#لکن
#اصطلاحات
#نکته_متنی
✅ لكن: اين كلمه در اصل لاكن است الف در نوشتن حذف شده و در خواندن ثابت است و آن دو نوع است
🔰 يكي مخفّف از لكنّ بتشديد نون و آن حرف ابتداء است و عمل نميكند مگر بقول اخفش و يونس.
🔰ديگري در اصل وضع بتخفيف نون است
🔸اگر ما بعدش كلام باشد آن حرف ابتدا و فقط براي افادۀ استدراك است و عاطفه نيست مثل وَ مٰا ظَلَمْنٰاهُمْ وَ لٰكِنْ كٰانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ نحل: ۱۱۸.
🔸و اگر ما بعدش مفرد باشد آن عاطفه است به دو شرط
🔹 يكي اينكه پيش از آن نفي
يا نهي باشد مثل «ما قام زيد لكن عمرو» كه نفي پيش از آن واقع شده
🔹ديگري آنكه مقرون بر او نباشد (از اقرب الموارد).
📚قاموس القرآن ج۶ص۲۰۲
📣کارگاه قواعد متن خوانی عربی
🆔eitaa.com/joinchat/3983081638C0da5eb497b
#بیعت؛
#شیخ_بوطی؛
✅ در همایش بین المللی لندن در سال ۱۳۶۹ شمسی (۱۴۱۰ قمری) شیخ بوطی اظهار کرد:
🔹لو ان المهدی الذی تقولون به ظهر و اسس الدوله الاسلامیه لبایعناه مثلکم.
📗غدیر، آخرین جایگاه علوم اسلامی، سید علی حسینی میلانی، ص ۲۳.
@alafzal1400
#تقی_الدین_مقریزی؛
#ابن_زولاق؛
✅ تقی الدین مقریزی از ابن زولاق نقل می کند:
🔹در روز هجدهم ذی حجه _روز غدیر_ گروهی از مردم مصر، مغرب و اطراف آن برای خواندن دعا جمع می شدند؛ زیرا آن روز را به مناسبت وصیت پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) به امیر المومنین علی بن ابی طالب در جانشینی پس از خود عید می دانستند.
📗 المواعظ و الاعتبار، ج ۲، ص ۲۲۰؛ ر.ک: غدیر، آخرین جایگاه علوم اسلامی، سید علی حسینی میلانی، ص ۶۳.
@alafzal1400
Voice_008.m4a
15.57M
سلسله جلسات معارف اسلامی ،
تحت عنوان شناخت و بصيرت نسبت به جايگاه ولايت فقيه در مسائل مستحدثه با حضور دکتر محمد حبیب اللهی
❇ امام باقر (علیه السلام)
أربَعٌ مِن كُنوزِ البِرِّ : كِتمانُ الحاجَةِ وكِتمانُ الصَّدَقَهِ و كِتمانُ الوَجَعِ وكِتمانُ المُصيبَةِ
چهار چيز از گنجينه هاى نيكى است : نهان داشتن نياز ، پنهان دادن صدقه ، پنهان داشتن درد ، و نهان داشتن مصيبت.
📚 تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام , جلد1 , صفحه295
🆔 @howzeh_hamedan
«روش تحصیل نجفی» کتاب شد - شبکه اجتهاد
http://ijtihadnet.ir/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%86%D8%AC%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%AF/
مجموعه نکات و مطالب پیرامون روش تحصیل نجفی | کتابخانه مجازی الفبا
https://alefbalib.com/MetaData/796442/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%86%D8%AC%D9%81%DB%8C
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بیانات بسیار زیبا و تامل برانگیز آیت الله وحید خراسانی حفظه الله درباره امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@kashkoolfn
💥 چکامهای عاشقانه در مدح حضرت ولی عصر (عج)
✍ از آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری (ره)
🔹ای آنکه کسی سرو، چو قد تو ندیده/چون لعل لبت غنچه ز گلزار نچیده
🔹چون نرگس مستت به همه گلشن عالم/نه دیده چنین دیده و نه گوش شنیده
🔹ای مظهر خوبان همه «خوب» اند تو «خوبی»/نوری است جمالت که ز انوار چکیده
🔹خضر ار لب لعل تو نمی کرد تمنا/تا حشر به سرچشمه حیوان نرسیده
🔹«نشناخته» گفتند گروهی که خدایی! /پس «مرد شناسای» تو را چیست عقیده؟!
🔹واقف نشد از سرّ تو ای مخزن اسرار/جز عارف چل ساله که در خرقه خزیده
🔹ذات تو معماست به بویش نبرد پی/آنکس که یکی جرعه زجامت نچشیده
🔹دانم به یقین گر به رخت پرده نبودی/کس یوسف کنعان به کلافی نخریده!
🔹می کرد تجلی اگر این یوسف ثانی/دلباختگان، دل عوض دست، بریده!
🔹در مردمک دیده و از دیده نهانی/پیدا و نهان! غیر خداوند که دیده؟!
🔹جز دیدن روی تو ندارد غرضی چرخ/زین گردش روز و شب با قد خمیده
🔹دانی ز چه در پای گل سرخ بود خار؟/از بس که به گلزار، به شوق تو دویده
🔹پرسیده ای از خار چرا نوک تو سرخ است؟/از بس که به پای گل بیچاره خلیده
🔹از هجر تو، در ساحت گلزار، عزادار/بلبل به نواخوانی و گل جامه دریده
🔹دل فاخته سان بهر تو با نغمۀ کوکو/هر لحظه از این شاخ به آن شاخ پریده
🔹از چیست که بلبل شده دلباخته گل؟/زین رو که یکی روز، گلی دست تو دیده
🔹زان روز که من باخته ام نرد محبت/دانسته ام آخر به کجا کار کشیده
🔹دهری است زند زلف تو اندر دل ما نیش/افسون نکند چارۀ این مار گزیده
🔹پنهان ز عدویی، زمحبان ز چه ای دور؟/جانها به لب از هجر تو ای ماه رسیده
🔹عید است جهانی همه در وصل گل و مل/جز من که ز «هجر» ت دلم از عیش کپیده
🔹آیا شود آن دم که کنی تازه روانم؟/زان باد صباحی که ز کوی تو وزیده
🔹آیا شود آن روز که بینیم به یک بار
/ آن یار؟! گذشتیم ز مرّات عدیده!
🔹زین رو شده آهوی ختا شهرۀ آفاق/کاندر حرم قدس تو یک لحظه چریده
🔹شد چشم سپید از پی دیدار تو، تا کی؟/از دامن وصل تو بود دست بریده؟
🔹تا چند به هجران تو باشیم گرفتار/رحمی بکن ای آهوی از دشت رمیده
🔹صد شکر نمردیم و رسیدیم به شعبان/کاین ماه دگر باره به ما روح دمیده
🔹گو تهنیت عید بدان نور مجسم/کامروز خدا بر همه ی خلق گزیده
🔹«ممتاز» به شب روز، دعاگو و ثناجو/هست از نظر لطف تو این طرفه قصیده
🔹جز شربت لطف تو نداریم تمنا/
حلوا به کسی ده که محبت نچشیده
📚 منبع: کتاب خانه بر دامنه آتشفشان به قلم حضرت استاد منذر (ره)، انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، چاپ پنجم، ص۶۳.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
#آخوند_خراسانی؛
#محقق_اصفهانی؛
✅ محقق دانشمند جناب محمد رضا اصفهانی از شاگردان درس اصول آخوند خراسانی (رضوان الله تعالی علیه) می باشد.
✅ ایشان شرح کفایه ای به نام (وقایه الاذهان) نگاشته است که شرحی عمیق و دقیق می باشد.
✅ ایشان در این شرح رساله ای به نام (اماطه الغین عن استعمال العین) دارد که درباره استعمال لفظ در اکثر من معنی واحد می باشد.
✅ ایشان در ص ۶۰۹ خاطره گفتگوی خود را با محقق خراسانی درباره این مساله چنین نقل می فرماید:
🔹 و لما بین ذلک الاستاذ (صاحب الکفایه) فی مجلس الدرس، قلت له: اتری انی اذا قل لک الحجر رمیتک به؟
فقال: نعم، بالحمل الاولی.
قلت: حاشا ان اتجاسر بذلک بجمیع انحاء الحمل.
فاغرب الحاضرون ضحکا و لم ینبس ببنت شفه.
@alafzal1400