[188] . یبْعَثُ السُّفْیانِی جَیشاً إِلَى الْكُوفَةِ وَ عِدَّتُهُمْ سَبْعُونَ أَلْفاً فَیصِیبُونَ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ قَتْلًا وَ صُلْباً وَ سَبْیاً فَبَینَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَایاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ وَ تَطْوِی الْمَنَازِلَ طَیاً حَثِیثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِم (نعمانی، الغیبة، ص280).
[189] . السُّفْیانِی ... وَ یبْعَثُ مِائَةً وَ ثَلَاثِینَ أَلْفاً إِلَى الْكُوفَة (حلی، مختصر البصائر، ص470. مجلسی، بحارالأنوار، ج53، ص83) فَبَینَمَا هُمْ عَلَى ذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ خَیلُ الْیمَانِی وَ الْخُرَاسَانِی (نیلی نجفی، سرور أهل الإیمان، ص52-53. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص273-274)
[190] . یدْخُلُ السُّفْیانِی الْكُوفَة ... وَ تُقْبِلُ الرَّایاتُ السُّودُ حَتَّى تَنْزِلَ عَلَى الْمَاءِ {در روایت تفسیر عیاشی، به "ساحل دجله در عراق" ذکر شده است: وَ یقْبِلُ رَایةٌ مِنْ خُرَاسَانَ حَتَّى ینْزِلَ سَاحِلَ الدِّجْلة (عیاشی، التفسیر، ج1، ص64)} فَیبْلُغُ مَنْ بِالْكُوفَةِ مِنْ أَصْحَابِ السُّفْیانِی نُزُولُهُمْ فَیهْرُبُونَ ... و تُبْعَث الرَّایاتُ السُّودُ بِالْبَیعَةِ إِلَى الْمَهْدِی (سیوطی، العرف الوردی، ص120-121)؛ تَهرُبُ خَیلُ السُّفیانِی (متقی هندی، كنزالعمّال، ج14، ص588)؛ إذا هَزَمَتِ الرّایاتُ السّودُ خَیلَ السُّفیانِی ... تَمَنَّى النّاس المَهدِی فَیطلُبونَه (متقی هندی، كنزالعمّال، ج14، ص590)؛ السُّفیانِی ... فَیبعَثُ جَیشاً إلَى العِراق ... عِندَ ذلِك تَخرُجُ رایةٌ مِنَ المَشرِقِ ... فَیستَنقِذُ ما فی أیدیهِم مِن سَبی أهلِ الكوفَةِ و یقتُلُهُم (دانی، السن الواردة فی الفتن، ص268)؛ در تفسیر مجمعالبیان نیز به شکست لشکر نظامی سفیانی تصریح شده است: السُّفْیانِی ... فَیبْعَثُ ... جَیشاً ... حَتَّى ینْزِلُوا بِأَرْضِ بَابِلَ مِنَ الْمَدِینَةِ الْمَلْعُونَةِ یعْنِی بَغْدَادَ ... ثُمَّ ینْحَدِرُونَ إِلَى الْكُوفَةِ فَیخَرِّبُونَ مَا حَوْلَهَا ... فَتَخْرُجُ رَایةُ هُدًى مِنَ الْكُوفَةِ فَتَلْحَقُ ذَلِكَ الْجَیشَ فَیقْتُلُونَهُمْ ... وَ یسْتَنْقِذُونَ مَا فِی أَیدِیهِمْ مِنَ السَّبْی وَ الْغَنَائِم (طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ج8، ص322. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص186).
[191] . گزارشهای تاریخی بیانگر این است که از قرن چهارم، شیعیان اصیل منطقه «بذّ»آذربایجان در جنوب رود ارس، با اعتقاد به ظهور امام مهدی زندگی میکردند و بر آداب و تمایلات شیعی اصرار داشتند: یتوقعون المهدی (خزرجی، الرسالة الثانية لأبی دلف، ص48. قزوینی، آثار البلاد، ص511. حموی، معجم البلدان، ج1، ص361).
[192] . شاهمرادی، فرهنگ انتظار در تاریخ اجتماعی تشیع آذربایجان، فصلنامه مشرق موعود، ش36، ص92.
ادامه دارد
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
#نشر_حداکثری
. در خلال حوادث فتنه شام و سوریه قبل از ظهور، به واقعه «مارقة الشام» نیز اشاره شده است: مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِیةِ التُّرْك (نعمانی، الغیبة، ص280)؛ المارقة: الخارجین (ثعالبی، فقة اللغة، ص357) المروق عن الشیء: الخروج منه (ابن منظور، لسان العرب، ج10، ص341)؛ مَرَقَ السَّهْمُ من الرَّمِیة: وقتی تیر از کمان خارج میشود، به گونهای که دیگر به آن تعلق ندارد را گویند (ابن عبّاد، المحیط فی اللغة، ج5، ص416)؛ الناحیة: الجانب (فیومی، المصباح المنیر، ج2، ص596) الناحیة: الجهة (طریحی، مجمع البحرین، ج4، ص359) من ناحیه الترک: ای من جهة الترک؛ مارقة الشام تخرج من جهة الترک = خروج مارقة از سمت ترکها. بنابراین «مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِیةِ التُّرْك» یعنی ساکنان ناحیه هممرز با ترک ها در منطقه شام خروج خواهند کرد همچون جدا شدن تیر از کمان (مَرَقَ السَّهْمُ من الرَّمِیة) که گویا دیگر به آن تعلق ندارد.
[168] . النَّقِمَة إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ الْمُذْنِبَ، دِفَاعٌ (کلینی، الکافی، ج2، ص375).
[169] . البته چنین نیست و شیعه در جنگ بین طرفهای درگیر در منطقه آذربایجان، قطعا نقش بیطرفی را ایفا میکند زیرا به عدم مداخله نظامی مستقیم فراخوانده شده است.
[170] . کلینی، الکافی، ج5، ص112.
[171] . صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص175. طوسی، تهذیب الأحكام، ج6، ص353. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج17، ص102.
[172] . لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: خَرْجَةٌ مِنْهَا خَرَابُ آذَرْبِيجَانَ، وَ خَرْجَةٌ يَخْرُجُونَ فِي الْجَزِيرَة (ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص191).
[173] . يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْضِ (طوسی، الغیبة، ص463).
[174] . حَرْبِ وُلْدِ الْعَبَّاسِ مَعَ فِتْيَانٍ أَرْمِينِيَّةٍ وَ آذَرْبِيجَانَ تِلْكَ حَرْبٌ يُقْتَلُ فِيهَا أُلُوفٌ وَ أُلُوفٌ كُلٌّ يَقْبِضُ عَلَى سَيْفٍ مُحَلَّى تَخْفِقُ عَلَيْهِ رَايَاتٌ سُودٌ تِلْكَ حَرْبٌ يَشُوبُهَا (يُسْتَبْشَرُ فِيهَا) الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ وَ الطَّاعُونُ (نعمانی، الغیبة، ص147. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص226. حر عاملی، إثبات الهداة، ج5، ص154).
[175] . قُدّامَ القائِمِ مَوتَتانِ: مَوتٌ أحمَرُ و مَوتٌ أبیضُ ... المَوتُ الأَحمَرُ السَّیفُ وَ المَوتُ الأَبیضُ الطّاعونُ (صدوق، کمال الدین، ج2، ص655)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج7، ص289).
[176] . مراجعه کنید به: جنگ ولد عباس با ارمنیها و شعلههای جنگ جهانی
[177] . سیوطی، العرف الوردی، ص168.
[178] . مقدسی شافعی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر، ص226. حنبلی، فرائد فوائد الفکر فی الإمام المهدی المنتظر، ص287.
[179] . َ ظَهَرَتْ لِوَلَدِي، رَايَاتُ التُّرْك (نعمانی، الغیبة، ص275).
[180] . ن.ک: الوانساز خویی، کتاب گلشن ابرار آذربایجان دوره 3 جلدی (در این کتاب بیش از 300 تن از عالمان و اسوههای تشیع در منطقه آذربایجان معرفی شده است).
[181] . مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج9، ص326.
[182] . السماوی، إبصار العين في أنصار الحسين، ص95-96. البته اقوال دیگری در انتساب این شعر حماسی مطرح است (ریشهری، شهادتنامه امام حسین، ج2، ص146).
[183] . انَّ الْمُخْتَار ... الطَّلَب بِدَمِ الْحُسَيْن ... و قَوْمٌ كَثِيرٌ مِنْ أَبْنَاءِ الْعَجَم ... كَانُوا يُسَمَّونَ الْحَمْرَاء (ابن قتیبه دینوری، الأخبار الطوال، ص288).
[184] . المختار ... تجبى اليه الأموال من السواد و الجبل و أصبهان و الري و اذربيجان (ابن قتیبه دینوری، الأخبار الطوال، ص299).
[185] . جَاءَ الْأَشْعَثُ فَجَعَلَ يَتَخَطَّى النَّاسَ فَقَالَ: يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ غَلَبَتْنَا هَذِهِ الْحَمْرَاءُ عَلَى قُرْبِكَ يَعْنِي اَلْعَجَم (ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج20، ص284).
[186] . در «موسم اربعین» که حلقه اتصال عاشورا و مهدویت است، نیز شاهد همپیمانی ایرانیان با تشیع عراقی هستیم و البته این امر مسبوق به سابقه است. زیرا عطیه، که نام وی را امام علی بر او نهاده بود: هذا عطیة الله (قمی، سفینة البحار، ج6، ص296) و سالها در ایران زندگی میکرده (ابن سعد، الطبقات الکبری، ج6، ص305) از اولین زائران امام حسین به شمار میرود و به نوعی این افتخار نیز نصیب ایرانیان شده است که «اولین زائر اربعین» امام حسین از مردم، شیعه ساکن ایران به همراه جابر صحابی پیامبر بوده است.
[187] . فَتَكونُ بَینَهُم مَلحَمَةٌ عَظیمَةٌ ... و تَهرُبُ خَیلُ السُّفیانِی فَعِندَ ذلِكَ یتَمَنَّى النّاسُ المَهدِی و یطلُبونَهُ (متقی هندی، كنزالعمّال، ج14، ص588).
[161] . یسْتَقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْكِ حَتَّى ینْزِلُوا الْجَزِیرَة (مفید، الإختصاص، ص256).
[162] . قِرْقِیسیا ... یهْلَكُ فِیهَا قَیسٌ وَ لَا یدَّعِی لَهَا دَاعِیةٌ ... وَ ینَادِی مُنَادٍ هَلُمُّوا إِلَى لُحُومِ الْجَبَّارِین (کلینی، الکافی، ج8، ص295).
[163] . ربیعی، سلسلة القبائل العربیه، ج 3، ص 11.
[164] . قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ تَحَرَّكَ حَرْبُ قَیسٍ (نعمانی، الغیبة، ص277).
[165] . نعمانی، الغیبة، ص300.
[166] . طوسی، الغیبة، ص463.
ادامه دارد
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
#نشر_حداکثری
طبری، دلائل الامامة، ج1، ص519.
[194] . الْقَاسِمِ بْنِ الْعَلَاءِ بِآذَرْبِيجَانَ (طوسی، الغیبة، ص276)؛ بِمَدِينَةِ الرَّانِ مِنْ أَرْضِ آذَرْبَايِجَان (طوسی، الغیبة، ص310).
[195] . طوسی، الغیبة، ص310-315.
[196] . َ ظَهَرَتْ لِوَلَدِي، رَايَاتُ التُّرْك (نعمانی، الغیبة، ص275).
[197] . منطقه جابروان در آذربایجان شرقی (طبری، دلائل الامامة، ص557)؛ و منطقه قصور در آذربایجان غربی (ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص147).
[198] . البته اين احاديث که به «وطن اصحاب امام مهدی» اشاره کردند (صمدی، آخرین منجی، ص210-211)، از قوّت سندى برخوردار نيستند و از نظر دلالى نيز به معناى انحصار یاران امام مهدی در افراد نامبرده شده نيست (ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج8، ص372).
[199] . لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: خَرْجَةٌ مِنْهَا خَرَابُ آذَرْبِيجَانَ، وَ خَرْجَةٌ يَخْرُجُونَ فِي الْجَزِيرَة (ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص191).
[200] . يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْضِ (طوسی، الغیبة، ص463).
[201] . حَرْبِ وُلْدِ الْعَبَّاسِ مَعَ فِتْيَانٍ أَرْمِينِيَّةٍ وَ آذَرْبِيجَانَ تِلْكَ حَرْبٌ يُقْتَلُ فِيهَا أُلُوفٌ وَ أُلُوفٌ كُلٌّ يَقْبِضُ عَلَى سَيْفٍ مُحَلَّى تَخْفِقُ عَلَيْهِ رَايَاتٌ سُودٌ تِلْكَ حَرْبٌ يَشُوبُهَا (يُسْتَبْشَرُ فِيهَا) الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ وَ الطَّاعُونُ (نعمانی، الغیبة، ص147. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص226. حر عاملی، إثبات الهداة، ج5، ص154).
[202] . قُدّامَ القائِمِ مَوتَتانِ: مَوتٌ أحمَرُ و مَوتٌ أبیضُ ... المَوتُ الأَحمَرُ السَّیفُ وَ المَوتُ الأَبیضُ الطّاعونُ (صدوق، کمال الدین، ج2، ص655)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج7، ص289).
پایان
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
#نشر_حداکثری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه مهم امام خامنهای در روز پایانی دولت روحانی که خیلی به درد دولت پزشکیان هم میخوره
🔹در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمیدهد.
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
#نشر_حداکثری
📢 اردوغان : پزشکیان اصالتاً ترک است، امیدوارم روابطمان بهبود یابد
◀️ در پی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در دوران ریاست او که یک ترکزبان است با سرعت فزایندهای در جهت مثبت توسعه یابد.
✍ آقای پزشکیان این بازی قومیتی را شما به راه انداختید حالا که آرا مورد نظرتان را از مردم گرفتید ،لطفا این ماجرا را خودتان جمع کنید که بدخواهان بیرون مرزها مثل گرگ در کمین تفرقه افکنی بین اقوام ملت ایران نشسته اند...
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
#نشر_حداکثری
🔴 یک نکته
رهبر مملکت ما اصالتا آذربایجانی هست
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر باقری مقتدرترین هم آذربایجانی است
خیلی از مقامات ارشد لشکری و کشوری از خطه آذربایجان هستند
اما پیرامون هیچکدام مسائل قومیتی مطرح نمیشود، آقای پزشکیان شما باید این فضای قومیتی اطرافتان را مدیریت کنید که اینگونه مورد طمع بدخواهان قرار نگیرید.
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
#نشر_حداکثری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖ اولین وعده هوا شد/ عضو شورای سیاستگذاری ستاد پزشکیان: پزشکیان قول رفع فیلتر نداده است!
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
#نشر_حداکثری
11.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖تجمع طلاب و روحانیون و ماموستاهای اهل تسنن و بانوان طلبه در اعتراض به هتک حرمت رییس ستاد اقای پزشکیان به انبیاء
✍🏻همانطور که گفتیم، مأموریتی این جماعت در دوره جدید تحریک گسل های قومیتی و مذهبی در ایران است...
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
#نشر_حداکثری
یاران سیدخراسانی
➖ اولین وعده هوا شد/ عضو شورای سیاستگذاری ستاد پزشکیان: پزشکیان قول رفع فیلتر نداده است! ❤️امام خام
طرفداران پزشکیان دررابطه با وعده های سرخرمن پزشکیان جواب دهند.
می بینید که دارن اعلام می کنند که پزشکیان هیچ وعده ای نداده
یاران سیدخراسانی
طرفداران پزشکیان دررابطه با وعده های سرخرمن پزشکیان جواب دهند. می بینید که دارن اعلام می کنند که پز
حامیان پزشکیان فکر کردن که ایشان پادشاه کشور است وفکر این را نمی کردند که ایشان رئیس جمهور است وکشور قانون دارد وباید مجری قوانین کشور باشد
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شما رو هیچوت یادمون نمیره ....
#قهرمانان_غربت
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
#نشر_حداکثری