eitaa logo
المدرس الافضل
796 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ ✅ در چند آیه از قرآن کریم عنوان (خیر لکم) وارد شده است: 1⃣ و ابراهیم اذ قال لقومه اعبدوا الله و اتقوه ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون. ( عنکبوت/۱۶) 2⃣ بقیت الله خیر لکم ان کنتم مومنین و ما انا علیکم بحفیظ (هود/۸۶) سوال: چرا حرف (تاء) در این آیه (بقیت) به صورت مبسوط (تاء کشیده) نگاشته می شود؟ 3⃣ کتب علیکم القتال و هو کره لکم و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون. (بقره/۲۱۶). 4⃣ تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون. (صف/۱۱) 5⃣ ایاما معدودات فمن کان منکم مریضا او علی سفر فعده من ایام اخر و علی الذین یطیقونه فدیه طعام مسکین فمن تطوع خیرا فهو خیر له و ان تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون. (بقره/۱۸۴) 6⃣ و منهم الذین یوذون النبی و یقولون هو اذن قل اذن خیر لکم یومن بالله و یومن للمومنین و رحمه للذین آمنوا منکم و الذین یوذون رسول الله لهم عذاب الیم. (توبه/۶۱) 7⃣ و اذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر ان الله بریء من المشرکین و رسوله فان تبتم فهو خیر لکم و ان تولیتم فاعلموا انکم غیر معجزی الله و بشر الذین کفروا بعذاب الیم. (توبه/۳). 🔹 در سه مورد از این آیات عبارت (ان کنتم تعلمون) و در یک مورد عبارت (ان کنتم مومنین) و در مورد دیگر عبارت (و انتم لا تعلمون) آمده است. @alafzal1400
🔰توصیه های مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی رضوان الله علیه در آخرین جلسات درس خارج فقهشان به شاگردان آخوند بشوید، آخوند حقیقی به حمل‌ شایع، همت بگذارید، این زحمت می خواهد. با اینکه اینجا یک چیزی بنویسی بروی بگذاری در منزل، توی طاقچه، آخر سال نمی شود این، شب و روز زحمت کشیدن می خواهد، من طلب العلی سهر اللیالی. علم حلاوت دارد، انسان وقتی که به مغز مطلب رسید و آن اصل مطلب را پیدا کرد، آن یک فرحی دارد، یک خوشحالی دارد که هیچ چیز در دنیا مثل لذت او نیست. منتهی به شرط اینکه با عملش تطبیق بکند، آن وقت لذیذ است و الا اگر با عملش تطبیق نکند که او وزر می شود لا سمح الله. دو چیز را از من داشته باشید، آن چیزی که انسان را از وصول به مرتبه عالیه که گفتم الذ اللذائذ است می رساند، انسان کأن روحش باز می شود و من شرح صدره للاسلام می شود، کأن در نعمت غوطه ور است. اگر می خواهید به این مقام إن شاءالله برسید دو تا آفت دارد: 1⃣ آفت اول یأس است، اینها را می گویم برای شما، یک وقتی در نجف روزهای پنجشنبه و جمعه دیگر من می رفتم خانه، مشغول بودم دیگر به آن مطالعاتی که داشتم، نوشته هایی که داشتم، یک روز من در یک چهارشنبه و پنجشنبه جواهر را مطالعه می کردم، البته آن جواهرهای شش جلدی، پنجشنبه و جمعه مطالعه کردم، من دیدم بر اینکه یک صفحه از این کتاب را من مطالعه کردم حالتی بر من دست داد که این جواهر شش جلد اینجوری است، من کی عمر دارم که اینها را همینجور بررسی کنم؟ این یأس است. انسان باید این عاقبت را فکر کند، خب به یک مرتبه ای از قدرت علمی می رسد که ۱۲ صفحه همان جواهر را در یک ساعت مطالعه می کند. ✅ من از استاد عزیزم (آیت الله خویی) رضوان الله علیه شنیدم که فرمود این چهار جلد من لا یحضر الفقیه را من در یک شب مطالعه کردم. ولکن بعد از رسیدن به این مرتبه. پس یکی یأس است که مأیوس نشود، خب الان چیزی نیست، ولکن می رود به جلو، قدرت علمی پیدا می کند و آن وقت سریع رد می شود. یکی همین یأس است. 2⃣ یکی غرور، یک خرده خوانده یک چند تا مسئله اجتهاد هم کرده، حقیقتاً هم یک چند تا مسئله اجتهاد کرده، می گوید من شدم دیگر! این اگر شد وای به حال شخص. اگر غرور گرفت شخصی را چیزی نمی شود. انسان هر قدر این فقه را و اصول را، هر قدر جلو برود باز می بیند که نرسیده است به اونی که بعضی ها رسیده اند. باز ناقص است. باز می بیند فروعاتی هست. همت ببندید که برای مذهب شیعه خدمت کنید و الا متاع دنیا گذشتنی است، بالاخره همه خواهند رفت. @revayatbaghiesfahani
✅ لكن: اين كلمه در اصل لاكن است الف در نوشتن حذف شده و در خواندن ثابت است و آن دو نوع است 🔰 يكي مخفّف از لكنّ بتشديد نون و آن حرف ابتداء است و عمل نميكند مگر بقول اخفش و يونس. 🔰ديگري در اصل وضع بتخفيف نون است 🔸اگر ما بعدش كلام باشد آن حرف ابتدا و فقط براي افادۀ استدراك است و عاطفه نيست مثل وَ مٰا ظَلَمْنٰاهُمْ وَ لٰكِنْ كٰانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ نحل: ۱۱۸. 🔸و اگر ما بعدش مفرد باشد آن عاطفه است به دو شرط 🔹 يكي اينكه پيش از آن نفي يا نهي باشد مثل «ما قام زيد لكن عمرو» كه نفي پيش از آن واقع شده 🔹ديگري آنكه مقرون بر او نباشد (از اقرب الموارد). 📚قاموس القرآن ج۶ص۲۰۲ 📣کارگاه قواعد متن‌ خوانی عربی 🆔eitaa.com/joinchat/3983081638C0da5eb497b
؛ ؛ ✅ در همایش بین المللی لندن در سال ۱۳۶۹ شمسی (۱۴۱۰ قمری) شیخ بوطی اظهار کرد: 🔹لو ان المهدی الذی تقولون به ظهر و اسس الدوله الاسلامیه لبایعناه مثلکم. 📗غدیر، آخرین جایگاه علوم اسلامی، سید علی حسینی میلانی، ص ۲۳. @alafzal1400
؛ ؛ ✅ تقی الدین مقریزی از ابن زولاق نقل می کند: 🔹در روز هجدهم ذی حجه _روز غدیر_ گروهی از مردم مصر، مغرب و اطراف آن برای خواندن دعا جمع می شدند؛ زیرا آن روز را به مناسبت وصیت پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) به امیر المومنین علی بن ابی طالب در جانشینی پس از خود عید می دانستند. 📗 المواعظ و الاعتبار، ج ۲، ص ۲۲۰؛ ر.ک: غدیر، آخرین جایگاه علوم اسلامی، سید علی حسینی میلانی، ص ۶۳. @alafzal1400
سلسله جلسات معارف اسلامی ، تحت عنوان شناخت و بصيرت نسبت به جايگاه ولايت فقيه در مسائل مستحدثه با حضور دکتر محمد حبیب اللهی
Voice_008.m4a
15.57M
سلسله جلسات معارف اسلامی ، تحت عنوان شناخت و بصيرت نسبت به جايگاه ولايت فقيه در مسائل مستحدثه با حضور دکتر محمد حبیب اللهی
❇ امام باقر (علیه السلام) أربَعٌ مِن كُنوزِ البِرِّ : كِتمانُ الحاجَةِ وكِتمانُ الصَّدَقَهِ و كِتمانُ الوَجَعِ وكِتمانُ المُصيبَةِ چهار چيز از گنجينه هاى نيكى است : نهان داشتن نياز ، پنهان دادن صدقه ، پنهان داشتن درد ، و نهان داشتن مصيبت. 📚 تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام , جلد1 , صفحه295 🆔 @howzeh_hamedan