- از جمله قوه خيال- و ارواح بدنى و نيز بين ارواح بدنى و اخلاط، ارتباطى تنگاتنگ وجود دارد و امورى چند مانند غذا، خواب، هوا، استحمام و رفتار بر روى اخلاط تأثير مىگذارند و علم طب همه اين امور را بررسى مىكند و طريقه اعتدال را در آنها نشان مىدهد و اعتدال اين امور، آرامش بدن را به دنبال دارد كه در آرامش نفس مؤثر است و آرامش نفس از شرايط لازم در تربيت و #تهذيب #اخلاق و نفس است.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی ۱) ولادت و نسبت 🔻 ملا حسینقلی همدانی در سال ۱۲۳۹ ه.ق در روستای
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی
۲) دوره علمی
🔻 پدر ملاحسینقلی، حسینقلی را برای تحصیل علوم دینی به تهران فرستاد. وی در تهران درسهای مقدماتی، سطوح فقه و اصول را فرا گرفت و سپس در درسهای خارج فقه و اصول عالمان تهران، به خصوص حلقۀ درس شیخ عبدالحسین طهرانی (متوفی ۱۲۸۶) مشهور به شیخ العراقین، شرکت کرد. وی برای شرکت در درس فلسفه ملا هادی سبزواری به سبزوار رفت و پس از مدتی اقامت در آنجا، عازم نجف شد. در نجف از درس فقه و اصول شیخ مرتضی انصاری بهرهمند شد و از طریق وی بود که به درس اخلاق سید علی شوشتری راه یافت و در سلک شاگردان او درآمد.
🔸 او پس از رحلت شیخ انصاری، میخواست دروس فقه و اصول استاد خود، انصاری را تدریس کند؛ اما به توصیۀ سید شوشتری از این کار خودداری کرد و به تعلیم و تربیت اخلاقی شاگردان مستعد پرداخت و پس از رحلت سید شوشتری، علاوه بر تدریس فقه و اصول، در منزلش درس اخلاق برگزار کرد.
(الآثار در احوال رجال دو قرن ۱۳ و ۱۴ هجری، ج۴، ص۱۰۸۷، اصفهان ۱۳۵۲ش
نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، نجف ۱۳۷۳ ق.)
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
🌹باسمه تعالی🌹 🍁با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه 🔻جلسه دفاع جناب آقای علیرضا سلما
#نکات_جلسۀ_دفاع 1400/9/8
🔶🔷🔶🔷🔶
1.در این پایاننامه تتبع کمنظیری انجام شده و در علوم و شاخههای زیادی از معارف ورود داشته است؛
🔻
2.هیچ نکتۀ ویرایشی منفی ندارد؛
🔻
3.قلم بسیار روان است؛
🔻
4.پیشینه بسیار جامع و گسترده بحث شده است؛
🔻
5.سه موضوع در یک پایاننامه مطرح شده است که هرکدام قابلیت تبدیلشدن به یک پایاننامه را داشته است. (نیّت، تأثیر آن در رشد معنوی و برتری نیّت نسبت به عمل)
🔻
6.آوردن آیات در پاورقی و بسندهنکردن به شمارۀ آیه، کمکی به خواننده برای دسترسی آسان به آن است؛
🔻
7.بهعلت کثرت ورود به شاخههای گوناگون، ربط بحث مخفی شده و ارتباط مطلب و موضوع با علم مورد نظر، واضح نیست؛
🔻
8.پایاننامه علمی نباید دارای اطناب مملّ در ارائۀ بحثها باشد؛
🔻
9.سیر تاریخی بحث و تطور آن در هر یک از شاخهها و علومی که از آن نام برده شده، باید تبیین شود؛
🔻
10.ربط بین عنوان با زیرعنوان باید محسوس و واضح باشد؛ (این اشکال تقریباً به تمام پایاننامههای مجموعه گرفته شده و با اینکه در نکات دفاع تذکر دادهایم؛ در پایاننامههای بعدیها اصلاح نشده است!!)
🔻
11.اگر جایی از تأثیر، یا هر ادعای دیگری سخن گفته میشود باید این تأثیر یا آن ادعا دقیقاً تبیین و اثبات یا رد شود و نیز شرایط تأثیر و... بیان گردد؛
🔻
12.نتیجهگیری و جمعبندی در هر پایاننامه لازم است.
شرکت در جلسۀ دفاع غنیمتی است که نباید به سادگی از کنارش گذشت؛ کسب دانش و مهارتیست مجانی!
مرکز تخصصی اخلاق
باسمه تعالی 🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺 🔻جلسه دفاع جناب آقای حامد صادقی د
🔺باسمهتعالی🔺
📒📗
#نکات_جلسۀ_دفاع 1400/9/9
📕📘
1.چکیده، نموداری از پایاننامه است و طبق شیوهنامه در آن تبیین موضوع، سؤالات اصلی و فرعی و فصول پایاننامه باید لحاظ و از اضافات پرهیز شود؛
♦️
2.مفاهیم باید به وضوح تبیین شود؛
♦️
3.عنوانها کوتاه باشد؛
♦️
4.اول هر فصل باید 5خط پایینتر باشد؛
♦️
5.هرگز دوعنوان بدون ذکر مقدمه یا توضیحی در پی هم نباید بیاید؛
♦️
6.برخی تحقیقات مانند این تحقیق، نیاز به فرضیه ندارد؛
♦️
7.پیشینه باید جامع باشد و تاریخ انتشار هرکدام مشخص بوده، خلأهای آنها و مزیت این پایاننامه بر آن باید ذکر شود؛
♦️
8.پاورقیها باید از نظر شکل، فونت و عددگذاری، وحدت رویه داشته باشند؛
♦️
9.تمام پاورقیها باید در فهرست منابع موجود باشد و بالعکس؛
♦️
10.باید به منابع دست اول مراجعه شود؛ ترجمهها و منابع دست دوم از ارزش کار میکاهد؛
♦️
11.عناوین باید کاملاً مرتبط به اصل بحث و در چهارچوب آن باشد؛
♦️
12.حضور محقق در نوشته باید بروز و ظهور داشته باشد؛ و بدین منظور، نقل قولها، بهخصوص نقلهای مستقیم، باید کمتر به کار رود؛
♦️
13.هر ادعایی باید با دلیل باشد؛
♦️
14.در استفاده از مفاهیم باید دقت شود؛ مثلاً مشاوره، راهنمایی و رواندرمانی متفاوتاند.
📚📚📚📚
💠 #معرفی_کتاب برای درس قواعد فهم قرآن و حدیث
کتاب روش فهم حدیث نوشته حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی توسط انتشارات سمت (سازمان مطالعه و تدوین)، برای دانشجویان رشته الهیات (علوم قرآنی و حدیث) در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس «فقه الحدیث» به ارزش 2 واحد تدوین شده است. موضوعاتی چون: فهم مفردات، فهم ترکیبات، گردآوری قرینهها، یافتن اسباب ورود حدیث، تشکیل خانواده حدیث، توجه به احادیث معارض، بهرهگیری از دستاوردهای بشری و موانع فهم حدیث در دو بخش فهم متن و فهم مقصود، از اهمّ سرفصلهای این کتاب محسوب میشود.
@AkhlaqHad
﷽
💠 نشست علمی «تبیین مکتب اخلاقی - عرفانی نجف»
👤 با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد خرمیان
🗓 چهارشنبه ۱ دی ماه
⏱ ساعت ۹:۳۰ صبح
📍 قم، خ صفائیه، روبروی کوچه۲۱، حسینیه مدرسه المهدی
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad
هدایت شده از الهادی
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 1400.9.29.mp3
4.95M
#سخنرانی_صوتی #علم
🎧 علم نافع، اهمیت، شرایط و آداب تحصیل آن
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۹/۲۹
⏱ زمان: ۲۰ دقیقه
📍در جمع دانشپژوهان مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی قم: @AkhlaqHad
🔺 @nasery_ir
💠 سیره اخلاقی عالمان دینی
یکی از #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق اسلامی، سیره اخلاقی عالمان دینی است که هدف از این درس، تبیین و بررسی مهمترین ابعاد سیره اخلاقی و تربیتی عالمان شیعه همراه با منشأیابی و تطبیق آن با آموزههای اخلاقی قرآن و اهلبیت علیهمالسلام است.
🔻سرفصلهای این عنوان عبارت است از:
1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع؛
2. سیره تربیتی، اخلاقی و معنوی علما.
3. قلمرو الگوگیری از سیره علماء(عدم حجیت، انگیزه بخشی، شفافیت بخشی، دوری از بدعت)؛
4. الگو؛ ضرورت و تبیین الگو، شاخصه های الگوی تربیتی، اخلاقی و معنوی، کیفیت ارتباط انسان با الگوها؛
5. معرفی رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی: معرفت نفس، ذکر، محبت، تفکر.
6. معرفی سیره عملی بزرگان مکتب اخلاقی: میرزا جوادآقا ملکی تبریزی رحمت الله علیه، علامه طباطبایی رحمت الله علیه، امام خمینی رحمت الله علیه.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
معرفی #کتاب برای درس سیره اخلاق عالمان دینی
اَلْفَوائدُ الرّضَویّة فی اَحْوالِ عُلَماء الْمَذْهَبِ الْجَعْفَریّة کتابی به زبان فارسی ـ عربی که در مورد سرگذشت علمای شیعه امامیه، تألیف شیخ عباس قمی.
محدث قمی در این کتاب دو جلدی که در سال ۱۳۳۳ق در مشهد به اتمام رسانده، نام ۱۲۰۱تن از علمای مشهور شیعه را آورده است. این اثر، نخستین بار در ۱۳۶۷ق به چاپ رسید و پس از آن دارای چاپهای متعدد گردید.
محدث قمی مینویسد که از ابتدا قصد داشته تا کتابی رجالی در احوال علما و فقها بنویسد، تا اینکه کتاب تحفة الأحباب فی نوادر آثار الأصحاب را که در معرفی بخشی از مشاهیر از صحابه رسول خدا و اصحاب ائمه هدی و علمای زمان غیبت صغری بود نگاشت و پس از آن برخی مسائل مانع شد تا تکمیل کند. او تأکید میکند که در این راه مأیوس نشدم و در سال ۱۳۳۳ق در مشهد به این امر نائل آمدم.
وی درباره نام کتاب هم مینویسد که چون در جوار حرم امام رضا(ع) و به برکت حضرت ایشان به این توفیق دست یافته، نام آن را «الفوائد الرضویة فی احوال علماء المذهب الجعفریة» برگزیده است.
@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی ۲) دوره علمی 🔻 پدر ملاحسینقلی، حسینقلی را برای تحصیل علوم دینی
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی
۳) سلوک علمی
🔸ملا حسینقلی همدانی در سلوک و تعلیم و تربیت از مشایخ خود تأثیر میگرفت و این شیوه را به شاگردان خود نیز میآموخت.
🔹مشایخ
شیوۀ سلوک و تعلیم و تربیت همدانی مطابق با شیوۀ سلوک سیدعلی شوشتری بوده و گفته شده است که مشایخ سلوکی او از طریق سیدعلی شوشتری به محمدرضا دزفولی و از طریق او به سیدصدرالدین دزفولی و از او به محمد بیدآبادی و از او به سیدقطبالدین نیریزی، از مشایخ سلسله ذهبیه، میرسد.
همچنین گفتهاند سیدمهدی بحرالعلوم – که در بعضی منابع او را، از طریق نور علیشاه، به سلسله نعمت اللهیه منتسب دانستهاند – از مشایخ طریقتی ملاحسینقلی بوده است،
🔸 اما برخی ارتباط حسینقلی را با سلاسل صوفیه مردود دانسته.
البته برخی نکات مشترک میان شیوۀ سلوک وی با شیوۀ سلوک اهل تصوف وجود دارد، اما خود وی در یکی از نامههایش بر نادرستی روش صوفیان تأکید کرده و سخنان آنان را از قبیل «خرافات ذوقیه» دانسته است.
🔹 وی را در زمان حیاتش به صوفی بودن متهم کردند و حتی گروهی بر ضد وی به فاضل شربیانی، مرجع مطلق وقت، عریضه نوشتند و از روش عرفانی او انتقاد کردند و او را صوفی خواندند، اما شربیانی در پاسخ نوشت: «کاش خدا من را هم مثل آخوند، صوفی قرار بدهد» و با این سخنِ شربیانی، دسیسهها فرونشست.
(تحریر ثانی تاریخ حکما و عرفای متأخر، ج۱، ص۲۱۳، طرائق الحقائق، ج۳، ص۱۹۹-۲۰۰ و ج۱، ص۴۶۶)
@AkhlaqHad
باسمه تعالی
با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه
🔻جلسه دفاع جناب آقای علی یزدیان اصفهانی دانش پژوه دوره دوم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با امتیاز خیلی خوب موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند.
🌹با آرزوی موفقیت برای دیگردوستان
@AkhlaqHad
💠 راه درمان در علم طب و علم اخلاق
#استاد_سلطانی
يكى از اصول درمان در علم طب، علاج به ضد است. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «أنا أداوي الحارّ بالبارد، و البارد بالحار، و الرطب باليابس، و اليابس بالرطب؛ من مرض گرم را به امور سرد، و مرض سرد را به امور گرم، و مرض مرطوب را به امور خشك، و مرض خشك را به امور مرطوب مداوا مىكنم». (خصال، ص 512، حديث 3)
توضيح اينكه هر مرضى، مزاجى خاص دارد. بعضى از مرضها از گرمى مزاج، برخى از سردى مزاج، بعضى از رطوبت مزاج و بعضى از خشكى مزاج است و علاج هر مرضى به برگرداندن مزاج به اعتدال است. در بسيارى از امراض اخلاقى نيز مرض ناشى از انحراف مزاج از اعتدال است و با ضد آن درمان مىشود؛ مثلًا غضب، بيشتر در انسانهاى گرم مزاج، ظهور و بروز دارد و براى علاج آن، علم طب مجموعهاى از بايدها و نبايدها را در خوراك، خواب، هوا، مجالست با افراد، رنگ لباس، شنيدنىها و ديدنىها با محوريت علاج به ضد توصيه مىكند. اگر مرض اخلاقى ناشى از انحراف مزاج از اعتدال نباشد نيز تدبير اعتدالى امور مادى بدن براى درمان آن نافع است؛ چون اعتدال بدن، آرامش روانى مىآورد كه امرى بسيار ضروری در اصلاح اخلاق است.
@AkhlaqHad