eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
592 دنبال‌کننده
350 عکس
40 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۱ خرداد ۱۴۰۱
💠 تأثیر درس اخلاق مرحوم ملا حسینقلی همدانی 🔹مرحوم آقا سید علی قاضي در شرح حال خود می نویسد: من طلبه جواني بودم که وارد نجف شدم و در نجف به پيرمرد سیدي از اهل تبريز برخورد كردم كه او را مي‌شناختم، ولي ديدم تعادل حسابي در راه رفتن ندارد. از شخصي پرسيدم كه ايشان بيماري يا مشكلي دارند؟ گفت: نه. گفتم: چرا با اين حال و وضع هستند؟ پاسخ داد: اين‌ها از شاگردان مرحوم ملاحسينقلي هستند، و این حال، تأثیر درس آن استاد بر دل و جان آنهاست، که آنها را از خود و اطراف خود منصرف می کند. 🔹البته نقل این حرفها‌ هم سنگين است، اما این روش تربيتي، مجموعه گرانقدر و گرانسنگي است که از آن زمان تا کنون بر روی آن كار نشده است. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
۲۱ خرداد ۱۴۰۱
هدایت شده از تربیت معنوی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین استاد یزدان‌پناه
۲۳ خرداد ۱۴۰۱
110127_001.mp3
11.38M
🔰 💠 چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی💠 👤 با حضور استاد یزدان‌پناه 📆٢٣خرداد ماه ١۴٠١ ‌ ‌ ‌@akhlaqhad
۲۴ خرداد ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۹ خرداد ۱۴۰۱
«نیت» فعلی قلبی است و روح عمل محسوب مى‏شود و عمل تا به نیت رضاى الهی انجام نگیرد، در رشد معنوی انسان بى‏تأثیر است. نیت با سرنوشت ابدی انسان گره خورده است و ملاک ارزش‌گذاری اعمال و پذیرش آن‌ها در بارگاه الهی است؛ ازاین‌رو سالم‌سازی نیت بسیار مهم‏تر از پرداختن به خود عمل است. در این پایان‌نامه ابتدا تعریف و تحلیلی دقیق از ماهیت و حقیقت نیت ارائه می‌شود. و مباحث معناشناختی و وجود شناختی نیت و همچنین فرایند شکل‌گیری آن، از جهت مبادی و مراحل آن مشخص می‌گردد. آنگاه در بخش اول موارد زیر تحلیل می‌شوند: آیا نیت تأثیری در رشد معنوی دارد؟ آیا این تأثیر، تکوینی و حقیقی است یا اعتباری؟ آیا این نقش را می‌توان به فاعل اخلاقی هم تعمیم داد؟ آیا تأثیر نیت در رشد معنوی عمل و عامل اخلاقی یک سویه است یا در نحوۀ تأثیر و تأثر بین نیت، عمل و عامل اخلاقی تبیین‌های متفاوتی مطرح می‌باشد؟ و در بخش دوم، مراحل رشد معنوی قاعده مند در سه مرحلۀ امور تربیتی، امور اخلاقی و امور معنوی بیان می‌شود و در بخش سوم با توجه به مستندات وحیانی و روایی، به برتری نیت نسبت به اصل عمل می‌پردازیم و نقش محوری آن در رشد معنوی را اثبات می‌نماییم. واژگان کلیدی: نیت، عمل، عامل، رشد معنوی، رشد اخلاقی و رشد تربیتی. @AkhlaqHad
۲۹ خرداد ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۱ خرداد ۱۴۰۱
🔹مفهوم «سبک زندگی» در معانی بسیار محدود (مثل کیفیت نشستن) و بسیار گسترده (مثل مدل سبک زندگی تجویزی اسلام) کاربرد دارد. در علومی مثل جامعه‌شناسی، پزشکی، روان‌شناسی بالینی، روان‌پزشکی، مدیریت، روان‌شناسی... حضور دارد. هم از دریچه «هست‌ها و هنجارها» به آن نگاه می‌شود و هم از دریچه «بایدها و تجویزها». 🔹کتاب «سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن» که اثر دکتر محمد کاویانی است و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آن را چاپ و منتشر نموده است، نگاهی از نوع «بسیار گسترده» از دریچه «مدل تجویزی قرآن» و با روش‌شناسی روان‌شناسی و روان‌سنجی، به موضوع سبک زندگی داشته و گزارشی از دو نوع پژوهش را ارائه کرده است. نوع اول حاکی از استکشاف و شکل دهی یک مدل تجویزی برای «سبک زندگی اسلامی» است و نوع دوم حاکی از ساخت و روان‌سنجی «آزمون سبک زندگی اسلامی» است. مدل تجویزی، بیان‌گر این است که «سبک زندگی اسلامی» چگونه شکل می‌گیرد، بر چه نگرش‌هایی مبتنی است و منجر به چه رفتارهایی در ابعاد مختلف زندگی خواهد شد. @akhlaqhad‌
۳۱ خرداد ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲ تیر ۱۴۰۱
ضرورت بحث از طبیعت: 🔹براى تهذيب اخلاق، بايد طبيعت و طباع بدن معتدل شود تا مانع تكامل نفس نشود؛ چنان‏كه براى صحت كامل بدن هم بايد طبيعت معتدل شود. 🔹شيخ‏ بهايى روايتى را از اميرمؤمنان على عليه السلام چنين نقل فرموده است: «من اعتدلت طباعه صفي مزاجه و من صفي مزاجه قوي اثر النفس فيه و من قوي اثر النفس فيه سما الي ما يرتقيه و من سما الي ما يرتقيه تخلق باخلاق النّفسانيّه و من تخلق باخلاق النفسانيه صار موجوداً بما هو انسان دون موجوداً بما هو حيوان و دخل في الباب الملكي‏»؛ يعنى كسى كه طباع او معتدل باشد، مزاجش صفا دارد و از كدورت و ثقل و انحراف در اقتضائات دور است و چنين مزاجى حاكم بر نفس نيست و اقتضائات غيرمعتدلى ندارد تا به نفس تحميل كند و نفس براى اصلاح اين اقتضائات غير معتدل، مجبور باشد از عالم قدس منصرف شود و به اصلاح امور غير معتدل بدن بپردازد، بلكه نفس حاكم بر اين مزاج است و تأثيرش در مزاج قوى‏تر از تأثير مزاج است در نفس، و بدن را به سوى خود مى‏كشد و بدن را نيز هم‏سنخ خود مى‏كند و آثار ملكوتى را در بدن ظاهر مى‏كند. ادامه دارد... @akhlaqhad
۲ تیر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴ تیر ۱۴۰۱
💠‌ اشاره به برخی از بزرگان نحله نجف 🔹نحله نجف گروهی از اساتید و علما هستند كه شما بعضي از آن‌ها را درك كرديد؛ مثل حضرت آیت الله بهجت و حضرت علامه طباطبایي و اخوی گرامیشان مرحوم آیت الله محمدحسن الهی طباطبایی، آیت الله کشمیری و سپس استادشان مرحوم آقا سیدعلی قاضی تا می رسد به مرحوم شوشتري؛ مقصودم از آیت الله کشمیری، سید عبد الکریم کشمیری است، و ایشان غیر از مرحوم سيد مرتضي كشميري بوده است. 🔹جناب سید مرتضی کشمیری از اوتاد زمان خودش بوده است، شاگردانش در نجف، مراجع را موعظه و نصیحت مي‌كردند، مرحوم آقاسيد عبدالهادي شيرازي و ديگران، وقتي بعضي از شاگردان آقا سيد مرتضي را مي‌ديدند، درخواست می کردند هفته‌اي يكبار به خانه شان بیایند، و آنها را موعظه کنند، چرا که توصیه هایشان زنگار را از دلها می زدود. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
۴ تیر ۱۴۰۱