eitaa logo
المدرس الافضل
796 دنبال‌کننده
600 عکس
171 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 📢 📢 📢 ✅ تدریس سال ۱۴۰۱ _ ۱۴۰۲ 1⃣ پایه ۱۰، اصول ۵، کفایه از ابتدای اصول عملیه، ساعت ۸ تا ۹. 2⃣ پایه ۱۰، فقه ۳، مکاسب از ابتدای خیار غبن، ساعت ۹ تا ۱۰. ✅ مدرسه امام کاظم (علیه السلام) ساختمان امام رضا (علیه السلام) طبقه ۱، مدرس ۱۲۲. ✅ شروع درس: شنبه ۹ مهر ماه 🔹استاد مصطفی سلیمانیان. @alafzal1400
✅ امام حسن مجتبی (علیه السلام) ✅ فصاحت و بلاغت ✅ روضه ۱. بر اساس آیه شریف (و علمه البیان)، بیان از نعمت ها و مخلوقات الهی است. ۲. از آنجا که به خواست خداوند حکیم، همه مخلوقات در سایه ولایت و امامت قرار دارند، بیان هم مرهون و وابسته ولایت ائمه می باشد. ۳. امام باید رئیس باشد نه مرئوس، پس اهل بیت علیه السلام امیر بیان هستند و فرمودند: انا امراء البیان. ۴. امام حسن مجتبی (علیه السلام) مانند پدر بزرگوارشان با فصاحت و بلاغت خود بر همگان جلوه گری کردند. ۵. امام حسن مجتبی (علیه السلام) در زمان کودکی فرمایشات پیامبر عظیم الشان را درمسجد می شنید و با زبان شیرین برای مادر در منزل نقل می کرد. حضرت زهرا (سلام الله علیها) قضیه را به همسر خود اطلاع داد. روزی حضرت علی (علیه السلام) زودتر از مسجد به منزل آمد و مخفی شد تا شیرین زبانی کودک خود را بشنود. وقتی مادر از فرزند خود خواست که فرمایشات امروز پیامبر را تعریف کند، فرزند تعلل کرد و گفت : قل بیانی و کل لسانی لعل سیدا یرعانی. ۶. فقیری نزد امام حسن مجتبی (علیه السلام) آمد؛ حضرت به او اشاره فرمود که: دختر عثمان فوت کرده، به پیش او برو و با این عبارت تسلیت بگو (الحمد لله الذی سترها بجلوسک علی قبرها و لا هتکها بجلوسها علی قبرک). عثمان از این جمله لذت برد و پول خوبی به فقیر داد. عثمان که متوجه شد شخص فقیر این جمله را از کجا یاد گرفته، گفت: بله او منبع سخنان فصیح است. ۷. اما آخرین جمله فصیحانه امام مجتبی (علیه السلام) که در تاریخ مانگار شد وقتی است که در هنگام شهادت، اشک های برادر عزیز خود را دید و فرمود (لا یوم کیومک یا ابا عبد الله). ✅ نکات ادبی و بلاغی که در عبارت شریفه (لا یوم کیومک یا ابا عبد الله) بسیار است و اینجا مجال بیانش نیست؛ مانتد: سبک و سیاق تعبیر، لای نفی جنس، موجود در تقدیر، تشبیه سلبی با کاف تشبیه، استفاده از کاف خطاب، اضافه یوم به کاف خطاب و شرافت مضاف از مضاف الیه، منادی با یاء، متاخر کردن نداء از اصل جمله، تعبیر ابا عبد الله، استفاده از جمله منفی در قسمت اول تعبیر و جمله ندایی مثبت در قسمت دوم تعبیر، شروع تعبیر با لای نفی و عدم و ختم جمله با کلمه الله . . . . ✅ فقط در حد خلاصه عرض می شود: به کارگیری لای نفی جنس در لا یوم موجود کیومک نشان از آن دارد که هیچ روزی در مقابل روز عاشوراء توان ایستادگی ندارد و همه در مقابل روز عاشوراء رنگ باخته و ماهیت وجودی خود را از دست می دهند و سر به گیتی عدم می نهند و شب می شوند (لا یوم موجود). ✅ تنها روزی که توانست از انسانیت دفاع کند و رمز (انی اعلم ما لا تعلمون) را به نمایش بگذارد روز توست یا حسین! (لا یوم کیومک یا ابا عبد الله). @alafzal1400
دشمن همگی در کف میدان به شبانه مهسا و حجاب و ون ارشاد بهانه آتش زدن پرچم و کشتار نشان داد ای اهل خرد، اصل نظام است نشانه زین فتنه نترسید و دل آشوب مدارید غربال شود خوب و بد و کاه ز دانه یا رب مددی کن، که در این راه بمانیم پشت سر سید علی و پیر زمانه... ♥️♥️سلامتی رهبر عزیزمون و شادی روح شهدا صلوات
بسم الله الرحمن الرحمن با تقدیم سلام و ادب محضر همه دوستان ان شاء الله صوت درس کفایه قسمت اصول عملیه پایه ۱۰ و صوت درس مکاسب قسمت خیار غبن پایه ۹ که از مهرماه سال ۱۴۰۱ در مدرسه امام کاظم (علیه السلام) برگزار می شود به همراه خلاصه ای از درس اصول عملیه، در این کانال بارگزاری می شود 👇👇👇 @alafzals
حکمرانی مهدوی.mp3
11.33M
حکمرانی مهدوی هوش مصنوعی مجتمع یاوران پنج شنبه ۱۴۰۱/۷/۷
24.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «یک وقت از محضر حضرت آیت ‌الله‌ العظمی بهجت سؤال شد چه کار کنیم که خدمت حضرت برسیم؟ فرمود: بزرگان گفتند شما آدم خوبی باشید حضرت شما را می ‌بیند، عمده آن است که او ما را ببیند، نه ما او را ببینیم...» درس اخلاق ۸۸/٢/٣١ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
؛ ؛ ✅ دانشمندان همیشه برای تقسیم بندی و جداسازی هر مطلب از مطالب دیگر، از اصطلاحات متعددی استفاده می کنند. ✅ برخی از اصطلاحاتی که جناب ملا صدرا برای جداسازی مطالب مختلف در کتاب اسفار استفاده می کند عبارتند از: 1⃣ اجمال فیه اکمال. 2⃣ عقده و فک. 3⃣ تلویح استناری. 4⃣ ایقاظ عقلی. 5⃣ تنویر رحمانی. 6⃣ نکته مشرقیه. 7⃣ حکمت عرشی. 8⃣ برهان عرشی. 9⃣ نقاوه عرشیه. 🔟 وهم و فهم. @alafzal1400
🔵 تذکّرات مهم آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه 🔹آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی رفیع شیخ انصاری و آخوند خراسانی و کتاب‌های «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» دربارۀ کم‌اعتنایی به این کتاب‌ها در برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه اظهار نگرانی کردند. 👇متن بیانات معظّمٌ‌له، بدین شرح است: 🔸 مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد می‌کردند که نمی‌توان به‌آسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیت‌الله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.» 🔸در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند. 🔸 «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را به‌عنوان کتاب سطح تدریس می‌کرده‌است. ویژگی‌های علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب به‌طور طبیعی به‌عنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد. 🔸 کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفته‌است. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس می‌کرده‌است؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست. 🔸 از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که می‌گفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشت‌بام منزل به درس مرحوم آخوند گوش می‌کرد. صبح‌ها که به درس آقای شریعت می‌رفتم، مطالب آخوند را ساده‌تر بیان می‌کرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را می‌فهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، این‌گونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد می‌کردند. 🔸 دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علی‌محمّد نجف‌آبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود. 🔸 توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبوده‌است. 🔸 تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزه‌های علمیّه قرار گیرد، جایگزین‌کردن کتاب‌های دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد. 🔸 توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب می‌توانند از سال‌ها تجربۀ اساتید گران‌قدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کرده‌اند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهره‌مند شوند. 🔸 از سوی دیگر، این سه کتاب، سال‌ها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شده‌اند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتاب‌ها نگارش یافته، محور درس‌های خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بوده‌اند و جایگزین‌کردن آنها با متون دیگر -که به هیچ‌وجه، این ویژگی‌ها را ندارند- به‌معنای محروم‌ساختن طلّاب و جامعۀ علمی از ده‌ها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیان‌های علمی حوزه‌ها می‌انجامد و خسارت جبران‌ناپذیری به همراه دارد. اگر جمعی این کار را بکنند، در دیگران هم تأثیر می‌گذارد و حوزه به آن سمت حرکت خواهد کرد و این کمبود، دوباره جبران می‌شود. 📎 کانال معظم له در تلگرام
وحدت خانوادگی.mp3
10.29M
نقش وحدت خانوادها در جهان اسلام وحدت یاران پیامبر در قرآن کریم ۱۴۰۱/۷/۲۲
بیانات رهبر انقلاب در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه 2.mp3
2.94M
❤️فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی پیرامون لزوم اجتهاد و لزوم درس خواندن که از توصیه های همیشگی اساتید گرامی است. 🌺وقتی رهبر معظم حفظه الله تعالی به طلاب این طور گوشزد می کنند تکلیف غیر طلابِ غیرِ مجتهد، روشن است. 🌺 مطمئنم که این صوتو خیلی دوست دارید با توجه به شبهات خیلی از طلاب و غیر طلاب که به اشتباه بعضی از سخنان را به بزرگان نسبت می دهند در این صوت رهبر معظم حفظه الله تعالی حرف اول و آخر را مطرح می کنند. 👌 با تشکر از دوست گرامی جناب آقای فخیمی که این صوت را هدیه دادند. @alafzal1400
هدایت شده از خادم الحسین(ع)
📸 عکس بسیار زیبا و ناب از درس مرحوم‌ حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی آخوند ملّا محمّد کاظم خراساني (أعلي‌الله‌مقامه‌الشّریف) صاحب کفایه
🔸وقتی بدن عریانت رو دیدم ذهنم رفت سمت کهنه پیراهن 🔸وقتی انگشتر نیمه شکستَت رو دیدم یاد انگشت و انگشتر افتادم 😭 🔸وقتی دیدم به بدن زخمیت لگد میزنن یاد اون لحظه ای افتادم که دیدن هیچی ندارن با سنگ و عصا میزدن! 🔸تو چیکار کردی که اینقدر به راه و شیوه ارباب پر کشیدی؟
🔻امام صادق عليه‌السلام: تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ 🏴 در قم بانویی از فرزندان من که نامش فاطمه (حضرت معصومه) دختر موسی (ع) است، از دنیا می‌رود؛ بانویی که به شفاعت او همه شیعیانم داخل بهشت می‌گردند. 📚 بحارالانوار، ج۶۰، ص ۲۲۸ 🔻امام خامنه‌ای: بدرقه ستاره‌ها رهبرانقلاب‌اسلامی: این دختر جوان تربیت‌شده دامان اهل‌بیت، با پاشیدن بذر معرفت در طول مسیر و بعد رسیدن به قم، موجب شد که قم به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت بدرخشد. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
؛ ؛ ✅ قاضی فضل بن روز بهان از دانشمندان اهل سنت درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) می گوید: 🔹 ما ذکر فی فضایل فاطمه (صلوات الله علی ابیها و علیها و علی سائر آل محمد و السلام) امر لا ینکر، فان الانکار علی البحر برحمته و علی البر بسعته و علی الشمس بنورها و علی الانوار بظهورها و علی السحاب بجوده و علی الملک بسجوده انکار لا یزید المنکر الا الاستهزاء به. 🔹 آنچه درباره فضایل فاطمه (سلام الله علیها) گفته شده، مطلبی است که قابل انکار نیست، زیرا انکار دریا با همه رحمتش، و صحرا با همه وسعتش و خورشید با همه نورش و نورها با همه ظهورش و ابر با همه بخشندگی اش و فرشته با سجده اش، ممکن نیست و هر شخصی اینها را انکار کند فقط خودش را مسخره کرده است. 📗 به نقل از کتاب: منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، آیت الله صافی گلپایگانی، باب رابع، فصل اول، ج ۲، ص ۳۶۶.
؛ ؛ ✅ در گذشته کتب ادبی از چنان اهمیتی برخوردار بوده که کتاب های ادبی را مانند کتب حدیث بر مشایخ اجازه خود می خواندند تا سند آنها به کتب ادبی از طریق ثقه وصل باشد. ✅ در این عبارت جناب نجاشی در مدح و وثاقت ابن عبدون دقت کنید که می فرماید: 🔹 (أبو عبد الله شيخنا المعروف بابن عبدون. له كتب . . . و كان قويا في الأدب، قد قرأ كتب الأدب على شيوخ أهل الأدب . . . ) 📗 رجال النجاشی، ص87. @alafzal1400
✅ یک مداح موفق آن کسی است که... 🎤《استاد سید محمدمهدی میرباقری》: 🔸 یک مداحِ خوب شدن و یک شاعر آئینیِ خوب شدن، نیازمند به یک سلسله فضایل است. یک سلسله از این فضایل، صوری هستند و یک سلسله از این فضایل، باطنی هستند. اگر انسان هر دو را کسب نکرد ماندگار در این وادی نمی‌شود. آن فضایل ظاهری، علوم ظاهری است که باید بلد باشند.  👈🏻 یک روضه‌خوان و مداح خوب باید باید داشته باشد. باید لااقل صدر اسلام و تاریخ زندگی اهل‌بیت را به‌خوبی و عالمانه بداند؛ و نه جسته و گریخته!! ‼️یک مداح خوب اگر بخواهد در این زمینه خدمت‌گزار خوبی باشد، گمان من این است که باید را زیر و رو کرده باشد. نه تنها یک مقتل!  👈🏻 یک مداح موفق آن کسی است که را زیر و رو کرده باشد و زیروبمِ این مقاتل و ارزش این مقاتل برایش معلوم باشد و بتواند از لطافت‌هایی که در آن مقاتل وجود دارد استفاده کند.  البته حداقل این است که یک مقتلِ صحیح و و غنی، مبنای کار او باشد و هر محرّم مقتل را مرور کند؛ 👈🏻ولی واقعاً یک مداح‌خوب و کسی‌که می‌خواهد شعر آئینی خوب بگوید، باید ده‌ها مقتل را به‌خوبی خوانده باشد و مسلط به مقاتل و تاریخ این مقتل‌نویسی و امثال این‌ها باشد و در این زمینه‌ها باید و داشته باشد. 👈🏻 همچنین باید نسبت به و زبانِ عربی حتماً آشنایی داشته باشد. به گمان من اگر یک مداح می‌خواهد موفق باشد باید بتواند منابع اصلی ما در وادی معارف اهل‌بیت و مقاتل دست پیدا کند. ⚠️و نه مقاتل دسته دو و درجه دو!!!❌ و لذا باید به ادبیات عرب در حد توجه به منابع اولیه آشنا باشد.» ☑️ { @etelaresanihamedan }
؛ ؛ ✅ واقعیت آن است که روش سنتی تحصیل علوم و دقت در عبارات و کلمات کتاب های مهم، میراث گران بهایی است که در بین اصحاب اهل بیت (علیه السلام) رواج داشته است؛ برای نمونه سعد بن عبد الله قمی که از اصحاب امام عسکری (علیه السلام) می باشد و به زیارت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) مفتخر شد، می گوید: ✅ کنت امرءا لهجا بجمع الکتب المشتمله علی غوامض العلوم و دقائقها، کلفا باستظهار ما یصح لی من حقائقها، مغرما بحفظ مشتبهها و مستغلقها، شحیحا علی ما اظفر به من معضلاتها و مشکلاتها. 📗منتخب الاثر، ج ۲، ص ۴۰۵. @alafzal1400
؛ ✅ در امور تکوینی اگر فاصلا شما تا دیوار ۵ متر باشد، فاصله دیوار هم تا شما ۵ متر خواهد بود. ✅ در امور معنوی خدای مهربان به شما نزدیک است (نحن اقرب الیه من حبل الورید) اما ما از خدا دوریم‌. 🔹 بیدلی در همه احوال خدا با او بود او نمی دیدش و از دور خدایا می کرد. ✅ به کار بردن ضمیر غایب در (الیه) نشانه دور بودن و غایب بودن است. @alafzal1400
؛ ؛ ؛ 1⃣ جزء: امری است که وجودش در مامور به معتبر است و داخل در مامور به است؛ مثل: رکوع. 2⃣ شرط: امری است که وجودش در مامور به معتبر است و خارج از مامور به است؛ مثل: طهارت. 3⃣ مانع: امری است که عدمش در مامور به معتبر است؛ مثل: حدث قبل نماز. 4⃣ قاطع: امری است که عدمش در مامور به معتبر است، از آن جهت که هیات اتصالیه را به هم می زند؛ مثل: حدث وسط نماز. 📗شرح کفایه، علی محمدی خراسانی، ج ۳، ص ۱۵۱. @alafzal1400
؛ ؛ ⚡️ جناب محقق جزایری عبارت (اوضح من ان یخفی) را صحیح ندانسته و می نویسد: 🔹لم یظهر لهذه العباره الدائره فی الالسن و الکتب معنی صحیح؛ اذ لابد فی المفضل علیه من وجود المبدا فیه کزید اعلم من عمرو، فلو لم یکن عمرو عالما لم یصح هذا الکلام؛ 🔹 و من المعلوم انه لیس فی الخفاء وضوح حتی یقال: ان المطلب الکذایی اوضح منه، فالصحیح ان یقال فی امثال هذا المقام: اوضح من الواضحات او اوضح من کل واضح. ❓به نظر شما اشکال محقق جزایری وارد است؟ 📗 منتهی الدرایه فی توضیح الکفایه، ج ۶، ص ۳۷۵. @alafzal1400
؛ ؛ ✅ سه نفر از دوستان لطف کردند و جواب هایی را مطرح کردند، ضمن تشکر از این عزیزان جواب های فرستاده شده را خدمت شما تقدیم می کنیم 👇👇
عبارت "اوضح من ان یخفی" مشکلی ندارد در واقع تعبیر ادبیست و جنبه بلاغي آن بیشتره! یعنی آنقدر واضح هست که نمی تواند مخفی شود
سلام‌ علیکم خیر بنظر وارد اشکال ایشان وارد نیست: اولا: در کلام عرب مثالش فراوان است مثل هو اعقل من ان یکذب یا هو اعلم من ان یجهل و هو ابخل من ان یجود ثانیا: مقصود از تعابیری مثل این، تفضیل نیست بلکه بیان بُعدیت مفضل از آن امر مذکور است مثلا انت اعقل من ان تکذب یعنی انت بعید من الکذب بسبب عقلک. این من هم تفضیلیه نیست بلکه صرف بیان مجاوزه است و اصل مجاوزت هم ابتداء غایت بودن هست مثلا خرج من البیت یعنی جاوَزَه و فارقه و ترکه بخروجه و کان ابتداء خروجه منها. فکذلک هو اعقل من ان یکذب معناه انه فارق الکذب بسبب عقله. حالا که تفضیل نیست چرا افعل اورده شده؟ بخاطر بیان زیادت در وصف. و فی شرح الرضی: اما نحو قولهم:(انا اکبر من الشعر و انت اعظم من ان تقول کذا فلیس المقصود التفضیل المتکلم علی الشعر و المخاطب علی القول بل المراد بعدهما عن الشعر و القول) و عبارة اوضح من ان یخفی کذلک. یعنی انه واضح بحیث بعید من کل خفاء.
سلام علیکم
لعل کلام المحقق اشارة بأن عبارة أن یخفی تتأول بالمصدر أعنی خفا فلا مناسبة بین الوضوح و الخفا
و بین الوضوح و الخفا تقابل العدم و الملکه فلا تفضیل بین العدم و الملکه