4⃣ولایت فقیه
در تفسیر ولایت و زعامت فقیه دو دیدگاه مختلف وجود دارد:
دیـدگـاه اول ، مـدعـى اسـت کـه فـقـیـه خـود بـر مـسـنـد حـکـومـت تـکـیـه کـرده و به اداره و حل فصل امور از طریق نمایندگان خود مى پردازد. دیدگاه دوم ، ولایت و زعامت فقیه را به مـعـنـاى اشراف بر امور و نظارت بر حاکم ، به عنوان رهبر و مرجع دینى تفسیر مى کند. استاد مطهرى معتقد به دیدگاه دوم است و مى فرماید:
ولایـت فـقیه به این معنا نیست که فقیه خود در راءس دولت قرار بگیرد و عملاً حکومت کند. نـقـش فـقـیـه در یـک کـشـور اسـلامى ، یعنى کشورى که در آن مردم اسلام را به عنوان یک ایـدئولوژى پـذیـرفته و به آن ملتزم و متعهد هستند، نقش یک ایدئولوگ است نه نقش یک حاکم . وظیفه ایدئولوگ این است که به اجراى درست و صحیح ایدئولوژى نظارت داشته باشد.
در حـکـومـت دیـنـى و در راءس آن حـکـومـت اسلامى ، حاکم باید علاوه بر دارا بودن شرایط عمومى حاکم ، واجد شرایط خاص دینى هم باشد:
((پـنـج شـرط دیـگـر براى حاکم که از جایگاه ویژه اى برخوردار است عبارت است از: 1⃣ عـدالت 2⃣ اسـلام شـنـاسـى 3⃣ آگـاهـى بـه زمـان 4⃣ اعتراف به حقوق مردم 5⃣ پرهیز از استبداد و میل به اطاعت کورکورانه .))
15)
🌐شئون و لوازم ولایت تشریعى
ولایت تشریعى از شئون و لوازم ذیل برخوردار است :
1⃣ ولایت حاکم
ولایـت حـاکم از مهمترین ارکان دین اسلام است . پاى بندى به آن بنیان مسلمانى است و هیچ واجـبـى بـه اهـمـیّت آن نیست . ولایت غیر معصوم نیز در پاره اى موارد بنابر شریعت اسلام ثـابـت اسـت مـانـنـد ولایـت پـدر و مـادر بـر فـرزنـد. ولایـت حـاکـم عـادل نیز جایز است و در برخى موارد همانند تمکین به امر به معروف و نهى از منکر واجب مى گردد، امّا قبول ولایت حاکم جائر حرام است و از گناهان کبیره به شمار مى آید:
((ولایت حاکم یعنى حاکم شرعى در بسیارى از موارد حق ولایت دارد.))
16)
2⃣ولایت زعامت
یکى از مراتب و شئون امامت ، رهبرى سیاسى و زعامت اجتماعى است . از مسلّمات تاریخ اسلام است که پیامبر اکرم (ص ) زعامت سیاسى جهان اسلام و از آن مهم تر مرجعیت دینى مسلمانان را به حضرت على (ع ) منتقل کرد: ((ولایت زعامت یعنى حق رهبرى اجتماعى و سیاسى .))
3⃣ولایت سیاسى و اجتماعى
شکى نیست که پیامبر اسلام (ص ) افزون بر آنکه منصب رسالت را بر عهده داشت و وحى الهـى را مـعـصـومـانه ابلاغ مى کرد و مرجعیت دینى و تبیین معصومانه وحى نیز با او بود داراى ولایـت و سـرپـرسـتى نیز بود از لوازم این ولایت آن است که بر مردم واجب است به امـارت و قـضـاوت پـیـامـبـر(ص ) تـن دهـنـد و بـه عـنـوان مـرجـع نـهـایـى حل اختلاف ها به او رجوع کنند:
پـیـامـبر(ص ) گذشته از این که مبیّن و مبلّغ احکام بود و گذشته از این که قاضى مسلمین بود، سائس و مدیر اجتماع مسلمین بود، ولىِّ امر مسلمین و اختیاردار اجتماع مسلمین بود.
17)
4⃣ولایت قضایى
قـضـاوت و داورى از نـظـر اسـلام یـک شـاءن و مـنـصـب الهـى اسـت ، زیـرا حـکـم بـه عـدل اسـت ، و قـاضـى کـسـى اسـت کـه در مـخـاصـمـات و اخـتـلافـات مـى خـواهـد بـه عدل و داد داورى کند. این شاءن به نص قرآن کریم از شئون نبوّت بوده از سوى خداوند به پیامبر(ص ) تفویض شده است :
پـیـامـبـر(ص ) ولایـت قـضـایى داشت ، یعنى حکمش در اختلافات حقوقى و مخاصمات داخلى نافذ بود.
18)
حیدری ام.mp3
1.01M
🔊🔉نواهنگ فوقالعاده محشر
بسیار عالی و فوقالعاده زیبای
حیدری❤️ام با صدای
حاج امیر کرمانشاهی
🎼مرد اونیه که سنگتو به سینه میزنه
حیدریمو❤️منکر تو دشمن منه
ولی خدا تویی
علی❤️علی❤️علی❤️علی
حاکم دلها تویی
علی❤️علی❤️علی❤️علی
تو قیامت بالاخره اینو میفهمن همه
که فقط مولا تویی
علی❤️علی❤️علی❤️علی
#اسلام_محمدی
#ولایت
#غدیر_را_فراموش_نکنیم
#روز_مرد_مبارک
#روز_پدر_مبارک
#بحق_الزهرا_عجل_لولیک_الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و....اللهم العن الجبت والطاغوت
#پیشنهاد_دانلود 👌👌👌👌👌
⤴️از دست ندیها
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
❇️ویژگى هاى افراد ولایت مدار
انسان کامل قرآنى که مصداق بارز آن ولى اللّه است پنج ویژگى دارد که عبارتند از:
1⃣عشق و محبت آتشین به حضرت حق ـ جلت عظمة ـ و اولیاى خاص او
2⃣تعقل و معرفت برتر (علم عالى )
3⃣قدرت و توانایى برتر
4⃣وحدت در عین کثرت (تلازم با اجتماع و لوازم آن )
5⃣حماسه یا ستیز با ضد ارزش ها
ایـن انـسـان بـا ویـژگـى هـاى فـوق مـظـهـر اتـم و اکمل ((ولى اللّه )) است ، صاحب ولایت کلیه است که مى تواند به اذن اللّه در ماده کائنات تـصـرف کـنـد و قـواى ارضـیـّه و سـمـاویـّه را تـحـت تـسـخـیر خویش درآورد. مصداق اتم واکـمـل و مـثـل اعـلاى انـسـان کـامـل و صـاحـب ولایـت کـلیـد، پـیـامـبـر خـاتـم و اهـل بـیـت او مـى بـاشـنـد. در زیـارت شـریـف جـامـعـه کـبـیـره نـیـز دربـاره اهل بیت (ع ) این ویژگى ها به چشم مى خوردند:
19)
((تـام و کـامـل در عـشـق و مـحـبـت بـه خدا و صاحب مقام اخلاص در توحید حضرت حق و آشکار کـنندگان و اقامه کنندگان امر و نهى الهى و بندگان گرامى و مقرب درگاه ربوبى ... بـه شـما خدا آفرینش جهان را آغاز کرد و به شما کتاب آفرینش را به پایان مى برد و به وسیله شما باران رحمت را فرو مى فرستد و به واسطه شما از فرو ریختن آسمان ها بـر زمـیـن (و زمـیـنیان ) جلوگیرى مى کند مگر آن زمان که خود اذن و اجازه دهد. (شما لنگر آسـمـان هـا و زمـیـن هـسـتید) و به ولایت و محبت شما ((اهل بیت )) رستگاران به رستگارى مى رسـنـد و بـا دوسـتـى و ولایـت شـمـا طـاعـات واجـب و فـرایـض ، مـورد قبول درگاه خداوند متعال واقع مى شود.))
حـضـرت عـلى (ع ) در فـرازى کوتاه ، از ویژگى هاى اولیاى حق و قلمرو ولایتشان پرده برداشته است ، آنجا که مى فرماید:
اولیاى خدا آنان اند که به باطن دنیا مى نگرند، آنگاه که مردم به ظاهر آن مى نگرند. و بـه فـرداى آن مـى پـردازند آنگاه که مردم خود را به امروز آن سرگرم ساخته اند، پس آنـچـه را کـه مـى تـرسـنـد آنـان را بـمیراند میرانده اند و از آنچه که مى دانند به زودى ترکشان خواهد کرد دست شسته اند. آنان زیاده طلبى دیگران از دنیا را اندک خواهى و دست یافتنشان به آن را از دست دادن تلقى مى کنند.
20)
مـولا در ایـن فراز، نخست مهم ترین ویژگى اهل ولایت را ولایت بر نفس اماره و خودخواهى و افـزون طـلبـى و ولایـت بـر خـیال و اوهام ذکر کرده است و پس از آن یافتن ولایت فکرى و عـلمـى بر اهل دین و ولایت سیاسى و اجتماعى را اوج ولایت و رمز آن دانسته است ، یعنى آنجا که مى فرماید:
کـتـاب خدا به واسطه آنان شناخته مى شود به ولایت فکرى و مرجعیت علمى و آنجا که مى فـرمـایـد: ((کـتـاب خـدا بـه سبب آنان بر پاى مى ایستد)) به ولایت سیاسى و اجتماعى و ولایت معنوى و توانایى فوق العاده آنان بر تربیت و تزکیه نفوس اشاره دارد.
بـنـابراین ، ولى اللّه کسى است که به سبب تقرب الهى مجراى ولایت و اراده خدا در زمین گشته است و در عین زمینى بودن آسمانى و در عین آسمانى بودن زمینى است . استاد مطهرى با استناد به سخنان على (ع ) در اوصاف حجج الهى مى فرماید:
بـا دنـیـا و اهـل دنـیـا بـا بـدنـهـایـى معاشرت کردند که روحهاى آن بدنها به بالاترین جایگاهها پیوسته بود.
از سـوى دیـگـر، ایـن ولایـت ـ چـنـانـکـه نـص روایـات اهـل بـیـت (ع ) و سخن اهل عرفان است ـ قابل انقطاع نیست ، زیرا احیا گرى در تفکر دینى ، رهـبـرى و امـامـت جامعه دینى و تربیت و تزکیه عرفانى با رحلت پیامبر(ص ) یا با عدم حـضـور ولى کامل ـ معصوم (ع ) ـ منقطع نمى شود، بلکه انقطاع آن ملازم با حاکمیت طاغوت است .
به گفته امام على (ع ):
زمـیـن خـالى از حـجـت بـپـا خـواسـتـه بـراى خـدا نـمـى مـانـد... تـا آنـکـه دلایل و بینات خدا باطل نشود.
21)
🔵آثار ولایت مدارى
اسـلام نیز قانون محبت است ، محبت آن است که با حقیقت تواءم باشد، محبت خیر رساندن است از بـزرگـتـریـن امـتیازات شیعه بر سایر مذاهب این است که پایه و زیر بناى اصلى آن محبت است . از زمان شخص نبى اکرم (ص ) که این مذهب پایه گذارى شده است زمزمه محبت و دوستى بوده است که مى فرماید:
على و شیعیان او رستگارند.
از ایـن رو تـشـیـع مـذهب عشق و شیفتگى است . تولاى آن حضرت مکتب عشق و محبت است . عنصر مـحـبـت در تـشـیـع دخـالت تـام دارد. اسـتاد مطهرى به آثار عشق و محبت اشاره مى کنند و مى فرماید:
از جـمـله آثـار عـشـق نـیـرو و قـدرت اسـت . مـحـبـت نیروآفرین است ... عشق و محبت ، سنگین و تـنـبـل را چـالاک و زرنـگ مـى کـنـد و حـتـى از کـودن ، تـیـزهوش مى سازد... عشق است که از بخیل ، بخشنده و از کم طاقت و ناشکیبا متحمل و شکیبا مى سازد... تولید رقت و رفع غلظت و خشونت از روح ... همه از آثار عشق و محبت است .
بشر به اکسیر محبت نیکان و پاکان سخت نیازمند است که محبت بورزد و محبتِ پاکان ، او را بـا آنـهـا هـمـرنـگ و هـم شـکـل قـرار دهـد. ولاء مـحـبـت مـقـدمه و وسیله اى است که مردم را به اهـل البـیـت (ع ) پـیـونـد واقـعـى مـى دهـد تـا از وجـودشـان ، از آثـارشـان از سـخـنـان و تـعـلیـمـاتـشـان از سـیـرت و روشـشـان اسـتـفـاده کـنـنـد. اسـتـاد مـطـهـرى بـا نقل روایتى از پیامبر اعظم (ص ) آثار محبت آل محمد(ص ) را چنین بیان مى کند:
هـر کـس کـه بـر دوسـتـى آل مـحـمـّد مـرد، شـهـیـد مـرده اسـت ، هـر کـس کـه بـر دوسـتـى آل مـحـمـد مـرد، آمـرزیـده مـرده اسـت ، هـر کـس کـه بـر دوسـتـى آل مـحـمـد مـرد، تـوبـه کـار مـرده اسـت ، هـر کـس کـه بـر دوسـتـى آل محمّد مرد، مؤ من و کامل ایمان مرده است ... .
22)
🔴الگوهاى ولایت مدار
یـکى از ویژگى هایى که به حکم آفرینش ، در وجود هر انسانى به ودیعه گذارده شده خـصلت ((الگوپذیرى )) است ، چرا که هر کس به نوعى مى کوشد، تا از شخصیت هایى کـه در نـظـر او بـزرگ و کامل هستند پیروى کند و شیوه زندگى و تعالیم وى را سرمشق زندگى خود قرار دهد. قرآن کریم نیز که کتاب انسان سازى و تربیت است به این نکته عـنـایـت دارد و بـراى تـربـیـت و پـرورش صـحـیـح انسانها، به معرفى چهره هاى نیک مى پردازد که هر کدام از آنها مى تواند نمونه کاملى از الگوهاى تربیتى باشد.
تـاریـخ تـشـیـع بـا نـام یـک سلسله از شیفتگان و شیدایان و جانبازان سر از پا نشناخته ولایـت تـواءم اسـت . صـحـابـه ، دوستداران اهل بیت (ع ) و یاران سیدالشهداء(ع ) همگى از ساغر ساقى ولایت سرمست شده بودند، از همین رو حقایقى را در خشت خام مى نگریستند که دیـگـران در آینه نمى دیدند. از توان مدیریت و سازماندهى خاصى برخوردار بودند که دیـگـران از آن بـى بهره بودند و از جاذبه و تاءثیر خاص معنوى برخوردار بودند ـ و هستند ـ که دیگران باید به آن غبطه بخورند. البته از این میان الگوها و مصادیق ولایت مـدارى ، حـضـرت ابـوالفـضـل العـبـاس (ع ) و حـضرت زینب (ع ) به سبب برخوردارى از مـعـرفـت و مـحـبـت بیشتر به سالار شهیدان از دیگر یاران حضرت ، منزلت و مقام والاترى داشتند. به همین دلیل سرور آزادگان علاوه بر تکریم عمومى اصحاب به حضرت زینب و عـلمـدار لشـکـرش عنایت خاصى داشت . در راستاى رسالت اسوه یابى و الگوپذیرى از ولایـت مـداران حـقـیـقى لازم است به مجموعه فضیلت هاى ولایت مدارى شخصیت هاى برجسته اشاره اى کوتاه شود.
23)
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹مکتب عشق علی❤️
🌺شهید مطهری
#اسلام_محمدی
#ولایت
#غدیر_را_فراموش_نکنیم
#روز_مرد_مبارک
#روز_پدر_مبارک
#بحق_الزهرا_عجل_لولیک_الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و....اللهم العن الجبت والطاغوت
#پیشنهاد_دانلود 👌👌👌👌👌
👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
حـضـرت ابـوالفـضـل العـبـاس (ع ) بـه عـنـوان سـردارى فداکار و ولایت مدار در تاریخ بـشـریـت مـعـروف اسـت . آن حـضـرت نـه تـنـهـا خـود در کـربـلا حـضـور فـعـال داشـت بـلکـه سـه بـرادر خود را نیز جهت یارى امام حسین (ع ) ترغیب کرد و بنابه نقل تواریخ ، دو فرزند خود را نیز جهت تکمیل وفادارى از ولایت تقدیم امام حسین (ع ) کرد تـا در راه وى قـربـانـى شـونـد. نـکـات بـرجـسـتـه وفـادارى ابـوالفـضـل (ع ) ایـنـکـه بـا ورود شـمـر بـه صـحـراى کـربـلا، وى امان نامه اى براى ابـوالفـضـل آورد، لکـن آن حضرت با بى باکى و شجاعت به او این چنین پاسخ کوبنده داد:
خـدا تـو را لعـنـت کـنـد و امـیرت ابن زیاد را و آن امان نامه اى که آورده اى . ما امام خودمان ، برادر خودمان را رها کنیم به موجب اینکه تاءمین داریم ؟!
آنـچه موجب عظمت و جلالت قدر و ولایت اوست ، این است که جانبازى و دفاع از ولایت براى عـبـاس (ع ) بـه انگیزه برادرى ، خویشى ، پیوند خونى و دیگر اعتبارات موهوم و مرسوم میان مردم صورت نگرفت ، بلکه با انگیزه اى الهى و با خلوص نیّت در راه پروردگار بـود. ایـمـان حـقـیـقى به ولایت با جانش عجین شده ، یکى از صفات بارز او به شمار مى رفـت . ابـوالفـضـل العـبـاس (ع ) هـنـگامى که دست راستش قطع شده بود، این حقیقت را با خواندن این رجز بیان کرد:
به خدا قسم ، اگر دست راست مرا ببرید، من دست از دامن حسین برنمى دارم .
24)