💠قبل از میلاد
اوایل قرن ششم قبل از میلاد فیثاغوریان برای نخستین بار میان علم و دین پیوند دادند. [۲]
با ظهور مسیحیت و پیدایش بطلمیوس نظریه زمین مرکزی طرح و تا پانزده قرن بر محافل علمی اروپا داشت. [۳]
طی این قرون علوم تجربی رو به افول نهاد. راسل فاصله میان قرن ششم تا قرن یازدهم را دوران ظلمت نامیده است. ویژگی این قرون متوقف شدن راه و روش اندیشه و تفکر علمی بود. در این دوران یا به هیچگونه بحث و معرفتی اعتنا نمیشد یا اینکه تنها مسایل و موضوعات مربوط به مسیحیت مورد توجه بود. [۴
2)
🌐بعد از میلاد
با ظهور دین اسلام (قرن هفتم میلادی) رشد علمی در جهان آغاز شد و علوم مسلمانان از طریق نهضت ترجمه به اروپا انتقال یافت. کپرنیک( ۱۴۳۷-۱۵۴۳ م ) و کپلر( ۱۵۷۱-۱۶۳۰ م ) مسئله سکون خورشید و حرکت زمین را طرح کردند. گالیله (۱۵۴۶-۱۶۴۲م ) کار ایشان را پیگیری نمود. تحریک درباریان سبب نزاع وی با کلیسا یا مهمترین نزاع علم و دین در غرب شد. [۵]
عدم آشنایی کشیشان با پیشرفتهای علوم تجربی، نشناختن اهداف اصیل دین و تعصب باطل برخی از کشیشان دونپایه، انحصاری کردن فهم کتاب مقدس، دینی پنداشتن دستگاه فلسفی ارسطویی، پذیرش نظریات علمی به عنوان بخشی از دین و قطعی پنداشتن آنها و اظهار نظرهای مداوم متکلمان در نظریات جدید علمی سبب تشدید این اختلافات شد. [۶]
در نتیجه در سال۱۶۱۶ م شورای کلیسا دیدگاهی را که مدعی چرخش زمین به دور خورشید بود خلاف تعالیم کتاب مقدس دانسته و محکوم کرد. کتاب کوپرنیک در فهرست کتابهای ممنوعه قرارگرفت و گالیله در خانه خود بازداشت شد. [۷]
سرکوب علم و تحقیق تجربی از سوی کلیسا در قرون وسطی سبب اعتنای بیسابقه به آن در سده های بعد شد. در قرن هفدهم نیوتن ظهور کرد اما ایمان مذهبی وی سبب فروکش کردن نزاع شد. [۸]
در قرن هجدهم کانت مسئله جدایی علم و دین را طرح نمود [۹]
و در قرن نوزدهم نظریه داروین سبب تشدید این نزاع شد. [۱۰]
نیمه نخست قرن بیستم دوران اوج فعالیتهای پوزیتیویسم منطقی، اعتنای بیش از اندازه به علم تجربی و بی معنا دانستن گزارههای دینی و فلسفی بود. تمام زمینههای پیشگفته سبب این اعتقاد غلط شد که یا باید از علم دفاع نمود و یا متدینانه جانب دین را ترجیح داد. اما هیچ یک از این زمینه ها در فرهنگ اسلامی جدی نبود. از این رو چالشهای این موضوع کمتر در میان مسلمانان موج آفرینی کرده است.
3)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹شبهات کرونایی
دعا و توسل در
حوادث و مشکلات چه
نقشی دارد؟؟؟ با واسطه
استاد قرائتی مفسر قرآن
توضیح میدهد
#پیشنهاد_دانلود 👌👌👌👌👌
👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
♻️رویکردهای مختلف در مسئله رابطه علم و دین
با توجه به آنچه در پیشینه گذشت دست کم سه رویکرد در مواجهه با این مسئله در مغرب زمین تحقق یافت:
1⃣رویکرد تعارض گرایی
این دیدگاه علم و دین را ناسازگار و رقیب یکدیگر میداند. به این معنا که علم نمیتواند دستاوردهای دین را بپذیرد و دین هم نمیتواند خود را با نتایج علم و نظریات آن همراه سازد. هنگام پیداشدن چنین تعارضی باورمندان دینی نظر دین، و علم گرایان نظر علم را مقدم میشمارند. نمونه این ویکرد در مواجهه با نظریه تکامل به چشم میخورد. [۱۱]
4)
2⃣ رویکرد تمایزگرایی
در این دیدگاه علم و دین دو مقوله جدا از یکدیگرند، زیرا موضوعات، روشها و غایات هر دو متفاوت است .بنابراین امکان هرگونه تعارض میان آنها از بین میرود. همچنانکه میان دوخط موازی هیچ برخورد و تضادی تصور نمیگردد. کانت، گالیله، موحدان طرفدار اگزیستانسیالیسم، نواورتدوکسها و پوزیتیویستها طرفداران این راهحل هستند. [۱۲]
3⃣رویکرد تکامل گرایی
این رویکرد میکوشد بین علم و دین ارتباط برقرار کرده، آنها را مکمل هم بداند و برای وصول به چنین مقصودی مدعیات کلامی را فرضیههای علمی تلقی کرده یا علم و دین را ضمن یک فرضیه کلانتر مندرج، و آنها را درچنین چارچوبی ادغام کند. الهیات پویشی، جورج شلزینگر، دونالد مک کی و بسیاری از فیلسوفان معاصر دیگر هر یک به نحوی سعی در تبیین این امر دارند. [۱۳]
هر یک از این رویکردها دارای نقاط ضعف وقوتی است اما رویکرد سوم به دیدگاه اسلام نزدیکتر است. (البته با لحاظ تفاوتهای مبنایی میان کتاب مقدس و قرآن) زیرا علم راه کشف طبیعت است و دین فهم وحی. طبیعت فعل خداوند است و وحی کلام او. فعل خداوند با کلام اوهرگز ناسازگار نیست. اگر طبیعت آنگونه که هست کشف گردد و وحی نیز به شکلی که نازل شده فهمیده شود تعارض علم و دین محال است.
5)
⚜ رابطه علم و دین در منظر اندیشمندان مسلمان
از نظر بسیاری از اندیشمندان مسلمان، بین علم و دین منافاتی وجودندارد. ابن سینا پزشكی است كه كتاب «قانون»اش تا اندكی پیش در اروپا به عنوان یك منبع در دانشگاهها مورد مراجعه بوده، و در عین حال یك عالم دینی است كه در عرفان وفلسفه نیز کتاب مینگارد. ابن سینا با تمامی احترامی که برای فلسفه یونان قائل بود سعی در تلفیق آن با حکمت مبتنی بر وحی داشت. [۱۴]
6)
🔴دیدگاه ابن میثم بحرانی
ابن هیثم بحرانی(۳۵۴-۴۳۰ ق) که از فیزیکدانان و ریاضیدانان برجسته بود برخلاف برخی معاصرین خود که سعی در ترجیح یکی از علم و دین داشتند به هماهنگی میان این دو اعتقاد داشت. او بر تالیف مقالاتی هندسی و ریاضی که به مبادی دینی مرتبط بود اهتمام میورزید. [۱۵]
🔵دیدگاه ملاصدرا
ملاصدرا نیز تصریح میکند که میان مسائل فلسفی و آموزههای شرع تطابق وجود دارد .او برفلسفه ای که مخالف وحی باشد نفرین میفرستد. [۱۶]
(در گذشته علوم تجربی نیز بخشی از فلسفه محسوب میشد.لذا بحث هماهنگی علم و دین ذیل بحث رابطه فلسفه و دین طرح میشد.) او بر عدم افراط و تفریط در توجه به سهم هر یک تاکید میکند. [۱۷]
7)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نقش دین چیه؟؟؟
چون اینجا جمهوری اسلامی
نباید مشکل باشه
عینکتو عوض کن
شبهات کرونایی مفسر قرآن
استاد قرائتی توضیح میدهد
#پیشنهاد_دانلود 👌👌👌👌👌
👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
🔶 دیدگاه ابن عربی
ابن عربی نیز هریک از علم، عقل و وحی را راهی به یکی از لایههای حقیقت میدانست. توجه به این نکته سبب میشود در مواردی که فهم دقیق و قطعی از نظر فیلسوفان و دانشمندان حاصل نشده از انکار و رد شتاب زده پرهیز شود. [۱۸]
🔷دیدگاه استاد مطهری
قرآن عقل و ایمان را نفی کننده یکدیگر نمیداند. [۱۹]
بلکه در دیدگاه اسلامی به هردو در زندگی انسان نیاز است. علم و ایمان «همزاد» یکدیگرند. [۲۰]
انسان دو منبع الهام و معرفت دارد: یکی دین و دیگری علم و عقل و فلسفه. [۲۱]
یکی از مشکلات عصر حاضر علم بدون ایمان است و یگانه دوای درد انسان معاصر، نیاز توامان به علم و ایمان و پرواز با این دو بال است. [۲۲]
علم و پیشرفتهای علمی به اساس دین که توحید است نه تنها ضربه نزده بلکه آن را تقویت نموده است. [۲۳]
هرجا پای عقل یا علم و فکر بشر یا حس و تلاش او نرسد خداوند به وسیله پیامبران او را راهنمایی میکند. علم و دین در موضوعات فراوانی به یکدیگر کمک کرده یا حرف هردو یکی بوده است. [۲۴]
دین هدف زندگی و جهتگیری حیات آدمی را روشن میسازد و علم هویت ابزاری دارد. بشر، علم را همچون ابزاری برای هدفهای خویش استفاده میکند اما در تشخیص اینکه هدف بشر چیست و چه باید باشد علم نمی تواند کمکی کند. [۲۵]
8)
⚪️دیدگاه امام خمینی
امام خمینی (ره) با اشاره به سازگاری احادیث و علم معتقدند اگر حدیثی با علم قطعی یعنی علمی که با برهان ثابت باشد نسازد کنارگذارده میشود. اما یادسپاری این نکته نیز لازم است که قبل از حکم به تضاد علم و نقل، ابتدا باید از صحت فهم خود از مراد گوینده مطمئن شویم. دربسیاری از احادیث عباراتی موجود است که مقصود اصلی آن روشن نیست همانطورکه در قرآن کریم نیزچنین است. [۲۶]
⚫️ دیدگاه استاد جوادی آملی
نزاع علم و دین یا عقل و دین محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین و براین اندیشه استوار است که علم در مقابل دین است و علم میتواند آنچه دین میگوید نفیکند؛ یا اموری وجوددارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار میکند. اما باید دانست عقل در برابر نقل است نه در برابر دین و خارج از قلمرومعرفت دینی؛ لذا علم ومعرفت علمی خارج از حوزه معرفت دینی نیست تا سخن از علم و دین وترجیح یکی بر دیگری به میان آید.پس عقل در درون هندسه معرفت دینی قرار گرفته طبعاً منبع معتبر دین و حجت الهی در عرض دلیل نقلی است و معنا ندارد که حجت عقلی از حجت نقلی بیگانه و جدا انگاشته شود بلکه هر دو حجت دینی در خدمت تبیین محتوای دین هستند. [۲۷]
9)
⬜️محدودیتهای علم
توجه به علم و اهمیت دادن به آن به معنای قبول دربست و بیچون و چرای آن نیست، زیرا علم و عقل بشری به رغم ارزش و اعتبار فراوان از چندین جهت دارای محدودیت است. از جمله: ناتوانی در ارائه یک راه حل کلی و همه جانبه برای سعادت انسان، [۲۸]
ضعف در کشف ذاتیات اشیاء و رسیدن به حدتام [۲۹]
، ناتوانی درمداوای همه دردهای انسان، [۳۰]
ناتوانی در حفظ و پشتیبانی حدود و ارزش های انسانی مثل اخلاق و حقوق [۳۱]
، عدم امکان اظهار نظر و پاسخ به مسائل اساسی مربوط به جهان و ارائه شناختی پایدار و قابل اعتماد که ارزش نظری و واقعنمایانه داشته باشد نه صرفاً عملی و فنی [۳۲]
، و بالاخره ناتوانی درگزارش ازجهان پس از مرگ. [۳۳]
پس از مشخص شدن تعامل و همکاری علم و دین و محدودیت های علم توجه به چند نکته نیز ضروری است:
۱- تجربه و علم تنها میتواند در مسیری که در دسترس مشاهده وآزمون اوست اظهار نظر کند. اما در مورد دیگر مسائل به ویژه مسیر غیرتجربی که اساساً از دسترس حس وتجربه دور است سخنی ندارد.
۲- زبان تحقیقات علمی تنها زبان اثبات است و تنها میتواند مدعای خود را اثبات کند. اما هیچگاه ادعای انحصاری در این زمینه ندارد. مثلا علم یک آسمان را کشف نموده اما شش آسمان دیگر را انکار نکرده است. [۳۴]
عدم توجه به این نکته که دانش تجربی لسان حصر ندارد ؛ گاهی موهم تعارض در برخی یافته های علمی با متون دینی است. اگر عقل حسی و تجربی در سایه مشاهدات و تجارب عملی به کشف رابطهای خاص میان دو چیز دست یافت و اطمینان عقلایی پیداکرد که برای پدیدآمدن پدیده «الف» مثلاً فلان مراحل خاص طی میشود، نمیتواند بگوید که راه دیگری برای پدیدآمدن «الف» وجود ندارد و تنها طریق انحصاری پیدایش آن همان طریقی است که تجربه نشان داده است. به عنوان نمونه گرچه تجربه میتواند همه مراحل پیدایش فرد انسانی را از طریق توالد از پدر و مادر تبیین کند اما نمیتواند خلقت عیسی را بدون پدر ناممکن دانسته و یا خلقت آدم را بدون دخالت والدین انکار کند یا راه را بر سایر کرامات و معجزات ببندد. [۳۵]
۳- همچنین مقصود از علم، فرضیه های اثبات نشده ای که دانشمندی آن را ساخته و پرداخته نیست. فرضیههای علمی تا وقتی که به حد قطع یا اطمینان عقلایی نرسیده حکایت قابل اعتمادی از واقع ندارند. [۳۶]
۴- عقل همواره از بین دلیل یقینی و دلیل غیریقینی، دلیل یقینی را مقدم میکند. از اینرو اگر میان یک یافته علمی که با استقراء تجربی حاصل شده و دلیل نقلی که جهت دلالت و صدور آن قطعی و یقینی باشد تعارضی رخ دهد با توجه به غیریقینی بودن استقراء، دلیل نقلی مقدم میگردد. زیرا روش علم تجربی تنها مفید ظن و اطمینان است و دستاوردهای آن نمی تواند با یقینیات و ضروریات دین معارضه کند. [۳۷]
این خود حاکی از بکار نگرفتن روش کامل و صحیحی برای فهم طبیعت در اینمورد خاص و مغفول ماندن بسیاری عوامل مادی یا غیرمادی است، چرا که درصورت صحت بهکارگیری روش تجربی نباید تعارضی با روش نقلی موجود باشد.
🔻🔻پانویس📚📚
۱.↑ . کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه غرب، تهران، نشر علمی وفرهنگی، ۱۳۶۲ش ، ج ۱، ص۲۴. .۲.↑ همان، ص ۳۹.۳.↑ . کوستلر، آرتور، خوابگردها، ترجمه منوچهر روحانی، تهران، ۱۳۶۱ ش، ص ۶۳۱. .۴.↑ راسل، برتراند، تاریخ فلسفه غرب ،ترجمه نجف دریابندی، تهران، نشر پرواز، ۱۳۷۳، ج۱، ص ۱۲.۵.↑ . خوابگردها، ص ۵۶۹.۶.↑ . ایان باربور، علم و دین ، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی ، ص ۱۲۱وص۶۳و خوابگردها ص۵۲۷و۵۳۰و۵۴۹و۵۳۶.۷.↑ . مایکل پترسون و دیگران ، عقل واعتقاد دینی، احمدنراقی وابراهیم سلطانی ، (تهران: طرح نو،۱۳۷۶) ص ۳۸-۳۵۹.۸.↑ . باربور، همان ، صص ۴۳-۴۷. .۹.↑ همان ، ص ۹۱. .۱۰.↑ همان ، ص ۱۰۳به بعد. .۱۱.↑ مایکل پترسون و دیگران، عقل واعتقاد دینی، صص ۳۶۱-۳۶۶.۱۲.↑ . ایان باربور، همان صص۹۱-۹۶ و مایکل پترسون و دیگران، همان، صص ۳۶۶-۳۶۹.۱۳.↑ . مایکل پترسون و دیگران، همان، صص ۳۶۹-۳۷۲. .۱۴.↑ نصر، سید حسین، نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، تهران ، خوازمی ، ۱۳۵۹ ش ، ص ۲۷۵. .۱۵.↑ عبدالرحیم ابراهیم، الاتجاه العلمی و الفلسفی عند ابن هیثم ، مصر ،۱۹۹۵م، صص ۲۷۹-۲۸۰. .۱۶.↑ ملاصدرا، اسفاراربعه، ج ۸ص۳۰۳. .۱۷.↑ همو، شرح اصول کافی ، کتاب الحجه ، ص۴۳۸. .۱۸.↑ رک:محی الدین عربی، فتوحات مکیه ،تحقیق ابراهیم مدکور، مصر،۱۹۸۵م، ج ۱ صص ۱۳۹-۱۴۳و۱۴۵-۱۴۷.۱۹.↑ . مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج ۴، ص ۶۱۵.۲۰.↑ . همو، فلسفه اخلاق، ص ۲۴۱.۲۱.↑ .همو، بیست گفتار، تهران، صدرا،۱۳۵۸، ص ۸۲.۲۲.↑ .همو، مجموعه آثار، مقدمه ای برجهان بینی اسلامی، ج ۲،صص۳۲-۳۵.۲۳.↑ همو، مجموعه آثار، ج۴، ص۷۴.۲۴.↑ همو، مجموعه آثار، ج۵، ص ۱۸۱.۲۵.↑ همو ،مجموعه آثار،ج ۳، ص۲۵۷.۲۶.↑ . امام خمینی، کشف الاسرار، ص ۴۰۵-۴۰۷. .۲۷.↑ . جوادی آملی، عبدالله، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی , قم، اسراء ، ۱۳۸۶، صص۱۴-۱۶. .۲۸.↑ مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، مقدمه ای برج
هان بینی اسلامی، ج۲،صص ۵۴-۵۶. .۲۹.↑ همو، مجموعه آثار، ج۵، (کلیات منطق) ص ۶۳. .۳۰.↑ همو، تکامل اجتماعی انسان، تهران، صدرا ،۱۳۷۸، صص۳۹-۴۰.۳۱.↑ .همو، مجموعه آثار، درس های اشارات، ج۷، ص ۱۲۰. .۳۲.↑ همو، مجموعه آثار، مقدمه ای برجهان بینی اسلامی، ج۲ ، صص۷۷-۸۰.۳۳.↑ . همو، مجموعه آثار، نبوت، ج ۴،ص۳۴۹.۳۴.↑ خسروپناه، عبدالحسین، همان، ص ۳۶۳.۳۵.↑ . جوادی آملی، عبداللهف منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، صص۱۲۰-۱۲۱.۳۶.↑ .همان، ص ۱۱۱.۳۷.↑ . حسین زاده، محمد، مبانی معرفت دینی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ،۱۳۸۰، ص ۸۲.
@ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ما نباید واکسن کرونا
بسازیم سازمان بهداشت جهانی
اجازه استفاده نمیده تخلفه
قابل توجهتون واکسن ایرانی
هنوز ثبت جهانی نشده
اما بیانات رهبری
👇👇👇👇
نباید چون مدّت، یک مقداری طول کشیده -یک سال و نیم مثلاً- این موجب بشود که قضیّهی رعایت شیوهنامهها عادّی جلوه کند و بتدریج حسّاسیّت مردم کم بشود؛ نه، باید شیوهنامهها حتماً رعایت بشود. حالا مراسم گوناگون مذهبی و غیر مذهبی و مانند اینها هم وجود دارد؛ [امّا] بایستی حتماً اصل را بر رعایت شیوهنامهها قرار داد و فاصلهای که باید وجود داشته باشد و ماسکی که باید زده بشود و بقیّهی جهاتی که لازم است رعایت بکنند که مسئولین محترم بهداشت و درمان مکرّر توصیه کردهاند، باز هم باید توصیه بکنند، مردم هم بایستی حتماً رعایت بکنند، چون این حقیقتاً خطر است. ما اگر چنانچه این سختی را تحمّل کنیم -مردم مجموعاً- و یک برههای به طور کامل این زحمات را به خودمان تحمیل کنیم، خب ریشهی این بیماری کَنده میشود یا لااقل شیوعش متوقّف خواهد شد؛ خب این بهتر است یا اینکه همین طور هم تلفات جانی، هم خسارات مالی، تعطیلها و امثال اینها ادامه پیدا کند؟ بایستی بالاخره برخورد کرد با این مسئله؛ هم مسئولین که با جدّیّت باید مشغول باشند، هم مردم که بایستی با دقّت انشاءالله این قضیّه را دنبال بکنند و دستگاههای دولتی هم بِجِد از تولید داخلی حمایت کنند، یعنی حالا همین [واکسن] برکت را یا آنچه مربوط به بقیّهی مراکز است مثل انستیتو پاستور و مرکز رازی و امثال اینها، اینها را بایستی حتماً پشتیبانی کرد و دنبال بشود که بتوانند کار را به بهترین وجهی انجام بدهند
@ala_allah
🦋آنگاه که نومیدی بر جانت پنجه افکنده و رها نمی شوی، به من امیدوار باش.
زمر/53🌿
🦋آنگاه که دوست داری کسی همواره به یادت باشد،
به یاد من باش که من همواره به یاد تو هستم.
بقره/152🌿
🦋آنگاه که لغزش ها روحت را آزرده ساخت، در توبه به روی تو باز است و به من پناه بر.
قصص/67🌿
🦋معشوق حقیقی تنها خداست و تنها اوست بیش از هرچیز و هرکس دیگر سزاوار عشق و ستایش است.......
عشقهای دیگر فقط یک نوع تمرین و آزمون عاشقیند برای محیا شدن و سرانجام رسیدن، یکی شدن و محو شدن در معشوق حقیقیست.
اگر عمق این آزمون را نیابی همواره در تردید، سرگردانی و "گدایی حقیرانهء عشق" در بیرون خواهی ماند...
🍃عشق و آرامش را در بیرون و در دیگری هرگز نخواهی یافت مگر با یافتن معشوق حقیقی که در نهان خویشتن است...
@ala_allah
کوچه پر از رد قدم های توست...
خداجان!!!
وقتے ناراحتیم بهمون میگن،
خدا اون بالا هست...
وقتی نا امیدیم،
میگن امیدت به خدا باشه
وقتے مسافریم،
میگن خدا پشت و پناهت...
وقتے مظلوم واقع بشیم،
میگن خدا جاے حق نشسته
وقتے گرفتاریم،میگن
خدا همه چیو درست میڪنه...
وقتے هدفے تو دلمون داریم
میگن از تو حرڪت از خدا برڪت
پس وقتے تو حواست به همه
و همه چے هست... دیگه غصه چرا؟؟
@ala_allah
🕌شاد باشید
❤️اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند:
السُّرُورُ يَبسُطُ النَّفسَ و يُثِيرُ النَّشاطَ، الغَمُّ يَقبِضُ النَّفسَ و يَطوِي الانبِساطَ؛
"شادى" ، انبساط روح مى آورد و نشاط انگيز است.
"غم" ، گرفتگى روح مى آورد و انبساط را در هم مى پيچد .
📚غرر الحكم: 2023 و 2024 .
@ala_allah
#التماس_تفکر
بزرگى می گفت:
کمتر بترس، بیشتر امیدوار باش، کمتر ناله کن، بیشتر نفس بکش، کمتر متنفر باش، بیشتر عشق بورز، در اینصورت بیشترِ چیزهاى خوب جهان از آنِ تو خواهند شد...
@ala_allah
به نام خدا
وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
وهر کس بر خدا توکل کند، کفایت امرش را می کند
طلاق /٣
🌿🌿🌿🌿
شادمانترین مردم،
بهترین چیزها را در زندگی ندارند؛
بلکه آنها بهترین "برداشت"
را از زندگی دارند.
✍کاترین پاندر
@ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹اگر یاد خداوندکه نقطه ی اصلی هرم آفرینش است آرامش بخش نباشد،مطمئن باش مخلوقات اوآرامش بخش نخواهند بود،دنبال اوباش وانقدرسرگردان نباش
👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
✅برترین نوع اصلاح #نماز، بجا آوردن آن در اول وقت می باشد!
⤵️آیت الله بهجت(ره) :
از سخنان علی علیه السلام است که: «بدان تمام اعمالت، تابع #نماز ت می باشد.» برترین نوع اصلاح #نماز، بجا آوردن آن در اول وقت می باشد و بالاترین مرحله ی اصلاح #نماز، روی آوردن و توجّه با تمام وجود در #نماز به خداوند متعال است.
و اوّلی برای کسی که خدا بخواهد به دوّمی منجر می گردد و خداوند آگاه و هدایتگر است؛ و به ما و شما توفیق عنایت می فرماید.
📚 فریادگر توحید، ص٢٢٩
@ala_allah
💥 #نماز واسطه ى محکمى است" که تمامِ هستى انسان را، به ملکوت هستى پیوند میدهد.
🎯 در واقع" هیچ برنامه اى مانند #نماز را نمى توان یافت، که آدمی را به حق و حقیقت رهنمون سازد.
@ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹چگونه امام زمان را
از خود راضی کنیم
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
🕌زیارٺمجازۍحرمرسولالله(ص)وائمہمطہربقیع🌸🐚›•
زائرمدینہشویدبالمسلینڪزیر↓🕊-
https://b2n.ir/165861 ←🔗
#دوشنبه_های_امام_حسنی
@ala_allah
به نام خالقی که باد و باران در ستایش او هستند و برگهای رنگارنگ پاييزی به نشانه بندگی ناب او به خاک میریزند!
✨بسم الله الرّحمن الرّحیم
✨الهی به امید تو
@ala_allah
🤲خداونـدا...
ای خدایی که یکی
از صفات کبریاییات
«هـو الرفیـق» است.
ای دوست و رفیق ما....
سعادت مصاحبت
خـود را به ما عـطا کن
و ما را عاقبت به
خـیر فرما.
غــمها را از تـمامی
دلها بزدای
و
تمام بیماریها را شـفا
بده که تو شـافی هستی
و تورحیمی.☘
@ala_allah