eitaa logo
المدرس الافضل
798 دنبال‌کننده
600 عکس
171 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ ؛ ✅ دانشمندان همیشه برای تقسیم بندی و جداسازی هر مطلب از مطالب دیگر، از اصطلاحات متعددی استفاده می کنند. ✅ برخی از اصطلاحاتی که جناب ملا صدرا برای جداسازی مطالب مختلف در کتاب اسفار استفاده می کند عبارتند از: 1⃣ اجمال فیه اکمال. 2⃣ عقده و فک. 3⃣ تلویح استناری. 4⃣ ایقاظ عقلی. 5⃣ تنویر رحمانی. 6⃣ نکته مشرقیه. 7⃣ حکمت عرشی. 8⃣ برهان عرشی. 9⃣ نقاوه عرشیه. 🔟 وهم و فهم. @alafzal1400
🔵 تذکّرات مهم آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه 🔹آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی رفیع شیخ انصاری و آخوند خراسانی و کتاب‌های «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» دربارۀ کم‌اعتنایی به این کتاب‌ها در برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه اظهار نگرانی کردند. 👇متن بیانات معظّمٌ‌له، بدین شرح است: 🔸 مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد می‌کردند که نمی‌توان به‌آسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیت‌الله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.» 🔸در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند. 🔸 «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را به‌عنوان کتاب سطح تدریس می‌کرده‌است. ویژگی‌های علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب به‌طور طبیعی به‌عنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد. 🔸 کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفته‌است. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس می‌کرده‌است؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست. 🔸 از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که می‌گفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشت‌بام منزل به درس مرحوم آخوند گوش می‌کرد. صبح‌ها که به درس آقای شریعت می‌رفتم، مطالب آخوند را ساده‌تر بیان می‌کرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را می‌فهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، این‌گونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد می‌کردند. 🔸 دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علی‌محمّد نجف‌آبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود. 🔸 توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبوده‌است. 🔸 تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزه‌های علمیّه قرار گیرد، جایگزین‌کردن کتاب‌های دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد. 🔸 توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب می‌توانند از سال‌ها تجربۀ اساتید گران‌قدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کرده‌اند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهره‌مند شوند. 🔸 از سوی دیگر، این سه کتاب، سال‌ها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شده‌اند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتاب‌ها نگارش یافته، محور درس‌های خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بوده‌اند و جایگزین‌کردن آنها با متون دیگر -که به هیچ‌وجه، این ویژگی‌ها را ندارند- به‌معنای محروم‌ساختن طلّاب و جامعۀ علمی از ده‌ها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیان‌های علمی حوزه‌ها می‌انجامد و خسارت جبران‌ناپذیری به همراه دارد. اگر جمعی این کار را بکنند، در دیگران هم تأثیر می‌گذارد و حوزه به آن سمت حرکت خواهد کرد و این کمبود، دوباره جبران می‌شود. 📎 کانال معظم له در تلگرام
وحدت خانوادگی.mp3
10.29M
نقش وحدت خانوادها در جهان اسلام وحدت یاران پیامبر در قرآن کریم ۱۴۰۱/۷/۲۲
بیانات رهبر انقلاب در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه 2.mp3
2.94M
❤️فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی پیرامون لزوم اجتهاد و لزوم درس خواندن که از توصیه های همیشگی اساتید گرامی است. 🌺وقتی رهبر معظم حفظه الله تعالی به طلاب این طور گوشزد می کنند تکلیف غیر طلابِ غیرِ مجتهد، روشن است. 🌺 مطمئنم که این صوتو خیلی دوست دارید با توجه به شبهات خیلی از طلاب و غیر طلاب که به اشتباه بعضی از سخنان را به بزرگان نسبت می دهند در این صوت رهبر معظم حفظه الله تعالی حرف اول و آخر را مطرح می کنند. 👌 با تشکر از دوست گرامی جناب آقای فخیمی که این صوت را هدیه دادند. @alafzal1400
هدایت شده از خادم الحسین(ع)
📸 عکس بسیار زیبا و ناب از درس مرحوم‌ حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی آخوند ملّا محمّد کاظم خراساني (أعلي‌الله‌مقامه‌الشّریف) صاحب کفایه
🔸وقتی بدن عریانت رو دیدم ذهنم رفت سمت کهنه پیراهن 🔸وقتی انگشتر نیمه شکستَت رو دیدم یاد انگشت و انگشتر افتادم 😭 🔸وقتی دیدم به بدن زخمیت لگد میزنن یاد اون لحظه ای افتادم که دیدن هیچی ندارن با سنگ و عصا میزدن! 🔸تو چیکار کردی که اینقدر به راه و شیوه ارباب پر کشیدی؟
🔻امام صادق عليه‌السلام: تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ 🏴 در قم بانویی از فرزندان من که نامش فاطمه (حضرت معصومه) دختر موسی (ع) است، از دنیا می‌رود؛ بانویی که به شفاعت او همه شیعیانم داخل بهشت می‌گردند. 📚 بحارالانوار، ج۶۰، ص ۲۲۸ 🔻امام خامنه‌ای: بدرقه ستاره‌ها رهبرانقلاب‌اسلامی: این دختر جوان تربیت‌شده دامان اهل‌بیت، با پاشیدن بذر معرفت در طول مسیر و بعد رسیدن به قم، موجب شد که قم به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت بدرخشد. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
؛ ؛ ✅ قاضی فضل بن روز بهان از دانشمندان اهل سنت درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) می گوید: 🔹 ما ذکر فی فضایل فاطمه (صلوات الله علی ابیها و علیها و علی سائر آل محمد و السلام) امر لا ینکر، فان الانکار علی البحر برحمته و علی البر بسعته و علی الشمس بنورها و علی الانوار بظهورها و علی السحاب بجوده و علی الملک بسجوده انکار لا یزید المنکر الا الاستهزاء به. 🔹 آنچه درباره فضایل فاطمه (سلام الله علیها) گفته شده، مطلبی است که قابل انکار نیست، زیرا انکار دریا با همه رحمتش، و صحرا با همه وسعتش و خورشید با همه نورش و نورها با همه ظهورش و ابر با همه بخشندگی اش و فرشته با سجده اش، ممکن نیست و هر شخصی اینها را انکار کند فقط خودش را مسخره کرده است. 📗 به نقل از کتاب: منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، آیت الله صافی گلپایگانی، باب رابع، فصل اول، ج ۲، ص ۳۶۶.
؛ ؛ ✅ در گذشته کتب ادبی از چنان اهمیتی برخوردار بوده که کتاب های ادبی را مانند کتب حدیث بر مشایخ اجازه خود می خواندند تا سند آنها به کتب ادبی از طریق ثقه وصل باشد. ✅ در این عبارت جناب نجاشی در مدح و وثاقت ابن عبدون دقت کنید که می فرماید: 🔹 (أبو عبد الله شيخنا المعروف بابن عبدون. له كتب . . . و كان قويا في الأدب، قد قرأ كتب الأدب على شيوخ أهل الأدب . . . ) 📗 رجال النجاشی، ص87. @alafzal1400
✅ یک مداح موفق آن کسی است که... 🎤《استاد سید محمدمهدی میرباقری》: 🔸 یک مداحِ خوب شدن و یک شاعر آئینیِ خوب شدن، نیازمند به یک سلسله فضایل است. یک سلسله از این فضایل، صوری هستند و یک سلسله از این فضایل، باطنی هستند. اگر انسان هر دو را کسب نکرد ماندگار در این وادی نمی‌شود. آن فضایل ظاهری، علوم ظاهری است که باید بلد باشند.  👈🏻 یک روضه‌خوان و مداح خوب باید باید داشته باشد. باید لااقل صدر اسلام و تاریخ زندگی اهل‌بیت را به‌خوبی و عالمانه بداند؛ و نه جسته و گریخته!! ‼️یک مداح خوب اگر بخواهد در این زمینه خدمت‌گزار خوبی باشد، گمان من این است که باید را زیر و رو کرده باشد. نه تنها یک مقتل!  👈🏻 یک مداح موفق آن کسی است که را زیر و رو کرده باشد و زیروبمِ این مقاتل و ارزش این مقاتل برایش معلوم باشد و بتواند از لطافت‌هایی که در آن مقاتل وجود دارد استفاده کند.  البته حداقل این است که یک مقتلِ صحیح و و غنی، مبنای کار او باشد و هر محرّم مقتل را مرور کند؛ 👈🏻ولی واقعاً یک مداح‌خوب و کسی‌که می‌خواهد شعر آئینی خوب بگوید، باید ده‌ها مقتل را به‌خوبی خوانده باشد و مسلط به مقاتل و تاریخ این مقتل‌نویسی و امثال این‌ها باشد و در این زمینه‌ها باید و داشته باشد. 👈🏻 همچنین باید نسبت به و زبانِ عربی حتماً آشنایی داشته باشد. به گمان من اگر یک مداح می‌خواهد موفق باشد باید بتواند منابع اصلی ما در وادی معارف اهل‌بیت و مقاتل دست پیدا کند. ⚠️و نه مقاتل دسته دو و درجه دو!!!❌ و لذا باید به ادبیات عرب در حد توجه به منابع اولیه آشنا باشد.» ☑️ { @etelaresanihamedan }
؛ ؛ ✅ واقعیت آن است که روش سنتی تحصیل علوم و دقت در عبارات و کلمات کتاب های مهم، میراث گران بهایی است که در بین اصحاب اهل بیت (علیه السلام) رواج داشته است؛ برای نمونه سعد بن عبد الله قمی که از اصحاب امام عسکری (علیه السلام) می باشد و به زیارت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) مفتخر شد، می گوید: ✅ کنت امرءا لهجا بجمع الکتب المشتمله علی غوامض العلوم و دقائقها، کلفا باستظهار ما یصح لی من حقائقها، مغرما بحفظ مشتبهها و مستغلقها، شحیحا علی ما اظفر به من معضلاتها و مشکلاتها. 📗منتخب الاثر، ج ۲، ص ۴۰۵. @alafzal1400
؛ ✅ در امور تکوینی اگر فاصلا شما تا دیوار ۵ متر باشد، فاصله دیوار هم تا شما ۵ متر خواهد بود. ✅ در امور معنوی خدای مهربان به شما نزدیک است (نحن اقرب الیه من حبل الورید) اما ما از خدا دوریم‌. 🔹 بیدلی در همه احوال خدا با او بود او نمی دیدش و از دور خدایا می کرد. ✅ به کار بردن ضمیر غایب در (الیه) نشانه دور بودن و غایب بودن است. @alafzal1400
؛ ؛ ؛ 1⃣ جزء: امری است که وجودش در مامور به معتبر است و داخل در مامور به است؛ مثل: رکوع. 2⃣ شرط: امری است که وجودش در مامور به معتبر است و خارج از مامور به است؛ مثل: طهارت. 3⃣ مانع: امری است که عدمش در مامور به معتبر است؛ مثل: حدث قبل نماز. 4⃣ قاطع: امری است که عدمش در مامور به معتبر است، از آن جهت که هیات اتصالیه را به هم می زند؛ مثل: حدث وسط نماز. 📗شرح کفایه، علی محمدی خراسانی، ج ۳، ص ۱۵۱. @alafzal1400
؛ ؛ ⚡️ جناب محقق جزایری عبارت (اوضح من ان یخفی) را صحیح ندانسته و می نویسد: 🔹لم یظهر لهذه العباره الدائره فی الالسن و الکتب معنی صحیح؛ اذ لابد فی المفضل علیه من وجود المبدا فیه کزید اعلم من عمرو، فلو لم یکن عمرو عالما لم یصح هذا الکلام؛ 🔹 و من المعلوم انه لیس فی الخفاء وضوح حتی یقال: ان المطلب الکذایی اوضح منه، فالصحیح ان یقال فی امثال هذا المقام: اوضح من الواضحات او اوضح من کل واضح. ❓به نظر شما اشکال محقق جزایری وارد است؟ 📗 منتهی الدرایه فی توضیح الکفایه، ج ۶، ص ۳۷۵. @alafzal1400
؛ ؛ ✅ سه نفر از دوستان لطف کردند و جواب هایی را مطرح کردند، ضمن تشکر از این عزیزان جواب های فرستاده شده را خدمت شما تقدیم می کنیم 👇👇
عبارت "اوضح من ان یخفی" مشکلی ندارد در واقع تعبیر ادبیست و جنبه بلاغي آن بیشتره! یعنی آنقدر واضح هست که نمی تواند مخفی شود
سلام‌ علیکم خیر بنظر وارد اشکال ایشان وارد نیست: اولا: در کلام عرب مثالش فراوان است مثل هو اعقل من ان یکذب یا هو اعلم من ان یجهل و هو ابخل من ان یجود ثانیا: مقصود از تعابیری مثل این، تفضیل نیست بلکه بیان بُعدیت مفضل از آن امر مذکور است مثلا انت اعقل من ان تکذب یعنی انت بعید من الکذب بسبب عقلک. این من هم تفضیلیه نیست بلکه صرف بیان مجاوزه است و اصل مجاوزت هم ابتداء غایت بودن هست مثلا خرج من البیت یعنی جاوَزَه و فارقه و ترکه بخروجه و کان ابتداء خروجه منها. فکذلک هو اعقل من ان یکذب معناه انه فارق الکذب بسبب عقله. حالا که تفضیل نیست چرا افعل اورده شده؟ بخاطر بیان زیادت در وصف. و فی شرح الرضی: اما نحو قولهم:(انا اکبر من الشعر و انت اعظم من ان تقول کذا فلیس المقصود التفضیل المتکلم علی الشعر و المخاطب علی القول بل المراد بعدهما عن الشعر و القول) و عبارة اوضح من ان یخفی کذلک. یعنی انه واضح بحیث بعید من کل خفاء.
سلام علیکم
لعل کلام المحقق اشارة بأن عبارة أن یخفی تتأول بالمصدر أعنی خفا فلا مناسبة بین الوضوح و الخفا
و بین الوضوح و الخفا تقابل العدم و الملکه فلا تفضیل بین العدم و الملکه
؛ ؛ ✅ آیت الله صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) درباره انسداد باب علم دیدگاه خاصی دارند که این چنین است: 1⃣ باب العلم فی عصر حضور الامام و فی عصر النبوه لیس مفتوحا مطلقا. 2⃣ کما ان الاجتهاد فی استنباط الاحکام ایضا لا یرتفع ایضا مطلقا. 3⃣ بل الاجتهاد امر و اصل یعمل به فی عصر الحضور کالغیبه. 4⃣ و باب العلم بالاحکام ایضا منسد فی عصر الحضور کالغیبه. 5⃣ غیر ان دائره کل منها فی عصر الحضور اضیق من دائرته فی عصر الغیبه. 📗 منتخب الاثر، ج ۳، ص ۴۱۷. @alafzal1400
💠 أفقه فقها [به مناسبت نهم جمادی‌الأولی سال‌روز شهادت فقیه نامدار شیعه، شهید اوّل "رضوان‌الله علیه"] ❖ شیخ شمس‌الدین محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. از جمله معروفترین تألیفات وی می‌توان به «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» اشاره کرد. برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند و در دادگاهی وی را به اعدام محکوم کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در روز پنج شنبه نهم جمادی‌الاولی سال ۷۸۶ هجری به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشته‌شد. آن‌گاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به آتش کشیدند. 📝 در کتاب "جرعه ای از دریا" درباره این فقیه بزرگ، از قول آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی آمده است: 🔻 ● مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم می‌دانند. ● شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مى‏شويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد. ● كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازه‏اى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد. شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مى‏كند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مى‏كند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مى‏دهد كه فقه مثل موم در دستش بود. 📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308 @mobin314
؛ ؛ 🔹قفا نبک ذکری حبیب و منزلی. بسقط اللوی بین الدخول فحوملی. 🔹قفا نسئل الدار اللتی خف اهلها. متی عهدها بالصوم و الصلواتی. ✅ در شعر امرء القیس و شعر دعبل خزاعی، فعل قفا به صورت تثنیه به کار رفته و حال آنکه مخاطب واحد است. ✅ علامه مجلسی در این باره می نویسد: قد شاع فی الاشعار هذا النوع من الخطاب: 1⃣ قیل: ان العرب قد یخاطب الواحد مخاطبه الاثنین. 2⃣ قیل: هو للتاکید من قبیل لبیک ای قف قف. 3⃣ قیل خطاب الی اقل ما یکون مع الرجل من جمل او عبد. 4⃣ قیل: انما فعلت العرب ذلک، لان الرجل یکون ادنی اعوانه اثنین، راعی ابله و غنمه، و کذلک الرفقه ادنی ما یکون ثلاثه، فجری خطاب الاثنین علی الواحد، لمرون السنتهم علیه. 5⃣ قیل: اراد قفن علی جهه التاکید، فقلبت النون الفا فی حال الوصل، لان هذه النون تقلب الفا فی حال الوقف، فحمل الوصل علی الوقف و نسال جواب الامر. 📗 بحار الانوار، ج ۴۹، ص ۲۵۶. @alafzal1400
📚 معرفی کتب مرجع لغوی ۱- کتاب العین: فراهیدی، خلیل بن احمد ۲- المحیط فی اللغة: صاحب بن عباد، كافى الكفاة، اسماعيل بن عباد‌ ۳- الصحاح، تاج اللغة و صحاح العربیة: جوهرى، اسماعيل بن حماد‌ ۴- معجم مقاییس اللغة: ابو الحسين، احمد بن فارس بن زكريا ۵- مفردات الفاظ القرآن: اصفهانى، حسين بن محمد راغب‌ ۶- لسان العرب: ابن منظور، ابو الفضل، جمال الدين، محمد بن مكرم‌ ۷- المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي: فيومى، احمد بن محمد مقرى. ۸- مجمع البحرین: طریحی، فخر الدین. ۹- تاج العروس من جواهر القاموس‌: واسطى زبيدى، حنفى، محب الدين، سيد محمد مرتضى حسينى.‌ ۱۰- التحقيق في كلمات القرآن الكريم‌: مصطفوى، حسن‌. ۱۱- قاموس قرآن‌: قرشى، سيد على اكبر.‌ 🆔eitaa.com/joinchat/3983081638C0da5eb497b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ای خوشا به حال آن کسانی که در روز شهادت او، يک پرچم بلند کنند و در خيابان و کوچه و بازار بگردند... 🎙 بیانات شیخ الفقهاء والمجتهدین آیت الله العظمی ☑️ { @etelaresanihamedan }
؛ ؛ ✅ واقعیت آن است که در جای جای کتب مهمی مانند رسائل و مکاسب و کفایه، بارها از نکات بلاغی برای تفسیر آیات و روایات استفاده شده است و شیخ انصاری و محقق خراسانی دقت بلاغی زیادی برای بررسی روایاتی مانند روایات استصحاب و روایات معاملات به کار برده اند. ✅ برای نمونه محقق خراسانی در بررسی قاعده لا ضرر نکاتی را مطرح فرموده و اشاره می کند که هر شخصی که فهم بلاغی دارد، این نکات را متوجه می شود: 🔹و نفی الحقیقه ادعاء بلحاظ الحکم او الصفه، غیر نفی احدهما ابتداء مجازا فی التقدیر او فی الکلمه، مما لا یخفی علی من له معرفه بالبلاغه. 🔹فهم این قسمت کوتاه از کتاب کفایه و روش توضیح دادن این قسمت، مقدار علم بلاغی شخص را آشکار می سازد. 🔹 به عزیزان و سرورانی که توضیح درستی درباره این قسمت از کفایه ارائه دهند، هدیه ای تقدیم خواهد شد. 📗 کفایه الاصول، چاپ کنگره، ج ۲، ۱۹۵. @alafzal1400
⚡ ♦️سید الاساتید حضرت حاج آقا موسوی تهرانی(حفظه الله) در احوالات مرحوم آیت الله سید محمد صادق روحانی فرمودند: ♦️از ابتداء جوانی با ایشان رفیق بودم و رفت و آمد داشتیم، ایشان بسیار اهل مطالعه و دقت بود آنچنانکه در سن پانزده سالگی در درس آیت الله خویی شرکت میکردند. ♦️ایشان فرمودند: عده ای نزد محقق خویی رفته و اعتراض کردند که ایشان با سن کمی که دارد نباید در درس شما شرکت کند. آیت الله خویی در جواب فرموده بودند: اشکالاتی که ایشان سر درس میکند را بشنوید اگر توانستید پاسخ بدهید من میگویم که در درس حاضر نشود. ♦️و پس از مدتی که اشکالات مرحوم روحانی را که شنیدند کسی معترض به حضور ایشان در درس آیت الله خویی نشد‌. ♦️ایشان تمام عمر خود را در خدمت اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم گذراندند. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @mobin314